Olen itse lähinnä helluntailaisuuden, mutta myös tietyssä määrin juutalaisuuden uhri, islamiakaan unohtamatta.
Etenkin helluntailaisuus on henkiseltä ja hengelliseltä puoleltaan syvästi uhriuttanut itseni, jo pienestä lapsesta asti. "Synnyin ansaan / Olin ansassa jo syntyessäni", kuten Norman Bates sanoo kirjassa / elokuvassa 'Psyko'. Normanin ja 'Äidin' suhde ja sen kieroutumat on varmasti tuttu monille, myös uskonnon uhreille.
Viimeksi eilen illalla luin netistä tietoa narsismista. Olen elämäni aikana ja vielä tänäkin päivänä onnettomuudekseni ollut myös ja useiden ja nimenomaan narsistien uhri. Jokainen itsekäs ihminen ei ole nimenomainen narsisti, vaan narsisti on jotain paljon kammottavampaa.
'Narsismi' (google, useita eri linkkejä):
https://www.google.com/search?q=narsismi&oq=narsismi&aqs=chrome..69i57.4075j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Tajusin illalla, että myös monet uskonlahkot ovat olemukseltaan ja perustukseltaan narsistisia, joidenkin niiden ajattelutapa täyttää jopa narsismin kaiken tunnusmerkistön. Tässä ehkä yksi suuri syy siihen, miksi tietyt uskonlahkot uhriuttavat ihmisiä, jopa miljoonittain.
En kirjoita tässä kaikkea uskontoa ja uskoa vastaan, mutta kylläkin sellaista, jonka jo itsevalittu olemus ja toimintatapa varmasti täyttää kaiken - narsistisenkin - rikollisuuden tunnusmerkit. Näille on sanottava ehdoton "Ei!"
Tässä mm. helluntailaisuuden, esim. nyky-menestysteologian, tunnusmerkistöä:
https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/ensimmaiset-merkit-joista-tunnistat-narsistin-10-piirretta
Uhreille annettava neuvo lyhyesti on: poistu narsistin läheisyydestä. Mitätöi hänet.
Mutta uutta, ainakin itselleni, oli myös tämä narsistin vaarallinen piirre: narsisti muistaa kauan ja kostaa aina, tavalla tai toisella. Sanoin ja / tai teoin. 🌸
Myös tämä kostopiirre on tullut itselleni tutuksi elämäni aikana, jopa viranomaisten hyväksikäyttö pakenevaa uhria vastaan! Jos viranomainen itse sattuu olemaan helluntailainen (tai muun, kyseisen lahkon jäsen, esim. j.tod, lestad.), olet pulassa. Minulle kävi nuorena juuri näin. En tuolloin tuntenut aihetta 'narsismi', ei tällaisesta tuolloin puhuttu muutoinkaan. Koin vain itseeni kohdistuneet rikokset ympärilläni ja joiden suhteen olin avuton, "kaikkien" ollessa minua vastaan.
Kun siis hylkää narsistin, on myös varauduttava hänen kostoonsa. 🌸
Kuitenkin: itseään saa suojella. 🌸 Emme ole syyllisiä, kun tahdomme auttaa omaa, kärsivää itseämme!
On kerättävä voimaa ja katkaistava suhde narsistiin ja oltava tässä päättäväinen. "Mieti tarkkaan, mitä teet. Kun olet miettinyt, päätä mitä teet. Ja kun olet päättänyt, pysy siinä."
Ei pidä alkaa leikkiä kissaa ja hiirtä narsistin kanssa, tästä narsisti vain vahvistuisi! Tämä tarkoittaa myös esim. mainitun uskonlahkon ehdotonta hylkäämistä ja sen vaikutuspiiristä poistumista. Rikolliset eivät voi olla "Jumalan asialla", uskokaamme tämä kerrasta. Emme välttämättä hylkää Itse Jumalaa, vaan hylkäämme meitä repivän uskonlahkon / henkilön / henkilöt.
Mikäli tulee huoli Itse Jumalasta, niin Jumala löytyy kyllä muualtakin. Ja jos ei muualta, niin viimeistäänkin omasta sydämestämme, jos itse olemme rehellisiä ja rukoilemme näin. 🌸
Tänä päivänä on olemassa myös erilaisia auttavia järjestöjä, kuten:
https://www.uskontojenuhrientuki.fi/
Rikosuhripäivystys:
https://www.riku.fi/fi/etusivu/
https://www.narsistienuhrientuki.fi/
Jos jossain näistä sinun kokemustasi vähätellään (siellä on saattanut olla Itse Lahkolainen puhelimessa!), ole sitkeä ja etsi toinen apu, josta saat tukea.
.
Vapaaksi uhriudesta
1
70
Vastaukset
- Anonyymi
Näin eroat narsistista:
https://kotiliesi.fi/terveys/nain-eroat-narsistista-7-askelta-myrkyllisesta-suhteesta-irrottautumiseen/
Tämä liittyy niin uskontojen uhreihin, kuin muihinkin, jotka huomaamattaan ovat joutuneet tämän kaltaisen rikollisen / rikollisten kynsiin, sietäneet vuosia, vähintäänkin henkisesti rasittavaa tuttavuussuhdetta. Sallineet esim. narsistisen uskonlahkon syyllistää, hyväksikäyttää ja manipuloida itseään, kaikin piilorikosten keinoin.
"Sallineet", sillä: "valtaa ei oteta, se annetaan."🌸
Jokainen meistä, niin Suomen lain, kuin jo YK:n ihmisoikeusjulistuksenkin mukaan syntyy oikeuksiltaan itsenäisenä ja vapaana. Mikäli näin ei käytännössä ole, silloin on tämän vapauden väliin astunut rikollinen, orjuuttava henkilö tai esim. uskonto / kultti. Olemme vapaita ja meillä on oikeus vapauteen. Toisen valtaan joutuminen on tapahtunut rikollisin keinoin, monesti jo lapsuudesta asti, tietoisesti särjetyn pienen, heikon ja avuttoman persoonan itse itsensä toisen valtaan suostumana, itsensä luovuttamana.
Me, jotka olemme esim. uskonnon uhreja, tiedämme kukin omalla kohdallamme, kuinka itse tähän tilanteeseen jouduimme. Tästä oravan- / hamsterinpyörästä olisi nyt kuitenkin itse hypättävä pois.
Tuossa viestini alussa on linkki, jonka takaa löytyy 7 ohjetta, kuinka irrottautua narsistin, toisen henkilön, tai esim. uskonlahkon vallasta. Mutta aivan ensiksi, kuten ohjeissakin sanotaan, on valmistettava itse itsensä tähän. Tutkittava omaa mieltään, haluanko ulos tästä uhriudesta ja kuinka tämä tapahtuu. Määrätietoisuus ja päättäväisyys viedä aloitettava työ loppuun asti on avainasia.
Koska "minä" olen asian keskushenkilö, ei tuo hallitseva narsisti, myös "minän" on muututtava suhtautumisessaan itse itseensä, saatava sisäinen voima aloittaa itse itsensä vapautus. Tähän voi sitten saada ulkopuolista tukea myös esim. muilta vertaishenkilöiltä, jopa poliisilta.
Esim. mikään uskonlahko ei yksin "omista" Jumalaa. Jo tällainen ajatuskin on viimeisen päälle narsistinen. Ajattele esim. sinua hengellisesti alistavaa saarnamiestä kuin hullunkurisena Napoleonina, toinen käsi rintataskussa, naurettava, mahtipontinen katse luotuna alas sinuun, "maan matoseen". Äänekäs nauru voi vapauttaa sinut peloista tuota hullua pastoria / saarnamiestä kohtaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982