KAHVIPIRTTI 160 / 2019

Huomenet uudenuutukaiseen pirttiin, taas virui pitkäksi ketju ja muistan kaivatun jo uutta pirttiä puhtaina päiväkirjoineen, tässäpä sitä pystytän;)
Elokuu kohta puolissa välin ja syksy lähestyy, minkälaisena, sitäpä emme tiedä, kuitenkin ilmojen koleus enteillee muutosta ja huomasin eilen kauppa reissullani, pihlajan marjojen punaisuuden,
Kohta vaahterat värejä lisäävät luontoon ja koivutkin kelta sävyisiksi muuttuvat.

Niinpä pirttiinkin tuon syksyn väriloistoa, verhoiksi löysin varastosta kauniit utuisen keveät, ruskean erisävyihin, oranssin hehkumaa, mielestäni niin syksyn tuloon viittaavaa väritystä.

Keltaiset isot krysanteemit, muistuttavat auringosta, saaden pirtin hekumaan kesän muistoilla, mitä vieläkin voimme muistoihin kerätä, joskus elo ja syyskuukin saattavat lämmintä ja aurinkoa antaa.

Kahvipöytään tarjolle iso mansikkakakku, sekin niihin kesän tunnelmiin johtaa, kuppikahvia ja pala kakkua, hyvän mielen saa aikaan;)

Tulen takkaan laitan, näin koleina aamuina edes auttaa tunnelmalliseen istahtamiseen kiikkustuoliin, tulta katsellen, kesää muistellen sen mukanaan tuomia ihania asioita kerrata, hyvä mieli siitä pakosti tulee.
Kissat myös tyytyväisinä mukana seuraa, nekin jo aika iäkkäitä ovat, silti iloisen tervehdyksen kaulimen kera pirttiin tulijalle toivottaa.

Jotenkin haikea mieli ja siksi laitankin soimaan Syysunelmia, vaikka kesää vielä eletäänkin.
Pirtin rauhaisaan eloon toivotan tervetulleiksi kaikki kulkijat, entiset ja uudetkin, aina olisi mukava uusia mukaan saada.

Päiväkirja puhtaana odottaa leppoisia, rauhaisia viestejä, tervetuloa kaikki, joille pirtin olemassa olo tuo hyvän mielen!

204

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää huomenta kauniiseen elokuun alun Kahvipirttiin!
      Tänne tuttuja tapaamaan poikkean aamulenkilläni, otan kahvikupposen käteeni ja istahdan keinutuoliin nauttimaan kaikesta.
      Pirtin värit sävy-sävyyn enteilevät syksyn tuloa, ja koulujen alkamiset sitä todistavat myöskin.
      Miuku-Mauku ja Hessa Hippiäinen hyppäsivät syliini, viikset kermassa niillä, joten herkutelleet ovat nekin.
      Kahvikuppini olikin jo melkein tyhjä, joten ei läikkynyt.

      Nyt päivän tehtävät odottavat.

      Hyviä vointeja teille kahvipirttiläisille! toivottaa Mia.

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta kaikiĺle!
      Tuntuu jo aamuisin syksyn merkit, sumua ja koleutta ilmassa, runsasta sadetta ja ukkosiakin saatiin eilen tänne lounaisrannikolle.

      Olen ollut nyt muutaman päivän kotosalla täällä kaupungissa. Olin ajatellut, että tämän kotini kaapistot tarvitsee vähän raivausta vanhoista vaatteista ja turhista tavaroista.
      Se on kumma kun aina kaapit täyttyvät, vaikken mielestäni mitään turhaa ole ostanut!
      Niinpä sitten toimeen! Avukseni sain yhden kesälomalaisen, tyttären tytär lupasi olla apuna.
      Mutta sittenpä tuli minulle tenkkapoo, kun tämä neitokainen pisti todella tuulemaan! Konmari- kirjametodeilla hävitettiin pari säkillistä vaatteita ja keittiökaapeista sai huutia niin turhat kapustat ja kahvelit, käyttämättömät lasitavarat ym.ym. Vanhat mausteetkin tyttö nakkasi "pellolle" tuosta vain, turhaa tavaraa löytyi mummon kaapeista vaikka huru mykky!
      Täytyy sanoa, että tehokkaita nuo nuoret, työ käy kuin leikiten , mummo kun aikansa tuumaa, ja tekemättä sittenkin jää... Vähän minua sielun syvyyksiin asti koski, kun tyttö minua hamstraajaksi kutsui!
      Mutta nyt on siistiä ja puhdasta, kelpaa mummon taas uutta tavaraa hamstrata, näillä sanoin tyttö minulle vitsaili!
      Tyytyväinen kuitenkin olen, suuri apu oli tytöstä, joka uhrasi kesälomapäivänsä vanhaa mummoa auttaen. Hauskaa seuraakin sain, tehokas piristysruiske kaikenkaikkiaan! km.

      • Minä olisin menettänyt hermojeni hallinnan! Minulle saattaa olla joku vanha käsintehty liina kultaakin kalliimpi, vaikka siinä on vuosikymmeniä vanha tahra. Kun sen on isoäitini ommellut 1880-luvulla, niin pakko se on säästää. Entä ne jugentajan astiat, joille ei ole enää mitään käyttöä? Tarkistitteko ne lasiastiat, ettei joukossa ollut Sarpanevaa tai Toikkaa?
        Vanhat vaatteeni saa heittää, siitä vaan, olen kasvanut niistä ulos. Vanhaa perua lapsuudesta jäi se, että kaikki hylätyt vaatteet säilytettiin matonkuteiksi. Joka huushollissa oli kangaspuut, joilla sitten louskutettiin uusia mattoja kesäisin.
        Pinttyneet tavat tarttuvat, niin että meikäläinen ei edes tajua, miksi säästää niitä lumppeita. Se on vaan se tapa lapsuudesta. Automaatti.
        Olen iloinen kuitenkin puolestasi, että sait kaapeistasi liiat pois. Minulla se on kyllä kauhun paikka, jos täältä vielä joudun siirtymään uuteen asuntoon.

        TV:ssä on ollut ohjelmasarja hamstereiden kotien tyhjennyksestä. Ihan niin pitkälle en ole vielä suistunut!


      • Anonyymi

        Sen verran olin kaukaa viisas, että olin pistänyt ne arvokkaammat lasiastiat ja astiastot keittiössä olevaan vanhaan astiakaappiin! Sanoin tytölle, että tuo kaappi on sitten sen verran arvokasta tavaraa täynnä, että poistuttuani täältä maailmasta, tulee vielä kisa kuka saa minkäkin tavaran. No, kyllähän tyttö tiesi, että mummo on keräillyt Arabiaa, Kupittaata ja Sarpanevaa, ym.vanhaa kotimaista joten hyväksyi ehdoitta sen, ettei siihen kaappiin kosketa!
        Mutta makuhan niillä nuorilla on ihan erilainen kuin meidän ikäisillä. Kaikki heillä pitää olla modernia ja vaaleasävyistä, myöhemmin vasta huomaavat vanhan arvon! km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran olin kaukaa viisas, että olin pistänyt ne arvokkaammat lasiastiat ja astiastot keittiössä olevaan vanhaan astiakaappiin! Sanoin tytölle, että tuo kaappi on sitten sen verran arvokasta tavaraa täynnä, että poistuttuani täältä maailmasta, tulee vielä kisa kuka saa minkäkin tavaran. No, kyllähän tyttö tiesi, että mummo on keräillyt Arabiaa, Kupittaata ja Sarpanevaa, ym.vanhaa kotimaista joten hyväksyi ehdoitta sen, ettei siihen kaappiin kosketa!
        Mutta makuhan niillä nuorilla on ihan erilainen kuin meidän ikäisillä. Kaikki heillä pitää olla modernia ja vaaleasävyistä, myöhemmin vasta huomaavat vanhan arvon! km.

        Ei lähde nuorten mukaan keräilemäsi kipot. Roskalavoille menee. Ovat menettäneet jo nyt puolet takavuosien arvosta. Miksikö, koska niistä on ylitarjontaa sillä niitä löytyy pilvin pimein ikäistemme mummojen kaapeista. Tämä oli yhden antiikkikauppiaan toteamus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lähde nuorten mukaan keräilemäsi kipot. Roskalavoille menee. Ovat menettäneet jo nyt puolet takavuosien arvosta. Miksikö, koska niistä on ylitarjontaa sillä niitä löytyy pilvin pimein ikäistemme mummojen kaapeista. Tämä oli yhden antiikkikauppiaan toteamus.

        Voipi olla, voipi ei. Mutta jos suvusta löytyy yksikin hamsteri, niin kyllä kelpaa,kun ei tarvihe edes maksaa!
        Näin kävi aikoinaan meilläkin, kun vanhempani kuolivat, yksi vävypoika oli niin ahne, että kaikki kelpasi. Me muut perijät olimme ihmeissämme, kun yön aikana oli kaikki paremmat tavarat häipyneet. Joitakin mummun ja papan tavaroita saimme sentään me muutkin kun kovistelimme sitä hamsteria.
        Vieläkin ne tavarat, joista melkein tunsin vanhempieni käsien kosketuksen, ovat minulle arvokkaimpia kuin muualta keräämäni tavarat.
        Nyt minulla on ympärilläni jo niin suuri jälkeläisten joukko, että uskon jokaisen ottavan edes yhden mieleisensä tavaran edesmenneen mummon muistolle jälkipolviaan varten, niin kuin mekin teimme.
        No, jos niin ei käy, sitä en enää tiedosta, ellen sitten pilven reunalta heristele sormeani jälkeenjäävilleni!!!!😂

        Mutta, mutta, mikähän kirjoitusinto minuun nyt iski?
        Ihmetellen moista kyselee km!


      • Anonyymi

        Tähän aikaan elokuuta tavallista pilvisempi ja sateinen ilta tuo esimakua tulevasta. Nyt illat ovat olleet vielä poutaisia. Uudenpirtin avajaispäivänä taivaanranta uhillaan näyttää parastaan.
        Niin se hurskaisen keittiön pöydän ympäristö lattioineen oli tahmainen ja liimamainen kun melkein 2 litraa sokeroitua mustaherukkamehua tulvi joku päivä sitten pullon särkymiseen kun se oli jo täynnä.

        Mattokerros suojeli laminaattilattian. Jouduin kyllä heittämään ne mäkeen. Muovimatot kävin pesemässä matonpesuasemalla. Suht helposti töhnä muovimatoista häippäs.
        Siellä nälkiintyi niin että söin tultuani jääkaapin tyhjäks. Sikspä nyt raukasee kuin rahamiestä.
        Mielikin nyt huilaa. Katsotaan uutisista mitä maailmalle kuuluu. Näkyillään sanoi muorikka 77 ennen. Hänestä ei ole kuulunut vähään aikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tähän aikaan elokuuta tavallista pilvisempi ja sateinen ilta tuo esimakua tulevasta. Nyt illat ovat olleet vielä poutaisia. Uudenpirtin avajaispäivänä taivaanranta uhillaan näyttää parastaan.
        Niin se hurskaisen keittiön pöydän ympäristö lattioineen oli tahmainen ja liimamainen kun melkein 2 litraa sokeroitua mustaherukkamehua tulvi joku päivä sitten pullon särkymiseen kun se oli jo täynnä.

        Mattokerros suojeli laminaattilattian. Jouduin kyllä heittämään ne mäkeen. Muovimatot kävin pesemässä matonpesuasemalla. Suht helposti töhnä muovimatoista häippäs.
        Siellä nälkiintyi niin että söin tultuani jääkaapin tyhjäks. Sikspä nyt raukasee kuin rahamiestä.
        Mielikin nyt huilaa. Katsotaan uutisista mitä maailmalle kuuluu. Näkyillään sanoi muorikka 77 ennen. Hänestä ei ole kuulunut vähään aikaan.

        Voi sinua hurskainen, että piti noin käymän. Pahoittelen itsekkn tyhmyyttäni kun en ajoissa punaherukoita poiminut. Molemmilla meillä meni hommat persielleen, mutta emmeköhän tästäkin selviä ; )


    • Askartelin pihlajanmarjakranssin tuliaisiksi pirtin oveen, marjat vielä oransseja, sointuvat täydellisesti verhojen ja krysanteemien väreihin. Lisäsin siihen erilaisia ruusunkiulukoita , juhannusruususta pieniä tummia, tornionjokilaaksolaisesta pitkulaisia , löytyi tien poskesta myös vihattujen kurtturuusujenkin pyöreänpulleita marjoja, oli myös uusintakukkia - raukka yrittää parhaansa uhan alla. Kiva kun Mia muistat kissojen nimet ;). Mehevää mansikkakakkua otan ison palan , kahvi tuoksuu ihanalle ja on ihan tuoretta . Kiitos kaunis !

      Täällä satoi lähes koko eilisen päivän, lisääkin on luvassa lähipäivinä . Kovin kaivattua sade olikin, alkoivat jo nurmikot ruskettua ja koivut kellastua, marjat pensaista karista ennen aikojaan. Lämmintä on kuitenkin, hiukan trooppinen tuntu. On mukavaa kävellä ja pyöräillä, kun ei tule kuuma. Kesän valo on ihana ja kaivattu, mutta kyllä elokuun tummina öinä uni on syvempää. Aurinko antaa energiaa, mutta tämä vaihtelukin virkistää ja vesi virvoittaa .

      Hyvää mieltä ja hymyä pirttiin !

    • Pysyvätkö pihlajanmarjat kranssissa? Pitääkö niitä jotenkin käsitellä`?
      Olisi mukava kokeilla, vaikka joka paikassa minulla olisi linnut salamana nokkimassa marjat pois. Olen ripustanut joskus muovimarjoilla somistetun kranssin oveen, ja tiaiset nokkivat nekin marjat piloille.
      Ehkä saunan pukuhuoneen puolelle voisi kranssin ripustaa.
      Yöllä satoi. Eilen juuri katsoin nurmikkoa, joka ratisee ruskeana jalan alla. Varjoa kun ei siihen kohtaan koko päivänä tule. Toivottavasti alkaa vihertää taas.
      Olen pari kertaa antanut puutarhaletkun valuttaa vettä rhododendronin juurille pari kolme tuntia. Puskan ympärilläkin ovat perennet terhentyneet. Matta jännä, että maa pysyy kuivana. Vesi imeytyy suoraan multaan, toivottavasti leviää pinnan alla tasaisesti.

      • Ramoona

        Pihlajanmarjat ja ruusunkiulukat ovat melko painavia ja käytän pohjana tukevaa rautalankarengasta. Kukkakransseihin minulla on useitakin norjista koivunoksista kietomiani regaspohjia ja kuivista aineksista, kuten kävyistä , kuivakukista ja siemenkodista tehtyyn kranssin käytän kaupasta ostettuja styroksrenkaita, joihin on helppo kiinnittää kuivat koristeet liimapistoolilla.

        Pihlajanmarjat kerään terttuineen niin, että on hiukan oksaa mukana, sidon niistä napakasti ohuella askartelurautalangalla nippuja askartelupidit apuna. Näitä nippuja sidon pohjaan samalla langalla tiiviiksi peittäväksi kerrokseksi. Yllättävän paljon kuluu terttuja, jos aikoo tehdä tiiviin, ettei pohja näy. Väliin voi sitoa vaikka kasvien lehtiä. Vaatii hiukan harjoittelua , että sidonnasta tulee napakka, ettei mitään roiku. Siinä vaiheessa marjoja vähän karisee, ulkona linnut varmaan verottavat. Kukista , havuista ja lehdistä teen samalla nipputekniikalla. Vaahreranlehdistäkin saa kauniin kranssin, joka omia aikojaan kuivuu, käpristyy ja haaltuu, mutta on sellaisenakin viehättävä. Pihlajanmarjat kuivuvat, osa karisee, mutta kyllä kranssi kauan silmää ilahduttaa. Sitäpaitsi aina voi tehdä uusia sesongin materiaaleista. Olen ostanut eucalyptuksen oksia , niistä saa herkän kauniita koristeita sellaisenaan tai muutaman kukkasen kanssa vaikka makuuhuoneen seinälle. Kransseja voi varovasti suihkuttaa lakalla, jos haluaa värien paremmin säilyvän, toisaalta lakastumisessa ja haaltumisessa on oma hurmansa. Talvisesta villiviinistä olen punonut näyttäviä kransseja ilman muita elementtejä, varsinkin jos saa kärhöjä paljon mukaan, ne kestävät hyvin ulkosallakin ja pimeällä voi lisätä pieniä valosarjoja.

        Netissä on paljon ohjeita ja kuvia, itse olen nämä tekniikat itselle sopiviksi kokenut ja niillä harjaantunut oikeastaan aika taitavaksi. :)


    • Aurinkoisena on aamu valjennut. Kun vedin verhon ylös, ikkunan takaa pihan kukkapenkin kauniit pinkit suopayrtit toivottivat hyvät huomenet minulle, unikeolle.

      Punaviinimarjat hehkuvat suojaverkkojen alla. On aika riisua verkot ja riipiä marjat talteen. Syksy ei ole mielessäni vaikka satoa korjaan. Tiedän kesän vielä jatkuvan pitkään.

      Hyvää päivän jatkoa itse kullekin omissa elämän kiekuroissa.

      • Anonyymi

        Minulla on vain valkoisia rohtosuopayrttejä, olisipa myös vaaleanpunaisia.
        Herukat on pääosin kerätty, mustia vielä pensaissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vain valkoisia rohtosuopayrttejä, olisipa myös vaaleanpunaisia.
        Herukat on pääosin kerätty, mustia vielä pensaissa.

        Näköharha, olisi pitänyt poimia ensin punaherukat, kiirehdin mustaherukoiden keruuta.

        Vähäksi jäi nyt punaherukkasatoni. Olivat ylikypsinä pudonneet maahan ja loputkin ropisi alas kun verkkoja pois otin.

        Siinä valui vuosikertaviinin aineksetkin maahan ; )

        No, jotain sain ja kun lisään mustaherukat niin josko saisin pöntön porisemaan.

        Istun laiturilla, aurinko porottaa, sain marjat puhdistettua ja kylmään. Ihanan lämmintä. Älykänny esiin ja päivän päivitykset kehiin.

        Pitänee alkaa kantamaan vettä saunaan.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Näköharha, olisi pitänyt poimia ensin punaherukat, kiirehdin mustaherukoiden keruuta.

        Vähäksi jäi nyt punaherukkasatoni. Olivat ylikypsinä pudonneet maahan ja loputkin ropisi alas kun verkkoja pois otin.

        Siinä valui vuosikertaviinin aineksetkin maahan ; )

        No, jotain sain ja kun lisään mustaherukat niin josko saisin pöntön porisemaan.

        Istun laiturilla, aurinko porottaa, sain marjat puhdistettua ja kylmään. Ihanan lämmintä. Älykänny esiin ja päivän päivitykset kehiin.

        Pitänee alkaa kantamaan vettä saunaan.

        Sinulla tuntuu pörisevän pöntössä ilman mitään kotiviiniäkin.


      • Anonyymi

        "Hyvää päivän jatkoa itse kullekin omissa elämän kiekuroissa.

        Minä luin tuolta rivien välistä, että et niin hyvää päivän jatkoa toivottanutkaan rehellisesti, vaan halveksien kirjoitit tuollaisen ikäihmisille, koska eivät oppejasi ymmärtäneen ja ainakaan eivät niitä suostuneet noudattamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvää päivän jatkoa itse kullekin omissa elämän kiekuroissa.

        Minä luin tuolta rivien välistä, että et niin hyvää päivän jatkoa toivottanutkaan rehellisesti, vaan halveksien kirjoitit tuollaisen ikäihmisille, koska eivät oppejasi ymmärtäneen ja ainakaan eivät niitä suostuneet noudattamaan.

        Hyvinkin on sisäänlämpiävä, jos yhdet ja samat täällä käy. Mutta täällähän on mukavasti ovet auki aina ja kahvipannu porisee. Leivo sinäkin ja tuo mehuja mukana. Minusta on kiva tunnelma täällä ,vaikka harvoin tulee käytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinkin on sisäänlämpiävä, jos yhdet ja samat täällä käy. Mutta täällähän on mukavasti ovet auki aina ja kahvipannu porisee. Leivo sinäkin ja tuo mehuja mukana. Minusta on kiva tunnelma täällä ,vaikka harvoin tulee käytyä.

        Mikä on käyntiosoite? Vai mielikuvissako täällä hörhöillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on käyntiosoite? Vai mielikuvissako täällä hörhöillään.

        Ihan tosissaan korppis tuntuu kirjoittelevan kotikiljun tekemisestä. Itse koen sellaisen 70 ihmiselle epäasialliseksi. Silloin tällöin voi ostaa kunnon viiniä, eivät nuo kotikutoiset litkut ole kuin erittäin epäterveellisiä ja viittaavat mahdollisesti riippuvuuteen. Voi vaan kuvitella mitä lapset ja lastenlapset ajattelisivat, kun kuulisivat että mummu tekee kotikiljua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tosissaan korppis tuntuu kirjoittelevan kotikiljun tekemisestä. Itse koen sellaisen 70 ihmiselle epäasialliseksi. Silloin tällöin voi ostaa kunnon viiniä, eivät nuo kotikutoiset litkut ole kuin erittäin epäterveellisiä ja viittaavat mahdollisesti riippuvuuteen. Voi vaan kuvitella mitä lapset ja lastenlapset ajattelisivat, kun kuulisivat että mummu tekee kotikiljua.

        Noh, tuo on helposti korjattavissa. Jos tosiaan on kiljusta kysymys, voi sen helposti muuttaa kotiviinin tekemiseksi. Kauposta saa viinientekotarvikkeita.

        Tekemisellä ja yrittämiselläkin on oma arvonsa.


      • Huomenta@

        Käykää kahvipirttiläiset plus 60 palstalla lukemassa ketjua Helppo elämä 2, niin ymmärrätte mikä tällä anonyymillä, joka perässäni roikkuu on ongelmana.

        Toivon, että teidän silmänne avautuisivat ymmärtämään mistä on kysymys.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta@

        Käykää kahvipirttiläiset plus 60 palstalla lukemassa ketjua Helppo elämä 2, niin ymmärrätte mikä tällä anonyymillä, joka perässäni roikkuu on ongelmana.

        Toivon, että teidän silmänne avautuisivat ymmärtämään mistä on kysymys.

        Sinä tässä et tiedosta omaa ongelmaasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tässä et tiedosta omaa ongelmaasi.

        Olet ollut Leski jo aikaisin liikkeellä. Aromia ketjussa kävit heristelemässä vanhuksia alkoholin käytöstä. Sinäkö muka joisit hyvässä seurassa lasin parin hyvää Alkosta ostettua viiniä 😁😁😁 älä hulluja höpise. Otanmäessä asuu tunnetusti juoppoja, se on Kajaanin Itäkeskus.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olet ollut Leski jo aikaisin liikkeellä. Aromia ketjussa kävit heristelemässä vanhuksia alkoholin käytöstä. Sinäkö muka joisit hyvässä seurassa lasin parin hyvää Alkosta ostettua viiniä 😁😁😁 älä hulluja höpise. Otanmäessä asuu tunnetusti juoppoja, se on Kajaanin Itäkeskus.

        " Aromia ketjussa kävit "

        Onko sinulla jo Aromit ja Aroniat sekaisin. Leski siellä ei ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Aromia ketjussa kävit "

        Onko sinulla jo Aromit ja Aroniat sekaisin. Leski siellä ei ollut.

        Olen pahoillani kahvipirtin väki, jätän nyt kommentlimatta kahvipirttiin, koska tämä sairas ihminen ei jätä minua.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olet ollut Leski jo aikaisin liikkeellä. Aromia ketjussa kävit heristelemässä vanhuksia alkoholin käytöstä. Sinäkö muka joisit hyvässä seurassa lasin parin hyvää Alkosta ostettua viiniä 😁😁😁 älä hulluja höpise. Otanmäessä asuu tunnetusti juoppoja, se on Kajaanin Itäkeskus.

        Ihan asiaa se vanhusten alkoholin liikakäytöstä ja omatekoisista kiljuista kirjoitus oli. Mikä vainoharha sinua riivaa, ei siinä ketjussa sinua sanallakaan mainittu ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh, tuo on helposti korjattavissa. Jos tosiaan on kiljusta kysymys, voi sen helposti muuttaa kotiviinin tekemiseksi. Kauposta saa viinientekotarvikkeita.

        Tekemisellä ja yrittämiselläkin on oma arvonsa.

        Jos haluaa tehdä laadukasta kotiviiniä, on jaksettava seurata ohjeita tarkasti. Viinin valmistus on pitkäaikainen prosessi, mutta kun sen huolella tekee, niin viini on kirkasta ja upean väristä, Pitää siilata kaksi kertaa, ja pitää tarvikkeet puhtaina. Pari kertaa teimme (tai edesmennyt mieheni teki) Tokaijin viiniä pihan luumuista. Silloin oli myynnissä ko. juomaan tarkoitetut hiivat.
        Mustaherukasta teimme viiniä monta vuotta, mutta vähitellen työlästyimme siihen hommaan. Iso lasipullo on edelleen käyttökelpoisena kuitin koristeena.
        Eipä viiniä ja kiljua voi toisiinsa verrata.
        Mutta eipä ole syytä tämän enempää asiaan paneutua.


    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Kahvin tuoksu houkutteli :) Onpas ihanat värit. Ja kissatkin tulevat kyhnyttämään säärtä vasten. Jälleen kerran olen kiitollinen meidän vaihtuvista vuodenajoista.
      Olemme mekin lapsenlasten kanssa möblanneet heidän huoneet uuteen uskoon. Äitinsä tekee loppusilauksen viikonloppuna.
      Nyt odottelen lähtöä hammaslääkärille ja otin hetken omaa aikaa.
      Mistä lienen saanut haavan peukalon päähän. Mokoma haittaa neulomista ja laastari on siinä kömpelö.
      On tullut rivakasti vettä nyt aamulla, vaan näyttäisi nyt parahiksi taukoavan. Metsä olikin rutikuiva, kun viikonloppuna yritin mustikoita ja sieniä etsiä, joten kiitollinen sateesta nyt olen.
      Silmät väsyvät kaihin alun kaikertaessa, joten:

      Ihania, värikkäitä luontorikkaita päiviä väelle!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Mistähän tämä porukka oikein kirjoittelee - missä tuollainen pirtti sijaitsee?

      Vaikuttaa sisäänlämpiävältä pirtiltä. Paras olla hiljaa ja katsoa mihin kontekstiin tämä liittyy.

    • Iltapäivää!
      Siinähän se päivä on mennyt. Päivällä hätkäytti uutinen, että
      Helsingin rautatieasema on tyhjennetty ihmisistä, koska sisälle oli tullut runsaasti savua. Aika pianhan selvisi, että yhden ravintolan
      pakastearkku savusi. Tunnissa tilanne palautui normaaliksi.
      Hätkäyttää ne uutiset, kun ei tiedä mitä kaikkea tapahtuu.
      Aamupäivällä putosi kunnolla vettä. Minulla oli meno asioilleni noin
      kilomerin päähän. Pääsin käymään kuivin nahkoin, kun läppäristäni
      vahdin sadetutkan liikkeitä. Tässä se hyvin auttoi:) Asiani hoitui.

      Eipä tässä sen ihmeenpiä kerrottavaksi. Toiseen kertaan...

    • Vielä oli mansikkakakkua jääkaapissa palanen! Ehdinhän juuri ja juuri vielä uusittuun Pirttiin!Onpa hauskaa käväistä taas, pyörittyäni lähimaisemissa viime aikoina.'
      Eilen tulin taas kotiin ja innostuin tekemään uunissa kotitekoisia perunasipsejä, joita mutustelin telkkaria katsellessa. Pitkään ja hyvin nukuin yöni, ja heräsin virkeänä lukemaan palstailmapiiriä.
      Entisellään on, toivoisi vaan Kahvipirtin saavan pysyä erillään edellisten palstojen kinaamisketjuista!
      Hyvää mieltä kaikille jatkossakin!

    • Anonyymi

      Kiva tulla uudistettuun Pirttiin, Skillan on oikein mestari sisustamaan kauniiksi!
      Kiitos hänelle kukkasista ja kauniista ikkunaverhoista ja paljosta muusta, vieläpä
      kisulienkin hoitamisesta!
      Eilen satoi täälläkin pitkästä aikaa. Luonto olikin hyvin kuiva.
      Ahkeroin edellispäivinä niin, että sain kaikki loput marjat säilöön, pakastimeen ja keitin myös hilloksi osan.
      Vielä sain apua marjapuskien leikkaukseen, vanhat ja kuivat oksat, sekä liian tiheässä olevat oksat tuli pois.
      Puutarhan syyslantaa hieman ripottelin lopuksi, eikös ne marjapuskat tee jo seuraavan vuoden silmuja näin syksyllä.

      Omenia tulee myös runsaasti, aivan oksat notkuu niiden painosta!
      Olisi varmaan tarvinneet enemmän leikkausta!

      Nyt lähdemme käymään suuremmassa ostoskeskuksessa, jospa sieltä jotain tarpeellista löytyisi.
      Leppoisaa päivää! Toivottaa Neea.

    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Lämmin päivä, 20 astetta, vaikka pilvipoutaa taivaalla.
      Sain siitä tyttären tyttären siivousinnosta vissiin kärpäsen pureman, kun asunto on tällissä, niin siirryin kellarikomeroitani tutkimaan. Kaikenlaista roinaa on sinnekin kasaantunut ,pikkuhiljaa aion sieltäkin turhia poistelemaan. Paljon on kuitenkin hyvää, jollekin ihan käyttökelpoista tavaraa. ne aionkin pistää myyntiin tori.fi:hin, saa joku sitten tarvitsemansa halvalla.

      Kovasti on pirtin ovi käynyt, outoja viestejä, joihin ei kannata korvaansa lotkauttaa. Skillania kaipaan palstalle! Leppoisa juttelu on minun mieleeni, kiitos siitä emännälle.

      Kotiviini on keskustelussa kovasti aiheena. Koskaan meillä ei ole sellaista tehty, marjat on mennyt parempaan käyttöön, suut saatu makeiksi jo monta vuotta ihan sellaisenaan tai hillottuna.
      Meillä ei nuorisokaan ole kiinnostunut kotiviinin teosta, harvemmin muutenkin alkon tuotteita käyttävät. Tämä mummo on mielissään kun aikaansa eivät moiseen harrastukseen tuhlaa, kuntoilua ja metsissä samoilua eniten ja veneily taitaa olla suosituin laji. Tyytyväisenä: km.

    • Aamuviestini sain juuri lähetettyä, kun lapsuuden ystäväni soitti ja tivasi: Mitä meinaat syödä tänään,..no maksapihvin ja kermakastiketta. Minulla on jauhelihapihvejä, syödäänkö yhdessä, mä en kestä tätä yksinäisyyttä !!!

      No, syödään vaan, ja niin läksin ystävän luo kyläilemään, ja naurettu on muistoille iltapäivänä, kun hän kertoi miehensä olleen kovin ahkera, työsarkaa oli tuomarina ympäri Suomea.
      Niin vaimo istui takapenkillä puhtaaksi kirjoittamassa, jotka mies huilatessaan allekirjoitti. Ostipa sitten vielä asuntoautonkin, että ruokapuoli hoituisi samassa 😁 )) hah haa,..Hauskaa kuulemma oli reissatessa, ja nyt on sitten muistot! Rattoisa päivä, josta juuri tulin kotiin, no
      piristyihän ainakin, heippa

      • Sinulla on taas herkkuja, kuten maksapihvejä ja minulla vasta nyt sitä kermaa varuilla, mihin sen sitten käytänkin. No, on toki muutakin, ainakin pakaste kalaa, koska tässä lähellä on aivan onneton tuo kalapuoli.

        Odottelin sinne Faceen kuvia siitä mätihyytelöstä ja oli melkoinen kiusaus ostaakkin tykötarpeet, mutta ei se oikein huvita yhdelle laittaa tuollaista herkkua.

        Seuraava kauppareissu minulla onkin ilmeisesti vasta loppukuusta, koska nyt on kaikki roskatkin lajiteltu asianomaisiin laatikoihin ja kirjastoauto kävi lomiaen jälkeen tuomassa uutta luettavaa.


    • Anonyymi

      Onko sinulla sini.sirkku kuvagalleriaa maalauksistasi? Olisin kiinnostunut näkemään taulujasi, värimaailmasi on kauniin hento.

      merlou

      • Valitettavasti ei enää ole kuvagalleriaa, koska en enää ole myymässä töitäni. Facebookissa olen esittänyt satoja taulujani , mutta yhtenäisinä ne eivät ole. Kiitos mielenkiinnotasi !


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa! (?)
      Niin helpolta teillä tuo ruoanlaitto näyttää. Itse tänään mokasin ja ostin kokonaisen lohikalan. Ajattelin aluksi, että laitan uuniin kokonaisena, vaan liian iso oli. Päätin fileoida, keittää perkeistä liemen , tehdä keiton ja pakastaa kauniit Fileet. Olinhan minä jotain silakoita ja muita pikkukaloja fileoinut, mutta en tuollaista isoa, liukasta petoa. Sainhan minä niitä perkeitä ja liemen ja kalanpaloja siihen keittoon perunoiden ja porkkanoiden lisäksi. "Fileet" olivat kyllä oudon näköisiä, nuijittu ja nirhitty :(
      Kun sain keittiön, lattioita myöten suomuista sun muista siivottua, päätin viedä "moskat" samantien biojätteisiin. Oli sitten jäänyt kuivauskaapin ovi auki ja täysillä kajautin pääni oven kulmaan roskapussia ottaessani. Yksisarvinen olen nyt.
      Onneksi olin ostanut suklaalevyn. Sillä lohdutin itseäni vetisin silmin. Koko levy meni.
      Hartiatkin ovat kipeet yhtäkkisestä neulomisesta, jonka aloitin pari päivää sitten ;(

      SkillaNilla lienee erilaiset vastoinkäymiset. Myötätuntoni hänelle, mikäli näin on ja kaappari kiusaa taas konevioilla.

      Anteeksi tämä vuodatus. Nyt jo hymyilyttää. Sitä se on, kun asuu kaukana Strömsööstä :)

      Mukavaa loppuviikon alkua kaikille!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Voi olla raakile vielä että tarvittet harjoitusta erilaisten kalojen putsauksessa. Meillä, sillä 50 kilsaa sydänmalta mettään päin oli tupa täys lapsia. Kalojen siivokseen jouduttiin jo pikkusanttuina.
        Järvikin oli vanhojen hevosteiden takana. Maantie tuli vasta -50 luvulla.

        Isämme oli ahkera kalamies ja katiskamestari. Kun isommat veljet kasvoivat, he aloittivat verkkopyynnin, myös jäiltä. Äiti tarvitsi kalaa joka viikko. Kalantarve seurasi meit pentuikii.
        On tästä jo viikkoja kun sain marketista tuoreit muikui. Perkasin ne ja laitoin haudutuspadan fläskin ja voin kanssa.
        Erikoinen "taivaan lahja! just nykyään on marketin Boy sillipurkit herkullisessa sinappikermakastikkeessa. Sellaseen en ikuna kyllästyis...kehua retostaa hurskainen.

        Ruoka ja uni sillä kyllä maistuu mut työ on kuin hautatervaa. Parhainta jatkoa kaikille!


    • Anonyymi

      Iltapäivää!
      Olihan "elävä kertomus" kalan fileerauksesta:)" raakile.vielä kertomana.
      Käyttökelpoisia ne fileet on, vaikka nyrhityltä näyttäisi. Olen kyllä jo
      nappulasta alkaen harjoitellut särkien putsaamisella ja sitten hauet tuli
      myöhemmin. Lohia ostan täällä melko usein. Joskus fileeraan itse, joskus
      fileeraus kuuluu hintaan. Sen palvelun otan.
      Fileerausveitsi on tärkein ja veitsen terävyys. Sanotaanhan "että terävä
      tekevän veitsi,tylsä veitsi tyhmän miehen." Tämä ei ole vihjaus mihinkään.

      SkillaNnilla voi olla hakaluuksia Läppärinsä kanssa tai jotain muuta.
      Oudolta tuntuu kun on päivän poissa. Toivotaan, että hän ilmestyy
      vaikka huomenna. Hyvää jatkoa toivoen uuteen päivään: ynnämuu

      • Anonyymi

        Kyllä minä itseni tyhmäksi tunsin. Sanotaanhan "lanttu ei leikkaa, veitsi on tylsä". Isäni oli kova kalamies ja minä usein nakotin veneen tuhdolla seuranaan. Isä vei aina peratut ja fileoinut jalat äidille. Ei ollut filerausveistä, vaan puukko hänellä. Keskikohta terästä oli kulunut ohueksi. Hiomakivellä, kovasimella, aina teroitti ennen käyttöä puukkonsa.
        Kyllä äiti torilta ostamansa perkasi, usein muikkuja.
        Sittemmin aikuisena sain minäkin peratut kalat köökkiin.
        Nyt mummona on tästedes hyväksyttävä se, että kaupasta on fileinä kala kotiin tuotava :)

        Nyt vasta olen yrittänyt päivän uutisia lukea, mutta pieni jomotus kuhmussa estää keskittymisen.

        Uutta päivää kohti vaan:)

        raakile.vielä


      • Anonyymi

        Ei sentään fileoituja jalkoja, vaan kaloja :))
        Ei ole tämä päivä minun päivä.

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sentään fileoituja jalkoja, vaan kaloja :))
        Ei ole tämä päivä minun päivä.

        raakile.vielä

        Laita kuhmun päälle pakasteesta vaikka hernepussi. Ei noita kirjotusvihreitä edes muut huomaa. Nuku hyvin ja huomenna uudet haasteet 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita kuhmun päälle pakasteesta vaikka hernepussi. Ei noita kirjotusvihreitä edes muut huomaa. Nuku hyvin ja huomenna uudet haasteet 👍

        Kiitos neuvosta. Koitan pistää muistiin vastaisuuden varalle. Eilen olin jo nakannut koneen kiinni. Muistin kuitenkin sanonnan, että pitää painaa villaisella. Käärin villaisen kaulaliina pään ympärille illalla ja otin puolikkaan särkylääkkeen. On se kuhmu vähän lasehtinut, reikä siinä on keskellä ja mustelma ympärillä. Soppaa riittää 2-3 päiväksi ja sitten on niitä irvokkaita "fileitä". Ei tarvii sarvipäisenä kauppaan mennä.

        Hurskaisella sanon, että vähäksi aikaa saa fileoinharjoitukset jäädä. Niin kipiää otti.

        Leutoa viikonloppua kaikille!

        raakile.vielä


    • Anonyymi

      Kahvipirtti on kaapattu ja muutettu pahaksi paikaksi.

    • Anonyymi

      Höpsis! Täällä Kahvipirtissä on oma rauha, ei meitä pienet jutut hetkauta mihinkään suuntaan. Emme me ole moisesta tietä pannaksemme!
      Illan rauhaa!

    • Anonyymi

      Ihan rauhassa täällä kalajuttuja kertoillaan ja kuka mitäkin. Teetä hörppään kupin näin iltasella ja nautin viihtyisästä sisustuksesta . Tosi kauniit nuo Skillan ja sinisirkun taulut profiilikuvissa, Onko ynnämuulakin oma maalaus , on niin luonnollisen näköinen metsä ?
      Hyvät yöt !

    • Anonyymi

      Huomenta, nyt jo viikonlopun alkuun, aika kuluu, joulu lähestyy;)
      Vieläpä tuohon joku kuukausi on ja ehtii vaikka mitä tapahtua.
      Eilinen päivä meni reissutessa, Kotkan maisemissa liikuttiin, Langinkoskeen tutustuttiin, hienot oli maisemat, myös historian kertomat.
      Autossa istumista kyllä aivan liian kanssa.

      Tuossa nikistä olevassa taulun tekeleessä koin itsekin pientä onnistumisen iloa ja joku muukin tauluni saa tunnustusta itseltäni, mutta kaiken kaikkiaan, ei mitään kehumisen arvoista sen vaiheen tekemisissäni, nyt en enää tohdi edes aloittaa;)

      Pirttimme olemassa oloa on myös päivitelty, voin kertoa, että yli viisitoistavuotta on pirtti palstalla kulkenut, joskus kiitosta saaneena, mutta lieneekö enemmän miinus merkkisiä mainintoja, mutta sitkeästi ne ohitamme ja hymyllä kuittaamme;)
      Mielikuvitus pirttinä yritämme toimia, mutta joka päiväinen elämä kuitenkin kerrontaa värittää.
      Kiitos kannustavista viesteistä;)
      Ainahan mukaan tulee kielteistäkin, pyrimme sivusta ne ohittamaan.

      Raakile vielä. on kalan fileroinnin kanssa paininut ja patin päähänsä vielä saanut, nuo kaapin ovet minullakin tuppaa auki jäämään, mutta kai lyhyydestä se hyöty, että en pahemmin ole kolhuja saanut.
      Mieheni joskus joutui kokemaan melkoisen tärskyn, juuri tuon auki jääneen oven vuoksi, ei kaiken herttaisemmin asiaa kuitannut;)

      Ynnämuun toteamiseen tuosta erittäin terävästä puukosta/fileerausveitsestä, näin on oltava, tylsällä aseella ei onnistu mikään.
      Tämäkin taito opitaan harjoituksen kautta.

      Sillipurkki on minullakin ollut jääkaapissa, joskus tulee valtava suolaisen kaipuu ja siitäpä sitten leivälle tai perunan seuraksi palanen ja taas elämä hymyilee.
      Muikut ei ole minun herkkukaloja, mutta syöhän niitäkin, ahven ja kuha on poikaa, on vaan niin kalliita kaupan tiskissä, onnekseni vävyni joskus verkolla saa reilummin ja sitten mummollekin riittää.

      Kissamummo kaappien raivauksessa, sitä harkinnassa minullakin, pyytelin tyttären apua kirpputori pöydän laittoon, mutta ei innostunut, pitänee lahjoittaa noihin keräyksiin.
      Melkein käyttämättömiä vaatteita ja kenkiä, höpsö ja harkitsematon kun tunnetusti olen, ostelen käymättömiä vaatteita ja etenkin kenkiä.
      Takit on myös heikkouteni ja nyt sitten alkaa komerot pursua kaikista näistä tyhmistä ostoksista.

      Kiitos Neeassa kiitoksista, pitää totuuden nimissä sanoa, että tykkään sisustamisesta livenäkin ja harmittelen, kun en huonekaluja raaski hävittää, pitää vaan siirrellä uusiin paikkoihin, hämätä näkymää uuden näköiseksi;)
      Verhoilijaa olen etsiskellyt, joka päällystäisi nuo kalusteet, mutta sitä olen aikonut harkita ja miettiä, turhan kallis homma hätiköiden tehdä.
      Maanantaina on suunnitelmissa minulla punaviini marjojen keruu kälyni luona, mukava kun saan minäkin pakkaseen mehupuoltakin.

      Sini-sirkku toivoi rauhaisaa eloa pirttiin, sitä minäkin toivon.

      Kristiia23 ei liioin kaupan lattioita kuluta, mutta kyllä tuokin on mahdollisista nyky pakkasien ja jääkaappien aikaan, yhden hengen ruokailun voi mainiosti pitkäksikin aikaa järjestää.

      Nyt sitten päivän rientoihin, oikein mukavaa viikonlopun alkua, aurinko paistaa, eikä vielä palelekaan;)
      Liian hidas olin taas, harmittelee skillan

      • Anonyymi

        Älä SkillaN yhtään harmittele, vaikka kirjautuminen karkaa. Kyllä Sinun lämminhenkisen kaikki kirjoittajat huomioivan kirjoitustavan tunnistaa vaikka ilman puumerkkejä ja kaivattu se oli jo yhden päivän poissaolon jälkeen. Hyvää viikonloppua Etelä-Pohjanmaan lakeudelta, täälläkin ihan kelvollinen sää.


      • Anonyymi

        Yhdyn edellisen kirjoittajan näkemykseen Kahvipirtin emännän vaikutuksesta meihin prttiläisiin, lämmin myötätunto on parasta, mitä voimme toisillemme antaa aivan vain kirjoittamallamme tekstillä, ja sitä Skillan juuri meille antaa.
        Uskon sen olevan ihmisen luonteessa, niin että itsekin saa hyvää oloa siitä, että antaa hyvää oloa lähimmäisilleen, kanssavaeltajilleen. Kiitos SkillaN. :)


    • Hyvää huomenta!
      Vielä erikoisesti siksi, että SkillaN on palannut). Hyvä!
      Kirjoittaa nyhräsin jo viestin. Sen sisältö on nyt tarpeeton - poistoon!
      Aikatauluni pistää nyt ulos ja asioilleni. Hyvää jatkoa teille!

    • Anonyymi

      "taas virui pitkäksi ketju ", sanoi emäntä. Taitaa viruminen tarkoittaa savolaisittain sanottuna venymistä, vai mitä?
      Minulle viruminen sopii, kun tarkoitetaan vaikka virumista tautivuoteessa tai vaikka uutiseen "vanhus virui viikon kuolleena asunnossaan."
      Lounais-Suomessa virutetaan (huuhdellaan) pyykkiä.

    • Anonyymi

      Sisäänlämpiävä paikka on tämä kuviteltu ns. KAHVIPIRTTI. Tietyt ihmiset täällä keskenään toisiaan kehuvat ja kaveeraavat, mutta jos joku , nimimerkkiä nyt sanomatta, tänne omia asioitaan leppoisasti kirjoittaa, niin jo alkaa kauhea älämölö ja piikittely.

      Siis onko tämä mikään leppoisa pirtti? MIelikuvitusta vaan!

    • SkillaN kertoi Pirtistä viestissään asiaa. Ikäänkuin loppulauseena:"Ainahan mukaan tulee kielteistäkin, pyrimme sivusta ne ohittamaan." Näin se
      tuppaa olemaan. On monenlaista tallaajaa ja joukossa jos jotakin. Sitä
      en ymmärrä, miksi Kahvipirtti joitakin jaksaa sapettaa. Pirtti on yksi
      ketju kymmenien joukossa. En sen luulisi ylenmäärin tilaa vievän.

      Parempihan haukkumis-ja naljailuviestit olankohautuksella ohittaa.
      Turhan kanssa on turhaa kinastella ja päätään vaivata.

      Minulla oli aamulla kiire. Oli sovittu aika, josta ei ollut syytä myöhästyä.
      Kirjoittamassani viestissä oli turhaa, joten lyhyesti "ilmoittaduin."
      Hyvää jatkoa teille! Terv. kukas muu kuin ynnämuu.

      • Anonyymi

        En olisi muuten tänne mitään laittanutkaan, mutta kun Pirtissä on tosi ilkeää naljailua erästä kirjoittajaa kohtaan, suorastaa ala-arvoista. Sen ei luulisi kuuluvan tämän Pirtin henkeen ja tarkoitukseen.
        Toisaalta mitäpä se tosiaan minulle kuuluu, taidan todella olankohautuksella ne ohittaa.
        Koettakaa ymmärtää toisianne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En olisi muuten tänne mitään laittanutkaan, mutta kun Pirtissä on tosi ilkeää naljailua erästä kirjoittajaa kohtaan, suorastaa ala-arvoista. Sen ei luulisi kuuluvan tämän Pirtin henkeen ja tarkoitukseen.
        Toisaalta mitäpä se tosiaan minulle kuuluu, taidan todella olankohautuksella ne ohittaa.
        Koettakaa ymmärtää toisianne!

        Tuntuu kyllä siltä että joku entisen palstan perskärpänen pörrää , jotain vanhoja kaunoja voisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu kyllä siltä että joku entisen palstan perskärpänen pörrää , jotain vanhoja kaunoja voisi olla.

        Elä hyvä ihminen ole noin harhaluuloinen. Ei minulla ole kaunoja ketään kohtaan, kun en ketään täältä "tunnekaan". Eikö jo anneta tämän asian olla.


      • Anonyymi

        Niin, se edellisen pirtin lopettaminen vaikutti kyllä yliolkaiselta. Oli kai sitten sitä olankohautusta.


      • Anonyymi

        Minusta keskustelu pitäisi olla vilkkaampaa. Syntyy vain jännitteitä, kun harvakseltaan täälläkäydään.


      • Anonyymi

        Olen seurannut myös pirtin toimintatapoja jonkun aikaa. Vaikuttaa siltä, että osallisujat kirjoittavat asiansa pirtinpitäjälle, joka sitten vastaa kaikille yhteen pötköön enintään kerran päivässä. Joskus saattaa joku anomyymifani tulla väliin, jos pitää kirjoitusta vallitsevaan tapaan nähden epäasiallisena.

        Kirjoitin vain vaikutelmiani, mielipiteitäni. Ja mielipiteitähän on helppo muuttaa, kun saa parempaa tietoa. Asenteesta ei ole kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen seurannut myös pirtin toimintatapoja jonkun aikaa. Vaikuttaa siltä, että osallisujat kirjoittavat asiansa pirtinpitäjälle, joka sitten vastaa kaikille yhteen pötköön enintään kerran päivässä. Joskus saattaa joku anomyymifani tulla väliin, jos pitää kirjoitusta vallitsevaan tapaan nähden epäasiallisena.

        Kirjoitin vain vaikutelmiani, mielipiteitäni. Ja mielipiteitähän on helppo muuttaa, kun saa parempaa tietoa. Asenteesta ei ole kysymys.

        Ihmettelin miksi skilla edellisen pirtin lopussa syytti korpikirjailijaa toisen kirjoittajan kirjoituksista. Eihän se nyt passaa että saa syyt päällensä muiden tekemisistä. Vai oliko tahallista väärinymmärrystä. Vähän jäi outo maku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu kyllä siltä että joku entisen palstan perskärpänen pörrää , jotain vanhoja kaunoja voisi olla.

        Täällä on ennenkin arveltu, että 60-palstalta tuli joku/joitakin perskärpäsiä sieltä siirtyneiden kirjoittajien mukana. Ainakin muihin ketjuihin, miksei pirttiinkin. Onhan tännekkin vapaa pääsy kaikilla lukemaan ja kirjoittamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin miksi skilla edellisen pirtin lopussa syytti korpikirjailijaa toisen kirjoittajan kirjoituksista. Eihän se nyt passaa että saa syyt päällensä muiden tekemisistä. Vai oliko tahallista väärinymmärrystä. Vähän jäi outo maku.

        Istahdin koneelle, kun oli auki ja huomasin viestisi.
        Piti kaivaa esiin edellinen pirtti ja lukea ajatuksella, että mistä syytin korpikirjailijaa?
        Hän kaipasi kommenttia esityksiinsä ja minä vastasin mielestäni asiallisesti, mistään häntä en syyttänyt.
        Anonyymien kirjoitukset ei koskaan tule minulta, laitan aina nimimerkkini perään.
        Rivien väliinkään en kirjoita, en osaa;)
        Siivous jatkuu,,,,
        Ei ehkä aihetta jatkaa, vikoja kaikista löytyy, jos niitä kaivamalla etsii.


      • SkillaN kirjoitti:

        Istahdin koneelle, kun oli auki ja huomasin viestisi.
        Piti kaivaa esiin edellinen pirtti ja lukea ajatuksella, että mistä syytin korpikirjailijaa?
        Hän kaipasi kommenttia esityksiinsä ja minä vastasin mielestäni asiallisesti, mistään häntä en syyttänyt.
        Anonyymien kirjoitukset ei koskaan tule minulta, laitan aina nimimerkkini perään.
        Rivien väliinkään en kirjoita, en osaa;)
        Siivous jatkuu,,,,
        Ei ehkä aihetta jatkaa, vikoja kaikista löytyy, jos niitä kaivamalla etsii.

        Tarkoitus oli vastaus antaa 9.19 kirjoittaneelle.


      • SkillaN kirjoitti:

        Tarkoitus oli vastaus antaa 9.19 kirjoittaneelle.

        Jopa sohlaan, olikin kaksi samaan aikaan tullutta viestiä, vastaukseni ensimmäiselle, anteeksi sotkemiseni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta keskustelu pitäisi olla vilkkaampaa. Syntyy vain jännitteitä, kun harvakseltaan täälläkäydään.

        Kun harvemmin käy, ei ole perillä riidoista mitä täällä putkahtelee välillä esille. Eikä ole väliksi niihin puuttua . Tämä viestien kohdistus ei pelaa, tulee väärinkäsityksiä . Jotkut vetää nokkaansa henkilökohtaisen herneen, vaikka olisi ihan yleistä jorinaa. Ja onko sekään niin kamalaa, jos mielipide ei aina ole kaikille mieluinen. Kaikkien ei ole pakko tykätä kaikesta eikä ”tuntea” toisiaan.


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Istahdin koneelle, kun oli auki ja huomasin viestisi.
        Piti kaivaa esiin edellinen pirtti ja lukea ajatuksella, että mistä syytin korpikirjailijaa?
        Hän kaipasi kommenttia esityksiinsä ja minä vastasin mielestäni asiallisesti, mistään häntä en syyttänyt.
        Anonyymien kirjoitukset ei koskaan tule minulta, laitan aina nimimerkkini perään.
        Rivien väliinkään en kirjoita, en osaa;)
        Siivous jatkuu,,,,
        Ei ehkä aihetta jatkaa, vikoja kaikista löytyy, jos niitä kaivamalla etsii.

        Rivienvälilukua yritit, otit itseesi ja loukkaannut Korpikirjailijalle, joka vastasi anonyymille niskakyhmystä.


    • Täydellistä palvelua jalkahoitolassa tänään. Istuin tuolissa ja jalkahoitaja käsitteli halkojani lempeästi ja kiirehtimättä, ja niin nukahdin siihen raukeaan tilanteeseen. Hoitaja teki työnsä loppuun ja meni sitten takahuoneeseen ja antoi minun nukkua. Olin nukkunut 45 min. Hän oli ihan hyvillä mielin ja sanoi, että koska olin viimeinen asiakas tänään, ei hän halunnut herättää minua, kun ei kiire ollut.
      Harvoin sentään noin täydellistä palvelua saa!

    • Korjaus HAHHAH: eivät jalkani sentään ole haloiksi muuttuneet, vaikka suonenveto niitä vaivaakin tuon tuostakin! Aina tuo painovirhepaholainen tunkee kirjoituksiin.

      • Anonyymi

        Lääkäri Kiminkinen vihjaa että merisuolan käyttäminen aina nukkumaan mennessä auttaisi suonenvetoon enemmän kuin magnesium kapseli.
        Soma juttu, että nyt antibioottikuurin aikana ei kertaakaan ole ollut kiusallista suonenvetoa. Sen olen kokenut että vaikkapa emännän käsivoiteella voitelee 'sorkan' isovarpaan kynnestä nilkkaan asti, niin eikä vedä suonta. vanha klenkka


    • Anonyymi

      Hiukan nuhjuinen olo tänäänkin, mutta pakotin itseni siivoamaan. Pihamaalla näen että omenien muumiotauti tuhoaa melkein käsiin varsinkin valkea kuulas lajikkeen omput.
      Punakanelin risteytys on myöhäisempi, kiinteämpi. Niitä on useampi puu. En usko että torjuntakeinoa vanhoille puille olisi olemassakaan. Omenia riittää taas annettaksi tarvitseville.
      Se harmittaa ettei tänne tultuamme istutettu paria luumupuuta. Näin suojaisessa pihassa ne olisivat tuottaneet satoa. Mansikkaa yritettiin pitää, mutta rastaiden takia maa oli aidoin ja rastasverkoin suojattava. Vadelmapenkit hävitin kun niiden leviäminen kävi niin mahdottomaksi.

      Hurskaisen vuosien takainen haave talon kokonaan ostamisesta käy mahdolliseksi kun veljeni lupaa rahoittaa kaupan. Olen luvannut hänelle kiinteistön vakuudeksi, jos jotain sattuu. Maistraatin valvoma edunsaajan asema näin ollen poistuisi.

      Itsellä kulkee nirkosesti, mutta teillä muilla varmaan jouhevammin. Eloisaa elokuuta! tv. hurskainen

    • Huomenet, lauantai alkaa 14 asteen lämmössä ja auringon paisteisena, oikein virkeän tuntuisena tässä itsekin.
      Anonyymi tuossa jo aikaisin viestin laittoi ja arveli pirtin viestit olevan minulle tarkoitettuja.
      Näin ei ole jokainen viestijä kertoo omista elämäänsä liittyviä tapahtumia, toiset niistä kimmokkeen saa vastailla ja kertoa omaa elämän tilannetta ja sitten minä taas aamuisin luen ja terveiseni ja ehkä kannanottoni laitan päivän mittaan tulleisiin viesteihin, siis eräänlaista kirjeen kirjoittamista kaiketi.
      Kohde en siis ole minä, vaan kaikki kirjoittajat;)
      Mielipiteesi oikea, kerran päivään tykkään viestin laittaa ja jotakin kantaa kirjoituksiin ottaa, ehkä joillekin iloksi, ehkä toisille ärsytykseksi.

      Onpa hurskaisella kivaa tiedossa, kun pääse yksin omistajaksi, kyllä se tuntuu jo helpolta ja innostavalta talon hoitamisenkin suhteen.
      Työt minkä tekee, tekee itselleen.

      Suolan olen minäkin kuullut kramppiin auttavan ja suolaa muutenkin elimistö tarvitsee pienen määrän, tiedän ystävän, jolle määrättiin suola kuuri.

      Hyvä on Makriinan palvelu jalkahoitolassa ollut, kyllä se rentouttaa, kun hyviin käsiin pääsee.
      Minulla kävi samoin, kun akubunktiota sain hartioihin siihenpä nukahdin, apuakin silloin sain.

      Ynnämuu aivan asiaa puhut, olen taas lukaissut palstalta ketjun, lienee useampiakin, mieli vähän harmistui, kun lunta tupaan tuli.
      Paheksuttiin sitäkin, että joskus on tavattu, kyllä on, mutta tällä hetkellä ei yksikään mukana olleista pirtissä vaikuta, mutta hyvin on tutuiksi tultu kirjoittelun kanssa.
      Vaki porukka, siis he jotka pirttiin tykkäävät viestin laittaa, eivät "hauku" ketään.

      Noita ymmärtämisen vaikeuksia nämä murteet tuovat, viruminen täällä päin on todella pituutta tarkoittavaa, käytetään kyllä muutenkin, virua pitkällään yksi esimerkki, ehkä laiskotteluun viittaavaa.
      Ei ole ihme että väärinkäsityksiä viestien laitossa tulee, kun kohde ei satu oikeaksi ja sitten vielä murteet harmia aiheuttaa, eiköhän kysymällä selvitä;)

      Vähän nolostun, kun niin kauniisti tunnustusta annoitte anonyymit, ehkä liian herttaisen kuvan olette minusta saaneet, kiitos kumminkin, ainahan kiitos on parempi, kuin toruminen.

      Jospa jatkaisin täällä livenä elämistä, vielä sen verran noista pirtin sisäänpäin lämpiämisestä, sekin riippuu ihan meistä kirjoittajista, jos tykkäämme viestitellä näin, ei kai se muuta palstan toimintaa häiritse, vai mitä?
      Minäkin hyvin harvoin palstan muihin ketjuihin puutun, kun ne ei mieltäni hyväksi saa.

      Kivaa päivää kaikille pirttiin kurkkaaville.

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Lasten likottaminen on taas tällä erää loppunut ja on aika asettua omaan elämään. Lukaisin ylimalkaisesti noita palstan ketjuja ja kyllä minä vähän hämmästyin, että Kahvipirtti niin puhuttaa siellä.
      Hämmästyin minä sitäkin, että pirtti on ollut pystyssä jo kunnioitettavat 15 vuotta. Sisäänpäin lämpeämistä en ole huomannut. Itse pidän tätä ketjua ikäänkuin vieraskirjana pirtin pöydällä. Itse kirjoittelen välillä vähän tiiviimmin ja välillä harvakseltaan riippuen mitä on elämässä meneillään. Siksipä en kysymyksiä pirttiläisille esitä, koska en tiedä milloin vastauksia lukisin. Näin on minulle hyvä ja en ole kokenut syrjintää vaikka en olekaan kauaa pirtissä vielä vieraillut.

      Kaunis aurinkoinen päivä on. Ajattelin tehdä vähän tarkempaa siivousta ja vaihtaa täällä kotonanikin tekstiilejä, päiväpeiton, tyynynpäällisiä ja verhoja. Kesäiset sitten pyykkiin.

      Leppoista viikonloppua kaikille!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Sinä raakile.vielä osaat asettua 'samalle aaltopituudelle' ja 'oikealle sävellajille' meidän pirttiläisten kanssa, se tuntuu hyvältä minusta.

        Joka päivä melkein johonkin aikaan päivästä pistäydyn Pirtissä lukemassa kanssavaeltajien, ystäviksi kokemieni tunnelmat ja kuulumiset.

        Pyykkipäivä tänään minullakin.

        Voidaan hyvin!
        Miaelina.


    • Terveiset kauppareissulta, on s niin mukava mennä aamusta,,on niinkuin päivä tallella sitten.
      Pähkäilin kaupassa mitä ruuaksi laittaisin, kun lihnsyöntiä pitäisi yhä vähentää, vaikka en naudanlihaa useinkaan laita. Sitten keksin Lindströmin pihveissä on puolet punajuurta, siis sellaiset ja muussia lisäksi. Siikaa oli graavattu nyt aamulla kalatiskillä, joten ostin pari filettä iltaruuaksi.

      Vihanneksia, herkkusieniä ja katkarapuja käärin riisipaperiin, siinähän sitä on viikonloppuruuat.

      Minulla pyykkipäivä oli jo maanantaina, jotakin jo tullut uuttakin, mutta pesen vasta täyden koneellisen taas!

      Kesäisiä tunnelmia myös täältä aurinkoiselta etelärannikolta 😊

    • Enpä tunne henk.kohtaisesti ketään Pirttiin kirjoittavista. Enkä
      ole tuntenutkaan, ellei lasketa lyhyttä tapaamista miesjoukossa
      Laten kanssa. Enpä muista, vaihdettiinko keskenämme sanaankaan.
      Se selvitettiin, näimme toisemme kyllä.
      Eihän siinä mitään pahaa ole, vaikka tuntisikin. Vaikeapa sitä
      rangaistukseksi vääntää :))
      Luin minäkin palstan kirjoituksia. Kyllähän tuolla Kahvipirttiä
      "käsiteltiin." Eipä noista ole puheen jatkoksi.Paljon "melua tyhjästä;)
      Muuten...usein keskustelun tärkeyttä korostetaan ja valitellaan, ettei
      vastata. Myönnän, että hyvin usein jätän viesteihin vastaamatta. En
      välttämättä vastaamatta jättämisellä pahaa tarkoita. En kuitenkaan
      halua ryhtyä "vastausautomaatiksi". Vastaan jos katson tarpeelliseksi,
      jos osaan, suoraan kysymykseen ueimmiten kyllä. Enkä tietenkään
      vastaavuoroisesti toisilta odota enempää. En sitäkään. Voi se
      keskustelu olla asioiden käsittelyä ja tapahtumien kertomista
      ilman erikoista vastaustakin. Kuten usein mm. Kahvipirtissä:)
      Tänään olen pölyimuria talutellut. Muutan sen hupiksi, kuvittelen
      koiran taluttamiseksi. Maanittelen pysymään reitillä, joskus se
      sotkeutuu mattoon ja kellahtaa selälleen ja lopettaa murinan. Näin
      se ikävältä tuntuva työ "kepenee." Meillä ei ole koskaan ollut
      koiraa, olen kuitenkin nähnyt:) Miksen siis minäkin.
      Mainitsen vielä, tänään on juhlapäiväni - sauna!

    • Anonyymi

      Nauraa täytyi, kun ynnämuun kirjoitusta luin, että imuroimisen voi kuvitella koiran taluttamiseksi! No sellaistahan se hyvin onkin ja mielikuvitus on hyvä lahja silloin,
      kun täytyy tehdä jotain, ei niin mukavaa hommaa!

      Muuten, uudet porkkanat ovat jo tosi hyviä, laitoin perunain kanssa kiehumaan, ja sitten kuorin, ovat oikein makeita. Perunoista muusia ja broilerpihviä paistelin,
      tuli niin runsaasti, että jäähdytin ja laitoin jääkaappiin odottamaan sunnuntaita.

      Lämmin päivä on ollut tänään, oikein ihana!
      Neea toivottaa leppoisaa iltaa kaikille Pirtissä kävijöille!

    • Anonyymi

      Oli jo hiljane pakko tormistautua keittiön mattojen laittamiseen. Laminaattilattia on helppo pitää puhtaana. Matot olisivat ollet kuivat pesun jälkeen jo päiviä sitten, mutta se unteluus on ottanut tilaa. Mitään ei saa aikaseksi.
      Nätä maaseutukuntia vaivaa terveyspalvelujen vaje kun lääkäreille ei saa aikoja. Sain ajan 2½ viikon päästä, Sekin vasta kuvantamista varten. Vasen käsi on ollut melkein pelkkä hihateline. Nyt oikea käsi on alkanut sitä matkimaan. Senkin takia olen lyönyt enämpi lossiksi työteon.

      Ka nii; omista murheistaan ja asioistaan osaan kirjoittaa. Onhan se kovin itsekeskeistä nurkkapöytäjupinaa, mutta se sosialinen puoli on aina ollut hurskaisella kesantotilassa.
      Punaherukoilla olisi ostajia. (mehu-ja viiniyritykset) Hitaalla omalla poiminnalla ne homehtuisivat Pieni ilmoitus paikalliseen lehteen, niin joku aina lähityöstä ollut ennenkin kiinnostunut.

      Hyvää jatkoa teille luonnostaan pörhäköityneille kirjoittajille.

    • Anonyymi

      Mitä sitä nyt määrättyyn suuntaan rettelöivää anonyymiä torumaan, kun osa niin kauniisti kehua ja kiittää "pomoa".

      • Anonyymi

        Päällikkö on puhunut, Ugh


    • Sunnuntaiaamun rauhaa ja pilvistä säätä, tuulikin on jo herännyt.
      Minulla jännittävää odottamista, seitsemäs lapsenlapsenlapsi näillä hetkillä ensimmäisen itkunsa esille tuo, toivoisi että tällä säilyisikin elämäsään.
      Niin helpoksi ei elämä hänellekään varmaan muodostu, kun näille kymmenille pääsee, on monenmoista kokenut.
      Aina sitä jonnekin suuntaan toivomuksen lähettää, että kaikki hyvin sujuisi.

      Ajattelin tuota uudistusta mikä toi tuon anonyymin, sen turvin voi kaikkea suoltaa, ei aina niin kivaakaan.
      Olen toivonut, että useammin kivoissa aikeissa kirjoittajat puumerkin laittaa, näin sujuu määrätyn lainen tuntemus ja siitä sitten mielipiteidenkin vaihtoon jatkuu.
      Mielipiteitä voi vaikka ruuanlaitosta vaihtaa;)

      Huumori höystää viestejäsi hurskainen ja niitä on mukava lukea ja olen sitä mieltä, että harmien kertominen vaikka pirttiin, tuo purkautumistien ja olo helpottuu.
      Jokaisella pitäisi olla ystävä, jolle kaikki harmit ja huolet purkaisi, pirtti on siihen yksi lähde, pienesti voi lohtua saada.

      Porkkanoita juuri maun vuoksi olen torilta hakenut, niissä maku paljon parempi, mitä kaupan pakatuissa pusseissa.
      Kukkakaalikin torilta ostaen on aivan toisen oloinen mitä kaupassa.
      Minä innostuin kaalilaatikon tekoon, kun pullaa paistoin ja uunirieskankin, aina kannattaa keskittää useamman ruuan tekoon, kun uuni lämpiää.

      Vedettävä sitä on ynnämuunkin "koiraa" joskus itsepäiseksikin heittäytyy;)
      Tuohon vastaamattomuuteen eri viesteihin olen yrittänyt toimia juuri jotain vastaamalla, siis kirjeenvaihto tyyliin, minusta se on ihan mielekästä, mitä ei tietenkään kakki hyvänä pidä.
      Pelkkä viestien luku herättää halun vastata, mutta taas puhun itsestäni, yhtä hyväksyttyjä ovat nekin viestit mihin ei vastausta edes odoteta.

      Sini-sirkulta ruoka ideoita riittää ja usein ne houkuttavat matkimaan, kuten nyt tuo Lindstömin pihvit sai veden kielen päälle;)

      Miaelinan sanomaan tuosta kotiutumisesta pirtin elämään yhdyn Raakile vielä.kohdalla.
      Hyvin tarttuvasti olet viestisi pirtin näköiseksi saanut ja mukava kuulla sinunkin päivän toimintoja.
      Kauan olemme pirttiin kirjoittaneet, aiemmin en näin paljon noita kielteisiä viestejä ole muistanut olleen, tosin ainahan kivi kenkään on saatu, mutta selvitty kohtalaisen helpolla.
      Nyt meinaa joskus usko tästä selviämisestä mennä, mutta kaikkihan loppuu aikanaan, aika näyttää milloin kyllästyminen saa pääte pisteen.

      Nyt odottelen viestiä vauva markkinoilta, jos ennen kahtatoista viime yönä on syntynyt, on mummollensa synttärilahja, myös iso-tädilleen,voiko paremmin olla.
      Sitä myös jännään, tuleeko saderintama huomiseksi, että en pääse keräämään viinimarjoja, kovin paha enteiseltä näyttää.
      Sunnuntain jatkoja ystävät teille kaikille!

    • Anonyymi

      Anonyymi on kuin yksi henkilö jos muistaa sen, että
      selvänäkijän lahjoja ei omista.

    • Hyvää huomenta pirttiin pitkästä aikaa! Nämä muuttovalmistelut, hitaasti mutta varmasti, edistyvät ja on vaan 18 päivää jäljellä itse H-hetkeen.
      Herään aamulla aikaisin ja unenpöpperössä tapahtuu kaikenlaista hassua. Pitääkö olla huolissaan, kun eräänä aamuna huomasin mittaavani kauraryynejä kahvinkeittimeen!
      Onhan sitä nyhtökauraa, on kaurajuomaa, mutta kaurakahvia/suodatinkauraa!
      Sota-aikana kokeiltiin toista viljalajia, ruista, kahvinkorvikkeena. Mistä sen tietää jos
      kauraakin joskus jalostettaisiin samaan tarkoitukseen? Olenko kaurakahvin ensimmäinen keksijä? :)
      Parasta aikaa lotisee ulkona vesisade. Alkoi ykskaks, kuin nappia painamalla. Toivottavasti
      lakkaa puoleen päivään mennessä, kun minulla on treffit veljen pojan kanssa. Mennään ulos syömään ja pidetään pienet läksiäiset. Molemmilla muutto, hänellä Ranskaan ensi viikolla ja minulla Ruotsiin seuraavalla. Hän syntyi minun 50 v päivänäni, joten olemme alkaneet suunnitella vuosisadan bileitä, kun hän täyttää 50 ja minä 100 vuotta. Eihän siihen ole enää
      pitkä aika.

      Hyvää sunnuntain jatkoa pirtin vieraille ja emännälle!

    • Aamunta kaikille. Vielä ei ole sadepilvet tänne rynnineet, aurinko paistaa tähänkin risukasaan heleästi.
      Ikä alkaa meikäläistä painaa, kun reipas kaupungissa käynti vie voimat koko seuraavalta päivältä. Mieli ei ole hyvä, kun on kuulunut ikäviä terveyshuolia lähiomaisilta. Kaikki me vanhenemme. Se varmaan vaikuttaa mielialaankin.
      Yritän olla optimistinen ja lohduttaa, että kyllä me tästä vielä virkistymme, mutta epäilys alkaa kalvaa.
      Kuppi kahvia ja kroisanteri hyvässä ilmapiirissa olisi nyt poikaa.
      Puhelinkin konstailee. Se ilkiö ilmoitti, että muisti on täynnä., niin että rupeapas siivoamaan. Oman pääni muisti on alkanut tyhjentyä ihan omin avuin, ja sieltä on kadonnut mm. ohjeet puhelimen käsittelyyn. Pitää saada puoli vuosisataa nuorempien taitajien apua ja äkkiä.
      Mä en ala.

    • Anonyymi

      Hyvät huomenet kaikille, sadetta tänään saadaan, eilen olikin sen sijaan hieno ja kaunis päivä!
      Skillanille heti onnittelut, jo seitsemäs lapsenlapsenlapsi! Mahtavaa!
      En minäkään paljoa siitä luvusta perässä ole, mutta vasta viisi noita suloisia lapsenlapsenlapsia.
      Sitä ihanuutta noitten nuorimpien kohdalta sain kokea eilisen päivän,
      kun olin tyttäreni apuna pikkuisten hoidossa,jotka tulivat mummilleen
      yökylään. Kaksi tomeraa poikalasta, joita en useasti ole tavannutkaan, kolme ja-seitsemän vuotiaat, ensin ujostelivat hieman isomummoa. Ihmeenä pitivät sitä, että noin vanha mummo ajaa autoa! Ujouskin siinä sitten hävisi päivän mittaan, pojat ovat kovia tanssimaan, vanhempi opetti mummoille flossausta, muotitanssia. Pienempi oli oikea mestari, joka netflixistä oli oppinut myös uuden tanssin, jonka nimeä en tietenkään muista, mutta kaikki tanssin liikkeet tämä taapero osasi, joita ruudulta tuli!
      Oli hauska ja rentouttava päivä, ja lopuksi vanhempi poika tokaisi, ettet sinä isomummo niin vanha olekaan, vaikka vanhalta näytät!
      Lasten suustahan sen totuuden kuulee!! km.

    • Skillanille onnittelut , jokohan h-hetki on ollut !
      Kaikkea hyvää toivotan Mdk:n muuttoon liittyen , onhan se yleensä aikamoisen voimia koetteleva prosessi. Kauramaito sopii hyvin kahviin, miksei voisi kehitellä kahvin ja kauran sekoitusta. Yksi lapsenlapsi oli pari vuotta täysvegaani, ei käyttänyt mitään eläinperäistä, joten nuo korvaavat maitotuotteet tulivat tutuiksi ja kaura-, kookos- ja mantelimaito jäi tavaksi saada vaihtelua , ne sopivat myös laktoosi-intolerikoille. Opettelin silloin uusia kasvisruokia sekä papujen, kik-herneiden , pähkinöiden, manteleiden ja siementen käyttöä proteiinilähteenä. Onneksi oli aina kanttarelleja pakkasessa, niistä sai herkkuruokaa hänelle, ja pellillinen uunijuureksia maistui aina kaikille. Nyt tyttö on taas sekasyöjä, kasvispainotteisesti kuitenkin, kuten ilmastoystävällisyyteen nykyisin kuuluu. Opiskelijaruokaloissa on kuulemma paljon satsattu edullisiin, terveellisiin ja maittaviin kasvisruokiin, kala- ja liharuokien ohella. Joukkoruokailu onkin avainasemassa , pitäisi suosia kotimaisia lähiraaka-aineita, pitkät kuljetukset kuormittavat ilmastoa. Niinsanottu Itämeren ruokavalio sopii mielestäni Suomeen, monipuolinen ja runsaasti vaihtoehtoja salliva.

      Etelärannikollakin herättiin kahden kesäisen , aurinkoisen päivän jalkeen vesisateeseen. Vietimme kaksi kaunista päivää merellä ja saimme kokea upeita taivaallisia näkyjä. Perjantaina alkuillasta sadekuuro yllätti, lännen puoleinen aurinko paistoi jo matalalla ja idän puolelle ilmestyi huikean kirkas ja selkeä kokonainen sateenkaari. Auringonlaskun värit hehkuivat oransseina ja punaisina, tyyni vesi toisti taivaan paloa. Illan tummetessa nousi kasvava kuu eteläiselle taivaalle, oli tyyntä, pilvetöntä ja hiljaista, vesi kaksikymmenasteista, oli ihanaa solahtaa uimaan kuunsillalle. Tummansininen yö oli elokuun samettisenpehmeä elämys, yön edetessä alkoivat tähdetkin näkyä.

      Mies on meillä kalankäsittelyssä taitavampi ja tekee mielellään kalaruuat pöytään asti, mutten minäkään ihan neuvoton ole. Jos pitää sisätiloissa suomustaa, suomustusrauta käteen ja kala muovikassiin, ei roisku suomut joka paikkaan. Kunnon kalapiikki pitää kalan paikoillaan tarpeeksi suuressa leikkuulaudassa , fileerausveitsi tietysti terävä ja ainakin meillä ohut, pitkä ja joustava, saa helposti painettua ruotoja ja nahkaa vasten. Monilla kokeilla on leveä huipputerävä kokkiveitsi kaikkeen pilkkomiseen , mutta minua hirvittää tuo telkkarissa näytettävä supernopea silppuaminen, milloin sormenpää katkeaa mukaan. Käytän paljon ns. mandoliinia ja keittiösaksia. Äidilleni tuli viimeisinä vuosinaan usein sormiin haavoja ruuanlaitossa, joten hän oppi monipuoliseksi keittiösaksien käyttäjäksi.

      Rauhallista sunnuntaipäivää sateeseen tai paisteeseen ! Hinnonmäen keltaiset karviaiset ovat nyt pehmeitä ja makeita kuin viinirypäleet , pitänee uhmata sadetta ja käydä poimimassa ennenkuin karisevat.

      • Anonyymi

        Ramoonalta (tai keneltä muulta tietävältä vain ), kysyisin neuvoa, kun tunnet nuo kasvimaidot hyvin. Olen nauttinut pitkään mantelimaitoa, se on manteli-rasvaista ja maustamatonta, ja olen pitänyt siitä.
        Olen kuitenkin pitkään yrittänyt ottaa selvää, onko se tehty siis Belgiassa ja onko vesikin sieltä eräisin?

        Pelkään sitä, että mikromuovia ym...ym... saadaan sieltä enemmän kuin hyvästä suomalaisesta vedestä.

        Onko syytä vaihtaa johonkin Suomessa tuotettuun, joka tehtäisiin täällä?
        Googlesta en tähän löytänyt selkeätä ratkaisua. Nyt mietin kauramaitoon siirtymistä.

        Minulle tulee lähipiiriläisiä kylään, joten en nyt ehdi muuta.
        Hyvää sunnuntaipäivä jatkoa! Miaelina. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ramoonalta (tai keneltä muulta tietävältä vain ), kysyisin neuvoa, kun tunnet nuo kasvimaidot hyvin. Olen nauttinut pitkään mantelimaitoa, se on manteli-rasvaista ja maustamatonta, ja olen pitänyt siitä.
        Olen kuitenkin pitkään yrittänyt ottaa selvää, onko se tehty siis Belgiassa ja onko vesikin sieltä eräisin?

        Pelkään sitä, että mikromuovia ym...ym... saadaan sieltä enemmän kuin hyvästä suomalaisesta vedestä.

        Onko syytä vaihtaa johonkin Suomessa tuotettuun, joka tehtäisiin täällä?
        Googlesta en tähän löytänyt selkeätä ratkaisua. Nyt mietin kauramaitoon siirtymistä.

        Minulle tulee lähipiiriläisiä kylään, joten en nyt ehdi muuta.
        Hyvää sunnuntaipäivä jatkoa! Miaelina. :)

        Tarkoitat varmaan Alpron tuotteita. Minulla on nyt vain Valion kauramaitoa kotona, sillä se on mielestäni sopivin kahviin ja ruokiin, ainakin kookos on liian hallitsevan makuinen ja sopii ruuanlaittoon. Oatlyakin olen käyttänyt ja ollut tyytyväinen. Mantelin mausta pidän muutenkin, mutta en ole sitä kotimaisilla valmistajilla nähnyt. Belgiassa juodaan tietääkseni hanavettä, eiköhän teollisuuskin sitä käytä. Mutta ei kai noin pieni määrä mitä kasvismaitovalmisteissa tulee, kovin ratkaiseva voi olla terveyden kannalta. Tietysti on ympäristöteko käyttää kotimaista , ja onhan meillä hyvänlaatuinen pohjavesi. Viilit ja jugurtit ostan kotimaisina valmisteina naturelleina , lisään marjoja, hedelmänpaloja, suutuntumaksi vaikka pähkinärouhetta.
        Tuoteselosteista ei saa tosiaan selvää kaikesta, kotimaisen valitsen jos vain siitä on vaihtoehto.

        Terveisin Ramoona


      • Anonyymi

        Hei Ramoona ja kiitos vastauksestasi! Vieraani lähtivät juuri, kovasti on koulunalkaminen taas aiheuttanut ostoksilla käyntejä ym ylimääräistä.

        Tuo on nyt uusi ilmiö tuo mikromuovin ihmisen elimistöön kertyminen. Jossain tutkimuksessa oli saatu tulos, että suurin osa ihmiselimistöön kertyvästä mikromuovista tulee juuri juomavedestä.
        Miten mahtaa se prosessi vaikuttaa, kun siitä mantelimaitoa tehdään, en tiedä.

        Mantelien mausta pidän tosi paljon, ihan vain kurkunviipaleiden kanssa syön välipalaksi usein. Rasvahan manteleissa ja pähkinöissä on hyvänlaatuista, siksi olen mantelimaidosta aina sen rasvaisen vaihtoehdon valinnut.

        Lähellä tuotettua kotimaista aion nyt etsiä, vaihtelukin virkistää, sillä monta vuotta olen jo mantelimaitoa käyttänytkin. Jokin Plantt ehkä?

        Voi hyvin!
        t. Miaelina.


      • Anonyymi

        Et sitten osannut linkittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osannut linkittää.

        "Et sitten osannut linkittää."

        Korppis kyllä opastaa, mutta kun me kaikki emme viitsi avata niitä linkkejä, niin on kivempi lukea kirjoittajan oma versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et sitten osannut linkittää."

        Korppis kyllä opastaa, mutta kun me kaikki emme viitsi avata niitä linkkejä, niin on kivempi lukea kirjoittajan oma versio.

        Kiitos Mia, asiallisesta kommentistasi.


      • Anonyymi

        Eilisen viimeisen viestini kirjoitin tänne klo 16.16.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilisen viimeisen viestini kirjoitin tänne klo 16.16.

        Ei sitä kukaan ole epäillytkään.


    • Huomentapäivää pirttiin. pitkästä aikaa.
      Olen ollut aika alavireinen, näiden sairaustapausten vuoksi, vaikka tolkun ihmisen, tämänikäisen, tulisi tietysti osata suhtautua niihin luontevasti, eikä ennen kaikkea siirtää pahaa mieltään muihin. Niinhän täällä välistä toivotaan..)) No, ei pirtissä sentään, eikä kaikissa ketjuissa suinkaan...
      Alavireisenä sitä vain on eri tavalla herkillä ja kun siihen vielä minulla liittyy
      kaiken aloitteellisuuden putoaminen lähes nollatasolle, tarpeelliset työt kasaantuvat ja vain lisäävät kurjaa oloa...
      Ei tämä olo tietysti pelkkää kurjuutta ole, ei kai elämä koskaan ole. Pikkuisten seuraaminen tuo aina virkistystä arkeen ja kohta on taas edessä sukutapaamistakin . Ne ovat tietysti niitä asioita,jotka sekä vievät että antavat voimia....
      Viime viikolla "juoksin" henkilökorttiasioissa meidän kaupungin "keskustassa".
      Harvoin - ilmeisesti liian harvoin - olen siellä käynyt, kun en ollut tavoittanut sen uutta ilmettä. Ennen tuo "keskus" oli ankea ja ilmeetön, rumien rakennusten rypäs, nyt se oli herännyt eloon: vanhaa (siis -70-luvun rakennuskantaa ) oli purettu,
      uutta rakennettu ja mikä parasta: keskustassa oli pieni tori ja laaja viheralue, jonka
      vaikutus ympäristöön ulottui kauas.
      Asiointikin oli mukavaa: kun jouduin miettimään mitä nappia ilmoittautuessa painan, toinen jonottaja opasti minua ystävällisesti. Ei tarvinnut painaa sitä omaa "paniikkinappulaa" . Sitähän joskus joutuu tekemään kun seikkailee tämän sähköisen informaation viidakossa....
      En tykkää siitä yhtään. Edes meidän terveysasemalla ei ole ihmistä tavattavissa. Kaikki ovat lukittujen ovien takana ja pitkillä käytävillä tapaa harhailevaa väkeä, joka voi selostaa omat tarpeensa ohi kulkevalle lääkärille tai muulle henkilökunnalle.
      Olen antanut tuosta palautettakin ja saanut automaattisen kuittauksen viestin perilletulosta. En muista oliko siinä lupaus "asian käsittelystä", mutta mikään ei ole ainakaan muuttunut.

      Tuossa kun lueskelin vanhoja viestejänne, huomasin, että ynnämuu asuukin täällä pääkaupunkiseudulla, 10 km Helsingin rajalle on minullakin, 20 km keskustaan.
      Mielessäni olin sijoittanut ynnämuun itä-Suomeen, hurskaisen suunnalle.
      Raakile.vielä taas taitaa olla samoissa maisemissa, kun mainitsi kylpylän monine saunoineen..)) Voihan niitä tietysti olla muuallakin. Kylpijäkansaahan me ollaan.
      Toivottavasti kukaan ei koe tätä kartalle asettamistani tunkeilevana.

      Kahvipirtti näyttää tosiaan saaneen kiinnostusta osakseen siinä kuin muukin palsta. Kuten SkillaN sanoi, aina löytyy niitä, jotka tahtovat kritisoida, pistää paremmaksi, tarttua ohjaksiin..)) Taitaa olla ihan maantapa nykyisin...

      SkillaN lienee jo saanut vauvauutisensa. Onnittelut ! Aina uusi elämä herkistää mielen, vaikka ihmeitä olisi todistanut moneen kertaan..))

      Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa ja uuden viikon alkua kaikille pirttiläisille ja tietysti muillekin..))

      Kiitoksia vielä kaikille kirjoittajille hyvistä ruoka-. askartelu- ja kalankäsittelyohjeista. Oppia ikä kaikki...

    • Anonyymi

      Kävin kahvilla. Ei mulla muuta.

    • En huomannut onnitella emäntää uudesta lapsenlapsesta. On ne niin hurmaavia. Minä olen juuri tutustunut lähisukulaisen vauvaan, olen vähän niin kuin lainamummi. Tänään vauva on löytänyt jalkansa. Ovat niin ihmeelliset, menevät aina karkuun, niitä on tavoiteltava kaksin käsin!
      Ei malta neiti nukkua edes päiväunia. Kaiken varalta vahdittava, etteivät uudet leikkikaverit karkaa kokonaan.

    • Anonyymi

      Hyvää iltapäivää!
      Kaunis kiitos Miaelina ja SkillaN. Samaa mieltä olen, että se yhteinen sävellaji on se paras tapa sopusointuiseen kirjoitteluun.
      Paljon täällä tulee asioita joista on samaa mieltä tai omakohtaisia kokemuksia. Aina ei tule kommentoitua, eikä lie tarvettakaan.

      Eilen iltapäivällä hellerajoilla tulin melkein katumapäälle noiden tekstiilien liian aikaisesta vaihtamista. Tämä aamupäivä rankkasateineen ja hämäränä ei sitten toimenpide enää kaduttanutkaan, vaan piristi :)

      Kyllä me taidetaan demeter1 olla ainakin lähitienoonaapureita kuvauksestasi päätellen. Ei minua haittaa, päinvastoin, että hoksasit, itse en olisi osannut päätellä. Joskus on hyvä olla kartalla ;)

      Downton Abbeysta tulee syksyllä elokuva teattereihin. Ihastuttava Maggie Smith kuten muutkin "tutut" kasvot siinä.

      Onnea SkillaN suvun uudesta jäsenestä!
      Meidän suvun tuorein "vauva" täyttää 6 v. Ei ihan pian taida uusia syntyä.

      Oikein mukavaa alkavaa viikkoa! Sateista viis, saadaan sieniä :)

      raakile.vielä

      • raakile.vielä

        Olipa hakeminen, kuka se kolautti päänsä kaapinoveen, jota itse olen tehnyt lukemattomat kerrat tyttäreni luonna, koska ne kaapinovet tuppaavat jäämään auki, mutta siellä on taas kaappi asennus jotenkin pielessä, joten aina lyö päänsä siihen määrättyyn kaapinkulmaan.

        Vaan itseppä kaaduin eilen kotona ja löin korvantaukseni alakaapiin ja vertahan sieltä tuli. Ei tosin hälyttävästi, että olisin ambulanssin tilannut. Aamulla oli kuitenkin niskat kipeät ja tietenkin se kuhmu, verisine hiuksineen. Sitten oli taas etsiminen, että onko edes Ibusalia, koska se on ainoa särkylääke varoilla minulla ja ei meinannut löytyä.

        Nyt alan olla huolissani tuosta tasapainostani, koska usein se heittelee, mielestäni liian usein. Toinen on silmät, koska usein näen pulujen kokosia lintuja taivaalla ja sitten oli muutamana päivänä sellainen sahalaitakuvio, joka ilmestyi aina tuonne silmänurkkaan.

        No, tietenkin silmälääkärille on aika tilattava pikimiten, mutta se minun "pikimiten", voi venyä/virua ainkin ensikevääseen.

        Päivän askareeni on vaatimaton ruokani aamukahvin jälkeen, ei siis mitään kermassa haudutettua maksaa, jota nyt suuni kaipaisi ja tietenkin edes kuvia siitä sini-sirkun mätihyytelöstä.

        Kirjakin on niin tylsä, siis minulle outoa kirjoitusta, vaikka onkin kovin kehuttu; Pirjo Hassisen; Parit , mutta niinhän nämä ovat kuin kaupan mainokset, että tämä on hyvä ja tätä ilman kuolet pian, jos et osta tätä, ja sitä`sun tätä.


    • Anonyymi

      Yllättävän rapsakat sadekuurot saivat muuttamaan päivän suunnitelmia. Siivoaminen sisällä tai katoksen alla tänäänkin tepsi joutilaisuuden suitsimiseen. Tietokoneella päivän tunnen menevän hukkaan.

      Sain apteekista uutta, Burana kipugeeliä. Sitä neuvotaan laitettavan kolme kertaa päivässä. Mielestäni parempaa kuin Voltaren. Käsistä on voima karkaamassa. Pääsen lääkäriin viikon päästä olkapään kuvantamista varten. Vähän mutkallista ja hitaanpuoleista terveydenhuollon saralla, meinaa hurskainen

      Hyvää elokuun jatkoa. Kyllä se tästä...

    • Tuppeloin päiväni vähän pienien yllätysten kanssa. Juuri sain
      lukaistua viestit. Aika vilkastahan on Pirtissä ollutkin. Nyt tuntuu, että
      minulta on veto poissa. Eipähän tässä kiireellistä kerrotavaa ole,
      joten jätän tämän "ilmoittautumiseksi."
      Painun pehkuihini, hyvää yötä!

    • Huomenta, pika piipahdus pirttiin, olen lähdössä viinimarjan keruuseen, jos sää sallii.
      Pilvistä on ja ehkä jotain tihkua taivaalta tulee, pidelkää pilviä pois tältä suunnalta, ettei oikein sateeksi muutu, pieni sade ei tahtia haittaa;)
      Kauniit kiitokset vauva onnitteluista, tyttö näki päivän valon eilen aamulla, 3.700 painoa ja 51 sm pituutta.
      Reipas alku, tosin tiukalla oli äitinsä, kun tyttö ei meinannut millään uimistaan lopettaa, taitaa ukkinsa tapaan tykätä sukeltelusta;)
      Onnellisten tähtien alla toivon tiensä kulkevan.

      Olette olleet kirjoitusten suhteen osaavia ja kiva on ollut lukea monipuolista antia.
      Asiaa niin paljon, että en ehdi "kirjeenvaihtoa" suorittaa, mutta luettu kaikki.
      Jäi mieleen tuo Kristiina sahalaita kuvio, mieheni melko usein tuon kuvion näki ja kertoi pään helläksi sen jälkeen, piti vaivaa migreeninä.

      Ynnämuulle vetoja lisää, huominen uutta puhtia tuo ja hurskaiselle lohdutuksen sana, kyllä se vielä auringon paiste sinutkin löytää.

      Tiedäppä tuota, vaikka raakilevielä. ja demeter naapuri taloissa asuisitte;)

      Mdk:lla muutto touhut "sotkee" tavan elämän, mutta jännää tuo tapahtuma kuitenkin mukanaan tuo.
      Voimia kysyy muuttosi, mutta lopuksi kiitos seuraa;)

      Ramoonalla tieto paketti melkein joka asiaan ja noista tiedoista sitten saamme osamme mekin, joilla asiat huonommin päässä kestää.
      Miaelinakin sai varmaan selvyyttä kyselyihinsä.

      Makriina noista harmeista puhui, niin se tuppaa olemaan, että ne seuraa toisiaan ja pahan mielen aikaan saa, ihan oikein sanoit, mä en ala, joskus on hyvä kapina henkeä nostattaa;)

      Kissamummo, lastensuusta totuus tulee, mutta tärkeitä heille joka tapauksessa olemme, joten annetaan totuuksien hymähdyksellä ohi mennä;)
      Minulle tämä pienin tulokas ensimmäinen pojan tytön aikaan saama, tyttären molemmilla lapsilla kolme jälkeläistä, heistä nuorin jo kolmetoista, että iso rako näiden nuorempien välillä.

      Nyt sitten sataa, voi harmi, no jospa päivän mittaan pieniä välejä tulisi kuivaakin.
      Mukavaa päivää itse kullekin.

      • Itseänikin naurattaa, kun luen joskus kommenttejani jälkeenpäin täältä Kahvipirtistä. Olen tosiaan aika kova kokoamaan paketteja asioista, joista innostun. En missään nimessä kuvittele olevani mikään tietopankki, mutta haalin kyllä tietoa, jos asia kiinnostaa. En ole myöskään kädentaitaja vaan paremminkin askartelija. Huushollin arkitaitoja olen kehitellyt ihan mukavuuteni takia, ja onhan minulla isosiskona kotitalousope. Puutarhani on ennen kaikkea satumaa ja värileikki , toki myös puuhapuisto.

        Nautin lukea näitä teidän päivien kulun kuvauksia, persoonallisia, vereviä, eloisia ilmauksia, tunnelmia ja mielialoja. Hurskaisen haasteet ja ratkaisut niihin vanhassa omakotitalossa , huumori omaa luokkaansa, tärkeily on siitä kaukana. Ynnämuu on varsinainen filosofi, kieli soljuu siinä missä ajattelukin, aina luen tarkkaan ja nautin vivahteista, saunapäivän juhlan tuntuun voin sydämestäni yhtyä. Naiset ovat naisellisia, jääköön tämä nyt yleisluonnehdinnaksi. Huvitti ja oli liikuttavaakin , kun eilen vein huolella sitomani kukkakimpun 12 vuotta täyttävälle tyttärenpojalle, hän totesi, että mummi on niin naisellinen, kun tuo aina miehillekin kukkakimpun.

        Vaaleanpuna-valkoinen kimppu pikkuruusuista ja harsokukista isomummi Skillanille pienen suloisen uuden prinsessan johdosta ! Meillä onkin suvuissa yhteisiä syntymäpäiviä, toiseksi nuorin lapsenlapsi on syntynyt joulun aatonaattona. :)


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Itseänikin naurattaa, kun luen joskus kommenttejani jälkeenpäin täältä Kahvipirtistä. Olen tosiaan aika kova kokoamaan paketteja asioista, joista innostun. En missään nimessä kuvittele olevani mikään tietopankki, mutta haalin kyllä tietoa, jos asia kiinnostaa. En ole myöskään kädentaitaja vaan paremminkin askartelija. Huushollin arkitaitoja olen kehitellyt ihan mukavuuteni takia, ja onhan minulla isosiskona kotitalousope. Puutarhani on ennen kaikkea satumaa ja värileikki , toki myös puuhapuisto.

        Nautin lukea näitä teidän päivien kulun kuvauksia, persoonallisia, vereviä, eloisia ilmauksia, tunnelmia ja mielialoja. Hurskaisen haasteet ja ratkaisut niihin vanhassa omakotitalossa , huumori omaa luokkaansa, tärkeily on siitä kaukana. Ynnämuu on varsinainen filosofi, kieli soljuu siinä missä ajattelukin, aina luen tarkkaan ja nautin vivahteista, saunapäivän juhlan tuntuun voin sydämestäni yhtyä. Naiset ovat naisellisia, jääköön tämä nyt yleisluonnehdinnaksi. Huvitti ja oli liikuttavaakin , kun eilen vein huolella sitomani kukkakimpun 12 vuotta täyttävälle tyttärenpojalle, hän totesi, että mummi on niin naisellinen, kun tuo aina miehillekin kukkakimpun.

        Vaaleanpuna-valkoinen kimppu pikkuruusuista ja harsokukista isomummi Skillanille pienen suloisen uuden prinsessan johdosta ! Meillä onkin suvuissa yhteisiä syntymäpäiviä, toiseksi nuorin lapsenlapsi on syntynyt joulun aatonaattona. :)

        Elokuisen päivän iltaa Pirttiin. SkillaNille onnittelun sukuun syntyneestä tyttövauvasta, myöskin käyntikortista vierailuoikeudesta Kahvipirtissä; väki-yksineläjälle siitä on tullut tapa.
        Demeter ehkä tahtomattaan vihjaisi, ettei Pirttiin tarvi tulla kuin norsu fajanssikauppaan; sälää saattaa tulla ja on itsellä hubaa, kanssapirttiläisillä ei niinkään, sano. Otetaan toki opiksi, tilittää hurskainen!

        Kaikki kirjoittajat täällä ovat hyviä Ramoona, Demeter Ynnämuu ja ja kaikki muutkin pirttikävijät.

        Niin lähdin iltapäivällä kiipeämään henkisen Kilimanjaron yli, poimimaan vielä sateen jälkeen märkiä punaherukoita. Onhan ne kuitenkin huuhdottava ennen kattilaanlaittoa. Sokeroitua punaherukkamehuu on hyvä olla kellarissa ainakin kymmenmonta litraa.
        Viimekautista omppomehuu kellarissa lappellaan on kymmeniä pulloja. Punaherukkaa omppomehun sekaan, riittävästi niin mehusta tule väkihyvää.

        Yhtää sudenkorentoo en ol nähny kauden aikana. On luvattu lämpimiä, vielä ne ehtivät, luonnon pikkuhelikopterit pörrätä. Ja vain yhen elävän siilin. Kai sekin on liiskattu siilien taivaaseen.


    • Hyvää huomenta! Piipahdan pirttiin ja onnittelen SkillaNia pienen
      lapsenlapsen syntymän johdosta! Vai oliko se jo lapsenlapsenlapsi?
      Uudelle ihmisen alulle toivoo aina, että maailma kohtelee hyvin ja
      että hänen elämästään tulee mahdollisimman tasapainoinen ja hyvä!

      Kristiina kirjoitti sahalaitakuviosta silmissään. Minulle se on arkipäivää
      ja silmälääkäri sanoi sen olevan silmämigreeniä. Menee yleensä ohi
      puolen tunnin sisällä se kuvion suureneminen ja suureneminen. Jos ei
      niin käy, niin on neuvottu ottamaan kiireellisesti yhteyttä silmäosastolle.

      Täällä asunnon tyhjentäminen ja pakkaaminen jatkuu. Eilen lähti aika
      uusi laverisohva Lappeenrantaan. Toissa aamuna lähti vajaan vuoden
      vanha pesukone pelastamaan jonkun perheen pesuongelmat, kun
      heidän koneensa oli 14 vuoden jälkeen tehnyt lopullisen topin.
      Helpotus on suuri, kun muuttokuormaan ei tarvitse lastata mitään
      tarpeetonta. Harmi vaan kun asumisaika oli niin lyhyt täällä Suomessa
      ja olin ehtinyt hankkia sellaista, mitä nyt en enää tarvitse.

      Tämän päivän ohjelmassa apteekissa käynti, jos ukonilma sen sallii,
      ei ainakaan vielä sada vaikka pilvessä onkin! Särkylääkettä menee!

      Hyvää viikon alkua kaikille!

      • Mdk.Mdk!
        Vaikka ei olla naapureita oltukaan, silti tunnen menettäväni hyvän ystävän vieraille maille, kun lähdet. Kyllähän tässä kirjoittelu jatkuu justiinsa entiseen tapaan toivoakseni kuitenkin.


    • Hyvää viikon alkua poutasäässä, mukavaa kun voi taas ulkoillakin ilman sadevarusteita. Olen jahdannut työpöytävalaisinta, entinen kun rikkoontui, ja nyt siinä kasvaa köynnöskasvi ettei irti enää saa. Sitäpaitsi se on niin koristeellinen ettei henno edes yrittää.

      Clas Olsonin verkkokauppa ei suostunut millään läppäritilaukseen tällä kertaa, mutta asiakaspalvelussa sentään onnistui, joten hyvissä ajoin varustaudun pimeään vuodenaikaan.

      SkillaNilla jälkipolvi on rikastunut pienellä tyttösellä, Onnittelut kaikille osallisille ! 🌷 Pienet vastasyntyneet on niin suloisia katsella,..meillä ei 5 v. nuorempaa olekaan toistaiseksi, potentiaalia toki on kasvamassa.

      Iloista kesän jatkoa Pirtin lukija ja kirjoituspoppoolle!

    • Anonyymi

      Huomenta päivää!
      Karkasin tuolta kaupungista tänne maaseudun rauhaan, kun tuntuu, että niin hektiseksi meni viime viikko!
      Vielä kerran onnitteluni Skillanille uudesta prinsessasta. Ihania ovat kaikki lapsenlapsenlapsetkin muitten omien joukossa, siitä hyvä kun niitä mummoja ja vaareja riittää monen sukupolven verran. Isomummo pääsee jo helpomalla, kun ikäkin tekee sen mahdolliseksi!
      Ihan tästä omasta kokemuksestani, kun viime viikko pienien kanssa tuntuu voimiani verottavan.
      Täällä maalla olen nyt yksikseni kissojen kanssa, lomalaiset lähteneet koiriensa kera kaupunkiin. Hengähdystauko on paikallaan, kisulit eivät paljon hoitoa tarvitse, kunhan ruokakuppi vaan on ajallaan täynnä.

      Aionkin tässä valmistautua metsäreissulle, jospa sieniä koriin löytyisi.
      Kauas en aio metsään mennä, kun yksin sinne lähden. Raitista ilmaa ja puitten halailua, niistä se mielikin tyyntyy, ja kunnon kohennuskin on paikallaan. Joten, ilmakin tuntuu olevan sopiva, puolipilvinen. Ei kun menoksi! km.

    • Anonyymi

      SkillaN, onnea sukuusi syntyneelle uudelle pikku ihmiselle ,

      samoin vauvan vanhemmille ja sinulle, SkillaN!🌹🍀🌹🌷

      toivottaa Miaelina.

    • Kuin tilauksestani, oli tänään hyvä poutapäivä ja aurinkokin
      ilmoittautui:) Kelpasi kauppareissulla vetkulla tarpeetontakin, istuskella
      kävelykadun penkilläkin.
      Eilen olin rättiväsynyt.Eihän töitteni pitäisi likaa painaa, olihan
      kyllä puuhaakin. Sitten soitteli tuttuni ja sanoi tarttevan apua.
      Hänellä oli remonttipuuhat menossa. Tapetin laitossa oli ongelmia,
      ei ollut koskaan tapetoinut, eikä edes nähnyt. Minulla nyt on vanhaa
      kokemusta, olen muutaman tuhatta huonetta tapetoinut muiden
      töiden ohella. Olenhan kankeaksi mennyt, mutta kyllä se vanhalla
      rutiinilla hitaasti ja varovasti hoitui, kunhan kaveri malttoi olla liikaa
      auttamatta:)
      Hyvin nukuttu yöni ja osan aamuakin on palauttanut enalleen. Ei
      hyväksi, mutta menoni kuitenkin jatkuu.
      Demeter1 ei ollut aivan väärässä, sijoittaessa minut Pohjois-Kajalaan.
      Sieltähän minä olen lähtöisin. Heti aikuisikäni alussa muutin Helsinkiin,
      kun tuntui, että kotikulmillani ei tule "suksi luistamaan." Hyvinhän
      olen tänne Pääkaupunkiseudulle kotoutunut, Hesan naapuriin. Varmaan
      käyttelen vieläkin vanhoja murresanojani, enkä niitä häpeile. Kuitenkin
      "sekalainen kirjakieli koutunut" käyttööni.
      Hyviin tapoihin kuluu joskus kiittää, jos huomaa tai muistaa. Ramoona nyt
      silitteli filosovointiani turhanpäitten, kiitän kuitenkin. Kaiken lisäksi,
      puheeni ja kieleni on kai käytön paljoudesta rasittuneena kangistunut,
      niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Ramoona on hyvin arvostettu
      kirjoittaja palstallakin ja ansaitusti, olen sen huomannut.
      Onnitteluni Skillanille suvun kavusta! Toivottavasti myös marjareissu
      onnistui.

    • Anonyymi

      Sain juuri pyykin silitetyksi ja nyt tässä Pirtin hyvässä tuolissa kahvia nautin.
      On ollut monenlaista kiirettä, aina sitä työtä tekevälle löytyy ja askaretta piisaa,
      mutta olen tyytyväinen siitä, että vielä jaksan kaiken tehdä!

      Skillanille lähetän lämpimän onnittelutervehdyksen ja koko perheelle!
      On ne vauvat niin ihania!

      Voidaan hyvin,
      Neeasa

    • Anonyymi

      Nimi houkutteli pistäytymään.

      • Anonyymi

        Eikö olekkin kiva , KAHVIPIRTTI ! Saa kai täällä kaakaotakin ja teetä ?


      • Anonyymi

        Kerrotaan että pirtin nurkkakaapissa olisi kovaakin teetä? Sitä en usko että kaapinlokerossa olisi levysoitin, jokka voi savikiekkojakin soittaa?
        Tätä raitaa sieltä levyhyllystä tuskin löytää. https://www.youtube.com/watch?v=yYpP3mYx8xI Kaikkea sitä timpurin sahallakin voi soittaa. Mitä mieltä yhtyeen esityksestä?
        . Halavatun papat


      • Anonyymi

        Niin, tuosta Kahvipirtti-nimestä. Onko se verrattavissa Veikkauksen Keno-peli mainontaan?

        Veikkauksessahan viranomaiset ryhdyivät selvittämään onko se mainontasäännösten mukaista, kun kenopelaamista verrattiin yhtä arkipäiväiseen tapahtumaan kuin kahvinjuontiin.

        Tässäkin nyt Kahvipirtti - nimi on houkutellut anonyymin pirttiin. Lisäksi muistan joskus täältä lukeneeni kunka joku tuli pirttiin, kun haistoi hyvän kahvintuoksun.


    • Anonyymi

      Huomenet pilvisestä Savosta, aurinko pilkahti, häipyi saman tien, vettä voidaan tänäänkin saada.
      Eilen sateiden välissä saimme kälyni kanssa marjat kerättyä ja jopa keitettyä, hän on niin ihana ihminen, että tuokin homma tuli tehtyä hänen tahdostaan.
      Perunasango vielä bonuksena mukaan lähti, ja se rupattelu isännän ja emännän kanssa, mielen piristi.
      Lämpimästi kiitän onnitteluista, vaikka en niitä nyt itse ole kokenut millään tapaa hankkineeni, no voisihan sitä ajatella, ilman minua ei tätäkään tapahtumaa olisi voinut olla;)
      Tänään mummin ja tätinsä kanssa porhallamme vauvaa katsomaan.
      Kaksikielinen vauvasta tulee, äiti on sanonut, että suomenkieli opetetaan englannin lisäksi.

      Ramoonan perheessä muistan jo aiemmin kerrotun, että samana päivänä on joku lapsista syntynyt kanssani, se joulu hieman syntymäpäivää häiritsee, mutta muuten hyvä päivä, taitaa 70 vuotta ikäeroa meille tulla;)
      Ihana kukkakimppu, sen voin aistia;)

      Nuo särkylääkkeet ne meinaa olla joka päiväisiä nautittavia, harmillista se on, mutta helpottaa kuitenkin.
      Voin kuvitella Mdk sinun rasituksesi, kun sitä muuttoa teet, minustakin olisi kiva muuttoa suunnitella, mutta jää siihen kauheuden hommaan, että miten jaksaisi.

      Makriina toivotaan, että Mdk sieltä Ruotsin puolelta meitä muistaa, näin tapahtui aiemminkin;)
      Sini-sirkku jaksaa kotia sisustaa, aina jotakin pientä piristystä sekin, kun vaan keksisi mitä voisi tarpeellista hankkia.

      Kissamummo paras on lähimetsässä vaan liikkua, vaikka kyllä sielläkin voi eksyä, pää alaspäin kulkien ja entäs jos karhu vastaan tulee, osaatko liikkumattomaksi ruveta?

      Ynnämuu ota vaan vastaan Ramoonan ajatukset persoonastasi, totta on, on hyvin helppo yhtyä sanomaansa.
      Onnistunut oli marja reissu, kuten ylhäällä jo kerroin.
      On varmaan mukava tunne, kun apua voi antaa, olipa asia mikä tahansa.

      Hurskainen, on ilo varmasti koko pirtin väelle, kun pirtissä piipahdat, väriä annat huumorin kukkasin ja vaikka ei vahingoille saisi nauraa, joskus hymyyn suun vetää, kun niin hauskasti niistäkin kerrot;)

      Samaa onnen tunnetta minä myös tunnen, kun joku homma tulee omin voimin tehtyä, kuten kerrot Neeassa sinäkin.
      Kiirettä se pitää, jos on kasvinmaa ja muuta kasvavaa omasta takaa, mutta myös antoisaa niitä talven varalle varastoon saada.

      Kyllä uskon, että nämä meidän kahvin tuoksuiset mainonnat sallitaan, ja niinpä houkutan nauttimaan näistä pirtin tarjouksista, kaakaota saa ilman muuta, sitä hurskaisen vuoksi pirtistä aina löytyy;)
      Savikiekkoja en tiedä olevan, mutta niitäkin mielikuvien voimalla aikaan saadaan, kotona minulta niitä kyllä löytyy ja löytyy soitinkin, millä soitto onnistuu;)
      Mukava esitys, ei siinä mitään, tuo nurkkakaappi meinaa jäädä huoltamatta, kun Laten hommana oli ja hän ei enää vahvuuteen kuulu, ikävä kyllä on.
      Kahvin tuoksulla toivotan teidät kaikki anonyymit jatkamaan pirtin seurantaa ja mukaan tulemaan, joku puustain perään, mistä voi tunnistaa;)

      No nyt sitten leipomus hommiin, kun rotinoita pitää valmistaa, siis kahvileipää onnelliselle perheelle, joilla voimat vei vauvan maailmaan tulo.
      Perinteitä on jatkettava, kortin kälyni myötävaikutuksella eilen tein ja sen väliin sitten "hammasraha" laitetaan;)
      Onnellista päivää teille kaikille toivon, oman onnellisuuteni kera! SkillaN tietysti;(

    • Anonyymi

      Kiva juttu, kun SkillaN kommentoi nopeasti tuohon mainonta-asiaan.

      Eivät ehtineet anonyyminä esiintyneet kiihkeät kannattajat sekoittamaan asiaa.

      • Ihminen on paljosta pelastunut, kun ei koskaan katso mainoksia. Minulla on tapana sulkea silmäni ja lepuuttaa katsettani aina kun tv:n mainokset lävähtävät. Ja kun en ikinä veikkaa enkä lottoa. niin en ymmärrä mainoksista senkään vertaa kuin jostain kahvipaketista.
        Miehelläni oli tapana lotota, ja luulen, ettei hänelle tullut ikipäivänä voittoa, sillä hänellä oli aina ne samat rivit, jotka perustuvat joihinkin nimi- ja syntymäpäiviin. Ne eivät ikinä voita. Ei voi olla mahdollista, että lottokone naputtelisi kaikki sukulaisten merkkipäivät erehtymättä.
        Veikkaus tukee voittovarillaan urheilua. Miksei se tue kouluja, opettajia, kouluavustajia ja lapsia. joiden on pakko yrittää selviytyä liian suurissa luokissa. Tulevaisuuden voittajia kouluissakin yritetään kasvattaa, mutta kun tasapäisyyden vuoksi jokainen oppilas on oikeutettu samaan opetukseen kuin kaverinsa, niin laatu laskee auttamatta. Opettajanhan on pakko edetä heikoimpien oppilaiden tahdissa. Mitään erityisopetusta ei järjestetä, jokuhan voi sellaisessa pienryhmässä oppia liikaa!


      • Anonyymi

        Huh, miten totta, Makriina, puhutkaan!

        Kun opettajalla on täysi luokallinen lapsia, ja niistä vain seitsemän puhuu suomea, niin vaikka hän tekisi kaikkensa, niin
        mitään superluokkaa siitä ei koidu, ei sosiaalisesti, ei tiedollisesti,
        ei yksilöiden kehitykselle myönteisesti.

        "Tusinoittain halvemmalla" oli Kotiliedessä lapsuudessani.
        Ja yksilöistä puheenollen, eniten kärsii opettaja. Siksi opettajiksi ei enää kukaan haluakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh, miten totta, Makriina, puhutkaan!

        Kun opettajalla on täysi luokallinen lapsia, ja niistä vain seitsemän puhuu suomea, niin vaikka hän tekisi kaikkensa, niin
        mitään superluokkaa siitä ei koidu, ei sosiaalisesti, ei tiedollisesti,
        ei yksilöiden kehitykselle myönteisesti.

        "Tusinoittain halvemmalla" oli Kotiliedessä lapsuudessani.
        Ja yksilöistä puheenollen, eniten kärsii opettaja. Siksi opettajiksi ei enää kukaan haluakaan.

        Missä itähesalaisessa lähiössä tuommoinen koulu on ? Minun lapsenlapsilla on ihan rauhalliset luokat vaikka on muutama maahanmuuttaja oppilas. Opettajanvalmistukseen on vielä paljon halukkaita, läheskään kaikki ei pääse. Koulu on oppilaita varten, opettajat ovat siellä töissä ja voivat vaihtaa työpaikkaa.


      • Anonyymi

        Itä-Helsinki on kyllä maahanmuuttaneitä täynnä, mutta on Vantaa, Espoo ja koko muu pääkaupunkiseutu myöskin, maahanmuuttajat eivät lähde täältä, he haluavat omien sanojensa mukaan näkyä ja pystyä vaikuttamaan ja päättämään, niinkuin Nasima Razmyer, joka on Helsingin apulaispormestariksi päässyt.
        Tuo kouluesimerkki on Vantaalta läheltä Helsinkiä.


    • Anonyymi

      Sotilaallisen lyhkänen viestini, pirttiläiset. Jo edesmennyt isoveljeni käytti SA-Int palvelus aikanaan vähän tollaist ilmaisua. Tänään oli kuiva, lämmin ja kaunis päivä kerätä punaherukoita.
      Vedän irtokaapelilla virran matkaradiota varten sinne puutarhaan.

      On se kanssa muutamanlaista hommaa se pensaspoiminta. Siinä jökötät samoilla neliöillä tuntikausia. Jostain syystä siinä tuli niin ankara nälkä, että söin Hinnonmäki-karviaiset muina hurskaisina varmaan "säilöön". Somaa kun aluesäätiedotukset kertoivat epävakaisesta säästä jossakin päin suomee, sano.
      Hyvää tulevaa puolen viikon päivää. Jaksamiset sillekin etapille!

    • Anonyymi

      Iltapäivää!
      Tämä päiväni hupenikin tupatöissä. Kävin sentään vähän
      reutoomassa iseäni pieneen hikeen talon kuntokämpässä.

      Koulutuksen ongelmista on keskustelua. En kyllä ole perehtynyt
      asiaan, enkä kunnolla kuullutkaan. Niinpä en ota kantaakaan.
      Sen tiedän, että en voi asiaan vaikuttaa, olipa miten tahansa:)

      Niinhän Late aikoinaan hoiteli nurkkakaapin sisällöstä. Hänellä
      oli yhteydet alkoholiliikkeen ylijäämävarastoon, josta sai kohtuu
      korvauksella kaapin täydennystä. Maltillisestihan ja vastuullisesti
      sitä käytettiin, ei pahempata rähinää tullut. Olen sitä mieltä, että
      tuskin kannattaa kaappia nyt täydentää. Hurskainen pitää kyllä
      huolen, että kaakaota riittää. Varmaan terveydelliset vaikutukset
      on kaakaolla pelkästään hyvät ja rauhoittavat.
      Sehän oli hyvä uutinen muun hyvän lisäksi, että SkillaNin marjastus
      myös onnistui pienistä sateista huolimatta.
      Hyvää jatkoa, vaikka ennusteet eivät aivan parasta ilmoista lupaa!
      Terveisin ynnämuu.

    • Myöhäiherännäinen olen, mutta kai huomen vielä sopii;)
      Eilinen ilta venyi pitkäksi, kävimme toivottamassa tämän suvun nuorimman ihmisen tervetulleeksi sukuun ja ihan pieni enkeli hän oli, nukkui koko ajan.
      Kovin oli jo syksyisen tuntuista, kun illalla kotiin ajelimme, oli sumuista ja hämärää, tosin kaunista kylläkin, syksyisiä värejä jo saimme ihailla.

      Koulun ongelmista olette jutustelleet, varmaan ongelmia enemmän siellä etelän suunnassa, mihin kaikki suuntautuvat, niin maahanmuuttajat kuin valta väestökin.
      Koulujen ongelmat on tiedossa joka taholla ja euroja joka paikka vaatii, se on sitten toinen juttu miten ne riittävät ja miten jaetaan.
      Uskon että päättäjillä on hyvä tarkoitus saada asiat kuntoon, nyt vaan pitää toivoa, että kauppa vetää ja näin saadaan työpaikkoja ja veroeuroja.
      Urheiluseurojen saamat rahat auttavat harrastus mahdollisuuksia monille, mikä on hyvä, mutta voisi aivan mainiosti myös koulun käyntiin niitä jakaa.

      Mainosten uhri en minäkään ole, lehtikeräykseen suoraan menee minun mainoslehtiset, mutta tiedän että joillekin hyvinkin mielestä luettavaa.

      Jospa nuo innostuneimmat anonyymit pirttiin kyllästyivät ja saamme taas ilman kinaa viestejä kirjoitella;)

      Työstä käy marjapensaista keruu kyllä käy, siinä hurskaisen kanssa samaa mieltä, keräsin seisaaltani, kun ala oksat jo oli kerätty ja kyllä illalla tiesi jotakin tehneensä.

      Vähän minäkään enää koulumaailman asioista tiedän, pojan tyttäristä toinen on opettaja, englanninkieltä opettaa ja kai vähän muutakin ja toinen tytär sosiaali puolella työskentelee nuorten kanssa, sitä kautta tuota yleistä tuntemusta valottavat, tosin pintapuolisesti ja ongelmia on kummallakin suunnalla.
      Molemmat tykkäävät työstään ja mielestäni valintansa hyvin tehneet.

      Täällä on maahanmuuttajat hyvin kotiutuneet ja kanssa käyminen sujuu melko hyvin, näin olen kuullut.

    • No näin karkasi taas, kai se oli merkki, että nyt riittää, siksipä toivotan mukavaa syksyistä päivää, vaikka kesää vielä eletäänkin, heippa;)

    • Kaunista on täälläkin auringonpaisteessa, iltapäivällä satoi samalla , joten sateenkaari oli varmaan näkyvissä avoimellä paikalla. Olin jo ehtinyt pihapiiriin, josta kiireesti sisälle vastasiivottuun kotiin. 😊))

      Jatkoin vielä vaihtamalla puhtaat petivaatteet, pesu saa kyllä jäädä huomiseen jos poutaa luvataan.
      Iltapäiväkahvi oli mielessäni, tuo viimeinen ripsu graavisiiasta kun oli aika suolainen aamulla. Nyt uppoudun taas lukemiseen hetken, kun ei mikään homma paina päälle.

      Lätkittiin kuin vierasta sikaa tuolla palstan puolella, heh heh mitä henkilökohtaisimmilla mollauksilla, että piti ihan naurahtaa.
      En viitsinyt enää ottaa kantaa, ihmettelin vaan mitä iloa se kenellekään voi tuottaa?
      Mukavan rauhallista iltapäivähetkeä itsekullekin!

    • Anonyymi

      Muistipeli

      Mitä seuraavat sanat tarkoittavat.

      etiikka
      metafyysinen
      substanssi
      reflektoiva
      rationaalinen
      immanentti
      attribuutti
      panteisti

      Lausehahmotustehtävä.
      Mitä tarkoittaa?

      Maailman mentaalisena todellisuutena muodostaa ääretön intellekti.

      • Anonyymi

        Hei Pirttiin. Muutama muistipeliviestin sivistyssanoista on häveyksissä, mutta en ehi nyt googlelta etsimään, mut en siitä murhetta kanna.
        Onneksi aamupäivän rapsakka vesikuuro oli päivän ainoa. Pikkulinnut ovat karviaisteni kimpussa. Mahdoton niitä on verkottaa kun keltavadelmien uudetkin rungot ovat siellä sikin seassa. Hyviä ovat karviaiset suoraan pensaasta. Hyvää hilloakin niistä saisi, mutta vieköön linnut lopun sadon.
        Hurskaisella ohuita yläraajaongelmia. Kai se on niiden voimattomuuteen on fysikaalisen hoidon tarjoavilta aikaa tilattava. Heitto-reippaasti moro.


      • Ei minusta ole opastamaan Spinozan ajatuksia, vain oman käsityskykynsä voi kertoa. Tuon mentaalisen käsitän tarkoittavan: henkisellä tasolla maailman muodostaa ääretön äly. ( Sellaisena kuin me sen näemme, koemme) Fysiikan lakien mukaista todellisuutta me emme voi nähdä.

        Sitä Spinoza kuvaa Jumalaksi, jota ilman ei olisi mitään, ja jonka attribuutteja olemme.
        Nuo sivistyssanat on jokaisen kiinnostuneen itse etsitävissä, illan jatkoja, moi !

        attribuutti = ajattelu ja ulottuvuus


      • Anonyymi
        sini.sirkku kirjoitti:

        Ei minusta ole opastamaan Spinozan ajatuksia, vain oman käsityskykynsä voi kertoa. Tuon mentaalisen käsitän tarkoittavan: henkisellä tasolla maailman muodostaa ääretön äly. ( Sellaisena kuin me sen näemme, koemme) Fysiikan lakien mukaista todellisuutta me emme voi nähdä.

        Sitä Spinoza kuvaa Jumalaksi, jota ilman ei olisi mitään, ja jonka attribuutteja olemme.
        Nuo sivistyssanat on jokaisen kiinnostuneen itse etsitävissä, illan jatkoja, moi !

        attribuutti = ajattelu ja ulottuvuus

        Attribuutti=substantiivin määrite.


    • Hyvää iltaa!
      Olin varautunut Pitissä käyntiin. Sitten tulikin yllätys, tuli
      jutusteluhetki. Siinäpähän aikaa vierähti. Hyvä sekin kielen
      verryttely ääneen.
      Aikatauluni rakennelma meni pieleen. En nyt pitkää juttua
      kehittele. Ilmoittaudun vain. Toisena päivänä paremmin.
      Hyvää jatkoa teille!

    • Siihenkin vähään virhe. `Pirtissä` käyntiin varauduin;))

    • Anonyymi

      Mainoksista oli puhetta, ei ne kivoja ole ja kaikkein typerin mielestäni on karamellimainos, jossa vanhat ihmiset ovat alkaneet puhumaan lapsen kielellä!
      Muutenkin ne karkit ei niin terveellisiä ole, varsinkin nuo ulkomailta tuodut, joihin käytetään voimakkaita atsovärejä , sokeria ja säilöntäaineita.
      Tulee huonoja kaloreja , hampaat menee, sekä rahat!
      Kuinkahan sen saisi muutetuksi, että ostettaisi hyviä, monenlaisia hedelmiä, ennemmin kuin karkkeja!

      Kaakaota otan vielä ja sanon kaikille hyvää yötä!
      Neeasa

    • Huomenia jälleen, pilvisenä torstai päivä alkaa, ei niin suuresti harmita, kauppaan kyllä pääsee sateellakin.
      Kahvitarjous näkyy olevan, on täydennettävä varastoa, kukkien asemaista kiva vieminen vaikka kyläpaikkaan, tai kyydistä, kun ei raha tahdo kelvata.

      On niin hienoa ollut tuo kirjoittelu, minulla vajaata tiedon puolella nuo sivistyssanat, vaikka pitäisi ne osata, jos yrittää näytellä sivistynyttä;)
      Fiksu mieheni (hänellä aina taitoa osata tilanteen mukaan) kertoi aikoinaan opettajansa sanoneen, että sivistyssanat on osattava, mutta käyttöä pitää välttää, löytyyhän ne koneelta jos tarvetta on, mutta hyvin on selvinnyt tällä Savolla ja osittaisella kirjakielellä.

      Neeassa olen samalla kannalla noiden mainosten suhteen ja nämä jotka tuossa koneella hyppivät tahtoo ärsyttää vielä enemmän.
      Tiedossa on ja osin ymmärryksessäkin, että näin saadaan palstat käyttökuntoon, kun maksajia löytyy, mutta saahan ärtyäkin.

      Nuo pienet kirjainten puutokset osaa jokainen paikalleen laittaa, joten ei harmia ynnämuu.

      Tuota henkistä tasoa mistä sini-sirkku kirjoitat, ei täällä kovinkaan moni pysty esiin tuomaan tai ainakin arveluita sen heikkoudesta voi tehdä kun lukee palstaa.
      Ainahan löytyy niitä joilla on tarve paremmaksi osautua, mitä toiset ovat, mutta paljastuu siinä omia vikojakin, näin ajattelen ja myönnän reilusti omat vajavaisuuteni;)

      Ihan oikein hurskainen, kyllä linnutkin ruokaa tarvitsevat, tänä vuonna on ollutkin melkoisen hyvä pensasmarja tuotto, karviaisia keräsin minäkin ja söin tietenkin, ne vaan tuppaa närästämään paljon syötynä.
      Keitinkin osasta hilloa, jota voi vaikka kääretortun väliin laittaa.

      Jokunen sana tuosta pelistäsi oli tuttu, mutta yleensä vältän käyttöä, voi vaikka väärään kohtaan sanan asettaa ja taas joku saa aiheen muistuttaa;)

      Viisaudeksi voisi sanoa, kun ei lähde kaikenlaiseen väittelyyn mukaan, mielestäni teit aivan oikein, kun jätät huomiotta moiset viestit.

      Nyt kiirehdin kauppaan, iltapäivästä se kääntyy sateeksi, jos niin on tekevä.
      Kivaa päivää sinne missä aurinko paistaa ja selviytymistä sade alueilla;)

      • Anonyymi

        "Ainahan löytyy niitä joilla on tarve paremmaksi osautua, mitä toiset ovat, mutta paljastuu siinä omia vikojakin, näin ajattelen."

        Näin minäkin ajattelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainahan löytyy niitä joilla on tarve paremmaksi osautua, mitä toiset ovat, mutta paljastuu siinä omia vikojakin, näin ajattelen."

        Näin minäkin ajattelen.

        Kuka on hyvä missäkin. Jokaisessa on vikoja, onneksi kukaan ei ole täydellinen. Mistä paremmuudesta nyt on kyse ?


      • Anonyymi

        Yhdyn mielipiteeseesi!

        ""On niin hienoa ollut tuo kirjoittelu, minulla vajaata tiedon puolella nuo sivistyssanat, vaikka pitäisi ne osata, jos yrittää näytellä sivistynyttä;)

        Fiksu mieheni (hänellä aina taitoa osata tilanteen mukaan) kertoi aikoinaan opettajansa sanoneen, että sivistyssanat on osattava, mutta käyttöä pitää välttää, löytyyhän ne koneelta jos tarvetta on, mutta hyvin on selvinnyt tällä Savolla ja osittaisella kirjakielellä.""


      • Anonyymi

        Onhan niitä järjestettyjä kilpailuja. Se on kai ihan ok.

        Tiedä sitten käyvätkö jotkut mielikuvissaan, omilla säännöillään, jonkinasteisia kilpailuja.


      • Anonyymi

        On tietysti häpeä ettei itekään tiedä ""sivistys""sanojensa merkitystä, on ymmärtänä väärin niitte mertikyksen.

        Attribuutti esimerkiksi ei ole #ajattelu ja ulottuvuus# kuten ss sanoi.


      • Anonyymi

        Miksi sillon käyttää nitä se ihmetyttää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sillon käyttää nitä se ihmetyttää.

        Voi hyvä ihme teidän kanssanne ! 😊))
        Spinoza käyttää attribuuttia allegorana, niin kuin voidaan tehdä sekä kirjallisuudessa, että kuvataiteessa.
        Spinoza on tunnetusti vaikeaselkoinen ! terve


      • Anonyymi
        sini.sirkku kirjoitti:

        Voi hyvä ihme teidän kanssanne ! 😊))
        Spinoza käyttää attribuuttia allegorana, niin kuin voidaan tehdä sekä kirjallisuudessa, että kuvataiteessa.
        Spinoza on tunnetusti vaikeaselkoinen ! terve

        "Tuota henkistä tasoa mistä sini-sirkku kirjoitat, ei täällä kovinkaan moni pysty esiin tuomaan tai ainakin arveluita sen heikkoudesta voi tehdä kun lukee palstaa.
        Ainahan löytyy niitä joilla on tarve paremmaksi osautua, mitä toiset ovat, mutta paljastuu siinä omia vikojakin, näin ajattelen ja myönnän reilusti omat vajavaisuuteni;)"

        Tarve paremmaksi osautua ? Missä sitä ilmenee ja miten ?


    • Hyvää päivää!
      Alkaa tämä kirkastumaan, niin päivät kuin mielenikin. Jotenkin
      nuhjakkainen on oloni enimmäkseen ollut. En koe olleeni erikoisesti
      sairas, kipuja ei ole pahemmin ollut, tuskin mielenterveysongelmaa.
      Väsähtämistä kyllä on ollut, ilman syytä. Tai sitten en osaa arvioida:)

      Lueskelin myös koko palstan juttuja. Sain käsityksen,että herjaa lentää,
      hajanaiselta jutut näyttävät. Sen on vain minun käsitykseni.
      Tiedoilla ja taidoilla en pysy kilpailemaan ja loistamaan. Olen
      "rasvanahkainen duunari", mitä nyt sanonta kellekin merkitsee.
      Näyttämisen tarvetta ei ole."(enää). En nyt aivan onnetonta ja
      merkityksetöntä elämää kokonaan ole viettänyt. Arvostustakin
      on jokus "omien joukossa" tullut ja muualta asiallista suhtautumista
      jotka kannattelee vieläkin hyödyllisenä olentona olemistani ja elämistä.
      Mitä nyt kielellä "teppailuun tulee", voin olla SkillaNkanssa samaa mieltä suunilleen näin : Hyvin on sevinnyt Savolla ja osittaisella kirjakielellä./ Lainausmerkkejä en pannut, koska kirjoitin muististani.
      Savon sijasta tulee minulle P-K:n murre, joka on hieman erilaista.
      Hyvää jatkoa teille!

      • Anonyymi

        Reilun miehen puhetta on mukava lukea.

        Minulla on päivä mennyt lääkärissä käyntiin, joka on ollut tilattuna kuukauden, koska hän oli lomalla.
        Nyt olikin sitten pitkä käynti, perusteellinen, ja varmuudeksi määräsi myös labrakokeisiin.
        Iltapäiväksi ennustettiin sadetta, mutta eipä ole näkynyt ei kuulunut, aurinko paistaa nytkin vielä.

        Pyörällä olin liikenteessä nytkin, ilmastonmuutosta vastaan taistelen näinkin. Heh. :)

        Elokuu jo puolessa, toivotaan kauniiden säiden jatkuvan.

        Voidaan hyvin!
        Miaelina.


    • Anonyymi

      Niinkun päivä oli aamusta niin ja niin poutainen. Vein koneellisen pyykkiä naruille kuivumaan. Menin päiväunille maata rotkottamaan kun heräsin sateen ropinaan.
      Suit sait siitä vaatteita keräämään. Ei ne läti-märiksi ehtineet kastua. Henkaroitin vaatteet ilmaville paikoille. Lämpöpumpun säädin kovemmalle puhallukselle.

      Häpesin savonmurrettani työpaikkaympäristössä Hämeessä kun pyysi voeta. Hymyilyä se herätti. Myöhemmissä työpaikoissa oli pohjoiskarjalalaisia mm. Ilomantsista. Huumorimiehiä he olivat eikä tiukkapipoi. Savo-Karjalan murreryhmään kuuluttiin.

      Olin ollut jo vuosia Kymenlaakson alueella. Kysyin lupaa maanomistajalta ottaa kahvivettä hänen metsätilan lähdekaivostaan. - tunnistin sinut savolaiseksi jo heti ensisanoistasi, sanoi metsätilan omistaja. Antoi luvan vedenottoon. Ei se murre hurskaisen puheesta ikinä poistu, eikä tarviikaan.

      Meillä päin harvinainen ukkonen jyristeli lounaan suunnalla, aika kaukana. Salamoita olen muutamia kertoja illalla nähnyt tänäkin kesänä. Hyviä elosalamoiden iltataivaan tarkkailuja!

      • Anonyymi

        Eipä sitä murrettaan kannata häpeillä, eikä osaamattomuuttaan joissakin asioissa.Sillä onhan meitä monta erilaatuista, mutta kaikkia meitä tarvitaan tässä Herramme muurahaiskeossa. Eli, monta meitä on kulkijaa, ja moni lähtijä jää asemallekin. Ollaan onnellisia me kaikki, jotka olemme tähän saakkakin pärjänneet. Huominen jo voi kaiken muuttaa,,,, pärjäillään. t. pennitön uneksija.


    • Anonyymi

      Pesin valkopyykkiä. Pistin pesuainetta yhteen lokeroon ja toiseen huuhteluainetta. Ripustin pyykit kuivumaan sisätiloihin. Oli ukkosta ilmassa. Söin ruismarjapuuroa. Kävin kaupassa. Ostin tarjouskahvia. Olen Käläviältä kotoisin.

    • Tänään on Helsingissä Taiteiden yö. Joskus kävimme naapuripariskunnan kanssa siellä. Kaikki mieluisat kohteet olivat pitkien kävelymatkojen päässä toisistaan. Kyllä siinä miltei koko yö menikin.
      Nyt ei tehnyt mieli. Kaikki ne kumppanit ovat tuonpuoleisessa. Yksin en lähtenyt.

      Se hauska teltta, jota on hehkutettu tänään useammissakin tv-uutisissa, on kuulemma siellä vielä 11 päivää. Retki sinne olisi kyllä paikallaan.

      • Anonyymi

        " Eipä sitä murrettaan kannata häpeillä, eikä osaamattomuuttaan joissakin asioissa.Sillä onhan meitä monta erilaatuista, mutta kaikkia meitä tarvitaan tässä Herramme muurahaiskeossa. Eli, monta meitä on kulkijaa, ja moni lähtijä jää asemallekin. Ollaan onnellisia me kaikki, jotka olemme tähän saakkakin pärjänneet. Huominen jo voi kaiken muuttaa,,,, pärjäillään. t. pennitön uneksija. "

        Ihan olen samanlainen ajatuksiltani, ihana lukea 'omana itsenään' esiintyvän lähimmäisen mielipide täältä.
        Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.
        Keskustelu on mielipiteensä esittämistä, siksi vain siitä pitäisi kestustella, ei saisi alkaa raadella sen esittäjää., niikuin riidanhaluinen usein tekee.

        Pärjäillään sopuisasti ja tehdään olostamme viihtyisää.
        Voidaan hyvin! t. Miaelina.
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Eipä sitä murrettaan kannata häpeillä, eikä osaamattomuuttaan joissakin asioissa.Sillä onhan meitä monta erilaatuista, mutta kaikkia meitä tarvitaan tässä Herramme muurahaiskeossa. Eli, monta meitä on kulkijaa, ja moni lähtijä jää asemallekin. Ollaan onnellisia me kaikki, jotka olemme tähän saakkakin pärjänneet. Huominen jo voi kaiken muuttaa,,,, pärjäillään. t. pennitön uneksija. "

        Ihan olen samanlainen ajatuksiltani, ihana lukea 'omana itsenään' esiintyvän lähimmäisen mielipide täältä.
        Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.
        Keskustelu on mielipiteensä esittämistä, siksi vain siitä pitäisi kestustella, ei saisi alkaa raadella sen esittäjää., niikuin riidanhaluinen usein tekee.

        Pärjäillään sopuisasti ja tehdään olostamme viihtyisää.
        Voidaan hyvin! t. Miaelina.
        .

        Onkos tämä pennitön uneksija sama kuin miaelina, kun omana itsenään kirjoittavaa kehuu ? Yhä vaan oudommaksi on mennyt kahvipirtin touhut.


      • Anonyymi

        Ei ole, kyllä hänellä on rahaa riittävästi, sanon sen tietoni perusteella, en luuloni.

        Ei ole kivaa tai ainakaan minä en halua tulla vanhana luulevaiseksi
        jos vielä esittelee luulojaan muille.


    • Taisin eilen jo liikaa sanoa jätän tänään huomenen sanomiseen.
      Suuri suu, tulee puhuttua, vaikka ei ymmärräkään, jatkaa toiset;)

      • Anonyymi

        Hyvää huomenta, SkillaN, sinun viestiäsi odotinkin. Olen jotenkin niin unenpöpperössä vielä juuri herättyäni, että kahvin laittoon pitäisi tästä ensin lähteä, ja sitten vasta osallistua Kahvipirtin viestintään.
        Meillä on halu kuulla muidenkin tunnelmista, sehän se on kuin luonnon laki, siksi tänne tulemme.
        Hyvää, onnellsta päivää toivotan!
        Miaelina.


    • Huomenta kaikille. Kesä putkahtaa uudelleen, sade herätti luonnon ja ihan silmissä nurmikko elpyy. - Tai miten nyt ottaa. - Elikkä se täyttyy pienistä kukkivista voikukista, ihan erilaisista kuin keväisin, lehdet kuitenkin samanlaiset- Millä minä saan nurmikkoni takaisin! Näitä on ihan mahdoton ruveta myrkyttämään, kymmeniä lehtipesäkkeitä.
      Ja yksi puska näkyy olevan täynnä kirvoja. Ei minusta oikein ole puutarhuriksi.

      • Kuulostaa ihan puutarhurin normaaleilta vastoinkäymisiltä ja haasteilta :). Nurmikkosi vallanneet keltaiset kukat ovat ilmeisesti syysmaitiaisia, joita tähän aikaan ilmaantuu pientareille ja nurmikoille. Ei muuta kuin ruohonleikkuri laulamaan, etteivät ehdi siementää. Tiheä hyväkuntoinen nurmi vastustaa paremmin sinne kuulumattonia kasveja. Maitiaiset eivät ole ihan niin vahvajuurisia kuin voikukat, mullospaikoista irtoavat kiskaisemallakin.

        Meillä kirvat kiusaavat kasveja enemmänkin kevätkesästä, kun kasvien versot ovat vielä heiveröisempiä. Kokeilen ensin pelkkää vesisuihkuttelua, sillä mäntysuopavesikin tahtoo ruskettaa lehdet ja nuput. Mutta jos ei tepsi, sitten suopaa tai käsitiskiainetta veteen , nokkosvesikin olisi hyvä, mutta meilläpäin ei ole nokkosia, kaikilla on niin siistityt pihat. Kirvat ja muut tuholaiset kiusaavat pahemmin heikkoja ja nuoria kasviyksilöitä, sopiva lannoitus voisi auttaa. Lannoituskin on tarkka juttu, esimerkiksi juurtumassa olevan kasvin kanssa on oltava varovainen. Syyslannoitus auttaa kasveja saamaan keväällä hyvän alun. Luotan lannoitepussien ohjeisiin. Kumppanuuskasvit on hyvä torjuntakeino myös, voimakastuoksuiset etenkin . Itselläni on kukkapenkeissä ja pikkuvihannesmaalla aina mukana samettiruusua, kehäkukkaa ja yrttejä, esimerkiksi salvia ja timjami ovat hyviä, valkosipuliakin siellä täällä. Ammattilaisten kasvihuoneissa käytetään leppäkerttuja , niitä kun saisi viihtymään myös omalla pihalla ! Joskus kirvat ja muut ötökät saavat erävoiton , nuput tippuvat ja lehdet käpristyvät. Usein kasvi kuitenkin toipuu hyvällä hoidolla.

        Kyllä Sinusta Makriina on puutarhuriksi, Strömsön kanssa ei tarvitse kenenkään kilpailla. Netti neuvoo ja valistaa, mutta niin teen minäkin mielelläni tästä lempiaiheestani . ;)
        Puutarhanhoito on myös vuoropuhelua luonnon kanssa.

        Tunnelmallista elokuun viikonloppua, ilmeisesti eri puolilla Suomea vaihtelevissa taivaan merkeissä. Tänne on luvassa aurinkoa ja puolipilvistä. Hyvää vointia ja hyvää mieltä kaikille !


      • Ramoona kirjoitti:

        Kuulostaa ihan puutarhurin normaaleilta vastoinkäymisiltä ja haasteilta :). Nurmikkosi vallanneet keltaiset kukat ovat ilmeisesti syysmaitiaisia, joita tähän aikaan ilmaantuu pientareille ja nurmikoille. Ei muuta kuin ruohonleikkuri laulamaan, etteivät ehdi siementää. Tiheä hyväkuntoinen nurmi vastustaa paremmin sinne kuulumattonia kasveja. Maitiaiset eivät ole ihan niin vahvajuurisia kuin voikukat, mullospaikoista irtoavat kiskaisemallakin.

        Meillä kirvat kiusaavat kasveja enemmänkin kevätkesästä, kun kasvien versot ovat vielä heiveröisempiä. Kokeilen ensin pelkkää vesisuihkuttelua, sillä mäntysuopavesikin tahtoo ruskettaa lehdet ja nuput. Mutta jos ei tepsi, sitten suopaa tai käsitiskiainetta veteen , nokkosvesikin olisi hyvä, mutta meilläpäin ei ole nokkosia, kaikilla on niin siistityt pihat. Kirvat ja muut tuholaiset kiusaavat pahemmin heikkoja ja nuoria kasviyksilöitä, sopiva lannoitus voisi auttaa. Lannoituskin on tarkka juttu, esimerkiksi juurtumassa olevan kasvin kanssa on oltava varovainen. Syyslannoitus auttaa kasveja saamaan keväällä hyvän alun. Luotan lannoitepussien ohjeisiin. Kumppanuuskasvit on hyvä torjuntakeino myös, voimakastuoksuiset etenkin . Itselläni on kukkapenkeissä ja pikkuvihannesmaalla aina mukana samettiruusua, kehäkukkaa ja yrttejä, esimerkiksi salvia ja timjami ovat hyviä, valkosipuliakin siellä täällä. Ammattilaisten kasvihuoneissa käytetään leppäkerttuja , niitä kun saisi viihtymään myös omalla pihalla ! Joskus kirvat ja muut ötökät saavat erävoiton , nuput tippuvat ja lehdet käpristyvät. Usein kasvi kuitenkin toipuu hyvällä hoidolla.

        Kyllä Sinusta Makriina on puutarhuriksi, Strömsön kanssa ei tarvitse kenenkään kilpailla. Netti neuvoo ja valistaa, mutta niin teen minäkin mielelläni tästä lempiaiheestani . ;)
        Puutarhanhoito on myös vuoropuhelua luonnon kanssa.

        Tunnelmallista elokuun viikonloppua, ilmeisesti eri puolilla Suomea vaihtelevissa taivaan merkeissä. Tänne on luvassa aurinkoa ja puolipilvistä. Hyvää vointia ja hyvää mieltä kaikille !

        Kiitoksia lohdun sanoista.
        Pitää ryhtyä kamppailuun syysmaitiaisia vastaan. Lohduttavaa ajatella, että ne voi saada jopa repimällä vähenemään.. Kunhan nyt ensin ajetaan koneella yli.
        Ne kirvat ovat pesiytyneet koristeomenapuun vesoihin. Puu on kaadettu jo vuosia sitten, mutta se alkoi kasvattaa pensasta kannon kylkeen. Olen antanut sen olla ja leikannut sen niin, että se kasvaa pyöreänä pallona, ei kovin sorjana, mutta en anna sen kasvaa pituutta, ja siksi se tuuheutuu kaiken aikaa. Nyt sen varret ovat vieri vieressä kirvaa täynnä. Suihkutin niihin Raidia.
        Muistin viehättävän mainoslauseen. "Tappaa talossa ja puutarhassa."
        Olen lähdössä mökille. Edellisestä kerrasta on viikkoja. Saas nähdä, onko kaiki paikallaan. Marjat ovat hävinneet parempiin suihin, sillä jälkikasvu on ehtinyt oikeaan aikaan paikalle.


    • Anonyymi

      Hyvää aamupäivää!
      Yöllä lämpötila laski 8 asteeseen. Nukuinkin tosi hyvin, kun parvekkeen ovi oli apposillaan.
      Aamun viileydessä pyöräilin ruokaostoksilla.
      Vaihtelevainen on tuo sää ollut. Yhtäkkiä rupsahtanut vedet niskaan "pilvettömältä taivaalta".
      Tulevana viikonloppuna aion mennä sienimetsään satoi tai paistoi. Termariin kahvia ja voileivät mukaan. Ja se älykännykkä, jos sattuu eksymään.
      Ajattelinkin taluttaa imuria jo tänään. Sekin saanut ihan uudenlaisen elämän ynnämuun mielikuvituksen myötä. Kunhan ei nosta kinttuaan, välillä kyllä kellahtaa kyljelleen.

      Toivon "haavereitten" parantuneen kuin myös kolotusten ja hammasten kiristysten haihtuneen kaikilta.

      Hyviä vointeja kehoille ja mielille!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Hyvää päivää, alle sammans!
      Vähän tuntuu, että nyt alkaa keittää yli tällä mummukalla!
      Olen tänä aamuna yrittänyt tavoitella muutamia isojen yrityksien puhelinnumeroita ja osoitteita, jotta voisin saada asioilleni sovittua henkilökohtaista palvelua tai edes puhelimitse palvelua.
      Mutta voihan pahus, heikkoa on nykyään palvelu! Paina ensin 1, paina sitten 2 tai jotain muuta ja lopuksi ruutua, näin tehden lopulta puhelu menee jonnekin hevon kuuseen, eli kaiketi Viroon, sillä ymmärtämisemme oli heikkoa puolin ja toisin. Lopulta sain osoitteen, joka oli ihan päin mäntyä! Pyysin heikosti suomea ymmärtävää ihmistä lähettämään tekstiviestinä ko. osoitteen, jota en suurin surminkaan saanut sovitettua kotikaupunkiini kuuluvaksi osoitteeksi. Tulos oli teksitettynä oikea, mutta henkilön sanallisesti ilmoittama niin päin prinkkalaa, että!😣
      On se palvelun laatu mennyt heikoksi, voi meitä mummukoita, mihin tämä maailma onkaan vielä menossa? Mäkään en ala!! Sitten vielä tulee tekstari, arvostele saamasi palvelun laatu.... numeroilla 1 -10!!! Vastaukseni oli nolla! Tätä nykyaikaa ihmettelee km.
      Kiitos sulle, joka jaksoit lukea tämän purkaukseni! 😂😙

      • Kiitos sinulle km, kun puhuit puolestani ! ..))

        Samalla tavalla minä seikkailen digiviidakossa ja yritän siellä edetä sillä valon nopeudella, mitä tämän päivän asioinnissa tarvittaisiin.
        Kun aina pakkaa olla toistaitoinen ja tiellä, nopeitten, kapeitten ja upeitten jaloissa..))
        Kyllä sitä sitten ihastuu suunnattomasti, jos pääsee oikein ihmisen kanssa puheisiin kaiken harhailun ja eksytyksen jälkeen. Niin minulle kävi tänään kun hain henkilökorttiani poliisin uusista tiloista. Tramppasin aikani isossa rakennuksessa, johon oli keskitetty kaikki mahdolliset palvelut kaupallisten toimijoitten oheen.
        Infopiste siellä oli ja OIKEA IHMINEN kertoi, minne piti mennä...
        Takaisin osasinkin jo hyvin.

        Niin. Päivää vain pirttiin, tässä voisi kai samalla ovenavauksella jatkaa peremmällekin..))

        Minulla oli tänään aikainen "katsastusaika" terveyskeskuksessa ja tietysti taas uusi omalääkäri, nuori ja vastavalmistunut, luultavasti. Ystävällinen, informoiva ja kuunteleva. Hyvä uutinen oli tietysti se, ettei minussa ollut mitään "vikaa" dokumenttien valossa, mutta kun kolestrolilukema oli edelleen suosituksia korkeampi, otin taas nöyrästi vastaan lääkityksen. Myös pieni nappi verenpainelääkitystä lisättiin kun se kokonaisuuteen katsottiin kuuluvan.
        Saa nähdä miten mummo reagoi lääkkeisiin, kun ei niitä ennen infarktia, viime kevättä, ole tarvinnut syödä.
        Hyvin kai tässä sittenkin on asiat. Tapasin entisen kuntosalituttuni ja hän kertoi muiden ryhmäläisten kuulumisia, ei mene kovin mallikkaasti kenelläkään, tapahtumien valossa, mutta kummasti useimmat silti hyväksyvät oman tilanteensa ja löytävät siitä iloa ja valoa. Kuten kahvipirtissäkin osataan tehdä..))

        Vähän tässä tulevaa syksyä olen suunnitellut. Harrastusryhmiin ilmoitaudutaan jo, osaan tietysti sähköisesti..)) Lastenhoito jää näillä näkymin vähäisemmäksi, kun perhevapaat päättyvät ja normaali arki alkaa.

        Kirjapiiri, liikuntaryhmät ja vapaaehtoistyö kierrätyspisteessä. Niissä sitä askaretta riittää minulle. Puulämmityksestä luovun, katsotaan mitä apua tulee ilmalämpöpumpusta, siitähän minulle täällä vinkattiinkin.

        Ramoonalle taas kiitokset noista puutarhavinkeistä. Minullahan ei kunnon puutarhaa ole, villi piha vain ja koristepensaita, appeni istuttamia. Kun olen hävittänyt lupiineja, uusia lajeja on ilmestynyt minunkin nurmelleni: maitiaisia harakankelloa, päivänkakkaraa, mesiangervoa, kultapiiskua ja maitohorsmaa. kaikki tuttuja lapsuudesta saakka.

        Kiva lukea teidän juttuja. Ikäänkuin nuo "hyökkäykset" kahvipirttiä kohtaan olisivat vain tiivistäneet rivejä. Hyvä tahto muita kirjoittajia kohtaan on vahva suoja. Sitä täällä on aina ollut tarjolla, meillekin jotka täällä harvemmin pistäydymme. Kiitos siitä.

        Hyvää jatkoa kaikille.


    • Anonyymi

      Iltaa pirttiläiset! Poikkesin vielä tänne iltalenkiltä palattuani, kun kuulin, että täällä on erikoisteetä, katsotaan : Green Tea & Mint lukee tässä.
      Kuuma vesi siinä jo kiehuukin, kaadan mukiin ja sinne teepussi hautumaan.
      Sillä välin teen juustoleivän, johon laitan kananunaa, lisäksi ja tomaattia ja nyt nauttimaan, on maukasta on!
      Kaikkea hyvää täällä Pirtissä saa, eikä tarvi linjojaankaan miettiä .Neeasa toivottaa oikein hyvää iltaa kaikille!

    • Ilta kaakaolle riennän minäkin touhukkaan päivän jälkeen. Viikot menee niin nopeasti, että taas on viikonloppu edessä. Tosin en tänään tarvinnut ruokakaupasta mitään, pieniä sisustushommia sain tehtyä, ja ruuanlaittoa.

      Kyllä kuuma kaakao on hyvää, ihan sellaisena juon yleensä mukillisen, aamusta jos juon joskus, niin juustosämpylä sopii minusta siihen. Ne on sitten hyviä paahdettuna, tulevat tosi rapeiksi.
      Ihailin äsken niiiin kaunista saksal. täysvillaista neuletakkia, oli onni että hankaloitui tilaaminen, kun oli kovin kallis, ihana oli kyllä. 😊))

      Nyt pitääkin tarkistaa mitä tv tarjoaa, uutiset tuossa jo menevätkin, niin pääsee istumaankin.
      Hyvää ja virkistävää viikonloppua kaikille !

    • Anonyymi

      Koneeni automaattinen päivittyminen kesti ainakin puoli tuntia. Tarvittisin apuja vähän tietävältä naapuriltani että osaisin itte nuo päivitykset hoitaa.
      Tuulinen päivä. Omenia pudota muksahtelee nurmikolle, monet niistä valmiiksi muumiotautisia. Miten ok-eläjät asennoituvat muumiotaudin saastuttamiin puihin: lähinaapuri kaatoi ainakin vanhat puut polttopuiksi. Otti tilalle nykyaikaisia matalia omenapuita.

      Luulin että kun viime vuonna omenia oli eniten koskaan, ettei tänä vuonna olisi mitään. Mut ei sii mitään, ompoilla on ottajia. Vien ne huonot jätekeskukseen ilmaiseksi.
      Mukavampi fiilis muuten oli jo tänään. Ystävät tulevat huomenna poimimaan punaherukat. Porukalla ratevampaa.
      Erikoista että ensin kompastuin sitten marja-astiaa suojellakseni kupsahdin vasemmalle kyljelleni edellisellä kuunkato, eli mustankuun päivän to.1.8. Pehmytkudosvaurio, mutta muistutti vielä tänäänkin.
      Vanhalla hurskaisella kaikki paraneminen kestää kauemmin.

      Uutta lämmintä päivää luvassa huomennakin. Iloitaan kesäpäivistä!

    • Iltaa!
      Markkinat tuli tarkasteltua ja viipurinrinkeli ostettua. Kaupassa
      myös samalla reissulla.
      Vähän "huvan kunniissa" päivä meni. Lueskelin ...katsoin tv:n
      H.Poirotin murhatutkimuksen. Kevyen viihteen puolelle sekin
      menee.
      Hyvä, että olette Pirtissä näinkin paljon ahkererasti kirjoitelleet.
      Voisi olla minullakin kommentoitavaa, mutta jääköön nyt.
      Pientä häiriötä on Pirttiin puskenut. Eiköhän ne siitä selvinne,
      katsotaan nyt.
      Nyt teille hyvää jatkoa, huomenna onkin lauantai. Heippa!

    • Anonyymi

      Iltaa kaikille tutuille ja tuntemattomillekkin --! Olin aikonut vaan lukeaja salaa katsoa vieläkö on Tuttuja ja olihan teitä ! Harvoin käyn kun on niin paljon kiinnostusta Naamakijansivuilla --Siellä on kiva kun on Myös Ikä lukittainkin Ja nyt olen saanut Sääksenpoikasetkin lentokykyisiksi --taitavat jo kalastaa omat ruokansakkin --mielellään emot niitä syötteli vaikka poikaset oli emojensa kokoisia -- Myt on Naaraslinnut jo etelänmatkalla Suomesta lähteneet sitten parin viikonpäästäkoraat kun katsovat osaako ne kalastaa jo itse . Sitten nekin lähtee ja minä jään odottelemaan uutta kevättä. Onse nykyään kiva seurata kun pesät ovat vuodesta toiseen aina samat --Nyt on minullakin jo niirtä paljon tietoa kun aloin Täälä näillä sivuilla vuonna 2012 Kamerat oli sillon vaan Eestissä kelopuussa 2 pesä ja se toinenkin 1 pesä joka oli tyjillään monta vuotta kamera kyllä palas -- No tällaisehan eika teitä kiinnosta --luulisin --Olin vaan nyt silläpäällä että jos vaikka olisi vielä entisiä "tuttuja " Nyt on mentävä nukkumaan -- Hyvää yötä kaikille jotka jaksoitte luken tämän vanhan höpsön kirjoitusta !

      U.M

    • Huomenta kaikille, sää näyttää mukavalta, torille kutsuvalta;)

      Olette puutarha asioista keskustelleet ja uskon Ramoonan neuvoin kaikki onnistuu ja onhan tämä nettikin apuna.
      Ramoonan kertomana kaikki onnistuu, monitaitoinen on siellä puutarhan kuin muunkin elämän kanssa.

      Makriina epäröit taitojasi, kyllä ne niksit sieltä päästä löytyy, jos joskus on asioita käsitellyt.
      Vähän haikeus mieleen tulee, kun noista kasvamisen asioista keskustelette, mielenkiinto on ja pysyy, vaikka vain parvekkeella pystyn nykyisin kokeilemaan.

      Demeter jo jaksaa harrastus ryhmiä miettiä, niin pitäisi itse kenenkin, no yksi ryhmä on pyydetty vetämään, Skippo peliä aiomme ajankuluksi pelaamaan alkaa ja lupauduin kortin jakajaksi.
      En enää jaksa mitään suurempaa vastuuta ottaa, kun itseni tiedän, liian vakavaksi se kuitenkin menee.

      Neeassan voileipä saa veden kielelle, eipä sitä muuta tarvitsekaan, kun tuollaisen leivän tarjolle laittaa;)

      Raakile vielä. imurin kuljetusta minullakin ja koetan olla ajattelematta miten ikävää se on;)
      Pian se tulee tehtyä, kun alkuun pääsee.

      Mukava että hurskaisella iloinen mieli ja mikäs ollessa, kun apua tarjolla, työt nopsaan tulee tehtyä ja sekin kivaa, että omenia tulee ja ottajia riittää, minulla vähän hakusissa omenat.

      Minulle tulee esitteitä useampia ja tulee tilattuakin joskus, en tiedä onko halvempaa kuin kaupassa, mutta helpompi kuitenkin katsella brosyyristä.

      Tuo jonotus numeroiden painaminen ei kyllä kaikkein mukavinta ja se odotus puhelin korvalla kysyy hermoja ja euroja, kalliiksi tulee pitkä odotus.

      Viisautta on kun ei kaikkia viestejä liian vakavasti ota, mutta joskus sortuu turhan sanomiseen, pirtissä ei niin tarkkaan ole tentattu milloinkaan mitä kaikkea viestillään tarkoittaa, kun on tottunut siihen, että tarkoitus ei ole loukata ketään ja vilpittömästi vaan viestejä laittaa.
      Taitaa olla toisen laiset aatokset monellakin, pitää pakosti keksiä jotain kielteistä.
      No noin mennään ynnämuu, kuten aina on tehty;)

      Kiva oli kuulla myös sinusta ullamirjami, harvoin olet pirtissä käynyt, kai sitä aikaa kuluu noita pesäpuuhia katsellessa.
      Minä myös seurasin joskus, nyt on jäänyt, olenko tullut siinäkin asiassa niin hitaaksi, että aika ei riitä seurantaan.
      Hyvää jatkoa sinulle sinne naapurimaahan;)

      Nyt on alettava tämä arki täällä ulkopuolella koneen elämään, hommat kutsuu, iloista päivää vielä huikkaan;)

      • Anonyymi

        Ulla Mirjamin viestejä ei ole tosiaan näkynyt viime aikoina. UM on aito ruotsista kirjoittaja, Kuten Paloma.se ja joku kolmaskin naispuolinen viestijä.
        Itse luulin jo päivän menneen piloille, kun marjanpoimija-auttajat jo tulivatkin. Näin ennustekartoista että sunnuntain laaja säärintama kulkee tämänkin paikan ylitte. En olisi yksin millään ehtinyt yksin poimimaan kahta suurta herukkapensasta.

        Paransimme maailmaa hulppealla kahvitauolla. Tuntuu hyvältä että auttajia vielä löytyy. Oikein hienon sään vielä saimme mukaan. Hyvä toiminta, parempi mieli, nillittää hurskainen.


    • Anonyymi

      "Tätä nykyaikaa ihmettelee km.", Luin koko jutun eilen.
      Samanlaisen ajan tilauksen tein minäkin. Vaikeaksi ja
      monimutkaiseksi on se homma mennyt. Kyllä siellä "ummikko",
      ehkä juuri virolainen välittäjä vastasi. Onhan se mahdollista,
      että se "palvelu" hoidetaan Virosta. Onnistuin, mutta tuskin
      enää siihen välitykseen soittelen.
      Tulee joskus toisenlaistakin: tein preseptin uusintaa
      Terveyskeskuksen neuvonnassa. Osaisin kyllä netissäkin, mutta
      neuvonnassa se myös käy näppärästi eikä jonoja ole. Kun kuitenkin
      kuljen ohitse. Olin hiukan myöhässä uusinnassa. Kyllä kysyttiin,
      että onko lääkkeitä viikoksi. Eihän niitä aivan ollut riittävästi.
      Sanoin, että tuskinpa se puute on iso vaara. Kyselenpä sitten
      apteekista. Kahden tunnin kuluttua tuli testiviesti:presepti on
      uusittu. Joskus sentään toimii!
      Helpotus oli, kun huomasin SkillaNin aamun avauksen. Näin
      Pirtissä jatkellaan entiseen tyyliin:)
      Niinpä...viikon siivouspuuha on tehty. Pölyimuri teki kiltisti
      hommansa kunhan narusta vähän maanitteli. Jotkut epäilee,
      että ei pölyimuri ajattele. Kokemusteni nojalla olen eri mieltä.
      Kyllä se vaan ajattelee ja jos nyvit liikaa, tekee myös vastarintaa.

      Tänään on sitten viikon juhlapäivä, sauna. Jatkoja teille!
      Täksi tämä meni, nimmari: ynnämuu

    • Anonyymi

      Hyvää illansuuta!
      Tulipa sitä samoiltua metsässä. Tyhjän sienikorin kannoin kotiin. En ollut muistanut, että sienipaikkani myllättiin ja sinne rakennettiin ulkoilualueen kevyen liikenteen tie. Sainhan minä sätkyn siellä, kun kaksi "bambia" nelisti parin metrin päästä tanner tömisten.

      Puutarha minultakin meni kesämökin vaihdettua omistajaa. Marjapensaita vähän kaipaan. Oli niin kallioinen pihapiiri ettei kukkia maaperään juurikaan istutettu, ruukuissa vain.

      Intouduin ilmoittamaan itseni pariin liikuntaryhmään. Niissä on myös venyttelyä ja kehonhuoltoa. Hartiat ja kintut tuppaa kipeytymään muutoin.

      Telkusta tulee just uusintana Juha Hurmeen haastattelu Maarit Tastulan toimesta. En voi olla pitämättä hänestä. Omanlaisensa ymmärrettävästi pohdiskeltuja ajatuksiaan kertova.
      Noh, hän pitää Minna Canthista kuten minäkin. Kukapa ei.

      Rentouttavaa lauantaiehtoota!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Päivä on vierähtänyt nopeasti, aioin jo ennemmin tulla Pirttiin, mutta saimme vieraan, jonka kanssa kahvia joimme ja tietenkin se juttelu onkin parhainta!

      Puutarhakierroksellani kiinnittyi huomio erikoiseen rikkakasviin, jota en ole ennemmin huomannut, niitä oli vain neljä, kasvoi talon kivijalan viereisellä kivimurskeella, oikein vaalean vihreät väriltään ja kun otti siitä kiinni ja veti niin tuli runsaasti valkoista ohutta juurta murskeen alta.
      Ihmettelin, että mikäs tämä on ja mistä olisi tullut? Keräsin kaikki ja laitoin kuivumaan, voi pistää pesään myöhemmin.

      Kaakao vielä myös houkuttelee, hyvää yötä, t. Neeasa

    • Kaunista sunnuntain aamupäivää, taivas kauniin sininen, ei pilvenhattaraa näköpiirissä.
      Tuuli hieman henkäilee, mutta siihen on tänä kesänä saatu tottua.
      Herään aina näkymään, missä iso kuusi ja taustalla taivas, pilvien kulkiessa näen sään, kuusen heiluminen kertoo tuulesta ja siinäpä sitten siniset ja vaaleanpunaiset ajatukset lentoon lähtee;)
      Tuo ajatuksen tulo, joskus mietin mistä se lähtee ja siihen tulokseen tulen, että kuva mikä silmiin piirtyy saa ajatuksien synnyn.
      Oma vihkikuva, lasten ja lastenlasten hääkuvat myöskin, siinä ajatus, että nämä minun aikaan saannoksia ja nyt pari viikkoinen vauveli, mitä hänen polkunsa samoaakaan?
      Ikävämpänä mielikuvana koen katossa roikkuvan kristallilampun, sen puhdistus mieleen tulee ja se sitten onkin ikävä homma;)

      Neeassa myös ihmettelee ja aihetta onkin, mistä nämä kaikki erikoiset kasvit ja ötökät tulevatkaan?
      Ne rikkaruohot harmin aihe ja myös kasveja tuhoavat ötökät ja niiden tuhoaminen onkin vaikeaa, jos ei myrkkyjä maahan halua.

      Raakile vielä, luulen että moni tuon tyhjän reissun saa sienien suhteen tehdä, joten älä mieltäsi kovin pahoita.
      Torilla oli kanttarellejä, 8 euroa litra, en raaskinut ostaa, herkkusienet saa korvata sieni tarpeeni.
      Kalliita on myös mustikat, 50 euroa viisi kiloa, mutta työstä käy varmaan poimintakin.
      Hienoa että jaksat liikkumista ihan harrastuksena yrittää, hyvä niin, minäkin joka aamu ne omat virutteluni teen, mutta siihen jää muun liikunnan puutteeseen.
      Olet paljon nuorempi, jaksat ja kun jatkuvasti homman hoitaa, ei kai lopukaan liikkumisen kohdalta.

      Ynnämuu tuota rauhallista ja arjen kuvioihin liittyvää rupattelua minäkin tykkään, kun en jaksa enää mihinkään mittavaan innostua, minulle riittää tämä arjen elämä.
      Tosin kiva on lueskella toisten osaamista vaikka millä alueella, mutta kun ei pakkoa ole itseään rasittaa, jätän suosiolla.
      Sekin taitaa huono piirre kaikkiaan olla, pitäisi pysyä ajan hengessä, silti kyselen että miksi?
      Nyt enemmän noiden menneiden aikojen elämää muistelen ja ikävöin, oli se niin rikasta ja monipuolista antia mitä kokenut olen, jääköön tulevaisuuden miettimiset toisille, kun hyvin vähän vaikutusta minulla on mihinkään.

      Talkoot on hyvä homma, toivottavasti herää yleisemminkin elämään, hauskaakin saa aikaan työn tekemällä porukassa, sen ilon hurskainen koit.
      Maailman parantaminen on yksi hyvä aihe kokoontumisille;)

      Nyt taas virahti päivä pitkälle ja on sitä muutakin puuhastelua, vaikka yksin elääkin.
      Herkuttelen tänään vähän paremmalla ruualla ja sen valmistukseen on ruvettava, ostin avomaan kurkkuja torilta ja niistä tein "hörskytys" kurkkuja, etikan ja tillin sokerin ja suolan avulla, maistui pitkästä aikaa.
      Iloa ja menoa päiväänne;)

      • Anonyymi

        Juha Hurme, siinä ajattelija jota kuuntelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Hurme, siinä ajattelija jota kuuntelen.

        Niin minäkin. Hieno haastattelu eilen Tastulalla. Mitä mieltä pirtin väki on Juha Hurmeesta ?


    • Raakile.vielä mainitsi ohjelmasta ja katsoin sen toistamiseen. Voisin katsoa kolmanteenkin kertaan, niin hyvä se oli.
      Olen lukenut Hurmeen kirjan "Hullu" vähän aikaa sitten ja ihastelin, miten luonnollisesti hän omaan hulluuteensa, psykoosiinsa, suhtautui. Otti sen tapahtumana muiden tapahtumien joukossa. Ei hävennyt, mutta ei myöskään kaunistellut tai ylvästellyt sillä.

      Sanat eivät riitä ihastelemaan tuota hänen ajattelunsa kulkua, persoonansa valovoimaisuutta vaatimattoman ulkokuoren takaa.

      Nuo hänen ajatuksensa vihasta pysäyttivät miettimään. On ollut aika, jolloin viha nähtiin hyvänä, omia rajoja vahvistavana asiana. Juha Hurme ei nähnyt vihaa missään valossa hyvänä vaan pikemminkin esteenä isomman ymmärryksen kasvamiselle. Uskon, että tuossa asiassa pirttiläiset ovat samoilla linjoilla - sillä SkillaNin viitoittamalla linjalla..))
      Eikä nyt tietenkään ole tarkoitus tehdä pirttiläisistä mitään valiojoukkoa, mutta uskon, että tuo rauhantahtoisuus yhdistää kirjoittajia täällä.

      Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa ja alkavaa viikkoa.

      • Anonyymi

        Hyvä Demeter, minäkin olen pitänyt Juha Hurmeen tavasta suhtautua voittamaansa sairauteen aivan realistisesti vailla mitään kiihottumista
        suuntaan taikka toiseen, vaikka sairaus oli vaikea ja vaati varmaankin voimia.

        Hän katsoi vihan oleva energian hukkaanheittämistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Demeter, minäkin olen pitänyt Juha Hurmeen tavasta suhtautua voittamaansa sairauteen aivan realistisesti vailla mitään kiihottumista
        suuntaan taikka toiseen, vaikka sairaus oli vaikea ja vaati varmaankin voimia.

        Hän katsoi vihan oleva energian hukkaanheittämistä.

        Näin oli. Hurme ei ole pyrkinyt otsikoihin, eikä vaatimaan lisää mielenterveyspalveluita..))
        Tuo vihaosuus haastattelussa oli tosiaan sellainen , että sen soisi oivalluksena siirtyvän laajemmallekin. Viha ei ole voimaa vaan avuttomuutta, pelon naamio. Niinhän sitä on sanottu ja Juha Hurme osasi senkin ilmaista paremmin kuin kukaan...


    • Anonyymi

      Katsoin kuinka Hurmetta haastateltiin. Harvinaisen reilua
      puhetta asioista, jotka voisivat tuntua haastateltavasta ikävän
      arkaluontoisiltakin. Täällä onkin jo monta hyvää viestiä ko. aiheesta.
      Yhteen asiaan. Epäilen että en voisi suhtautua Hurmeen
      esittämällä tavalla vihaan aina. Ymmärrän, että turha viha ja
      ehkä aiheellinenkin, vain vahingoittaa vihaajaa. Mutta voisi olla
      tapauksia, joita en pystyisi anteeksi antamaan. Tapahtuuhan
      törkeitä henkilöön, lapsiinkin kohdistuvia rikoksia, joita ei voi
      ymmärtää, ei sitten millään. Näin oletan, vaikka ei minulle ole
      sellaista painamassa. En esitä tarkempaa tapausta sellaisesta.

      Niin se on minullakin, kuten SkillaN kirjoittaa," kun en jaksa enää mihinkään mittavaan innostua, minulle riittää tämä arjen elämä."
      Muistan kyllä, että nuoruusvuosinani olin valmis kinaamaan aika
      herkästi, jos olin erimieltä. Taisin jopa pärjäilläkin. Kun ikää karttui,
      tyylini alkoi muuttua. Sammumaan päinhän sitä:)) On tullut harkintaa,
      että mikä kannattaa ja onko sillä merkitystä. Pienistä mielipide
      eroista ei huoli suurta melua nostaa. Realismia on sekin, että ei
      meikäläinen mikään tulevaisuuden toivo ole. Kohtuutonta on edes
      olettaa sitä:)
      Kirjoittelen vain vaikka turhanpäiväistä, jos oikein sytytä. On
      se jonkinlaista jumppaa yläpäähäni puuhaanpa mitä tahansa.
      Hyvää jatkoa! Tänne on tulossa sateista, mutta kaikkki kelpaa.

      Tämän toskasi: ynnämuu

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Sateeton päivä.
      Juha Hurmeessa on sellaista maanläheisyyttä, helppoutta olla. Vaatimaton olemuksensa ei vie huomiota selkeästä kerronnastaan.
      Vihastun kyllä. Vihanpitäminen ei sovi mulle. Kaikenlainen epätasapaino, asiat, jotka olisivat mielen päällä on minun pakko käsitellä. Veisivät yöunet ja lamauttaisivat arjen. Minulla pitää olla arki järjestyksessä, muuten menee voimat. Liikunta on vahva tekijä jolla saan jostain syystä raiteiltaan menneen mieleni tasapainoon. Nyt nuo läheisten sairastumiset ja poismenot ovat sellaisia mielen järkyttäjiä.

      Tulipa nyt avauduttua, vaan sopinee aiheeseen.

      Rauhaisaa viikkoa!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        En usko, että Hurmeella on niin kovinkaan helppoa olla. Hänhän on ollut psykoosin takia suljetulla osastolla. maanläheinenkö ? hmmm…..kyllä on aika korkeissa sfääreissä hänen juttunsa pikemminkin.
        Rikkoiko tämä eriävä mielipide pirtin kuuluisan harmonian ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että Hurmeella on niin kovinkaan helppoa olla. Hänhän on ollut psykoosin takia suljetulla osastolla. maanläheinenkö ? hmmm…..kyllä on aika korkeissa sfääreissä hänen juttunsa pikemminkin.
        Rikkoiko tämä eriävä mielipide pirtin kuuluisan harmonian ?

        Huono on ulosantini ja siitä pahoitteluni.
        Maanläheisellä tarkoitin tavanomaisuutta. Kyllähän hän kirjaimellisesti sanottuna on myös maanläheinen. Viettää öitä nukkumalla taivasalla.

        Helppoutta olla, tarkoitin, että juurikin hänen tavanomaisuutensa ja selkokielisyytensä luo sellaisen ilmapiirin, että hänen seurassaan on helppo olla.

        Miten hän itse tuntee ja kokee itsensä sitä en lähde arvioimaan.

        raakile.vielä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huono on ulosantini ja siitä pahoitteluni.
        Maanläheisellä tarkoitin tavanomaisuutta. Kyllähän hän kirjaimellisesti sanottuna on myös maanläheinen. Viettää öitä nukkumalla taivasalla.

        Helppoutta olla, tarkoitin, että juurikin hänen tavanomaisuutensa ja selkokielisyytensä luo sellaisen ilmapiirin, että hänen seurassaan on helppo olla.

        Miten hän itse tuntee ja kokee itsensä sitä en lähde arvioimaan.

        raakile.vielä

        MInulle on tainnut käydä kuten ynnämuulle. En jaksa/viitsi kiivailla asioista kovinkaan usein. Ihmiset ovat erilaisia ja näkevät asiat eri tavoin. Mitäpä siitä suuttumaan..))

        Suuttumus on kyllä minusta eri asia kuin asia kuin vihanpito. Vihanpitoon minäkään ei oikein kykene, se jos mikä kuluttaa. Suuttuminen kyllä sujuu. .)) Vaikka useimmin sitä kyllä suuttuu itselleen kuin muille...

        "Maanläheinen" kuvaa minusta hyvin Juha Hurmeen olemusta. Hienosti hän kokee luonnonkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että Hurmeella on niin kovinkaan helppoa olla. Hänhän on ollut psykoosin takia suljetulla osastolla. maanläheinenkö ? hmmm…..kyllä on aika korkeissa sfääreissä hänen juttunsa pikemminkin.
        Rikkoiko tämä eriävä mielipide pirtin kuuluisan harmonian ?

        Meinaatko Anonyymi 20.06, että jos joku on käynyt läpi psykoosin, hän ei voi siitä selvitä ? Ja että elämä on sen jälkeen pilalla, pelkkää kärsimystä ?

        Joskus voi tietysti käydä niinkin, mutta Juha Hurmeen kohdalla niin ei tainnut käydä ja sehän voi toimia rohkaisuna muillekin. Ja kuten hän itse totesi, se voi myös lisätä ymmärrystä niitä kohtaan, joilla ei mene hyvin.

        Taiteilijoiden kohdalla mielisairaalakeikka ei edes ole kovin harvinainen, eikä se ole ainakaan todistetusti vaikuttanut heidän luomisvoimaansa. Eiköhän Juha Hurmekin kirjoittanut Finlandialla palkitun Niemi-kirjansa tuon sairaalajakson jälkeen ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Meinaatko Anonyymi 20.06, että jos joku on käynyt läpi psykoosin, hän ei voi siitä selvitä ? Ja että elämä on sen jälkeen pilalla, pelkkää kärsimystä ?

        Joskus voi tietysti käydä niinkin, mutta Juha Hurmeen kohdalla niin ei tainnut käydä ja sehän voi toimia rohkaisuna muillekin. Ja kuten hän itse totesi, se voi myös lisätä ymmärrystä niitä kohtaan, joilla ei mene hyvin.

        Taiteilijoiden kohdalla mielisairaalakeikka ei edes ole kovin harvinainen, eikä se ole ainakaan todistetusti vaikuttanut heidän luomisvoimaansa. Eiköhän Juha Hurmekin kirjoittanut Finlandialla palkitun Niemi-kirjansa tuon sairaalajakson jälkeen ?

        Kyllä se anonyymi 20.06 rikkoi pahasti pirtin lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se anonyymi 20.06 rikkoi pahasti pirtin lakia.

        Hyvää huomenta!
        Olen varhaisessa, koska tänään on minulla liikekannalle pano.

        Ettei minun alulle panemisista sanomisista suurempaa toraa syntyisi, niin yritän selventää.

        Lisään sanan joka jäi pois.
        "Juha Hurmeessa on maanläheisyyttä, SEURASSAAN helppoutta olla."

        Jos nyt kuitenkin hiukan mallaan ajatuksiani siihen onko Juha Hurmeella helppo olla. Uskoisin, että tänä päivänä hänellä on helppo olla verrattuna tuohon aikaan ennen psykoosia ja masennusaikaan sen jälkeen.

        Katsoin muutama vuosi sitten myöskin Maarit Tastulan "Seitsemäs taivas" ohjelman, jossa haastatteli Hurmetta ja kävivät läpi psykoosiin liittyviä asioita.
        (Nyt en ehdi tarkistamaan vieläkö löytyisi Areenasta.)

        Taiteilijat saattavat tasapainoilla mielen harjalla ja horjahdella sinne pimeälle puolelle herkemmin. Onko myytti vai ei, en tiedä.

        Nauratti, kun luin professori Arajärven twiitistä yhden kirjaimen pudonneen. Asia muuttui aivan toiseksi. Huumorilla sivuutti. Noin niitä virheitä sattuu isommillekin kirjoittajille.

        Toivotan kaikille kirkasta järjenjuoksua ja hyvää mieltä!

        raakile.vielä


    • Anonyymi

      Mielen kerroksissani on paljon vihaa. Sen poistaminen onkin eri asia kun kaikki närästä raivotilaan on pesiytynyt piilotajuntaan jo varhaislapsuudessa.
      hurskainen oli maailmaan tullessaan niin pieni.Isosisko kertoi että olin syntynyt väriltä sinisenä. Hengitys oli ollut "tuhuttamista". Tuosta tulee nyt vanhana mieleen hapensaanti.
      Siihen aikaan köyhissä maaseudun perheissä ei ollut happikaappihoitomahdollisuuksia.

      Sama tietenkin terapioiden suhteen - kakrut saivat jäädä eloon ja pärjätä niissä oloissa kuten sisaruksensakin.
      Juha Hurmeen puheen näin telkassa.
      Kerrassaan vakuuttava ja viisas tyyppi munkin mielestä. Hänestä kuullaan vielä paljon.

      Sään seuraaminen ikkunasta näyttää olevan se vanha hyvä keino. Pempulleen meni eilinen otaksunta. Onneksi tuli pouta koko päiväksi. Tein rauhallisesti mitä ehin. Tekemätöntä työtä olisi paljon.
      Huomenna viikkokin on uusi. Katotaan mitä se tuo mukanaan.

    • Huomenta, taas uusi viikko alkamassa ja nyt pilvisen oloisena, lämmintä kuitenkin.
      Eilinen oli ihanan kaunista koko päivän, pienen lenkin suorittamiseen innostuin minäkin;)
      Olette hehkuttaneet Juha Hurmetta, harmi että olen jäänyt kaikesta häntä koskevasti tietämättömäksi, yritin eilen katsoa Areenasta, mutta en löytänyt, Tastulan muita ohjelmia kylläkin löytyi.
      Luin googlesta häntä koskevia kirjoituksia, sen kuvan miehestä sain, mistä kaikki olette puhuneet.
      Pitäisi seurata enemmän noita kulttuuri puolen asioita, että jyvällä pysyisi.

      Hurskainen mainitsin vihan kerrostumia itselläsi olevan, onko tosiaan vihaa, vai katkeruutta?
      Miten tuo viha käsite ei ole minulle ollenkaan selkeä.

      Demeter ja ynnämuu kirjottivat, että vihaa ei suoranaisesti tunne kumpikaan, en minäkään, mietinkin usein, kun asia esiin tulee, että voisinko vihata ketään.
      Loukkaannun, ärsyynnyn, inhoan, pitkävihaiseksi voisin myös itseäni sanoa, mutta viha, sanan täydessä merkityksessä, en usko sitä tuntevani.
      Muistan ehkä ikäni minuun kohdistuneet loukkaukset, se sitä pitkävihaisuutta kai on, mistä olisi myös irti päästävä.
      Yritän elää kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta aina se siellä taustalla vaikuttaa, voi olla, että tämä onkin pahempi kuin viha.
      Viha on vahva sana ja toivoisin että en sitä koskaan tuntisi niin paljon, että voisin toimia väärin.

      Kaikilla teillä kirjoittajilla on ollut samankaltaisia tuntemuksia tuon kirjailijan kanssa ja toivottavasti löydän sen haastattelun joskus.
      Luulen että pitkälti samaa mieltä kanssanne olen, koska minusta tuo maanläheisyys jo paljon sanoo, siis tavallisuutta, arkista elämää, ei tarvetta olla mikään erikoinen, hyväksyä itsensä ja toiset ihmisinä, ei titteleiden ja rikkauksien kautta.

      Minusta siinä esiintyy se lapsenomainen vilpittömyys, jota itsekin pyrin aina toteuttamaan aikuisena ihmisenä, tietäen elämän olevan vaikeaa, mutta selviämistä tapahtuu kuitenkin aina, jollakin tapaa.
      Rehellisenä oleminen vaatii monta kertaa myös rohkeutta ja itsensä omana itsenään hyväksymistä, saatikka ilmi tuoda heikkoutensa julki.
      Näyttelemistähän elämä monille on.

      Anonyymi kysyit rikkoutuiko "harmonia" pirtissä, ei toki, mielipiteitä voi olla, toisiin kohdistuva loukkaaminen on se mikä aiheuttaa pahaa mieltä, joten ole huoletta, en usko kenenkään viestistäsi loukkaantuneen.
      Ehkä tuo myytti jostakin harmoniasta on kaukaa haettu, olemme sopuisia ja nautimme olostamme, silti omiamme kerromme mielipiteinämme asiasta kuin asiasta, vaikka kukkien kasvatuksesta antaen näin nautittavuutta kaikille;)

      Nyt taisi tulla niin sekava viesti, että en ymmärrä itsekään, mutta yritys hyvä kumminkin, koettakaa ymmärtää moni sanaisuuteni;)
      Taistelkaamme vihan tunnetta vastaan, kysymyksiä tehden, miksi niitäkin tunteita ihmisillä on ja mistä ne itää?
      Kateus ainakin yksi helma syntimme ja senkin voi unohtaa, ajatellen ja rehellisesti itseään tutkiskellen.
      Hyvää ja antoisaa viikon alkua, sadon korjuu hommiin jokainen, talven varalle jotain laittamaan;)

    • Sateista huomenta etelärannikolta kahden aurinkoisen päivän jälkeen. Täällä viljapellot näyttävät tuleentuneilta, toivottavasti sateet eivät pilaa hyviä satonäkymiä.

      En katsonut lauantaista Hurmeen haastattelua, mutta ilmeisesti se oli uusinta, olimme merellä yötä veneessä tyynessä luonnonsatamassa. Meri on Juha Hurmeenkin yksi rakas elementti. Hän on soutanut pikkupojasta asti, raskasta purjehtimiseen verrattuna. Hän rakastaa soutaa kivikkoisia vesiä, joissa on haasteita, sumuisia aamuja merellä, tuulia ja tuiverruksia. Hurmeen toinen sielunmaisema on metsä, jossa hän kuten rv kertoikin, yöpyy teltassa, vain millimetri kangasta erottaa hänet yön äänistä, öisessä metsässä on paljon eläimiä liikkeellä, kasvillisuudella oma äänimaailmansa. Hurme on todellinen eräihminen, Lapinkävijäkin. Hänta voi mitä suurimmalla syyllä sanoa maanläheiseksi, luontoihmiseksi. Hänen kanssaan on luontevaa keskustella, hän on suora ja vaatimaton , kyllä sitä helppoudeksi voi sanoa.

      Kävin katsomassa Hurmeen käsikirjoittaman ja ohjaaman Kullervon viime vuonna Kansallisteatterissa. Se hämmensi monia, perinteistä Kalevalan Kullervoa ei näkynyt, mutta sitäkin enemmän luovaa otetta kalevalainen kieli höysteenä, huikea kokonaisuus mielestäni. Hurmeen nuori vaimo on säveltäjä ja muusikko, ovat tehneet paljon yhteistyötä näytelmissä. He saivat viime vuonna vauvan, Touko-pojan, jolla on melkein 30-vuotias isosisko. Hurme puhuu kauniisti lapsestaan, jolla tulee olemaan sukupolvensa haasteet esimerkiksi ilmastoasioissa.

      Jokainen meistä vihastuu ja on välillä vihainen ihan aiheesta, mutta vanha ohje pätee yhä : Älä anna auringon laskea vihasi ylle.

      Viihtyisää päivää !

      • Anonyymi

    • Kiitos linkeistä, kyllä pysäytti, paljon samaa mieltä olen.
      Omilla aivoilla ajattelu yksi iso asia, laumasta poikkeaminen on minunkin yritystä, se että pystyykö näin pienillä aivoilla noin paljon ja mittavasti ajattelemaan ja sitten toimimaan
      Tasa-arvo, sen pyrkimisen hyväksyn täysin kaikilta osin, niin sukupuolten välillä kuin taloudessa ja kaikessa muussa mikä siihen mahtuu.
      Armollisuus itseä ja toisia kohtaan sen haluaisin oppia.
      Myös minä hellyn Matti Nykäsestä, hänen aitous kaikessa on hellyttävää, tietenkin jotain paheksunkin, mutta Matti oli oma itsensä, maailma ympärillä teki tekosiaan ja sai aikaan pahojakin tekoja.

      Oli todella antoisaa kuulla tuo keskustelu, tutun näköinen mies oli, nimi muisti minulla niin kovin huono.
      Ajatuksen tajuntaan en millään jaksa kaikkea
      itsessäni sisäistää, noin paljon asioita ja tietoa, mutta allekirjoitan kaiken puheen ja viisautta hänessä arvostan.

      Ramoonalta sanonta paikallaan, minä vaan en vielä ole päässyt unohtamisen tasolle, siinä oppimista vielä tälläkin iällä.
      Nyt kone kiinni ja ruokailemaan sitä tapaakaan en vaan unohda, aihetta olisi, heikko olen .

      • SkillaN toivoi itselleen armollisuutta. Siitä minullakin on puute..)) Olen kyllä yleensä armollisempi toisille kuin itselleni. Mikä siinä sitten onkin.
        Minullakin on "hyvä muisti" silloin kun on kyse minuun kohdistuneesta ja mielestäni aiheettomasta kritiikistä.
        En minä siitä kaunaa kanna, mutta totean, ehkä liian hätäisesti, että nyt tuli vastaan paikka, josta ei ehkä kannata mennä yhdessä eteenpäin. Muodolliseen kanssakäymiseen pystyn kyllä, mutta en sen enempään.
        Kai siinä on luottamuksesta ja sen menettämisestä kyse, vaikka hyvin ymmärrän, että jos petyn toiseen, se ei välttämättä ole toisen vika. Hän on mikä on. minä olen vain luonut hänestä kuvan, joka ei ollut ihan tosi. Harvoinkos toiveet ja todellisuus sekoittuvat ?.

        Todella antoisa ja innoittava tämä keskustelu tuon ohjelman tiimoilta. Muiden kirjoitukset johdattivat itsetutkiskeluunkin...))
        Tuli aikaakin tänään kun syntymäpäivän vietto (tutun-) siirtyi syksymmälle. Järkyttävä suruviesti tuli myös tänään. 66-vuotias, tarmokas ja tulevaisuuteen suuntautunut monilahjakkuus lähti seisovilta jaloiltaan, nukkuessa. Iso järkytys läheisille ja tietysti hyvä muistutus meille muille...


      • Anonyymi

        Demeter kiitos taas, sinuun olen (jo pitkään viestejäsi luettuani) oppinut luottamaan, olet täällä usein esittänyt viestejä, joista saa kuvan tasapainoisesta, viisaasta ihmisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Demeter kiitos taas, sinuun olen (jo pitkään viestejäsi luettuani) oppinut luottamaan, olet täällä usein esittänyt viestejä, joista saa kuvan tasapainoisesta, viisaasta ihmisestä.

        Yhdyn edellisiin kehuihin . Vaikka en kauan ole viestejään seurannut.


      • Kiitos teille kahdelle rohkaisusta. Kyllä kai se joskus on tarpeen itse kullekin.

        Eiköhän tuo luotettavuus ole meidän suomalaisten perushyve, näin uskon ja toivon, ettei se meistä lähde näiden uusien virtausten mukana. "Pärjääminen" "kilpailu", "puolensa pitäminen" ja "muista erottautuminen" ovat minusta näitä uusia arvoja, jotka helposti saavat lipsumaan siltä "kaidalta tieltä"..))

        SkillaN tuolla viittasi taas meidän helmasyntiin, kateuteen. Varmasti meissä sitä onkin, mutta minusta siitä syytettäessä on usein kyse epäoikeudenmukaisuuden kokemisesta ja oikeudenmukainen suomalainen tahtoo mielestäni olla. Se on meissä hyvin syvällä.


      • Anonyymi

        Tuo on niin totta! - Se on erottamaton osa minussakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta! - Se on erottamaton osa minussakin!

        Niin minustakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta! - Se on erottamaton osa minussakin!

        Joillakin on vaan tapana lyödä kateuskortilla, kun heidän käytös koetaan epämiellyttävänä.


      • Anonyymi

        Luottamus on kaikkein parhaita asioita kahden ihmisen välillä, ja niin se on täällä somessakin. Siihen perustuu kaikki muu, ystävyyskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luottamus on kaikkein parhaita asioita kahden ihmisen välillä, ja niin se on täällä somessakin. Siihen perustuu kaikki muu, ystävyyskin.

        Niin minustakin.


    • Hurmeen mielestä puhdasta suomalaista kulttuuria ei ole ja suhteellisesti ajateltuna Suomen satavuotisuus valtiona on ”pikku juttu”.[13] Hän ajattelee kulttuureista yleisesti, että ”kenelläkään ei ole mitään omaa”, vaan ”kaikki on ihmiskunnan yhteistä”.[13]

      Hurme määrittelee itsensä feministiksi.[3] Yleisradion haastattelussa hän totesi, että on myönteistä, jos ”miehen piiri pienenee”.[3] Kun Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen esitti huolensa miehiä väheksyvästä asenneilmastosta, Hurme piti tätä miesten omana ongelmana, eikä tunne siitä myötätuntoa.[3]

      Finlandia-palkinnon kiitospuheessaan marraskuussa 2017 hän otti kantaa ruotsin kielen puolesta ja piti puolet puheestaan ruotsiksi. Puheensa päätteeksi hän totesi: "Opetelkaa ruotsia, juntit. Maailmankuvanne avautuu kummasti."[14][15] Kulttuuriministeri Sampo Terho toivoi Hurmeelta anteeksipyyntöä, ja totesi että ”nimittely ei edistä kielikeskustelua tai avaa kenenkään maailmankuvaa”.[16]

      Lähde wiki

    • Katsoin molemmat Hurmeen haastattelut, eikö tuo ollut uusinta maaliskuusta ? Pidin kyllä hänen avoimista mielipiteistään, hieman erikoinen personallisuus, joskaan kirjoihinsa en ole tutustunut.

      Näin sateisena päivänä kiertelin tavaratalossa pitkiä lenkkejä, ihan vain liikunnan takia.
      Toki täydensin puuttuvia ruokaostoksia, sainkin niin tuoreen ihania silakkafileitä. Nyt ovat jo etikka sokeri & suolaliemessä. odottamassa kastikkeen valmistumista. Teen niistä sinappismetana silakoita paljolla tillillä.
      Lohenpyrstön graavasi kauppias minulle samaan hintaan, joten kalavoittoista tulee pääruoka olemaan.

      Kahvikupposen nautin tässä virkistykseksi samalla, kiva kun uusi viikko taas on alullaan.
      Viihtyisän lämmintä päivää sateesta huolimatta ! 😊))

    • Anonyymi

      Onhan Hurme jo työtehtävissään kouliintunut esiintymisen
      ammattilainen. Siitäkin jouheva haastateltava. Enpä enempää
      tästä, ei minulla ole ko. aiheeseen erikoista kerrottavaa.
      "Kaltoin kohtelusta" olen mielestäni hyvin selvinnyt. Mitä nyt
      pientä pilailua on tullut kohdalleni sattunut... niitäkään ei juuri
      ole muistiini jäänyt. Jossain on huonomuistisuudesta apuakin:)
      Viimeisen päälle tosikon elämä on ylen vaikeaa.
      Tänään tuli aamupäivän vettä. Niinpä päiväni hupeni tupatöissä.
      Liikunnan rimpuilin talon kuntokämpässä. Monesti samaan
      aikaan on lähes ikäiseni kaveri kuntoilemassa. Siinä on hijainen
      sopimus, ilman sopimusta. Hän on hyvin puhelias mies. Heittelee
      väliin herjaa kuntoilustanikin. Se kuluu "tyyliin", josta ei voi
      pahastua. Täytyyhän tietysti minunkin kevennystä esittää. Ehkäpä
      tälle yksin asuvalle miehelle on juttutuokiomme päivän
      tärkein - ja onhan se jotain minullekin. Siinä se hupaisesti kuntoilu
      tulee tehdyksi.
      Huomenna lienee poutaisempi päivä. Terveisin ynnämuu.

    • Anonyymi

      Hei vaan Kahvipirttiin!
      Kivaa ja syvällistä asiaa täällä. Kiitos taas Skillan suuresta kärsivällisuydestä ja elämän viisaudesta josta saamme nauttia täällä päivittäin. Otan kahvin ja tilkan nurkkakaapista, nautin lomasta itä-Suomessa suvun kartanolla. Kaikkea hyvää teille kahvipirttiläisille! T. Ande2

    • Anonyymi

      Tuntuu kuin nyt olisi sanottu jo kaikki omalta osaltani ainakin tämän päivän osalta. Syntyä erilaiseksi ,psyyken ja kehon osa-alueilla on oma juttu sinänsä.
      Se hengitysvajeisena syntyminen aiheutti hurskaiselle aivojen laaja-alaisen kehityshäiriön. Sitä sanotaan aspergersyndroomaksi. Siihen ei tunneta parannuskeinoa. Diagnoosin sain vasta20 vuotta sitten.
      Mutta "ei se mitään", mennään niillä, jotka saatiin syntymässä. Aivopiuhat ovat sikin sokin; toimivat omien sääntöjensä mukaan.
      ____________________________________________________________________________________________________________________

      Iltapäivällä alkoi tihkuttamaan vettä, satoi väliin enemmänkin. Meinasin lähtä oikein nelipyörärattaalla liikenteeseen. Oli tarkoitus hoitaa eräs pankkiasia. Pankki siirtyi aikoja sitten maaseutukaupungin keskustaan, Kouvolaan.
      Olin kyllä viime syksynä hakenut ja saanut kuvallisen henkilökortin. Kun se jäi kotiin, reissu oli turha. Kotiin ikään kuin maitokyydillä.
      Oman seudun marketissa ostokset jäivät liinalle. Ylimääräinen harmitus näkyi ohuena dementiaoireena. Kassat jo tietävät katsoa lievää muistisairautta potevien perään, ota ostoksesi, mull huudettiin perään. Näin taas päivä siltäkin osin pulkassa. Mut onhan huomenna taas uusi päivä.
      Odotellaan sitä. Ja. Mikäs on odotellessa, Kädet eivät toimi, polla huilaa, mutta ikään suhteutettuna kunto on lähellä keskiarvoa. On niitä toisiakin huomenen odottajia. Kippis meille kaikille!

    • Huomenet tänne vanhaan pirttiin, uusi on pykätty;)
      Vaikeuksia kirjautumisessa, mutta onnistui anonyyminäkin uuden pirtin laitto, siis tervemenoa pirttiin 161 /2019.

      Olipa kiva kuulla taas pitkästä aikaa sinusta Ande2, eikö jo kotimaa innosta pysyvästi jäämään?

      Kirjoitukset tässä pirtissä antoisia, voisimme samalla hengellä jatkaa uudessa, iloa tiistai päivään;)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe