Oma tahto?

Anonyymi

Miksi Jumala antoi meille oman tahdon jos emme saa käyttää sitä?

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytithän sinökin sitä kun teit aloituksen aiheesta. Kukaan ei varmaan pakottanut sinua.

      • Anonyymi

        Kyllä näin tein koska minä nyt käytin omaa tahtoani, mutta meidän on silti tehtävä Jumalan tahto eikä omaa tahtoa, niin raamatussa sanotaan.


    • Miksi vanhemmat rakentavat lapsille hiekkalaatikon, mutta kieltävät, että toisia ei saa lyödä lapiolla, eikä heittää hiekkaa toisen silmiin.

      • Anonyymi

        Kysy vanhemmiltasi.


      • Anonyymi

        Hiekkalaatikolla on hyvä leikkiä siivosti, mutta mitä tehdä saadulla ns "omalla tahdolla" jos sitä ei ole suotavaa käyttää.
        Se "oma tahto" kyllä pätee vain määrättyyn pisteeseen asti! Minne synnymme ja mitkä "eväät" saamme, ei sekään ole tahtomme vallassa. Päättämällä/tahtomalla Itse tuonkaltaisia asioita ei muuteta.

        Saammeko luonteen joka on taipuvainen esim. uskomaan herkästi uskonasiat - ei ole henkilöstä kiinni sekään, minkälaiseksi se muovautuu..ei tuollasia voi valita.


      • Anonyymi

        Etkö sitä ymmärrä? Hiekan heittäminen ja lapiolla lyöminen on väkivaltaista käytöstä. Ei se ole oikein.
        Mutta miksi lapsi ei saa olla hiekkalaatikossa polvillaan, ja liata uusia vaatteitaan, miksei saa mennä hiekkalaatikolle sateella, miksi ei saa mennä sinne, jos laatikolla on jo se naapurin kakara, joka on niin vastenmielinen ja huonokäytöksinen. Miksi häntä pitää välttää?


    • Aika hyvä kysymys. Toisaalta tietyt kristilliset suuntauksethan näkevät asian hyvin pitkälle niin, ettei tavallaan henkikohtaista vastuuta ole lainkaan. Koska elämä on todellisuudessa valtava loputon sarja valintoja ns. hyvän/pahan välillä niin piirit jotka eivät tunnusta henkilökohtaista vastuuta voivat kätevästi ulkoistaa kaiken huonon pirun touhuiksi kun sitten taas hyvät asiat Jumalan suureksi väliintuloksi ja vähintään johdatukseksi. Vaikka todellisuudessa kyse on vain henkilön omista valinnoista kulloisessakin elämäntilanteessa. Tuohon kaikkeen voi kuulua Jumala mutta ei se välttämätöntä ole. Ihminen voi oppia muutenkin virheistään ja tehdä monia hyviä asioita vaikkei olisi yhtään uskonnollinen.

      • Anonyymi

        Tässä on ongelma:

        <<Koska elämä on todellisuudessa valtava loputon sarja valintoja ns. HYVÄN/PAHAN välillä niin piirit jotka eivät tunnusta henkilökohtaista vastuuta voivat kätevästi ulkoistaa kaiken huonon pirun touhuiksi kun sitten taas hyvät asiat Jumalan suureksi väliintuloksi<<

        Tosi ongelmallinen ajatus, koska nämä henkilökohtaisen vastuun ulkoistavat uskovaiset perustavat jo koko uskonsa Jumalan kuolemaan.

        Ehkä tätä ajattelua auttaisi, jos ottaisi mukaan myös käsitteet oikea ja väärä.

        Moraaliterorian mukaan ihmisen tekeminen, teot ja käytös ovat joko väärää tai oikeaa suhteessa universaaleihin arvoihin - ei voida puhua hyvästä ja pahasta tekemisestä, koska jo uskonnon päätelmä Jumalan kuolemalla on tietysti paha asia, jonka he ovat vääntäneet opissaan hyväksi asiaksi.

        Näin ollen hyvä ja paha ovat huonoja termejä, jos puhutaan koko elämää koskevista valintatilanteista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on ongelma:

        <<Koska elämä on todellisuudessa valtava loputon sarja valintoja ns. HYVÄN/PAHAN välillä niin piirit jotka eivät tunnusta henkilökohtaista vastuuta voivat kätevästi ulkoistaa kaiken huonon pirun touhuiksi kun sitten taas hyvät asiat Jumalan suureksi väliintuloksi<<

        Tosi ongelmallinen ajatus, koska nämä henkilökohtaisen vastuun ulkoistavat uskovaiset perustavat jo koko uskonsa Jumalan kuolemaan.

        Ehkä tätä ajattelua auttaisi, jos ottaisi mukaan myös käsitteet oikea ja väärä.

        Moraaliterorian mukaan ihmisen tekeminen, teot ja käytös ovat joko väärää tai oikeaa suhteessa universaaleihin arvoihin - ei voida puhua hyvästä ja pahasta tekemisestä, koska jo uskonnon päätelmä Jumalan kuolemalla on tietysti paha asia, jonka he ovat vääntäneet opissaan hyväksi asiaksi.

        Näin ollen hyvä ja paha ovat huonoja termejä, jos puhutaan koko elämää koskevista valintatilanteista.

        Ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin ;) Tosin kuin monet uskovaiset piirit haluavat uskoa niin uskovaisuushan ei takaa mitään oikeita valintoja. Ei kait muuten saisi lukea ikäviä uutisia lastenraiskaamisista jne. asia mikä on suurimmalle osalle ihan uskonnottomistakin ihokarvoja nostattava.

        Minule joskus sellainen 90-kymppinen ihminen sanoin mielestäni aika hyvän "elämänohjeen" ei ole kovin lastia jos aina on yrittänyt kuitenkin parhainpäin asiat hoitaa. Toki ainahan jollekulle joku "trauma" jää mutta jokainen yrittää vuorollaan parhainpäin.


      • Anonyymi

        Kyllä ymmärsin, ja totta se on, että kun parhaansa tekee ja kaikkensa yrittää, niin ei keneltäkään enempää voi edes vaatia.


    • Anonyymi

      Jumala antoi minulle oman tahdon ja tahdoin vetää jumalaa parrasta.
      Mutta jumala pakenee minua, koska haluan vetää jumalaa parrasta.

      • Anonyymi

        Onko se jumala, vaiko vain jumalan kuva, jos sillä on partakin?


    • Anonyymi

      "tolkun ihminen"

      Hyvin kirjoitit. Näin se menee.

      vain "idiootit" eivät edes tiedä mikä = "oma tahto, p.s. kysytään pastorilta. . .

    • Niin. Vapaasta tahdosta on ihmiselle pelkkää vahinkoa, koska 95 %:lla sen käyttö johtaa ikuiseen kärsimykseen. Todella pirullinen luomisratkaisu.

    • Anonyymi

      Psykopaatti johtaja on ainoa joka sitä saa käyttyy. Muut yrittäjät mystisesti katoavat/kuolevat.

    • Anonyymi

      > Miksi Jumala antoi meille oman tahdon jos emme saa käyttää sitä?

      Millä perusteella emme saa käyttää sitä?

      Minun mielestäni saadaan käyttää vapaata tahtoa. Mutta jos valitset pahuuden ja pyrit tekemään muiden elämästä ikuisen kärsimyksen, miksi Jumalan pitäisi sallia se?

      • Anonyymi

        Tottahan Hän sen sallii. Käytä oikein "vapaata tahtoasi" ja muista vastuusi.


      • Tolkun.Ihminen
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan Hän sen sallii. Käytä oikein "vapaata tahtoasi" ja muista vastuusi.

        Mikään kirjoitettu sanahan ei puolla tuota, eli oliko ihan oma tulkinta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe