Oma tahto?

Anonyymi

Miksi Jumala antoi meille oman tahdon jos emme saa käyttää sitä?

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytithän sinökin sitä kun teit aloituksen aiheesta. Kukaan ei varmaan pakottanut sinua.

      • Anonyymi

        Kyllä näin tein koska minä nyt käytin omaa tahtoani, mutta meidän on silti tehtävä Jumalan tahto eikä omaa tahtoa, niin raamatussa sanotaan.


    • Miksi vanhemmat rakentavat lapsille hiekkalaatikon, mutta kieltävät, että toisia ei saa lyödä lapiolla, eikä heittää hiekkaa toisen silmiin.

      • Anonyymi

        Kysy vanhemmiltasi.


      • Anonyymi

        Hiekkalaatikolla on hyvä leikkiä siivosti, mutta mitä tehdä saadulla ns "omalla tahdolla" jos sitä ei ole suotavaa käyttää.
        Se "oma tahto" kyllä pätee vain määrättyyn pisteeseen asti! Minne synnymme ja mitkä "eväät" saamme, ei sekään ole tahtomme vallassa. Päättämällä/tahtomalla Itse tuonkaltaisia asioita ei muuteta.

        Saammeko luonteen joka on taipuvainen esim. uskomaan herkästi uskonasiat - ei ole henkilöstä kiinni sekään, minkälaiseksi se muovautuu..ei tuollasia voi valita.


      • Anonyymi

        Etkö sitä ymmärrä? Hiekan heittäminen ja lapiolla lyöminen on väkivaltaista käytöstä. Ei se ole oikein.
        Mutta miksi lapsi ei saa olla hiekkalaatikossa polvillaan, ja liata uusia vaatteitaan, miksei saa mennä hiekkalaatikolle sateella, miksi ei saa mennä sinne, jos laatikolla on jo se naapurin kakara, joka on niin vastenmielinen ja huonokäytöksinen. Miksi häntä pitää välttää?


    • Aika hyvä kysymys. Toisaalta tietyt kristilliset suuntauksethan näkevät asian hyvin pitkälle niin, ettei tavallaan henkikohtaista vastuuta ole lainkaan. Koska elämä on todellisuudessa valtava loputon sarja valintoja ns. hyvän/pahan välillä niin piirit jotka eivät tunnusta henkilökohtaista vastuuta voivat kätevästi ulkoistaa kaiken huonon pirun touhuiksi kun sitten taas hyvät asiat Jumalan suureksi väliintuloksi ja vähintään johdatukseksi. Vaikka todellisuudessa kyse on vain henkilön omista valinnoista kulloisessakin elämäntilanteessa. Tuohon kaikkeen voi kuulua Jumala mutta ei se välttämätöntä ole. Ihminen voi oppia muutenkin virheistään ja tehdä monia hyviä asioita vaikkei olisi yhtään uskonnollinen.

      • Anonyymi

        Tässä on ongelma:

        <<Koska elämä on todellisuudessa valtava loputon sarja valintoja ns. HYVÄN/PAHAN välillä niin piirit jotka eivät tunnusta henkilökohtaista vastuuta voivat kätevästi ulkoistaa kaiken huonon pirun touhuiksi kun sitten taas hyvät asiat Jumalan suureksi väliintuloksi<<

        Tosi ongelmallinen ajatus, koska nämä henkilökohtaisen vastuun ulkoistavat uskovaiset perustavat jo koko uskonsa Jumalan kuolemaan.

        Ehkä tätä ajattelua auttaisi, jos ottaisi mukaan myös käsitteet oikea ja väärä.

        Moraaliterorian mukaan ihmisen tekeminen, teot ja käytös ovat joko väärää tai oikeaa suhteessa universaaleihin arvoihin - ei voida puhua hyvästä ja pahasta tekemisestä, koska jo uskonnon päätelmä Jumalan kuolemalla on tietysti paha asia, jonka he ovat vääntäneet opissaan hyväksi asiaksi.

        Näin ollen hyvä ja paha ovat huonoja termejä, jos puhutaan koko elämää koskevista valintatilanteista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on ongelma:

        <<Koska elämä on todellisuudessa valtava loputon sarja valintoja ns. HYVÄN/PAHAN välillä niin piirit jotka eivät tunnusta henkilökohtaista vastuuta voivat kätevästi ulkoistaa kaiken huonon pirun touhuiksi kun sitten taas hyvät asiat Jumalan suureksi väliintuloksi<<

        Tosi ongelmallinen ajatus, koska nämä henkilökohtaisen vastuun ulkoistavat uskovaiset perustavat jo koko uskonsa Jumalan kuolemaan.

        Ehkä tätä ajattelua auttaisi, jos ottaisi mukaan myös käsitteet oikea ja väärä.

        Moraaliterorian mukaan ihmisen tekeminen, teot ja käytös ovat joko väärää tai oikeaa suhteessa universaaleihin arvoihin - ei voida puhua hyvästä ja pahasta tekemisestä, koska jo uskonnon päätelmä Jumalan kuolemalla on tietysti paha asia, jonka he ovat vääntäneet opissaan hyväksi asiaksi.

        Näin ollen hyvä ja paha ovat huonoja termejä, jos puhutaan koko elämää koskevista valintatilanteista.

        Ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin ;) Tosin kuin monet uskovaiset piirit haluavat uskoa niin uskovaisuushan ei takaa mitään oikeita valintoja. Ei kait muuten saisi lukea ikäviä uutisia lastenraiskaamisista jne. asia mikä on suurimmalle osalle ihan uskonnottomistakin ihokarvoja nostattava.

        Minule joskus sellainen 90-kymppinen ihminen sanoin mielestäni aika hyvän "elämänohjeen" ei ole kovin lastia jos aina on yrittänyt kuitenkin parhainpäin asiat hoitaa. Toki ainahan jollekulle joku "trauma" jää mutta jokainen yrittää vuorollaan parhainpäin.


      • Anonyymi

        Kyllä ymmärsin, ja totta se on, että kun parhaansa tekee ja kaikkensa yrittää, niin ei keneltäkään enempää voi edes vaatia.


    • Anonyymi

      Jumala antoi minulle oman tahdon ja tahdoin vetää jumalaa parrasta.
      Mutta jumala pakenee minua, koska haluan vetää jumalaa parrasta.

      • Anonyymi

        Onko se jumala, vaiko vain jumalan kuva, jos sillä on partakin?


    • Anonyymi

      "tolkun ihminen"

      Hyvin kirjoitit. Näin se menee.

      vain "idiootit" eivät edes tiedä mikä = "oma tahto, p.s. kysytään pastorilta. . .

    • Niin. Vapaasta tahdosta on ihmiselle pelkkää vahinkoa, koska 95 %:lla sen käyttö johtaa ikuiseen kärsimykseen. Todella pirullinen luomisratkaisu.

    • Anonyymi

      Psykopaatti johtaja on ainoa joka sitä saa käyttyy. Muut yrittäjät mystisesti katoavat/kuolevat.

    • Anonyymi

      > Miksi Jumala antoi meille oman tahdon jos emme saa käyttää sitä?

      Millä perusteella emme saa käyttää sitä?

      Minun mielestäni saadaan käyttää vapaata tahtoa. Mutta jos valitset pahuuden ja pyrit tekemään muiden elämästä ikuisen kärsimyksen, miksi Jumalan pitäisi sallia se?

      • Anonyymi

        Tottahan Hän sen sallii. Käytä oikein "vapaata tahtoasi" ja muista vastuusi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan Hän sen sallii. Käytä oikein "vapaata tahtoasi" ja muista vastuusi.

        Mikään kirjoitettu sanahan ei puolla tuota, eli oliko ihan oma tulkinta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe