Samalla sekä uskossa että järjissään?

AnskuS

Minä uskon Jumalaan, MUTTA: samalla herää paljon kysymyksiä. Pelkään, että uskovaisuus menee jotenkin "yli" eli muutun jonkunlaiseksi "hihhuliksi". Voiko järkensä säilyttää vaikka uskossa eläisikin?

Onko tanssiminen teidän mielestänne syntiä?

15

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakana(M)

Jo tuo kysymys, että onko tanssi muka syntiä, osoittaa sen. Kerro yksi ainoa syy epäillä, että tanssiminen olisi syntiä?

• Nojoo

pienehkön järjen voi säilyttää vaikka olisikin uskovainen.

Suurella järjellä ei uskovaiseksi ruvetakaan.

• tod e

minkälainen on SINUN mielestäsi hihhuli?

• AnskuS

On mielestäni sellainen, joka vain paapattaa uskostaan eikä elä enää tämän maan pinnalla. Niin monenlaista kommenttia ja monenlaista kastetta tyrkytetään, että minä ainakin olen ihan ulalla... sitten ajattelen, että eiköhän se uskokin ole henkilökohtainen asia ja kaipa omatunto kertoo, mitä synti on.

• Baskeri.

Monella vasta uskoontulleella jyrkkyys menee överiksi. Se on melkeinpä sääntö, koska silloin omatunto toimii ylikierroksilla. Yleensä pahin kiihko talttuu joskus ja löytyy järkevä tapa elää uskoaan todeksi.

• AnskuS

Minä luulen, että tämä mahdoton erilaisten näkemysten toitotus saa epäilemään itseään ja omaa omaatuntoaan. Tuosta tanssimisesta kysyin vain siksi, että eikös se ole yleinen käsitys, ettei uskovainen saa tanssia. En kyllä itsekään ymmärrä, mitä pahaa siinä on. Ainakin tosi mukavaa liikuntaa :)

• Baskeri.
        AnskuS kirjoitti:

Minä luulen, että tämä mahdoton erilaisten näkemysten toitotus saa epäilemään itseään ja omaa omaatuntoaan. Tuosta tanssimisesta kysyin vain siksi, että eikös se ole yleinen käsitys, ettei uskovainen saa tanssia. En kyllä itsekään ymmärrä, mitä pahaa siinä on. Ainakin tosi mukavaa liikuntaa :)

Omatunto nimenomaan ei ole paras mittari: se voi olla yliherkkä tai tunnoton. Paras on Jumalan sana.

• jli

Kristillinen usko ei ole lakiviidakko. Elävä usko on elämä Jumalan yhteydessä. Jumalan ja Sanan johdatuksessa löydämme oikein tässä maallisessa elämässämme, jossa toki on paljon erilaisia tilanteita, joihin pitää ottaa kanta.
      Olen uskon elämässä käyttänyt järkeäkin, kuten voit lukea linkistä:
      http://www.nic.fi/~jlindell/miksikristusko.htm
      jossa olen mm. kirjoittanut:

"Käytännön elämässäkin (omassa elämässämme, yhteiskunnassa, elinkeinoelämässä, jne.) joudumme tekemään valintoja eri vaihtoehtojen välillä, vaikka meillä ei ole täydellisiä tietoja kaikista niihin liittyvistä asioista, jotka ehkä jopa tuntuvat ristiriitaisilta. Silloin teemme valinnan sen perusteella, mikä vaihtoehto KOKONAISUUDEN kannalta näyttää parhaimmilta. Näin olen aikoinaan tehnyt uskon asioissa lukuisten osatekijöiden pohjalta, enkä ole myöhemmin tarvinnut katua. Totesin, että vaikka minulla ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin, niin huomioiden kaikki ne lukuisat osatekijät, joita silloin pohdin, usko Jumalaan, Hänen Sanaansa ja pelastussuunnitelmaansa evankeliumin ilmoituksen kautta on sittenkin kaikkein järkevin vaihtoehto.
      Tämä huolimatta siitä, ettei elävä pelastava usko ole suinkaan älyllisen toiminnan tuote, se on Jumalan tarjoama ja antama lahja. Saamme nöyrinä ottaa sen kiitollisena vastaan. Näin se vaan on, vaikka sitä ei kukaan voi sanallisesti tarkkaan selittää. On vähän sama juttu kuin meidän fyysisen elämän suhteen. Jos elämäni edellytys olisi, että ymmärtäisin kaikki ruumiini toiminnot, joutuisin toteamaan, ettei minulla ole tietoa eikä uskoa siihen. Mutta todellisuudessa minä vaan elän ja nautin siitä, vaikka en voi toiselle selittää, mitä elämä itse asiassa on. Samoin on hengellinen elämä eli yhteys Jumalan kanssa. Se myös sittenkin toimii, kun turvaudumme Jeesuksen sovitustyöhön, jota tuskinpa kukaan täysin ymmärtää."

• Baskeri.

Ja täysjärkisyys ei muuten ole uskoontulon tai uskossa olon vaatimus, hyödyksi kylläkin. Miten se Raamattu sanookaan, että ne, jotka kulkevat Jumalan tiellä, eivät eksy, eivät hullutkaan. Eli hullukin saa olla.

• hengenmies
        Baskeri. kirjoitti:

Ja täysjärkisyys ei muuten ole uskoontulon tai uskossa olon vaatimus, hyödyksi kylläkin. Miten se Raamattu sanookaan, että ne, jotka kulkevat Jumalan tiellä, eivät eksy, eivät hullutkaan. Eli hullukin saa olla.

Sehän se vaikeus näistä puhuttaessa on, että hyvä sanoma kuuluu kaikille, kirkon tulee puhua jokaisen kanssa hänen omalla kielellään. Lapsille, älyköille ja veitikoille, terveille ja sairaille, kaikille niin, että he voivat sen ottaa vastaan. Näillä palstoilla esiintyy paljon kielestä johtuvaa kummeksuntaa. Tyyppiesimerkki on aikuinen, joka on kasvanut ulos lapsen tavasta käsittää uskonasiat. Uutta kieltä hän ei kuitenkaan ole ollut tilaisuudessa oppia. Ja uskosta / evankeliumista voidaan puhua niinkin, että professorille riittää haastetta. Joku loukkaantuu liialliseen yksinkertaisuuteen, toinen älyn haastamiseen. Kuinka oppisimme puhumaan jokaiselle hänen omalla kielellään. Kuinka uskoisimme, että evankeliumi on rikas. Siinä riittää ammennettavaa kaikille iästä ja älykkyysosamäärästä riippumatta.

• king-david

....sillä 80-luvulla helluntaiherätys määritteli tanssin ja määritelmä kuului:"Tanssi on kiertoliike jonka keskipisteenä on saatana."
      Että silleen.... ;)

• AnskuS

Minä taas kuvittelisin tanssin olevan syntiä, jos sitä "harjoitetaan" tietyssä tarkoituksessa ja täysin vieraan ihmisen kanssa. Eikö esim. oman puolison kanssa tanssiminen ole ihan ok?

Onhan totta, että tanssissa joutuu ehkä tahtomattaankin tietynlaiseen mielentilaan. Ihminen kaipaa läheisyyttä ja sitäkin kai se antaa. Enpä tiedä. Ainakin mulla on joskus halipula. Outo tapaus?

• AnskuS kirjoitti:

Minä taas kuvittelisin tanssin olevan syntiä, jos sitä "harjoitetaan" tietyssä tarkoituksessa ja täysin vieraan ihmisen kanssa. Eikö esim. oman puolison kanssa tanssiminen ole ihan ok?

Onhan totta, että tanssissa joutuu ehkä tahtomattaankin tietynlaiseen mielentilaan. Ihminen kaipaa läheisyyttä ja sitäkin kai se antaa. Enpä tiedä. Ainakin mulla on joskus halipula. Outo tapaus?

Tanssin, tanssin tasahyppyjä pilvien päällä
        purppuranpunaista riemua ja vaaleansinistä vapautta kaikesta...
        olen iloinen kuin kuu ja valoinen kuin aurinko
        tanssin, tanssin olemassaolostani
        Sinun sydämessäsi.

;)

• Trubaduuri

Sekin on ihmisestä itsestä kiinne minkä sisällön ja tarkoituksen tanssilleen antaa ja joksi se siitä sitten muodostuu jos muodostuu. Jokin humppa tai valssi tai tango tai jokin muu tanssi on ihan suositeltavaa liikuntaa ja rattoisaa yhdessä oloa.
      Siis vain, jos se pysyy itsellisenä paritanssina.

• AnskuS

Kiitos kommenteista. Minä ainakin yritän pitää kiinni siitä, että Jumala-suhde on henkilökohtainen. Minusta ei ole tyrkyttämään uskon asioita kellekään ja se on varma keino saada ihminen "takajaloilleen" ja vastarintaan. Ehkä Jumala kutsuu jokaista muutaman kerran - niin ainakin olen kuullut. Sitten on näitä tulkintoja, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Onko avoliitto syntiä, onko tanssi syntiä jne. Ihan järkyttävintä on, että sotaakin käydään uskon varjolla! Aivan mielettömästi olisin kiinnostunut uskoontulokokemuksistanne ja siitä, miten usko teidän elämässänne vaikuttaa. Helpottaako elämää, jos parisuhteen molemmat osapuolet ovat uskossa, jne. KIITOS! Minulle voi kirjoitella privaatistikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9484
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2990
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2759
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2018
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      100
      1916
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1863
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1409
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe