Onko helluntailaisuudessa yleinen uskomus se että maailma luotiin 7000v sitten?
Kreationismi helluntailaisuudessa
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Aika useat ajattelevat, että maailman ikä on pitkä, mutta ihminen luotiin 6000v. sitten.
Oon kuulunut hell.srk:aan n.10vuotta niin jotain osaan sanoa. Raamattukoulukin tullut tutuksi.
Ei se yleinen ole. Jokaiseen kirkkokuntaan mahtuu eri tavalla ajattelevia. Varsinkin kehällisistä (=ei niin oleellisista) asioista/tulkinnoista on useita näkemyksiä. Riippuu paljon seurakunnastakin. Uskoisin, että enemmistö saattaa toki kallistua nuoren maan kreationismiin, mutta en lähtis yleistämään.
Helluntaiseurakunnan Iso Kirja -Raamattukoulun opettajien tasolta voin sanoa, että sieltä löytyy kannatusta nuoren maan kreationismista aina teistiseen evoluutioon.
Itseäni ei se niin kiinnosta. Mulle yks lysti. Ymmärrän pääkohdat molemmista pää tulkinnoista, mitkä sisältää Jumalan luoneen kaiken. Molemmille löytyy tukea tietyin edellytyksin. Kreationismille löytyy perusteluja mikäli valtatiede on erehtynyt ja pahasti. Jos kannattaisin kreationismia, se olisi luultavammin vanhan maan kreationismia, jossa Jumala luo suoraan uusia eliölajeja. Se sopisi jokseenkin siihen tieteelliseen dataan, että välimuotoja puuttuu.
Teistiselle evoluutiolle löytyy tukea mikäli luomiskertomusta tulkitaan symbolisena, jossa esim. päivät kuvastaa aikakausia. Jokseenkin en kallistu ainakaan luomiskertomuksen kirjaimellisen tulkinnan puoleen, koska 7.päivä ei pääty kuten muut päivät 1-6. Se on mielenkiintoinen mitä se voi tarkoittaa. Loogista olis ajatella, että 7.päivä ei ole alkanut vaan se kuvastaa ikuisuutta (elämää Taivaassa), koska sille ei ole loppua.
Se, miten Jumala loi niin en näe sillä olevan merkitystä. Ei Raamattu keskity luonnontieteellisen tarkkoihin ilmaisuihin vaan osoittamaan tien takaisin Jumalan luo. Mun puolesta tiede saa tutkia tätä maailmankaikkeutta. Raamattu keskittyy eri asioihin, mutta silti ajattelen että tiede ja Raamattu on yhteensovitettavissa. Mielenkiintoista näitä pohtia, mutta keskityn nykyään enemmän Jumalan olemassaolon todisteisiin. William Lane Craigin YouTube videot on kovassa käytössä. Myös hänen kirjansa Valveilla - Uskon perusteltu puolustaminen on työn alla. Suosittelen! ☺️Minä en ole koskaan kuullut, että joku uskova yrittäisi määrittää maapalon ikää koska ei Raamatussa ole mitään perustetta sille 🤓
- Anonyymi
Se on ihan yks lysti nuo vuosiluvut, ei mitään merrkitystä mihinkään siihen missä on Raamatun painopiste.
Se nyt on selvää että koko mailmankaikkeus voi olla lopuutoman ikäinen, ei alkua eikä loppua, mutta se että maamme asutettiin, se on jolloinkin tapoahtunut, mihinkään evoluutioon en usko paitsi siinämielessä kyllä että muutos on käynnissä kaikilla tasoilla, mutta hirvestä ei tule lammasta eikä lampaast ahirveä, isännästä tulee yhä useiammin emäntä ja toisinkjin päin.
mutta Raamatussa on tie kuinka ihminen voi pelastua helvetiltä taivaaseen ja Jumalan kotiin.
Jos ei siihen usko, sitten on uskomatta, itse uskon ja syädmessäni on Hengen todistus asiasta, muuta en tarvitse.
tekniikka j atiede in mukava asia, ja itse olen ikäni tutkinut kaikkea tekniikkaa ja uskallan sanoa että päihitän tiedoissa monen monta viisastelijaa ja uskovien pilkkaajaa mennen tullen.
taloni on täynnä kirjoja ja luen ja tutkin joka päivä lähinnä elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa ja teen paljon asioita sillä saralla !
Uskoni ei ol emillääntavalla minkäänlaisessa ristiriidassa minkään teknisen asian kanssa, vaan mielestäni tukee kaikkea positiivisesti. - Anonyymi
Iankaikkisessa todellisuudessa ei lasketa aikaa. Herralle on yksi vuosi kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. Näin Raamattu sanoo. Salopuu
- Anonyymi
2Piet.3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimassa. Ps.24:2. 136:6.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852