Volvo Penta 2002 - veto ei mene päälle

Anonyymi

Onko veikkauksia mistä moinen voisi johtua? Muutama päivä sitten Volvo Penta 2002 moottori toimi täysin. Tänään vaihde ei mennyt päälle, ei eteen eikä taakse, S120 vetolaitteen kyljessä oleva vaihde"keinu" liikkuu ja öljyn täyttökorkista vielä kurkkasin, että vaihteisto liikkuu ylös ja alas.
Moottori siis toimii edelleen mutta veto ei mene päälle...vaihde tuntuisi toimivan kuten myös kaapeli. Yleensä hieman ronksahtaa kun vaihde menee päälle mutta tänään ei siis minkäänlaista ääntä...

36

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kytkinkartio uusiksi.

      • Anonyymi

        Miten lisäätte öljyä s-120 vetolaitteeseen? Korkin kautta kaatamalla menee ikuisuus kun valuu niin hitaasti.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Vai 34?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa lupaavalta, mutta en tunne asiaa kovin hyvin. Osa 7?
        https://www.volvopentashop.com/suomen/fi-FI/Details/PentaPartsCatalog/7726000_270?path=MarineDieselEngines/7726000/7726000_44/7726000_270

        Huoltoliikkeen hommia?

        Osa nro 34 voi olla myös. Mulla meni se poikki joskus 15 vuotta sitten.. Onnistui vaihtamaan vesillä/purkamatta isommin vetolaitetta.


      • Anonyymi

        ok, täytyy kokeilla tuota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lisäätte öljyä s-120 vetolaitteeseen? Korkin kautta kaatamalla menee ikuisuus kun valuu niin hitaasti.

        Täytä mittatikun reijästä, on aina nopeampi kun korkin kautta.


    • Anonyymi

      Joku on varastanut potkurin :D

      • Anonyymi

        Potkurin tippuminen on aika yleistä, mutta ilmeisesti kysyjä on jo vaihteistoon katsomalla todennut, ettei se pyöri?


      • Anonyymi

        En olisi ikinä uskonut, mutta niin tuo tosiaan oli! Potkuri oli tippunut rantautuessa! Potkuri löytyi vartin sukeltelun jälkeen kokonaan uppoutuneena pohjaliejuun hieman peräsimen etupuolelta. Ongelma on siis selvinnyt, kiitokset vinkeistä!!


      • Anonyymi

        Eli potkurista oli osa 2 ja sen myötä 3 irronnut. Minulle tulee ainakin tunne että voisi olla jämäkämpikin kiinnitys, sokka tmv. Potkurin asensi pari vuotta sitten merkkihuolto...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En olisi ikinä uskonut, mutta niin tuo tosiaan oli! Potkuri oli tippunut rantautuessa! Potkuri löytyi vartin sukeltelun jälkeen kokonaan uppoutuneena pohjaliejuun hieman peräsimen etupuolelta. Ongelma on siis selvinnyt, kiitokset vinkeistä!!

        Onneksi ei pudonnut jossakin muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli potkurista oli osa 2 ja sen myötä 3 irronnut. Minulle tulee ainakin tunne että voisi olla jämäkämpikin kiinnitys, sokka tmv. Potkurin asensi pari vuotta sitten merkkihuolto...

        Tuossa tippuneessa ruuvissa pitää olla ruuvilukitetta, jolloin se pysyy ongelmitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tippuneessa ruuvissa pitää olla ruuvilukitetta, jolloin se pysyy ongelmitta.

        No ei tarvitse olla ruuvilukitetta. Katso osan 3 nimi, se liittyy juuri osaan 2.

        Olisi mukava tietää, mikä oli tuo merkkihuolto. Jos haluat (siis aloittaja), ettei potkuri vastaisuudessa putoa, on parempi kiinnittää se itse. Jos kerrot jotakin yhteystietoja, saat vinkit.


      • Anonyymi

        Hyvin erikoinen tapaus minusta tämä...onni oli että potkuri irtosi niin lähellä laituria ja satama ei ole syvä. Ei varmaan tarvetta jakaa merkkihuollon nimeä, mutta vinkkejä voinee jakaa muillekin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tapaus minusta tämä...onni oli että potkuri irtosi niin lähellä laituria ja satama ei ole syvä. Ei varmaan tarvetta jakaa merkkihuollon nimeä, mutta vinkkejä voinee jakaa muillekin?

        Ei ole erikoinen lainkaan! Seurassamme varmaan joka toiselta kipparilta on pudonnut taittolapapotkuri tai sen lapa joskus. Joiltain ainakin kahdesti. Kaikilta laiturista lähdettäessä.

        Erikoista tietysti sinänsä, ettei potkureita kiinnitetä huolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole erikoinen lainkaan! Seurassamme varmaan joka toiselta kipparilta on pudonnut taittolapapotkuri tai sen lapa joskus. Joiltain ainakin kahdesti. Kaikilta laiturista lähdettäessä.

        Erikoista tietysti sinänsä, ettei potkureita kiinnitetä huolella.

        Ehkäpä kiinnitystapa pitäisi olla vähemmän altis, jos joka toisella tippuu potkurit :) nyt asennuksen suoritti kuitenkin merkkihuolto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä kiinnitystapa pitäisi olla vähemmän altis, jos joka toisella tippuu potkurit :) nyt asennuksen suoritti kuitenkin merkkihuolto.

        Merkkihuolto nyt ei todellakaan ole mikään laadun tae. Ei ole ensimmäinen noin tippunut.

        Tuo joka toisella tippunut on tapahtunut vuosikymmenien aikana. Potkureita on ollut eri merkkisiä ja erilaisilla kiinnitystavoilla.


    • Meillä on perävetolaite AQ 280 mutta mekanismi on hyvin samankaltainen kuin sinun. Meillä "eteen" vaihde meni liian helposti päälle.
      Ekaksi tulee mieleen että osa 22 pitää hioa osien 7 kesken venttiilinhiontatahnalla. Näin tein omassa perävetolaitteessa ja sen jälkeen kuului "klonks" kun vaihde meni päälle, ihan niin kuin pitää. Tämä ominaisuus että vaihde menee liian helposti päälle vie vuosia (kunnes lopulta ei mene ollenkaan päälle).
      Mutta sinulla tämä tapahtui yhtä-äkkiä. Yksi mahdollisuus on että kansi "3" on löysä, kartiot eivät painaudu toisiinsa. Toinen asia joka tulee mieleen että vaihteen liike ei välity täysimääräisenä vetolaitteelle, en kyllä keksi syytä mistä voisi johtua. Entä sitten osa "34" kuten täällä joku ehdotteli tai sitten osa "33" joka löystyessään voi aiheuttaa sen että kartio ei liiku tarpeeksi. Jos asia selviää niin kerro ihmeessä.

      • Anonyymi

        Jos autojen vaihteistot/perät olisi yhtä heikkoa suunnittelua ja tekoa kuin perävetolaitteet, niin 50 tkm jäisi autoilta näkemättä. Veneessä jatkuva teho on korkea, moottorien tehot ovat kasvaneet mutta perävetolaitteiden mitoitus on pysynyt samana.


    • Anonyymi

      Volvon klaffipotkurin putoaminen näyttää olevan epidemian.luonteinen ongelma. Ja tyypillisesti pakittaessa laiturin lähellä. Niin minullekin juuri vaikka ovat pysyneet kiinni n20v. Millä aion estää: taivutettava lukitusprikka uusitaan vuosittain potkurin purkamisen yhteydessä. Nyt käytin vanhaa n. 4000mpk aikaisemmin. Taaimmaiseen lukitusruuviin tulen pistämään lukitetta, ennen ei ollut. Lukitusprikan kulmat taivutan kuten ennenkin eteentäin pronssimutterin ja taaksepäin rosteripultin lukitukseksi. Olisiko parannusehdotuksia?. Käy kalliiksi opettelu: potkuri 2400 ja noston riistohinta Ranskassa 1600!. Miten lie vakuutuskorvaus?
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Miten nosto voi maksaa 1600? Eihän tuossa tarvitse kuin puoli tuntia roikottaa nostoautolla venettä. Halvempi oli ollut tilata sukeltaja asentamaan potkuri.

        Ongelma taittopotkureissa lienee suuri paino ja lapojen iskeytyminen auki. Ne ovat omiaan avaamaan kiinnityksen.

        Volvon potkureissa ei kai mahdu käyttämään sokkaa, kuten Gorilla, ainakin minun 2-lapaisessa. Toistaiseksi ei ole sokkaa tarvittu, vaan mutteri on pysynyt kireällä eli ei ole nojannut sokkaan.

        Onkohan tippumisien perusongelma sen varsinaisen mutterin riittämätön kiristys?


      • Anonyymi

        Onhan tuo minusta vikaherkkä laite jos on näin yleistä...ajattelin kokeilla korvata sinkkianodin ruuvin 12 pidemmällä niin että lukitsee osan 4 paikoilleen...


    • Volvo Penta 2002 v 1986 vanha kone vähän ajettu,on purjeveneessä,köysi meni potkurin väliin,oli tosi tiukassa ennen kun sain köyden poikki.Tulin laituriin 200metriä,,lähestyin tyhjäkäynnillä omaa paikkaani,vapaalle ja pakkipäälle eikä miään ei eteen ei taakse,potkuri on paikalla,pitkällä akselilla.Jos vaihteisto hajos,mistä katselis ensinnä.Täällä oli jollain vanha keskustelu v.2010.siinä ol linkki jonnekin muttaen saanut auki sivuajoistain osa numeroista siinä oli puhe,osat tais olla 3 ja 7

    • Kyseessö siis peruspotkuri,ei taittolapa .

      • Anonyymi

        Mikö vaihteisto ja oliko purjevenevetolaite vai akseliveto?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikö vaihteisto ja oliko purjevenevetolaite vai akseliveto?

        Akseliveto,pitkäakseli,perässä potkuri.Vaihteistoa en muista.Katson kun menen veneelle.


      • Taimen3 kirjoitti:

        Akseliveto,pitkäakseli,perässä potkuri.Vaihteistoa en muista.Katson kun menen veneelle.

        Jostain onnellisesta seikasta johtuen vaihteet toimi taas.Kokeiliin siinä laituri köysissä eteen taakse muutaman kerran toimi ihan normaalisti vaikka annoin kierroksia aika runsaasti.Öljyä ei näkynyt missään,en eroittanut mikä vaihteisto oli niin vaikeassa ja ahtaassa tilassa,sellanen vaalea väriltään ja päällä leveä musta täyttökorkki.Jos vielä ilmenee jotain ongelmia vaihteistossa,on otettava koko moottori pois että pääsee vaihteistoon käsiksi.Kiitos kuitenkin että osallistuit.


      • Taimen3 kirjoitti:

        Akseliveto,pitkäakseli,perässä potkuri.Vaihteistoa en muista.Katson kun menen veneelle.

        Jostain syyaytä vaihteet toimii taas ,kokeilin siinä laiturin köysissä eteen ,taakse aivan normi eikä öljyä missään ymåäristössä.Vaihteisto ahtaassa paikassa en nähnyt merkkiä,vaalea,musta korkki päällä.Kiitos kuiten kin kun olit mukana apua tatjoamassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikö vaihteisto ja oliko purjevenevetolaite vai akseliveto?

        Vaihteisto toimi taas yllättävästi.Kokeilin siinä laituriköysissä edes takasin,muutamia kertoja.Vaiheiston merkkiä en nähnyt ,vaalea ,musta korkki päällä.Kone pitää nostaa edestä pois kokonaan joskorjaus tarvetta tulee,en usko että muuten onnistuu.On siellä pistobunkassa pieni luukku josta saa käden sisään ja akselin irti.Kiitos kuitenkin että osallistuit ja tarjosit apuasi.


      • Anonyymi
        Taimen3 kirjoitti:

        Vaihteisto toimi taas yllättävästi.Kokeilin siinä laituriköysissä edes takasin,muutamia kertoja.Vaiheiston merkkiä en nähnyt ,vaalea ,musta korkki päällä.Kone pitää nostaa edestä pois kokonaan joskorjaus tarvetta tulee,en usko että muuten onnistuu.On siellä pistobunkassa pieni luukku josta saa käden sisään ja akselin irti.Kiitos kuitenkin että osallistuit ja tarjosit apuasi.

        Tuli useampi vastaus kun en hallitse tätä nettiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuli useampi vastaus kun en hallitse tätä nettiä.

        Kuten edellä näkyy,anonyymina kirjoitin edellisen,,


      • Anonyymi
        Taimen3 kirjoitti:

        Jostain onnellisesta seikasta johtuen vaihteet toimi taas.Kokeiliin siinä laituri köysissä eteen taakse muutaman kerran toimi ihan normaalisti vaikka annoin kierroksia aika runsaasti.Öljyä ei näkynyt missään,en eroittanut mikä vaihteisto oli niin vaikeassa ja ahtaassa tilassa,sellanen vaalea väriltään ja päällä leveä musta täyttökorkki.Jos vielä ilmenee jotain ongelmia vaihteistossa,on otettava koko moottori pois että pääsee vaihteistoon käsiksi.Kiitos kuitenkin että osallistuit.

        Mulla oli kanssa ongelmia Hurthin kanssa. Laitoin purjehtiessa pakin päälle, jotta potkuri ei pyörinyt. Ajettiin kovassa tuulessa kovaa vauhtia. Sataman lähellä laitoin moottorin päälle, mutta vaihde ei mennyt päälle. Syynä oli se, että vaihdevipu vaihteistossa oli mennyt liian pitkälle. Napsautin vipua hiukan toiseen suuntaan ja vaihteet toimi taas. Oli Hurth HBW-vaihteisto. Sama ilmiö on aina kun laitan purjehtiessa pakin päälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli kanssa ongelmia Hurthin kanssa. Laitoin purjehtiessa pakin päälle, jotta potkuri ei pyörinyt. Ajettiin kovassa tuulessa kovaa vauhtia. Sataman lähellä laitoin moottorin päälle, mutta vaihde ei mennyt päälle. Syynä oli se, että vaihdevipu vaihteistossa oli mennyt liian pitkälle. Napsautin vipua hiukan toiseen suuntaan ja vaihteet toimi taas. Oli Hurth HBW-vaihteisto. Sama ilmiö on aina kun laitan purjehtiessa pakin päälle.

        Okei,saattoi olla itsellänikin ton tapaista.Olin laskenut veneen veteen ja ajoin laituriin saatoin panikoida kun se köysi härdeli oli just ollu.Selkä on ollut siinä kunnossa etten ole päässyt veneilee,sen verran kävin siellä että sain koe testattua,kaikki hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3391
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      169
      1431
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      784
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      729
    Aihe