Volvo Penta 2002 - veto ei mene päälle

Anonyymi

Onko veikkauksia mistä moinen voisi johtua? Muutama päivä sitten Volvo Penta 2002 moottori toimi täysin. Tänään vaihde ei mennyt päälle, ei eteen eikä taakse, S120 vetolaitteen kyljessä oleva vaihde"keinu" liikkuu ja öljyn täyttökorkista vielä kurkkasin, että vaihteisto liikkuu ylös ja alas.
Moottori siis toimii edelleen mutta veto ei mene päälle...vaihde tuntuisi toimivan kuten myös kaapeli. Yleensä hieman ronksahtaa kun vaihde menee päälle mutta tänään ei siis minkäänlaista ääntä...

24 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Kytkinkartio uusiksi.

  • Joku on varastanut potkurin :D

    • Potkurin tippuminen on aika yleistä, mutta ilmeisesti kysyjä on jo vaihteistoon katsomalla todennut, ettei se pyöri?


    • En olisi ikinä uskonut, mutta niin tuo tosiaan oli! Potkuri oli tippunut rantautuessa! Potkuri löytyi vartin sukeltelun jälkeen kokonaan uppoutuneena pohjaliejuun hieman peräsimen etupuolelta. Ongelma on siis selvinnyt, kiitokset vinkeistä!!


    • Eli potkurista oli osa 2 ja sen myötä 3 irronnut. Minulle tulee ainakin tunne että voisi olla jämäkämpikin kiinnitys, sokka tmv. Potkurin asensi pari vuotta sitten merkkihuolto...



    • Anonyymi kirjoitti:

      En olisi ikinä uskonut, mutta niin tuo tosiaan oli! Potkuri oli tippunut rantautuessa! Potkuri löytyi vartin sukeltelun jälkeen kokonaan uppoutuneena pohjaliejuun hieman peräsimen etupuolelta. Ongelma on siis selvinnyt, kiitokset vinkeistä!!

      Onneksi ei pudonnut jossakin muualla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eli potkurista oli osa 2 ja sen myötä 3 irronnut. Minulle tulee ainakin tunne että voisi olla jämäkämpikin kiinnitys, sokka tmv. Potkurin asensi pari vuotta sitten merkkihuolto...

      Tuossa tippuneessa ruuvissa pitää olla ruuvilukitetta, jolloin se pysyy ongelmitta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuossa tippuneessa ruuvissa pitää olla ruuvilukitetta, jolloin se pysyy ongelmitta.

      No ei tarvitse olla ruuvilukitetta. Katso osan 3 nimi, se liittyy juuri osaan 2.

      Olisi mukava tietää, mikä oli tuo merkkihuolto. Jos haluat (siis aloittaja), ettei potkuri vastaisuudessa putoa, on parempi kiinnittää se itse. Jos kerrot jotakin yhteystietoja, saat vinkit.


    • Hyvin erikoinen tapaus minusta tämä...onni oli että potkuri irtosi niin lähellä laituria ja satama ei ole syvä. Ei varmaan tarvetta jakaa merkkihuollon nimeä, mutta vinkkejä voinee jakaa muillekin?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Hyvin erikoinen tapaus minusta tämä...onni oli että potkuri irtosi niin lähellä laituria ja satama ei ole syvä. Ei varmaan tarvetta jakaa merkkihuollon nimeä, mutta vinkkejä voinee jakaa muillekin?

      Ei ole erikoinen lainkaan! Seurassamme varmaan joka toiselta kipparilta on pudonnut taittolapapotkuri tai sen lapa joskus. Joiltain ainakin kahdesti. Kaikilta laiturista lähdettäessä.

      Erikoista tietysti sinänsä, ettei potkureita kiinnitetä huolella.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole erikoinen lainkaan! Seurassamme varmaan joka toiselta kipparilta on pudonnut taittolapapotkuri tai sen lapa joskus. Joiltain ainakin kahdesti. Kaikilta laiturista lähdettäessä.

      Erikoista tietysti sinänsä, ettei potkureita kiinnitetä huolella.

      Ehkäpä kiinnitystapa pitäisi olla vähemmän altis, jos joka toisella tippuu potkurit :) nyt asennuksen suoritti kuitenkin merkkihuolto.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ehkäpä kiinnitystapa pitäisi olla vähemmän altis, jos joka toisella tippuu potkurit :) nyt asennuksen suoritti kuitenkin merkkihuolto.

      Merkkihuolto nyt ei todellakaan ole mikään laadun tae. Ei ole ensimmäinen noin tippunut.

      Tuo joka toisella tippunut on tapahtunut vuosikymmenien aikana. Potkureita on ollut eri merkkisiä ja erilaisilla kiinnitystavoilla.


  • Meillä on perävetolaite AQ 280 mutta mekanismi on hyvin samankaltainen kuin sinun. Meillä "eteen" vaihde meni liian helposti päälle.
    Ekaksi tulee mieleen että osa 22 pitää hioa osien 7 kesken venttiilinhiontatahnalla. Näin tein omassa perävetolaitteessa ja sen jälkeen kuului "klonks" kun vaihde meni päälle, ihan niin kuin pitää. Tämä ominaisuus että vaihde menee liian helposti päälle vie vuosia (kunnes lopulta ei mene ollenkaan päälle).
    Mutta sinulla tämä tapahtui yhtä-äkkiä. Yksi mahdollisuus on että kansi "3" on löysä, kartiot eivät painaudu toisiinsa. Toinen asia joka tulee mieleen että vaihteen liike ei välity täysimääräisenä vetolaitteelle, en kyllä keksi syytä mistä voisi johtua. Entä sitten osa "34" kuten täällä joku ehdotteli tai sitten osa "33" joka löystyessään voi aiheuttaa sen että kartio ei liiku tarpeeksi. Jos asia selviää niin kerro ihmeessä.

    • Jos autojen vaihteistot/perät olisi yhtä heikkoa suunnittelua ja tekoa kuin perävetolaitteet, niin 50 tkm jäisi autoilta näkemättä. Veneessä jatkuva teho on korkea, moottorien tehot ovat kasvaneet mutta perävetolaitteiden mitoitus on pysynyt samana.


  • Volvon klaffipotkurin putoaminen näyttää olevan epidemian.luonteinen ongelma. Ja tyypillisesti pakittaessa laiturin lähellä. Niin minullekin juuri vaikka ovat pysyneet kiinni n20v. Millä aion estää: taivutettava lukitusprikka uusitaan vuosittain potkurin purkamisen yhteydessä. Nyt käytin vanhaa n. 4000mpk aikaisemmin. Taaimmaiseen lukitusruuviin tulen pistämään lukitetta, ennen ei ollut. Lukitusprikan kulmat taivutan kuten ennenkin eteentäin pronssimutterin ja taaksepäin rosteripultin lukitukseksi. Olisiko parannusehdotuksia?. Käy kalliiksi opettelu: potkuri 2400 ja noston riistohinta Ranskassa 1600!. Miten lie vakuutuskorvaus?
    Seppomartti

    • Miten nosto voi maksaa 1600? Eihän tuossa tarvitse kuin puoli tuntia roikottaa nostoautolla venettä. Halvempi oli ollut tilata sukeltaja asentamaan potkuri.

      Ongelma taittopotkureissa lienee suuri paino ja lapojen iskeytyminen auki. Ne ovat omiaan avaamaan kiinnityksen.

      Volvon potkureissa ei kai mahdu käyttämään sokkaa, kuten Gorilla, ainakin minun 2-lapaisessa. Toistaiseksi ei ole sokkaa tarvittu, vaan mutteri on pysynyt kireällä eli ei ole nojannut sokkaan.

      Onkohan tippumisien perusongelma sen varsinaisen mutterin riittämätön kiristys?


    • Onhan tuo minusta vikaherkkä laite jos on näin yleistä...ajattelin kokeilla korvata sinkkianodin ruuvin 12 pidemmällä niin että lukitsee osan 4 paikoilleen...


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.