Niin... Miten käytännössä sujuu toisen auton hinaaminen? Hyvä se olisi kai tällainenkin asia osata, kun ei ikinä tiedä mihinkä vanha kosla jättää... ;)
Eli:
-Mihin köysi kiinnitetään?
-Nopeus?
-Jarruttaminen & liikkeelle lähdöt?
-Miten ehkäistä rattilukon lukittuminen?
-Valot?
-Virta?
Tietysti kaikki muu mitä pitäisi hinattaessa muistaa ja kenties pieni selostus itse tapahtumasta.
Kiitokset jo etukäteen kaikille teidenprinsseille avusta!
Miten hinataan autoa???
26
8181
Vastaukset
- Rellu5L
Tärkein asia hinauksessa on pitää hinausköysi kaikissa tilanteissa kireällä, tämä on hinattavan ajoneuvon kuljettajan tehtävä.
- ml. yli 1.200.000 km
Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.
Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.
Loistava kommentti Rellu5L! - alle 100k
ml. yli 1.200.000 km kirjoitti:
Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.
Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.
Loistava kommentti Rellu5L!myös hinaajan kannattaa jarruttaa mahdollisimman kevyesti. helpottaa kireällä pitämistä ja ennenkaikkea tietysti törmäysvaaran vuoksi.
- sdadxdxds
ml. yli 1.200.000 km kirjoitti:
Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.
Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.
Loistava kommentti Rellu5L!"Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo."
Mistä tämä pumivaatimusasia selviää? - Tatjuskaani
alle 100k kirjoitti:
myös hinaajan kannattaa jarruttaa mahdollisimman kevyesti. helpottaa kireällä pitämistä ja ennenkaikkea tietysti törmäysvaaran vuoksi.
Hinattava jarruttaa aina! Muuten menee hinaus päin pissalihoja! Vähänpä olet oppinut noilla kilometreillä..
- 551
ml. yli 1.200.000 km kirjoitti:
Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.
Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.
Loistava kommentti Rellu5L!Ei ole vieläkään tullut vastausta, että mistä löytyy selvitys puomipakosta.
- ei ole
551 kirjoitti:
Ei ole vieläkään tullut vastausta, että mistä löytyy selvitys puomipakosta.
No se on vähän sama juttu kuin yrittää todistaa jumalan olemassoloa. Ei voi löytää todisteita kun sitä ei ole.
- raahallaisesti
Tatjuskaani kirjoitti:
Hinattava jarruttaa aina! Muuten menee hinaus päin pissalihoja! Vähänpä olet oppinut noilla kilometreillä..
höpö höpö, ei tarvi jarruttaa muuten kun hidastaessa. Tasaisella vauhdilla köysi kyllä pysyy kireällä, siitä huolehtii hinattavan auton ilmanvastus.
Ideana on yrittää pitää köysi suorana, pahintahan on se että jos hinattava menee lähelle hinaajaa ja sen jälkeen hinattava kiihdyttää ja repäisee köydestä, se katkeaa yllättävän helposti. Helpottuu kun toimitaan rauhallisesti ja ennakoitavasti.
Hinatessa maksiminopeus on 60km/h ja se on hyvä muistaa että moottoritiellä ei saa hinata, muuta kuin auton pois moottoritieltä seuraavaan liittymään asti. - Lukasija
sdadxdxds kirjoitti:
"Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo."
Mistä tämä pumivaatimusasia selviää?Jos tuo puomiväite perustuu tähän uutiseen, niin tuo vaatimus koskee vain kaupallisia hinauskuljetuksia.
"· Kaikkiin varsinaisiin muuttokuljetuksiin vaaditaan jatkossa liikennelupa."
Samoin tämä koskee vain kaupallisia muuttoja.
Se selviää, kun aukaisee uutisen linkit.
Surkean huonosti laadittu uutinen
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288708256356.html - Puomi86
551 kirjoitti:
Ei ole vieläkään tullut vastausta, että mistä löytyy selvitys puomipakosta.
Puomipakko on ainoastaan silloin voimassa kun hinattavan auton jarrut eivät toimi. Siinä se.
- Tow Truck
- Köysi kiinnitetään hinattavan auton etupuskurin alta löytyvään hinauslenkkiin (ks. käsikirja)ja hinaavan auton takapuskurin alta löytyvään hinauslenkkiin (ks. käsikirja).
- Hinattavassa autossa käsijarru pois, vaihde vapaalle, avain virtalukkoon ja virta päälle, niin rattilukkokin pysyy auki
- Hinaavan auton kuskin kanssa sovitaan käsi-, valo-, tai äänimerkit poikkeustilanteiden varalta.
- Hinaavan auton kuski kiristää köyden aluksi varovasti ja sitten vetää auton liikkeelle. Huolehtii siitä, että köysi pysyy kireällä, eli pyrkii pitämään tasaisen vauhdin, max. 60 km/h.
- Alamäessä ja muissa hidastamista vaativissa paikoissa on ehdottomasti käytettävä jarrua, jotta hinattava näkee vauhdin hidastuvan ja osaa myös jarruttaa varovasti oikealla hetkellä.
- Jos hinattavan auton akussa riittää virtaa, niin varoitusvilkut on hyvä pitää jatkuvasti päällä, pimeällä ajettaessa myös parkit, jotta takavalot näkyvät. Ajovalot syövät akun aika nopeasti tyhjäksi, joten niitä ei kannata suotta poltella.
- Katalysaattoriautoa ei saa hinata käyntiin, koska palamaton bensa katissa tuhoaa sen.
- Automaattivaihteisten hinauksen osalta katsottava ehdottomasti rajoitukset käsikirjasta. Yleensä niitä ei pidä hinata.- Kri
Voi vaikka sopia hinaajan kanssa, että hän näyttää hyvissä ajoin vain jarruvaloja ja varsinaisen jarrutuksen hoitaa hinattava. Tämä saattaa olla ongelmallista jos hinattava ei voi pitää moottoria käynnissä, koska silloin jarrutehostin ei yleensä toimi ja jarruttaminen vaatii paljon jalkavoimia. Samoin ohjaus muuttuu raskaaksi ilman ohjaustehostimen apua.
Raskas ja tehostimilla varustettu auto ei välttämättä ole ollenkaan hinattavissa moottori seisoksissa. Mutta sitä varten on hinurit olemassa. - Kri
Kri kirjoitti:
Voi vaikka sopia hinaajan kanssa, että hän näyttää hyvissä ajoin vain jarruvaloja ja varsinaisen jarrutuksen hoitaa hinattava. Tämä saattaa olla ongelmallista jos hinattava ei voi pitää moottoria käynnissä, koska silloin jarrutehostin ei yleensä toimi ja jarruttaminen vaatii paljon jalkavoimia. Samoin ohjaus muuttuu raskaaksi ilman ohjaustehostimen apua.
Raskas ja tehostimilla varustettu auto ei välttämättä ole ollenkaan hinattavissa moottori seisoksissa. Mutta sitä varten on hinurit olemassa.Jos tulee tiukka tilanne hinauksessa, niin sen köyden saa poikki koska tahansa kun takana tulija tekee voimakkaan äkkijarrutuksen.
- aiaia
Kri kirjoitti:
Jos tulee tiukka tilanne hinauksessa, niin sen köyden saa poikki koska tahansa kun takana tulija tekee voimakkaan äkkijarrutuksen.
Tietenkin "narusta", köydestä, ketjusta, vajerista... riippuen voipi olla että se auton "silmukka" lähtee tukilevyineen irti repien kaiken mahdollisen tieltä, eli ainakin puskurin. Olen nähnyt monta tälläistä "epätoivoista" tapausta, varsinkin talvella kun yritetään hinata henkilöauto pois lumipenkasta.
- miiksi
varoitusvilkut? Risteykseen tullessa sitten otat varoitusvilkun pois ja kytket suuntavilkun.. risteyksen jälkeen taas kytket varoitusvilkun. Parempi keino ilmoittaa takanatulijoille on laittaa varoituskolmio takaikkunalle. Ja hinattava hoitaa jarrutuksen, aina. Hinaaja jarruttaa vasta kun on pakko.
- Hajulla
Varoitusvilkkuja ei saa missään tapauksessa pitää päällä. Turha spekuloida, jos akussa on virtaa!. Jos akussa ei ole virtaa ja hinattavaan ei saada valoja päälle, niin sitten ei hinata.
Ja sitten tärkein, moottoritiellä ei hinata. En halua olla poliisi lähimmäisilleni, mutta aina kun näen moottoritiellä narulla hinattavan systeemin tartun autopuhelimeen ja soitan poliisille. Poliisin hätänumeroon, ja he ottavat ilmoituksen asiallisesti vastaan. - ärpyk
Hajulla kirjoitti:
Varoitusvilkkuja ei saa missään tapauksessa pitää päällä. Turha spekuloida, jos akussa on virtaa!. Jos akussa ei ole virtaa ja hinattavaan ei saada valoja päälle, niin sitten ei hinata.
Ja sitten tärkein, moottoritiellä ei hinata. En halua olla poliisi lähimmäisilleni, mutta aina kun näen moottoritiellä narulla hinattavan systeemin tartun autopuhelimeen ja soitan poliisille. Poliisin hätänumeroon, ja he ottavat ilmoituksen asiallisesti vastaan.http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=10537&main=25
Hinaus on kyllä sellainen taíteenlaji että siihen kannattaa ryhtyä vain jos olosuhteet ovat hyvä ja hinattava auto on hinauskunnossa ja hinaaja ja hinattava osaavat hommansa.
Jos autossa on edes osakasko niin se sisältää hinauksen korjaamoon. Eli kännykkä kouraan ja soitto lähimpään hinausliikkeeseen ja homma on hoidossa. - jep jep
aiaia kirjoitti:
Tietenkin "narusta", köydestä, ketjusta, vajerista... riippuen voipi olla että se auton "silmukka" lähtee tukilevyineen irti repien kaiken mahdollisen tieltä, eli ainakin puskurin. Olen nähnyt monta tälläistä "epätoivoista" tapausta, varsinkin talvella kun yritetään hinata henkilöauto pois lumipenkasta.
https://www.youtube.com/watch?v=YOz-huHIRC0
Idioottitouhua... vetosuunta niin että auto menee syvemmälle penkkaan.
- allu97
ku hinasin oman saab 900 ni piti pitää köysi kokoajan kireel ja valois piti olla köysi kireel ja ne mutkat ei rattia tarvii vääntä kokonaan sil hinaaja kääntä samal hinattavaa pikkuse
- WooBer
Nykyasetukset vaativat, että pitäisi olla vetopuomi välissä.
- he aivan!
niinpä!
- Ihmettelevä
Pykälä on...
- Savo pornoaato S99
Hyvästä asiasta läpinäkyvä trolli.
- se siitä
""""" - Katalysaattoriautoa ei saa hinata käyntiin, koska palamaton bensa katissa tuhoaa sen. """"
Jaa, vai niin, no ei sitä sitten voi startillakaan käynnistää, samasta syystä. - Hinaamisen historiaa
Hinaaminen on näköjään aina ollut vaikeaa. Kansa taisteli -lehdessä 1957 muuan suomalainen upseeri kuvailee saksalaista hinaustapaa Sallan rintamalla 1942.
"Auto meni niin syvälle kinokseen, ettei sitä miesvoimin kannattanut yrittääkään saada tielle. Odotimme seuraavaa samanlaista vetovaunua, joka pian saapuikin. Seurasin saksalaisten toimia, enkä tämän jälkeen lainkaan ihmeteilyt sitä, että saksalaisten korjauspajoilla oli niin paijon työtä.
Takimmainen vaunu ajoi metsään menneen vaunun Iähelle. Pitkä sinkkivaijeri kiinnitettiin vaunuumme ja jätettiin löysille. Ei siis tehty kuten meikäläiset, että sinkki vedetään hiljaisella vauhdilla kireälle. Ei, tässä jätettiin mahdollisimman paljon löysille ja vetävä vaunu otti sitten niin lujan vauhdin kuin suinkin sai ja "rytkäämällä" yritti irrottaa vedettävää. Irtosihan siitä aina jotakin, muttei auto itsessään liikkunut paikoiltaan ennen kuin saimme opetettua suomalaisia tapoja."- skandivani
Kelvottomia ovat germaanit lähes kaikessa (:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723