Näin

se alkoi ja loppui

Eli tarina hiustenlähdön alkamisesta ja loppumisesta.
Minulla oli tuuheat hiukset aina 24-vuotiaaksi asti kunnes rupesin juomaan kahvia kun olin kuullut että se voisi auttaa lievään päänsärkyyn josta olin kärsinyt koko nuoruuteni, ja auttoihan se, ja auttoi muutenkin, olin pirteämpi ja sosiaalisempi ja kahvi todella kolahti niinsanotusti, kofeiinituotteita kun en ollut ennen käyttänyt.
Jonkun ajan kuluttua huomasin kuitenkin päänahkan kiristystä joka luultavasti johtui kofeiinin verenpainetta kohottavasta vaikutuksesta, ja samoihin aikoihin aloin huomaamaan hiustenlähtöä. Aloin huomaamaan myös hermostumista ja ahdistumisoireita jotka kävivät lopulta niin sietämättömiksi että hakeuduin lääkäriin ja sain avuksi rauhoittavia bentsoja.
Ne auttoivatkin aluksi hyvin mutta koska ne väsyttivät käytin yhä enenevässä määrin kahvia pysyäkseni virkeänä töissä. Kierrehän siitä syntyi, aamulla monta kuppia kahvia että jaksoi duuniin ja illalla rauhoittavia että sai unta ja hiustenlähtö senkun kiihtyi ja kokeilin kaikenmailman hiustuotteita pysäyttääkseni sen mutta mikään luonnontuote tai shampoo ei auttanut. Stressi alkoi olemaan jo valtava ja suurin osa ajasta meni hiusten tarkasteluun peilin edessä.
No, sitten jotenkin aloin miettimään mistä hiustenlähtö oli saanut alkunsa ja jäljitin sen mihinkäs muuhun kuin kahvin juonnin aloittamiseen. Olin kuitenkin jo niin kahvi koukussa että en heti pystynyt lopettamaan vaan hain erilaisia vaihtoehtoja kofeiinin lähteeksi kuten kofeiini tabletit ja guarana, mutta ne eivät poistaneet kahvin himoa ja pian käytin kaikkia yhtäaikaa.
Tässä vaiheessa sattuma astui peliin. Vatsani oli jo aivan romuna liiallisesta kahvinjuonnista ja jouduin käymään vessassa jatkuvasti ripulin takia. Eräs kaverini kertoi että hänellä oli sama vaiva kunnes hän oli vaihtanut teehen joten päätin kokeilla. Ensiksi en pitänyt teen mausta mutta vähitellen totuin siihen ja kahvin juonti muuttui teen litkimiseksi. Yllättäen samalla myös stressi alkoi hellittää ja pystyin rentoutumaan vihdoinkin ilman rauhoittavia.
Jo muutaman päivän perästä huomasin kiristävän tunteen päässä kadonneen enkä enää käyttänyt aikaani peilin edessä hiuksia tutkien.
Lopetin rauhoittavien käytön kokonaan ja teetäkin join vain pari kuppia päivässä ja siihen loppui hiustenlähtö.
Ilmeisesti minulla oli kofeiiniyliherkkyys, joka laukaisi stressin ja sitä kautta verenpaineen nousun ja hiustenlähdön alkamisen.
Nyt olen 35 ja hiukseni ovat tuuheat jälleen eikä hiuksia lähde vaikka kuinka kampaisi ja päänahka tuntuu terveeltä eikä kiristä. Hiusraja on tosin noussut hieman mutta sehän on luonnollista että jo tässä iässä.
Nykyään käytän rogainea ihan vaan varmuuden vuoksi silloin tällöin jos huomaan stressin yllättävän ja päänahan kiristyvän. Propeciaa kokeilin pari pakkausta, mutta sain siitä ihottuman joten se jäi siihen.
Ruokavaliosta sen verran, että olen jättänyt pois vahvat mausteet ja yrtit jotka saattaisivat aktivoida liiaksi testosteronin tuotantoa, koska esim basilika ainakin minun kohdallani tuntuu olevan varsinainen hormooniboosteri.

12

4830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpönax

      täytyypä itsekin jättää siihen aamukupposeen.
      olen huomannut vaistomaisesti ottavani valeriaanaa tai benzoja kahvin kanssa ennaltaehkäisevästi

    • nössö

      panee myös hikoiluttamaan.Ylimääräinen jalka-ym hikoilu loppui kun vähensin kahvinjuontia.Tapoja on vaan niin vaikea muuttaa.Onneksi nykynuoret juovat vähemmän,ainakin kahvia.

    • Jere

      Joopajoo. Syitä hiustenlähtöön on monia. Omalla kohdallasi kyse ei sitten ollut perinnöllisestä hiustenlähdöstä.

      Itse olin hiustenlähdön alkaessa kilpaurheilija joten en käyttänyt lainkaan kahvia. Nykyään menee useampi kupponen päivässä eikä sillä tunnu kyllä olevan minkäänlaista vaikutusta hiustenlähdön etenemiseen.

    • KaljuPääKotka

      Hei,

      Kuulostaa ihan minulta. Olen kohta 25v täyttävä ja olen viimeiset 5kk juonut suuria määriä kahvia työstressin takia. Viimeisen 2kk aikana olen huomannut, että hiukseni ovat alkaneet harventumaan kovaa vauhtia. Kaikilla sukulaisillani on hyvä tukka, joten sen ei pitäisi olla perinnöllistä. Aloin eipäilemään kahvin osallisuutta asiaan koska sen kulutus on kasvanut aivan hirveästi, sekä uskon että kahvi diureettina heikentää muutenkin karvoitusta, hiuksista kun on 25% vettä.

      Sain tästä kirjoituksesta uskoa tulevaisuuteen!
      Kiitos :)

      • balding-gene

        Aika järkyttävää miten suomalaiset ovat näin taikauskoista porukkaa. Kahvilla ei ole mitään yhteyttä hiustenlähtöön. Sen sijaan bentsojen sivuoireisiin hiustenlähtö kuuluu. Stressi voi myös viedä hiukset. Tapahtuu noin kolme kuukautta stressaavan tapahtuman jälkeen. Hiuksia lähtee silloin paljon ja kasvavat takaisin noin puolen vuoden päästä. Perinnöllinen hiustenlähtö on aikalailla kaikilla geeneissä, kellä puhkee kellä ei. Mieti vaikka isovanhempiasi tai kummin kaimaa, kyllä sieltä se kalju löytyy. Diureeteilla ei myöskään ole minkäänlaista osuutta hiustenlähdössä, ei sitten minkäänlaista.

        Sori, kun piti tiputtaa maan pinnalle ja nyt sitä rogainee hakemaan siitä.


      • Robott
        balding-gene kirjoitti:

        Aika järkyttävää miten suomalaiset ovat näin taikauskoista porukkaa. Kahvilla ei ole mitään yhteyttä hiustenlähtöön. Sen sijaan bentsojen sivuoireisiin hiustenlähtö kuuluu. Stressi voi myös viedä hiukset. Tapahtuu noin kolme kuukautta stressaavan tapahtuman jälkeen. Hiuksia lähtee silloin paljon ja kasvavat takaisin noin puolen vuoden päästä. Perinnöllinen hiustenlähtö on aikalailla kaikilla geeneissä, kellä puhkee kellä ei. Mieti vaikka isovanhempiasi tai kummin kaimaa, kyllä sieltä se kalju löytyy. Diureeteilla ei myöskään ole minkäänlaista osuutta hiustenlähdössä, ei sitten minkäänlaista.

        Sori, kun piti tiputtaa maan pinnalle ja nyt sitä rogainee hakemaan siitä.

        Mitäs se kahvi nostaa? No sehän nostaa kortisolia joka stressihormoni. Että jos stressi voi viedä hiukset niin en vähättelis kahvin osuutta asiaan...


      • lammenranta

        miten laitan hiuksiini voiko joku vastata miten saa tasaisesti


    • lkjlkjlkj

      Jos juo enemmän stressin vuoksi kahvia, voi syy hiustenlähtöön olla stressi, ei kahvi itsessään. Stressaantumien aiheuttaa hormonimuutoksia elimistössä, ja pitkän päälle stressi on jatkuvana tuhoisaa terveydelle. Sotkee mm. unet, syömisrytmin, verensokeriarvot...

      Toiset toki ovat kofeiinille herkempiä kuin toiset. Itse lopetin kahvin jo murrosiässä. Meille juotettiin jo lapsena kahvia, mutta siinä oli enemmän maitoa ja kermaa kuin kahvia. Aikuisten tavalla en alkanut juoda, sain sydämentykytystä. Nyt keski-iässä lopetin suklaan syönnin. Ja verenpaineen alapaine laski 15 yksiköllä. Eli jos joku ruoka (tai miksei kosmetiikkatuote) sovi, niin itseään kannattaa kuunnella.

      Hiusakatemia (vai mikä se vähän kiistanalainen instanssi onkaan) pitää esim. pälvikaljun syynä päänahan spasmia, mikä katkaisee hiuksen. Eli sinänsä teoria voi pitääkin paikkansa.

      Mutta yleisesti yhteys koetun oireen ja koetun hoidon välillä voi olla kyseenalainen. Ihminen ei ole laboratoriorotta. Yleensä ihmisen elämässä muuttuu kerralla enemmän kuin yksi asia. Tällöin syy - seuraus -suhdetta voi olla vaikea todistaa aukottomasti. Silloinkaan, kun kyseessä ovat yleisesti mainostetut hiustenlähtöön tarkoitetut tuotteet.

    • Anonyymi

      Kahvia tulee juotua liikaa,kun puoli kuppia riittäisi päivässä, se on nautintoaine. Neljä, viisi kupillista päivässä tekee rauhattomaksi ja tressaavaksi. Rytmihäiriöt kuuluvat kuvaan ja mahdollisesti hiusten lähtö, kun mukana on myös aktiivinen seksielämä, niin sinkin puute vaikuttaa hiusten kasvuun.

    • Anonyymi

      Bullshittia koko topic.
      Se mikä toimii toisella ei koskaan toimi toisella.

    • Anonyymi

      Hiusakatemia, enpä kantaisi rahojani sinne. Juu, minä huomasin yhtäkkiä, et paljon hiuksia on jotenkin kadonnut ja kesti pari viikkoa huomata etteipä enää ole muita karvoja juuri ollenkaan. Ripset, kulmakarvat, kainalot, ihokarvat jne jotakuinkin tai täysin nollilla. Kilpirauhasarvot ok. Lääkärillä ei ollut mitään hoitokeinoa. No, selvitin tilannetta kun ymmärsin kaljuuntuvani suht reipasta vauhtia. Hätä oli suuri. Luin kymmeniä tunteja lääketieteellisiä ja kokemuksiin perustuvia artikkeleita. Tein näin: päänahkaan 1xpvässä käsihuuhdetta ja 2xpvä nestemäistä hydrocortisonia n.4vkoa. 3x pesin päänahan Ketoconazolilla. Ei enempää. Sitten minä osavege ostin pillereitä: B12, rauta, kalsium, omega3, biorin ja biotiini kaikkia 1 tabl 1xpvässä paitsi rautaa 2-3 vkossa. Näin n reilu kk ja sitten jätin omega3n ja kalsiumin pois ja ostin monivitamiinin tilalle muita pillereitä söin entiseen tapaan 1×pvä. Lopuksi tärkein. Ruoka . Söin ja syön joka päivä reilusti ainakin kahta näistä: seitä pakasteena, kananmunaa ja nestemäisiä rasvattomia maitotuotteita. Joka päivä. 2 ekaa kk kaikkia joka pvä paljon paitsi 1 kk n jälkeen vähensin kananmunien syöntiä 3-4 kpl viikossa kolesterolin takia. Tilanne nyt N 3kk n kuluttua. Hiusten lähtö vähentynyt jollei loppunut, kulmakarvat taitaa kasvaa, käsivarsiin tullut ihokarvat muuta en vielä huomaa. Aloitin muutama pvä sitten varalta uuden entisen päänahan hoitokuurin. Monivitamiimi- jne pillereissä olen ollut tarkkana että jodia on 150 ug=mikrogr=päivän tarve yhdessä pillerissä. Jatkan näin toistaiseksi, katsotaan lisääntyykö karvat ja loppuiko todella hiusten lähtö. Joskus lopetan muut ja jätän biorinin tai biotiinin, b12 ja monivitamiinin jäljelle. Seiti ja maitotuotteet tulevat pysymään jokapvä ruokavaliossa, mutta määrät vähemmän.

    • Anonyymi

      Minullakin alkoi lähteä hiuksia pari vuotta sitten. Korjasin ruokavalioni ja lopetin kahvin juonnin. Joko uuden ruokavalion tai kahvittelun lopettamisen seurauksena hiukset kasvoivat takaisin.

      Nyt olen ollut yli vuoden taas tuuheatukkainen.

      Korostaisin, että perinnölliseen hiustenlähtöön ruokavaliot ei vaikuta. Silloin syynä hiustenlähtöön ei ole kahvi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe