Ennakoinnin ja ennalta-arvattavuuden haasteet liikenteessä

Anonyymi

Liikenteessä pitää pystyä olettamaan, että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan. Jos ei näitä noudata, niin muiden varautuminen ja ennalta-arvattavuus alkaa kärsä. Jo pienikin ylinopeus saattaa esim. vaikuttaa ennalta-arvattavuuteen ja ennakointiin. Oletko koskaan miettinyt tätä?

Yhteiset säännöt ovat kaiken perusta. Heti jos joku lähtee näitä rikkomaan, niin muille saattaa tulla haasteita ennakoimisen kanssa.

31

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko laskenut kuinka mones provo-aloituksesi tämä oli valitsemastasi aiheesta? Vaihde jo viimein levyä tai lopeta pas__n jauhanta!

      • Anonyymi

        Penis.


      • Anonyymi

        Mitä provoa aloitusviestissä oli? Täyttä asiaa. Olisiko niin, ettet taaskaan ymmärtänyt lukemaasi, ja provoksi kirjoituksen luulit?


      • Anonyymi

        En tiedä miten pieni ylinopeus tai pieni alle suurimman sallitun ajaminen voi niin vaikea olla ennakoitavuuden kannalta, mutta esimerkiksi väistämisvelvollisen väistäminen, esim. suoraan ajettaessa jarruttaminen pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
        Toinen on jarruttaminen kameratolpalle vaikkei ylinopeutta ole alunalkaenkaan.
        Kolmas on kiihdytyskaistalla ajavan väistäminen päätiellä.

        On näitä vaikka mitä. Pysähtyminen ennen liikenneympyrään ajoa vaikkei ketään väistettävää ole kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä miten pieni ylinopeus tai pieni alle suurimman sallitun ajaminen voi niin vaikea olla ennakoitavuuden kannalta, mutta esimerkiksi väistämisvelvollisen väistäminen, esim. suoraan ajettaessa jarruttaminen pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
        Toinen on jarruttaminen kameratolpalle vaikkei ylinopeutta ole alunalkaenkaan.
        Kolmas on kiihdytyskaistalla ajavan väistäminen päätiellä.

        On näitä vaikka mitä. Pysähtyminen ennen liikenneympyrään ajoa vaikkei ketään väistettävää ole kohdalla.

        Kun pitää turvavälin kunnossa, niin edellä ajavan jarruttaminen ei yllätä tai aiheuta ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä miten pieni ylinopeus tai pieni alle suurimman sallitun ajaminen voi niin vaikea olla ennakoitavuuden kannalta, mutta esimerkiksi väistämisvelvollisen väistäminen, esim. suoraan ajettaessa jarruttaminen pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
        Toinen on jarruttaminen kameratolpalle vaikkei ylinopeutta ole alunalkaenkaan.
        Kolmas on kiihdytyskaistalla ajavan väistäminen päätiellä.

        On näitä vaikka mitä. Pysähtyminen ennen liikenneympyrään ajoa vaikkei ketään väistettävää ole kohdalla.

        Kaikkia asiat jotka liikenteessä eivät mene kuten me itse haluaisimme, aiheuttaa ärsyyntymistä. Rahanmenettämisen pelko sakkojen muodossa taas aiheuttaa jarruttelua, usein myös turhaa sellaista. Jalankulkijan astuminen suojatielle ärsyttää, koska meidän pitää, tai ainakin pitäisi päästää se turvallisesti sille. Monta sekunttia siinä menetämme ja omassa oravanpyörässä kun pyörimme, niin hirveäähän sekin on. Ennakointi ja muiden huomioiminen, puhumattakaan liikennesääntöjen noudattamisesta, on todella ärsyttävää ja aikaansaa hermojen kiristymistä. Erityisesti niille keskivertoa paremmille kuljettajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkia asiat jotka liikenteessä eivät mene kuten me itse haluaisimme, aiheuttaa ärsyyntymistä. Rahanmenettämisen pelko sakkojen muodossa taas aiheuttaa jarruttelua, usein myös turhaa sellaista. Jalankulkijan astuminen suojatielle ärsyttää, koska meidän pitää, tai ainakin pitäisi päästää se turvallisesti sille. Monta sekunttia siinä menetämme ja omassa oravanpyörässä kun pyörimme, niin hirveäähän sekin on. Ennakointi ja muiden huomioiminen, puhumattakaan liikennesääntöjen noudattamisesta, on todella ärsyttävää ja aikaansaa hermojen kiristymistä. Erityisesti niille keskivertoa paremmille kuljettajille.

        Asiat jotka liikenteessä tehdään lakien ja säänötjen vastaisesti, aiheuttavat ärsyyntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiat jotka liikenteessä tehdään lakien ja säänötjen vastaisesti, aiheuttavat ärsyyntymistä.

        Juuri näin, ja siksi jokainen meistä aiheuttaa ärsyyntymistä muissa tielläliikkujissa, emmekä itse sitä edes huomaa, koska ajamme kuten omasta mielestämme kuuluukin ajaa. Siis omasta mielestämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, ja siksi jokainen meistä aiheuttaa ärsyyntymistä muissa tielläliikkujissa, emmekä itse sitä edes huomaa, koska ajamme kuten omasta mielestämme kuuluukin ajaa. Siis omasta mielestämme.

        Ja siksi aloituksessa on se pointti, että jos kaikki ajavat sääntöjen mukaisesti, niin kaikki ajavat oikein, eikä oikein pelkästään omasta mielestä, vaan oikein niin että kaikki tietävät sen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siksi aloituksessa on se pointti, että jos kaikki ajavat sääntöjen mukaisesti, niin kaikki ajavat oikein, eikä oikein pelkästään omasta mielestä, vaan oikein niin että kaikki tietävät sen.

        Vaikka kaikki ajaisi lakien mukaan niin se aiheuttaa kuitenkin ärsytystä. Otetaan tämä perinteinen moottoritien ohitus esimerkki vaikka. Joku ajaa omasta tahdostaan 100kmh ja lähtee ohittamaan vaikka rekkaa. Vilkku päälle ja ohituskaistalle, koska siellä 120kmh ajavat autot ovat pitäneet kunnon turvavälit. Ohituskaistan kuljettajat joutuvat jarruttamaan ja tästä aiheutuu ketjureaktio taaksepäin.
        Ärsytyksen aiheuttaa yleisestä normista/tavasta/käytännöstä poikkeaminen, joka aiheuttaa ongelmia/vaaratilanteita muille.


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        Vaikka kaikki ajaisi lakien mukaan niin se aiheuttaa kuitenkin ärsytystä. Otetaan tämä perinteinen moottoritien ohitus esimerkki vaikka. Joku ajaa omasta tahdostaan 100kmh ja lähtee ohittamaan vaikka rekkaa. Vilkku päälle ja ohituskaistalle, koska siellä 120kmh ajavat autot ovat pitäneet kunnon turvavälit. Ohituskaistan kuljettajat joutuvat jarruttamaan ja tästä aiheutuu ketjureaktio taaksepäin.
        Ärsytyksen aiheuttaa yleisestä normista/tavasta/käytännöstä poikkeaminen, joka aiheuttaa ongelmia/vaaratilanteita muille.

        Ei aiheuta ainakaan minussa ärsytystä koska tiedän että näitä hitaammin ajavia seillä on ja heilläkin on oikeus ajaa vielä hitaamman yli, eli lakia ei rikota. Hidastan pieneksi hetkeksi ja odotan ja sitten nostan nopeuteni takaisin suurimpaan sallittuun ja matka jatkuu.

        Jos lakien ja sääntöjen noudattaminen aiheuttaa ärsyyntymistä, niin tällainen henkilö ei kenties ole lainkaan sovelias kuskiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aiheuta ainakaan minussa ärsytystä koska tiedän että näitä hitaammin ajavia seillä on ja heilläkin on oikeus ajaa vielä hitaamman yli, eli lakia ei rikota. Hidastan pieneksi hetkeksi ja odotan ja sitten nostan nopeuteni takaisin suurimpaan sallittuun ja matka jatkuu.

        Jos lakien ja sääntöjen noudattaminen aiheuttaa ärsyyntymistä, niin tällainen henkilö ei kenties ole lainkaan sovelias kuskiksi.

        Korjaus: siis ajaan vielä hitaamman ohi. ;-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei aiheuta ainakaan minussa ärsytystä koska tiedän että näitä hitaammin ajavia seillä on ja heilläkin on oikeus ajaa vielä hitaamman yli, eli lakia ei rikota. Hidastan pieneksi hetkeksi ja odotan ja sitten nostan nopeuteni takaisin suurimpaan sallittuun ja matka jatkuu.

        Jos lakien ja sääntöjen noudattaminen aiheuttaa ärsyyntymistä, niin tällainen henkilö ei kenties ole lainkaan sovelias kuskiksi.

        Kirjoitin: Ärsytyksen aiheuttaa yleisestä normista/tavasta/käytännöstä poikkeaminen, joka aiheuttaa ongelmia/vaaratilanteita muille

        En kirjoittanut mitään lakien ja sääntöjen noudatamisen ärsyttämisestä.


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        Kirjoitin: Ärsytyksen aiheuttaa yleisestä normista/tavasta/käytännöstä poikkeaminen, joka aiheuttaa ongelmia/vaaratilanteita muille

        En kirjoittanut mitään lakien ja sääntöjen noudatamisen ärsyttämisestä.

        Meitä ärsyttää kaikki jotka toimivat liikenteessä eri tavalla kuin me katsomme oikeaksi tai vääräksi. Ei siihen tarvita välttämättä edes mitään vaaran aiheuttamistakaan. Kunmuut eivät aja kuten me haluaisimme, se jo riittää ärsyyntymiseen.


    • Jos on kokemusta enemmän ajamisesta niin voi todeta, että on mahdotonta täysin ennakoida mitään. Itse asiassa käytännössä (mun mielipide) on vaikeampi ennakoida tasan sallittua nopeutta ajavaa kuin hiukan yli. Miksikö? Tasan sallittua ajaa todennäköisesti juuri kortin saanut nuori, tai eläkeläinen. Molemmissa tapauksissa ajamisessa on epävarmuutta ja saattavat tehdä yllättäviä liikkeitä kokemattomuuttaan tai arviointikyky heikentyneenä.

      • Anonyymi

        Minä taas olen sitä mieltä, että ylinopeutta ajavat ovat arvaamattomampia, koska jokainen heidän omasta mielestä sujuvaa etenemistä hidastavat, siis nopeusrajoutusta noudattavat, ärsyttävät, joten niistä ohi ja eroon päästäkseen, nämä ylinopeutta ajavat saattavat tehdä hyvinkin yllättäviä liikkeitä autollaan. Vaihdetaan aivan yllättäin ja nopeasti kaistaa, ja tietysti ilman vilkkua, nopeasti kiihdyttämällä, nämä ylinopeutta ajavat, saattavat joutua myös yllättäin jarruttamaankin nopeasti, ja sehän taas puolestaan aiheuttaa jarruttelua myös muille ja sitä nk. haitariliikettä.


    • Anonyymi

      Ei pieni ylinopeus tuohon asiaan vaikuta mitenkään, vaan ne arat ja arvaamattomat kuskit jotka väistelevät kolmion takaa tulevia ja muutenkin sotkevat väistämissääntöjä.

      • Anonyymi

        Toisen mielestä pieni ylinopeus on 3-4 km/h kun taas toisen mielestä pieni ylinopeus on 13-14 km/h. Nopeusrajoitus on raja ja se on sellainen raja, joka on jokaisen tiedossa. Tällöin ei yksittäisten henkilöiden mielipiteet vaikuta, että mikä on pieni ja mikä on suuri, vaan kaikilla on sama raja, joka siis on kaikkien tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisen mielestä pieni ylinopeus on 3-4 km/h kun taas toisen mielestä pieni ylinopeus on 13-14 km/h. Nopeusrajoitus on raja ja se on sellainen raja, joka on jokaisen tiedossa. Tällöin ei yksittäisten henkilöiden mielipiteet vaikuta, että mikä on pieni ja mikä on suuri, vaan kaikilla on sama raja, joka siis on kaikkien tiedossa.

        Mutta tässä ketjussa aihe on se, mikä haittaa ennalta-arvattavuutta.
        Vaikka minäkin ohitan alle sallitun ajavat aina jos on kelvollinen tilaisuus, ei sen arvioiminen että missä välissä ehtii ohittamaan ja missä ei, muutaman kilsan ylinopeus vastaantulijalla ei vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tässä ketjussa aihe on se, mikä haittaa ennalta-arvattavuutta.
        Vaikka minäkin ohitan alle sallitun ajavat aina jos on kelvollinen tilaisuus, ei sen arvioiminen että missä välissä ehtii ohittamaan ja missä ei, muutaman kilsan ylinopeus vastaantulijalla ei vaikuta.

        Kiteyttäisin asian niin että ennalta sovituista asioista poikkeaminen haittaa ennalta-arvattavuutta. Liikennesäännöt ovat niitä ennalta sovittuja asioita, eli ne pelisäännöt, jotka ovat kaikkien tiedossa. Jos alkaa jollain tapaa sooloilemaan, niin se todella haittaa ennalta-arvattavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiteyttäisin asian niin että ennalta sovituista asioista poikkeaminen haittaa ennalta-arvattavuutta. Liikennesäännöt ovat niitä ennalta sovittuja asioita, eli ne pelisäännöt, jotka ovat kaikkien tiedossa. Jos alkaa jollain tapaa sooloilemaan, niin se todella haittaa ennalta-arvattavuutta.

        Mutta varmaan ymmärrät että mitä pienempi se muutos on oletettuun nähden, sen vähemmän sillä on merkitystä, se ajaako joku muutaman prosentin yli tai alle suurimman sallitun, ei juurikaan vaikuta, mutta esim. Reilu hidastaminen/ jarruttaminen paikassa missä siihen ei ole syytä on jo merkittävä ennalta-arvattavuuden kannalta.

        Voisitko siis kertoa missä tilanteessa se muutaman kilsan ylinopeuden vaikutus ennalta-arvattavuuteen vaikuttaa mihinkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta varmaan ymmärrät että mitä pienempi se muutos on oletettuun nähden, sen vähemmän sillä on merkitystä, se ajaako joku muutaman prosentin yli tai alle suurimman sallitun, ei juurikaan vaikuta, mutta esim. Reilu hidastaminen/ jarruttaminen paikassa missä siihen ei ole syytä on jo merkittävä ennalta-arvattavuuden kannalta.

        Voisitko siis kertoa missä tilanteessa se muutaman kilsan ylinopeuden vaikutus ennalta-arvattavuuteen vaikuttaa mihinkään?

        Aloittajaa vaan ärsyttää ne muutaman kilsan yli sallitun ajavat mutta se yritti puolustella jyrkkää näkemystään ennalta-arvattavuudella. Nyt se ei osaa enää vastata mitään järkevää kun nämä muut paljon merkittävämmät häiriötekijät on otettu esiin mitkä luultavimmin on niitä hänelle itselleen ominaisia toimintatapoja kaikkine kameratolpille jarruttamisineen.


      • Anonyymi

        Moottoritielle liittymisen kohdalla voi ylinopeus olla suurikin haittatekijä. Esimerkki: Katson sopivan välin ja nostan rampilla nopeuteni suurimpaan sallittuun ja aion liittyä mukaan. Takaa ylinopeutta tuleva kuitenkin imee raon kiinni valitsemallaan nopeudella ja häiritsee/vaikeuttaa/estää liittymiseni. Käytännön kokemuksia löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritielle liittymisen kohdalla voi ylinopeus olla suurikin haittatekijä. Esimerkki: Katson sopivan välin ja nostan rampilla nopeuteni suurimpaan sallittuun ja aion liittyä mukaan. Takaa ylinopeutta tuleva kuitenkin imee raon kiinni valitsemallaan nopeudella ja häiritsee/vaikeuttaa/estää liittymiseni. Käytännön kokemuksia löytyy.

        Tällöin sinä jarrutat ja et mene eteen aiheuttamaan vaaratilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta varmaan ymmärrät että mitä pienempi se muutos on oletettuun nähden, sen vähemmän sillä on merkitystä, se ajaako joku muutaman prosentin yli tai alle suurimman sallitun, ei juurikaan vaikuta, mutta esim. Reilu hidastaminen/ jarruttaminen paikassa missä siihen ei ole syytä on jo merkittävä ennalta-arvattavuuden kannalta.

        Voisitko siis kertoa missä tilanteessa se muutaman kilsan ylinopeuden vaikutus ennalta-arvattavuuteen vaikuttaa mihinkään?

        Liikenteessä ei juurikaan ole tilanteita, joissa ei takuuvarmasti tule mitään syytä jarruttaa tai muutoin hidastaa. Jarruttamisen pitäisi siis olla ennalta-arvattavaa milloin vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällöin sinä jarrutat ja et mene eteen aiheuttamaan vaaratilannetta.

        Voi myös siirtyä kaistalle ennen kuin se puupää on ehtinyt rinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä ei juurikaan ole tilanteita, joissa ei takuuvarmasti tule mitään syytä jarruttaa tai muutoin hidastaa. Jarruttamisen pitäisi siis olla ennalta-arvattavaa milloin vain.

        Varsin hyvin autosta, joka on selvästi edellä menevää korkeampi, näkee erittäin hyvin onko jarruttamiseen aihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällöin sinä jarrutat ja et mene eteen aiheuttamaan vaaratilannetta.

        Mitään jarruttamistarvetta ei olisi, jos esimerkissä mainittu pääväylällä ajava ei ajaisi ylinopeutta ja imisi rakoa kiinni. Kyseinen esimerkki moottoritielle liittymisestä on hyvä ja suoraan aloitukseen sopiva ennakointiin liittyvä haitta jossa muiden ylinopeus todellakin haittaa suoritusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään jarruttamistarvetta ei olisi, jos esimerkissä mainittu pääväylällä ajava ei ajaisi ylinopeutta ja imisi rakoa kiinni. Kyseinen esimerkki moottoritielle liittymisestä on hyvä ja suoraan aloitukseen sopiva ennakointiin liittyvä haitta jossa muiden ylinopeus todellakin haittaa suoritusta.

        Olen samaa mieltä, siis jos ylinopeus on huomattava, kyllä esim. 100 km/h tielle on helppo liittyä ja löytää itselleen sopiva väli jos päätien liikenteen nopeus on 100 km/h tai poikkeaa siitä enintään 5% suuntaan tai toiseen.
        Silti, onpa päätiellä nopeudet olleet mitä tahansa niin olen kyllä onnistunut sovittamaan nopeuteni samaksi ennen liittymistä. Ei se ainakaan minulle ole vaikeuksia tuottanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, siis jos ylinopeus on huomattava, kyllä esim. 100 km/h tielle on helppo liittyä ja löytää itselleen sopiva väli jos päätien liikenteen nopeus on 100 km/h tai poikkeaa siitä enintään 5% suuntaan tai toiseen.
        Silti, onpa päätiellä nopeudet olleet mitä tahansa niin olen kyllä onnistunut sovittamaan nopeuteni samaksi ennen liittymistä. Ei se ainakaan minulle ole vaikeuksia tuottanut.

        Haastan liittymään aina niin, että et ylitä nopeusrajoitusta tilanteessa. Miten mahtaa onnistumisien määrän silloin käydä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haastan liittymään aina niin, että et ylitä nopeusrajoitusta tilanteessa. Miten mahtaa onnistumisien määrän silloin käydä?

        Todennäköisesti aiheutat ketjukolarin joko moottoritiellä tai kiihdytyskaistalla. Pääasia, että ajoit lakien mukaisesti, muiden turvallisuudesta välittämättä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe