tommoseen kummat parempia mineraalit vai synteettiset moottoriöljyt
mineraali vai synteettinen
17
7902
Vastaukset
- Jamppa1
siinäkin nuo synteettiset palvele parhaiten jos raaskit ostaa. Tietty jos ja kun sitä kuluu jonkin verran niin kannattaa laskeskella.
- muttei vesi
Tuon ikäiseen autoon kuluu mineraaliöljyt. Moottorin tiivisteet eivät ole suunniteltu synteettisille.
- Tumppi-82
Siis mitä pahaa synteettinen tekee tiivisteille?
Ainoa asia miksi synteettistä öljyä ei voisi laittaa vanhaan moottoriin, on sen parempi huuhtelu kyky. Eli synteettinen saa mineraalista jääneet röhnät liikkeelle jotka voivat tukkia voitelukanavia.
Tosin en tiedä yhtään autoa jolle olisi käynyt näin. - mb v8-83
Tumppi-82 kirjoitti:
Siis mitä pahaa synteettinen tekee tiivisteille?
Ainoa asia miksi synteettistä öljyä ei voisi laittaa vanhaan moottoriin, on sen parempi huuhtelu kyky. Eli synteettinen saa mineraalista jääneet röhnät liikkeelle jotka voivat tukkia voitelukanavia.
Tosin en tiedä yhtään autoa jolle olisi käynyt näin.vanhempi moottori,kumpis se parempi sitten olis,ei se hinta ole pääasia vaan kumpi parempi ominaisuuksiltaan.näissähän sanotaan yläkerran nokkien olevan arkoja kulumaan,että pohtikaapa minulle kumpaa käyttäisin,kiiiiitos
- Tumppi-82
mb v8-83 kirjoitti:
vanhempi moottori,kumpis se parempi sitten olis,ei se hinta ole pääasia vaan kumpi parempi ominaisuuksiltaan.näissähän sanotaan yläkerran nokkien olevan arkoja kulumaan,että pohtikaapa minulle kumpaa käyttäisin,kiiiiitos
Luottaisin Valvolinen ammattitaitoon ja valitsisin Valvoline MAX-Life moottoriöljyn. Ei ehkä sovellu hyytävimmille pakkasille. Mutta niitä tuskin enää tulee.
http://www.valvolineeurope.com/fi/index.asp?pageid=daaf5856206344f8a8c68fb6eeae6ca8
Tai sitten laittaisin ihan "tavallista" täysynteettistä. Kuten Mobil tai Castrol.
Kovaa kehua on myös saanut X1R öljyn-lisäaine, jota itsekin käytän kilpamoottoripyörissä. Sen pitäisi toimia ja estää kulumista tehokkaasti. Aine siis toimii oikeasti eikä ole mitään ostos teeveen motoruppia tai muuta humpuukia. - Jamppa1
mb v8-83 kirjoitti:
vanhempi moottori,kumpis se parempi sitten olis,ei se hinta ole pääasia vaan kumpi parempi ominaisuuksiltaan.näissähän sanotaan yläkerran nokkien olevan arkoja kulumaan,että pohtikaapa minulle kumpaa käyttäisin,kiiiiitos
tarkennetaan tuota tiivistehommaa niin aikanaan synteettiset sai huonoa mainetta kun perinteisellä synteettisen raaka-aineella eli PAO:lla on taipumuksena tulla tiivisteiden välistä herkästi ulos. Kun tämä huomattiin, alettiin PAO -pohjaisiin öljyihin lisätä tiivisteitä turvottavia aineita. Tämä joskus 70-luvulla siis. Tiivisteissä ei sinänsä ole paljoa eroja uusien tai vanhojen autojen kesken. Eli vastoin yleistä käsitystä saman paksuiset mineraali ja PAO -pohjaiset öljyt eivät vuoda koneesta sen herkemmin. Tämä on tullut itsekin testattua noilla 70 ja 80 -lukujen vehkeillä mitä eräs perheenjäsen keräilee.
Nokkien kulumiseen vaikuttaa varmaan eniten kuinka notkeaa öljyä käytetään pakkasilla. Jos siinä öljyn ehtimisessä nokille on viivettä kovan vskositeetin takia niin nokat joutuu hankaamaan kuivana.
Sekä synteettisissä että mineraalissa käytetään puhdistavia aineita eli ne ovat peseviä. Sitä paljonko missäkin merkissä on näitä aineita on vaikea sanoa.
Jos saa suositella hyvää öljyä ja hinnalla ei ole väliä niin Motul 8100 0w-40. Täyssynteettinen esteripohjainen. Esterit ovat neutraaleja tiivisteille eikä niihin tarvitse edes lisätä mitään aineita että pysyvät koneessa. Lisäksi muut ominaisuudet on huippua, kuten -60 jähmepiste, jne. Motulihan nyt on synteettisissä aika käsite, jostain -72 vuodesta ovat niitä värkkäilleet ja nimeen ei voi olla törmäämättä moottoriurheilussakaan.
Itse asiassa juuri äsken lorotin reilu puoli litraa mun "prolewageniin" ja hienosti virtasi purkista vaikka oli -20 asteista. Tuo maksaa siinä 50 euroa/5l kannu mutta tuolla voit siirtää huolesi siitä tiivisteasiasta ja muistakin voiteluasioista sivuun.
Täyttää jonkun mersunkin luokituksen mutta katso tuolta lisää:
http://www.motul.com/uk/produits/index.html
Niin ja kyllä se kasi on aina kasi;) - NäinOnJetsulleen
Tumppi-82 kirjoitti:
Siis mitä pahaa synteettinen tekee tiivisteille?
Ainoa asia miksi synteettistä öljyä ei voisi laittaa vanhaan moottoriin, on sen parempi huuhtelu kyky. Eli synteettinen saa mineraalista jääneet röhnät liikkeelle jotka voivat tukkia voitelukanavia.
Tosin en tiedä yhtään autoa jolle olisi käynyt näin.On kuule pesevyys kiinni lisäaine paketista ei öljyn laadusta syn/mineraali. Suurin osa raskaankaluston öljyistä on mineraali öljyjä ja niissä melkoiset pesuaineet jotta noki ja muu karppa ei kertyisi koska useat niistä LL käyttöön jopa 100000km
- tigre
Hei !
Mineraaliöljyt vs. synteettiset ?
Mineraaliöljyjen ominaisuudet verrattuina PAO-öljyihin.
PAO-öljyt voittavat mineraaliöljyt seuraavissa ominaisuuksissa:
- laajempi lämpötila-alue nestemäisenä
- paremmat viskositeetti lämpötilaominaisuudet
- parempi hapettumisen kesto
- piemempi haihtuvuus
PAO-öljyt häviävät mineraaliöljyille seuraavissa ominaisuuksissa:
- lisäaineiden liukoisuus
- hinta
Mineraaliöljyt ja PAO-öljyt ovat yhtä hyviä seuraavissa ominaisuuksissa:
- lakan ja maalin yhteensopivuus ???, tarkoittaa ilmeisesti öljyn liuotuskykyä.
- ruosteen esto-ominaisuudet
- voiteluominaisuudet
- lämpötilastabiilisuus
Ullmans: Encylopedia of Industrial Chemistry, Vol A15, p.433, Table 6. Comparison of the properties of synthetic and mineral oils.
Tämän taulukon perusteella yleinen luulo, että mineraaliöljy voitelisi huonommin kuin syntettinen PAO-öljy on perätön. Samoin väite, että mineraaliöljyn ruosteenesto kyky on huonompi on perätön ja myös väite, että mineraaliöljy liuottaa huonommin likaa on osittain perätön. Jos moottoriöljyllle halutaa erittäin laaja viskositeettialue alue esim. 10W-60 niin mineraalipohjaiseen öljyyn joudutaan lisäämään enemmän viskositeettia parantavia lisäaineita kuin synteettiseen perusöljyyn. Tämä voi heikentää mineraaliöljyn pesuominaisuuksia.
Oikeastaan synteettisen PAO-öljyt hakkaavat mineraaliöljyt vain kahdessa asiassa: ne toimivat paremmin yli -15 asteen pakkasilla ja yli 100 asteen lämpötilosssa, jolloin kone keittää, sekä niiden vanhenemiskesto on parempi (long life).
Vielä sananen herrojen herkuista eli esteriöljyistä verrattuina mineraali- ja PAO-öljyihin.
- niillä on vielä paremmat viskositeettilämpötila käyttäytyminen kuin PAO-öljyillä.
- sekottuvat huonommin mineraaliöljyihin kuin PAO-öljyt
- pienempi haihtuvuus kuin PAO-öljyillä
- heikommat pesuominaisuudet kuin PAO-öljyillä
- heikommat ruosteen estoominaisuudet kuin PAO-öljyillä
- paremmi lisäaineiden liuotuskyky kuin PAO-öljyillä
- paremmat voiteluominaisuudet kuin PAO- ja mineraaliöljyillä.
- paremmpi lämpotilankestävyys kuin PAO-öljyillä
- eivät niin herkästi syttyviä kuin PAO- ja mineraaliöljyt
Saksan maalle MB 126 Series 500 SE 1980-91 tajotaan esimerkiksi seuraavia Shellin öljyjä:
Sehr Gut Helix Ultra 5W-30 synteettinen
Gut Helis Plus S 5W-40 synteettinen
Ausrechund Helix Super 10W-40 mineraali- 0ilman
No tähän sanois pappikin jo aamen.
- 126 se500
kova on herroilla tuo tietopuoli oljyistä ja homma hanskassa.voiko tässä muuta kuin kiittää ja kumartaa.tietoa tuli ihan oikeesti ja paljon,hän täältä kumartaa ja pokkaa ,toksia
- LOTOS
Ero mineraali/synteettinen on sama mitä voi/margariini.
Mineraali on kuin voita, lähes luonnontuote ja jäykkää kamaa kylmässä. Kyllähän sekin liukasta on.
Synteettinen on kuin margariini, ei sitä luonnosta löydy, vaan siihen on jalostamalla saatu haluttuja ominaisuuksia. Esim kylmäjuoksevuus: otat sitten synteettisen öljyn pakkasesta tai margariinin jääkaapista, molemmat ovat melko juoksevia vielä siinä missä voi/mineraali olisi jo umpipuuta. Synteettinen saadaan mös jalostamalla paremmin tasalaatuiseksi.
Kumpaa siis koneeseen (tai kehoon)? Jalostettua vai sitä perinteistä? - 434763737
Tässä on Mobilin sivuilla lueteltu syteettisen perusöljyn (PAO/esteri) etuja mineraaliin/puolisynteettiseen (krakattu) verrattuna:
-erinomainen suoja
-pienin mahdollinen öljyn kunnon heikkeneminen
-nopeampi voitelu matalan lämpötilan käynnistyksissä
-erinomainen suoja korkeissa lämpötiloissa
-poikkeuksellisen hyvä vastustuskyky lämpöhajoamiselle
-moottorin puhtaus
-loistava suoja haitallista karstaa vastaan
-puhtaammin toimivat moottorit
-moottorin tehokkuus
-parempi vastustuskyky öljyn hapettumiselle (paksuuntumiselle) vähentää moottorin kitkaa
-pienempi öljynkulutus suurissa nopeuksissa
-tehokkaampi moottorin toiminta laajemmalla lämpötila-alueella
http://www.mobil1.fi/oppimiskeskus/synteettisten-oljyjen-laboratorio.aspx- LoistavaOnTermiHieno
Ja tässä saman puljun kehuja 100% mineraaliöljystä
Erittäin laadukkaat perusöljyt sekä lisäaineet antavat tuotteelle erinomaisen kyvyn vastustaa karstan muodostumista ja korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa öljyn paksuuntumista. Mobil Delvac MX 15W-40- dieselmoottoriöljyllä on erinomainen hapettumiskestävyys, hyvä suoja korroosiota vastaan sekä minimaalinen lakanmuodostus korkeissa lämpötiloissa
Kyllä adjektiiveja piisaa molemmissa... - srhsrsr
LoistavaOnTermiHieno kirjoitti:
Ja tässä saman puljun kehuja 100% mineraaliöljystä
Erittäin laadukkaat perusöljyt sekä lisäaineet antavat tuotteelle erinomaisen kyvyn vastustaa karstan muodostumista ja korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa öljyn paksuuntumista. Mobil Delvac MX 15W-40- dieselmoottoriöljyllä on erinomainen hapettumiskestävyys, hyvä suoja korroosiota vastaan sekä minimaalinen lakanmuodostus korkeissa lämpötiloissa
Kyllä adjektiiveja piisaa molemmissa...Voihan se mineraali ja puolisynteettinenkin olla hyvä. Tuossa mineraalin kuvauksessa ei vain verrata synteettisiin perusöljyihin. Yllä olevassa synteettisen perusöljyn etujen listauksessa verrataan huonompiin perusöljyihin:
"etuja mineraaliin/puolisynteettiseen (krakattu) verrattuna"
- Samanlaisessa_Mersussa
500 SEC käytän 10W40 puolisynteettistä öljyä. Hyvin toimii 250 tkm ajetussa autossa puhtaassa kesäkäytössä. Nokka-akselit eivät kuluneet vielä yhtään mutta jakoketjun ohjaimiin kannattaa kiinnittää huomiota kun niistä yksi pyrkii katkeamaan vanhempana. Jos kone helähtää tai räsähtää käynnistyksessä, se johtuu siitä että ketju tavoittaa venttiilikopan kanteen kiinni. Omassa ketku oli myös venynyt niin että ennakoita ei saanut enää kohdalleen. Remontin jälkeen kone oli aivan erilainen teholtaan ja käyntiääneltäänkin. Muutenhan tuo alumiinimoottori on melkein ikuinen pinnoitettuine sylintereineen.
- Kiittävä
Olipa kunnon asiaa , kiitoksia.
- Silminäkijä
Yhteenvetona todettakoon.Samapa tuo kumpaa öljyä laitat,päättele itse!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831579Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721390Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271354Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
- 11941