Kuuliaisuus rippi-isälle

Anonyymi

Munkkien tulee olla kuuliaisia igumenille. Mihin asti seurakuntalaisen täytyy olla kuuliainen rippi-isälleen? Sataprosenttisesti?

4

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei silloin, jos omatunto sanoo toisin.
      Esim. sisar Kristoduli lähti Kreikasta luostaristaan, kun ei voinut olla samaa mieltä juutalaisista, kuin paikallinen piispa.

• Anonyymi

Kyllä kuuliaisuus rippi-isälle on asianmukaista. Joskus hän voi antaa neuvoja, jotka koet typerinä mutta lopulta ne koituvat hyväksi. Omasta kokemuksesta puhun. Jos ei rippi-isä
      tunnu ”omalta”, niin voi vaihtaa.

• Anonyymi

Mahtaakohan olla seurakuntavaalit lähellä kun yli seitsemänkymppiset vietiin Airistolle ilmaisristeilylle? En kyllä äänestäisi kirkkoherran mielen mukaisesti.

Tuli viime seurakuntavaalit ja annatyt ohjeet.

• Anonyymi

No ei todellakaan tarvitse olla 100-prosenttisesti kuuliainen. Tässä on tainnut aloittaja lukea luostarikilvoittelijoiden opetuksia kuuliaisuusesta vanhukselleen? Täysi kuuliaisuus kuuluu vain luostarikilvoitukseen ja silloinkin vain, jos sillä henkilöllä, jolle aiotaan olla kuuliaisia, on itse kokemusta kuuliaisena olosta jollekulle toiselle. Yleensä tämä luostarissa toteutuukin.

Toisin sanoen tavallinen srk-pappi on tuskin itse ollut kuuliainen sanan varsinaisessa merkityksessä kenellekään - nyt ei siis tarkoiteta kuuliaisuutta piispoille, mikä perustuu vähän eri asiaan.

Terve rippi-isä ei myöskään edellytä koskaan kuuliaisuutta rippilapsiltaan. Jos näin on, niin se on sairautta ja vallankäyttöä.

On eri asia tutkiskella rippi-isän sanomia asioita ja antamia neuvoja Kristuksessa. Usein ikävältä ja turhanpäiväiseltä tuntuva neuvo kirkastuu, kun sitä lähestyy Kristuksessa ja armon avulla. Ja hyvä rippi-isä pidättäytyy liiallisesta neuvomisesta ja rukoilee sen sijaan rippilapsensa puolesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2998
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2884
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2703
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2568
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2468
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2460
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2231
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2138
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2038
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2032
    Aihe