Hyvä lakiuudistus

Anonyymi

Ensi kesänä ei tarvitse enää väistää muita autoja jatkuvasti pientareelle kun jarrutonta peräkärryä saa vetää 100 km/h

Hienoa.

Onkohan muita liikenteen sujuvuutta edistäviä uudistuksia tulossa?

Mitenkähän on, kun poliisi on aina toitottanut että liikenteessä rangaistaan silloin jos aiheuttaa vaaraa liikenteessä, että ei ketään huvikseen sakoteta, niin jos vedän kärryä jo nyt satasen vauhdilla niin ei kai se vaarallista ole nyt jos se ei ole sitä ensivuonnakaan, eli sakottavatko vaiko eivät?

18

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun edes nykyisillä nopeuksilla peräkärryjen jouset, pyöränlaakerit tai renkaat, ei kestä kuljetan itse ja säästän - tyyppien järkyttäviä sora - ja puutavarakuormia, niin miten ne kestäisi yli 20 % suurempaa nopeutta? Tänäkin kesänä olen nähnyt toistakymmentä kärryä tienposkessa, milloin rengas räjähtäneenä, milloin laakeri kiinnileikanneen kun kuormaa pikkasen tuli liikaa, niin väkisin tullut mietittyä että mitä taas on liikkunut lainsäätåjän päässä? Ilmeisesti yhtä vähän, kuin pienen Kärpän tai Muulin päälle kuution soraa tai puutavaraa kuormanneen suomalaisen miehen. Eli lisää riskejä tulossa tien päälle.

      • Anonyymi

        Lakihan ei velvoita ajamaan satasta, vaan sallii sen. Edelleen kuskilla säilyy velvollisuus ajaa kaikki olosuhteet huomioiden, eli mikäli lasti tai kärryn kunto tai mikä tahansa muu syy vaatii rauhallisempaa nopeutta, niin sitten on ajettava rauhallisemmin.

        Aiemmin kesällä kävin hakemassa halkokuorman reilun 100 kilometrin päästä. Tyhjän kärryn kanssa olisin voinut ajaa satasta ilman ongelmia, mutta takaisin tullessa ei käynyt mielessäkään ajaa yli seitsemääkymppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakihan ei velvoita ajamaan satasta, vaan sallii sen. Edelleen kuskilla säilyy velvollisuus ajaa kaikki olosuhteet huomioiden, eli mikäli lasti tai kärryn kunto tai mikä tahansa muu syy vaatii rauhallisempaa nopeutta, niin sitten on ajettava rauhallisemmin.

        Aiemmin kesällä kävin hakemassa halkokuorman reilun 100 kilometrin päästä. Tyhjän kärryn kanssa olisin voinut ajaa satasta ilman ongelmia, mutta takaisin tullessa ei käynyt mielessäkään ajaa yli seitsemääkymppiä.

        Mutta kun läheskään jokainen ei edes nykyään aja kärry perässä suurinta sallittua nopeutta, niin miksi ne ajaisi sitä tulevaisuudessakaan?


      • Anonyymi

        Ja kuormansidonnat! Hehe. Niitä kun katsoo esim. rakennustarvikeliikkeen pihalla niin huhhuh. Viiden metrin lautakuorma sidotaan pienen pienillä liinoilla kiinni, ja usein vain kuorman yli. Pituussuntaan ei juuri kenenkään mielestä tarvitse sitoa. Hehe. Ja kun fysiikan lakeja miettii, niin jos nopeus kasvaa 20 %, niin törmäysenergia kasvaa... hehe.... arvaatkaapa kuinka paljon? Ja pitkien kuormien sivuttaisvoimat.... Nopeuden kasvaessa alkaa lankkukuormat heittelehtimään entistä useammin ja kovemmin. Kohta nähdään enenevissä määrin moottoriteillä hienoja suorituksia siitä, kun ylikuormattu peräkärry, pitkine lankkuineen on alkanut heittelehtimään ja samalla käntänyt auton pois edestään, keula tulosuuntaan, jos ei peräti kääntänyt autoa katolleen kauas ojaan.
        Juu lisää nopeutta vaan, sillä kyllä suomalaisen nopeusrajoitusten ja muidenkin autoiluun liittyvien lakien ja sääntöjen noudattamiseen voi luottaa.. Hehe.


      • Anonyymi

        Eli lakiuudistus on onnistunut. 100km/h nopeus ei ole ongelma, ylikuorma ja lastin kiinnittämättä jättäminenhän pysyy käsittääkseni jatkossakin kiellettynä.

        Ei minulle tulisi mieleenkään lähteä niin huonokuntoisella tai väärin lastatulla kärryllä tielle jolla ei ole ihan hyvä ajaa sitä satasta.

        Ei se oikeuta lähtemään väärin kuormattua tai muuten huonokuntoista kärryä vetämään että ajaa hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli lakiuudistus on onnistunut. 100km/h nopeus ei ole ongelma, ylikuorma ja lastin kiinnittämättä jättäminenhän pysyy käsittääkseni jatkossakin kiellettynä.

        Ei minulle tulisi mieleenkään lähteä niin huonokuntoisella tai väärin lastatulla kärryllä tielle jolla ei ole ihan hyvä ajaa sitä satasta.

        Ei se oikeuta lähtemään väärin kuormattua tai muuten huonokuntoista kärryä vetämään että ajaa hiljaa.

        Ei oikeuta ei, mutta miksi ihmeessä tulevasiuudessakaan kärryjen vetäjät kuormaisivat pienempiä kuormia, sitoisivat ne paremmin, kuin ennenkään? Kun ymmärrys ja taito ei riitä, niin ongelma on ja pysyy. Nyt reilusti suurrmmilla nopeuksilla vahingot ja onnettomuudet lisääntyvät ja jälki on entistä karmeampaa. Eli lainsäätäjä on asettanut ohitusten vähenemisen yleisen liikenneturvallisuuden edelle. No, näitä päätöksiä tekevät useimmin ne, jotka tietävät autoilusta ja eteenkin peräkärryjen vetämisestä vain sen, minkä taksin takapenkiltä näkevät. Ja vakuutusyhtiöt kiittävät vakuutusmaksujen muodossa. Hienoa Arkadianmäki taas kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuormansidonnat! Hehe. Niitä kun katsoo esim. rakennustarvikeliikkeen pihalla niin huhhuh. Viiden metrin lautakuorma sidotaan pienen pienillä liinoilla kiinni, ja usein vain kuorman yli. Pituussuntaan ei juuri kenenkään mielestä tarvitse sitoa. Hehe. Ja kun fysiikan lakeja miettii, niin jos nopeus kasvaa 20 %, niin törmäysenergia kasvaa... hehe.... arvaatkaapa kuinka paljon? Ja pitkien kuormien sivuttaisvoimat.... Nopeuden kasvaessa alkaa lankkukuormat heittelehtimään entistä useammin ja kovemmin. Kohta nähdään enenevissä määrin moottoriteillä hienoja suorituksia siitä, kun ylikuormattu peräkärry, pitkine lankkuineen on alkanut heittelehtimään ja samalla käntänyt auton pois edestään, keula tulosuuntaan, jos ei peräti kääntänyt autoa katolleen kauas ojaan.
        Juu lisää nopeutta vaan, sillä kyllä suomalaisen nopeusrajoitusten ja muidenkin autoiluun liittyvien lakien ja sääntöjen noudattamiseen voi luottaa.. Hehe.

        Hei, sinä hysteerinen fyysikko.

        Jos luulet että ne pienet somat kuormansidontaliinat pitää raskaan lankkukuorman tai muun painavan kuorman paikoillaan kunnon kolarissa niin voin kertoa että ei pidä. Ei edes siinä 80 km/h vauhdissa.
        Tiedoksi vaan, ei pysy rekassakaan lasti kiinni ääritilanteissa.
        Normaalissa liikenteessä jarrutuksineen, kääntymisineen ja kiihdytyksineen pysyy.

        Ja ketä lähinnä luulet haittaavan, jos maantienopeudessa äkkijarrutuksen takia lankkuvippu lähteekin eteenpäin? Kyllä se siihen vetävään autoon osuu, ei muihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeuta ei, mutta miksi ihmeessä tulevasiuudessakaan kärryjen vetäjät kuormaisivat pienempiä kuormia, sitoisivat ne paremmin, kuin ennenkään? Kun ymmärrys ja taito ei riitä, niin ongelma on ja pysyy. Nyt reilusti suurrmmilla nopeuksilla vahingot ja onnettomuudet lisääntyvät ja jälki on entistä karmeampaa. Eli lainsäätäjä on asettanut ohitusten vähenemisen yleisen liikenneturvallisuuden edelle. No, näitä päätöksiä tekevät useimmin ne, jotka tietävät autoilusta ja eteenkin peräkärryjen vetämisestä vain sen, minkä taksin takapenkiltä näkevät. Ja vakuutusyhtiöt kiittävät vakuutusmaksujen muodossa. Hienoa Arkadianmäki taas kerran.

        Perustelu ontuu.
        Tuolla perustelulla autojenkin nopeusrajoitukset pitäisi pudottaa johonkin 40 km/h paikkeille koska jotkut ajokunnottomat on vielä enemmän vaaraksi muille jos ajavat lujempaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakihan ei velvoita ajamaan satasta, vaan sallii sen. Edelleen kuskilla säilyy velvollisuus ajaa kaikki olosuhteet huomioiden, eli mikäli lasti tai kärryn kunto tai mikä tahansa muu syy vaatii rauhallisempaa nopeutta, niin sitten on ajettava rauhallisemmin.

        Aiemmin kesällä kävin hakemassa halkokuorman reilun 100 kilometrin päästä. Tyhjän kärryn kanssa olisin voinut ajaa satasta ilman ongelmia, mutta takaisin tullessa ei käynyt mielessäkään ajaa yli seitsemääkymppiä.

        Bingo! Olet oikeasssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, sinä hysteerinen fyysikko.

        Jos luulet että ne pienet somat kuormansidontaliinat pitää raskaan lankkukuorman tai muun painavan kuorman paikoillaan kunnon kolarissa niin voin kertoa että ei pidä. Ei edes siinä 80 km/h vauhdissa.
        Tiedoksi vaan, ei pysy rekassakaan lasti kiinni ääritilanteissa.
        Normaalissa liikenteessä jarrutuksineen, kääntymisineen ja kiihdytyksineen pysyy.

        Ja ketä lähinnä luulet haittaavan, jos maantienopeudessa äkkijarrutuksen takia lankkuvippu lähteekin eteenpäin? Kyllä se siihen vetävään autoon osuu, ei muihin.

        Minähän juuri kritisoin sidontaliinojen riittämättömyyttä.
        Olen nähnyt ajamani rekan hytistä kun äkkijartuksessa lautakuorma työntyy henkilöauto peräkonttiin ja takalasista sisään. Puhumattakaan miten käy, kun jotain mönkijää tai betonimyllyä ollaan kuljettamassa ja sidotaan sellainen kiinni jollain Bilteman kevytliinalla.
        Minkähän takia kuorma-autojen nopeus on rajattu kahdeksaankymppiin? Miksei niillä saa ajaa motarilla 120km/h? Voisiko olla niin, ettei sen rakenteet kestä jarrutuksia suuremmilla nopeuksilla ja että jarruista loppuu tehot? Juuri samoista syistä peräkärryä vetävän auton nopeutta on rajoitettu. Nyt nopeutta nostetaan mutta auton ja kärryn ominaisuudet eivät kuitenkaan ole muuttuneet. Fysiikan lait ovat edelleen olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän juuri kritisoin sidontaliinojen riittämättömyyttä.
        Olen nähnyt ajamani rekan hytistä kun äkkijartuksessa lautakuorma työntyy henkilöauto peräkonttiin ja takalasista sisään. Puhumattakaan miten käy, kun jotain mönkijää tai betonimyllyä ollaan kuljettamassa ja sidotaan sellainen kiinni jollain Bilteman kevytliinalla.
        Minkähän takia kuorma-autojen nopeus on rajattu kahdeksaankymppiin? Miksei niillä saa ajaa motarilla 120km/h? Voisiko olla niin, ettei sen rakenteet kestä jarrutuksia suuremmilla nopeuksilla ja että jarruista loppuu tehot? Juuri samoista syistä peräkärryä vetävän auton nopeutta on rajoitettu. Nyt nopeutta nostetaan mutta auton ja kärryn ominaisuudet eivät kuitenkaan ole muuttuneet. Fysiikan lait ovat edelleen olemassa.

        Autot on nykyään painavampia ja jarrut tehokkaampia kuin ennen, ja silloin niillä säälittävillä räpsillä sai vetää 80. Siksi on varaa nostaa nopeutta. Kärryhän saa jatkossakin painaa vain max 750 kg kuormattuna jota saa satasta vetää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot on nykyään painavampia ja jarrut tehokkaampia kuin ennen, ja silloin niillä säälittävillä räpsillä sai vetää 80. Siksi on varaa nostaa nopeutta. Kärryhän saa jatkossakin painaa vain max 750 kg kuormattuna jota saa satasta vetää.

        Autot tosiaan ovat painavampia ja jarrut tehokkaampia.
        Täysjarrutuksessa hidastuvuus on entistä suurempi, siis sitä suuremmalla voimalla se kärryn kuorma tulee takaluukusta sisään, F=m*a.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeuta ei, mutta miksi ihmeessä tulevasiuudessakaan kärryjen vetäjät kuormaisivat pienempiä kuormia, sitoisivat ne paremmin, kuin ennenkään? Kun ymmärrys ja taito ei riitä, niin ongelma on ja pysyy. Nyt reilusti suurrmmilla nopeuksilla vahingot ja onnettomuudet lisääntyvät ja jälki on entistä karmeampaa. Eli lainsäätäjä on asettanut ohitusten vähenemisen yleisen liikenneturvallisuuden edelle. No, näitä päätöksiä tekevät useimmin ne, jotka tietävät autoilusta ja eteenkin peräkärryjen vetämisestä vain sen, minkä taksin takapenkiltä näkevät. Ja vakuutusyhtiöt kiittävät vakuutusmaksujen muodossa. Hienoa Arkadianmäki taas kerran.

        En tiedä, minkä verran sinulla on kokemusta kärryn vetämisestä, joten ehkä kerron sinulle jotain, minkä jo tiedät. Lastia vetäessä sen tuntee, voiko ajaa viittäkymppiä, kahdeksaa kymppiä, tai jotain muuta nopeutta. Nykyinen laki sallii max 80km/h nopeuden, uusi max 100km/h. Siis sallii. Velvollisuus asettaa nopeus olosuhteiden mukaisesti ei katoa minnekään.

        Mikä tässä on sulle se varsinainen ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, minkä verran sinulla on kokemusta kärryn vetämisestä, joten ehkä kerron sinulle jotain, minkä jo tiedät. Lastia vetäessä sen tuntee, voiko ajaa viittäkymppiä, kahdeksaa kymppiä, tai jotain muuta nopeutta. Nykyinen laki sallii max 80km/h nopeuden, uusi max 100km/h. Siis sallii. Velvollisuus asettaa nopeus olosuhteiden mukaisesti ei katoa minnekään.

        Mikä tässä on sulle se varsinainen ongelma?

        Ainakin minä paljon peräkärryä vetävä tiedän että jarruton kärry ei juurikaan tunnu muuyen kuin kiihdytyksen heikkenemisenä. Jos tuntuu, on väärin kuormattu. Huomattavan kuoppaisella kylätiellä tuntuu oikein kuormattukin mutta ei muualla.

        Sehän ei ole ongelma jos kuorma tulee sitojansa omaan niskaan, ei lain tarvitse sentään suojella meitä itseltämme.


    • Anonyymi

      Enä tiedä noudattavatko jo ensi vuonna voimaan tulevaa lakia.
      Tekniikan maailman toimitus oli kevään korvalla sitä mieltä, että jos poliisi on fiksu, niin tänä kesänä saa jo ajaa esim. 80-lätkäisellä pakettiautolla moottoritiellä 129km/h ilman rangaistukasen pelkoa. Jos taas heidän mielestää poliisi on "virkaintoinen", tuollaisesta voi saada rangaistuksen.

      • Anonyymi

        Jos poliisi ei anna sakkoja ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylityksen havaitessaan, hän tekee tahallisen virkavirheen.

        TM on ihan hyvä viihdelehti, mutta liikennesääntöjen opastajana se ei ole kovin kummoinen. Poliisin toimintaan heillä ei ole mitään sanottavaa.

        Aloittajan ongelmaa en ymmärrä ollenkaan. Miksi kärryn kanssa pitäisi väistellä pientareelle? Ainakin itse ajan yleensä jonkun rekan perässä mukavasti. Ne, joille etenemisnopeus ei riitä, menevät ohi. Ei se rekkakaan väistele pientareelle, vaikka sillä on pakotettu 80 km/h -nopeus.


    • Anonyymi

      Ei nytkään tarvitse väistää pientareelle.

    • Anonyymi

      Rekalta kohtuutonta olettaa väistävän. Peräkärryllä vain mul.ku ei väistä, ja asuntovaunulla.
      T. Aloittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe