Se siittä sitten !

Anonyymi

Sähköauton hiilijalanjäljet kauhistuttavat
LUKIJOILTA Turun Sanomat 23.9.2018 3:00 26
Suomessa on suunniteltu otettavaksi käyttöön miljoona sähköautoa. Se on kunnianhimoinen ja toimivuudeltaan arveluttava suunnitelma.

Etuna siinä on auton moottorin käynnistyminen pakkasellakin vaivattomasti. Merkittävänä haittapuolena on se, että auton lämmitys ja ikkunoiden huurteen poisto vie virtaa paljon.

Sähköä saadaan autolle tehdystä pistokkeesta ja siihen virtaa tulee Suomessa pääasiassa ydinvoimaloista, Saksassa useimmiten hiilivoimaloista ja Tanskassa tuulivoimaloista tuulella ja saksalaisista hiilivoimaloista tyynellä.

Muualla Euroopassa virranlähteet ovat samantapaisia. Muu maailma ja varsinkin Aasia tupruttaa surutta alailmakehään pakokaasuja.

Sähköauton, uusien pistorasioiden ja akkujen rakentamiseen tarvitaan kobolttia, nikkeliä, kultaa ja hiiltä moninkertaisesti perinteisiin autoihin verrattuna.

Noiden metallien louhinnassa tulee kymmeniä kertoja enemmän päästöjä tavalliseen autoon nähden, kuten esimerkiksi valtion pyörittämän Talvivaaran grafiittiliuskeen päästöistä tiedetään.

Siten sähköauton valmistus aiheuttaa suurimmat päästöt. Niillä pitää ajaa 50 000 –70 000 kilometriä, jotta pääsee tasoihin biodieselauton päästöjen kanssa.

Globaalin ilmastonmuutoksen hidastamisen suhteen sähköauton vaikutus on olematon. Paremminkin sen valmistuksen päästöt kasvattavat hiilidioksidista johtuvaa taakkaa.

Suomessa ja yleensä Pohjoismaissa ajatellaan ilmaston jatkuvan lämpenemisen jopa poistavan pakkastalvet.

Harvoin tuodaan esiin sitä, että sähköauto akkuineen on kolme kertaa polttomoottorikäyttöistä kalliimpi. Lisäksi sen rakentamiseen tarvitaan hyvin paljon energiaa metallien louhimisessa kaivoksista koboltin ja grafiitin saamiseksi. Edelleen hintaa nostaa kalliiden osien rakentaminen.

Miljoonan sähköauton valmistus ja käyttö Suomessa olisi vakavin ympäristötuho sitten toisen maailman sodan jälkeen. Tästä johtuen sähköautojen hiilineutraalisuus toteutuisi vasta kymmenien vuosien käytön myötä jos sittenkään.

Eelis Pulkkinen

125

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä vihreä ajattelu tunnusta muuta kuin lopputuloksen, eli on hienoa -ajella sähköautolla kun vielä "tankkaa" vihreätä sähköä. Talvella nytkin ollaan tuontisähkön varassa ja myydään vihreätä sähköä enenmmän kuin tuotetaan. Afrikka on vesipulassa , mutta eihän vihreä ajattelu sitä nää. Minusta ekoteko ajaa vanha -auto loppuun ja sen jälkeen vasta katella seuraavaa kulkupeliä.
      Vanha diiseli mutta velaton.

      • Anonyymi

        Suomen rahoilla on ko. maanosaan kaiveltu tuhansia kaivoja, ovatkohan kaikki jo pilattu tai täyttyneet Saharan hiekalla.
        Sähköautot eivät ole kuin varakkaiden kulkupelejä. Köyhemmät ajavat rikkaammilta jääneillä käytetyillä olkoon hiilijälki miten pitkä tahansa.


    • Anonyymi

      Juurikin näin. Vihreä ajattelu tapa ulottuu seuraavaan päivään, ei esim. viiden vuoden päähän kun sähköautosta menee akusto vaihtoon. Tuosta tulee järkyttävä määrä jätettä hävitettäväksi ja uuden akuston valmistuksen hiilijalanjälki on valtava, tätä ei vihreät tajua !

    • Anonyymi

      Kyllä se vaan ihminen sahaa sitä oksaa millä istuu, valitettavasti. Autoiluahan pitäis vähentää ja rajulla kädellä, kuten myös kaikkea muuta turhaa kulutusta, koska se on kuitenkin väistämättä edessä, tahdoimmepa tai emme. Eikä siihen mene kauan.

      • Anonyymi

        Kaikki turha rällääminen pitäisi lopettaa. Esim. Ralliautoilu ym. Muut moottoriajoneuvokisat. Niistä vasta päästöjä syntyykin.


    • Anonyymi

      Sähköautoiluvouhotus on kuin hölmöläisten täkinleikkuu, yhtä tyhmää! Toisesta näkökulmasta ajatellen saamme hyötyä, mutta tosiasiassa teemme enempi haittaa!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jospa sinä vain pysyisit pyörittämässä sitä omaa älyvapaata ketjuasi, älä enää sekaanu tähän kun et ymmärrä mitään.


      • Anonyymi

        Halvimmat maksavat viitisenkymmentätuhatta. Montakohan Lieksaan ilmaantuu??? Norja on ihan eri luokassa kuin Suomi, rikas maa, meinaan.


      • Anonyymi

        Jos olisi laittaa viisikymmentätuhatta autoon, ostaisin Hummerin, varma kestävä ja isolla dieselillä , ilman joutavia hilavitkuttimia. Sillä pääsisi myös hyvin Lieksan reikäisillä teillä ajamaan. Ja helppo parkkeerata patteri corolloitten viereen tai päälle :) Eikä tulisi ilmasto ahdistusta ;)


    • Anonyymi

      Onneksi sähköautovouhotus menee muutamassa vuodessa ohi, kun havaitaan kaikki sen tuomat elinkaarihaitat kaivosteollisuudesta valmiiseen tuotteeseen. Saastuttaminen on elinkaarihaitoista suurin ja pahin.

      Viime vuosikymmenen periaatteena on ollut valmistaa lyhytikäisiä kertakäyttötuotteita, mutta sähköauto on aivan liian kallis tuote suurimmalle osalle maapallon ihmisistä. Tuskin lieksalaisilla järkevillä yksityishenkilöillä tulee olemaan kovinkaan monta sähköautoa. Ehkä muutama yritys voi sellaisen ostaa imagosyistä.

    • Anonyymi

      Sähköauto on esimerkiksi kolaritilanteessa tuleen syttyessään todella vaarallinen kuin pommi. Pelastuslaitoskin haluaisi hälytyksessä tiedon, onko sähköauto kysymyksessä, että voisivat valmiiksi varustautua erikoisvarustein pelastustyöhön. Auton akkujen rikkoontuessa auton rungosta on voinut tulla tappavan vaarallinen voimakkaan sähkövirran purkautuessa siihen ja jos akut syttyvät palamaan leviää ympäristöön valtava määrä myrkkyä. Akkujen sammuttaminen on sitten ihan oma lukunsa, koska oikea sammutustapa olisi niiden upottaminen veteen, kerrotaan tiedotteessa.

      • Anonyymi

        Ja teslan romuthan räjähtelee itekseen parkissa ollessa. ei tartte etes kolaritilannetta.


    • Anonyymi

      Jo näillä tiedoilla, mitä sähköautoista on, kaivosteollisuudesta valmistukseen, valveutunut kansalainen ei ostaisi sähköautoa ympäristösyistä, vaikka auton hankkimiseen rahaa olisikin.

      Vaikka tavalliset huoltokustannukset olisivatkin pienemmät, kuin polttomoottorikäyttöisissä kulkuneuvoissa, tekee akuston uusiminen määrävälein suuren loven kukkarolle. Se vastaa tavallisen auto täydellistä moottoriremonttia tai moottorin uusimista.

      Myös käytettyjen akkujen kierrätys arveluttaa, varsinkin kehitysmaissa. Yleensähän länsimaiden romut ja jätteet kuljetetaan kehitysmaiden takapihoille.

    • Anonyymi

      Usein vedotaan siihen, että sähkö on halpaa energiaa. Sähkön hankintahinta on kallis ja se on jatkuvassa nousussa siirtomaksuineen, veroineen ja muine kuluineen. Sähköllä ajaminenkin maksaa, vaikka sitä saataisiinkin helposti pistorasiasta.

      Suomen talviolosuhteissa tarvitaan auton sisätiloja varten ajettaessakin kunnollinen nestemäisellä polttoaineella toimiva lisälämmityslaite. Lämmitykseen ei auton käyttöakku riitä, tai ajokilometrit jäävät varsin vähäisiksi talviaikaan. Onko järkevää ajella latauspaikalta toiselle muutama sata kilometriä ja odotella akun latautumista tuntikausia? Hidasta olisi meno! Suomessa talvi on lisäksi hyvin pitkä.

    • Anonyymi

      Polttomoottoriauto palaa lähes kymmenen kertaa sähköautoa useammin.
      Sähköautojen turvallisuus paranee jatkuvasti.





      "markkinat"

      • Anonyymi

        hehhee, usko sinä tuohon pöljä ;) "diesel se olla pitää "


    • Anonyymi

      Polttomoottoriautoja on maailmassa noin 1000 000 000 kappaletta eli noin miljardi. Sähköautoja on valmistettu noin 5000 000 kpl. Selvää on, että polttomoottoriautoja palaa enemmän. Palot johtuvat enimmäkseen huolimattomuudesta ja osa kolareista.

      Sähköautojen palo on todella vaarallinen räjähdysvaaran takia ja suuri ympäristöhaitta myrkyllisyyden takia.

    • Anonyymi

      ______________ https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=auto&tl=fi&u=https://www.energy.gov/eere/electricvehicles/electric-car-safety-maintenance-and-battery-life

      Sähköautoteollisuuteen on sijoitettu jo biljoonia.

      Suomi seuraa 100% varmuudella Norjaa.

      Lankapuhelin,faksi, valokuvausfilmi, kivijalkakaupat, kuvaputkitelevisio, pankkikonttorit, kirjeposti, öljylämmitys, käyttöshekki, matkatoimistot, mainostoimistot, kielenkääntäjät, jne..
      Nämä hiipuu ja osa on jo hiipunut.

      POLTTOMOOTTORI kokee saman kohtalon.




      "markkinat"

      • Anonyymi

        Norjassa ja norjalaisilla on rahaa eikä yhtään velkaa. Suomessa ja suomalaisilla ei ole rahaa, mutta velkaa kyllä riittää.

        Voimme todellakin seurata norjalaisten "mässäilyä" kaihoisasti ja kateellisina.


    • Anonyymi

      Kielenkääntäjiä ei voi ainakaan vielä korvata koneilla. Kirjoja on jo yritetty käännättää koneella, mutta erittäin huonoin tuloksin. Käännetty kirja on täynnä vääriä sanoja ja alkuperäiset kirjailijan luomat mielikuvat ovat muuttuneet nurinkurisiksi. Kone valitsee sanat mielivaltaisesti ja koska sanoilla on hyvin monia merkityksiä, lopputulos on täysin susi.

      Kielenkääntöohjelmat saattavat sopia ummikolle turistille hänen tilatessaan ravintolassa ruokaa. Eipä juuri muuhun käyttöön niistä vielä ole.

    • Anonyymi

      Teslan autot on vaarallisia kun osa syttyy tuleen omia aikojaan, ja osa on liian tehokkaita, koska hurjasta kiihtyvyydestä johtuen Teslan maalit jää kiihdytyksessä jälkeen? Kyse ei ole maali viasta vaan liian hurjasta kiihtyvyydestä!

    • Anonyymi

      Pääkielissä kone on jo ihmisen tasolla.
      https://www.tivi.fi/uutiset/googlen-uusi-konekaantaja-on-mullistavan-pateva-vetaa-vertoja-ihmisen-tekemille-kaannoksille/145170a5-1a33-31fe-8ae5-388ed8b82562

      Marginaalikielet on vielä jäljessä.

      Sähköautot korvaa polttomoottoriautot. Siinä asiantuntijat on yksimielisiä. Ainoastaan aikajanasta kiistellään.
      Norja on ehdoton maailman ykkönen.
      Kiina on vastaavasti maailman ylivoimainen ykkönen sähköbusseista.

      Monissa kiinalaisissa kaupungeissa kaikki dieselbussit on korvattu nollapäästöisillä akkubusseilla.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Konekääntäjät eivät yllä vielä kotvilleen ihmisen tekemän käänöksen tasolle. Ei esimerkiksi romaania voi kääntää vieraasta kielestä suomen kieleen sana sanalta, vaan kielenkääntäjän pitää sovittaa virkkeet asiayhteyteen ja kirjan kokonaisuuteen.

      Kielenkääntäjä tarvitsee työssään erinomaista äidinkielen ja vieraiden kielten hallintaa sekä oman ja vieraan kulttuurin tuntemusta. Lisäksi hän tarvitsee laaja-alaista kokonaisuuksien hallintaa, hyvää ilmaisutaitoa, kielellistä tyylitajua, laajaa yleissivistystä, kriittistä ajattelua ja kykyä analysoida sekä taitoa etsiä tietoa. Kääntäjä on kirjallisen viestinnän ja kielen ja kulttuurin asiantuntija. Nämä kaikki edellä mainitut ominaisuudet koneelta puuttuvat.

      Koneet, joilla ei ole mielikuvitusta eikä ajatusmaailmaa voivat saavuttaa käännöstehtävissä toistaiseksi korkeintaan arvosanan 0,5 asteikolla 0-5. Ja varmaa on myös se, etteivät koneet saavuta koskaan kielenkääntäjän tasoa. Jos joku toista väittää, ei ymmärrä kielistä yhtään mitään.

    • Anonyymi

      Taiteen tulkinta ja transformointi ei koneelta onnistu.

      Esimerkiksi James Joycen pääteoksen Odyssey mestariteoksen. Suomennoksen teki hutiloiden Pentti Saarikoski. Hän oikoi ja teki paljon virheitä.
      https://yle.fi/uutiset/3-6179845

      Volter Kilven mestariteos Alastalon Sallissa on ainoastaan ruotsinnettu. Siinäkin on ongelmia.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Warburton


      Kone ei sovellu taiteen kääntämiseen.



      "markkinat"

    • Anonyymi

      Kännykällä tulee näppisvirheitä...






      "markkinat"

    • Anonyymi

      Pentti Saarikoski olikin kirjailija ja runoilija, ei kielenkääntäjä. Kielenkääntämiseen tarvitaan muutakin kuin sanoja peräkkäin.

    • Anonyymi

      Konekäännöksen avulla käännettyjen tekstien laatu on olennaisesti huonompi kuin ammattilaiskääntäjän laatu. Tästä johtuen konekäännettyjä tekstejä julkaistaan varsin vähän sellaisenaan. Konekäännöksen tyypillisin käyttötilanne onkin kääntäminen omaan tarpeeseen, eli vieraskielisestä tekstistä omalle kielelle.

      Olen hyödyntänyt konekäännöksiä, mutta ennen kuin niitä voi missään julkaista, pitää korjata sana- ja kielioppivirheet, jotta käänöksistä saa suomenkielisen ja ymmärrettävän.

    • Anonyymi

      voiphan olla että joku kilpailija kehittelee myöhemmin energiapihehä polttokenno-autoja, nyt jo "energialähteeksi käy kaasu, vety tai metaani, alkoholi, kuten metanoli tai etanoli. polttokenno tuottaa lämpöä, jolloin sitä voi käyttää matkustamon ja ajoneuvon lämmittämiseen"

    • Anonyymi

      Ei todella ole nollapäästöisiä autoja, koska silloinhan olisi ikiliikkujakin jo keksitty. Sähköautojen valmistus on oikea ilmaston kuormittaja, mutta kun miljardeja kehittelyyn on uhrattu, niin pakko on kehua hyväksi, että kauppa kävisi.

    • Anonyymi

      Henkilöautohan se on suurin piru tässä maailmassa. Tehtäköön se vaikka tuohesta, jos ei ihmiset ymmärrä.
      Henkilöauton valmistaminen ja siihen energian käyttäminen on jo sinällään maailman tuhoava tekijä. Muuta ei tarvi. Sitten sen käyttö ja ihmisten kunnon romahtaminen.

    • Minä aion pysyä vanhan tekniikan autossani.

      • Anonyymi

        Samoin mitä vähemmän elektroniikkaa, sen parempi. Toimivat vielä EMP:n jälkeenkin.


    • Anonyymi

      Sähköautojen lisäksi on muitakin sähköisiä vaarallisia kulkupelejä liikenteessä. Esimerkiksi sähköllä toimivat potkulaudat aiheuttavat järkyttävän paljon vaikeita tapaturmia, samoin kuin sähköavusteisen polkupyörän käyttäjät kuormittavat terveydenhoitoa yllättävän paljon.

      • Mikä sähköavusteisessa pyörässä aiheuttaa niin paljon onnettomuuksia? Onko niin, että sähkömoottorin avulla innostuu hurjastelemaan liian kovaa?


      • Anonyymi

        Raportti: Turvapaikanhakijat ajaneet ruotsalaiskaupunki Filipstadin kriisiin
        Julkaistu 27.08.2019 17:58, 7660 lukukertaa

        Uutisoimme pari päivää sitten Kristianstadin kohtaamasta kriisitilanteesta, jonka aiheuttaa lisääntynyt turvattomuus. Nyt kriisistä ilmoitetaan Ruotsin Filipstadissa, jossa turvapaikanhakijat aiheuttavat valtavat menot ja kaupunkia uhkaa konkurssi.


    • Anonyymi

      Sähköavusteisen pyörän käyttäjältä pitäisi vaatia vaikka mopokortti, että huonokuntoiset mummut ja papat testattaisiin ennen liikenteeseen päästämistä, koska kauppiaathan myyvät vaikka kädettömälle kulkupelin.

    • Anonyymi

      Minä olen suunnitellut uuden auton ostamista, mutta tutustuttuani nykyautojen varusteluun, olen aina vaan lykännyt päätöstä. Viimeisimmissä automalleissa on kymmeniä sähköisiä, tietokonevetoisia toimintoja, joiden toimivuus Suomen pakkasolosuhteissa arveluttaa. Luettavissa on kokemuksia siitä, kun auto ei suostu käynnistymään, kun jokin automaation osa ei toimikaan oikein pakkasen takia ja tarkastussekvenssi ei anna lupaa käynnistykseen. Toimintalämpötilojen skaalaus päättyy monissa automerkeissä -30 asteeseen. Kylmempiä lukemia tietokone ei tunne ja se estää käynnistymisen. Joihinkin automerkkeihin on saatavissa tietokoneeseen "arktinen ohjelma", mutta kuinka moni osaa sellaista pyytää ostotilanteessa?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Öljylämmityksellä on alkanut jo lopun ajat.
      Valtio haluaa ajaa sen alas. Se on järkevää.





      "markkinat"

      • Anonyymi

        ja sulla pöljällä on tietty öljylämmitys, nyt pahaa oloasi tänne oksennat:) voi voi, patteri corolla josta akku loppu ja öljylämmitys talossa, voiko sulla enää pahemmin olla asiat ;) voi, olet vielä viherpiipero kaiken lisäks :(


    • Anonyymi

      Norja kieltää ÖLJYLÄMMITYKSEN.
      Suomikin seuraa perässä.

      https://yle.fi/uutiset/3-9673652

      Maalämpötekniikka on parantunut. Kompressorien kestävyys ja laatu on kehittynyt voimakkaasti. Kuten moottorien hyötysuhde, säätöelektroniikka sekä COP kerroin.

      Jopa kerrostalot on lopettaneet kaukolämpöliittymiä ja siirtyneet maalämpöön poraamalla lämpökaivoja tontille..


      "markkinat"

    • Anonyymi

      Tuskin öljyvaltio Norja on ensimmäisenä sahaamassa omaa oksaansa ja häätämässä öljylämmityksen. Ihmetyttänyt Norjan polttoaineen hinnoittelu, kun eihän siellä kannata tankata kuin sen verran, että pääsee Suomeen takaisin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Norskit rikastuu myymällä öljyä ja itse luopuu sen käytöstä. Sama ideologia se on monen muunkin haitallisen tuotteen kanssa.
      Kassilohen kasvattajakin sanoi pari vuotta sitten naureskellen, ettei itse syö niitä, mutta penisilliniä lohille syötetään niin paljon, että lohta syövätkään eivät sairastu.

    • Anonyymi

      Olen kysynyt jo tarjouksen maalämpöpumpusta valmiiksi asennettuna ja käyttökuntoon testattuna keskuslämmitystalooni. Nyt kahden kuution vesisäiliö lämpiää aikatariffisähköllä. Tarjous oli 16 000 euroa. Tällä hetkellä lämmityssähköön menee noin 2000 euroa vuodessa ja muuhun sähköön noin 600 euroa. Takaisinmaksuaika olisi aika pitkä, eli noin 10 vuotta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole!


        "markkinat"


    • Anonyymi

      Möin uudemman auton pois kun jatkuvasti sähkövikoja, nyt kunnostan vanhemman mallin jossa ei ole näitä rikki mäneviä jonninjoutavia vimpaimia. Pystyy ajamaan talvellakin ja huoltamaan itse. Tee ekoteko ja-aja vanha - autosi loppuun.

      "markkinat"

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulla on ollut yli 50 vuoden aikana 11 autoa, jotka ovat olleet seitsemää eri merkkiä. Neljä autoa olen ostanut uutena ja muut käytettynä tai koeajettuna. Yhtään aasialaista autoa en ole koskaan ostanut enkä tule koskaan ostamaankaan.

      Japanilaiset autot osoittautuivat todella huonoiksi 1960-luvulla, jolloin sain ajokortin. 60-luvun muistikuva "made in Hongkong" aasialaisista tuotteista on pysynyt mielessä. Se tarkoitti silloin maailman huonointa laatua.

      Kaikki autoni ovat olleet eurooppalaisia eli saksalaisia, ruotsalaisia ja ranskalaisia.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Älykäs näköjään uskoo että akusto tehdään uusituvasta luonnonvarasta. Sähkökin tulee ilman haittoja töpseliin.
        Vähä älyinenkin uskoo ettei ole ilman saasteita olevaa sähköä tai sähköautoa.

        "markkinat"


    • Anonyymi

      Suomen osuus hiilijalanjälkeen on sama, kuin hiiren jalanjälki.

      • Anonyymi

        Tai itikan paska Itämeressä.


    • Anonyymi

      Laittakaa vain kaikki sähköllä toimivaksi, niin isot maailmaa koskevat katastrofit on sitä lähempänä, koska sähkö on haavoittuvainen epävarma energia monellakin tapaa.

    • Anonyymi

      Vihreet myöhästy jo kivikaudella. H-hetki meni ajat sitten. Vasemmiston pöljyys talousasioissa on sama kuin odotetaan rahan virtaavan tyhjästä kukkarosta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Olisit lukennut jutun kokonaan ja ymmärtänyt lukemasi, ei siinä mitään mainuttu polttomoottoreista. Nousukausia tulee ja menee jotka vaikuttavat kauppoihin mutta sitähän sinä et ymmärrä. Joilekkin on tuo sähköauto noussut päähän kuin märkä uni ettei muuta voi ajatella.

        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Laakkosella riskit ja ongelmat on hyvin tiedostettu. Kamuxilla ei.






        "markkinat"


    • Anonyymi

      Suomessa autoteollisuuden palkat on alhaiset. Saksassa taas korkeat, mutta Saksassa lomauttaminen on erittäin kallista.
      Suomessa joustetaan. Bremenissä ei. USA:n kysyntä sakkaa tullimuurin takia.

      Salossa aloitetaan Kiinassa valmistettujen akkukennojen jalostaminen AKKUPAKETEIKSI. Tämäkin tapahtuu Saksaa halvemmalla.
      Sitten Uudenkaupungin tehdas nousee uudestaan.


      "markkinat"

    • Anonyymi

      Suomen osuus hiilidioksidipäästöistä on niin mitätön, että vaikka kaikki Suomen autot olis sähköautoja, niin sillä ei olis globaaliin tilanteeseen mitään vaikutusta.
      Suomen hiildioksidipäästöt on vuodessa 55 milj, tonnia, kun esim. Kiinan päästöt liääntyy joka vuosi 700 milj, tonnia.

      • Anonyymi

        Vaikka Suomi katoaisi maailman kartalta, se ei näkyisi missään. Täällä kohkataan kuin mielipuolet autojen päästöistä, muovipusseista , öljylämmityksistä. Kukaan ei ole huolissaan kaikenmaailman tarpeettoman romun rahtaamisesta Suomeen. Toiselta puolelta maailmaa lennätetään jos jonkinlaista muovista härpäkettä, vaatteita ja ruokaa, vaikka me pärjäisimme ihan omillamme. Kahvin tuonnin ymmärrän ja hedelmien, muu on tarpeetonta. Ketään ei huoleta se polttoaonemäärä, joka menee joutavan tavaran kuskaamiseen. Ei kai se saastuta, pahempaa on, jos mummo tai ukki ajaa autolla kauppareissunsa. Hirveää saastuttamista!
        Riittää, kun ihmiset rahtaavat laumoittain pelko takapuolessa henki hiuskarvan varassa toisiaan pakoon kymmenenkin maan lävitse jotain ihmemaata etsien ja niin kauas, että vihulainen ei varmasti löydä eikä kukaan tunne. Saa sitten itse luoda itselleen uuden profiilin ja kertoa mitä huvittaa. Samanlaista rahtausta oliko kyseessä tavarat tai ihmiset.
        Molemmista pitää huolestua, molemmat saastuttavat. Omat tavarat, ruuat ja ihmiset, se olisi oikea tie.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköautojen tekniikka paranee nyt voimakkaasti.

      Nyt Porsche on tuonut uuden 800 V akkustandardin.
      Akusto mahdollistaa jo 3 minuutin nopeudella 100km ajomatkaa...

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porsche-lapsaisi-teslaa-poskelle-ja-esitteli-ensimmaisen-tayssahkoautonsa-hinnat-alkavat-suomessa-kilpailukykyiselta-tasolta/f7595350-8177-4ca8-a4b5-89f372ed5dee



      Nämä latauslaitteet mullistaa sähköautoilun.

      https://assets-us-01.kc-usercontent.com/7de23642-b81e-4adc-808b-d48012b8c326/1df8deea-703c-4908-b4cd-c0cc63bc579f/TRI105.DTA.002_350kW_Veefil-PK Data Sheet.pdf



      On selvää, että 800 V akustojännite yleistyy sähköautoissa.


      "markkinat"

    • Anonyymi

      Latauslaitteet.

      https://chargedevs.com/newswire/tritiums-350-kw-dc-charger-introduced-in-australia/


      https://www.tritium.com.au/



      "markkinat"

    • Anonyymi

      Tästä tulikin markkinan oma palsta.

      • Anonyymi

        Tästäkin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomalaiset ovat järkevää kansaa, kun hakevat edullisia hyviä Volvoja esim. Ruotsista, jotka ovat jääneet sähköautoon hurahtaneilta hyväkuntoisina liikkeisiin. Näillä onnistuu varma/tajoudellinen ja vähän rahaa sitova liikkuminen Suomen kamaralla.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jäikö levyn neula jumiin, olisiko parasta käydä vaihtamassa lääkitys. Vähemmällä paatoksella niin saisit paremmin juttusi läpi. Nyt saat vaan porukan vihaseksi .


      • Anonyymi

        Tuskin Lieksassa ikinä tullaan näkemään sitä sähköauto vyöryä. Eniten myyty voi olla mopoauto. Kun ei ole varaa edes halpaan uuteen autoon , miten olisi 50 tuhatta maksavaan sähkösellaiseen?
        Turhaa loiskutusta asiasta, jolla ei ole meille, eikä koko Suomelle juuri mitään merkitystä. Suomen päästöt ovat kuin kärpäsen pieru avaruudessa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mopoautojen myynti loppui, kun 15 vuotiaat lapset jäivät odottamaan lakimuutosta, että he pääsisivät ajamaan nopeudenrajoittimella 60 km/h varustettuja henkilöautoja. EU laittoi homman onneksi jäihin, koska auton nopeus oli muutoksessa liian kova ja istumapaikkojen määrää autossa pitäisi vähentää sekä ilmeisesti pelko, että nopeudenrajoitinta ruvettaisiin räpläämään. Kuinkahan kauan näitä Bernerin höpinöitä nykyinen hallitus joutuu paikkailemaan.

    • Anonyymi

      Euroopassa perinteisten POLTTOMOOTTORIAUTOJEN myynti on romahtanut.
      Tästä kärsii varsinkin Mercedes-Benz.

      Yhdysvalloissa valmistetut Eurooppaan laivatut Mersumaasturit ei mene kaupaksi. Autoja on varastoitu tuhansittain Saksaan.....

      https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-03/mercedes-suvs-pile-up-at-airport-as-supplier-triggers-bottleneck


      https://airportguide.com/airport/info/EDHA

      Vastaavasti Uudessakaupungissa tehdyt Mersut ei myy Amerikassa..
      YT-neuvottelut hämmentää maahanmuuttajia.

      https://yle.fi/uutiset/3-10958494


      Saksassa lomauttaminen on erittäin kallista. Saksassa autoteollisuuden palkat on korkeat. Suomessa alhaiset.

      Akkupula taas rajoittaa sähkömersujen tuotantoa Suomessa.


      "markkinat"

      • Anonyymi

        Voi harmi! Eikös se Mersu ole Suomen yleisin automerkki? Saati sähnömersu? Nyt taitavat nämä persauskylät jäädä nuolemaan näppejään Mersujen suhteen. Onneksi käytettyjä Datsuneita on tarjolla yllinkyllin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi harmi! Eikös se Mersu ole Suomen yleisin automerkki? Saati sähnömersu? Nyt taitavat nämä persauskylät jäädä nuolemaan näppejään Mersujen suhteen. Onneksi käytettyjä Datsuneita on tarjolla yllinkyllin.

        Ai niitä on sähkövehkeitä datsunillakin, tuo oli uutta tietoa! Mutta toisaalta eipähän tarvitse olla auton haltija kuten mersukuskien, vaan voi olla omistaja halvemman kulkuneuvon!


      • Anonyymi

        Käytettyjä Datsuneita, noin 20 vuoden ikäisiä, ymmärsit väärin. Muuten samaa mieltä kanssasi.


    • Anonyymi

      Suuremmassa mittakaavassa ihminen ei ole vielä keksinyt kuin yhden liikkumismuodon joka on ekologinen kävelyn lisäksi. No, pyöräilykin on aika lähellä. Purjealukset olivat niitä, jotka olivat kutakuinkin saastuttamattomia kulkuneuvoja. Sen aikakausi on jo historiaa kun keksittiin M/S.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä se niin on, jotta markkinat tuhoavat ihmiskunnan lopullisesti. Mikään ei meille riitä. Ei osata pysähtyä ja vetää henkeä. Meillä on pakottava tarve kehittyä yli tarpeidemme. Rippeet saattaa jäädä jonnekin jyrkille rinteille ja syvälle johonkin metsään, mutta vain rippeet. Kaikki alkaa sitten taas alusta.
        Maapallo yrittää hirmumyrskyillä ja sodilla tappaa ihmisiä, että se ei tukehtuisi liikakansoitukseen. No mitä tekevät humaanit ja ”hyvää ainoastaan” tarkoittavat järjestöt ja ihmiset? He yrittävät vesittää kaikin keinoin maapallon kehittämät itsensä pelastusyritykset!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se niin on, jotta markkinat tuhoavat ihmiskunnan lopullisesti. Mikään ei meille riitä. Ei osata pysähtyä ja vetää henkeä. Meillä on pakottava tarve kehittyä yli tarpeidemme. Rippeet saattaa jäädä jonnekin jyrkille rinteille ja syvälle johonkin metsään, mutta vain rippeet. Kaikki alkaa sitten taas alusta.
        Maapallo yrittää hirmumyrskyillä ja sodilla tappaa ihmisiä, että se ei tukehtuisi liikakansoitukseen. No mitä tekevät humaanit ja ”hyvää ainoastaan” tarkoittavat järjestöt ja ihmiset? He yrittävät vesittää kaikin keinoin maapallon kehittämät itsensä pelastusyritykset!!

        Luulen, että jos hirmumyrsky tuhoaisi sinun elämäsi, et varmastikaan kieltäytyisi avusta. On kiva toivoa katastrofeja toisille, kun niitä ei satu itselleen.


      • Anonyymi
        Uuninpankko kirjoitti:

        Luulen, että jos hirmumyrsky tuhoaisi sinun elämäsi, et varmastikaan kieltäytyisi avusta. On kiva toivoa katastrofeja toisille, kun niitä ei satu itselleen.

        Ootko nyt aivan varma? Sehän se vasta olisikin ympäristöteko ja palvelus maapallolle kun kieltäytyisin avusta. Kerran täältä on kuitenkin pois kuoltava kun on kerran syntynyt. Tilaa on annettava toisille ja uudelle, paremmalle. Se on epäitsekkyyttä aidoimmillaan. Tuntuu aika raa’alta näin tuumailla, mutta on siinä ainakin jonkunlainen totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko nyt aivan varma? Sehän se vasta olisikin ympäristöteko ja palvelus maapallolle kun kieltäytyisin avusta. Kerran täältä on kuitenkin pois kuoltava kun on kerran syntynyt. Tilaa on annettava toisille ja uudelle, paremmalle. Se on epäitsekkyyttä aidoimmillaan. Tuntuu aika raa’alta näin tuumailla, mutta on siinä ainakin jonkunlainen totuus.

        Ja kukas tässä on kenellekään toivonut katastrofeja? Häh??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kukas tässä on kenellekään toivonut katastrofeja? Häh??

        Kivat itelles!!


    • Anonyymi

      Nämä sähköautot ovat muutaman vuoden jälkeen mennyttä elämää, koska näissä on niin paljon kaikkia haavoittuvia hienouksia, että käytettynä niitä ei uskalla ostaa kukaan kalliiden korjausten vuoksi. Tulevaisuudessa vaihtoautohallit ovat pullollaan näitä alkuhuumassa ostettuja sähköpelejä, jolloin hinnat romahtaa ja vaihdossa hyvitys tulee olemaan naurettavan pieni. Polttomoottorilla varustetut hybridit vielä rimpuilee jatkossakin markkinoilla, koska niillä pystyy ajelemaan ilman suurempia huolia pitemmänkin matkan tien päällä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittäminen tavallisiin polttomoottoriautoihin olisi paras ja halvin ratkaisu ilmastotavoitteisiin, joista kaasu on yhtenä esimerkkinä.

    • Anonyymi

      Kuten aloittajakin toteaa:"Merkittävänä haittapuolena on se, että auton lämmitys ja ikkunoiden huurteen poisto vie virtaa paljon."

      Minä sanoisin että todella, todella paljon! Se on Suomen talviolosuhteissa niin merkittävä ongelma, että ei ole vielä teoriassakaan ratkaistu. Kesäkäyttö on aivan eri juttu.

    • Anonyymi

      Poliiseille tulossa lisää töitä, kun pysäyttelevät talvella näitä ikkunat jäässä ajelevia sähköautoja, se on niin iso turvallisuskysymys, ettei ilman sakkoja selviä, vai jääkö auto tienposkeen kevättä odottelemaan.

    • Anonyymi

      Niihin sähköautoihin pitää kehitellä sellainen pieni koivuklapiuuni. Aamulla ennen töihin lähtöä laitetaan hyvillä sytykkeillä tuli pikku-uuniin. Sähköauton nestekiertoinen keskuslämmityslaite on sitten käynnistetty. Takakontissa on mikrohalkoja matkan pituudesta riippuen sopiva määrä. Pesän pienuudesta johtuen sitten lisäillään pökköä pesään joka viides tai kymmenes kilometri. Lyhytmatkalaiset selviävät yhdellä tai kahdella pesällisellä. Näin ei mene akkuvirtaa kuin tuulettimen pyörittämiseen. Sähköautovalmistajat lainatkoon tä’tä aivan vapaasti. En ole sille patenttia hakemassa.

    • Anonyymi

      Kevytauto on kova ja kuuma, naapurikaupungissa Nusessa. Nurmeslaiselle Onnille haettiin mahdollisesti seisontaan päätyvä kevytauto Saksasta asti – koko homma tullut maksamaan lähes 20 000 euroa. Kertoo iltapulu.

    • Anonyymi

      Onkos tämä sitten totta, että saa ajaa?? Me ostettiin pojalle uusi 260 000€ maksanut Valtra, kulkee samat 60km/h, on turvallinen ja saa ajaa!

      • Anonyymi

        Juu, ostakaa niitä käytettyjä traktoreita mopoautojen ja kevytautojen sijaan. Ne ovat turvallisia ainakin kolaritilanteessa. Massaa riittää. Kevytautot ja sähköautot ovat paperia, ja akun rätinää, pikkukolareissakin.
        Nykylainsäädäntö tulee yhä hullummaksi vain. Kohta on possun sieraimen mentäviä hajuaukkoja joka suunnalla, jos vain osaa ja haluaa pelata.


      • Anonyymi

        Saa jos on liikenneluvat. Eli poikasi ei saa-ajaa pillurallia.


    • Anonyymi

      Sähköautoihin pelastuksesi on suuniteltu armeijan käytössä jo iät ja ajat ollut ratkaisu. Tuulilasi käännetään eteenpäin keulan päälle, tämän mahdollistaa alareunassa oleva saranointi, eipä haittaa enää näkyvyyttä tuulilasin jäätyminen. Toinen vaihtoehto on tuulilasin lämmittäminen talvella sähköisesti, mutta ajomatka lyhenisi vielä entisestään roimasti.

      • Anonyymi

        Pilkkihaalari, huovikkaat ja karvahattu päälle, niin kyllähän sitä mukavasti sähköautollakin talvikylmillä ajelee!


    • Anonyymi

      Puulämmiteiseen sähköautoon tulee dieselveroa vastaava ympäristövero, ja nuohoustodistus nuohoojalta on oltava ajossa mukana ja esitettävä poliisille tarvittaessa! Syynä on ettei ajaessa tule nokipaloa pakoputken eli korsteenin kun on nuohottu ajallaan!

    • Ryhdyinpä taas höpöttämään, kun ketjun luin. Repesin nauruun kun tuon "nokikolarin" kommentin luin.

      Tietämättömien ja asiaan perehtymättömien roinaa ja jauhamista on taas osin ketjuun täydeltä, toki huumorillakin. Hiilijalanjälkeen sen kummemmin en tartu. Aloittajan laskelmat saattavat hyvin pitää paikkansa, en kaavaa tunne. Se kaava taitaa olla enemmän poliittisten intressipiirien tilanne-eläytyvä kaava. Kuitenkin, sähkö on yksi ihmiskunnan merkittävimpiä keksintöjä. Ihminen on pystynyt hyödyntämään sen ominaisuuksia erittäin nopealla kehityskaarella. Kemia ja sähkön ominaisuudet kaikkine sovelluksineen ovat edelleen huimassa, ennen näkemättömässä kehityksessä monella eri tekniikan ja uusien sovellutuksien aloilla.
      Luin tämän vuoden kevättalvella teknologiasivusto The Vergen jutun Innolithin kehitteillä olevasta akusta. Ko. yhtiö on jutun mukaan kehittänyt akun, jonka energiatiheydeltään on 1000 Wattituntia kilogrammaa kohti. Teslassa se taisi jäädä noin neljäsosaan tuosta.
      Esimerkiksi Tekniikan Maailma on testannut jo sähköautoja Suomen Lapissa. Kyllä ne lämpenevät siinä missä muutkin autot ja niissä on ilmalämpöpumpputekniikkaa ym. hienoa elektroniikkaa. Saksan autoteollisuuden ja muiden on oltava vakavasti mukana kehityksen kelkassa. Akkujen paloturvallisuuskin paranee kun orgaaniset aineet saadaan korvattua epäorgaanisilla aineilla. Se voi olla hyvinkin seuraava suuri läpimurto tässä akkuasiassa. Taitaa olla vielä salaisuuksien verhon takana. Teollisuusvakoilijat ovat tuntosarvet herkkänä.

      Sähkö on niin potentiaalinen voimanlähde, että kun teknologia koko ajan kehittyy, niin miksipä ei olisi talviolosuhteissakin täysin mahdollista ajella sähköautoilla meidän tarvitsemamme matkat?? Ajatellaan esimerkiksi sähkötyökalujen kehitystä. En olisi vielä kymmenen vuotta sitten uskonut akkuporakoneiden, ruuvinvääntimien, käsisirkkelien ja monen muun olevan niin mukavan tehokkaita ja käytännöllisiä. Niillä on hyvä nykyisin ammattimiehen työskennellä vaikkapa sähköttömällä kesämökillä.

      No, entäs miten on hinnan kanssa?? Tulevaisuudessa kaikki innovatiivinen ja uusi ajan kanssa halpenee. Se on vissi todettu totuus, ja auto kannattaa ladata muualla kuin kalliilla siirtohinnoilla velotettavissa pistorasioissa. Se nyt on tietenkin sitten aivan toinen juttu. Tulevaisuus näyttää, miten sähkön hinta muodostuu kussakin pistorasiassa. Hyvällä sähköautolla sitten ajellaan pistelemässä rasiaan kuin rasiaan, halpaa sähköä haeskellen;)

      Loppukevennys tässä.
      https://www.youtube.com/watch?v=cs0goSr0O8o

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        valtio tuollekin vaan dieseliveron/käyttövoimaveron on määrännyt, vaikka puita poltellaan. kiitos vihervasuripiiperomulkut.


    • Anonyymi

      Kuinkahan autossa olijoiden käy, kun paljon energiaa sisältävä sähköauton akku räjähtää. Puhelintenkin pienitehoisten akkujen on sanottu olevan täysin turvallisia, mutta tuntuu niitäkin posahtelevan lähes viikottain, että se akuista.

      • Anonyymi

        Hah! Bensatankissako ei ole paljoakaan energiaa??
        Huonosti on polttomoottoreidenkin ja bensatankin kanssa käynyt tuhansille autossa olijoille kolaritilanteessa. Tai muutenkin. Sössöttäminen ja pikkupäteminen ovat toki palstan luonnekuvaan kuuluva tyylikäs mieltä hivelevä itsetehostuksen kuvaelma, mutta älä vaan kotonasi nouse keittiöjakkaralle, ja tee hallitsematonta immelmannia niskat taittaen. Siinäkin tilastotieteellisesti voi kuolo kohdata yksilön.
        En ole mikään ykkösmarkkinat, en maailmantietäjäkään, mutta sanon sen, että sähköautot tulevat, ja siihen on meidän tyytyminen. Ellei nyt sitten kaikki muu posahda ennen akkuja!!


    • Anonyymi

      Vihreiden ja vasemmistoideologisten aatteita on mielestäni kuultu ja luettu globaalisti tähän hetkeen saakka aivan riittävästi. Lopputulema on lähes poikkeuksetta aina ympäripyöreä, kaiken päälaelleen heittävä typeryys sivujuonteineen. Milloin nämä missityperykset oppivat elämän realiteetit ja arvot kohdalleen laittamaan??
      Kaikki turha suojelu tekee sata kertaa suuremman hiilijalanjäljen maapallolle, kuin terve ja ansaittu markkinatalous. Toimivan konservatiivisen markkinatalouden este on ainoasta turhanpäiväinen kaikenkattava hössötys. Vahva aina pärjää. Kommunistit ja liikavihreät ovat vain turhaa riesaa oikeassa etenemisessä. Kapuloita edistyksen rattaissa.

    • Anonyymi

      Aina välillä näille sivuille eksyy näköjään joku sähköautoon hurahtanut.

      • Anonyymi

        No mikä ettei. Montako täyssähköautoa on Lieksaan rekisteröity? Hybridejä on monta, sen tiedän.


    • Anonyymi

      Menee muutama vuosi, ennenkuin tämä autotehtaiden kehittämä autosoppa selviää ja tavan kansa saa edullisesti hyviä hylättyjä sähköautoon hurahtaneilta jääneitä polttomoottoriautoja ja nauraa partaansa.

    • Anonyymi

      Öljynjalostusketju saastuttaa !

      https://www.uusimaa.fi/artikkeli/772181-porvoon-jalostamon-co2-paastot-ovat-lahes-puolet-koko-henkiloautokannan-paastoista






      "markkinat"

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe