Sijoitusasunto

Anonyymi

Millä prosentilla olette saaneet lainaa. Itsellä marginaali 0.4% Tampere.

47% velkavivulla 9 sijoitusasuntoa. Pakko (tavoite) päästä taloudellisesti riipumattomaksi alle 10:ssä vuodessa.

30

2389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis velkarahalla sijoittamaan? 4ewer

    • Anonyymi

      Eikö toi ole jopa pieni velkavipu. OP 0.5% op-bonukset.
      Mulla taitaa olla jopa isompi. Tosin olen myynyt pari asuntoa melko hyvällä voitolla. Kun tuli ahnehdittua. Mulla oli 20 asuntoa. Nyt 18.

    • Anonyymi

      Minulla on 0,4% marginaali 12 kk euriborilla ja kokonaiskorko on 0,05%. Laina on siis otettu ennen kuin lainan viitekorko ei voinut olla alle nollan. Toisella viitekorolla lainan korko voisi siis olla jopa negatiivinen. Tosin itsellä on vain 1 sijoitusasunto, jonka alun perin ostin itselle ja jossa asuin yli 10 vuotta...

    • Anonyymi

      0,3% marginaali itselläni FIM:stä. FIM:stä lainan saadakseen sulla kyllä pitää olla varallisuutta heidän "hallinnassaan". Itse olen sijoittanut siellä mm. metsärahaston C-osuuksiin.

    • Anonyymi

      Jos on sijoituslaina ja korot kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia, niin eikö 0.1% ole ikääkuin 0.07% :):):) Itse maksoin joskus yli 10% korkoja. Nyt on 2 velatonta sijoitus asuntoa ja oma velaton. Yhden ostin jokin aika sitten 100% lainalla.

    • Anonyymi

      Vipurahalla voi käydä huonisti!

      • Anonyymi

        Niinkö? Aloitin vivuttamisen -98 ja nyt minulla on ihan sievoinen varallisuus. Velkaa on edelleen. Korot eivät nouse, eiku niiden piti nousta jo 2011, tai viimeistään 2016 tai... Nyt pankit tarjoavat korkokattoa rajusti halvemmalla kuin tammikuussa. En ota siltikään.
        Mutta tulevaisuutta on hankalaa ennustaa. Siksi on mukavaa tietää, että vaikeuksien tullessa ei tarvitse myydä kattoa oman päänsä päältä, kun sen voi myydä jonkun toisen pään päältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö? Aloitin vivuttamisen -98 ja nyt minulla on ihan sievoinen varallisuus. Velkaa on edelleen. Korot eivät nouse, eiku niiden piti nousta jo 2011, tai viimeistään 2016 tai... Nyt pankit tarjoavat korkokattoa rajusti halvemmalla kuin tammikuussa. En ota siltikään.
        Mutta tulevaisuutta on hankalaa ennustaa. Siksi on mukavaa tietää, että vaikeuksien tullessa ei tarvitse myydä kattoa oman päänsä päältä, kun sen voi myydä jonkun toisen pään päältä.

        Ei se ole välttämättä korko. Voihan asuntojen arvo romahtaa myös, samoin niiden vuokratuotto. Esimerkiksi niin, että hallitus lakkauttaa asumistuen maksamisen sekä toimeentulotuen maksamisen vuokran maksuun.


    • Anonyymi

      Sijoitusasunto vivulla pärjää..... mutta kuinka huonosti pärjää vivutetulla omalla asunnolla.

    • Anonyymi

      Kyllähän toi vivutus kannattaa
      -korot n. -0.5%
      -Vuokratuotto n. 4-5%
      -korkojen verovähennys n. 0.1%
      -kulujen verovähennys n. 0.5-1%
      -asunnon arvon kehitys ?????? Uskoisin saavani kohtuullisen voiton omista asunnoistani.

      Itse ajattelen lähes päivittäin ottaisko lopputilin, mutta ahneus vaivaa. Käytännössä olen jo nyt taloudellisesti riippumaton 4200eur kuukausi palkasta brutto.

      • Anonyymi

        Mitähän vähennät - merkkisestä korosta. Mene pois netistä.


    • Anonyymi

      On vamaan vähentänyt lainannosto palkkion:)

    • Anonyymi

      Kyllähän tämä on kannattavaa korot 0.5% ja vuokratuotto noin 3-5%. Lisäksi vielä asuntojen hinnan nousu. Tämä yhtiönlainojen vähennysoikeus tuottaa myös hyvin.

      Itse lopetan työnteon hyvin pian. Olen niin monesti ajatellut mennä irtisanomaan itseni. Toinen vaihtoehto olisi hommata potkut. Tosin olen melko hyvässä hommassa ja kohtuu palkalla 4400.-

    • Anonyymi

      Aloituksessa on se normaali vaurastumisen resepti. Siinä vaiheessa kun 10 asuntoa on velattomia (Turku, Tampere, Oulu), puhutaan edullisen tasonkin 1-2 h/keittiö asunnoissa noin 600 000€ omaisuudesta. Kyseisessä hintapisteessä vuokratuotto on kutakuinkin maksimissa eli vuokratuloja ennen veroja tulee noin 40 000€ vuodessa. Se on oikeastaan se raja jossa taloudellinen riippumattomuus työnteosta alkaa.
      Tietysti satsaamalla enemmän asuntojen arvonnousun kannalta hyvään sijaintiin puhuttaisiin aika vähän suuremmista summista omaisuudessa ja arvonnousussa, mutta ei juurikaan suuremmista summista vuokratulona.

    • Anonyymi

      Osin samaa mieltä...
      Asuntoja 7 arvo noin 110.000-170.000€ (osin ostettu halvemmalla) ja asunnot tampereella.
      Keskihinta ehkä noin 130.000€.

      Vuokra keskimäärin noin 600eur/asunto ja yhtiövastike keskimäärin 140eur / asunto. Bruttotulot noin 3200eur/kk ja vuodessa noin 38000eur. Tosin tuostra napataan vero vähennyksien jälkeen.

      • Anonyymi

        10 asuntoa ei niin hyvämaineisella alueella Turussa. 4 yksiötä, 5 kaksiota, yksi kolmio. Keskihinta vain noin 65000-70000€. Vuokrat 64560 vesimaksut, vastikkeet 22320 vesimaksut =42680


      • Anonyymi

        vaikka tuosta joutuisi kirjaamaan 15% kuluihin vuodessa, on kyseessä laillistettu tapa painaa rahaa, lähes ilman riskiä. ja pankki antaa rahat asiakkaan vaurastumiseen lähes ilmaiseksi.
        itsellä marginaalit ovat vuosien varrella vaihdelleet 0,29-1,2% välillä, korkeimmillaan noin neljä vuotta sitten, halvimmillaan reilu 10 vuotta sitten, viimeisimmässä taas alle 0,5%


    • Anonyymi

      Euribor 0.45% OP Tampere 280kEur

    • Anonyymi

      0.5%

      Mennyt loistavasti. Minulla useampi asunto ja postiivinen kassavirta. Nyt kampailen ajatuksella ostaako lisää vai heittäytyä oloneuvokseksi ja myydä jotain pois niin olisi riittävä tuotto. Tosin ansiosidonaisella saisi hieman lisäboostia jos jäisi pois töistä:)

    • Anonyymi

      Kannattaako toi oikeasti? Voittaako indeksi rahaston. Voisihan sitäkin vivuttaa lainalla. Entä jos tulee romahdus???? tai korot nousee?????????

    • Anonyymi

      Minulla on kemmentti tuossa jo aiemmin, mutta kommentoin lisää!

      Siis eihän velalla voi sijpoittaa. Pitää olla aika paljon omaa pääomaa, jotta kannattaa alkaa sijoitusasuntoon ottamaan lainaa!

      Koko elämähän on yhtä vivuttamista. Itsekkin pelaan lottoa ja se on helppo esimerkki siitä, eli kun maksat pitkässä juoksussa tuhansia euroja, niin voit saada vaikka miljoonan. Mutta mitä tulee ketjun kommentteihin matalista koroista ja korkovähennyksistä, niin aikaa myöden ne postuvat. Omaikäiseni ihmisen ei ainakaan kannata miettiä tätä enkä suosittele!

      • Anonyymi

        Kyllä velalla voi sijoittaa ja erityisesti asuntoihin, eikä sillä ole mitään tekemistä lottoamisen kanssa.
        Asuntosijoittamisessa kun vain muistaa sen, että voimakasta vivutusta käyttäen, syövät sijoitukset alkuun jonkun verran myös omia tuloja ja mahdollisesti säästöjä. Rahavirta kääntyy positiiviseksi vasta kun noin 50% asunnoista on velattomia. Oma kokemukseni on se, että kokonaan velkarahalla hankittu 60 000€ asunto aiheuttaa noin 750€ maksurasitteen kuukaudessa ja rahavirta vuokralaiselta vuokranantajalle on verojen jälkeen noin 500€. jos tämä tilanne on esimerkiksi 6 asunnossa, ovat menot näistä asunnoista 4500€/kk ja tulot 3000€/kk, jos lisäksi omistaa 6 velatonta asuntoa, tulee niistä menoja 1500€/kk ja tuloja 3000€. Laskema on yksinkertaistettu, mutta se sietää jonkun verran muuttuvia tekijöitä, kuten rahoitusvastikkeita tai "jääkaapin hajoamisia"


    • Anonyymi

      Kyllä tämä asuntosijoittaminen on kannattanut. Jos maksat lainasta korkoa 0.5%. Asunnon arvo nousee 1% vuodessa ja saat vuokratuottoa 4%. Tietysti kaivataan vakuuksia ja pääomaa. Mutta tuotto omalle pääomalle on loistava.

      Kyllä rahastotkin on hyviä, mutta harva ostaa niitä velkarahalla, joten vipu jää saamatta.

      Itse olen pian taloudellisesti riippumaton. Olen sijoittanut asuntoihin 10 vuotta.

    • Anonyymi

      Mä olen jo taloudellisesti riippumaton. Sijoitusasuntoja tarpeeksi ja lainatkin tarpeeksi pieniä. Pitäiskö ahnehtia lisää vai olla jo tyytyväinen ja oleskella täällä Costa del Solilla uiden, lenkkeillen, juoden, syöden, jahdaten naisia "valiten sopivia", lumien tullen pitää siirtä Itävaltaan laskettelemaan......

    • Anonyymi

      0,6% ja 12kk Euribor joka tällä hetkellä nolla, päälle op bonukset, ekaa sijoitusasuntoa hommaamassa.

    • Anonyymi

      Hyvin menee vuokrat nousee ja korot pysyy alhaalla vielä pitkään. Nyt pitäisi vain päästä syksyllä lämpimään.

    • Anonyymi

      Minulla on sijoituksia laajalla skaalalla. Tein juuri syksyn inventaarion salkkuihini. Eniten plussalla ovat luonnollisesti indeksirahatot: huonoin 12%, paras 45% plussalla. Keskiarvoksi tulee noin 30% plussaa. Osakesalkut ovat keskimäärin 20% plussalla. Lainamuotoiset joukkorahoitukset 12% plussalla, vaikka huomioidaan erääntyneet ja mahdolliset tappiot. Pitkät talletukset 2% plussaa. Metsä on vähän vaikeampi arvioida, mutta pitkän aikavälin tuotto-odotus noin 7% (asiantuntija-arvio). Kulta ja valuutat ovat nousseet, mutta niitä en huomioi tässä, koska ovat lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Asunnot plussalla noin 3% (tässä huomioita pari isompaa remonntia tänä ja viime vuonna).

    • Anonyymi

      Mulla on tuolla kommenti aivan alussa velkarahalla "sijoittamisesta" Edelleen pidän sitä tyhmänä ja sitä, että siitä saisi verovähennykset vaikka tuotosta saakin maksaa 30 pinnan lähdenveron. Onneksi veloista ei pitkään saa vähentää korkoja verotuksessa.

      • Anonyymi

        Tuollaiset voi tietenkin muuttua hetkessä, lakimuutos vaan.

        On vähän hölmöä ajatella asuntosijoittamisen riskejä pelkästään korkojen nousun muodossa.

        Lakimuutokset jotka vaikuttavat tulonsiirtoihin, verovähennyksiin tai vaikka vuokralaisiin jotka tuhoavat kämpän, ovat todellisia riskejä myös.

        Velka jää kuitenkin aina velan ottajalle.


      • Anonyymi

        Aika erikoinen lakimuutos tarvittaisiin, mikäli sijoituslainan kuluja ei saisi vähentää sijoituksen tuotoista. Sijoitusasuntoa ei osteta asuntolainalla vaan sijoituslainalla.
        Se että pitää lainan ottamista tyhmänä, tarkoittaa vain sitä, että nyt ei ole ymmärtänyt mikä on lainarahan funktio asuntosijoittamisessa. Totta kai asuntosijoittamisessakin on riskejä, joissa korkea vieraan pääoman osuus muodostaa riskin. Tällaisia riskejä voivat olla esimerkiksi se, että hankkii runsaasti asuntoja samasta taloyhtiöstä tutustumatta kunnolla taloyhtiön tilaan. Samoin riskinä voi pitää kaikkien sijoitusten kohdistumista samaan asuinalueeseen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe