TSH 0,76 ja T4 ei ilmeisesti testattu ollenkaan?

Anonyymi

Hei!

En oikein tiedä mitä asian suhteen tehdä, sillä lääkäri ei ole vielä soittanut asiasta.

Verikokeiden tuloksissa Omakannassa tosiaan lukee että TSH on tuon 0,76, mikä on kyllä viitearvojen sisällä, mutta ilmeisesti kuitenkin matala? T4 kohdalla lukee, että koetta ei tehty, varmaan juuri siksi, että TSH arvo on periaatteessa ihan ok?

Olen itse kuitenkin hieman huolestunut siitä mahdollisuudesta, että olisi kilpparin liikatoimintaa, sillä hikoilen kuin pieni sika sekä päivisin että etenkin öisin, nälkä on jatkuva mutta olen laihtunut, kädet tärisevät levossa, sydän hakkaa todella helposti, kuumuutta on vaikea sietää ja kuntoni on selvästi laskenut. En kuitenkaan oikein tiedä mitä sanoa kun lääkäri soittaa, pitääkö minun vaatia että otetaan myös tuo T4 tai jotain muita testejä? Onko teillä kokemusta siitä että TSH on alarajoissa mutta sitten kuitenkin olisi oikeasti jotain ongelmia kilpparin kanssa?

13

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja taas mitattu vain TSH! Ilman muuta olisi pitänyt samalla ottaa T4v ja myös T3v etenkin, koska sulla tosiaan oireet viittaa liikatoimintaan. TSH on viitealueen alalaidalla, mutta tällä arvolla voi olla sekä vajaa- että liikatoimintaa eli se ei yksinään kerro tarpeeksi. Itsellä lääkityttänä se on vieläkin matalampi.

      Hashimoto

    • Anonyymi

      Terveyskeskuksissa on varmaan joku yleisohjestus lääkäreille, ettei kilpirauhaskokeista oteta kuin TSH. Mulla sama juttu. Ollut ainakin 3 vuotta Thyrosxin 0.1mg lääkitys, ja vuosittain kontrolloitu terkkarissa vain TSH. Olen sitä lääkäriltä pyytänyt, että otettais myös T4V, mutta sanoo, että ei tarvitse, TSH riittää. Täällä kovasti neuvotaan "vaatimaan" lääkäriltä milloin mitäkin koetta, mutta vähissä ovat keinot. En minä ainakaan halua muuten hyvää lääkärisuhdetta pilata järjestämällä kohtausta ja "vaatimalla" suomi24 palstalla neuvottuja kokeita, kun lääkäri sanoo niiden olevan turhia.

      • Anonyymi

        Kun on jo lääkitys, silloin nyt ainakin pitäisi olla T4v mittaaminen automaattista, mut tämmöstä tää on! Säästö se on kai pienikin säästö.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Jälleen taasen uudelleen selvitys TSH:n vähämerkityksellisyydestä

      https://thyroidpatients.ca/rationale-low-tsh/

      Vamaan yli puolessa tapauksista TSH käyttäytyy johdonmukaisesti.
      Mutta terveysasioissa pitäisi saaga parempi varmuus

    • Anonyymi

      Älkää nyt herranjumala uskoko niitä lääkäreitä tai pysytte sairaina koko loppuelämänne! Uskaltakaa ottaa vastuu omasta hoidosta lukekaa siitä kaikki mitä käsiinne saatte. Tällä suomalaisella auktoriteetin kunnioituksella ei saa aikaiseksi mitään muuta kuin että lääkäri nukkuu hyvin kun hoitamatta jättäminen on vähemmän riskialtista valviran näkökulmasta kun potilaan oireettomaksi hoitaminen ja valtio säästää rahaa kun ei tarvitse antaa kokeita tai pillereitä.

      • Anonyymi

        Surullinen olo näistä kirjoituksista. Olen itse lääkäri ja haluan kyllä, että minua hoitaa toinen lääkäri. Oma lukeminen ja asioista selvän ottaminen on ihan ok. Ymmärtäminen vaatii aikamoista perehtymistä ihmisen aineenvaihduntaan, siihen, mitä siitä nyt oikeasti tiedetään. Täällä aika moni ottaa kantaa kilpirauhaskokeiden tulkintaan. Se ei ole ollenkaan yksinkertaista. Monet tekijät vaikuttavat arvoihin, eri ikäisillä, raskausaikana , muiden sairauksien yhteydessä, muiden lääkitysten yhteydessä tulkinnat on tehtävä erilailla ja taito siihen vaatii tietoa ja kokemusta. Puhukaa avoimesti julki omat käsityksenne lääkärille, mutta kuunnelkaa myös. Ihanko totta uskotte kaikkea sitä, mitä käsiinne saatte mieluummin kuin lääkäriä. eikö siitä tule aika turvaton olo.


    • Anonyymi

      Paljonko siinä säästetään, kun huonokuntoinen potilas joutuu jatkuvasti kulkemaan lääkärin vastaanotolla?

      Päin vastoin. Kalliimmaksi vain tulee!

      • Anonyymi

        Englannissa kerrottiin T3v-mittauksen raakustannukseksi pari euroa.
        Suomessa kerrotaan tk-lääkärikäynnin kustannukseksi parisataa euroa, josta potilas maksaa tai ei maksa pienen osan.


    • Anonyymi

      Synlabissa voi kohtuuhintaan mitata T4veen ja T3veen.

      Kävin itsekin äsken ja olikin pieni yllätys tulokset. Siis väsymyksen ja aivosumun halusin käydä, kun seuraavaan tk-kontrolliin on vielä muutama kuukausi.

      Ja tulokset: kaikki arvot alakanttiin, ihan viitearvojen alarajalla. Tsh ihan alhaalla, T4v 12 ja T3v 3,8. En ymmärrä. Alunperin tsh oli kuitenkin selvästi kohonnut.

      Tarkoittaakohan tämä, ettei tyroksiini auta?

      • Anonyymi

        Tyroksiinilääkityksellä tsh yleensä onkin aivan viitearvon alarajalla tai alle viitearvon, kun lääke tehoaa. Muutkin arvot ok.

        Nuku riittävästi, syö hyvin ja ulkoile reippaasti, niin aivosumu häviää. Jos ei häviä, vika voi olla missä vain. Anemia?


      • Anonyymi

        Lääkitylle mm Pöntynen suosittaa että T3v oltava noin 5½
        Vertaistukiforumien mukaan T4v noin 18 on tarpeen

        Varastoraudanpuute? Dvitamiini? B12? folaatti? hypokortisolismi? hyperkalsemia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkitylle mm Pöntynen suosittaa että T3v oltava noin 5½
        Vertaistukiforumien mukaan T4v noin 18 on tarpeen

        Varastoraudanpuute? Dvitamiini? B12? folaatti? hypokortisolismi? hyperkalsemia?

        Aika hintavia ovat nuo b12-, folaatti- ja kortisolimittaukset, jos ne itse pitää kustantaa.

        Mutta tosiaan nuo T4 ja T3 ovat kyllä tyroksiinia käyttävälle tosi alhaalla.

        Tietääkö kukaan muuten, miten se noitten suhde lasketaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hintavia ovat nuo b12-, folaatti- ja kortisolimittaukset, jos ne itse pitää kustantaa.

        Mutta tosiaan nuo T4 ja T3 ovat kyllä tyroksiinia käyttävälle tosi alhaalla.

        Tietääkö kukaan muuten, miten se noitten suhde lasketaan?

        Vai ovat labrakokeet hintavia, jos ne pitää itse maksaa. Voi olla, entä sitten! Minunko sitten pitäisi sinun hintavat kokeet maksaa? Usko pois, minulle (lue veronmaksajille) sinun turhat kokeesi ovat toooodella hintavia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe