Jigsaw (sisältää juonipaljastuksia)

Anonyymi

Ilmestyi siis uusi Saw-leffojen jatko-osa, kahdeksas elokuva.
Saw-elokuvien sarja piti siis loppua tätä ennen seitsemänteen jaksoon mutta tekijät halusivat jostain kumman syystä väkisin vääntää onnettoman ja yllätyksettömän jatko-osan. Täytyy siis vain kysyä miksi. Joissain arvosteluissa tämä on nimetty jopa vuoden 2017 elokuvaksi.

Pidin siis ensimmäisestä Saw-elokuvasta paljon ja se antoi pitkästä aikaa jotain uutta kauhuelokuvien kentässä ja se oli samalla yllätyksellinen aina loppuhuipennukseensa saakka. Muutama jatko-osa oli ihan kelvollinen mutta tämä viimeisin ei säväyttänyt yhtään. Elokuva alkoi lupaavasti mutta tätä kesti muutaman minuutin.

Tehosteet ja gore ovat aivan mukavaa katsottavaa ja elokuva alkaa lupaavasti mutta nopeasti alkaa toistaa sitä samaa kaavaa mitä näissä Saw-elokuvissa ollaan nähty. Juonen kulku jää paikalleen, loukkuun jääneiden ämpäripäiden kohtalo on siis ennalta-arvattavissa. Joidenkin gore-kohtausten toteutus on pelkästään naurettavaa, mm. Ryanin jalan juuttuminen kuistin alla olevaan vieteriansaan, jossa hän lopulta menettää toisen jalkansa veto-/kiristysansassa. Jalka silpoutuu kuin kirurgisesti leikattu näiden vaijereiden toimesta, jopa housun kangas on kuin saksilla olisi leikattu. näinhän veto-/kiristysansa ei toimisi vaan jalka ruhjeutuisi mössöksi. Toisena naurettavuutena on loppuhuipennus ja etsivä Halloranin kuolema, jossa vahvat laserit halkaisevat Halloranin pään useaan eri osaan. Tämä tapahtuu ja hän kaikesta huolimatta seisoo hetken paikallaan niin että pää pysyy kasassa. Se ”aukeaa” kuin kukka moneksi eri riekaleiksi/terälehdeksi vasta siinä vaiheessa kun mies kaatuu maahan. Tämä huipennus tappoi elokuvan täysin. Elokuvakliseiden mukaisesti pääpahis Logan selittelee ensin miten kaikki siis tapahtui ja miten hänestä tuli Jigsaw uusi apuri, uusi Jigsaw. Ja elokuva-sarjaan tyypillisesti kuuluva loppuhuipennus jossa nopeasti tapahtumat käydään läpi ja katsojan tulisi olla hyvin yllättynyt, mutta ei tässä elokuvassa.

Elokuvaa latistavat virheet ovat myös selkeästi esillä.
1. Etsivä Hunt sanoo Loganin olleen aikaisemmin vankina Fallujahissa sen jälkeen kun oli tappanut kolme Talibania. Eikös Fallujah ole Irakissa ja Talibanit Afganistanissa.
2. Jigsaw asui Annan naapurissa ja kuuli Annan ja tämän miehen lapsen kuolemasta jossa miestä syytettiin siitä. Todellisuudessa ja Jigsawkin mainitsee itse että Anna oli itse aiheuttanut lapsen kuoleman ja lavasti miehensä syylliseksi. Jigsawhan asui Annan naapurissa ja kuuli keskustelua ja vauvan itkua ja silloin kun vauvan kuolema tapahtui. Anna siis oli itse aiheuttanut lapsensa kuoleman ja lavasti siis miehensä syylliseksi. Eihän Jigsaw tätä ollut nähnyt eikä voisi tietää mitä naapurissa todella tapahtui pelkästään kuuntelemalla naapurista. Hän olisi olettanut että mies on syyllinen lapsen kuolemaan.
3. Jigsaw väittää että Ryan valehteli poliisille auto-onnettomuudesta jossa Jigsawin paras ystävä menehtyi. Ellei Jigsaw ollut paikalla auto-onnettomuudessa, hän ei voisi tätä tietää.

Kaiken kaikkiaan tämä on Saw-saagan onneton yritys ja olisi voinut jättää tekemättä. Tämä kompastuitäysin arvattavuuteen ja saman kaavan toistamiseen. Tästä olisi voinut ehkä saada hyvänkin elokuvan jos olisi yritetty jotain muuta kaavaa kuin saman toisintoa.

Elokuva loppuu siihen kun Logan vetää dramaattisesti raskaan liukuoven kiinni, joten ilmeistä on että jatko-osia tähän elokuvaan on mahdollista. Toivottavasti tuo oven vetäminen kiinni tarkoittaa elokuvasarjan sulkemista lopullisesti.
1/10

1

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä kyseistä elokuvaa katsoessa väkisinkin miettii onko Jigsaw miljonääri kun ansat ovat niin mitä on. Mutta kyllä, surkeaa tämä, silti tämän niinsanottu jatko Spiral on aivan kamalaa roskaa! Tosin, saamme lähiaikoina nauttia uudesta Saw X elokuvasta johon on odotukset näihin kahteen edellä mainitut nähneenä hyvin korkealla. Jigsawissa näemme sentään on itse Johnin, mutta Spiral on vain suunnattoman luokatonta paskaa isoilla nimillä tähditettynä joka ei sovi Saw sarjan kuvaan. Suuret nimet pilaavat tällaiset elokuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe