Malmin lentokenttä

Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/918ee43c-827a-425c-9902-c51e8233f5de

Onko tätä(kään) otettu huomioon Malmin lentokentän rakentamishankkeiden väkisinrunnomisessa.

Miten on, tällaisena suurten ilmastokysymysten aikana?

Tuhoaako ihminen ympäristönsä vaikka pitäisi olla tarpeeksi tietoa mihin esim. tällaiseen kohteeseen rakentaminen johtaa???

Päättäjät ja suunnittelijat Helsingissä?

36

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Betoni ja rakentamisen ilmastopäästöt ovat se asia, jonka punavihreät mielellään unohtavat.
      Myös esimerkiksi ratainfran rakentamisessa.

      • Anonyymi

        Betoni vaihtuu Suomessa vihreäksi – voi muuttaa koko rakentavan maailman

        Betoni on maailman käytetyin rakennusaine, ja sen valmistus aiheuttaa noin viisi prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä. Suomessa betoniteollisuuden ympäristöhaittoja on pystytty leikkaamaan keskimääräistä tehokkaammin. Silti kasvihuonekaasupäästöjä voitaisiin vähentää lisäämällä esimerkiksi rauta- ja terästeollisuudesta ylijäävän masuunikuonan käyttöä sementin seosaineena.
        Sementti valmistetaan pääasiassa kalkkikivestä, joka on yksi maapallon yleisimmistä kivilajeista. Sementti on betonin energiankulutuksen ja päästöjen kannalta sen tärkein osa.
        Hiilidioksidipäästöä kompensoi se, että osa hiilidioksidista palautuu takaisin betoniin rakenteen käytön aikana ja erityisesti kierrätysvaiheen aikana, kun betoni reagoi ilman hiilidioksidin kanssa (betonin karbonatisoituminen). Pitkällä aikavälillä sementin valmistuksessa kalkkikivestä irronneesta hiilidioksidista saadaan ilmakehästä sitoutettua takaisin noin puolet.

        Betoni ei sisällä terveydelle tai ympäristölle vaarallisia aineita. Päästöt sisäilmaan ovat erittäin vähäiset, joten betonilla päästään rakennuksen pintamateriaalien päästöluokituksen parhaimpaan M1-luokkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Betoni vaihtuu Suomessa vihreäksi – voi muuttaa koko rakentavan maailman

        Betoni on maailman käytetyin rakennusaine, ja sen valmistus aiheuttaa noin viisi prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä. Suomessa betoniteollisuuden ympäristöhaittoja on pystytty leikkaamaan keskimääräistä tehokkaammin. Silti kasvihuonekaasupäästöjä voitaisiin vähentää lisäämällä esimerkiksi rauta- ja terästeollisuudesta ylijäävän masuunikuonan käyttöä sementin seosaineena.
        Sementti valmistetaan pääasiassa kalkkikivestä, joka on yksi maapallon yleisimmistä kivilajeista. Sementti on betonin energiankulutuksen ja päästöjen kannalta sen tärkein osa.
        Hiilidioksidipäästöä kompensoi se, että osa hiilidioksidista palautuu takaisin betoniin rakenteen käytön aikana ja erityisesti kierrätysvaiheen aikana, kun betoni reagoi ilman hiilidioksidin kanssa (betonin karbonatisoituminen). Pitkällä aikavälillä sementin valmistuksessa kalkkikivestä irronneesta hiilidioksidista saadaan ilmakehästä sitoutettua takaisin noin puolet.

        Betoni ei sisällä terveydelle tai ympäristölle vaarallisia aineita. Päästöt sisäilmaan ovat erittäin vähäiset, joten betonilla päästään rakennuksen pintamateriaalien päästöluokituksen parhaimpaan M1-luokkaan.

        Kunhan pienkoneiden saastutus kuukauden päästä loppuu , puhdistuu ilmakin!
        Betoni on hiilinielu
        4.6.2019
        CO2ncrete Solution tutkimushanke

        Betoniteollisuus ry:n toteuttama osahanke CO2ncrete Solution keskittyy hiilidioksidin sitoutumiseen betonirakenteisiin. CO2ncrete Solution on osa EU:n Life-ohjelmaan kuuluvaa Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia (CANEMURE) -hanketta, jolla pyritään edistämään ilmastonmuutoksen hillinnän käytännön toimia Suomessa.

        Hankkeessa toteutetaan vuosina 2019 – 2023 lähes kaksikymmentä konkreettista ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen kytkeytyvää osahanketta. Hankkeessa on mukana yhteensä 22 toimijaa: kuntia ja kunnallisia organisaatioita, tutkimuslaitoksia ja yrityksiä. Hanketta koordinoi Suomen ympäristökeskus Syke.

        Useimmat betonirakenteet sitovat ilmasta hiilidioksidia koko käyttöikänsä ajan karbonatisoitumiseksi kutsutun ilmiön avulla. Ilmiössä hapan hiilidioksidikaasu reagoi sementtikiven emäksisten ainesosien kanssa niin, että hiili sitoutuu pysyvästi betoniin.


    • Anonyymi

      "Malmin kentän kaavailtujen maanrakennustöiden pelätään jo sinällään vaarantavan läheisen, erittäin arvokkaan Longinojan taimenpuron."
      Johan se on saastutettu. Kuolleita kaloja löytyy jatkuvasti.
      Luonnonsuojelua? Malmin valvomattomalla lentopaikalla elikorpikentällä.
      > Katja Pellikka
      Tattarisuon ojavesinäytteiden ja Helsingin purojen haitta-ainetulokset

      > Longinojan merkittävin sivuoja on Malmin pienlentokentän suunnalta
      > laskeva Lentokentänoja.
      > Lentokentänojalla ei kuitenkaan ole kaikki hyvin. Sen sedimentissä
      > lyijyn,
      > nikkelin, sinkin, kuparin, kadmiumin ja arseenin pitoisuus oli korkeampi
      > kuin Longinojan latvoilla tai pääuomassa. PAH- ja PCB-yhdiste- sekä
      > torjunta-ainepitoisuudet olivat sentään pieniä.
      > Haitallisimman organotinayhdisteen, tributyylitinan, pitoisuus oli
      > suurin
      > Lentokentänojassa.Joka laskee Taimenpuro Longinojaan!
      > Johtuu ilmeisesti nykyisestä lentotoiminnasta.
      > Metalleista erityisesti kadmiumin ja nikkelin liukoiset pitoisuudet olivat Lentokentänojassa muita ojavesiä huomattavasti korkeampia. Nikkelin pitoisuus oli melko korkea ja sillä saattaa olla kielteisiä vaikutuksia esimerkiksi kaloihin. Lentokentänojan korkeat nikkeli- ja kadmiumpitoisuudet ovat todennäköisesti peräisin lentokenttäalueen maaperästä.

    • Anonyymi

      "Johtavan kansainvälisen suunnittelu- ja konsultointialayrityksen Rambollin tekemä selvitys sisälsi Malmin kentän osalta kolme kairausta. Niistä kaikista saatiin ”erittäin suuren happamoitumisriskin” sisältäviä savinäytteitä, joissa ”rikkipitoisuus oli suuri, happamoituminen nopeaa”."
      Onpahan satuilua.
      Näin vaarallista jos Malmillakin sitä olisi .
      Hyödynnettäessä sulfidisavea tärkeää on, että estetään hapettuminen ja hapan metallipitoinen va-lunta ympäröiviin vesistöihin. Tämän vuoksi tulisi kaivetut massat sijoittaa veteen tai alimmanpohjaveden pinnan alapuolelle hapettumisen estämiseksi. Mikäli tämä ei ole mahdollista, hapettu-minen tulisi estää pitämällä maa vedellä kyllästettynä. Tämä voidaan tehdä peittämällä sulfidisaviasianmukaisesti maa-aineksella, jolla on vähäinen ilmanläpäisevyys. Sijoitettaessa massoja poh-javeden pinnan yläpuolelle on sulfidisaven oikeanlaisella peittämisellä ja eristämisellä ympäristöstämerkitystä haitallisten ympäristövaikutusten ehkäisemisessä. (Ympäristöministeriö, 2018)Riittävä, soveltuvilla massoilla tehty peittokerros estää maan hapettumisen ja kuivumisen, estääeroosiota ja on sopiva kasvualusta kasvillisuudelle. Peittokerroksen ei siis tarvitse olla täysin tiivis,vaan jossain määrin sadevettä voi imeytyä sen läpi sulfidisavikerrokseen. Materiaali ei saisi kuiten-kaan olla liian karkeaa eikä toisaalta erodoituvaa ainesta (esim. peittomateriaalin valumat ja syö-pyminen sateella). Jos alueelle istutetaan metsää, peittokerroksen tulee olla huomattavasti pak-sumpi kuin esim. nurmetettaessa (puiden juuriston ei tulisi läpäistä peittokerrosta). Yleisesti ottaenvoidaan todeta, että mitä paksumpi peittokerros on, sen parempi. Kirjallisuudessa on esitetty, ettätodella vahvasti happamoittaville sulfidimaille ja suurille läjitysmäärille on peittokerroksen minimi-paksuutena metri. Huolellisesti tehdyn rakentamisen jälkeen maa voi ajan mittaan palautua anae-robiseen olotilaan, jolloin happamoittavaa vaikutusta ei enää ole. (Ympäristöministeriö, 2018)

    • Anonyymi

      Tutkimusten mukaan sulfidipitoisia savia näyttäisi esiintyvän vähäisiä määriä lähinnä tutkimusalueen itä- ja koillisosissa. Mustat voimakkaasti sulfidiset savet kuitenkin puuttuvat Malmin alueelta.
      Enimmäkseen vesipitoista ja pehmeää liejusavea

      Selvityksen mukaan Malmin alueen savi voidaan koostumuksensa ja ominaisuuksiensa perusteella karkeasti jakaa itä- ja länsipuoliseen saveen.

      Lentokentän itäpuolella Tattarisuon vieressä savi on erittäin vesipitoista ja runsaasti orgaanista ainesta sisältävää savea. Länteen päin siirryttäessä savi muuttuu selvästi sitkeämmäksi ja vettä johtavat kerrokset vähenevät.

    • Anonyymi

      Tolkku: Maa vajoaa kerrostaloalueella Malmilla, viereen suunnitellaan asuntoja tuhansille – "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Falkulla Tapanilan aseman vieressä on siis rakennettu savimaalle ja jutussa annetaan ymmärtää että Malmin kenttä on samoista syistä suorastaaan rakennuskelvoton:

      Maa vajoaa kerrostaloalueella Fallkullan kiilassa Helsingin Malmilla. Kerrostaloalue rakennettiin vuosina 2003–2006 Malmin lentoaseman naapuriin sen luoteisnurkkaan, kivenheiton päähän Tapanilan asemasta. Pitkin matkaa alueella on ollut ongelmia maan vajoamisen takia.

      No, ensimmäinen sääntö, verrataanpa muihin alueisiin: Koko Helsingin ydinkeskusta on pitkälti suolla tai täyttömaalla. Esimerkiksi perimätieto kertoo että kaupunki lahjoitti aikoinaan Aleksanterikatu 2 tontin sikopaimenelle laitumeksi, koska ei semmoiselle hetteikölle voi kuitenkaan mitään rakentaa (lähde tälle muuten otettaisiin kiitollisena vastaan). Kalasatama, Jätkäsaari ja Hernesaari ovat täyttömaata, ja täyttö tässä yhteydessä tarkoitti että ne olivat aikansa kaatopaikkoja. Maata jouduttiin niiden rakentamisen yhteydessä paaluttamaan, vaihtamaan ja joskus jopa jättämään rakentamatta: Jätkäsaaren keskellä on puisto siinä missä se on tästäkin syystä. Keski-Pasila on syvää suota, Pohjois-Pasila vanha kaatopaikka ja järvi. Koko Malmin alue laajemmin ylipäänsä on vetistä savea, jonka takia esimerkiksi junarataa ei ole kaivettu tunneliin Malmilla. Edes tukeva kalliopohja ei ole yksiselitteisesti hyvä asia, koska putket, kadut ja perustukset joudutaan sitten räjäyttämään kovaan kallioon.

    • Anonyymi

      Lupaus lentää Suomessa herätti vääriä toiveita

      Volocopterin torstainen lupaus innosti monet suomalaiset jo pohtimaan, missä päin pääkaupunkiseutua yhtiön lentotaksit alkavat liikennöidä. Sosiaalisessa mediassa moni ehdotti Malmin kenttää lentotaksien kotipaikaksi.

      Valitettavasti Volocopteria Helsinki ei taida alkuvuosina suuremmin kiinnostaa.
      Se tiedetään, että Volocopterin delegaatio kävi lyhyesti tapaamassa Suomessa lentokenttiä hallinnoivan Finavian väkeä, mutta tapaaminen oli enemmän käyntikorttien vaihtoa tarjonnut kohteliaisuus kuin neuvottelutunnustelu.
      Voloportissa akkukäyttöisiä koptereita ei ladata, vaan laskeuduttuaan laite jatkaa
      matkaansa liukuhihnaa pitkin Voloportin uumeniin, jossa siihen vaihdetaan luukun kautta tuore akku parissa minuutissa.

      Malmin kentästä Helsingissä ei voisi tulla Volocopterille tukikohtaa, sillä yhtiön strategian mukaan Voloportin on sijaittava suoraan kansainvälisen lentokentän kyljessä, jotta lentotaksiliikenteen tärkein kriteeri eli lennoilta saapuvien matkustajien aikasäästö voisi toteutua.

    • Anonyymi

      Lupaus lentää Suomessa herätti vääriä toiveita

      Volocopterin torstainen lupaus innosti monet suomalaiset jo pohtimaan, missä päin pääkaupunkiseutua yhtiön lentotaksit alkavat liikennöidä. Sosiaalisessa mediassa moni ehdotti Malmin kenttää lentotaksien kotipaikaksi.

      Valitettavasti Volocopteria Helsinki ei taida alkuvuosina suuremmin kiinnostaa.
      Se tiedetään, että Volocopterin delegaatio kävi lyhyesti tapaamassa Suomessa lentokenttiä hallinnoivan Finavian väkeä, mutta tapaaminen oli enemmän käyntikorttien vaihtoa tarjonnut kohteliaisuus kuin neuvottelutunnustelu.
      Voloportissa akkukäyttöisiä koptereita ei ladata, vaan laskeuduttuaan laite jatkaa
      matkaansa liukuhihnaa pitkin Voloportin uumeniin, jossa siihen vaihdetaan luukun kautta tuore akku parissa minuutissa.

      Malmin kentästä Helsingissä ei voisi tulla Volocopterille tukikohtaa, sillä yhtiön strategian mukaan Voloportin on sijaittava suoraan kansainvälisen lentokentän kyljessä, jotta lentotaksiliikenteen tärkein kriteeri eli lennoilta saapuvien matkustajien aikasäästö voisi toteutua.

    • Anonyymi

      Maahanmuuttajia ei kiinnosta kuin saada hyvä koti ja turvallinen kotimaa. Ja maamme hyvä infra ja palvelut. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta halutaanko me entistä enemmän vierasta väkeä kaupunkiimme kun kotiuttaminen, kielikoulutus, kääntäjät, tukiopetus kouluissa yms. taloutta kuormittavia.

      Kaupunkia ei kiinnosta rakentamisen kova hinta koska Stadissa rakennetaan jo niin paljon muun maan kustannuksella. Valtion Ara- tuetut asunnot Helsingissä jo kohta 30% asuntotuotannosta. Plus että näissä asunnoissa iso prosentti vuokrastatuotoista tulee tukimuodossa. Sellaista rahan kierrättämistä. Mutta se on fakta että jokainen suomalainen veronmaksaja Malmin alueesta pulittaa.

      Selvääkin selvempi millainen alueesta tulee. Jos käy hyvin niin on kaunis alue ja luontoa maahanmuuttajatkin arvostavat. Jos käy huonosti siitä tulee Vuosaaren kaltainen, rannat sotketaan, grillibileitä joka ilta kesällä ja musiikki on korviahuumaavaa, ongelmat keskittyvät kun nuoriso näköalatonta uudessa kotimaassaan. . . Jengiydytään ja rötöstellään jne.. Suomalaisena tämä ärsyttää kovin.

      • Anonyymi

        Jep! Vuosaari oli aikoinaan Helmi. Ei enää. Malmi än lentokenttä on Helmi. Ei kohta enää.


      • Anonyymi

        Juuri näin! Meillä Vuosaaressa Hekan vuokratalossa on niin villiä että sitä ei moni arvaakaan. Puhuttuja kieliä on ainakin 13, joten kovin on monikulttuurillista elämä meillä. Ja meno sen mukaista.

        "Vuoden 2016 alussa vieraskielisen väestön osuus ylitti Helsingissä 26 prosenttia kahdeksalla kaupungin osa-alueellaja... " (lähde: hel.fi). Juu on nähty ja koettu! Eikä ihan ongelmatonta tosiaankaan.

        Tätä lisää Helsinkiin? Malmin historiallinen kenttä tulee säilyttää SUOMALAISILLA. Nyt ja aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Meillä Vuosaaressa Hekan vuokratalossa on niin villiä että sitä ei moni arvaakaan. Puhuttuja kieliä on ainakin 13, joten kovin on monikulttuurillista elämä meillä. Ja meno sen mukaista.

        "Vuoden 2016 alussa vieraskielisen väestön osuus ylitti Helsingissä 26 prosenttia kahdeksalla kaupungin osa-alueellaja... " (lähde: hel.fi). Juu on nähty ja koettu! Eikä ihan ongelmatonta tosiaankaan.

        Tätä lisää Helsinkiin? Malmin historiallinen kenttä tulee säilyttää SUOMALAISILLA. Nyt ja aina.

        Kyllä .Onneksi sinne tulee niin arokkaita asuntoja ettei ihan pienituloisilla ole sinne asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Meillä Vuosaaressa Hekan vuokratalossa on niin villiä että sitä ei moni arvaakaan. Puhuttuja kieliä on ainakin 13, joten kovin on monikulttuurillista elämä meillä. Ja meno sen mukaista.

        "Vuoden 2016 alussa vieraskielisen väestön osuus ylitti Helsingissä 26 prosenttia kahdeksalla kaupungin osa-alueellaja... " (lähde: hel.fi). Juu on nähty ja koettu! Eikä ihan ongelmatonta tosiaankaan.

        Tätä lisää Helsinkiin? Malmin historiallinen kenttä tulee säilyttää SUOMALAISILLA. Nyt ja aina.

        Virkistypörrääjän epätoivoinen yritys saatuttavan lentotoiminnan toiminnan jatkumisesta malmin Korpikentällä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep! Vuosaari oli aikoinaan Helmi. Ei enää. Malmi än lentokenttä on Helmi. Ei kohta enää.

        Alue on helmi ja se saadaan vihdoin Stadilaisten käyttöön .Lentokenttäkaappaus on epäonnistut. Totuus paljastui!


      • Anonyymi

        Ja Stadilaiset ei sitten maksa kun "jänkhälle" rakennetaan...
        Arava oli vuonna 1949 perustettu Asuntorakennustuotannon valtuuskunta, joka järjesti halpakorkoisia lainoja asuntotuotantoon. Valtion asuntotuotannon lainajärjestelmää on perinteisesti siitä asti kutsuttu aravarahoitukseksi, lainoja aravalainoiksi ja rakennettavia taloja aravataloiksi. Nykyisin aravajärjestelmää hoitaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA.
        Rakentamisen painopiste maaseudulle, asuntotarve taajamissa
        Siirtoväestön maaomistuskysymys ratkaistiin maanhankintalailla, ja asuntopulaa ratkaisemaan ryhtyi Maatalousministeriön asuntoasiain osasto Aso. Asutustoiminnan painopiste siirtyi maaseudulle. Syy oli käytännöllinen; siirtoväestölle oli tilaa maaseudulla, maatilarakennukset rakennettiin omatoimisesti kotimaisista tarvikkeista ja niitä varten oli olemassa lukuisia tarkkoja ja taloudellisia tyyppipiirustuksia.
        ARA:n tehtäviin kuuluu ARA-lainoituksen kohdistaminen eri hankkeille, ARA-lainoituskannan valvonta, asuntotuotannon kehitystyö ja asunto-olojen parantaminen.
        Siis kyse on valtion lainoituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Stadilaiset ei sitten maksa kun "jänkhälle" rakennetaan...
        Arava oli vuonna 1949 perustettu Asuntorakennustuotannon valtuuskunta, joka järjesti halpakorkoisia lainoja asuntotuotantoon. Valtion asuntotuotannon lainajärjestelmää on perinteisesti siitä asti kutsuttu aravarahoitukseksi, lainoja aravalainoiksi ja rakennettavia taloja aravataloiksi. Nykyisin aravajärjestelmää hoitaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA.
        Rakentamisen painopiste maaseudulle, asuntotarve taajamissa
        Siirtoväestön maaomistuskysymys ratkaistiin maanhankintalailla, ja asuntopulaa ratkaisemaan ryhtyi Maatalousministeriön asuntoasiain osasto Aso. Asutustoiminnan painopiste siirtyi maaseudulle. Syy oli käytännöllinen; siirtoväestölle oli tilaa maaseudulla, maatilarakennukset rakennettiin omatoimisesti kotimaisista tarvikkeista ja niitä varten oli olemassa lukuisia tarkkoja ja taloudellisia tyyppipiirustuksia.
        ARA:n tehtäviin kuuluu ARA-lainoituksen kohdistaminen eri hankkeille, ARA-lainoituskannan valvonta, asuntotuotannon kehitystyö ja asunto-olojen parantaminen.
        Siis kyse on valtion lainoituksesta.

        Ara- tuettu asumista Helsingin päättäjät ovat lisänneet runsaasti.

        Maahanmuuttovaltaisilla alueilla ei viihdy kuin muualta Suomesta muuttaneet(ja pakosta!). Me joilla on varaa, muutamme kehyskuntiin missä maata ja luontoa. Helsingin kauniit alueet pilataan vääränlaisella punavihreällä aate- ajattelulla, jota Helsingin valtuustossa ikävä kyllä on ihan liikaa.

        On tehty niin pönttöjä päätöksiä, mm. kaupunkibulevardi- hankkeiden muodossa että autoileva normaali kaupunkilainen ei enää Stadissa viihdy. Muista ongelmista puhumattakaan.

        Ei voi kaunis naisihminen mennä paikallisjunassa rauhassa illalla ettei joku tule häiriköimään ja tunge väkisin juttusille. Sana EI on vieras monille afrikkalaistaustaisille miehille, ja ilmeisesti jopa loukkaus.

        Minua ei haittaa Malmin rakentaminen koska en lennä enkä aio tulevaisuudessa asua lähelläkään. Toki soisin että kulttuuria ja historiaa ymmärrettäisiin paremmin, on kai museovirastokin ollut näreissään kentän alasajon takia?

        Itselläni on hyvät tulot ja ok- talo rauhallisella alueella, ja kun eläkeikä koitaa myymme talon vaimon kanssa ja muutamme "maalle" johonkin kehyskuntaan.

        Tuomo


      • Anonyymi

        Senverran kuitenkin ettäPörräys loppuu vihdoinkin 31.12.2019 Jes!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senverran kuitenkin ettäPörräys loppuu vihdoinkin 31.12.2019 Jes!

        Eihän se mihinkään lopu,siirtyy vain kaupungista pois. Lentokoulut Nummelaan johon valmistui lämmin halli . Vesivehmaalle jonne 2 hallia toinen lentokonehuoltoa varten.





        cabin crew


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ara- tuettu asumista Helsingin päättäjät ovat lisänneet runsaasti.

        Maahanmuuttovaltaisilla alueilla ei viihdy kuin muualta Suomesta muuttaneet(ja pakosta!). Me joilla on varaa, muutamme kehyskuntiin missä maata ja luontoa. Helsingin kauniit alueet pilataan vääränlaisella punavihreällä aate- ajattelulla, jota Helsingin valtuustossa ikävä kyllä on ihan liikaa.

        On tehty niin pönttöjä päätöksiä, mm. kaupunkibulevardi- hankkeiden muodossa että autoileva normaali kaupunkilainen ei enää Stadissa viihdy. Muista ongelmista puhumattakaan.

        Ei voi kaunis naisihminen mennä paikallisjunassa rauhassa illalla ettei joku tule häiriköimään ja tunge väkisin juttusille. Sana EI on vieras monille afrikkalaistaustaisille miehille, ja ilmeisesti jopa loukkaus.

        Minua ei haittaa Malmin rakentaminen koska en lennä enkä aio tulevaisuudessa asua lähelläkään. Toki soisin että kulttuuria ja historiaa ymmärrettäisiin paremmin, on kai museovirastokin ollut näreissään kentän alasajon takia?

        Itselläni on hyvät tulot ja ok- talo rauhallisella alueella, ja kun eläkeikä koitaa myymme talon vaimon kanssa ja muutamme "maalle" johonkin kehyskuntaan.

        Tuomo

        Sama täällä mutta kun jälkeläiset budjaavat Stadissa niin ei tee mieli lähteä kauemmas.
        Nipa Tapanilasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep! Vuosaari oli aikoinaan Helmi. Ei enää. Malmi än lentokenttä on Helmi. Ei kohta enää.

        Niin oli. Malmi ei kenttää lukuunottamatta ole ollut helmi enää vuosikymmeniin. Ennen Malmin mustalaiset pitivät yllä "elämää" alueella, viime vuodet Malmin mamut ovat vallanneet lähiön. Muutama juoppolalli ei näistä häiriinny. Tavallinen kansa KYLLÄ.

        En ikinä palaa alueelle kun sieltä pääsin.

        Lentokenttä on Stadin historiaa, on selvääkin selvempää että PITÄÄ SÄILYTTÄÄ!!! Aktiivisen toimivana pienilmailun kehtona pääkaupungissa.

        Entinen malmin asukas Aulis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senverran kuitenkin ettäPörräys loppuu vihdoinkin 31.12.2019 Jes!

        Paalutus Alkaa. Jes! Ja rekkaralli. Jes! Malmin juopot ja Narkkarit häiriintyy . No! Köyhät ei jaksa taistella. No.

        Köyhä malmilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä .Onneksi sinne tulee niin arokkaita asuntoja ettei ihan pienituloisilla ole sinne asiaa.

        Sen verran omaisuutta etten alueelta ostaisi asunto ELLEI lentokenttä säily. Partsilta olisi kiva katsella lentonäytöksiä.

        Fredrik


    • Anonyymi

      Tämä lähempänä totuutta.
      Infrarakentaja Destian vuonna 2015 tekemän selvityksen mukaan lentokentän alueen maaperä on suurimmaksi osaksi pehmeää savea. Pehmeän savikerroksen paksuus vaihtelee 0–19 metrin välillä.
      Siksi alueen rakennukset täytyy perustaa pääasiassa paaluille. Alueen eteläosassa osa rakennuksista voidaan Destian mukaan perustaa maanvaraisesti.
      Suomen Kuvalehden mukaan alueen rakentamiseen tarvittaisiin yli 14 000 kilometriä betonipilareita, joiden valmistamiseen kuluisi yli puoli miljoonaa tonnia sementtiä, kolmasosa Suomen vuotuisesta tuotannosta.

      Onko Malmin lentokentän alue siis helsinkiläisittäin poikkeuksellisen huonoa rakennusmaata?

      "Kyllä meillä on pääkaupunkiseudulla muitakin pehmeitä alueita. Niillekin on rakennettu tekemällä paalutuksia ja muita maaperän vahvistuksia. En näe, että Malmin lentokenttä olisi mitenkään poikkeuksellinen alue", arvioi Harri Isoviita, rakennusyhtiö YIT:n pääkaupunkiseudun asumisen divisioonan johtaja.

      Helsinki sijaitsee meren rannalla, ja moni asuinalue on vanhaa merenpohjaa. Isoviidan mukaan Malmin lentokentän alue voisi vertautua esimerkiksi Pikku Huopalahteen. Se on ollut rakentamisensa aikaan 1990-luvulla samantyyppinen kohde.

      "Sitä paalutettiin ja tehtiin stabilointia ja muuta pohjanrakennustyötä silloin kun se esirakennettiin."
      Helsinki haluaa tehdä uusia asuinalueita, koska ennusteen mukaan kaupungin väestö kasvaa 700 000 asukkaaseen vuoden 2025 aikana ja 822 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä.

      Vaikka asuntotuotanto on lisääntynyt Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla, määrä ei ole riittänyt vastaamaan kysyntään. Se on osaltaan nostanut asumisen hintaa.

    • Anonyymi

      Sama tyyppi puhuu "pörräämisestä" ja "korpikentästä", äänestää omia julkaisujaan, ja lainaa googlettamalla eikä edes osaa liittää lähdeaineistoa. Se kertoo hänestä hyvin paljon. :D

      Seppo

      • Anonyymi

    • Virheinvestointiuutisten sarjassa, Olympiastadion parodia:

      Lentokenttään investoitu sadoilla miljoonalla eurolla, mutta kaupungin sikariporras empii sen käyttämistä – "Vapaavuori, eikun kansalaiset tulistuivat: ”Eihän tämä voi mennä näin!”

      Helsinkiläiset kritisoivat lauantaina rajusti Helsingin kaupungin sikariportaan pohdintaa siitä, järjestetäänkö kentälle tiivis asuinalue.

      ”On täysin mahdoton ajatus, että julkinen valta panee jättisumman lentokentän rakentamisee ja että kaupunki vielä empii säilyttääkö kenttä”, VV kirjoitti Twitterissä.

      Kansalaiset kritisoivat lauantaina rajusti HELSINGIN pormestari Jan Vapaavuoren pohdintaa siitä, järjestetäänkö kentällä tulevaisuudessakaan lentotoimintaa.

      ”On täysin mahdoton ajatus, että julkinen valta panee jättisumman kentän remonttiin ja että kaupunki vielä empii saako siellä lentää”, VV kirjoitti Twitterissä.

      ”Ei voida ajatella niin, että tehdään Suomen suurin ja kallein remontti, jotta lentokentällä voidaan järjestää konsertteja.” Projektin kustannukset on jaettu puoliksi valtion ja Helsingin kaupungin kesken.

      ”On totta, että lentokenttään on laitettu valtavasti meidän kaikkien rahaa, joten siinä mielessä olisi sääli jos sitä ei hyödynnettäisi maksimaalisesti myös lentämisessä”, VV muistuttaa.

    • Anonyymi

      Näin käy kun ei rakenneta niin kuin Vanha kirja neuvoo rakentamaan viisaasti "kalliolle". . . . tyhmä mies rakensi huonolle maalle ja koti lopulta sortui, mutta viisas mies rakensi kalliolle ja mikään myrsky ja myräkkä ei hajottanut kotia. No tässähän on symboliikkaa, mutta rakennusasiantuntijoiden mukaan sama viisaus pätee tänä päivänä rakentamisessa.

      "Honkasuon asuinalueen kaava rukataan uudelleen noin kahden hehtaarin osalta . . . . . Syy on turve. Alueen länsiosassa on nimittäin metreittäin turvetta, josta purkautuu erittäin pahanhajuisia kaasuja, jos sitä alkaa möyhiä.
      Alueen tiimipäällikkö Suvi Tyynilän mukaan vuosina 2008–2012, kun Honkasuon kaavaa aikanaan laadittiin, turvemaan merkityksestä ilmastotekona ei puhuttu nykyiseen tapaan."

      Honkasuolla on turvetta noin 1,5 metriä. Malmin lentokentällä sitä on monin kohdin 3 metriä.

      https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/719244-asukkaita-kiitos-ja-mielellaan-pian-keskeneraisella-tyomaalla-asuminen-rassaa

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Malmin kentän alla on paksu kerros savea ja sekä turvetta. Keltään on uponnut useampi pommi sotien ajalta. En tiedä miten fiksua on ruveta tuolla kaivamaan.....

        Entäs ilmastohätätila jonka Helsinki julisti? Sen pohjalta pitäisi miettiä uudelleen onko tuollainen myrkkymaa hyvä myllätä(sulfidisavi muuttuu hapen kanssa myrkyksi kun sitä kaivetaan)


    • Anonyymi

      On suuri huijaus väittää ettei ole rakennusmaata muualla kuin Malmilla! Sitä on, ja runsaasti. Ja miksi juuri golf saa niin paljon tilaa, vaikka kenttiä on uudellamaallakin runsaasti??? No ainakin pormestari ja edellinen kaupunginjohtaja ovat ahkeria golffareita ja kavereita keskenään. Hmmmm.... mietityttää.

      Golf on ihan kiva harrastus. Mutta jos sille löytyy aina vaan uutta tilaa, niin ei sitä tonttitilaa rakentamiselle sitten ole niin vähän kuin väitetään. Eiköhän golfareille riitä ne 14 kenttää pk- seudun ympäristössä???

    • Anonyymi

      Malmin lentokenttä on Suomen tärkein ilmailualan koulutuskenttä. Siellä toimii mm. lentopelastustoiminta- ja koulutus. https://lentopelastus.fi/web/

    • Anonyymi

      Minä asua Malmi ja tykkää kovin. Lapsia koulussa hyvä. Ei valittamusta. on hyvä maa. suomi.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe