Kuolemanriski on moninkertainen jos käytät nastarenkaita kitkarenkaiden korvikkeena. Tässä on tilasto, se ei ole huuhaatutkimus, vaan todetut tapaukset.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Nastarenkaat todettiinkin hengenvaarallisiksi
147
872
Vastaukset
- Anonyymi
Elokuussa aloitat jo tutun propagandasi... Onneksi Suomessa saa nyt ja tulevaisuudessa valita talvirenkaansa itse. Nastat tai kitkat. Itse ajan nykyään kitkarenkailla talvisin, mutta ymmärrän nastoilla ajavia täysin. Saatan palata nastoihin joskus itsekin. Mutta niitä en ymmärrä ketkä ajaa kitkarenkailla kesälläkin.
- Anonyymi
Ei ole tutkimus, ei ole propagandaa on puhdas tilasto. Kuolemanriski on 4- 5 kertainen jos käytät nastarenkaita. Ei edes nastarenkaita käyttävien ymmärtäminen ole järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tutkimus, ei ole propagandaa on puhdas tilasto. Kuolemanriski on 4- 5 kertainen jos käytät nastarenkaita. Ei edes nastarenkaita käyttävien ymmärtäminen ole järkevää.
nastoilla ajan AINA.
- Anonyymi
Jos kehä 3: sisäpuolella 20% autoista on kitkarenkaisia, ei liene yllätys jos sillä on positiivinen vaikutus kitkarenkaisten autojen kuolonkolareihin valtakunnallisesti. Kehä 3:n sisäpuolella on vaikea ajaa kuolonkolaria ellei satu olemaan huumekuski tai umpikännissä, mutta näitä tilanteita varten onnettomuuden juurisyytä ei yleensä haeta renkaista, paitsi tietysti tässä tilastossa.
- Anonyymi
Kuolkaa vaan te kaikki, jotka ette osaa ajaa talvella renkaista riippumatta. Ihan sama. Fysiikan laeistahan te ette ole koskaan edes kuullutkaan....
- Anonyymi
Kitkarenkaita on vain 13,7% autoista niin tottakai ne ajaa vähemmän kolareita kun nastarenkailla ajavia on 83,7% oli samassa uutisessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkaita on vain 13,7% autoista niin tottakai ne ajaa vähemmän kolareita kun nastarenkailla ajavia on 83,7% oli samassa uutisessa.
Sinä et lukenut lainkaan artikkelia, tai vielä pahempaa: et ymmärtänyt lukemaasi lainkaan.
Huomaa, että datassa on otettu huomioon vain ne kuolleet kuljettajat, jotka ovat käyttäneet joko nastarenkaita, tai kitkarenkaita ottaen huomioon nastarenkaitten ja kitkarenkaitten määrät. Siis: nastarenkagasta käyttävällä riski on 5- kertainen kuolla.
- Anonyymi
Nastarenkaiden vaarallisuus koskee etuvetoisia autoja, joissa auton takapää tulee liukkaalla sivulle tehden kuljettajasta matkusatajan. Silloin hengen pelastaa vain tuuri.
- Anonyymi
No huhuhuh;ko etuvetoisuus vaarallista, onhan se nyt niin e kun ttä takavetoisella takapää pyrkii sivulle sutiessaan kun etuvetoinen pikkaisen puskee liian kovaa ajaessa mutta suunnassa pysytään
paremmin normaali ajaossa eikä mitään sivuluistoja ole tarve olla ainakin oma 33 v ajamisesta 30 000 ainakin /vuosi joista 2000 luvun alusta kitkarenkailla joka on paljon ajavan oikea vaihtoehto tai varsinkin painavien suv-autojen , miksi nastoja niihin muutamaan liukkaaseen keliin kun silloin takavetonastasankarit jumittavat todennäköisesti liikenteen....
- Anonyymi
Mikään ei valehtele niin paljon kun tilasto jota ei ymmärretä tulkita oikein.
- Anonyymi
Miksi pitää selvää tulosta vastaan väittää? Miksi ihmeessä? https://yle.fi/uutiset/3-10689503
- Anonyymi
Kitkarenkailla on aina sama kitkataso kuluneena ja uutena, koska renkaan kuluessa esiin tulee aina uusi yhtä hyvä kitkapinta. Jopa Nokian Renkaat nastarenkaiden pahimpana lobbaajana on tämän varmistunut: http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/kaytetty-nastarengas-vs-kaytetty-kitkarengas
Aivan toinen tilanne on nastarenkaalla: sen pitokyky romahtaa nopesti kilometrien lisääntyessä.- Anonyymi
Eipä yleistetä. Renkaassa voi olla erilaisia kumiseoksia kerroksittain.
Valmistajat eivät kerro kaikkea. - Anonyymi
Varmaan suolatuilla sulilla tienpinnoilla nastojen ylivoimaisesti paremmat ominaisuudet heikkenevät nopeammin kuin kitkojen. Toinen asia sitten onkin, ovat ominaisuudet kuinka paljon vielä vastaavien kitkojen ominaisuuksia paremmat.
Voihan se yllättääkin, että pitokyky on laskenut jopa kitkojen tasolle, jos jatkuvasti ajaa sulatetuilla asfalttipinnoilla, kun sitten siirtyy liukkaille tienpinnoille. Se on totta.
- Anonyymi
Yllättävä tieto. Ilmeisesti liukkauden torjunta, tiekunnossapito on toiminut hyvin.
Ilman muuta nastaton rengas pitää paremmin paljaalla asfaltilla.- Anonyymi
Ainakaan vuosittaisten talvirengastestien perusteella ei kitkarengas ole yleisesti parempi pitokyvyltään paljaalla asfaltilla. Kitkarengas ei yleisesti ole minkäänlaisella talviajan tienpinnalla nastarengasta parempi pitokyvyltään. Merkkikohtaisia eroja toki on, mutta ei voi sanoa kitkan olevan nastaa parempi missään talviolosuhteissa.
- Anonyymi
Pahinta kuitenkin on, että etuvetoisessa autossa on normaalia laittaa paremmat renkaat eteen, jolloin takana ovat huonnommat renkaat. Se on se hengenvaarallinen yhdistelmävirhe.
- Anonyymi
Kun etuvedossa laitaa aina eteen paremmat, niin ne kuluvat tasaisemmin ja kuluminen tapahtuu oikein ja järkevästi.
Vasta silloin kannattaa laittaa eteen paremmat kun toiset on huomattavasti kuluneemmat, siis useamman millin sileämmät. Näin neuvoo liikennetuva ja muut asiantuntijat. Pienellä erolla ei ole mitään merkitystä.
- Anonyymi
No niin, nyt se taas alkaa. Tuokin juttu oli täällä käsittelyssä keväällä monessa kirjoituksessa.
Kysehän ei ole tutkimuksesta, vaan tilastoista kootuista ja valituista tapauksista. Se on melkoinen ero.
Tosin totesihan tilastoista koosteen tehnyt jounalistikin, että eri autolehtien testeissä nastarenkaat päihittävät kitkarenkaat mennen tullen.
Kootut yhteenvetotilastot valittujen kriteerien pohjalta tietyltä ajalta vs vuosikausien aikana useiden eri ammattilaisten tekemät testit.
Kumpikohan antaa luotettavamman kuvan renkaiden talviominaisuuksista?
Tulossa ei ole mitään tarkentavaa tutkimusta, josta voisi saada selvyyttä tähänkin. Niinhän tuossa artikkelissa todettiin.
Siispä jatkukoon täällä väittely kukin omilla kriteereilläön. - Anonyymi
Liikaa tumpelot luottavat nasta kumien turvallisuuteen, vain Jeesus Kristus pelastaa turmalta!
- Anonyymi
5eoon korkeemmassa käressä pääseekö autolla talvella kauppaan? Ite oon aina ajatellut että kuskin....
- Anonyymi
Tuollainen tilaston tekeminen on täysin turhaa, koska muuttujia on ihan liikaa. Jokainen onnettomuus on erilainen. Keli, renkaiden kunto, autot, kuskit, tilanteen ja monen ja monet muut vaihtuu ja renkaitten osuus toisiinsa nähden eri planeetalta, eli täysin järjetöntä edes julkaista noita tilastoja.
- Anonyymi
Nastarenkaan nastaulkoneuma lisääntyy nopeaseti vetävissä pyörissä, jolloin etuvetoisen takapyörien pito romahtaa suhteessa etupyöriin. Siitä seuraa se kaikkein pahin tilanne: taka- akseli menee liukkaassa kohdassa tietä etuakseliksi ja onnettomuuden pelastaa vain ääriimmäisen hyvä onni!
- Anonyymi
Ihanko tosissasi tarkoitat, että eturenkaiden nastaulkoneman lisääntymisen vuoksi eturenkaiden pito paranee niin kovasti, että takarenkaiden lähes muuttumaton alkuperäinen pito jää suhteessa niin heikoksi, että liukkaalla auto kääntyy sen vuoksi ympäri?
Kaikenlaisia ihmeellisiä väitteitä nastarenkaista olen kyllä nähnyt, mutta tämä oli kyllä lajissaan aivan uusi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko tosissasi tarkoitat, että eturenkaiden nastaulkoneman lisääntymisen vuoksi eturenkaiden pito paranee niin kovasti, että takarenkaiden lähes muuttumaton alkuperäinen pito jää suhteessa niin heikoksi, että liukkaalla auto kääntyy sen vuoksi ympäri?
Kaikenlaisia ihmeellisiä väitteitä nastarenkaista olen kyllä nähnyt, mutta tämä oli kyllä lajissaan aivan uusi.Nastaulkonema muuttuu vetävissä renkaissa tosiaankin nopeasti. Tässä todistus:
https://yle.fi/uutiset/3-9234552
Mene itse kouluun ja opettele asiat ja paa sitten uudestaan tännne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko tosissasi tarkoitat, että eturenkaiden nastaulkoneman lisääntymisen vuoksi eturenkaiden pito paranee niin kovasti, että takarenkaiden lähes muuttumaton alkuperäinen pito jää suhteessa niin heikoksi, että liukkaalla auto kääntyy sen vuoksi ympäri?
Kaikenlaisia ihmeellisiä väitteitä nastarenkaista olen kyllä nähnyt, mutta tämä oli kyllä lajissaan aivan uusi.Ainakin asiantuhtijat tietävät toisin kuin sinä.
"Nastasta suurempi osa nousee ylös, koska eturenkaat tekevät enemmän töitä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Isompi ulkonema lisää huomattavasti pitoa liukkaalla. Mutta pito lisääntyy ainoastaan vetävissä pyörissä.
Taka-akselilla kun ei juurikaan jarruteta ja kiihdytetä, niin nasta ikään kuin hakkautuu sinne sisään. Se johtaa etuvetoisissa pahaan balanssiin. Asfalttiajon jälkeen on valtava pito etuakselilla, mutta ei taka-akselilla, Tuononen sanoo." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko tosissasi tarkoitat, että eturenkaiden nastaulkoneman lisääntymisen vuoksi eturenkaiden pito paranee niin kovasti, että takarenkaiden lähes muuttumaton alkuperäinen pito jää suhteessa niin heikoksi, että liukkaalla auto kääntyy sen vuoksi ympäri?
Kaikenlaisia ihmeellisiä väitteitä nastarenkaista olen kyllä nähnyt, mutta tämä oli kyllä lajissaan aivan uusi.KYLLÄ! Ihan tosissani tarkoitan, että se mitä sanoin on totta ja siitä johtuvat nastarenkailla ajavien autoilijoiden 5 kertaiset kuolemankolarit suhteutettuna renkaita käyttävien määrään!
Eli eturenkaiden nastaulkoneman lisääntymisen vuoksi eturenkaiden pito paranee niin kovasti, että takarenkaiden lähes muuttumaton alkuperäinen pito jää suhteessa niin heikoksi, että liukkaalla auto kääntyy sen vuoksi ympäri!
P.s. Kaiken lisäksi vetämättömien pyörien nastaulkonema pienenee ajossa koko ajan - nämä kaksi tekijää tekevät autosta liukkaalla mahdottoman hallita sen lähtiessä takaa luisuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastaulkonema muuttuu vetävissä renkaissa tosiaankin nopeasti. Tässä todistus:
https://yle.fi/uutiset/3-9234552
Mene itse kouluun ja opettele asiat ja paa sitten uudestaan tännne.Toi on niin totta.
Takapään nastat uinuu siellä koloissaan kun eturenkaiden veto yms , ilmeisesti nostaa niitä karhentamaan normaalia talvi ajokeliä eli paljasta asfaalttia eikä se jarrutus tai ajotuntumakaan hyvä ole rautatappin päällä,,, maaseudussa missä asfalttia juuri olekaan voi ajella nastoilla, ja siellä ei niiden turvallisuuden tunnetta ja marginaalista paremmuutta ulomitata ajamalla aivan toisen takakontissa kiinni kuin pääsis siten nopeamapaan kuten täällä forssaan etelemmässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastaulkonema muuttuu vetävissä renkaissa tosiaankin nopeasti. Tässä todistus:
https://yle.fi/uutiset/3-9234552
Mene itse kouluun ja opettele asiat ja paa sitten uudestaan tännne.Olisko niin että takavetoissa nastat aktivoituvat vain ehkä takana ja edessä ei sitten niin joten jarruttaminen kärsii kun vaikka itse ajaa kitkoilla on vanhemman mallisia takavetoautoja tullut melkein perään kun jarruttaa kävelijän yms takia yllättäen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi on niin totta.
Takapään nastat uinuu siellä koloissaan kun eturenkaiden veto yms , ilmeisesti nostaa niitä karhentamaan normaalia talvi ajokeliä eli paljasta asfaalttia eikä se jarrutus tai ajotuntumakaan hyvä ole rautatappin päällä,,, maaseudussa missä asfalttia juuri olekaan voi ajella nastoilla, ja siellä ei niiden turvallisuuden tunnetta ja marginaalista paremmuutta ulomitata ajamalla aivan toisen takakontissa kiinni kuin pääsis siten nopeamapaan kuten täällä forssaan etelemmässä.Tuokin on niin totta,mutta myös miksi ammattimaiset rengastestaajat sanovat että kitkarenkailla pärjää Lapissa erittäin hyvin?
Missä niitä rouhijoita enää tarvitaankaan?
Kehä III sisäpuolella ovat jo kohta kuukauden rouhineet paljasta asfalttia nastaurpot.
Pahimmillaan hulluus jatkuu 6-7 kk. vuodessa.
Ulos tullut nastako pitää isokivisellä asfaltilla,turvallisesti?
Talous-melu-pölyhaittoja piisaa kyllä.
- Anonyymi
Hyvin suurella todennäköisyydellä nastarenkaiden käyttö tullaan etuvetoisissa autoissa liikenteessä vaarallisina kieltämään pian. Sen jälkeen huomataan, että myös takavetoisissa autoissa nastoista ei ole liikennetuvallisuuden kannalta minkäänlaista hyötyä ja koko Nokian Renkaitten yli 50 vuotinen lobbaus on ollut täyttä businesslobbausta!
Joka tätä ei usko tulee olemaan väärässä.- Anonyymi
Yhtä todennäköisesti kieltolaki alkoholille tulee takaisin.
- Anonyymi
Etuvetoisessa autossa tulee vaihtaa pyörät edestä taakse jopa kolmen tuhannen kilometrin välein. Taksikuskille se voisi tarkoittaa kerran viikossa, mutta tavalliselle autoilijalle vähintään kerran talvessa. Laiminlymällä tämän on parempi olla poissa liikenteestä muittenkin kuin oman turvallisuutensa vuoksi.
- Anonyymi
Rohkenen varovasti tähän keskusteluun tuoda kysymyksen, näkemyksen maamme rajojen ulkopuolelta.
Mikä on talvirengastilanne lännessä, esimerkkivaltiona USA ja sen pohjoisosavaltiot ja Kanada? Minkälaisia talvirenkaita kyseisissä maissa saa käyttää ja miksi?
Ymmärrykseni historiasta, erityisesti autoilun, USA ja Kanada olivat aikoinaan autoilun kehityksen kärjessä kun täällä hevospeleillä kuljettiin. - Anonyymi
Tässä jo vuosia vanha tutkimus osoittaa mm. sivulla 24 ja tutkimuksen liitteissä räjähdysmäisen nastaulkoneman lisääntymisen etuvetoisen auton etupyörissä.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8365/Shemeikka.Tuukka.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Nokia Renkaitten omat julkaistut tutkimukset osoittavat saman. Nokian Renkaat joutuu tosi liemeen salattuaan vuosikymmenet tämän tiedon. - Anonyymi
Ylimenokausi on syytä sallia nastarenkaiden kieltämiselle. Nastarenkaiden käyttö tulee sallia, mutta etuvetoautoissa ne on ohjeistettava vaihdettavaksi vähintäin tutkitun 3000 kilometrin välein etu- ja taka- akseleitten kesken. Näin nastaulkomeuma ei pääse liikaa huonontamaan ajetavuutta.
- Anonyymi
Ihan mahtava pojan lähde, 2008 jonkun opiskelijan gradu. Pikkuisen on nastat ja määräykset muuttuneet tuon jälkeen. Miksi olet noin hölmö, että kun löydät jotain sinne päin ja sopii missioosi, niin eikun provoilemaan ja hölmöilemään.
- Anonyymi
Ei siellä Onnettomuustietoinstituutissa ole pojat mitään graduja laatineet. Ovat todenneet tuloksen hölmöilystä.
- Anonyymi
Toi 'instituutti' on kaupalinen toimija jonka 'tutkimukset' ei taida olla kovinkaan tieteellisiä eikä niiden motiiveista ole mitään tietoa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi 'instituutti' on kaupalinen toimija jonka 'tutkimukset' ei taida olla kovinkaan tieteellisiä eikä niiden motiiveista ole mitään tietoa...
OTI toimii Liikennevakuutuskeskuksessa tavoitteena vähentää vakuutuskorvauksia. https://www.oti.fi/fi/onnettomuustietoinstituutti/OTItarina/
- Anonyymi
Renkaiden hankinnassa kannatta lukea viimeiset tutkimukset ja selata tilastot. Tulee myös välttää messumatkojoa vastaanottaneitten rengastestaajien ns. talvirengastestejä. Vähiten kannattaa kuunnella myyjää ja rengasvalmistajaa.
Vaarallisuus on kuljettajassa itsessään, joka luottaa joka tilanteessa nastoihin, kuluneisiinkin.
Kymmenen talvea olen ajanut Nokian kitkoilla. En ole luottanut niihin mutta aina tullut haavereitta perille.Tämä on totta, luotetaan liikaa renkaisiin ja tämän jälkeen itseensä. Luottavaisin mielin tullaan hyvää vauhtia mutkaan jossa ei edes ketjuilla pysähdytä tielle. Kehä-3:sen sisäpuolella on muutama liittymäkohta johon pakkautuu liukasta moskaa suolauksesta huolimatta. Nastoilla tai kitkoilla pito on yhtä hyvä kuin kesärenkailla.
- Anonyymi
Turvallisimmat renkaat kannattaa ostaa - ne ovat kitkarenkaat.
- Anonyymi
Väitteesi viimeiseen toteamukseen vain ei löydy tukea mistään tutkimuksesta tai testistä. Voi sitä silti väittää mitä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitteesi viimeiseen toteamukseen vain ei löydy tukea mistään tutkimuksesta tai testistä. Voi sitä silti väittää mitä tahansa.
Tyypillistä ajattelua jos se sopii omaan mieleen, mennään vastavirtaan, vaikka faktat toista kertoo, tämä on kovin tyypillistä mm. Toyotauskovaisten keskuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitteesi viimeiseen toteamukseen vain ei löydy tukea mistään tutkimuksesta tai testistä. Voi sitä silti väittää mitä tahansa.
Tässä tukea siihen, että kitkarenkaita käyttävä on 5 kertaa pienemmässä kuolemanvaarassa nastarengaskäyttäjään nähden.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503 - Anonyymi
Turvallisimmat talvirenkaat on nastarenkaat, vaikka kitkoilla menenkin autonvaihdon takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tukea siihen, että kitkarenkaita käyttävä on 5 kertaa pienemmässä kuolemanvaarassa nastarengaskäyttäjään nähden.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503Eihän tuossa toimittajan kokoamassa tilastossa ole renkaiden ominaisuuksia tilastoitu. Ei vaan toimittaja on koonnut tilastoa omin kriteerein onnettomuuksista. Onhan se nyt täysin eri asia kuin renkaiden ominaisuuksien tutkiminen.
Eikä menneiden tapahtumien perusteella koottu tilasto kerro muuta kuin menneiden aikojen tilanteen just tarkalleen niillä kriteereillä kuin millä tilastokin on poimittu.
Artikkelissakin hyvin selvästi todetaan, ettei syytä moiseen tulokseen kyetä selittämään eli syytä ei tiedetä miksi noilla kriteereillä poimitun tilaston tulos oli tuollainen. Muuttujia on huomattavasti enemmän kuin vain nasta-kitkarenkaat.
Itse asiassa tuossa jutussakin todetaan nastarenkaiden olevan mennen tullen kitkoja paremmat, kun on testattu käytännössä. Samoin viitataan tehtyihin tutkimuksiin ja niissäkin nastat ovat osoittautuneet selvästi kitkoja paremmiksi talvirenkaiksi.
Ei siis saa tukea tuosta artikkelista, kun vähänkin vaivautuu mietiskelemään.... vanha tunnettu tosiasia: vale, emävale, tilasto. Eli tilastoilla voidaan näyttää suurinpiirtein ihan mitä tahansa halutaan.
- Anonyymi
Kitkarengaskuskit ovat huonoimmilla keleillä kotona ja/tai ajavat todella varovaisesti.
Muta etsikääpä tilasto kummalla rengasvalinnalla varustettuja autoja eniten joudutaan kuljettamaan peltikorjaamoon.
ainakin pari suurta peltikorjaamoa on sitä mieltä että kitkarengasautoja.- Anonyymi
Miten pari suurta korjaamoa voi olla mieltä....??????? Eikö niissä ole henkilökuntaa??? On nyt kyllä tarpeellista tietää kuka on ja mitä mieltä ja minkä korjaamon tilastoinnista on kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten pari suurta korjaamoa voi olla mieltä....??????? Eikö niissä ole henkilökuntaa??? On nyt kyllä tarpeellista tietää kuka on ja mitä mieltä ja minkä korjaamon tilastoinnista on kyse.
No ei mikään korjaamo ole tuota mieltä, kaveri yrittää selittää mustaa valkoiseksi.
- Anonyymi
Erikoisinta on, että selvää onnettomuustilastoa pitää yrittää muuttaa päinvastaiseksi vaikka millä argumentilla. Miksi ihmeessä????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erikoisinta on, että selvää onnettomuustilastoa pitää yrittää muuttaa päinvastaiseksi vaikka millä argumentilla. Miksi ihmeessä????
Yhtä erikoista on sekin, että toimittajan kokoamalla tilastolla onnettomuuksista yritetään väittää jotain nasta-kitkarenkaiden talviominaisuuksista. Kyllä onnettomuuksiin vaikuttaa hyvin moni muukin syy ja paljon enemmänkin kuin allaolevat renkaat.
Eihän kukaan täällä ole yrittämässä muuttaa tuon tilastokoosteen tuloksia. Sen sijaan on tuotu kyllä selvästi monessa kirjoituksessa esille, ettei kyse ole tutkimuksesta eikä testeistä, jossa talvirenkaiden ominaisuuksia olisi selvitetty.
Ja täällä useasti linkitetyssä artikkelissakin selvästi todetaan nastarenkaiden päihittävän kitkarenkaat mennen tullen ammattilaisten tekemissä testeissä, sekin tuodaan selvästi esiin, ettei tiedetä miksi tuossa toimittajan kokoamassa tilastossa saatiin tuollaiset lopputulokset. - Anonyymi
Sanovatkin, että populismi antaa huomattavasti paremmat lähtökohdat ymmärtää asioita kuin tiede. Se lähtee siitä, että ihan kaikki mitä on tutkittu on virheellistä.
- Anonyymi
Eipä siinä ole kyseessä mikään toimittajan keräämä tilasto, vaan virallinen Onnettomuustietoinstituutin todellisista onnettomuuksista oikeiden kriteerein osoitettu fakta.
- Anonyymi
Olihan viestintäkonsultin kokoama tilasto Onnettomuusinstituutin aineistosta. Se on siten aineistosta poimittu tilasto ja tietysti faktaa niillä kriteereillä, jotka aineiston poiminta on tuottanut ja vain siltä ajalta miltä aineisto on koottu. Se yleisempää johtopäötöstä niistä ei yksiselitteisesti voi tehdä. Onnettomuuksiinkin renkaat ovat vain yksi tekijä kymmenien tai ehkä satojenkuin muiden syiden ohella.
Mitä tarkoitat ’virallisella’? Onko joku viranomainen tai viranomaistaho hyväksynyt sen? Se ei selvinnyt tuosta artikkelista.
Se ei ole tutkimus renkaiden ominaisuuksista eikä osoita siten kitkojen olevan talvirenkaina nastoja turvallisempia. Ei tietysti huonompiakaan, koska renkaiden ominaisuuksista ei tilastoissa ollut kyse laisinkaan.
- Anonyymi
Nastarengas kun en asu kehäkolmosen sisällä enkä edes mene sinne ikinä. Kitka on surkea liukkaalla.
- Anonyymi
Juu ja renkaissa ei ole mitään vikaa vain ja ainoastaan kuljettajassa.
Vanhemmat autot ja osaamattomammat kuskit vaatii nastat tuhoamaan maantien urille , pilaamaan bitumipölyllä ilmaa, rahisuttamaan äänekkäästi paljasta tietä "turvallisuus" mielin päsmätä ja päästä "opettamaan" kitkoilla ajavia niihän se täällä käytännössä menee ja on, kaikilla keleillä joka paikkaan olen mennyt joissa nastapellet ovat pulassa ja jatkan ajamista kitkoilla ja se ei kuulu kenellekkään.- Anonyymi
Sitten vaan turpakiinni.
- Anonyymi
On se kyllä ihmeellistä, että tosiasioita ei voi tunnustaa ja uskoa, ei sitten millään? Mikä siinä oiken on? Vaikka miten käyrät ja tilastot osoittavat nastarenkailla ajavan olevan lähes viisikertaisessa kuolemaan johtavan onnettomuuden riskissä - niin edelleen pitää väittää päinvastaista.
- Anonyymi
On se ihmeellistä että kaltaisesi pösilö jauhaa koko ajan samaa. Mitä haet tällä? Sinun mielipiteesi ei vaikuta kenenkään rengas valintoihin. Vaikka käyrät näyttäisi mitä, valinnan tekee jokainen itse, vaikka kuinka ulisisit.
- Anonyymi
On tämä höpöpoika hauska. Hieno tulkinta jälleen kerran. Mielestäni tuossa tutkimuksessa ei kerrottu missään vaiheessa että nastarengas olisi hengenvaarallinen, vaan lähinnä ihmeteltiin miten tuo tulos voi olla tuollainen.
Mistä näitä pässejä oikein sikiää, peräkammareissako joissa käsi käy ja kalsarit on rapeat?- Anonyymi
😂😂🤣🤣.
- Anonyymi
Kun kuolemantapauksia on ollut nastarengaskäyttäjillä kuvatunlaiseen tapaan (hirvittävästi) niin kyllä kait sitten nastarengas on hengenvaarallinen kitkarenkaaseen verrattuna?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kuolemantapauksia on ollut nastarengaskäyttäjillä kuvatunlaiseen tapaan (hirvittävästi) niin kyllä kait sitten nastarengas on hengenvaarallinen kitkarenkaaseen verrattuna?
Yritä vähän kovemmin, ei vieläkään mene läpi.
- Anonyymi
Hei etuvetoautoilijat! Oletteko muistaneet vaihtaa nastarenkaat edestä taakse ja takaa eteen sen 3000 km ohjeen mukaisesti?
- Anonyymi
Mix pitäis?
- Anonyymi
Minkä ihmeen ohjeen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ihmeen ohjeen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomioi pitäisi, ei pidä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomioi pitäisi, ei pidä.
Kunkin oma valinta on pitääkö turvallisuutta tarpeellisena, vai pitäisikö turvallisuutta tarpeellilena. Jos pitää, niin vaihtaa etuvetoisessa autossa nastarenkaat edestä taakse ja takaa eteen noin 3000 km välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunkin oma valinta on pitääkö turvallisuutta tarpeellisena, vai pitäisikö turvallisuutta tarpeellilena. Jos pitää, niin vaihtaa etuvetoisessa autossa nastarenkaat edestä taakse ja takaa eteen noin 3000 km välein.
Minä en vaihda, eikä vaikuta minun tai kenenkään muun liikenne turvallisuuteen se. Kausittain tapahtuu vaihto, enkä välissä vaihda paikkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tartte. Riittää kun vaihtaa kerran vuodessa. Ei ne niin paljon kulu eri tahtiin.
- Anonyymi
Niin ja valtaosa tiukkimista mielenpiteensä ilmaisijoista nastarengasurhoista ajelee ikivanhoilla paskoilla ja uskovat niiden kymmenvuoden takaisten testivoittajien tasoisia aina ja aina huonompia joka olosuhteissa kuin kitkat, no se sallittakoon näille joiden taito- ja asennetaso ei riitä nykyaikaiseen ajoneuvoon ja sellaiseen asenteeseen vaan uskomattoman typerillä uskomuksillaan toteavat vaikka karhentavansa tietä kitkarenkaille tai suolaus on vain kitkarenkaille vaikka vain pieni osa kolareista johtuu renkaista ja vielä vähemmän kitka - kuin nastarenkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja valtaosa tiukkimista mielenpiteensä ilmaisijoista nastarengasurhoista ajelee ikivanhoilla paskoilla ja uskovat niiden kymmenvuoden takaisten testivoittajien tasoisia aina ja aina huonompia joka olosuhteissa kuin kitkat, no se sallittakoon näille joiden taito- ja asennetaso ei riitä nykyaikaiseen ajoneuvoon ja sellaiseen asenteeseen vaan uskomattoman typerillä uskomuksillaan toteavat vaikka karhentavansa tietä kitkarenkaille tai suolaus on vain kitkarenkaille vaikka vain pieni osa kolareista johtuu renkaista ja vielä vähemmän kitka - kuin nastarenkaista.
Auton saa millä tahansa renkailla ulos tieltä jos fysiikanlakia rikkoo. Autolla lliikenteessä leikkijätkin kuuluu varmasti tähän kategoriaan. Suola ei pelkästään paljasta asfalttia nastattomille renkaille pitäväksi pinnaksi vaan siitä on myös paljon muutakin haittaa. Vai meinaat ilmeisesti, että rallissakin suolataan talvella ensin tie piikkirenkaita varten, jolloin renkaat muuttuu vaarallisiksi ja penkka kutsuu.
- Anonyymi
Onneksi nykyään saa ajaa kesärenkailla ympäri vuoden. Minä olen aina tiennyt nastarenkaat talvella vaarallisiksi. Siksi en aja edes kitkarenkailla, vaan kesärenkailla ja saan lyhimmän jarrutuksen nykyteillä.
- Anonyymi
Ei saa.
- Anonyymi
Ei saa.
- Anonyymi
Itse ajanut nastoilla 20 vuotta ja nyt toiset 20 vuotta kitkoilla. Ei mitään eroa. Päinvastoin, miksi ylipäätään ajaa nastoilla kuivalla tai märällä asvaltilla. Yhtä hyvät jos ei paremmatkin kitkat. Lisäksi ajelen kitkoilla usein myös läpi vuoden. En viitsi turhaan vaihtaa. Lisäksi, mikä osuus turvallisuudessa ylipäätään renkailla. Epäilen, että tosi pieni. Paljon suurempi osuus ajamistavoilla. Ja arvelisin, että merkittävästi suurempi osuus turvallisuudessa muilla tekijöillä kuin renkailla. Mitä sanovat tilastot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajanut nastoilla 20 vuotta ja nyt toiset 20 vuotta kitkoilla. Ei mitään eroa. Päinvastoin, miksi ylipäätään ajaa nastoilla kuivalla tai märällä asvaltilla. Yhtä hyvät jos ei paremmatkin kitkat. Lisäksi ajelen kitkoilla usein myös läpi vuoden. En viitsi turhaan vaihtaa. Lisäksi, mikä osuus turvallisuudessa ylipäätään renkailla. Epäilen, että tosi pieni. Paljon suurempi osuus ajamistavoilla. Ja arvelisin, että merkittävästi suurempi osuus turvallisuudessa muilla tekijöillä kuin renkailla. Mitä sanovat tilastot.
Michelin kuskit on sinulle hyvin vihaisia, kohta tiedät sen. Heidän mielestään vain renkaat ratkaisee, eli misukat oltava. Niillä selviää tilanteesta kuin tilanteesta. Eli aivan sama kuinka kovaa ajat tai vaikka kännissä, misukoilla ei ongelmia. Muilla rengasmerkillä alkaa ongelmat, ei auta toimet ratin ja penkin välissä, ei auta kelin mukaan ajaminen,tuhoon tuomittua ajoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajanut nastoilla 20 vuotta ja nyt toiset 20 vuotta kitkoilla. Ei mitään eroa. Päinvastoin, miksi ylipäätään ajaa nastoilla kuivalla tai märällä asvaltilla. Yhtä hyvät jos ei paremmatkin kitkat. Lisäksi ajelen kitkoilla usein myös läpi vuoden. En viitsi turhaan vaihtaa. Lisäksi, mikä osuus turvallisuudessa ylipäätään renkailla. Epäilen, että tosi pieni. Paljon suurempi osuus ajamistavoilla. Ja arvelisin, että merkittävästi suurempi osuus turvallisuudessa muilla tekijöillä kuin renkailla. Mitä sanovat tilastot.
Niin miksi on paljas asfaltti? Johtunut ihan jo monta kertaa siitä suolakylvöstä mitä täällä etelässä tänäkin talvena on tehty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajanut nastoilla 20 vuotta ja nyt toiset 20 vuotta kitkoilla. Ei mitään eroa. Päinvastoin, miksi ylipäätään ajaa nastoilla kuivalla tai märällä asvaltilla. Yhtä hyvät jos ei paremmatkin kitkat. Lisäksi ajelen kitkoilla usein myös läpi vuoden. En viitsi turhaan vaihtaa. Lisäksi, mikä osuus turvallisuudessa ylipäätään renkailla. Epäilen, että tosi pieni. Paljon suurempi osuus ajamistavoilla. Ja arvelisin, että merkittävästi suurempi osuus turvallisuudessa muilla tekijöillä kuin renkailla. Mitä sanovat tilastot.
Asia on juurikin näin!
Totta kai kitkarengas "häviää" kesärenkaalle ainakin ääritilanteissa MUTTA nämä ovat juuri niitä joihin tavallinen autoilija ei välttämättä koskaan edes joudu. Mitä vielä tulee näihin ääritilanteisiin niin eipä siinä auta mikään rengas kun hirvi tulee yllättäen eteen tai joku tulee risteyksestä eteen jne. Ei paljon lohduta jos kerkiää jarruttamaan "pari" metriä uusilla Misukoilla!
- Anonyymi
Tyypillinen kolari takarenkaitten pidon menetyken jälkeen on kylkikolari. Se on hyvin vaarallinen, koska auton kyljet sijaitsevat kuljettajan vieressä.
Tänään 9.2.2020: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006400844.html - Anonyymi
Nastarenkaille pitäisi saada kunnollinen HAITTAVERO, vaikka â100€/rengas. Onhan se nyt aivan järjenvastaista toimintaa että niillä rouhitaan asfalttia jota sitten kesäisin paikataan.
Yksinkertainenhan sanoisi tässä kohtaa että näin pidetään työllisyyttä yllä mutta tämähän on sitä hölmöläisten peiton jatkamista!- Anonyymi
Yhtälailla sitten haittavero myös niillä renkailla ajaville, jotka tarvitsevat suolaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtälailla sitten haittavero myös niillä renkailla ajaville, jotka tarvitsevat suolaa.
Ja suolaa tarvitsevat pääsääntöisesti nastattomat renkaat.
- Anonyymi
Mieti vähän talvea täällä etelässä tänä talvena. Ja silti on täällä suolattu jo monta kertaa asfaltti paljaaksi. Se on monta kertaa ihan suolaamisen syytä miksi tiet menee pilalle sekä paljon muutakin haittaa mitä suolaaminen aiheuttaa, kun voitaisiin vain lanata tiet, kuten maaseudulla ja hyvin silti siellä pärjätään ilman suolaakin.
Luonto ja ympäristö on talvella näin ollen maaseudulla paljon puhtaampi sekä autot myös. Voi syyttää myös suolaa auton ruostumisestakin.
- Anonyymi
Täyttä huijausta tuo uutinen. Hyvälaatuiset nastarenkaat ovat turvallisempia ja paremmin pitäviä kuin mitkään kitkarenkaat. Tuossa on uutisessa on niitä jotka todennäköisesti esim.
1.Kaahasivat päättömästi kuin olisi muka kesä, eli tilannenopeus väärä.
2.Ajoivat kännissä tai huumeissa.
3.Eivät pitäneet turvaväliä, vaan ajoivat toisten perässä kiinni.- Anonyymi
Miten sitten selität sen, että kitkarenkaita käyttävät kuitenkin joutuvat 5 kertaa vähemmän kuolemanvaaraan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sitten selität sen, että kitkarenkaita käyttävät kuitenkin joutuvat 5 kertaa vähemmän kuolemanvaaraan?
Kitkarenkaiden määrä on pienempi, jolloin todennäköisyys pienenee. Jätetään tiet suolaamatta, niin katsotaan miten asian laita on silloin. Ei tulisi reikiäkään niin paljon asfalttiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkaiden määrä on pienempi, jolloin todennäköisyys pienenee. Jätetään tiet suolaamatta, niin katsotaan miten asian laita on silloin. Ei tulisi reikiäkään niin paljon asfalttiin.
Kitrkarengas- ja nastarengaskäyttäjien määrät on otettu huomioon tilaston tuloksessa. Vielä kerran: Nastarengaskuskilla on todettujen onnettomuuksien mukaan lähes 5-kertainen riski kuolla liikenteessä kitkarengaskuskiin nähden. Tässä tarkemmin:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
P.s . Suola on passiivinen mineraali, joka ei liuota kiveä, eikä asfalttipikeä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitrkarengas- ja nastarengaskäyttäjien määrät on otettu huomioon tilaston tuloksessa. Vielä kerran: Nastarengaskuskilla on todettujen onnettomuuksien mukaan lähes 5-kertainen riski kuolla liikenteessä kitkarengaskuskiin nähden. Tässä tarkemmin:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
P.s . Suola on passiivinen mineraali, joka ei liuota kiveä, eikä asfalttipikeäMutta lumesta ja jäästä asfaltin paljaaksi sulattaa suola, joka aiheuttaa muutakin haittaa. Ympäristön se likaa ja sotkee ja lisäksi ruostuttaa auton. En valitse renkaita uutisen mukaan, jossa jotkut kenties on luottaneet liikaa renkaisiin, kaahanneet ylinopeutta tai muuten vaan leikkineet itsensä ulos tieltä.
Fysiikan lain voi rikkoa millä tahansa renkailla ja kelillä. Päävastuu on kuitenkin kuskilla. En myöskään aja uutisen mukaan vaan oman ajotuntuman, turvallisuuden ja kokemuksen mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitrkarengas- ja nastarengaskäyttäjien määrät on otettu huomioon tilaston tuloksessa. Vielä kerran: Nastarengaskuskilla on todettujen onnettomuuksien mukaan lähes 5-kertainen riski kuolla liikenteessä kitkarengaskuskiin nähden. Tässä tarkemmin:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
P.s . Suola on passiivinen mineraali, joka ei liuota kiveä, eikä asfalttipikeäMutta jäädyttää ja sulattaa asfaltinpinnassa olevan jään ja veden. Siitä alkaa teiden halkeilu ja reikiintyminen. Varmasti on 5 kertainen riski kuolla nastarenkailla ajavilla, heitä on ainakin 5 kertainen määrä kitkarenkailla ajaviin. Itse ajan kitkoilla nykyään ja ymmärrän täysin nastoilla ajavia. Suurin ongelma on ratin ja penkin välissä. Ja sinulla korvien välissä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jäädyttää ja sulattaa asfaltinpinnassa olevan jään ja veden. Siitä alkaa teiden halkeilu ja reikiintyminen. Varmasti on 5 kertainen riski kuolla nastarenkailla ajavilla, heitä on ainakin 5 kertainen määrä kitkarenkailla ajaviin. Itse ajan kitkoilla nykyään ja ymmärrän täysin nastoilla ajavia. Suurin ongelma on ratin ja penkin välissä. Ja sinulla korvien välissä!
Juuri näin, hyvin sanottu. Ja syviä reikiä/monttuja asfaltissa eivät nastat ole voineet yltää kaivamaan. Tai sitten olisi pitänyt jäädä paikalleen sutimaan aika pitkäksi aikaa, mutta näin vaan on tuskin päässyt monessa kohtaa käymään.
- Anonyymi
Huijaus uutinen! haloota sinnekin,,,, herää!
Kukaan tässäkään ole väittänyt etteikö nastarengas ole pitävämpi jäisellä tiellä vai väittikö eli mitä huijataan?
Tilastoja tehdään kaikesta joten tämäkin kertoo paljon ; olisikos niin että autojen valmistajilla on suuri osuus tekniikka kehittyy ja valtaosassa tutkimuksesa olevissa autoissa on jokin ajonhallinta yms avustus järjestelmä joka tekee ajamisesta turvallisempaa ja kehityksessä kitkarenkaat ovat autonvalmistajien prioriteetti ei niinkään pohjoismaiset olosuhteet ja nastarenkaat , väittäisin mutta voin olla väärässäkin eikä sekään ole huijausta.
2020 vuonna voisi olla optimistisempi omaan ja auton suorituskykyyn ja ostaa kitkarenkaat.
Itse ajelen sen 30 000km/ v kaikissa mahdollissa olosuhteissa kaikilla teillä enkä millään halua palata nastarenkaisiin kun ajattelee tiestön uria, järjetöntä tiepölyä,meteliä tuulilaseja niin valitsee kitkat....
mutta jos ei välitä muustakuin nimellisestä turvallisuuden tunteesta äärimmäisen harvoissa sääolosuhteissa ja säälitämättä tuhoaa tiestön pinnan ja metelöi kuuluvasti jyrsien bitumin ja soran keuhkoja täyttäväksi pölyksi , onko tämäkin sinusta huijausta ?.
Tutkimuksen sanomahan oli että nykyaikainen auto ja kitkarenkaat onkin turvallisempi yhdistelmä , en tiedä mitä uutta tuossa olisikaan ollut......no vanhoilla ja takavetoisilla pitää olla nastat muuten jumittaa kaiken sitäkään ei tarvi tutkia, vai onko sekin huijaus uutinen,
- Anonyymi
Mutta kaikkien pitää alkaa ymmärtämään että näin ei voi olla ja jatkoa vaan useamman pitää ostaa kitkarenkaat ja unohtaa kaikenlaiset paremmuusselitykset ja näennäiset turvallisuusvetoomukset ja testit ja tilastot ja lakaa ymmärtämään että jos tuokin ja tuokin ajaa fiksulla autollaan kitkoilla miksi en minä osaisi olla hyvä kuksi turvallisuuden yhtään vaarantumatta, koska sekin olisi pieni ilmastoteko kuitenkin, ja ainakin maantielle kun jo nyt vituttaa se että on pakko onko tosiaan pakko ajaa nastoilla.
Minun oma kokemusta on parikymmentä vuotta 30 000km/v kaikenlaisilla teillä kitkoilla enkä ymmärrä mihin tarvisin nastarenkaita kun liikenneympyröissäkin nastarenkailijat sudittelevat huonoa pitoaan ja mökkitien paljas sää on olematon haaste kitkoille, nastat varmaan parhaat siellä maalla ja huonoilla autoilla sen juuri ymmärtää mutta rikkaat eläkeläiset joilla ei ole pakkoa ajaa koskaan ostelee uusia nastoja joilla ajetaanparituhatta km vuodessa vaikka voisivat ajaa kitkoilla koko vuoden,,,,,
Ja kaikki jotka oikeasti ovat hyviäkuskeja autoissaan pärjäävät kitkoilla loistavasti kun meidän muijakin niillä ajaa....
Persut ja huonot ajakoon corolloilaan nastoilla mutta fiksut ja osaaavat ajaa kitkoilla.
Sehän on jo nähty; mene vaikka jonkun marketin parkkiin katsomaan millainen kuski millainen auto niin keskimääräisesti älykkäämpikin ajaa kitkoilla kouluttauneempi ja paremmilla ansioilla oleva ajaa kitkoilla väittäisin asian olevan näin.- Anonyymi
Puoli sivua viidellä lauseella, bravo.
- Anonyymi
Mt-ongelmia, vakavia. Niihin ei auta kitkat, eikä mikään puolue. Hakeudu viipymättä kuntasi mt-palveluiden pariin.
- Anonyymi
Tulevaisuudessa ihmetelllään mitä varten suomalaiset halusivat ajaa huonoilla teillä paljon melua, pölyä ja nastamössöä tuottanen.
- Anonyymi
Tulevaisuudessa nauretaan minkälainen vatipää sinäkin olit.
- Anonyymi
Ennen, nykyään ja varmasti tulevaisuudessakin vielä ihmetellään miksi suolataan, kun nastoilla pärjäisi sitä ilmankin. Jos talvi jää tulevaisuudessa kokonaan pois Suomesta niin sitten sitä varmaan voi ajaa kesät talvet kesärenkailla. https://youtu.be/WoWamu8itfI.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen, nykyään ja varmasti tulevaisuudessakin vielä ihmetellään miksi suolataan, kun nastoilla pärjäisi sitä ilmankin. Jos talvi jää tulevaisuudessa kokonaan pois Suomesta niin sitten sitä varmaan voi ajaa kesät talvet kesärenkailla. https://youtu.be/WoWamu8itfI.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen, nykyään ja varmasti tulevaisuudessakin vielä ihmetellään miksi suolataan, kun nastoilla pärjäisi sitä ilmankin. Jos talvi jää tulevaisuudessa kokonaan pois Suomesta niin sitten sitä varmaan voi ajaa kesät talvet kesärenkailla. https://youtu.be/WoWamu8itfI.
Suolaa kylvetään oli nastat tai ei niin jo 1980 luvulla kun kitkoista ei tiedetty mitään....
Että se on turha perustelu ostaa nastarenkaat ja todella huono ,,,,ja onhan niitä muitakin uskomattomia perusteluja täysin vastoin järkeä mutta vaikka niin että nastat siksi kun on aina ollut eikös niin.....on tyhmää näinä talvina tuhota tiet pölynä ilmaan ja se näkyy ,,,,
- Anonyymi
Ihmettelen miksi nastarenkaat vielä sallittuja kun kitkat toimivat yhtä hyvin, nastat alkeellisia ja tuhoavat tiet ja muiden renkaat.
- Anonyymi
Miten nastarenkaat tuhoaa muiden renkaat? Kitkarenkaille tehdään keinotekoinen kesä talvella. Suolalla sulatetaan tiestö ja jäätyy perään. Sama toistuvasti. Tienpinta sulaa ja jäätyy vuoronperään, sitten halkeaa ja reikiintyy. Lopetetaan suolaus ja hiekoitus, hengitystiet pysyy kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten nastarenkaat tuhoaa muiden renkaat? Kitkarenkaille tehdään keinotekoinen kesä talvella. Suolalla sulatetaan tiestö ja jäätyy perään. Sama toistuvasti. Tienpinta sulaa ja jäätyy vuoronperään, sitten halkeaa ja reikiintyy. Lopetetaan suolaus ja hiekoitus, hengitystiet pysyy kunnossa.
Etelä- Suomessa ei ole viime yötä lukuunottamatta ollut lainkaan pakkasia, eikä ole suolatttu koko talvena, silti tiet ovat kärsineet ennätyksellisen paljon.
Syy: syksyllä jo nastarenkaat hakkasivat asfaltin kiviaineksen väleistä bitumiliiman pois ja vesi pääsi kivien väliin. Sitten raskas liikenne puristi veden syvälle asfaltin huokosiin rikkoen asfaltin lopullisesti.
Ja Keski- Euroopassa jossa käytetään paljon enemmä suolaa tienhoidossa tiet ovat erinoimaisessa kunnossa talven jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etelä- Suomessa ei ole viime yötä lukuunottamatta ollut lainkaan pakkasia, eikä ole suolatttu koko talvena, silti tiet ovat kärsineet ennätyksellisen paljon.
Syy: syksyllä jo nastarenkaat hakkasivat asfaltin kiviaineksen väleistä bitumiliiman pois ja vesi pääsi kivien väliin. Sitten raskas liikenne puristi veden syvälle asfaltin huokosiin rikkoen asfaltin lopullisesti.
Ja Keski- Euroopassa jossa käytetään paljon enemmä suolaa tienhoidossa tiet ovat erinoimaisessa kunnossa talven jälkeen.Keskieuroopassa ja Venäjällä asfaltin kiviseos on todella hienojakoista. Sitä levitetään reilu kerros, on huomattavan paljon hiljaisempaa ajella. Ja kestävämpää kuin Suomen bitumisepelipinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskieuroopassa ja Venäjällä asfaltin kiviseos on todella hienojakoista. Sitä levitetään reilu kerros, on huomattavan paljon hiljaisempaa ajella. Ja kestävämpää kuin Suomen bitumisepelipinta.
Mutta siellä ei ajeta nastarenkailla....
niin kuten jossain välimeren maissa asfaltti pysyy uutena vuosia kun ei ole nastarenkaita ei tämän kummoisenpaa talvea kuin meillä nyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta siellä ei ajeta nastarenkailla....
niin kuten jossain välimeren maissa asfaltti pysyy uutena vuosia kun ei ole nastarenkaita ei tämän kummoisenpaa talvea kuin meillä nyt.Ihan varmasti ajetaan Venäjällä nastarenkailla ja paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan varmasti ajetaan Venäjällä nastarenkailla ja paljon.
Taantumus on vallalla sekä Venäjällä, että Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taantumus on vallalla sekä Venäjällä, että Suomessa.
Ainakin eteläSuomessa,etenkin kehä kolmen sisäpuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taantumus on vallalla sekä Venäjällä, että Suomessa.
Ainakin eteläSuomessa,etenkin kehä kolmen sisäpuolella.
- Anonyymi
Videossa näkyy miten käy kun on edessä pitävämmät renkaat. Muistakaa vaihtaa nastarenkaat alle 3000 km välein edestä taakse ja takaa eteen!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c3e00fd3-221f-4476-8637-3e27e519181a- Anonyymi
Tästä kannatta otta oppia ja käyttää kitkarenkaita, joissa pito säilyy aina samana kulumisesta riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä kannatta otta oppia ja käyttää kitkarenkaita, joissa pito säilyy aina samana kulumisesta riippumatta.
Höpö, höpö, tänä talvena edessä olleet ens talvena taakse. Ei vaihdu kesken kautta. Kohta 7tkm tälle talvelle ajettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö, höpö, tänä talvena edessä olleet ens talvena taakse. Ei vaihdu kesken kautta. Kohta 7tkm tälle talvelle ajettu.
Jos kyseessä etuvetoauto, niin ole hyvä ja mittaa etupyöristä ja takapyöristä nastaulkonema, yllätyt sataprosenttisen varmasti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kyseessä etuvetoauto, niin ole hyvä ja mittaa etupyöristä ja takapyöristä nastaulkonema, yllätyt sataprosenttisen varmasti!
Tarkistettu on, ei minkäänlaista ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkistettu on, ei minkäänlaista ongelmaa.
Kerrotko vielä luvut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko vielä luvut.
En, ne ei kuulu millekkään suomi24 sekoilijalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En, ne ei kuulu millekkään suomi24 sekoilijalle.
Millä muuten mittasit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä muuten mittasit?
Isäs peniksellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkistettu on, ei minkäänlaista ongelmaa.
Anteeksi;kyllä nyt sinuna jo varaisin uudet nastarenkaat lokakuuksi Helsingin seudun pääkallokeleille!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi;kyllä nyt sinuna jo varaisin uudet nastarenkaat lokakuuksi Helsingin seudun pääkallokeleille!
Minua ei Helsinginseudun pääkallokelit kiinnosta tippaakaan!
- Anonyymi
Tutkimuksen mukaan kitkat ovat noin joka kymmenennessä autossa -kuolemaan johtaneita kolareita ajettu kymmenisen prosenttia kitkoilla. Noin 90% ajaa nastarenkaill, näillä ajetaan noin 90% kuolemaan johtaneista kolareista.
"Koko tarkastelujakson 2000-2017 aikana kitkarenkailla ajettiin 53 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Se on kymmenen prosenttia kokonaismäärästä." - Anonyymi
Nämä kommentit karkaavat aina jonnekin sivupolulle vaikka kuinka se todisteltaisiin kuinka nykyautoilla pärjää loistavasti kitkarenkailla,
saattaapa olla niin että ohjelmat ja apulaitteet on suunniteltu autoihin kitkarenkaisin perustein kun muutamalla merkillä on kokenut että ajonhallinta toimii pehmeämmin kitkarenkailla kun nastoilla se on tökkivää ja pito kun irtoaa niin järjestelmät on vähän myöhässä en tiedä voi olla vaan se tuntemus,,,
Niin ja ne suola ja muut vastaväitöksen on kamalan vanhaa tietoa että ajattelua jopa itseäni nuoremmat pahasti vanhanaikaisin ajatuksin,,,etteikö kitkarengas olisi turvallinen kun kuskista se riippuu eniten ja tutkimuskin sen osoittaa että kitkoilla pärjää loistavasti.
No ykis hyvä tositarina kollegasta joka jäi eläkkeelle monen mersedeksen omistaja oli kuulemma ajellut kitkoilla näillä 2000 alun mersuilla eikä ne sitten pitäneetkään, mutta kun eläkeläisen asuntovaunuharrastuksen takia ostamassa kia merkkisessä autossa oli viime talvena kitkat ja viemässä vaunuaan kuusamoon niin tänään nähdessäni kiassa oli edelleekin kitkarenkaat vaikka ne olivat niin huonot ennen, mutta lienee 2015 kia olevan pikkaisen parempi ajella kitkoilla kuin 2006 c-mallin 2.1 diesel mersedes siitä ei varmaankaan tarvitse vääntää ja kitistä tilastojen vääryyttä tai tutkimusten tilaajaa eihän. - Anonyymi
Oikein vetää hiljaiseksi kun tässä lueskelin näitä esim, iltalehden lukijoiden komenttikenttää talvirenkaista ja kitkarenkaiden vaarallisuudesta vaikka hiljattain on julkaistu tutkimuksia aivan muusta ja muualta siis pohjoismaista ja kaikissa kohtuu sama viesti ; kitkarenkailla olet turvallisempi kuljettaja suistumaan ja niistä harvoista oikeasti renkaista johtuvista suistumisista enemmistö prosentuaalisesti (jota sitäkään ei tahallaan ymmärretä) ajetaankin nastarenkailla ja siitä keksitään asiaa ohi asiayhteyden sekä väitetään vastaan.
Lisänä kaikenlaisin sivuviisauksin kuin että nastat "karhentavat" jäisen tien kitkarenkaille sopivaksi ajaa tai kitkarenkailla voi ajella pääteillä mutta mökkitielle on turha koittaa.
Sellaista jos nastarenkaat kiellettäisiin onnettomuuden lisääntyisivät rajusti vaikka tilastot puhuvat toista ja tilastoistakin kiistellään vaikka samat asiantuntijat kehuvat toyotia tilastoissa parhaaksi katsastuksen menestyjiksi mutta kitkarenkaat eivät voi olla riittävät .
Varsinkaan kun kukaan ei sano paremmaksi jäällä kuin nastat mutta aika harvinainen on liukas jääkeli ja jos on,
kaikki ajavat sellaisissa ääriolosuhteissa todella varovasti suditellen eikä silloinkaan kitkoilla ole tukkona eikä jarruna.
Talvisessa pakkas ja lumikelissä ero pienenee aivan tyystin ja kuten testeissäkin aivan olemattomaan kun taas nykytalvinen paljasmärkä asfaltti on natarenkailla kohtuullisen turvaton alusta kun se näidentietäjien mukaan on karkeaa jo valmistuessaan uutena eikä kuten minun ja muunkin kitkarenkailijan mielestä vasta kun siinä on talvi rouhittu bitumia ja kiveä nastoilla iskien pölynä hengitettäväksi.
Mutta yhtenä voi vaan todeta että suomalaisten ajotaidot ovat todellakin myytti joka menee uusiksi joka kerta kun alle laitetaan nastarenkaat vaikka meidän piti olla niin hyviä kuljettajia , mutta totuus onkin toinen ja siihen haetaan sitten selittelyä kaikesta! - Anonyymi
Oikein vetää hiljaiseksi kun tässä lueskelin näitä esim, iltalehden lukijoiden komenttikenttää talvirenkaista ja kitkarenkaiden vaarallisuudesta vaikka hiljattain on julkaistu tutkimuksia aivan muusta ja muualta siis pohjoismaista ja kaikissa kohtuu sama viesti ; kitkarenkailla olet turvallisempi kuljettaja suistumaan ja niistä harvoista oikeasti renkaista johtuvista suistumisista enemmistö prosentuaalisesti (jota sitäkään ei tahallaan ymmärretä) ajetaankin nastarenkailla ja siitä keksitään asiaa ohi asiayhteyden sekä väitetään vastaan.
Lisänä kaikenlaisin sivuviisauksin kuin että nastat "karhentavat" jäisen tien kitkarenkaille sopivaksi ajaa tai kitkarenkailla voi ajella pääteillä mutta mökkitielle on turha koittaa.
Sellaista jos nastarenkaat kiellettäisiin onnettomuuden lisääntyisivät rajusti vaikka tilastot puhuvat toista ja tilastoistakin kiistellään vaikka samat asiantuntijat kehuvat toyotia tilastoissa parhaaksi katsastuksen menestyjiksi mutta kitkarenkaat eivät voi olla riittävät .
Varsinkaan kun kukaan ei sano paremmaksi jäällä kuin nastat mutta aika harvinainen on liukas jääkeli ja jos on,
kaikki ajavat sellaisissa ääriolosuhteissa todella varovasti suditellen eikä silloinkaan kitkoilla ole tukkona eikä jarruna.
Talvisessa pakkas ja lumikelissä ero pienenee aivan tyystin ja kuten testeissäkin aivan olemattomaan kun taas nykytalvinen paljasmärkä asfaltti on natarenkailla kohtuullisen turvaton alusta kun se näidentietäjien mukaan on karkeaa jo valmistuessaan uutena eikä kuten minun ja muunkin kitkarenkailijan mielestä vasta kun siinä on talvi rouhittu bitumia ja kiveä nastoilla iskien pölynä hengitettäväksi.
Mutta yhtenä voi vaan todeta että suomalaisten ajotaidot ovat todellakin myytti joka menee uusiksi joka kerta kun alle laitetaan nastarenkaat vaikka meidän piti olla niin hyviä kuljettajia , mutta totuus onkin toinen ja siihen haetaan sitten selittelyä kaikesta! - Anonyymi
Kysyä kyllä sopii, että mihin ihmeeseen tarvitaan nastarenkaita, kun on lumen auraus, suolaus, hiekoitus ja kitkarenkaat?
- Anonyymi
Kysyä kyllä sopii, että onko päässäsi muuta kuin nastarenkaat?
- Anonyymi
Jos viitsisimme tutustua tutkittuun tietoon ja sen antamiin tosiasioihin emme käyttäisi nastarenkaita.
- Anonyymi
Miksi emme? Jos arvostamme pitokykyä liukkailla keleillä.
Nastojen jopa suoranainen ylivoima pidon osaltahan on joka-ainoassa tutkimuksessa tullut esiin. Yhdessäkään julkaistussa tutkimuksessa, jossa on vertailtu kitkoja ja nastoja, ei kitkat ole osoittautuneet nastoja paremmiksi.
- Anonyymi
Tästä voisi aloittaa ja miettiä.
- Anonyymi
Nastarenkaat tappavat vuosittain tuhansia suomalaisia hengityselinsairauksiin.
- Anonyymi
Tämä on vain mutua.tutkimuksissa ei voitu osoittaa että juuri nastarenkaista aiheutunut pöly yksin aiheuttaa kuolemia..ja ei tuhansia kuitenkaan ole se luku..
Ja mitä tulee onnettomuuksiin niin jos tuhannesta autosta 100 on kitkarenkaat ja 900 nastat...niin kumpia tuolla on enemmän liikenteessä...
Että onko ihan tasavertaista verrata kummalla tulee enemmän onnettomuuksia.
Ja onko ne onnettomuudet nyt aina renkaista johtuvia.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on vain mutua.tutkimuksissa ei voitu osoittaa että juuri nastarenkaista aiheutunut pöly yksin aiheuttaa kuolemia..ja ei tuhansia kuitenkaan ole se luku..
Ja mitä tulee onnettomuuksiin niin jos tuhannesta autosta 100 on kitkarenkaat ja 900 nastat...niin kumpia tuolla on enemmän liikenteessä...
Että onko ihan tasavertaista verrata kummalla tulee enemmän onnettomuuksia.
Ja onko ne onnettomuudet nyt aina renkaista johtuvia..Liikenteen tuottamasta kokonaispölystä on nastarenkaiden osuus muutamia prosentteja. Kitkojen vuoksi tarvittavan suolauksen ja hiekoituksen osuukin on tuplasti suurempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteen tuottamasta kokonaispölystä on nastarenkaiden osuus muutamia prosentteja. Kitkojen vuoksi tarvittavan suolauksen ja hiekoituksen osuukin on tuplasti suurempi.
On mututietoa tuokin ,,,
Kun ajelee sellaisillakin teillä jossa ei suolata eikä hiekoitella , on sitä pölyä yllinkyllin ja tiet uralla sittn keväisin , niin on se nyt aivan erikoisen kumma ettei se pöly tule juuri siitä että nastoilla jyrsitään urat asfalttiin kun se on talvella vain muutaman päivän lumen/jään peitossa.
Eli niin silti mutu tuntumalla (40 vuotta ajokortti) sitten liukas ehkä viitenä päivänä talvesssa , muuten lähes paljas että rouhija sankarit voivat sen pilata.
Itse ajelen niin paljon että en kehtaa ostaa nastarenkaita enään jos on parikymmentä kitkoilla pystynyt liikkumaan kaikilaa teillä kaikkina aikoina ja autotkin eivät enään ole 1985 mallin taunuksia tai muita takavetoisia , eihän niitä nastoillakaan saanut turvalliseksi ajaa saati edes päässyt liikkumaan.
Idioottiasennetta kertoo tuo että suolataan ja sannoitetaan kitkarenkaiden takia , voi hellalettas mikä kusiopää oletkaan, herää!
Asennetakapajulaa on tuo kitkarengas vastaisuus ,mistä peräseinäjoelta ihmiset oikein on. vaikka juuri eteläpohjanmaa on paras paikka kitkoille, ei ole ylämäkiä kun ne kuulemma jää jumiin.
Ei kaikki kaikki asu 30 km päässä lähimmästä asfaltti tiestä, mukaisen mäkisen Nohkuan tien takana, silloin nastat ymmärtää jossain lavahiluxissa , - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On mututietoa tuokin ,,,
Kun ajelee sellaisillakin teillä jossa ei suolata eikä hiekoitella , on sitä pölyä yllinkyllin ja tiet uralla sittn keväisin , niin on se nyt aivan erikoisen kumma ettei se pöly tule juuri siitä että nastoilla jyrsitään urat asfalttiin kun se on talvella vain muutaman päivän lumen/jään peitossa.
Eli niin silti mutu tuntumalla (40 vuotta ajokortti) sitten liukas ehkä viitenä päivänä talvesssa , muuten lähes paljas että rouhija sankarit voivat sen pilata.
Itse ajelen niin paljon että en kehtaa ostaa nastarenkaita enään jos on parikymmentä kitkoilla pystynyt liikkumaan kaikilaa teillä kaikkina aikoina ja autotkin eivät enään ole 1985 mallin taunuksia tai muita takavetoisia , eihän niitä nastoillakaan saanut turvalliseksi ajaa saati edes päässyt liikkumaan.
Idioottiasennetta kertoo tuo että suolataan ja sannoitetaan kitkarenkaiden takia , voi hellalettas mikä kusiopää oletkaan, herää!
Asennetakapajulaa on tuo kitkarengas vastaisuus ,mistä peräseinäjoelta ihmiset oikein on. vaikka juuri eteläpohjanmaa on paras paikka kitkoille, ei ole ylämäkiä kun ne kuulemma jää jumiin.
Ei kaikki kaikki asu 30 km päässä lähimmästä asfaltti tiestä, mukaisen mäkisen Nohkuan tien takana, silloin nastat ymmärtää jossain lavahiluxissa ,Noin paljon mutua jaksaa suoltaa vain, niin, no jääköön sanomatta.... nuo ’omakohtaiset kokemukset’ -kertomukset tai niihin viittaukset noin pahasti nastarengasvastaisella asenteella varustetulta on uskottavuudeltaan olemattomia.
Suolaa ja hiekoitusta käytetään nimenomaan liukkaudentorjuntaan. Sitä käytetään tietysti eniten juuri siellä missä nastarenkaiden osuus on vähäisin. Eli Helsingissä ja pk-seudulla ja siellähän se pölyn määräkin on ongelmallinen hetken aikaa keväisin ennenkuin kadut ja tiet ehditään puhdistaa.
Se, että näissä keskusteluissa viitataan jokavuotisiin talvirengastesteihin ja julkaistuihin tutkimuksiin, joissa yksiselitteisesti todetaan nastojen paremmat pito-ominaisuudet, on tietysti järkevää ja perusteena mielipiteille hyvinkin asiallista eikä mitää mutua. Siinä nk ’omakohtaiset kokemukset’ asenneongelmaisilla kirjoittajilla ovat kovasti kevyttä tarinaa.
Eihän kyse ole siitä, etteikö kitkoillakin selviydy, ei vaan talvirenkaiden ominaisuuksista talviolosuhteissa.
Valtaosa autoilijoista selviäisi kesärenkaillakin näin massiivisesti suolatuilla ja hiekotetuilla kaduilla ja teillä täällä pk-seudulla ja muuallakin eteläisessä Suomessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin paljon mutua jaksaa suoltaa vain, niin, no jääköön sanomatta.... nuo ’omakohtaiset kokemukset’ -kertomukset tai niihin viittaukset noin pahasti nastarengasvastaisella asenteella varustetulta on uskottavuudeltaan olemattomia.
Suolaa ja hiekoitusta käytetään nimenomaan liukkaudentorjuntaan. Sitä käytetään tietysti eniten juuri siellä missä nastarenkaiden osuus on vähäisin. Eli Helsingissä ja pk-seudulla ja siellähän se pölyn määräkin on ongelmallinen hetken aikaa keväisin ennenkuin kadut ja tiet ehditään puhdistaa.
Se, että näissä keskusteluissa viitataan jokavuotisiin talvirengastesteihin ja julkaistuihin tutkimuksiin, joissa yksiselitteisesti todetaan nastojen paremmat pito-ominaisuudet, on tietysti järkevää ja perusteena mielipiteille hyvinkin asiallista eikä mitää mutua. Siinä nk ’omakohtaiset kokemukset’ asenneongelmaisilla kirjoittajilla ovat kovasti kevyttä tarinaa.
Eihän kyse ole siitä, etteikö kitkoillakin selviydy, ei vaan talvirenkaiden ominaisuuksista talviolosuhteissa.
Valtaosa autoilijoista selviäisi kesärenkaillakin näin massiivisesti suolatuilla ja hiekotetuilla kaduilla ja teillä täällä pk-seudulla ja muuallakin eteläisessä Suomessa.Ei Helsingissä suolattu viime talvenakaan lainaan, koska ei ollut lunta, jäätä, eikä pakkasta. Ainoastaan kevällä suolattiin parin kuukauden aikana nastarengaspyölyn sitomiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Helsingissä suolattu viime talvenakaan lainaan, koska ei ollut lunta, jäätä, eikä pakkasta. Ainoastaan kevällä suolattiin parin kuukauden aikana nastarengaspyölyn sitomiseksi.
Kyllä suolattiin ja kovasti täällä Helsingissäkin. Suolaustahan tehdään myös varmuuden vuoksi, jos on todennäköistä että voi tulla liukasta.
Helsingissä ei käytetä suolausta pölyn sitomiseen, vaan liukkauden torjuntaan. Suolausta käytetään hiekkateiden pölyntorjuntaan yleisesti liukkauden torjunnan lisäksi. Pölyähän syntyy eniten suolauksesta ja hiekoituksesta normaalitalvisin, suolaus lisää reippaasti myös nastojen kuluttavaa vaikutusta, koska suolauksella tiet pidetään märkinä ja sulina, jotta varsinkin nastattomilla liikkuminen ei vaikeutuisi liikaa.
Viime talvi on poikkeus kaikilta osin, mutta ei sen vuoksi kokonaan lopetettu liukkaustorjuntaa. Vähemmän sitä varmaakin tarvittiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä suolattiin ja kovasti täällä Helsingissäkin. Suolaustahan tehdään myös varmuuden vuoksi, jos on todennäköistä että voi tulla liukasta.
Helsingissä ei käytetä suolausta pölyn sitomiseen, vaan liukkauden torjuntaan. Suolausta käytetään hiekkateiden pölyntorjuntaan yleisesti liukkauden torjunnan lisäksi. Pölyähän syntyy eniten suolauksesta ja hiekoituksesta normaalitalvisin, suolaus lisää reippaasti myös nastojen kuluttavaa vaikutusta, koska suolauksella tiet pidetään märkinä ja sulina, jotta varsinkin nastattomilla liikkuminen ei vaikeutuisi liikaa.
Viime talvi on poikkeus kaikilta osin, mutta ei sen vuoksi kokonaan lopetettu liukkaustorjuntaa. Vähemmän sitä varmaakin tarvittiin.Miksi kirjoittelet Helsingin asioista tietämättä mitä me täällä teemme. Oletko edes koskaan käynyt paikanpäällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kirjoittelet Helsingin asioista tietämättä mitä me täällä teemme. Oletko edes koskaan käynyt paikanpäällä.
Minä asun Helsingissä ja liikun päivittäin autolla. Helsingissä ja pk-seudulla suolataan eniten. Jo nyt suolaus on alkamassa tälle syksylle.
Mahdatkohan itse asua Helsingissä, kun et näytä tietävän yhtään mitään mitä täällä tapahtuu. Tai sitten et liiku autolla laisinkaan.
- Anonyymi
Lukekaa aloituksen liite ja toimikaa tulevaisuus edellä.
- Anonyymi
Ei nastarenkaita luokiteltu hengenvaaralliseksi.
Idiootin juttuja.- Anonyymi
Et siis lukenutkaan tätä https://yle.fi/uutiset/3-10689503 aloituksen artikkelia, jossa hengenvaarallisuus on selvästi todettu tilastojen valossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis lukenutkaan tätä https://yle.fi/uutiset/3-10689503 aloituksen artikkelia, jossa hengenvaarallisuus on selvästi todettu tilastojen valossa.
Tottakai ajetaan kun nastarenkaat on eniten käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ajetaan kun nastarenkaat on eniten käytössä.
Et lukenu, vai etkö edes ymmärtänyt. Kyse on suhteellisesta kuolemaan johtaneista onnettomuuksista käyttäjämäärät huomioon otettuna.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654450Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553493Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073207Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972144Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361793Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201751- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446