Sähköautot-nyt fb-ryhmässä lähes uskonnollista kiihkoilua sähköautojen puolesta.

Olen seurannut ryhmää sen alusta asti ja kovasti on taso romahtanut. Esimerkkinä seuraava:
Ryhmässä joku esitti kommentin: "Tarkoitan nyt vain hypoteettisesti kuviteltuna että sähköautot olisivat olleet se pääkäyttövoima koko maailmassa jo sen 100 vuotta ja akut eivät olisi ongelma ja niillä olisi päässyt jo kauan vaikka 500km. Ja sitten nyt esiteltäisiinkin tällainen polttomoottoritekniikka, niin millaisia mielipiteitä mahtais aiheuttaa"

Seuraavassa erään kyseisen ryhmän moderaattorin kommentit asiaan;

"Perheellinen asuntovelallinen sähköautoilija täällä hei! Jos voi vähän laittaa käsirahaa, niin kyllä sähköautolainan kuukausierän saa 400 ja 500 euron väliin.

en itse koe, että mulla olisi mitenkään erityisesti liitua. Mutta oli toki tietysti varaa tuohon neljäänsataan kuussa, vaikka sen jälkeen mulla ei olekaan enää varaa lentää perheen kanssa ulkomaille tai harrastaa mitään kalliimpaa.

Mulla autoon sidottu pääoma on n. 10 000 e.

tuolla kulutuksella ois kyllä jo selvä motiivi miettiä, miten voisi sähköön vaihtaa, etenkin jos korjauksia tulee.

Seuraava kysymys ois siis, miten käytetty riittäisi.

Ja akkujen kierrätys on jo keksitty!

Ei huolta, sähköautot tarvitsevat vain murto-osan siitä määrästä uusiutumattomia luonnonvaroja, mitä tavanomainen autoilu.

Tästä näkee kuvasta, miten akkukeksinnöt ovat parantaneet energiatiheyttä ja tuoneet hintaa alas.

Halvemmat uudet sähköautot maksaa 33 - 37 tonnia, ja ekana arvauksena ne säästää auton elinkaaren aikana 15 tonnia polttoaineesta.

miksi muuten olet tässä ryhmässä? Kuinka usein ajat 1000 km putkeen ilman minkäänlaista taukoa?

Pori - Joutseno on 408 km. Jos et käänny välittömästi takaisin siellä Joutsenossa, 500 km ja lataus perillä olisi riittävä.

Pitkiin matkoihin kenties parhaiten sopivalla sähköautolla (Tesla Model 3 LR) Porista pääsisi Joutsenoon pitämällä 13 minuutin lataustauon Toijalassa."

P.S.
Eikös moderaattorin työnä ole pitää kommentointi asiallisena ja käsiteltävään asiaan liittyvänä?

24

<50

    Vastaukset

    • Tuosta kirjoituksestasi ei ota erkkikään selvää mitä yrität sanoa. Pelkkiä lauseita ilman asiayhteyttä kuten tapanasi täällä on.
      Mikset kommentoi kantaasi tuolla sähköautot-nyt palstalla, miksi tuot niitä tänne?
      Tuo kertoo että ymmärrät itsekin että kommenttisi on täyttä soopaa niin et uskalla oikealla nimelläsi niitä tuoda esiin?

      • Kirjoitit "Pelkkiä lauseita ilman asiayhteyttä".

        Sitähän juuri kommentoin, että avaat keskustelun sitten mistä tahansa asiasta sähköautoiluun liittyen, niin jopa moderaattorien taholta kehutaan sähköautoja ja varsinkin omaa ja sitten lopuksi kehotetaan ostamaan Tesla.
        Nuo kopioimani lauseet olivat yhden moderaattorin ensimmäisiä lauseita hänen kaikista kommenteistaan aloituksessani kertomaani yhden kommentoijan käsiteltävään asiaan.


      • kaha53 kirjoitti:

        Kirjoitit "Pelkkiä lauseita ilman asiayhteyttä".

        Sitähän juuri kommentoin, että avaat keskustelun sitten mistä tahansa asiasta sähköautoiluun liittyen, niin jopa moderaattorien taholta kehutaan sähköautoja ja varsinkin omaa ja sitten lopuksi kehotetaan ostamaan Tesla.
        Nuo kopioimani lauseet olivat yhden moderaattorin ensimmäisiä lauseita hänen kaikista kommenteistaan aloituksessani kertomaani yhden kommentoijan käsiteltävään asiaan.

        Mitä outoa tai väärää noissa kommenteissa on? Ovat mielestäni täyttä totta ja asiallisia kommentteja. Jos eivät ole sinun uskontosi mukaisia niin turha niitä on tänne tuoda, mikset kommentoi kyseisellä palstalla?


    • Hyvinhän noista kommenteista ymmärsi periaatteen. Lapanen on lentänyt kädestä,innokkaasti viittoillessa sähköautoilun puolesta.

    • Sähköauton hiilidioksidipäästöt ovat noin 170-200 grammaa/km, jos sähköautoa ajaa puhtaasti hiilisähköllä ja puolet tuosta, jos maakaasusähköllä

    • Vaan paljonko on CO2-päästöt
      kun ladataan vesivoimalla?

      • Riittääkö kaikille?


    • Oot, pelle, tehnyt sähkösopparin "puhtaan sähkön" käyttämiseksi.

      Maksat ekstraa siitä puhtaudesta , mutta uskotko todellakin, että sinun töpselistäsi tulee vain vesi- ja sattumasähköä ???

    • Ei se oo kuluttajan asia miettiä, mikä on sähkön ( olkoon talon suorasähkölämmitys tai auton lataus) co2 päästöt, ne päätökset tehdään eduskunnassa (tai fortumin hallituksessa jossain ulkomailla). nim. Kyntäjän poika

      • Suomi on täysin riippuvainen yhteisistä eurooppalaisista sähkömarkkinoista. Kylmänä talvipäivänä tuonnin osuus voi olla jopa kolmannes Suomessa JO nykyisellään käytetystä sähköstä. Sähkön saanti naapurimaista Suomeen ei ole paha asia, päinvastoin. Yksin Suomi olisi todella yksin. Mutta, milloin ne uudet ydinvoimalat rakennetaan? Siis ne, jotka tuottavat miljoonille uusille sähköautoille energian? Lienee selvää, että koko Eurooppa on samassa sähköautonosteessa ja sama huutava puute kilowattitunneista tulee ravistelemaan koko tunnettua maailmaa. On päivänselvää, ettei sähköäautoenergia voi perustua tuontisähköön kerran muillakaan ei sitä liikaa ole.

        Vasta julkisuudessa olleen laskelman mukaan esillä olleet 700.00 uutta sähköautoa tarvitsisivat uuden ydinvoimalan... sis murto-osa autokannasta.

        Mitä sanovat sähköautofanaatikot tähän?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomi on täysin riippuvainen yhteisistä eurooppalaisista sähkömarkkinoista. Kylmänä talvipäivänä tuonnin osuus voi olla jopa kolmannes Suomessa JO nykyisellään käytetystä sähköstä. Sähkön saanti naapurimaista Suomeen ei ole paha asia, päinvastoin. Yksin Suomi olisi todella yksin. Mutta, milloin ne uudet ydinvoimalat rakennetaan? Siis ne, jotka tuottavat miljoonille uusille sähköautoille energian? Lienee selvää, että koko Eurooppa on samassa sähköautonosteessa ja sama huutava puute kilowattitunneista tulee ravistelemaan koko tunnettua maailmaa. On päivänselvää, ettei sähköäautoenergia voi perustua tuontisähköön kerran muillakaan ei sitä liikaa ole.

        Vasta julkisuudessa olleen laskelman mukaan esillä olleet 700.00 uutta sähköautoa tarvitsisivat uuden ydinvoimalan... sis murto-osa autokannasta.

        Mitä sanovat sähköautofanaatikot tähän?

        Suurin osa sähköautoilijoista lataa autonsa yöllä jolloin (pörssi) sähkö on halvimmillaan ja sähköä on saatavilla koska muu sähkönkäyttö on vähäistä.
        Jouluaattoina on kaikissa kodeissa (noin miljoona) sähkösaunaasauna päällä ja kinkku uunissa ja lämmitys päällä, eipä ole silti verkko kaatunut.

        https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa sähköautoilijoista lataa autonsa yöllä jolloin (pörssi) sähkö on halvimmillaan ja sähköä on saatavilla koska muu sähkönkäyttö on vähäistä.
        Jouluaattoina on kaikissa kodeissa (noin miljoona) sähkösaunaasauna päällä ja kinkku uunissa ja lämmitys päällä, eipä ole silti verkko kaatunut.

        https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/

        Hyvä vertaus:

        "Jouluaattoina on kaikissa kodeissa (noin MILJOONA) sähkösaunaasauna päällä ja kinkku uunissa ja lämmitys päällä, eipä ole silti verkko kaatunut."

        -Suomen henkilöautokanta on noin 3,4 miljoonaa (vs 1 miljoonaa saunaa)

        -Sähköuunin tehonkulutus:
        "Uunin kuumentaminen kuluttaa lähes saman verran kuin tunnin lämpimänä pito.
        Energiaa kuluu esilämmityksessä n. 0,5 kWh ja tunnin paistoaikana n. 0,6 kWh"

        Kirsikkana kakussa: "Keskinopea kotilataus

        Keskinopea kotilataus (enintään 7,4 kW) on hyvä kompromissi päivittäiseen sähköauton lataukseen. Keskikokoisen sähköauton akut latautuvat lähes tyhjästä täyteen 5–6 tunnissa. Yksivaihesähkö 230 V ja 32 A."
        Esimerkkisi kinkunpaistouunin 0,6kWh/h vs. keskinopea kotilataus 7,4kWh/h ovat sähköverkon rakennetta ajatellen hyvin poikkeavia toisiinsa verrattuna.
        Ilman älykästä kuorman tasausta pelkästään yhden kiinteistön kannalta asia on verrattavissa siihen, että esimerkiksi kerrostalossa jokaiseen asuntoon asennettaisiin uusi tyypillinen 6kW sähkösauna. Vanhan kiinteistön ollessa kyseessä uusiksi menee kiinteistön nousujohto, pääkeskus sekä nousujohdot sähköautojen latauspisteisiin. Kaupunginosatasolla uusiksi menevät vanhat jakelumuuntamot ja mahdollisesti niiden suurjännitesyötöt. Kun ketjua jatkaa eteenpäin, loppupäässä on energian tuottaminen uusissa ydinvoimaloissa, sekä yhteistoiminatasopimukset naapurimaiden kanssa.

        On selkeää sumutusta väittää miljoonien autojen muuntamisen sähköllä liikkuviksi tapahtuvan "yöaikaisen vähäisemmän kulutuksen turvin"

        Ydinvoima muuten on kyllä aivan erinomainen asia!


    • Linkistäsi: "Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät."

      Samaa itse asian kiertävää jargonia kuin mitä Porin Suomi areenassa tuotiin esille: Kysymys ei ole edelleenkään jakekuverkon kestävyydestä, vaan tuotetuista kilowattitunneista. Kerran jo nykytilanteessa olemme tuontiriippuvaisia; mainitsemani lähteen mukaan pahimmillaan jopa 30 prosentia, niin mistä kirjaimellisesti taiotaan. EU:ssa on noin 500 miljoonaa asukasta ja autoja riittää noin 0,44 JOKAISELLE asukkaalle ja edelleen, joista siis valta osa muutuu kilowattitunteja nieleväksi varsin lyhyellä aikataululla.

      On itsepetosta kertoa "jakeluverkon" kapasiteetin riittävän. Kysymys on ihan muusta.

      • Siellä luki myös:

        "Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys)"

        -Olitko valikoiva lukemisessasi, vai mistä puhut?
        -Luuletko että kaikki autot muuttuvat sähköisiksi heti huomenna?
        -Sähköverkko ja sähköntuotto paranee jatkuvasti.
        -Sähköautoja voidaan tulevaisuudessa käyttää tarvittaessa sähkölähteinä kuten linkissä luki.
        "Teknisesti haastavampi on kaksisuuntainen säätö niin, että sähköauto myös syöttää akustaan takaisin virtaa sähköjärjestelmään. Tällöin puhutaan V2G-latauksesta (Vehicle to Grid). Tähän suuntaan ollaan ottamassa askeleita, ja ensimmäisiä testejä on jo suoritettu."
        -Kotitalouksien aurinkovoimaloiden kysyntä on kovassa kasvussa, moni sähköautoilija lataa jo nyt kesäisin pitkälti sillä autonsa. Etelämpänä Euroopassa myös talviaikaan.
        -Sähkön tuottoon panostaminen on paljon järkevämpää kuin öljyn poraaminen, rahtaaminen ja jalostaminen. Jokainen pisara öljyä ja sen oheistuotteet mitä maassamme on, on tuotu ulkomailta. Sähkö on sitä vastoin pääosin suomalaista joten rahamme pysyy suomessa. Suomeen ostetaan myös sähköä ulkomailta syystä kun se on ajoittain halvempaa kuin kotimaassa tuotettu sähkö.


    • Hiukan toisenlaisia mielipiteitä yltäkylläisestä sähkön saatavuudesta maassamme:

      ”-Tammikuussa 2016 Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi 15 105 megawattiin. Liki KAIKKI VOIMALAITOKSET olivat käytössä. Kotimainen tuotanto oli noin 10 900 MWh/h ja sähkön nettotuonti noin 4 200 MWh/h. Tuonnista Ruotsin osuus oli 2400 MW, Venäjän 1480 MW ja Viron 320 MW.”

      ”- Merkittävä havainto tässä selvityksessä oli, että Suomessa mikään taho ei tiedä tarkasti, miten tehopiikki muodostuu. Tämäkin havainto vahvistaa, että ENNEN MERKITTÄVIÄ SÄHKÖAUTOKANNAN LISÄÄMISEEN TÄHTÄÄVIÄ TUKITOIMIA PITÄÄ TIETÄÄ, MITÄ VAIKUTUKSIA KANNAN KASVU AIHEUTTAA SÄHKÖNJAKELUSSA ja ennen kaikkea saatavuudessa.”

      ”- Sähkönkulutus kääntyi Suomessa viime vuonna (2016) nousuun monen laskuvuoden jälkeen. Halvan tuontisähkön vuoksi Suomen omavaraisuus kärsii. Vuonna 2016 sähköä tuotiinkin Suomeen ENEMMÄN KUIN KOSKAAN ENNEN. Koko vuoden sähköntarpeesta yli 20 PROSENTTIA katettiin tuonnilla.”

      ”- Suomeen tuotiin viime vuonna (2016) ennätysmäärä sähköä – "OMAVARAISUUTEMME ON AIKA HEIKKO"” (Siis jopa ilman niitä sähköautoja)

      Rautalankamalli: https://www.virta.global/fi/blogi/sahkoauton-kulutus-kuinka-paljon-sahkoauto-kuluttaa-vuodessa

      ” Esimerkin sähköautoilija siis tarvitsee kuukausittain noin 280 kWh sähköä”

      -Määrä on sama, kuin asianomainen pitäisi 6kW kerrostalokiuasta joka ikinen päivä läpi vuoden päällä 1,5 tuntia. Saunatermostaatin toiminta huomioiden tilanne vastaa jokapäiväisitä 2½-tunnin saunomista. Siis kaiken muun sähkönkulutuksen päälle….

      Minkähän väriset silmälaput pitää ihmisellä olla, joka väittää maassamme nyt olevan yllin kyllin sähköä käyttää sähköautojen lataamiseen; ja sen lisäksi sen olevan ongelmatonta.

      Kouluesimerkki esiin otetusta ”kaksisuuntaisesta latauksesta”, jossa tietyissä tilanteissa syötettäisiin sähköä verkkoon:

      -Niin kauan kun akun elinikä ei ole riippuvainen latauskertojen määrästä (siis ikuinen akku)jokainen ylimääräinen lataussykli lyhentää sähköauton akun elinikää. Akkujen hinnat suunnilleen tuntevana itse en ainakaan antaisi akkuani moiseen korvennukseen ilman tuntuvaa korvausta. Lisäksi energiaa edes takaisin verkon ja akun välillä myllyttäen haaskaantuisi merkittäviä määriä eri häviöissä.

      Kuulostaakos nerokkaalle suunnitelmalle? Minusta ei ollenkaan.

      • Linkit olisi ihan kivoja noihin lainauksiin koska nuo voivat olla lauseita ilman asiayhteyttä.
        "Halvan tuontisähkön vuoksi Suomen omavaraisuus kärsii. Vuonna 2016 sähköä tuotiinkin Suomeen ENEMMÄN KUIN KOSKAAN ENNEN. Koko vuoden sähköntarpeesta yli 20 PROSENTTIA katettiin tuonnilla.”
        -Onko luetun ymmärtämisessä ongelmaa? Tuontisähköä tuotiin koska se oli halvempaa kuin suomen omaista voimaloista tuotettu sähkö. Siis tuotanto olisi hyvinkin suomessa riittänyt mutta tuotiin ulkoa koska se oli halvempaa.

        Tuo annettu lataussykli tarkoittaa akun lataamista tyhjästä täyteen. Eli niinhän ei käytännössä koskaan tehdä. Kuinkahan monta latausta ja purkamista priuksen akut ovat saaneet koska ajossa sitä ladataan ja puretaan jatkuvasti edestakas eikä niitä akkuja paljon ole vaihdettu. Myöskin Tesla ilmoitti että sen akuilla ajetaan jopa 1,5 miljoonaa km. joten ei ole mitään pelkoa.

        Taas kerran, sähköauto ladataan pääasiassa keskiyön jälkeen eli silloin kun muu käyttö on pientä, se on jopa hyväksi sähköntuotannolle koska esim. ydinvoimala tuuppaa sähköä vaikkei sitä käytetä. Nyt tuohon tasaamiseen käytetään esim. likaista hiilivoimaa.

        "Lisäksi energiaa edes takaisin verkon ja akun välillä myllyttäen haaskaantuisi merkittäviä määriä eri häviöissä."
        -Ei läheskään niin paljon häviöitä kuin bensan tuotannossa ja polttomoottorissa sen polttamisessa. Invertterit ovat melkeimpä häviöttömiä , häviöt syntyisivät pääasiassa vain ladattaessa ja se ei ole merkittävän kokoista.

        Luin jostain lehdestä miten paljon hehkulamppujen vaihtaminen led-lamppuihin on säästänyt sähköä, en muista määrää mutta terawateista puhuttiin. Eli sähkönkulutus on tippunut viime vuosina merkittävästi, myös teollisuus on vähentänyt sähkönkäyttöä.
        Jos kaikki autot olisivat huomenna sähköautoja, eli bensaa ei tarvittaisi, pelkästään jalostamoiden nyt käyttämällä sähköllä lataisi melkein kaikki autot. (yhden litran polttoaineen valmistaminen käyttää yhden kilowatin sähköä, eli 60 litran tankillinen käyttänyt 60kWh sähköä, eli hyvän sähkärin akun täyteen.)


      • " esim. ydinvoimala tuuppaa sähköä vaikkei sitä käytetä. "

        Mikähän on kirjoittajalla ollut fyssan arvosana, sähkötekniikka kun selkeästi pelkkää huuhaata kun tuollaisia kirjoittaa. Tosin moni vieläkin luulee, että tyhjästä lampunkannasta sähköä pääse valumaan hukkaa, ja voimalaitos joutuu "tuuppaamaan" sitä sen hukkaan valuvan tosin johdosta.

        -Fakta on se, että pahimpina pakkaspäivinä Suomi on ollut energian osalta tuontiriippuvainen ulkomailta tuodusta sähköstä, kulutus on ollut suurempaa kuin oma tuotanto vaikka kaikki voimalat ovat "tuupanneet" sähköä. Asialla ei ollut mitään tekemistä sähkön hinnan kanssa. Todista lähdeviittein muuta, jos pystyt. "Luin jostain lehdestä" ei oikein kelpaa argumentiksi.

        Lähde: Energiateollisuuden verkkosivut


    • https://www.theguardian.com/business/2017/jul/26/national-grid-fossil-fuel-vehicle-ban-electric-cars-is-there-enough-electricity-

      "The grid recently warned that, by 2030, electric cars could require 3.5-8GW of additional capacity, on top of the current peak demand of 60GW."

      "By comparison, the nuclear power station being built at Hinkley Point in Somerset will add 3.2GW of capacity to the system."

      Jännä juttu, näköjään Suomi on ainoa maa, jossa sähköautojen tulo on täydellisen ongelmatonta ja lisätarve kyetään kattamaan esimerkiksi hehkulamppujen poistumista jo säästyneellä energialla.

      • Eikun se sähköautojen lisäenergiantarve on JO säästety, kun joulukuusenkynttilöiden polttimot on korvattu ledeillä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikun se sähköautojen lisäenergiantarve on JO säästety, kun joulukuusenkynttilöiden polttimot on korvattu ledeillä!

        Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan 36-50 kg nikkeliä, 7-12 kg kobolttia ja 7-8 kg litiumia. Yhden akun raaka-aineiden vuoksi täytyy louhia peruskalliota satoja tuhansia kiloja.

        Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. Jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä. Akkutehtaat käyttävät paljon hiilivoimaa.

        On laskettu, että Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä ja tämä siis pelkän akun ja päälle sen itse auton valmistuksen CO2-päästöt

        Sähköauton elinkaari on 8-10 vuotta, koska kukaan ei osta 8 vuotta vanhaan Teslaan 20 000 euron uutta akustoa.

        Lopputulos on valitettavasti se, että sähköauton CO2-päästöt ovat suuremmat. Vielä kun otetaan huomioon, että keski-euroopassa suuri osa sähköstä tuotetaan edelleen kivihiilellä ja tällä sähköllä sitten niitä sähköautoja lataillaan, niin maailma pelastuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan 36-50 kg nikkeliä, 7-12 kg kobolttia ja 7-8 kg litiumia. Yhden akun raaka-aineiden vuoksi täytyy louhia peruskalliota satoja tuhansia kiloja.

        Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. Jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä. Akkutehtaat käyttävät paljon hiilivoimaa.

        On laskettu, että Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä ja tämä siis pelkän akun ja päälle sen itse auton valmistuksen CO2-päästöt

        Sähköauton elinkaari on 8-10 vuotta, koska kukaan ei osta 8 vuotta vanhaan Teslaan 20 000 euron uutta akustoa.

        Lopputulos on valitettavasti se, että sähköauton CO2-päästöt ovat suuremmat. Vielä kun otetaan huomioon, että keski-euroopassa suuri osa sähköstä tuotetaan edelleen kivihiilellä ja tällä sähköllä sitten niitä sähköautoja lataillaan, niin maailma pelastuu.

        Totta turiset. Sähköautofanaatikot eivät vaan halua kuullakaan moisesta propagandasta. Jännä juttu, sulle ei ole kukaan muu vielä vastannut...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Sähköautofanaatikot eivät vaan halua kuullakaan moisesta propagandasta. Jännä juttu, sulle ei ole kukaan muu vielä vastannut...

        No jos sä omaan kirjoitukseesi janoat vastausta niin yksi linkki riittäköön.

        http://carboncounter.com/

        Mainittakoon lisäksi että Teslan akut valmistetaan miltei kokonaan aurinkoenergialla. Kiinassa valmistetut akut tehdään kivihiilellä, niitä ei juurikaan eurooppaan tule saati jenkkeihin Teslalle.



    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175 pakolaista tulossa Suomeen

      Sisäministeriö vahvisti IL:n tiedot: Suomi ottaa Välimeren pakolaisleireiltä enintään 175 alaikäistä tai yksinhuoltajaperheiden jäseniä https://www.il
      Maailman menoa
      182
      3381
    2. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

      Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      104
      825
    3. Taas on yksityisautoilija paha ihminen

      Taas on yksityisautoilija paha ihminen Traficomin tutkimus: ”Polttoaineen tulisi maksaa ainakin 2,26 euroa litralta, jotta autoilijat alkaisivat vähe
      Maailman menoa
      102
      720
    4. Miten mä voin olla ihastunut vieläkin, vaikka mennyt yli kolme vuotta.

      Tunsin jotain erittäin harvinaista vetovoimaa meidän välillä ja tiedän sun myös tunteneen. Myöhäistähän se enää on miettiä ja jos elämäntilanteeni oli
      Ikävä
      29
      482