Miten tehdä hakemistot ja alihakemistot yhdellä komennolla?

Anonyymi

Pystyykkö komentoriviltä jotenkin tekemään uuden hakemiston ja sen alle tulevat alihakemistot yhdellä komennolla? Eli siis haluan tehdäuuden hakemiston, jonka alle tulee kolme eri alihakemistoa. Voisin tietenkin tehdä ensin hakemiston yhdellä komennolla ja sitten alihakemistot seuraavilla komennoilla, mutta olisi paljon kätevämpää, jos homma onnistuisi yhdellä komennolla. Graafisilla työkaluilla hakemistoa ja alihakemistoja ei taida saada luotua yhdellä kertaa.

17

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haluamasi onnistuu komentoriviltä. Jos esimerkiksi haluat tehdä uuden hakemiston foo ja sen alle alihakemistot bar1, bar2 ja bar3 niin se onnistuu tällä komennolla:

      mkdir -p foo/{bar1,bar2,bar3}


      Graafisilla työkaluilla sama ei tosiaan taida olla mahdollista. En ainakaan ole tietoinen graafisesta työkalusta, joka osaisi yhdellä kertaa luoda uuden hakemiston ja sen alle joukon alihakemistoja. Jos sen osaavagraafinen työkalu on olemassa niin en ainakaan ole siitä kuullut, en tosin ole tullut sellaista edes etsineeksi. Olen aina tehnyt tuon komentoriviltä.

      T. miksuh

    • Anonyymi

      Myös tämä toimii:

      mkdir -p foo/{bar1/{a,b,c},bar2,bar3}


      Tuo tekee muuten saman kuin edellinen antamani komento, mutta sen lisäksi tuo komento tekee alihakemiston bar1 alle alihakemistot a, b ja c.
      T. miksuh

    • Anonyymi

      Niin ja vastaava toimii muutenkin kuin hakemistoja luodessa. Esimerkiksi jos haluat luoda yhdellä kertaa kolme tyhjää tekstitiedostoa myöhempää käyttöä varten, voit tehdä sen näin:

      touch {tiedosto1,tiedosto2,tiedosto3}


      T. miksuh

    • Anonyymi

      mkdir -p ~/Työpöytä/kiss/my/ass/gay/my_own_folder
      Työpöytä naputa omalle kielellesi, Desktop tjs.
      Jotenki noin AINAKIN UBUNTUSSA :-) Debianissa joudut TAAS kokeilemaan ;-)

    • Anonyymi

      Tuo sanomasi ei kyllä ollut se mitä ketjun alottaja kysyi.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Hän kysyi: Pystyykö komentoriviltä jotenkin tekemään uuden hakemiston ja sen alle tulevat alihakemistot yhdellä komennolla?
        juttunsa jatkuu:
        Eli siis haluan tehdä uuden hakemiston, jonka alle tulee kolme eri alihakemistoa.
        Meikäläinen sinulle:
        Hakemistohan on kansio, eli mkdir -p luo hakemiston tai hakemistopolun.


    • Anonyymi

      Ilmaisin itseni ehkä hiukan epäselvästi ketjuna loittaneessa kysymyksessäni. Se mitä miksuh ehdotti oli se mitä tarkoitin. Eli tarkoitukseni oli sanoa, että halusin luoda uuden hakemiston ja sen alle kolme erillistä toisistaan riippumatonta alihakemistoa. En siis tarkoittanut, että halusin luoda uuden hakemiston ja sen alle kolme sisäkkäistä alihakemistoa. Tiesin tuon mkdri -komennolle annettavan option -p kyllä, mutta tuo aaltosulkukikka oli minulle uutta. Kiitos miksuhille tuosta.

    • Anonyymi

      Tarkoitin sanoa, että tiesin tuon komennolle mkdir annettavan option -p

    • Anonyymi

      Noo meikä luo 3 . 7 sekunnissa kansion ja siihen 3 alikansiota graaffisela työkalulla?
      Tietysti jos pitäs luoda kymmeniä vastaavia kansio järjestelmiä niin pitäs keksiä tehokkaampi keino? Joten MIKSI sulla pitäs olla tehokkaampi keino?

      "mutta olisi paljon kätevämpää," täh luoda kansio jonka sisällä kansioita?
      Ja ilmeisesti "vakio" tiedosto oikeuksilla? kyseesä joko nero taikka kuten veikkaan "hihuli" ja siis IDIOOTTI? (komentoriviä ei avata turhaan)

    • Anonyymi

      Olen tämän ketjun aloittaja ja sanon ihan suoraan, että pidä huoli omista aioistasi. Se ei kuulu sinulle haluanko tehdä asiat komentoriviltä vai en. Mitäs helvettiä se asia ylipäätänsä sinulle muka kuuluu? Äläkä valehtele. Et taatusti tee 3-7 sekunnissa millään graafisella työkalulla hakemistoa ja sen alle kolmea alihakemistoa haluamillasi nimillä, puhumattakaan siitä että tekisit ne siihenhakemistoon mihin haluat. Ja vaikka jollain ihmeellä tekisitkin, niin joutuisit silti toistamaan hakemiston tekemisen toistuvasti, jota nimenomaan halusin välttää. Ja mistäs muka ylipäätänsä tiedät mitä kaikkea olin tekemässä komentoriviltä?

      Monilla, kuten itsellänikin, on käytössä ns. pop-up terminaali-ikkuna. Eli komentoikkuna on jatkuvasti ajossa. Suurimman osan ajasta komentoikkuna on piilotettuna ja sen saa esiin yhdellä näppispikakomennolla. Ikkunan piilottaminen tapahtuu samalla lailla. Eli komentorivin saa esiunan saa esiin silmänräpäyksessä. Se, jos haluat tehdä väkisin saman asian graafisilla työkaluilla tarkottaa sitä, että sun pitää ensin käynnistää se työkalu ja siihenkin menee jo aikaa ja ihan turhia klikkauksia. Sinnä sanot, että komentoriviä i avata turhan takia, minä taas sanon että graafista työkalua ei avata turhan takia, kun komentoikkuna on kokoajan yhden näppispikakomennon päässä.

      Sitäpaitsi tietokoneen käyttö on ylipäätänsä kätevämpää kun hyödyntää näppäimistökomentoja sen sijaan, että sohisi hiirellä jatkuvasti. Käsien ei sillon tarvitse poistua näppikseltä ollenkaan niin usein. Ja kun kerran jokatapauksessa käyttää tietokonetta näppikseltä, niin sillon on luontevaa myös käyttää komentoriviä.

      Ilmeisesti et todellakaan ole kokenut linuxin käyttäjä ainakaan, vaan joku alotteleva nyyppä. Lisäksi hihhuli ja idiootti taidat olla itse. Ihan jo sen takia, että sekaannut muiden tietokoneenkäyttötapaan vaikkei se sinulle mitenkään kuulu. Ja myös sen takia, että et ilmeisesti tajua kuinka kätevä linuxin komentorivi on.

    • Komento kätevä kun pitää luoda paljon samantyyppisiä hakemistoja. Itse teen kuvat kansion alle aina kansiot jpg,raw,nettiin, editoidut,parhaat. Nettiin julkaistavista kuvista poistetaan metatiedot. Sekin komentorivillä. Jokaisesta tapahtumasta oma kansionsa.. Säästyy aikaa jos pitää luoda useita tapahtumia.

    • Anonyymi

      Tää on just kun näissä linukseissa kaikki on niin hemmetin vaikeaa. Ihan turhaa säätämistä.

      • Anonyymi

        Nörtit on laiskoja. Etsivät usein tunnin jotta jonkun jutun voi tehdä hieman nopeammin.. Hiiren oikea nappi riittää useimmille.


    • Anonyymi

      Tuo miksuhin neuvoma komento on kyllä kätevä. Helpottaa merkittävästi tilanteita, joissa tarvitsee luoda useita hakemistoja.

    • Anonyymi

      Tässä on vielä yksi variaatio antamastani komennosta:

      mkdir -p foo/{bar1,bar2,bar3}/{aa,bb,cc}

      Tuo komento luo kaikki nämä hakemistot:

      foo/bar1/aa
      foo/bar1/bb
      foo/bar1/cc
      foo/bar2/aa
      foo/bar2/bb
      foo/bar2/cc
      foo/bar3/aa
      foo/bar3/bb
      foo/bar3/cc


      T. miksuh

    • Anonyymi

      Mä itse käytän noita aaltosulkuja jatkuvasti mkdir -komennon ja muidenkin komentojen kanssa. Tässä on käytännön esimerkki. Mulla on jokunen Debiania ajava tietokone: läppäreitä, pöytäkone jalisäksi Raspberry Pi -tietokoneita. Mä en halua tehdä asetuksia kullekin tietokoneelle erikseen, sen takia käytän Debianista löytyvää keskitettyä konfiguraationhallintaohjelmistoa nimeltä Puppet, jonka avulla määrittelen tietokoneille tekemäni asetukset kerran ja jakelen ne sitten Puppet-palvelimelta koneille lähiverkon yli. Tolla tavalla mun ei tarvitse tehdä samoja asetuksia moneen kertaan eri koneille. Puppetin avulla voin myös tarvittaessa palauttaa helposti tehdyt asetukset koneille mikäli tarvetta. Lisäksi Puppetin ansiosta mun ei tarvitse muistaa mitä asetuksia olen tehnyt millekin koneelle, koska asetukset on määritelty keskitetysti Puppet -palvelimella.

      Jos esimerkiksi haluan asentaa kaikille läppäreille jonkin ohjelman, joka vaatii asetusten tekemistä,, sillon teen Puppet-palvelimelle uuden ns. konfiguraatiomoduulin, joka määrittelee sen mitkä ohjelmapaketit haluan koneille asentaaDebianin paketinhallinnan kautta ja millaset asetukset koneille tehdään ohjelman asentamisen jälkeen.

      Kun haluan tehdä uuden moduulin, teen sitä varten hakemiston. Moduulin hakemiston alle teen hakemistot Puppetin sanastolla manifesteiksi kutsutuille konfiguraatiotiedostoille, ns. template -malleille ja niille tiedostoille, jotka moduuli kopioi tietokoneille haluamiini paikkoihin. Lisäksi luon moduulin manifests -hakemistoon jokusen manifest -tiedoston.

      Eli tällä tapaa root käyttäjänä:

      cd /etc/puppet/code/modules
      mkdir -p uusi_moduuli/{manifests,files,templates}
      touch uusi_moduuli/manifests/{init.pp,install.pp,config.pp,service.pp}

      Tehtyäni tuon voin sitten alkaa muokkaamaan moduulin manifest -tiedostoja tekstieditorilla. Olen ottanut tavaksi luoda ensin nuo tyhjät manifest -tiedostot, koska se helpottaa moduulin testausta sillonkin, kun kaikkia manifest-tiedostoja ei ole vielä muokattu. Yhden manifest -tiedoston sisältä kun voi viitata toiseen. Joten on hyvä, että manifest -tiedosto on olemasaa vaikka oliskin tyhjä. Lisäksi tuolla tavalla on helpompi muistaa mitä manifest -tiedostoja aikoo moduuliin luoda.


      T. miksuh

    • Anonyymi

      Niin ja tuon Puppetin käyttämisen etuna on myös se, että joshankin uuden läppärin jossain vaiheessa, saan tehtyä uudelle läppärille kaikki samat asetukset yksinkertasesti asentamalla koneelle Puppet clientin, yhdistämällä sen Puppet -palvelimeen ja ajamalla root-käyttäjänä komennon:

      puppet agent -t


      Tuolla yhdellä komennolla kaikki vanhoille läppäreille tekemäni säädöt asentuu uudelle läppärille, olettaen että en halua rajoittaa asetusten tekemistä jotenkin tietenkin.


      Tää lähti nyt hiukan ketjun aiheen sivuun, mutta tuo oli käytännö esimerkki.

      T. miksuh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe