Katsastuksen korjauskehoitus

Wvea

Hei. Auto meni katsastuksesta läpi, mutta katsastusmies kehtasi laittaa tekniseen osaan merkinnän, että helmakotelot on hitsattava kuukauden sisällä. Eli, leima on vuodeksi mutta millaiset sakot tulee jos jään kiinni ratsiassa ja helmat on edelleen reikäiset?

11

4666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jstus

      Että kulkuneuvosi kilvet jäävät poliisien huostaan siinävaiheessa kun he keksivät katsoa rekisteriotteesi teknistä osaa, mikäli et ole korjannut mainittuja epäkohtia. Tietysti voihan aina "muka" korjata ja vähän vaan entrata pahimpia ruosteita. Tai tilata katsastuskonttorilta kokonaan uusi puhdas rekisteriote.

    • kävi...

      silleen et katsastusmies kehoitti korjaamaan toisen palaneen sumuvalon takaa ???

      Kenellä on sumuvalo takana apukuskin puolella ???

      • Jstus

        Kaikissa autoissa ei ole molemmilla puolilla mutta niis missä on niin pitää myös toimia. Katsastuksessa pitää toimia kaikki valot mitä autossa on, vaikka ne olisi jälkeen asennetut lisävalot. Eli jos valo on, sen pitää toimia.


      • korjaus
        Jstus kirjoitti:

        Kaikissa autoissa ei ole molemmilla puolilla mutta niis missä on niin pitää myös toimia. Katsastuksessa pitää toimia kaikki valot mitä autossa on, vaikka ne olisi jälkeen asennetut lisävalot. Eli jos valo on, sen pitää toimia.

        jälkiasennetut valot pitää olla toimivia, sen sijaan jos esim. korvaat alkuperäisen peruutusvalon irrallisella tarvikelampulla, polttimon poisto alkuperäisestä(yhdestä tai molemmista tapauksesta riippuen) riittää.


      • sen ...
        Jstus kirjoitti:

        Kaikissa autoissa ei ole molemmilla puolilla mutta niis missä on niin pitää myös toimia. Katsastuksessa pitää toimia kaikki valot mitä autossa on, vaikka ne olisi jälkeen asennetut lisävalot. Eli jos valo on, sen pitää toimia.

        kyl korjannut , sen apukuskin puolen sumarin mutku siel oli sellanen muovitulppa (kiinteä) esteenä ?

        heitin vaan sekaan asiansa osaamattomasta katsastusmiehestä kommentin !

        Tie lakia en tune mut uskallan jopa väittää että 95% autoista ei ole sumaria apukuskinpuolella takana ! Tai ei SAISI olla !!!!
        Mahdollisuus täytyy olla vasemman puolista liikennettä ajatellen sillekin puolelle olemassa !

        KUKA TIETÄÄ SAAKO SUOMESSA OLLA SUMUVALOA TAKANA VIRALLISESTI APUKUSKIN PUOLELLA ????


      • lainaus
        sen ... kirjoitti:

        kyl korjannut , sen apukuskin puolen sumarin mutku siel oli sellanen muovitulppa (kiinteä) esteenä ?

        heitin vaan sekaan asiansa osaamattomasta katsastusmiehestä kommentin !

        Tie lakia en tune mut uskallan jopa väittää että 95% autoista ei ole sumaria apukuskinpuolella takana ! Tai ei SAISI olla !!!!
        Mahdollisuus täytyy olla vasemman puolista liikennettä ajatellen sillekin puolelle olemassa !

        KUKA TIETÄÄ SAAKO SUOMESSA OLLA SUMUVALOA TAKANA VIRALLISESTI APUKUSKIN PUOLELLA ????

        eli suoraa vastausta en löytänyt mutta luetaanpas tarkasti alla oleva lainaus laista :

        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. "

        Kiinnitti huomiota takasumuvaloista käytetty YKSILÖIVÄ termi "takasumuvaloa" ????

        Loogisesti jos ajatellaan , takasumuvalo saa olla vain jommalla kummalla puolen , riippuen ajetaanko autolla oikean tai vasemman puoleisella liikennekulttuurissa !

        Eli suomessa kuskin puolella , englannissa samalla autolla ajettaessa apukuskinpuolella !
        (puolella jolta ohitetaan)


      • Autoteknikko
        sen ... kirjoitti:

        kyl korjannut , sen apukuskin puolen sumarin mutku siel oli sellanen muovitulppa (kiinteä) esteenä ?

        heitin vaan sekaan asiansa osaamattomasta katsastusmiehestä kommentin !

        Tie lakia en tune mut uskallan jopa väittää että 95% autoista ei ole sumaria apukuskinpuolella takana ! Tai ei SAISI olla !!!!
        Mahdollisuus täytyy olla vasemman puolista liikennettä ajatellen sillekin puolelle olemassa !

        KUKA TIETÄÄ SAAKO SUOMESSA OLLA SUMUVALOA TAKANA VIRALLISESTI APUKUSKIN PUOLELLA ????

        Saa olla kaksi sumuvaloa takanakin.

        http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

        Siellä takasumuvalon kohdalla lukee näin:
        "Takasumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään saamaan ajoneuvo näkyvämmäksi
        takaapäin tiheässä sumussa, lumisateella ja rankkasateella. Vähintään yksi punaista valoa lähettävä takasumuvalaisin on 1.1.1993 jälkeen käyttöönotetussa autossa pakollinen ja niitä saa olla enintään kaksi. Takasumuvalaisimelle on oltava merkkivalo. Takasumuvalaisimen on sijaittava vähintään 250 mm ja enintään
        1000 mm korkeudella. Jos valaisimia on vain yksi, on sen sijaittava keskilinjan vasemmalla
        puolella. Mikäli valaisimia on kaksi, on niiden sijaittava symmetrisesti, mikä aiheuttaa
        niiden välille vähimmäisetäisyysvaatimuksen, jotta niitä ei voida tulkita yhdeksi
        ajoneuvon keskilinjalle asennetuksi valaisimeksi. Valaisimen tulee olla vähintään 0,10
        m etäisyydellä jarruvalaisimesta. Takasumuvalaisimen tulee olla taaksepäin suunnattu
        ja sen tulee näkyä vaakatasossa 25° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 5° ylös- ja
        alaspäin."


    • betoni

      Merkintä ei yleensä tule huvikseen. Paljon parempi korjata kuin alkaa leikkimään.

    • aamos

      Itse korjasin muijan corollasta juuri tuulilasin sillä, että hain uuden rekisteriotteen, maksoi 9 euroa. Taloudellista.

      • -S-

        Tietoja ei siis edelleenkään tallenneta tietokantaan ja jos haet uuden otteen niin kone laittaa siihen uuteen ne automaattisesti :)?

        On sitä tullu haettu pakokaasutesti väärillä kilvilläkin joitain vuosia sitten yhteen turhaan autoon :) Tosin se paljoa auttanut kun kone oli niin huono että päästöt heitti sen takia ja kone kuitenkin hajosi.


      • liene turvallisuus lisääntynyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe