Mitä pyramidihuijauksella tarkoitetaan?
Tarkoitetaanko sillä laitonta ketjukirjettä, jossa ei ole vastiketta?
Vai vain sitä, että organisaatio on pyramidin mallinen?
Vai että osallistujien palkkiot tulevat pääsääntöisesti uusien jäsenten rekrytoinnista ja tuote on ns. näennäistuote?
Puhutaanko yleensäkkään missään lakipykälässä pyramideista tai ketjukirjeistä? Ymmärtääkseni ei, tai en ainakaan sellaista lakipykälää ole vielä koskaan löytänyt? Eikä sellaista tunne myöskään www.finlex.fi josta löytyy suomen lainsäädäntö.
Kaikki "laittomat" vm-yritykset tuomitaan laittomasta rahankeräyksestä, jos todetaan että tuote on näennäinen, tai sitten yritys syyllistyy arpajaislain tai jonkin muun lain rikkomiseen.
Eli on mielestäni turha puhua laittomasta pyramidista tai pyramidihuijauksesta, koska lainsäädäntö ei koko sanoja tunne laisinkaan!?
Mikä on pyramidihuijaus?
8
1861
Vastaukset
- Simpauttaja
Tietämykseni mukaan mm. ACN:ssä, NaturesOwn`s:ssa, Entertaimen Expres:ssä ja Seven:ssä ja monessa muussa yrityksessä edustajien ansiot muodostuvat pääsääntöisesti tai lähestulkoon kokonaan uusien jäsenten rekrytoinnista, joten voidaankin kysyä, jotta onko esim. ko. yritykset laittomia ja tuote on vain näennäistuote?
- jokuvaan
Miten minun tuloni Natureksessa koostuvat aloituspaketeista vaikka organisaatiooni tulee noin yksi uusi jakelija kuukaudessa ja silti palkkioni on n. 200e/vko??? Tätä en millään tahdo ymmärtää. Itse väittäisin että tuloni tulevat siitä että organisaatiossani jakelijat myyvät käyttävät itse tuotteita = tilaavat niitä vapaaehtoisesti kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Jotkut ovat joka kuukausi tilanneet tuotteita jo monta vuotta vaikkeivat tienaa penniäkään. Voisiko millään olla kysymys siitä, että nämä henkilöt oikeasti tykkäävät / haluavat käyttää Natureksen tuotteita?? Voisiko? Ei tietenkään, heidät on vain aivopesty.
- Kriittinen
jokuvaan kirjoitti:
Miten minun tuloni Natureksessa koostuvat aloituspaketeista vaikka organisaatiooni tulee noin yksi uusi jakelija kuukaudessa ja silti palkkioni on n. 200e/vko??? Tätä en millään tahdo ymmärtää. Itse väittäisin että tuloni tulevat siitä että organisaatiossani jakelijat myyvät käyttävät itse tuotteita = tilaavat niitä vapaaehtoisesti kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Jotkut ovat joka kuukausi tilanneet tuotteita jo monta vuotta vaikkeivat tienaa penniäkään. Voisiko millään olla kysymys siitä, että nämä henkilöt oikeasti tykkäävät / haluavat käyttää Natureksen tuotteita?? Voisiko? Ei tietenkään, heidät on vain aivopesty.
Natureksen synti on se, että ulkopuolisia asiakkaita on liian vähän. Kyse on siis pyramidipelistä = raha tulee toisilta jälleenmyyjiltä, ei ulkopuolisilta asiakkailta.
- lex is my life
Miksi näitä "osallistujien palkkiot tulevat pääsääntöisesti uusien jäsenten rekrytoinnista ja tuote on ns. näennäistuote?"-firmoja sitten kutsutaan?
a.) Laillisiksi rahankeräys firmoiksi?
b.) Laillisiksi pyramidihuijauksiksi?
c.) Laillinen ketjukirje?
d.) Oma ehdotus.
Laillisuus tulee siitä, kun niillä on tuote/tuotteita mistä ei tule tuloja firman ylläpitämiseksi???
Laki uusiksi.
Turha yleensäkään puhua mistään mitä lakikirja ei tunne?
Firmat ovat siis laillisia, mutta pohjimmiltaan ketjukirjeen tyylisiä huijauksia, paitsi että niillä on tuote. Mitä kukaan ei osta. - Kriitinen
Pyramidihuijaus, pyramidipeli
- On sellainen, jossa yritys saa suurimman osan tuloistaan edustajiltaan eikä ulkopuolisilta asiakkailta. USA:ssa, Kanadassa ja Asustraliassa tuloja pitää tulla vähintään 70 % ulkopuolisilta asiakkailta.
- Laiton ketjukirje eroaa pyramidipelistä siinä, että ketjukirjeessä ei edes yritetä myydä mitään tuotetta ketjun ulkopuolelle
- Organisation muodolla ei ole väliä, orgnisatiot ovat pyramidinmuotoisia vain teoreettisissa tarkasteluissa. Elävässä elämässä tyypillinen organisation on kolmionmuotoinen reikäjuusto
- Suomessa puhutaan laissa vain ketjukirjeestä ja niihin rinnastettavista (Ei tuotetta, tuote näennäinen). Katso arpajaislaki.
- Pyramidista ei laissa puhuta. Pyramidihuijaukset kieltävä direktiivi on EU:ssa valmisteluvaiheessa. Toisin kuin Norja, joka kieltää pyramidipeli jo ensi kesänä, Suomessa tydytään odottelemaan direktiiviä. - minä vaan
Riittäiskö tuo määritelmäksi?
http://www.mlmwatch.org/01General/recruiting.html - ja sai
syödäkseen kakkua.
Juuri kaltaisillesi nuijille menee aina kerta toisensa jälkeen läpi se vanha hokema, mikä ei erikseen ole kielletty, on sallittu.
Mutta se ei ole niin: Oikeusistuimet ovat sitä varten, että ne soveltavat lakia olemassaolevien pykälien mukaan ja niitä pykäliä sinä et reppana hallitse.
Se, mikä ei ole erikseen kiellettyä, voi olla myös laitonta, mutta kohtalotovereinesi menet taas seuraavaan laittomaan pyramidiin, kunhan vaan joku kavereistasi sen sinulle hyvin esittelee.
Kansakoulupohjalla tuollaiset torvet eivät voi kuvitella joutuvansa mukaan laittomaan toimintaan samoin kuin rosvolle on käsittämätöntä, että kärähtää kioskimurrosta kun ei käyttänyt käsineitä: Nuija ei käsitä, miten vastapuoli toimii silloin kun se haluaa jonkun käpälälautaan.
Laki antaa siihen mahdollisuudet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362799Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs222622100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432298Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo391676Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa521585- 381503
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 351283
- 261181