Kukas tietää onko nyt vika anturissa vai
mittarissa vai jossain muualla?
Mittari näyttää täyttä tankkia tankin ollessa
täynnä ihan oikein ja alkaa siitä laskemaan
normaalisti kilometrien taittuessa, kunnes
pysähtyy n.3/4 tankin kohdalle. Kuitenkin tankin
tyhjetessä varoitusvalo syttyy tai alkaa
vilkahtelemaan, kun tankissa on noin 8-10 litraa
bensaa jäljellä.
Sinänsä harmiton vika, mutta olisi kiva korjata.
BX16 polttoainemittari?
16
936
Vastaukset
- 14 tre
Joo olen saman vian huomannut itsellänikin. Vaikka
varoitusvalo välkähtää, niin tankissa saattaa ko.
määrä bensaa.
Tankilla käydessäni olen huomannut, että kun
tankin korkin aukaisee, niin sieltä kuuluu sievä
tussahdus. Syy tankin ilmastoinnissa? Ilmaletku?- Perfektionisti
En oo onnistunut kuulemaan mun tankista
minkäänlaista tuhahdusta, vaikka olen korvaa
korkissa kiinni kuunnellut.
Tuolle varoitusvalon syttymiselle mahtaa olla
tankissa oma anturinsa, koska se toimii vaikka
viisari ei laskekkaan kuin 3/4 tankkiin??? Niin
ja mainittakoon että mittari valahtaa kyllä alas
kun virrat katkaisee, että mistään viisarin
jumimisesta tuskin on kysymys. - Veeti
Minun BX16Vanin bensamittarissa
on ihan sama ilmiö.
Tosin tankatessa joutuu liruttelemaan
koska meinaa kuohua yli.
Nähtävästi ylimääräinen ilma ei pääse
poistumaan bensan tieltä.
Epäilisin ilma- tai paluuletkua, minua
ei moinen ilmiö ole kyllä haitannut...
- ???
Pennut vittuun tältä palstalta!
- aa
eli vika on todennäköisimmin joko mittarissa joka
takertelee tai sitten anturissa joka ei muuta
vastustaan lineaarisesti (tai progressivisesti ?)
nestepinnan aletessa.
Anturille pääsee helposti; takapenkin alla on
kaksi isoilla muovitulpilla suljettua luukkua.
Keskemmällä olevan luukun alla on anturi. Sen kun
irrottaa ja testaa miten se muuttaa vastustaan
nestepinnan suhteen niin selviää onko vikaa siinä
vai mittarissa. Omassa Bxssä systeemi toimii niin
että näyttö putoaa nollaan jo siinä vaiheessa kun
tankissa on puolet jäljellä mutta valo syttyy
kyllä oikea-aikaisesti (?) ehkä noin 5..7 l
kohdalla.- Perfektionisti
Mitenköhän tuo polttoaine anturi sitten toimii?
Muuttaako se vaan vastustaan polttoainemäärän
funktiona? Entä mittari, toimiiko se virta- tai
jännitemittarin periaatteella?
On kyllä melko vaikea kuvitella, että anloginen
A/V-mittari vikaantuisi edellä esitetyllä
tavalla. Ne yleensä joko toimivat tai eivät toimi.
Vikaa siis pitäisi kait etsiä anturin päästä?
Onkos tietoa, pystyykö tuota anturipalikkaa
mitenkään kunnostamaan, vai onko hankittava uusi? - Visa-mies
Perfektionisti kirjoitti:
Mitenköhän tuo polttoaine anturi sitten toimii?
Muuttaako se vaan vastustaan polttoainemäärän
funktiona? Entä mittari, toimiiko se virta- tai
jännitemittarin periaatteella?
On kyllä melko vaikea kuvitella, että anloginen
A/V-mittari vikaantuisi edellä esitetyllä
tavalla. Ne yleensä joko toimivat tai eivät toimi.
Vikaa siis pitäisi kait etsiä anturin päästä?
Onkos tietoa, pystyykö tuota anturipalikkaa
mitenkään kunnostamaan, vai onko hankittava uusi?Vaikuttaisi siltä, että mittari takertelee, eli
on putsauksen tarpeessa. Vastaava homma oli
rättärin nopeusmittarissa, nopeus pysähtyi 55,
vaikka nopeus sen todellisuudessa ylittikin.
Kilometrimäärät taas olivat oikein. Putsaus
pelasti.
Anturi toimii, koska valo syttyy. En usko, että
valolle ja mittarille olisi erillinen anturi. Se
olisi jo käsittämätöntä. - Perfektionisti
Visa-mies kirjoitti:
Vaikuttaisi siltä, että mittari takertelee, eli
on putsauksen tarpeessa. Vastaava homma oli
rättärin nopeusmittarissa, nopeus pysähtyi 55,
vaikka nopeus sen todellisuudessa ylittikin.
Kilometrimäärät taas olivat oikein. Putsaus
pelasti.
Anturi toimii, koska valo syttyy. En usko, että
valolle ja mittarille olisi erillinen anturi. Se
olisi jo käsittämätöntä.Mittarin takerteleminen ei ole tässätapauksessa
loogista, ainakaan mun mielestä. Virrat
katkaistaessa mittari laskee tyhjäntankin
kohdalle, niinkuin pitääkin. Jos tankki siis
olisi valmiiksi vajaa, vaikkapa puolillaan, ei
mittarin pitäisi nousta 3/4 tankin kohdalle, vaan
jäädä puoleen tankkii tai vaikka alle, jos
takertelisi.
Eikä tuo tarjottu alipaine selityskään oikein
tyydytä. Koska virhe toistuu samanlaisena ja jos
tankissa olisi noinkin paljon alipainetta, niin
sen pitäisi ilmetä jo käyntihäiriöinä. Sitäpaitsi
tuo alipaine teoria, toimisi mielestäni vain
semmoisissa ratkaisuissa, joissa anturina toimisi
sylinterissä liukuva koho ja korvausilma
tuotaisiin sylinterin yläpäähän. (Tätä on vaikea
selittää tekstinä, mutta mietikääpä.) Vaikka
tankissa olisikin vertailupainetta (ulkoilma)
alhaisempi kaasun paine, niin tämä saman paineen
aihaeuttama voimavaikutus kyllä vaikuttaa kohon
kaikilla puolilla vrt. hydrostaattinen paine.
btw. Alipaine käsitteenä on yhtä vaikea mieltää,
kuin negatiivinen lämpötilakin. (Siis esim. paine
on nollassa tyhjiössä, eikä sen alle voi mennä.
Samoin kuin lämpötilakin on nollassa
absoluuttisessa nollapisteessä, eikä sen alle voi
mennä.) - Veeti
Perfektionisti kirjoitti:
Mittarin takerteleminen ei ole tässätapauksessa
loogista, ainakaan mun mielestä. Virrat
katkaistaessa mittari laskee tyhjäntankin
kohdalle, niinkuin pitääkin. Jos tankki siis
olisi valmiiksi vajaa, vaikkapa puolillaan, ei
mittarin pitäisi nousta 3/4 tankin kohdalle, vaan
jäädä puoleen tankkii tai vaikka alle, jos
takertelisi.
Eikä tuo tarjottu alipaine selityskään oikein
tyydytä. Koska virhe toistuu samanlaisena ja jos
tankissa olisi noinkin paljon alipainetta, niin
sen pitäisi ilmetä jo käyntihäiriöinä. Sitäpaitsi
tuo alipaine teoria, toimisi mielestäni vain
semmoisissa ratkaisuissa, joissa anturina toimisi
sylinterissä liukuva koho ja korvausilma
tuotaisiin sylinterin yläpäähän. (Tätä on vaikea
selittää tekstinä, mutta mietikääpä.) Vaikka
tankissa olisikin vertailupainetta (ulkoilma)
alhaisempi kaasun paine, niin tämä saman paineen
aihaeuttama voimavaikutus kyllä vaikuttaa kohon
kaikilla puolilla vrt. hydrostaattinen paine.
btw. Alipaine käsitteenä on yhtä vaikea mieltää,
kuin negatiivinen lämpötilakin. (Siis esim. paine
on nollassa tyhjiössä, eikä sen alle voi mennä.
Samoin kuin lämpötilakin on nollassa
absoluuttisessa nollapisteessä, eikä sen alle voi
mennä.)Olet oikeassa, alipaine ei voi vaikuttaa
kohon asentoon. Jos tankkiin ei pääse
korvausilmaa moottorin käydessä, moottori sammuu.
Lähinnä tuossa edellä oli kyse siitä että BX ei
kaikesta huolimatta ole täydellinen auto, vaan
siihenkin tulee vikoja iän myötä ja bensamittarin
kummittelu ja letkujen tukkeutuminen kuuluu
niihin.
Olen melko varma että oman autoni bensamittari
on "kulunut" käytössä ja se pitäisi vaihtaa.
Bensamittarin vaihto on aika simppeli homma kun
vain saisi aikaan. Voisi vaihtaa samalla
mittarivalojen polttimot. nyt on semmonen "black
panel". - Jukka
Veeti kirjoitti:
Olet oikeassa, alipaine ei voi vaikuttaa
kohon asentoon. Jos tankkiin ei pääse
korvausilmaa moottorin käydessä, moottori sammuu.
Lähinnä tuossa edellä oli kyse siitä että BX ei
kaikesta huolimatta ole täydellinen auto, vaan
siihenkin tulee vikoja iän myötä ja bensamittarin
kummittelu ja letkujen tukkeutuminen kuuluu
niihin.
Olen melko varma että oman autoni bensamittari
on "kulunut" käytössä ja se pitäisi vaihtaa.
Bensamittarin vaihto on aika simppeli homma kun
vain saisi aikaan. Voisi vaihtaa samalla
mittarivalojen polttimot. nyt on semmonen "black
panel".Näinhän se on! Saamattomuus on suurin ongelma.
Kyllähän tuommoiset polttoainemittarien
ongelmatkin selviäisivät kun jaksaisi ottaa
ruuvarin ja yleismittarin käteen ja ryhtyä
töihin. Mutta kun on muutakin tekemistä ja täältä
on paljon helpompi kysyä, jospa vaikka jollakin
olisi jo valmis vastaus.
Sitäpaitsi kun tämänkin kirjoittamisen tekee
työaikan, niin siitä saa tavallaan palkkaa.
Vaikkei sitä työsopimuksessa luekkaan ;> - Perfektionisti
Jukka kirjoitti:
Näinhän se on! Saamattomuus on suurin ongelma.
Kyllähän tuommoiset polttoainemittarien
ongelmatkin selviäisivät kun jaksaisi ottaa
ruuvarin ja yleismittarin käteen ja ryhtyä
töihin. Mutta kun on muutakin tekemistä ja täältä
on paljon helpompi kysyä, jospa vaikka jollakin
olisi jo valmis vastaus.
Sitäpaitsi kun tämänkin kirjoittamisen tekee
työaikan, niin siitä saa tavallaan palkkaa.
Vaikkei sitä työsopimuksessa luekkaan ;>ok, otan sitten mittarin käteen joku päivä taikka
ilta. - Perfektionisti
Visa-mies kirjoitti:
Vaikuttaisi siltä, että mittari takertelee, eli
on putsauksen tarpeessa. Vastaava homma oli
rättärin nopeusmittarissa, nopeus pysähtyi 55,
vaikka nopeus sen todellisuudessa ylittikin.
Kilometrimäärät taas olivat oikein. Putsaus
pelasti.
Anturi toimii, koska valo syttyy. En usko, että
valolle ja mittarille olisi erillinen anturi. Se
olisi jo käsittämätöntä.Jos näitä vanhoja juttuja vielä joku lukee
niin... Kerron vielä että korjausoppaan
kytkentäkaavion silmäily kertoikin selvästi, että
polttoainemittarin varoitusvalolle tosiaankin on
oma kytkentänsä polttoainetankin anturissa.
Katsokaapa vaikka itse. - Veeti
Perfektionisti kirjoitti:
Jos näitä vanhoja juttuja vielä joku lukee
niin... Kerron vielä että korjausoppaan
kytkentäkaavion silmäily kertoikin selvästi, että
polttoainemittarin varoitusvalolle tosiaankin on
oma kytkentänsä polttoainetankin anturissa.
Katsokaapa vaikka itse.Täytyypä tässä sitten ennen pakkasia tutustua
kytkentäkaavioon ja mittariin, saisiko sen
jotenkin toimimaan oikein. - Visa-mies
Perfektionisti kirjoitti:
Jos näitä vanhoja juttuja vielä joku lukee
niin... Kerron vielä että korjausoppaan
kytkentäkaavion silmäily kertoikin selvästi, että
polttoainemittarin varoitusvalolle tosiaankin on
oma kytkentänsä polttoainetankin anturissa.
Katsokaapa vaikka itse.Kyllähän sinne yksi johto lisää menee, mutta se
ei tarkoittane sitä, että siellä on yksi anturi
lisää? Kun koho alittaa tietyn pisteen, valo
sammuu. Siis kohoja ei voi olla kuin yksi ja se
ei takeltele, kun kerran valo toimii loogisesti,
mutta mittari ei.
En minä näistä tiedä. Voihan se olla että kohokin
takeltelee. Mutta kovin herkkua ei kamojen
takaisin tankkiin saaminen ole. On vaikeaa saada
pitävää liitosta ruostuneesta härdellistä.
- 14 tre
Toisaalta, en ole kovinkaan monessa autossa
nähnyt hyvin toimivaa mittaria. Uutena ne voi
pelata hyvinkin, mutta entäs kun auto on 10 v ja
ylikin. Ainoa varma, jonka tiedän, oli
Trabantissa. Siinä kun bensatankki oli konepellin
alla ja tankin korkissa oli tikku josta näki
tilanteen...
Mekaniikka ja sähkömekaanikka kuluu.- Visa-mies
Tätä mittatikkumenetelmää käytettiin myös Wanhus-
rättäreissä, joten Citroën on ollut myös yksi
niistä varmemman teknologian omaavista merkeistä,
mitä bensiinin määrän mittaamiseen tulee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi812040En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k201854- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2061416Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt331307- 281266
- 881060
- 261053
Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23847Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."
Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L21825