Miksi me uskovaiset emme noudata VT:n kivityskäskyjä?

Anonyymi

Emmekö otakaan KOKO pyhää Raamattua Jumalan sanana?

”Te kuulitte sanotuksi: silmä silmästä, ja hammas hampaasta.
Mutta minä sanon teille: älkäät olko pahaa vastaan; vaan joka sinua lyö oikialle poskelle, niin käännä myös hänelle toinen. ” (Matt 5:38-)

Sinä uskovainen Jumalan lapsi! Onko sinua joskus kiusattu kovasti niin ettet millään jaksaisi antaa anteeksi mitä sinua vastaan on tehty?

Mutta oletko myös ihmetellyt miksi Vanhan testamentin uskovaisten seurakunta, puolusti Jumalan lakia miekalla ja verenvuodatuksella, vieläpä Jumalan käskystä?

--------------

Epäuskoiset viisastelijat ovat löytävinään tässä ristiriitaisuuksia, että miksi ”rakastava Jumala” saattaa rangaista ihmistä tällä tavalla? Kysellään näsäviisaasti mikseivät kristityt noudata VT:n kivitysmääräyksiä kun kerran väittävät ottavan koko Raamatun tosissaan?

Raamattu on siitä ihana kirja että se on täynnä vastauksia ja viisautta, kunhan sen vaan annetaan puhua ja nöyrrytään ottamaan vastaan ymmärrystä. Niinpä tässäkään kysymyksessä Pyhä Henki ei tahdo jättää meitä epäuskoisten lailla tietämättömyyteen,

Mitä me siis heille vastaamme? Omasta puolestamme emme mitään mutta antakaamme Raamatun puhua ja avatkoon se korvamme kuulemaan, ne joille on suotu kuulla, sillä me tiedämme että epäuskoinen ei kuule edes kuulevin korvin:

” Niin tehkäät hänelle niinkuin hän aikoi tehdä veljellensä, ettäs erottaisit pahan sinustas, Ja muut sen kuulisivat ja pelkäisivät, ja ei tekisi enää senkaltaista pahaa teidän seassanne.” (5. Moos 19:19-20)

Siis että muut sen kuulisivat ja pelkäisivät!!, -eivätkä enää pelon tähden tekisi senkaltaista pahaa! Tässä täytyy tarkata ja ymmärtää: He saattoivat rangaista pahan pahalla siksi että Israel eli LAKILIITOSSA, jonka Jumala oli heidän kanssaan solminut. Jumalan laki toimii näin! Ei se anna mitään anteeksi, ei käännä toista poskea, eikä jätä rankaisematta pahaa tekoa.

Lain tehtävä ei ole muu kuin tuomita ja rangaista sitä joka pahaa tekee. Laki lyö, kurittaa ja riistää lopulta hengen, täydelliseksi tulleella oikeudella sillä jokainen on lain edessä syypää. Hyväksymmehän me luonnostamme senkin että meidänkin yhteiskunnassamme laki ilmestyy yhteiskunnallisena lakina rankaisemaan pahantekijöitä, -jopa kuolemaan asti!

Kivitysrangaistukset Israelissa Mooseksen aikana, olivat siis Jumalan antaman LAIN KÄYTTÖÄ . Meille taasen niiden tehtävä on opettaa, nähdessämme lain ankaruuden, -millainen on Jumalan tuomio ja viha syntiä kohtaan, että pelkäisimme Jumalaa ja karttaisimme syntiä. Ei Jumala tehnyt, eikä tee vääryyttä kun Hän surmauttaa esivaltansa miekalla pahantekijän.

---------

Mutta entä me?

Meidän osaksemme ja ajallemme on vain ilmestynyt niin paljon suloisempi liitto, kuin tuo lain liitto oli ankaruudessaan, -niin paljon suloisempi ja ihanampi liitto on meille ilmoitettu; Uusi armon liitto joka pyhän kasteen kautta meille annetaan ja uskolla omistetaan, -joka on perustettu jo 2000 vuotta sitten Golgatan päällä, lujilla autuuden perustuksilla, ja on Jeesuksen, meidän Herramme armonverellä punaiseksi värjätty,

Eipä Jumala armahtanut ainoaa Poikaansakaan, sillä Hänen pyhyytensä vaati ihmiskunna synnin takia lain täyttämistä ja rangaistuksen toimeenpanemista.

Sillä meille on armo tuotu, me saamme elää suloisessa armoliitossa ja ME saamme jättää vääryyksien kostamisen Isälle Jumalalle, mutta ei laki ole mihinkään hävinnyt eikä sen ankaruus! Nyt kuitenkin elämme armotalouden ja uuden liiton aikaa ja kuulemme Herran Jeesuksen opetusta, -nimittäin ettemme itse kostaisi puolestamme vaan jättäisimme sellaiset asiat Jumalan haltuun sillä apostolikin sanoo:

” Älkäät itse kostako, minun rakkaani, vaan antakaat (Jumalan) vihan siaa saada. Sillä kirjoitettu on: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra.
Sentähden, jos vihollises isoo, niin syötä häntä, ja jos hän janoo, niin juota häntä; sillä koskas tämän teet, niin sinä tuliset hiilet hänen päänsä päälle kokoot. Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä.” (Room. 12: 19-21)

VT:n aikana liitto perustui lakiin ja myös välittömään rangaistukseen. Uuden liiton aikana liitto perustuu armoon ja anteeksiantamukseen! Jumala on kuitenkin jättänyt maailmaan vielä olemaan maallisen, yhteiskunnallisen lain rankaisemaan ja hillitsemään pahantekijöitä että saisimme elää rauhassa.

Tässä, sanoo Jeesus; - on pyhien kärsivällisyys ja usko!

21

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Missä tuo "uusi liitto" on perustettu ja vahvistettu, anna luvut ja jakeet Raamatusta? Eikö VT enää pidä paikkaansakaan?

• Anonyymi

"Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella". (2. Moos. 24:8)

----------------

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. " (Jer. 31. luku)

-------------------------------
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." (Luukas 22. luku)
        "

• Anonyymi kirjoitti:

"Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella". (2. Moos. 24:8)

----------------

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. " (Jer. 31. luku)

-------------------------------
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." (Luukas 22. luku)
        "

Luetaan vuorisaarna uudelleen ja todetaan, ettei laista ole sanakaan muuttunut!

• Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

Luetaan vuorisaarna uudelleen ja todetaan, ettei laista ole sanakaan muuttunut!

No eikös tuossa juuri niin sanottukin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eikös tuossa juuri niin sanottukin!

Jos laki ei muutu niin miksi uusi liitto muuttaa lakia niin että kivitystuomiot jää pois? Vähän kummallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos laki ei muutu niin miksi uusi liitto muuttaa lakia niin että kivitystuomiot jää pois? Vähän kummallista.

No tuossahan se juuri ylempänä selitetään!

• Anonyymi kirjoitti:

Kivitystuomio ei ole se laki mistä Jeesus puhui vaan tiettyyn aikaan juutalaisille annettu erityiskäsky, että kansa säilyisi epäjumalia palvelevien kansojen keskellä 🤓
        Ei ollut varaa minkäänlaiseen kurittomuuteen ja niskoitteluun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tuossahan se juuri ylempänä selitetään!

Väärin selitetty!

• "Mutta oletko myös ihmetellyt miksi Vanhan testamentin uskovaisten seurakunta, puolusti Jumalan lakia miekalla ja verenvuodatuksella, vieläpä Jumalan käskystä? " Mikä uskovaisten seurakunta ? Laki, tora, oli sekä kulttilaki että rikos- ja siviililaki muinaiseen tapaan. Rangaistukset annettiin tietenkin heti, ei ollut vankeinhoitolaitostakaan eikä uskontoon sisältynyt mitään ajatusta taivaasta ja helvetistä. Kivitys puolestaan oli lähi-idässä käytetty rangaistustapa jo ennen Israelia.

• Anonyymi

Milloin taivas ja helvetti keksittiin?

• Anonyymi kirjoitti:

Milloin taivas ja helvetti keksittiin?

Ajatus kuoleman jälkeisestä palkkiosta tai rangaistuksesta keksittiin muissa uskonnoissa. Israelin uskontoon ajatus ylösnousemuksesta ja rangaistuksesta kuoleman jälkeen tuli toisen temppelin aikaan, eikä se silloinkaan muodostunut selkeäksi opiksi johon kaikki juutalaiset olisivat uskoneet .

• Joka väittää, että Raamattu kokonaan ja kirjaimellisesti pitää joka kohdin paikkansa, joutuu kummalliseen valoon tämänkin aloituksen johdosta.

Paremminkin Heikki Räisäsen sana, että Raamatussa ei ole mitään ns. punaista lankaa, on paljon uskottavampi.

• Tottakai se pitää paikkansa. Mutta jos sinä et osaa lukea muuta kuin jakeen kerrallaan ilman kontekstiä niin ymmärrän oikein hyvin, että olet ulalla 🤓

• usko.vainen kirjoitti:

Tottakai se pitää paikkansa. Mutta jos sinä et osaa lukea muuta kuin jakeen kerrallaan ilman kontekstiä niin ymmärrän oikein hyvin, että olet ulalla 🤓

Oletko aloittaja?

• sage8 kirjoitti:

Oletko aloittaja?

En, etkä ole varmaan sinäkään 😃❓

• Anonyymi

"ne joille on suotu kuulla,"

Niin just, mitä itse tekisit jos sinulle EI olisi suotu kuulla, ymmärrätkö mitä sana SUOTU tarkoittaa? Et sinä edes "omalla tahdollasi" tee mitään sen eteen jos/kun sinulle on Vain suotu jotakin, entä jos ei olisi suotu.

Sinä vain passiivisesti nautit asioista joita sinulle Suodaan. Tekemättä rikkaan ristiin niiden eteen edes "tahtomalla" niin kovasti.

• Anonyymi

Raamattu ei ole Jumalan Sana.

Jeesus ON Jumalan Sana.

Lue 4 Evankeliumia, kuuntele ja Tottele parhaasi mukaan kaikkea mitä JEESUS Sanoi ollaksesi Kristitty = Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi! esim:

"Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Luukas 14:33.

"Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele. Luukas 12:33.

"Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Matteus 6:24. *jotkut käännökset käyttävät sanaa "rahaa" "mammonan" kohdalla.

"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Markus 16:15.

Kenenkään ei tarvitse eikä pidä työskennellä rahan tai katoavaisen ruuan eteen, vaan Jumalalle. Jumala huolehtii jokaisen tarpeista, jotka Hänelle työskentelee. Tällä tavalla voimme myös selvitä pedon merkki ja suuren ahdistuksen ajat. Tätä kutsutaan "Elää Uskosta".

ÄLÄ koskaan ota pedon merkkiä! Lue Ilmestyskirja 13 ja varmuuden vuoksi Ilmestyskirja 22

Dokumentti aiheeseen liittyen, Englanniksi: https://www.youtube.com/watch?v=B_foDpYGVJc

Kaikki ilmaisia ja erittäin hyödyllisiä resursseja:

truthseeking.co.uk / katso ainakin "freesources" ja "articles".

Youtube soittolista, Jeesuksen Opetuksiin liittyen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSWJU8S4WD3gulrFr5tELMJUP7n_2H3mS

Miten saada voitto seksuaalisesta synnistä: https://www.youtube.com/watch?v=1c-Km32ZpEQ

Teot Armo Harmonia 3 osainen soittolista: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSWJU8S4WD3jM6iESK-IKSBkNwhtWudKY

Pyydän että jaat tätä jokaiselle mahdollisesti kiinnostuneelle jokapuolella, Kiitos! Rakkautta ja Rauhaa

JUMALA Todella RAKASTAA meitä ja Tahtoo Pelastaa meidät kaikki !

• Anonyymi

Matt.5:18. 24:35. Mark.13:31. Luuk.16:17. 21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Saarn.1:4 Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ps.104:5. 119:90

• Anonyymi

Saarn.3:14 Biblia (1776) Minä ymmärsin, että kaikki, mitä Jumala tekee, se pysyy ijankaikkisesti; emme taida siihen lisätä eli siitä vähentää; ja Jumala tekee sitä, että häntä peljättäisiin. Kirjoitetaan: iankaikkisesti. Ps.33:11. Jes.46:10.

• Anonyymi

Jumala laki on yhä voimassa, myös kivityslaki, mutta uuden liiton uskovilla ei ole enää oikeutta tuomita eikä alkuunkaan panna tuomioita täytäntöön. Tämän tuomion ja täytäntöönpanon hoitaa Jeesus sitten aikoinaan vieläkin ankarammin kuin mitä kivitys kuoliaaksi olisi. Siksi kannattaa nyt tehdä parannus ja antaa Jumalan eheyttää kaikesta pahasta ja väärästä.

• Anonyymi

Islam-palsta on muualla. Samoin juutalaisuus.
        Uusi Testamentti on luterilaisen kirkon pääkirja. Se on nuorempi kuin Vanha Testamentti, jonka sana perustuu kostoon ja Jumalan vihaan.

Kun tällaiset tunteet nostetaan pintaa kristillisellä kirjoituspalstalla, olisi mielenkiintoista kuulla, mihin sillä pyritään. Voin kyllä heittää sinua kivellä selkään, jos haluat, mitä iloa siitä saat? Jokainen on syntinen, uskaltaisin kuitenkin heittää se ensimmäisen kiven.

Pläts.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      35
      3247
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1664
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1565
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1415
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1270
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      28
      1166
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1065
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      234
      1003
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      981
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      970
    Aihe