Miksi Turkuun tarvittaisiin tunnin juna?

Anonyymi

Turku ja Helsinki ovat molemmat satamakaupunkeja. Mitä järkeä on pumpata miljardeja euroja veronmaksajien rahaa siihen, että säästetään matka-ajassa muutama minuutti em. kaupunkien välillä?

Eikös olisi syytä parantaa rataverkkoa satamakupungeista sisämaahan, jotta raaka-aineet ynnä muu vientiin menevä tavara saataisiin tehokkaammin satamakaupunkeihin?

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helsinkiin ja Espooseen tulee tunnin juna. Leppävaarasta Itäkeskukseen kestää RaideJokerilla tunnin. Paikallisjunalla ja metrolla selviää matkasta alle 40 minuutissa.

    • Anonyymi

      Siksi että turkulaiset pääsee Tallinnaan nopsaan hakemaan juomaa.

    • Anonyymi

      Veikkaan että turkulaiset tarttee nopeet työyhteydet hesaan. 1 h = 60 min vähentää työmatka-aikoja.

      • Anonyymi

        Eiköhän se asia ole toisinpäin, kun stadin vihreät saavat firmat muuttamaan kaupungista pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se asia ole toisinpäin, kun stadin vihreät saavat firmat muuttamaan kaupungista pois.

        Sellaistako hevosmiesten uutistoimistossa uumoillaan?


      • Anonyymi

        Eikö se netti toimi Mäntsälän eteläpuolella, kun kaikkien on pakko ängetä joka aamu Helsingin keskustaan töihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se netti toimi Mäntsälän eteläpuolella, kun kaikkien on pakko ängetä joka aamu Helsingin keskustaan töihin

        Suomessa on pitkät etäisyydet, mutta työntekijöihin ei luoteta joten etätyön osuus on pientä. Syytä johtajia. Ivalosta voisi tehdä etätöitä ihan kevyesti Hesalaiseen konttoriin.


    • Anonyymi

      Turha murehtia 2040-luvulla tapahtuvaa jos tapahtuu ollenkaan.

    • Anonyymi

      Katos ko turkkulaiste pittää päästä nopeesti hesaan duuniin ja päinvaston.

      • Anonyymi

        Ei tuollaisessa yhtäläisessä reissaamisessa ole mitään järkeä. Jos on töissä Helsingissä, niin silloin pitää muuttaa Helsinkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisessa yhtäläisessä reissaamisessa ole mitään järkeä. Jos on töissä Helsingissä, niin silloin pitää muuttaa Helsinkiin.

        Ei olekkaa, mut viel vähemä siin ois jos reissut tehtäs laival.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisessa yhtäläisessä reissaamisessa ole mitään järkeä. Jos on töissä Helsingissä, niin silloin pitää muuttaa Helsinkiin.

        Ei toimi sellainen tänä päivänä. Asuminen liian kallista, jos on asunto Turussa ja työpaikka Helsingissä niin pakkohan se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi sellainen tänä päivänä. Asuminen liian kallista, jos on asunto Turussa ja työpaikka Helsingissä niin pakkohan se on.

        Hölmöläisen hommaa. Parempi on rakentaa asuntoja työläisille kuin viilata muutamia minuutteja hirmuhinnalla matka-ajoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölmöläisen hommaa. Parempi on rakentaa asuntoja työläisille kuin viilata muutamia minuutteja hirmuhinnalla matka-ajoista.

        Luuletko, että hallitusta kiinnostaa työläisten asuminen? Tuntuu olevan aikalailla päinvastoin. Erityisen nihkeitä ovat tietysti kokkarit, joita ei ilmeisesti kiinnosta liikkuva työvoima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko, että hallitusta kiinnostaa työläisten asuminen? Tuntuu olevan aikalailla päinvastoin. Erityisen nihkeitä ovat tietysti kokkarit, joita ei ilmeisesti kiinnosta liikkuva työvoima.

        Kokkarit eivät ole nyt hallituksesssa. Onneksi. Heitä ei juuri muu kiinnostaa kuin se, että ihmiset muuttavat työn perässä, ei se että työtä järjestettäisiin sinne missä ihmiset ovat. Vapaavuoren johdolla tehdään politiikkaa kaikki Helsinkiin.

        Olikohan tämä provo, meninköhön halpaan vai ovatko ihmiset todella näin tietämättömiä?


    • Anonyymi

      Aloittajalle, tuo on juuri se syy minkä takia tiet rapistuvat ja on käsittämätön korjausvelka koska rahaa syydetään aivan järjettömiin hankkeisiin jotka eivät "tuota" yhtään mitään.
      Valtio on tukenut mm. Tampereen järjetöntä ratikkahanketta sadoilla miljoonilla jotka nekin kaikki ovat poissa valtaväylien kunnostamisesta ja tason nostosta koska meillä perseaukisella kansalla on rahaa vain rajallisesti.
      Lisäksi miljoonia löytyy nopeuksien kameravalvontaan teiden varsille.
      Älytöntä.
      Hyvä aloitus.

      ps. toista se on maailmalla jossa on rahaa, tässä Norjan tiehanke jonka kustannusarvio on n. 55 mrd Euroa eli sama kuin Suomen valtion budjetti:
      https://www.vegvesen.no/en/roads/Roads and bridges/Road projects/e39coastalhighwayroute/film

      • Anonyymi

        Norjalaiset käyttää rahaa hyödyllisiin asioihin, täällä rahaa käytetään siihen että saisi orjatyövoimaa kaverien firmoille. Itsekkyys on perikadon alkuaskel.


    • Anonyymi

      Eteläinen rantarata on satamiemme elinehto. Sisämaahan on jo rata, mutta rantarata itään puuttuu. Sillä saa vähennetyksi myös pääkaupungin rakentamistarvetta.

    • Anonyymi

      Kallista energian ja varojen tuhlausta !!
      Ei ole mitään järkeä kuluttaa energiaa nopeisiin juniin.
      Turha Liikkuminen on nykyään tarpeetonta kun on nettiyhteydet !! huom! huom !!
      Lentoliikenne, junat, yms... vähennykseen...

      • Anonyymi

        Tavara mihinkään netissä liiku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavara mihinkään netissä liiku.

        Jos paketeilla on kiire, niin ne toimitetaan lentokoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos paketeilla on kiire, niin ne toimitetaan lentokoneella.

        Kas kun kirjekyyhkyillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun kirjekyyhkyillä.

        Meille tulee kiireisimmät toimitukset Tampereelle välillä taksilla Hki-Vantaalta. Osia siis ulkomailta. Ei mitään yleistä onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille tulee kiireisimmät toimitukset Tampereelle välillä taksilla Hki-Vantaalta. Osia siis ulkomailta. Ei mitään yleistä onneksi.

        Teidän kannattaisi panostaa firmanne sisäiseen logistiikkaan ja toimintojen ennakoitavuuteen. Ei voi kovin monessa firmassa niin kiire että puoli tuntia on liikaa, jos homma osataan ennakoida.


    • Anonyymi

      Ruuhkaisen Helsingin ohittavat infrahankkeet hyödyttävät eniten Suomea. Liikennesumppuun investoiminen on sulaa hulluutta.

    • Anonyymi

      Mitä järkeä on ajatuksessa: "Pitäis päästä äkkiä Turkuun"?

      Yhtä paljon kuin: "Nyt pitäis saada äkkiä kuppa".

      • Anonyymi

        Nopeasti Turusta Töölöön hankkimaan kuppa.


    • Anonyymi

      Tunnin junat ei palvele kuin niitä jotka asuvat pääteasemilla, kas kun ei se pysähdy matkalla.ALn yleisönosastolla joku lempääläläinen vaati pikaisesti tunnin junaa välille TRE -HKI ,kätevää ensin puolituntia Tampereelle vaikkapa bussilla ja sitten kahtasataa kotikylän ohi kohti Helsinkiin.

      • Anonyymi

        Vähän sama kuin Tampereen ratikka. Toistaiseksi pääsee vielä bussilla lähipysäkiltä suoraan perille, mutta jatkossa bussi ei kulje ja joutuu menemään taksilla ratikkapysäkille.

        Keskittäminen kannattaa.


    • Anonyymi

      Turkuun tosiaan pääsisi edullisesti myös katamaraanilla.

    • Anonyymi

      Kohta nuorisojengit voivat ryöstellä isommalla alueella, monikulttuurisuus on hieno asia.

    • Anonyymi

      Itärata joten Porvooseen 15 min, Kotkaan 30 min ja Haminaan alle 1 t. Heh,heh,heh. Kyllä ne tulloo…..

    • Anonyymi

      Jugnerin mukaan tunnin juna on hyvä siksi, että voi käydä Turussa lounaalla.
      Se on ympäristöystävällistä koska juna ei saastuta yhtään vaan poistaa saasteita ilmakehästä ja jäähdyttää ilmastoa.

    • Anonyymi

      Juna on tiestysti vain yhteensuuntaan, Turusta lähteville junille.

      Kuka nyt Turkkuseen haluaisi jäädä ?

    • Anonyymi

      Kuntaliiton paneeliin osallistuneet puoluejohtajat haluaisivat asua kaikki pohjoisessa, paitsi Rinne. Yleinen tahtotila on siis parantaa pohjoisen Suomen asemaa, joten Länsi-Suomeen suunnitellulle tunnin junille ei ole tilausta.

      https://yle.fi/uutiset/3-10964552

    • Anonyymi

      Luonnonsuojelijat huom.

      Nopea juna kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja moninkertaisesti verrattuna tavalliseen junaa.
      Energia kulutus näkyy kaavasta E=mv2. (potenssiin) voimakkaasti lisääntynyt ilmanvastus ym.

      Vaikka kyseessä onkin sähköjuna, energian tarve ei muutu ja se sähköenergia tuotetaan pääosin uusiutumattomilla luonnonvaroilla, jopa ostamalla ulkomailta.

      Jo nyt sähkövetureiden energiatarve vaatii ydinreaktorin verran energiaa ja sitä tarvetta on liikenneministerin Marinin ,sd, tarkoitus lisätä nopeilla junilla.
      Puhu siinä sitten ilmaston lämpenemisen ehkäisystä!

      • Anonyymi

        Hyperlooppi ratkaisee ison osan perinteisten junien ongelmista. Ilmanvastus puuttuu ja kiihdytykseen vaadittava energiakin saadaan osittain jarrutuksessa takaisin.

        Eikös Hyperlooppia olla muutenkin suunnittelemassa Turun seudulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyperlooppi ratkaisee ison osan perinteisten junien ongelmista. Ilmanvastus puuttuu ja kiihdytykseen vaadittava energiakin saadaan osittain jarrutuksessa takaisin.

        Eikös Hyperlooppia olla muutenkin suunnittelemassa Turun seudulle?

        Putkipostisysteemiä vaan skaalata hieman suuremmaksi ja matkustajat kapseliin.


    • Anonyymi

      Kiinassa on tulossa tuollainen juna. https://www.youtube.com/watch?v=9H5CPxYG0yo

      vaikka Turkuun suunnitellaan tunnin junaa. ollaan silti kehityksessa jaljessa ja maksetaan liikaa.

      vois ottaa esim 500 - 800 km/h kulkevan junan. ja miettia tulevaisuutta myohemmin

    • Anonyymi

      Nopeat yhteydet on tärkeitä turkulaisille työihmisille jotka käy hesa-turku väliä vaikka joka päivä. Helpottaa siis todennäköisesti tavallisen duunarin elämää

      • Anonyymi

        Eikös junissa ole ne "tietoliikennevaunut" joissa voi naputella töitään omalla läppärillään? Aamulla kun siinä vaunussa istuu, niin suurin osa matkaajista tekee jo töitään paperinippuineen ja päätteineen.
        Jos työt alkaa jo heti junassa, niin mikäs kiire siinä on päästä nopeammin kerrostalon konttoriin?


      • Anonyymi

        Maailmankatsomuksellinen syy.
        Demarien tämäkin osa kuuluu uskonnonvapauden piiriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös junissa ole ne "tietoliikennevaunut" joissa voi naputella töitään omalla läppärillään? Aamulla kun siinä vaunussa istuu, niin suurin osa matkaajista tekee jo töitään paperinippuineen ja päätteineen.
        Jos työt alkaa jo heti junassa, niin mikäs kiire siinä on päästä nopeammin kerrostalon konttoriin?

        Sitä paitsi jos töitänsä voi tehdä läppärillä junassa, niitä voi tehdä myös kotonaan. Ei ole mikään pakko matkustaa joka päivä Helsinkiin. Tulevaisuudessa etätyön mahdollisuudet lisääntyvät edelleen. Silloin kun mahdollinen uusi rata on valmis (joskus 10-20 vuoden kuluttua) päivittäin Helsinkiin matkustajia on todella vähän. Tämä tietysti edellyttä myös sitä, että turkulaiset ajattelevat muutakin kuin miten sieltä pääsee mahdollisimman nopeasti pois.


    • Anonyymi

      On se kummalista tämä käytännön politiikka nykyään kun siinä ei ole mitään ns. punaista lankaa siellä "takana" joka periaatteessa johdattaisi kaikkea päätöksentekoa!

      Otetaan nyt esimerkiksi tämä ilmastovouhotus. Jos nyt oltaisiin oikeasti huolissaan ihmisen vaikutuksesta ilmastoon niin sehän nyt on pääpiirteissään selvä juttu että lisäenergian tarve ja kulutus kuormittaa ilmastoa MUTTA mitä päättäjät käytännössä suunnittelee!

      Minkä takia ihmisten liikkuvuutta pitäisi lisätä kun se juuri kuormittaa luontoa. Eihän siinä ole mitään järkeä että käydään Turusta päivittäin töissä Helsingissä (ihan sama muut pitkät työmatkat). Kyllä nyt luulisi että Hesasta tai sen lähiympäristöstä löytyisi työvoimaa. Eihän tässä ole aluepoliittisestikaan mitään ideaa että kaikki toiminta suomessa keskittyy Helsinkiin - Onkohan Kepulla ja sen uudella puheenjohtajalla tähän jotain sanottavaa?

      Kyllä ylipitkät työmatkat pitäisi laittaa verolle? Myös sitä pitäisi verottaa jos käy toisen kunnan alueella töissä! Näillä konsteilla voisi saada Suomea elinvoimaisemmaksi myös muualla kuin suurkaupungeissa!

    • Anonyymi

      eikös sitä tunnin junaa lähinnä puuhata HKI-Tre välille?

      • Anonyymi

        Ei toi tiedon etsiminen nyt niin vaikeaa pitäisi nykypäivänä olevan!
        http://www.tunninjuna.fi/

        Eli, kyseessähän on Tku - Hki välinen rataosuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toi tiedon etsiminen nyt niin vaikeaa pitäisi nykypäivänä olevan!
        http://www.tunninjuna.fi/

        Eli, kyseessähän on Tku - Hki välinen rataosuus.

        Tuo ilmeisesti eri firma kuin tunninkuva.fi.


    • Anonyymi

      Eiköhän jossain ole vikaa, kun on niin paljon turhaa matkustamista. Pitäisikö valtakuntaa suunnitella uudelleen ja jakaa asioita. Turhaa rahan tuhlausta.

      • Anonyymi

        Jokaisen pitäisi kasvattaa ruokansa itse. Siinä menisi päivät töitä tehdessä omalla tilalla.


      • Anonyymi

        Tuollainenhan aiheuttaisi valtavia hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä.

        Tarkoitushan on ajaa yksityinen maanviljelys alas Suomesta ja ostaa ulkolaista edullisempaa ruokaa ( paitsi halpa ulkolainen liha).
        Vain suunnitelmalliset yhteiskunnan omistamat kollektiiviset tilat voisivat toimia.
        Yksityisille tiloille tulisi sellaiset pakolliset maksut ja byrokratia, että maajussit lähtisivät vapaaehtoisesti töihin kollektiivitiloille. Tämä toimii jo aika hyvin terveydenhoidossa, jossa pientä potilasjononpoikasta on, mutta se saadaan kuntoon seuraavien sukupolvien aikana.

        Tällöin Suomi myös pääsisi paremmin ilmastotavoitteisiinsa, koska ruuantuotannon aiheuttamat ilmastopäästöt tapahtuisivat pääosin rajan takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainenhan aiheuttaisi valtavia hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä.

        Tarkoitushan on ajaa yksityinen maanviljelys alas Suomesta ja ostaa ulkolaista edullisempaa ruokaa ( paitsi halpa ulkolainen liha).
        Vain suunnitelmalliset yhteiskunnan omistamat kollektiiviset tilat voisivat toimia.
        Yksityisille tiloille tulisi sellaiset pakolliset maksut ja byrokratia, että maajussit lähtisivät vapaaehtoisesti töihin kollektiivitiloille. Tämä toimii jo aika hyvin terveydenhoidossa, jossa pientä potilasjononpoikasta on, mutta se saadaan kuntoon seuraavien sukupolvien aikana.

        Tällöin Suomi myös pääsisi paremmin ilmastotavoitteisiinsa, koska ruuantuotannon aiheuttamat ilmastopäästöt tapahtuisivat pääosin rajan takana.

        Nyt ei pidä langeta Persujen aivopesuun vaan kaikki teollisuus on saatava myös alas ja pois suomesta äkkiä jotta voimme olla esimerkkinä saasteettomasta valtiosta!


      • Anonyymi

        Tuo pitää maksattaa vain ja ainoastaan tämän vihervassari käyttäjiltä ,yksityisautoilijoille taas tuosta vihreästä haitasta maksettava reilu korvaus vuosittain...


    • Anonyymi

      Tunnin juna on tällä hetkellä 1.15 juna. Sääliksi käy niitä ihmisiä joiden nykyiset talot jäävät mahdollisesti joskus tulossa olevan radan alle.

    • Anonyymi

      1.15 tällä hetkellä tunnin junan teoreettinen matka-aika. Turhaa rahojen haaskausta koko tunnin juna, ensin vanha rata kuntoon ja siinä samalla tie verkko kuntoon

    • Anonyymi

      Että sieltä pääsee nopeammmin pois, jos on jostakin ihmeensyystä sinne mennyt.

    • Anonyymi

      Kampi-Föri. Jesh

      Minä kampesin itte itteni tolla Aurajoen yli.

      Meitä ei ole monta.

    • Anonyymi

      Kyllä ihmisten täytyy päästä Helsingistä nopeasti pois. Helsingin päättäjät tekevät kaupungista innolla ulkkisten gettoa.

      • Anonyymi

        Se on sitä monikulttuurisuutta ja kansainvälistymistä, josta ei tosin seuraa kuin harmeja ja kuluja.


    • T-T-Y-öööK!

    • Anonyymi

      Tuohan olisi nopeampi jo työmatka etelä-espoosta länsi-helsinkiin :)
      Siksi ajankin autolla, sillä tuo matka menee 20 minuutissa.

      Milardi laitettiin espoon metroon, ei hyötyä kellekkään ja kapasiteettikin siitä loppuu. No vuoroja kai voineen lisätä.. mutta metro on tolkuttoman kallis, sen resursseja ei voi hyödyntää missään niin kuin esimerkiksi busseja voi ajattaa muuallakin. Nyt tulee vielä raidejokeri, saa nähdä kelle siitä tulee hyötyä, hinta on sitten tällä hetkellä 370 miljoonaa.

      Toistaiseksi kun joukkoliikennettä on kehitetty niin tällä ei ole tehty sitä kuitenkaan että autoliikennettä olisi vähennetty. Ei vaan ollaan tehty olemassa olevien joukkoliikenneyhteyksien tilalle toinen.

    • Että hyvinvoivat ihmiset voisivat matkustaa.
      Ei kait sitä rahaa minnekkään hoiva puolelle kannata laittaa.

    • NO, siks, ku joku tulee junalla kauempaa, ei sitä jaksa oottaa kahta tuntia, et se juna olis perillä. Esim me oululaiset, jotka sinne joskus matkustamme kukin mistä syystä tahansa.....kyllä se on parempi niin, että tulisi tunnin vähemmän matkustusaikaa, että jaksaa sitten olla perillä kunnossa yms......ja olisi parempi, että ei liian usein asemia vaan jäisi pois paljon asemia, esim pahin Seinäjoki ainakin useimmiten.

    • Anonyymi

      kyllä ehtii entiselläkin..seisoo välillä kaikenmaailman asemilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe