Omavero palvelun puutteet ja ongelmat

Anonyymi

Omalta kohdaltani...

Vuoden 2018 tulojen verotuksessa veroehdotuksen mukaan maksettavakseni olisi tulossa isot mätkyt (perusteettomat). Korjaus asiaan omaveron kautta ja asian pitäisi olla kunnossa.

Elokuussa posti tuo kirjeen jossa vuoden 2018 osalta samat suuret mätkyt on merkitty maksettavaksi. Omavero palvelussa lukee että verotus on käsittelyssä.

Soitto verottajalle. Palvelussa on ruuhkaa ja jonotus on maksullinen.

Usean pitkän jonotuksen jälkeen virkailija vastaa, kuuntelee asiani ja lupaa korjata
virheen, joka on ilmeisesti epähuomiossa jäänyt verotusta valmistaneelta virkailijalta huomioimatta. Postin kautta luvataan toimittaa uusi oikein korjattu verotuspäätös. Asiakaspalvelu on erittäin hyvä ja ystävällinen kaikesta kiireestä huolimatta.

Vuoden 2018 verotuksen osalta viimeinen mahdollinen päivä korjauksien tekemiseen lähestyy, kirjettä ei ole saapunut.

Omaverossa lukee edelleen että verotuksen käsittely on kesken, samoin siellä luki silloin kun aikaisempi, virheellinen verotuspäätös oli tullut postitse. Myös vaimolleni päätös oli tuolloin jo tullut, joten senkään vuoksi se ei olisi enää voinut olla merkinnällä "käsittelyssä".

Omaveroon kirjautuminen vie tunnuslukuja listalta. Soitteleminen 30- minuutin jonotuksella ei ole mahdollista ja aina kun keskeytät jonotuksen ja yrität hetken päästä uudelleen olet taas jonossa.

Aika isojen (perusteettomien) mätkyjen siirtyminen verotuksen määräpäivän ohi, tarkoittaisi sitä että ne pitäisi maksaa tai ne etenevät perintään ? ...ja sitten niitä voisi hakea takaisin maksamisen jälkeen, verotuksen korjaamisen kautta, parin seuraavan vuoden aikana ? Kuten voi arvailla käsittelyssä on pitkät jonot.

Olisiko verottajan mahdollinen lisätä omavero palveluun mahdollisuus viestiin asiakkaan ja verottajan välillä, samoin kuin pankkien kanssa on mahdollista tehdä, verkkopankin kautta. Tällöin käydyt keskustelut olisivat molemmilla osapuolilla luettavissa, eikä kaikkia asioita tarvitsisi hoitaa ruuhkautuneen puhelinpalvelun kautta.

Olenkohan ainoa, jolla on ollut huonoja kokemuksia omavero palvelusta ja sen toimivuudesta ?

6

59

    Vastaukset

    • Jos verotus on vielä kesken, niin ei tarvitse maksaa. Verotus valmistuu viim. 31.10.

    • Ihan perinteinen paperikirje myös toimii, jos/kun puhelinasiointi on hankalaa. Siinä on lisäksi puhelinkeskusteluun verrattuna se etu, että voi jättää itselleen kopion, jolloin muistaa mitä on tullut sanotuksi.

    • OmaVerossa voi nykyään lähettää viestin.

    • Minulla Omavero on toiminut tosi hyvin. Ja kaikki on siellä tallessa, ei tarvitse etsiä ja talletella papereita.

      Myös älykännykällä onnistuu hyvin, jopa liitteiden käyttö.

    • Jos kuitenkin, valituksistasi huolimatta verotuksesi meni pieleen, voit tehdä oikaisuvaatimuksen viiden vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta. Joten, mitään hätää ei ole.

      Siis, oikaistuksi saat asiasi varmasti, jos oikaistavaa verottajan mielestä on. Sen jälkeen sinulla on tietenkin vielä valitusmahdollisuudet Hallinto-oikeuteen taikka jopa Korkeimpaan-hallinto-oikeuteen.

    • Lisäyksenä edelliseen kommenttiini: jos sinulle nuo maksutkuitenkin määrätään, voit pyytää ulosoton kieltoa, kunnes asiasi on käsitelty. Tämä on aika tavanomainen toimenpide kiistanalaisissa veroasioissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      294
      12076
    2. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      227
      7671