Millaisia eroja löytyy A-seurakuntien välillä ?

Kuten monet ovat tuoneet esille täällä, eri seurakuntien välillä löytyy paljonkin pieniä eroja mm. suhtautumisessa opinkohtiin tai Elluun.

Mutta kuinka suuria eroja oikeasti löytyy, ja toisaalta, miten jäsenet kokevat että ne erot sopivat omaan käsitykseesi asioista, on taas ihan toinen juttu.

Mitä mieltä itse olet ? - Miten paljon a-seurakuntien eroista tiedät ? Miten paljon itse uskot että erot voivat suurimmillaan olla ? Onko sinulla kokemusta ko. eroista - millaisia ? Millaiseen a-seurakuntaan haluaisit itse kuulua ?

Itse kävin 200-luvun alkupuolella työmatkalla Dallasissa siten että jouduin viettämään siellä viikonlopun. Katsoin hotellin puhelinluettelosta a-kirkot, ja valitsin niistä yhden. Kun navigointi ei mennyt ihan putkeen, saavuin muutaman minuutin myöhässä (tilaisuus alkoi klo 10). Sisään käveltyäni havaitsin, että olen lähes täyteen pakatun salin ainoa valkonaama - noin 100 minua ns. paremmin paahtuneen joukossa.

No eihän siinä mitään, oli mielenkiintoinen kokemus. Ja jos valita olisi pitänyt, olisin mennyt sinne paljon mieluummin kuin omaan kotiseurakuntaani !!! Sain oikeasti kokea oikeaa ja kokosydämistä vieraanvaraisuutta, jota en ole yhdessäkään Suomen seurakunnassa koskaan kokenut. Viihdyin iltapäivätilaisuudessakin, joka kesti about neljään asti, sisältäen ruokailun ja paljon ohjelmaa.

Minusta tämä oheinen video kertoo aika hyvun suomalaisen jauhonaaman seurakunnan versus Dallasilaisen paremmin paahtuneen seurakunnan TUNNELMASTA ja menosta. Tämä siis referenssiksi, yksi video kertoo enemmän kuin ne 3277 merkkiä, jotka olisivat Suomi24:n kirjoituksen pituuden rajoituksen vuoksi potentiaalisesti jäljellä tässä kirjoituksessa.
https://www.youtube.com/watch?v=XZxkQLzjKZs

8

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuon videon perusteella en haluaisi kuulua kumpaankaan.

• No, toki videossa oli hieman karrikointia mukana, mutta pointti tullee hyvin ilmi.

• "Itse kävin 200-luvun alkupuolella työmatkalla Dallasissa"

Kävit todennäköisesti vain unessa, koska Dallasia ei silloin ollut vielä edes rakennettu?

Ellen White väitti myös, että hänelle näytettiin yhtä ja toista ja hän oli myös näkymatkoillaan (työmatkoillaan) mukana eri tapahtumissa satujen sankarinsa kanssa?

• Joo, lienee mahdollista että taisinkin käydä 1800 vuotta myöhemmin, eli 200-luvun alussa... ;)

• Exap kirjoitti:

Joo, lienee mahdollista että taisinkin käydä 1800 vuotta myöhemmin, eli 200-luvun alussa... ;)

Eikun siis 2000-luvun alussa. Kyllä sitä lukua 2000 on tosi vaikea kirjoittaa.

• Anonyymi

Eipä ole ihan viimeaikojen kokemuksia aiheesta. Mutta jos puhutaan 2010 jälkeisestä ajasta niin onhan niitä eroja. Kävin joskus neljässäkin seurakunnassa. Yhdessä oli elävää toimintaa, toisessa ihan kuollutta, kolmannessa porukka oli jakautunut kuppikuntiin ja osa oli elävämpää ja osa ei niin elävää. Sittennoli nuorisoseurakinta, jossa oliaivan eri meininki kuin muissa seurakunnissa. Lisäksi vierailin parina talvena yhdessä australialaisessa college seurakunnassa. Siellä oli ihan eri meininki kuin meillä täällä Suomessa.

Se on ilmeisesti pastorista kiinni, miten seurakunnassa puhutaan Whiten suulla. Yksi näistä viidestä erottui SELKEÄSTI siihä, millaista sanomaa siellä julistettiin. Vanha pastori ja paljon Whiteä? Toisaalta toisen seurakunnan vanha pastori ei pystynyt olemaan hiljaa Jeesuksen rakkaudesta eikä hän Whiteä juuri maininnut. Ausseissa taas White oli täysin unohdettu vaikka White sattui asumaankin kyseisen seurakunnan alueella aikoinaan.Vain muutamia satoja metrejä tuosta kirkosta. Tuon seurakunnan vanhin melkein itki, kun kukaan ei enää muista Whiteä.

Silloin kun vielä kävin seurakunnassa, en pahemmin tajunnut kiinnittää huomiota näihin asioihin. Vähän harmittaa etten mutta se kävi kyllä selväksi, että seurakunnissa on eroja monella eri osa-alueella.

- Advis

• "Vähän harmittaa etten mutta se kävi kyllä selväksi, että seurakunnissa on eroja monella eri osa-alueella."

Niin, minulla on hieman sama kokemus ajalta jona vielä kävin aktiivisesti seurakunnassa/issa.

Voisiko jopa olla niinkin, että osa a-seurakunnista on ihan ok ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8987
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3529
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2740
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2149
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      364
      1806
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1070
    Aihe