Kuten monet ovat tuoneet esille täällä, eri seurakuntien välillä löytyy paljonkin pieniä eroja mm. suhtautumisessa opinkohtiin tai Elluun.
Mutta kuinka suuria eroja oikeasti löytyy, ja toisaalta, miten jäsenet kokevat että ne erot sopivat omaan käsitykseesi asioista, on taas ihan toinen juttu.
Mitä mieltä itse olet ? - Miten paljon a-seurakuntien eroista tiedät ? Miten paljon itse uskot että erot voivat suurimmillaan olla ? Onko sinulla kokemusta ko. eroista - millaisia ? Millaiseen a-seurakuntaan haluaisit itse kuulua ?
Itse kävin 200-luvun alkupuolella työmatkalla Dallasissa siten että jouduin viettämään siellä viikonlopun. Katsoin hotellin puhelinluettelosta a-kirkot, ja valitsin niistä yhden. Kun navigointi ei mennyt ihan putkeen, saavuin muutaman minuutin myöhässä (tilaisuus alkoi klo 10). Sisään käveltyäni havaitsin, että olen lähes täyteen pakatun salin ainoa valkonaama - noin 100 minua ns. paremmin paahtuneen joukossa.
No eihän siinä mitään, oli mielenkiintoinen kokemus. Ja jos valita olisi pitänyt, olisin mennyt sinne paljon mieluummin kuin omaan kotiseurakuntaani !!! Sain oikeasti kokea oikeaa ja kokosydämistä vieraanvaraisuutta, jota en ole yhdessäkään Suomen seurakunnassa koskaan kokenut. Viihdyin iltapäivätilaisuudessakin, joka kesti about neljään asti, sisältäen ruokailun ja paljon ohjelmaa.
Minusta tämä oheinen video kertoo aika hyvun suomalaisen jauhonaaman seurakunnan versus Dallasilaisen paremmin paahtuneen seurakunnan TUNNELMASTA ja menosta. Tämä siis referenssiksi, yksi video kertoo enemmän kuin ne 3277 merkkiä, jotka olisivat Suomi24:n kirjoituksen pituuden rajoituksen vuoksi potentiaalisesti jäljellä tässä kirjoituksessa.
https://www.youtube.com/watch?v=XZxkQLzjKZs
Millaisia eroja löytyy A-seurakuntien välillä ?
8
56
Vastaukset
- Anonyymi
Tuon videon perusteella en haluaisi kuulua kumpaankaan.
"Itse kävin 200-luvun alkupuolella työmatkalla Dallasissa"
Kävit todennäköisesti vain unessa, koska Dallasia ei silloin ollut vielä edes rakennettu?
Ellen White väitti myös, että hänelle näytettiin yhtä ja toista ja hän oli myös näkymatkoillaan (työmatkoillaan) mukana eri tapahtumissa satujen sankarinsa kanssa?Exap kirjoitti:
Joo, lienee mahdollista että taisinkin käydä 1800 vuotta myöhemmin, eli 200-luvun alussa... ;)
Eikun siis 2000-luvun alussa. Kyllä sitä lukua 2000 on tosi vaikea kirjoittaa.
- Anonyymi
Eipä ole ihan viimeaikojen kokemuksia aiheesta. Mutta jos puhutaan 2010 jälkeisestä ajasta niin onhan niitä eroja. Kävin joskus neljässäkin seurakunnassa. Yhdessä oli elävää toimintaa, toisessa ihan kuollutta, kolmannessa porukka oli jakautunut kuppikuntiin ja osa oli elävämpää ja osa ei niin elävää. Sittennoli nuorisoseurakinta, jossa oliaivan eri meininki kuin muissa seurakunnissa. Lisäksi vierailin parina talvena yhdessä australialaisessa college seurakunnassa. Siellä oli ihan eri meininki kuin meillä täällä Suomessa.
Se on ilmeisesti pastorista kiinni, miten seurakunnassa puhutaan Whiten suulla. Yksi näistä viidestä erottui SELKEÄSTI siihä, millaista sanomaa siellä julistettiin. Vanha pastori ja paljon Whiteä? Toisaalta toisen seurakunnan vanha pastori ei pystynyt olemaan hiljaa Jeesuksen rakkaudesta eikä hän Whiteä juuri maininnut. Ausseissa taas White oli täysin unohdettu vaikka White sattui asumaankin kyseisen seurakunnan alueella aikoinaan.Vain muutamia satoja metrejä tuosta kirkosta. Tuon seurakunnan vanhin melkein itki, kun kukaan ei enää muista Whiteä.
Silloin kun vielä kävin seurakunnassa, en pahemmin tajunnut kiinnittää huomiota näihin asioihin. Vähän harmittaa etten mutta se kävi kyllä selväksi, että seurakunnissa on eroja monella eri osa-alueella.
- Advis"Vähän harmittaa etten mutta se kävi kyllä selväksi, että seurakunnissa on eroja monella eri osa-alueella."
Niin, minulla on hieman sama kokemus ajalta jona vielä kävin aktiivisesti seurakunnassa/issa.
Voisiko jopa olla niinkin, että osa a-seurakunnista on ihan ok ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181831Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse531122Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi14927Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74910- 45790
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752