Vertaistukea ahdistukseen?

Anonyymi

Onko olemassa jotakin sivustoa tai some-palstaa, josta voisi saada vertaistukea ahdistukseen? Täällä keskustelupalstalla vastauksena tulee vain
a) "joo, mulla sama juttu, tsemppiä sen kanssa", mutta ei sitten kerrota sen enempää mitä on tehnyt tai jättänyt tekemättä vaivasta päästäkseen,
b) menkää töihin, niin ahdistus/masennus häviää
c) ajattele jotain muuta/käsittele ahdistuksen lähdettä, niin ahdistus häviää.
d) lääkkeitä ei kannata syödä!

Minulle töissä käyminen ei ole tällä hetkellä mahdollinen asia. Olen myös yrittänyt keksiä jotakin muuta ajateltavaa ahdistuksen helpottamiseen, mutta jokainen joka on tätä samaa kokeillut, tietää ettei se onnistu niin vain. Aivot jatkavat huolten jauhamista vaikka kuinka yrittäisit kääntää huomiota toisaalle.

Minulla on nyt juuri menossa ahdistuksen kanssa pahempi kausi ja kaipaisin tukea siihen ihmisiltä, jotka itsekin kärsivät ahdistuksesta. Minulla ahdistus on etenkin sitä, että pelkään fyysisiä oireitani ja ajattelen niitä oikeastaan koko ajan, jolloin ne pahentuvat. En vain pysty rentoutumaan. Nyt minulla on ollut jo pari viikkoa hankaluuksia nukkumisen kanssa ja se alkaa jo vaikuttamaan jaksamiseen. Pitää juosta vessassa monta kertaa ennen kuin pystyn nukkumaan ja senkin jälkeen vessahätä jää "päälle" ja häiritsee unta. Tämän tunnistan ihan ahdistuksesta johtuvaksi, silloin kun ahdistus on parempi, on myös vessassa juokseminen vähäisempää. Uni on katkonaista, aluksi saatan saada pari tuntia unta ja sitten herään vessaan ja sen jälkeen voi mennä kolmekin tuntia ennen kuin saan uudestaan unta. Tämän takia menee monta tuntia "valveillaoloaikaa" hukkaan, kun ei jaksa nousta ylös, kun yrittää saada riittävästi unta. Olen huomannut, että tämä nukkumisongelma vaikuttaa myös ahdistukseen. Itkettää koko ajan ja tulee kiinnitettyä enemmän huomiota kaikkiin negatiivisiin tuntemuksiin kropassa ja liioiteltua niitä ja se myös pahentaa ahdistusta, eli tulee loputon noidankehä.
Tässä on vielä lisästressinä se, että opiskelen ja minulla olisi tällä viikolla deadline yhteen koulutyöhön, jonka tekeminen ei nyt etene, koska olen niin väsynyt koko ajan, ettei ajatus juokse kunnolla. Voisin tietysti pyytää lääkäriltä saikkua, mutta tuo kyseinen koulukurssi jäisi sitten suorittamatta kokonaan, koska siinä pitää tehdä tehtävät tietyssä aikataulussa tai joutuu jättämään koko kurssin kesken. Sietokyky vain alkaa olla jo aika rajoilla, että jaksaako tässä kovin kauan tätä nukkumattomuutta ja huonoa oloa sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Mutta voi siis vinkata tänne jos tietää jonkun paikan, mistä voisi saada vertaistukea näihin ahdistaviin ajatuksiin.

4

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      - Tukinet.net - tukipisteesi netissä. https://tukinet.net/

      Tukinetissä on mm. monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä osasta myös ammattilaisten neuvoja. Ainakin Aikuisen elämää -osiossa on keskustelua ahdistuksesta.

      https://tukinet.net/teemat/aikuisen-elamaa/forum/

      Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä ja sinne voi kirjoittaa anonyymisti nimimerkin suojissa.

      Voimia tilanteeseesi!

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Netistä löytyy Mielenterveystalo, käsittääkseni HUS:n ylläpitämä. Kannattaa käydä vilkaisemassa.

    • Hei

      En ole kirjoittanut tänne S24:n vuosiin mutta koska tarvitsen itsekkin apua lievään masennukseen ja ahdistukseen jonka lisäksi tarvitsen keinon harhauttaa noita ahdistavia ajatuksia. Jos aloittaja tai joku muu samassa tilanteessa oleva näkee tämän viestin niin tervetuloa vaan kirjoittelemaan;)

      Menneisyydestä en tässä ala nyt puhumaan mutta olen kokenut asioita jotka ovat saaneet minut pelkäämään kuolemaa ja sydänkohtausta varsinkin. Kun nuo ajatukset tulevat niin silloin yleensä alkavat myös ne fyysisetkin kivut ympäri rintakehää jotka tietenkin pahentavat vaan asioita ja laittavat mielen ylikierroksille. Onneksi kuitenkin ajatukset selkenevät jonkun ajan kuluttua ja normaali olotila palaa. Valitettavasti pienikin lihassupistus aiheuttaa taas lievää paniikkia ja taas ahdistus kiihtyy. Olen itse huomannut kun olen alkanut käymään kavelemässä ulkona niin se helpottaa oloa ainakin päivisin mutta tähän aikaan vuodesta alkaa olemaan myös syysmasennusta ja unettomuutta jotka lisäävät ahdistusta. Nyt kun teen pelkkiä viikonloppuyövuoroja 2x12h tai 3x12h niin sunnuntai illat ovat puhdasta kuolemaan ahdistuksen kanssa kun ei saa nukuttua kun on valvonut lauantai ilta 6 asti. Ajatukset vaan käyvät ylikierroksilla vaikka niitä yrittäisi kävelemällä rauhoittaa...... Itse olen huomannut kun ahdistuskohtaus tulee niin kannattaa nousta seisomaan ja kävellä vähän niin se helpottaa vähän mutta nukkumaan mennessä tuokaan ei auta. Nyt alkaa olemaan kiire takaisin töihin mutta sen kysyisin että minkälainen tuo koulutyö on?

    • Anonyymi

      Itse kaipaisin eniten kasvotusten tapahtuvaa keskustelua. Toki sitä ennen olisi kiva, jos voisi reaaliaikaisesti jutella jonkun kanssa muistakin mielenterveyteen liittyvistä asioista.
      Minulla tilanne ei ole mitenkään erityisen paha: olen töissä ja arjen perustoiminnot sujuvat ihan ok, mutta ahdistavat ajatukset ovat mm. häirinneet minunkin unta jonkin verran. Olisi kiva saada semmoinen vuorovaikutussuhde, jossa molemmat auttaisivat toisiaan parhaansa mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe