Tiedättekö miksi bussikaistalla on bussikaista liikennemerkki :)

Anonyymi

Todella moni ei tiedä, länsiväylällä espoonlahden liittymään ajavista 90% toimii väärin. Asia erikseen mitä haittaa tuosta on kun siellä ei ole muutama bussi päivässä mutta kuitenkin. Ongelma tulee siinä kun sääntöä noudattavat vaihtaa kaistaa vasta sitten kun tulee bussikaista päättyy liikennemerkki niin pitäisi koittaa mahtua sinne perässä roikkujien sekaan.

32

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kääntymistä varten saa ryhmittyä bussikaistalle.

• Anonyymi

Jos ajat koko matkan 700km bussikaistaa ja muutkin tekee niin, toteutuuko se bussikaistan tarkoitus enää. Toiseksi kun on alkaa ja päättyy liikennemerkit niin silloin siellä ei saa ajaa, vain vasta sitten kun kun bussikaista päättyu niin voi vaihtaa kaistaa kääntymistä varten. Älkää ottako muista mallia mitä ne tekee vaan ajetaan me itse oikein.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ajat koko matkan 700km bussikaistaa ja muutkin tekee niin, toteutuuko se bussikaistan tarkoitus enää. Toiseksi kun on alkaa ja päättyy liikennemerkit niin silloin siellä ei saa ajaa, vain vasta sitten kun kun bussikaista päättyu niin voi vaihtaa kaistaa kääntymistä varten. Älkää ottako muista mallia mitä ne tekee vaan ajetaan me itse oikein.

Bussikaistalla saa ajaa niin kauan, kun sinne ryhmittyminen kääntymistä varten on tarpeen. Harvoin 700 kilsaa.

Merkin vaikutus alkaa vasta merkin kohdalta.

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Bussikaistalla saa ajaa niin kauan, kun sinne ryhmittyminen kääntymistä varten on tarpeen. Harvoin 700 kilsaa.

Merkin vaikutus alkaa vasta merkin kohdalta.

Saa bussikaistalla ajaa mulloinkin. Siitä vaan ei saa aiheutua haittaa muille. Eiks niin?

• Anonyymi

Niinpä.. Kun yksi ajaa, pari muuta ottaa mallua ja kohta siellä n kymminien autojen letka.. Yuollakin n ihan tarpeetonta rikkoa sääntöä, bussikaista loppuu merkin jälkeen voi vaihtaa kaistaa, tilaa on koska bussikaistalla ei pitäisi olla ketään muita :)

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.. Kun yksi ajaa, pari muuta ottaa mallua ja kohta siellä n kymminien autojen letka.. Yuollakin n ihan tarpeetonta rikkoa sääntöä, bussikaista loppuu merkin jälkeen voi vaihtaa kaistaa, tilaa on koska bussikaistalla ei pitäisi olla ketään muita :)

Aloittajan kuvaamassa tapauksessa ilmeisesti jono seisoi jo kauan ennen bussikaistaa. Tällöin ryhmittyminen on syytä tehdä ajoissa jonon päähän, eikä kiilailla väliin.

Tilanne on toinen, kun liikennettä ei kovin paljoa ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Mestarin ohjeita ja määritteitä mitä tulee siihen, milloin sääntöjä tarvitsee noudattaa, olen noudattanut, ja ajanut usein ruuhka-aikaan bussikikaistoilla. Toisinaan saan perääni pari, kolme muutakin autoa, mutta koska siitä ei varmaan ole haittaa kenellekään, niin mielestäni homma toimii.

• TheRat kirjoitti:

Aloittajan kuvaamassa tapauksessa ilmeisesti jono seisoi jo kauan ennen bussikaistaa. Tällöin ryhmittyminen on syytä tehdä ajoissa jonon päähän, eikä kiilailla väliin.

Tilanne on toinen, kun liikennettä ei kovin paljoa ole.

Korjaan, siis jono seisoo kauan ennen bussikaistan loppumista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Mestarin ohjeita ja määritteitä mitä tulee siihen, milloin sääntöjä tarvitsee noudattaa, olen noudattanut, ja ajanut usein ruuhka-aikaan bussikikaistoilla. Toisinaan saan perääni pari, kolme muutakin autoa, mutta koska siitä ei varmaan ole haittaa kenellekään, niin mielestäni homma toimii.

Miten usein The Rat käyttää julkiselle liikneteelle varattuja kaistoja?

> Sukhoi - 35 <

• Anonyymi kirjoitti:

Miten usein The Rat käyttää julkiselle liikneteelle varattuja kaistoja?

> Sukhoi - 35 <

Itse ajaessani? En edes muista milloin viimeksi. Kääntymistä varten ryhmittymiseksi niitä tulee käytettyä (siis laillisesti), mutta kun työmatkalle ei tuollaista tarvetta osu, niin joku muu kerta se on.

Pääsääntöisesti bussikaistan ajamisesta on hyötyä vain silloin, kun se haittaa julkista liikennettä. Silloin kun julkiselle liikenteelle ei haittaa ole, ei yleensä bussikaistaa ajamallakaan hyötyisi.

Viimeksi olen saattanut laittomasti ajaa bussikaistaa pitkin, kun Turunväylän stadinpuoleisen pään viimeisille kilometreille palautettiin bussikaista. Lopetin oikeanpuoleisen kaistan käyttämisen toki heti tuon havaittuani, mutta en voi vannoa, etteikö olisi merkki jäänyt syystä tai toisesta huomaamatta... :)

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Itse ajaessani? En edes muista milloin viimeksi. Kääntymistä varten ryhmittymiseksi niitä tulee käytettyä (siis laillisesti), mutta kun työmatkalle ei tuollaista tarvetta osu, niin joku muu kerta se on.

Pääsääntöisesti bussikaistan ajamisesta on hyötyä vain silloin, kun se haittaa julkista liikennettä. Silloin kun julkiselle liikenteelle ei haittaa ole, ei yleensä bussikaistaa ajamallakaan hyötyisi.

Viimeksi olen saattanut laittomasti ajaa bussikaistaa pitkin, kun Turunväylän stadinpuoleisen pään viimeisille kilometreille palautettiin bussikaista. Lopetin oikeanpuoleisen kaistan käyttämisen toki heti tuon havaittuani, mutta en voi vannoa, etteikö olisi merkki jäänyt syystä tai toisesta huomaamatta... :)

Minä hyödyn suuresti aamuisin ruuhkaisessa työmatkaliikenteessä kiertäessäni autojonoja bussikaistojen kautta. Pääsen parhaimmillaan ohi kymmenistä jonoissa seisovista autoista. Ja kun ajan vielä reippaasti niin en haittaa julkista liikennettäkään. Tämä on sinunkin mielestäsi siis ok?

> Sukhoi 35 <

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä hyödyn suuresti aamuisin ruuhkaisessa työmatkaliikenteessä kiertäessäni autojonoja bussikaistojen kautta. Pääsen parhaimmillaan ohi kymmenistä jonoissa seisovista autoista. Ja kun ajan vielä reippaasti niin en haittaa julkista liikennettäkään. Tämä on sinunkin mielestäsi siis ok?

> Sukhoi 35 <

Työnnä se hyöty vaikka prrseeseessi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työnnä se hyöty vaikka prrseeseessi.

Mikset sinä tule työntämään? Työnsithän eilenkin sisääni sen, tiedät kyllä minkä. ; ) Teki niin hyvää.

> Lubricant Boy <

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> Sukhoi 35 <

Ei saa esittää Rotalle tuollaisia kysymyksiä. Rotta häviää heti omaan koloonsa eikä kykene vastaamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei saa esittää Rotalle tuollaisia kysymyksiä. Rotta häviää heti omaan koloonsa eikä kykene vastaamaan.

Heh, Rotta tosiaan " unohti " vastata hänelle esitettyyn kysymykseen. Ei edes viisastelua tai jotain muuta nerokasta kikkailua.

> Mestarin opeilla <

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, Rotta tosiaan " unohti " vastata hänelle esitettyyn kysymykseen. Ei edes viisastelua tai jotain muuta nerokasta kikkailua.

> Mestarin opeilla <

Rotta teki taas rotat. Ei vastaa kysymyksiin jotka liittyvät hänen esittämiin ohjeistuksiin siitä miten liikenteessä voi ja tulee toimia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rotta teki taas rotat. Ei vastaa kysymyksiin jotka liittyvät hänen esittämiin ohjeistuksiin siitä miten liikenteessä voi ja tulee toimia.

Nimimerkki The Rat ei tosiaan suostu vastaaman onko ruuhka-aikana bussikaistoilla ajaminen hyvä juttu.

> Sukhoi 35 <

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimimerkki The Rat ei tosiaan suostu vastaaman onko ruuhka-aikana bussikaistoilla ajaminen hyvä juttu.

> Sukhoi 35 <

Rotta hävisi. Eipä ollut yllätys.

_ Rotta Presidentiksi_

• Anonyymi kirjoitti:

> Sukhoi 35 <

Olen monta kertaa vastannut. Pääsääntöisesti ei ole.

• Anonyymi

En muista näin pikaisesti yhtään katua Helsingissä, jossa oikealla kaistalla olisi bussikaistan päättymistä osoittavaa merkkiä, joten sinun säännöillä ei oikealle käännöstä juurikaan tehtäisi bussikaistakaduilla.

Ryhmittyminen bussikaistalle käännöstä edeltävän risteyksen tai liittymän jälkeen skulaa ja on lain mukainen.

Olet kirjoittanut tuosta aikaisemminkin samoilla väitteillä. Mikä tuossa näivertää?
      Jos on "muutama bussi päivässä", niin miksi sen *pitäisi* tyhjänä seistä?

- 5372 -

• Anonyymi

Joo, ei niitä kyllä kovin monissa paikoissa olekkaan,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, ei niitä kyllä kovin monissa paikoissa olekkaan,

Onko se lahdentie ennen kehä I, siinä on bussikaista alkaa ja päättyy

• Anonyymi

• Eikös se mene niin päin, että kun noita bussikaistan päättymismerkkejä ei juurikaan ole, niin melkein kaikki oikealle käännökset tehdään nimen omaan bussikaistakaduilta (ainakin niillä alueilla, joilla noin muuten on bussikaistoja).

Ongelma tietysti on siinä, että aloittaja olettaa, että ihmiset tietävät onko tulossa bussikaistan päättymismerkkiä vai ei, ja jotenkin sen pitäisi sitten vaikuttaa kaistanvalintaan kyseisellä hetkellä. Näinhän se ei ole. Ajoissa pitää ryhmittyä ja bussikaistalle saa ryhmittyä. Päättyi se tai ei.

• Anonyymi

Kiire on, kattelin eilen kun ambulanssin eteen pitää kiirehtiä bussikaistalle. Ne muutama auto olisi voinut tehdän kaistanvaihdon risteyksen jälkeenkin ja olisi mennyt sääntöjen mukaan, ei..

Ambulanssi joutui jäämään punaisiin näiden stressi kiire öykkäreiden takia, ihailtavia ihmisiä.

• Miten se nyt mihinkään vaikuttaa, että kyseessä oli ambulanssi? Vai yrititkö sanoa, että se oli hälytysajossa? Siinä tapauksessa kyllä mokattiin ja apahsti. Tosin, eipä taida lanssillakaan olla asiaa bussikaistalle (ellei ollut erikseen sallittu pakuille (onko tuo edes paku?))

Jos risteyksen jälkeen olisi kaistanvaihdon voinut tehdä, niin sitten bussikaistalle vaihtaminen oli tietysti virhe. Toisaalta, jos se toinen kaista oli jumissa ja risteyksen yli ei olisi päässyt, niin parempi vaihtaa kaistaa ajoissa...

• Anonyymi

Hälytysajossa joutui jäämään punaisiin? Aaha.

• Anonyymi kirjoitti:

Hälytysajossa joutui jäämään punaisiin? Aaha.

Jos edellä joku pysähtyi punaisiin, eikä ymmärtänyt väistää, niin tuo on helposti seuraus...

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Miten se nyt mihinkään vaikuttaa, että kyseessä oli ambulanssi? Vai yrititkö sanoa, että se oli hälytysajossa? Siinä tapauksessa kyllä mokattiin ja apahsti. Tosin, eipä taida lanssillakaan olla asiaa bussikaistalle (ellei ollut erikseen sallittu pakuille (onko tuo edes paku?))

Jos risteyksen jälkeen olisi kaistanvaihdon voinut tehdä, niin sitten bussikaistalle vaihtaminen oli tietysti virhe. Toisaalta, jos se toinen kaista oli jumissa ja risteyksen yli ei olisi päässyt, niin parempi vaihtaa kaistaa ajoissa...

Sen se vaikuttaa että ambulanssi saa käyttää bussikaistaa koska vaan ja ihan aiheestakin, ei kai ne missään ruuhkajonoissa seiso jos ei ole pakko.

• Anonyymi kirjoitti:

Sen se vaikuttaa että ambulanssi saa käyttää bussikaistaa koska vaan ja ihan aiheestakin, ei kai ne missään ruuhkajonoissa seiso jos ei ole pakko.

Jaa, näemmä hälytysajoneuvot saavat sitä käyttää.

Mutta mitä se tähän vieläkään vaikuttaa? Kyllä ambulanssikin punaisiin toivottavasti pääsääntöisesti pysähtyy.

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Miten se nyt mihinkään vaikuttaa, että kyseessä oli ambulanssi? Vai yrititkö sanoa, että se oli hälytysajossa? Siinä tapauksessa kyllä mokattiin ja apahsti. Tosin, eipä taida lanssillakaan olla asiaa bussikaistalle (ellei ollut erikseen sallittu pakuille (onko tuo edes paku?))

Mitenkäs mestarilla noin pätkii?
        TLL:
        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        4) hälytysajoneuvolla erityisin valo- ja äänimerkinantolaittein varustettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa; hälytysajoneuvoja ovat pelastus-, poliisi-, sotilaspoliisi- ja sairasauto sekä vastaava muu ajoneuvo ja rajavartiolaitoksen tai tullilaitoksen virkakäytössä oleva ajoneuvo;
        TLA:
        Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot.

• Anonyymi

Bussikaista joka alkaa ja päättyy liikennemerkein,siltä kaistalta ei voi kääntyä minnekkään :) Tälläiselleajokaistalle ei voi mennä, koska sieltä ei voi ryhmittäytyä minnekkään.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe