Vanhuksen ruokailu

Anonyymi

90 v. äitini asuu yksin maaseudella, hänelle toimitetaan ruoka 3 krt viikossa kunnan palveluna. Äiti syö kuitenkin hirveän vähän tuosta annoksesta, yksi annos saattaa kestää 3 päivää ! Esim. tällä viikolla oli toimitettu annos, jossa oli 2 kaalikäärylettä, 3 perunaa, kastike ja keitettyjä porkkanoita, lisukkeeksi puolukkahilloa pienessä rasiassa. Äiti oli syönyt vain puolet yhdestä kaalikääryleestä, pienen perunan ja hieman kastiketta ! Illalla hän oli syönyt yhden voileivän, siinä koko päivän ruuat.
Vaikka hän ei liikukaan muuta kuin kotona sisällä, onhan tuo ruokamäärä aivan liian pieni. Asun itse 300 km:n päässä, joten en voi tarkkailla tilannetta koko ajan. Miten ihmeessä vanhuksen saisi syömään enemmän ? Tosin nuo kunnan ruokapalvelun ruuat eivät kyllä ole kovin maistuvia, olen itsekin maistanut eikä se herkkua juuri koskaan ole.

27

1759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaako haukkua ruokaa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole / et näe? Yleisesti ottaen vanhojen ihmisten ruokahalu pienenee olennaisesti entiseen verrattuna. Oma äitini on siitä hyvä esimerkki, ruoka-annos on murto-osa siitä, mitä ennen.

      Pääasia lienee, että syö, mutta jos syö hyvin vähän, pitäisi syödä useamman kerran. Ruokahalua voisi ehkä kiihottaa se, että kaapista löytyisi jotain, joka on syöjän mielestä herkullista ja / tai josta tykkää kovasti. Syyt ruokahaluan häviämiseen ovat moninaiset - muillakin kuin vanhuksilla. - Nm. Mm. hammaskaluston kunto

      • Anonyymi

        No kyllä saa ja kannattaakin haukkua noita ruokia joita vanhuksille tarjotaan, hirveetä mössöä.
        En kyllä saisi moista alas itsekään.
        Itse aloittajalle suosittelen että koita järkätä käydä mutsillasi ja leivo pakastin täyteen kakkuja, annospakkauksiin kotiruokaa pakkaseen, ym.
        Itsetehty maistuu eri lailla.
        Itse tein tota äiskälleni kun hän vielä asui kotonaan, nyt vien vähemmän kun hän asuu hoivakodissa jossa ruoka on kohtuullista.
        Silti joka kerta kun käyn täytyy jotain herkkua viedä .

        En suosittele että koko ruokapolitiikkaa yrittäisikään hoitaa noin miten minä tein, osittain se toimii ja on hyvä juttu.
        Kauppapalvelut ovat usein surkeita, valikoimat syvältä ja laittavat vanhaa.
        Jos sinä voisit hoitaa netin kautta ruokatilaukset , onnistuisi ehkä saamaan houkuttelevammat jääkaapintäytteet.
        Tykkääkö mamma pitsasta?
        Maistuiskos se vaihteeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä saa ja kannattaakin haukkua noita ruokia joita vanhuksille tarjotaan, hirveetä mössöä.
        En kyllä saisi moista alas itsekään.
        Itse aloittajalle suosittelen että koita järkätä käydä mutsillasi ja leivo pakastin täyteen kakkuja, annospakkauksiin kotiruokaa pakkaseen, ym.
        Itsetehty maistuu eri lailla.
        Itse tein tota äiskälleni kun hän vielä asui kotonaan, nyt vien vähemmän kun hän asuu hoivakodissa jossa ruoka on kohtuullista.
        Silti joka kerta kun käyn täytyy jotain herkkua viedä .

        En suosittele että koko ruokapolitiikkaa yrittäisikään hoitaa noin miten minä tein, osittain se toimii ja on hyvä juttu.
        Kauppapalvelut ovat usein surkeita, valikoimat syvältä ja laittavat vanhaa.
        Jos sinä voisit hoitaa netin kautta ruokatilaukset , onnistuisi ehkä saamaan houkuttelevammat jääkaapintäytteet.
        Tykkääkö mamma pitsasta?
        Maistuiskos se vaihteeksi?

        Kannattaisiko nukkua yöllä? Keksisi kenties itsekin, tahtooko 90-vuotias maalaismummo pizzaa. Eikä se ole edes ravontorikasta ruokaa, jota iäkäs tarvitsee enemmän kuin moskaa. - Nm. Miksi syödä roskaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko nukkua yöllä? Keksisi kenties itsekin, tahtooko 90-vuotias maalaismummo pizzaa. Eikä se ole edes ravontorikasta ruokaa, jota iäkäs tarvitsee enemmän kuin moskaa. - Nm. Miksi syödä roskaa

        Mitä se sua risoo jos joku valvoo yöllä? Omapa on asia, ehkä oli yötöihin lähdössä.
        Maalaismummo voi vaihteeksi ihan hyvin halutakin pizzaa.
        Oleellista on että ruokavalio ei kävisi tylsäksi, vanhukset eivät muutu vanhentuessaan oudoksi alienlajikkeeksi joka elää puurolla eikä tajua mitään eikä halua mitään, ihan samoja ihmisiä ovat kuin mekin tunteineen, ja vaihteluntarpeineen , ovat vain eläneet jo meitä ennen.
        Oma ikivanha omaiseni tykkää saada välillä , huom VÄLILLÄ VAIHTEEKSI kebabia tai pizzaa.
        Terveellisyys nyt on hui hai jos kyse on siitä että vajhteeksi, kukapa ihan aina söisi niin terveellisesti.
        Etkö sitten ikinä itse syö noutoruokaa? Mitään noutoruokaa?
        Itse ainakin joskus haluan vaikka Nepalilaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko nukkua yöllä? Keksisi kenties itsekin, tahtooko 90-vuotias maalaismummo pizzaa. Eikä se ole edes ravontorikasta ruokaa, jota iäkäs tarvitsee enemmän kuin moskaa. - Nm. Miksi syödä roskaa

        Kolkuttaako oma omatunto?
        Huolehditko omasta senioristasi?
        Miksi noin vihainen asenne?


    • Anonyymi

      Vähän kuluttava ei paljoa syö, se nyt vain on tosiasia. Ruokahalua ei väkisin voi herättää eikä ketään pakottaa syömään.
      Ihminen syö sen verran minkä haluaa.

      "Ihminen ei kuole siihen, että lakkaa syömästä - hän lakkaa syömästä, koska tekee kuolemaa" -- sanoi viisas mies aikoinaan.

      Yhdeksänkymppinen on aloittanut kuolemisen.

      • Anonyymi

        Viisaan miehen ajatelma pitäisi liimata hoiva- ja hoitopaikkojen seiniin, koska niissä tarjotaan ruokaa viisi kertaa päivässä; aamiainen, lounas, iltapäiväkahvi, päivällinen, iltapala. Pieniruokainen, olemattomasti syövä ikäihminen ei yleisesti pysty näitä kaikkia vetämään. Ruokahävikki on jumalatonta. - Nm. Hulluuden huippu


      • Anonyymi

        ""Ihminen ei kuole siihen, että lakkaa syömästä - hän lakkaa syömästä, koska tekee kuolemaa" -- sanoi viisas mies aikoinaan."
        - Anorektikko kyllä kuolee siihen että lakkaa syömästä.
        Usein ruokahaluttomuuden syy on yksinäisyys, ihmistä ei ole luotu syömään yksin.
        Ruokailu on jakamista, sosiaalinen tapahtuma ja oleellista saada rupatella ruoan äärellä.
        Omalla läheiselläni ruokahalu parani kun hän siirtyi hoivakotiin jossa syödään yhdessä.
        Itse sairaalassa ollessani olen ollut nälässä koska ruoka on vaan ollut niin karmeaa etten ole pystynyt syömään vaikka nälkä oli.
        Sairaalassa lähinnä iltapala oli päivän pääruoka-aika itselleni,silloin sai jotain voileipää ja viiliä tms jota saattoi syödä.
        Olen ehkä nirso mutta en syö makkaraa enkä sikaa.
        Valmisruuat yököttävät jo hajullaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Ihminen ei kuole siihen, että lakkaa syömästä - hän lakkaa syömästä, koska tekee kuolemaa" -- sanoi viisas mies aikoinaan."
        - Anorektikko kyllä kuolee siihen että lakkaa syömästä.
        Usein ruokahaluttomuuden syy on yksinäisyys, ihmistä ei ole luotu syömään yksin.
        Ruokailu on jakamista, sosiaalinen tapahtuma ja oleellista saada rupatella ruoan äärellä.
        Omalla läheiselläni ruokahalu parani kun hän siirtyi hoivakotiin jossa syödään yhdessä.
        Itse sairaalassa ollessani olen ollut nälässä koska ruoka on vaan ollut niin karmeaa etten ole pystynyt syömään vaikka nälkä oli.
        Sairaalassa lähinnä iltapala oli päivän pääruoka-aika itselleni,silloin sai jotain voileipää ja viiliä tms jota saattoi syödä.
        Olen ehkä nirso mutta en syö makkaraa enkä sikaa.
        Valmisruuat yököttävät jo hajullaan.

        Makkaralla ja sialla on niiin paljon vaihtoehtoja, että lienet vain tietämätön eli tyhmä. Jos ihmiselle kannetaan valmista ruokaa nenän eteen eikä hän syö, vaikka on nälkäinen, niin sama juttu; hän on tyhmä.

        Ruokailu on myös "sosiaalinen tapahtuma", mutta ennen kaikkea se on ravintoaineiden eli rakennusaineiden antamista elimistöllesi, jotta se pystyisi ja jaksaisi pysyä terveenä. Ei siis ihme, että ole joutunut olemaan sairaalassa; voileipä ja viili eivät riitä rakennusaineiksi. - Nm. Voiko nykypäivänä olla noin tietämättömiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makkaralla ja sialla on niiin paljon vaihtoehtoja, että lienet vain tietämätön eli tyhmä. Jos ihmiselle kannetaan valmista ruokaa nenän eteen eikä hän syö, vaikka on nälkäinen, niin sama juttu; hän on tyhmä.

        Ruokailu on myös "sosiaalinen tapahtuma", mutta ennen kaikkea se on ravintoaineiden eli rakennusaineiden antamista elimistöllesi, jotta se pystyisi ja jaksaisi pysyä terveenä. Ei siis ihme, että ole joutunut olemaan sairaalassa; voileipä ja viili eivät riitä rakennusaineiksi. - Nm. Voiko nykypäivänä olla noin tietämättömiä

        Taidat itse olla aika tyhmä kun et tiedä tai tajua miten yksipuolista ruoka sairaaloissa on.
        Tyhmyyttä on myös väittää täysin tietämättömänä tietävänsä syyn toisen sairaalassaoloon.
        Sairaalassa ollessa ei oikein pääse hankkimaan niitä monipuolisia maukkaita ravintoaineita, siellä on syötävä mitä alas saa ja tarjolla on.
        Kotioloissa sitten voi tehdä mitä vaan.
        Luetun ymmärtäminen ei ole vahvuutesi.
        Mietipä hetki, sanoinko eläväni normaalisti jugurtilla ja voileivällä? En.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat itse olla aika tyhmä kun et tiedä tai tajua miten yksipuolista ruoka sairaaloissa on.
        Tyhmyyttä on myös väittää täysin tietämättömänä tietävänsä syyn toisen sairaalassaoloon.
        Sairaalassa ollessa ei oikein pääse hankkimaan niitä monipuolisia maukkaita ravintoaineita, siellä on syötävä mitä alas saa ja tarjolla on.
        Kotioloissa sitten voi tehdä mitä vaan.
        Luetun ymmärtäminen ei ole vahvuutesi.
        Mietipä hetki, sanoinko eläväni normaalisti jugurtilla ja voileivällä? En.

        "Yksipuolista"? Sinä vai? Tai kai. Sairaaloitten ja muittenkin laitosten keittiöissä toimii ammatti-ihmisiä, jotka osaavat laskea ja miettiä niin energia- kuin ravintoaineaiheetkin tarjottavista ruuista. Osaatko sinä?

        En tarkoittanut tietäväni sinun syytäsi, mutta hyyyvin yleinen syy sairaalassa oloon on se, että ihmisen ravitsemustila ei riitä terveenä pysymiseen. Lukemisen lisäksi osaan keskimääräistä paremmin ravintoaiheet ja -asiat. - Nm. Sattuneesta syystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksipuolista"? Sinä vai? Tai kai. Sairaaloitten ja muittenkin laitosten keittiöissä toimii ammatti-ihmisiä, jotka osaavat laskea ja miettiä niin energia- kuin ravintoaineaiheetkin tarjottavista ruuista. Osaatko sinä?

        En tarkoittanut tietäväni sinun syytäsi, mutta hyyyvin yleinen syy sairaalassa oloon on se, että ihmisen ravitsemustila ei riitä terveenä pysymiseen. Lukemisen lisäksi osaan keskimääräistä paremmin ravintoaiheet ja -asiat. - Nm. Sattuneesta syystä

        Ruokailun kanssa ei ole monissakaan sairaalassaolo tapauksissa mitään yhteyttä.
        Nämä mahtavat ruoka-alan ihmeet voisivat sitten viisaudessaan käyttää myös esim.mausteita laitosruoissa.


    • Anonyymi

      Yksin on ikävä olla ja yksin on vielä ikävämpi syödä. Ei taatusti ruoka maistu samalla tapaa kuin mitä jos läsnä olisi muitakin syöjiä. Mietipä kuinka paljon vuorokauden tunneista äitisi viettää aikaa yksikseen.
      Jos äitisi luona käy kotisairaanhoito, otapa sinne yhteyttä. Sovi kotisairaanhoidon kanssa, että kun käyvät, lämmittelevät äidillesi ruuan ja istuvat vieressä juttelemassa. Jos tuttuja ovat äidillesi, mikä ettei vaikka keittelevät kahvin itselleen ja katsovat vierestä kun vanhus syö aterian ja juovat yhdessä päälle hyvät kahvit pullan kera. Toimii taatusti.

      En käsitä tätä nykyasennetta jossa heikkokuntoisten vanhusten pitää pärjätä omassa kodissaan ja nähdä nälkää valmiin ruuan äärellä.

    • Anonyymi

      Anopin kanssa oli samaa ongelmaa. Ateriapalvelun tarjoama ruoka ei maistunut ja paino alkoi tippua niin, että hän oli oikeasti aliravittu. Sitten aloitettiin syömisen vahtiminen, mutta ei siitä juuri apua ollut.
      Ei siinä auttanut muu kuin siirtyä kotiruokaan. Olen tehnyt ruokaa isompia määriä ja pakastanut annoksina. On ollut kasvisruokia kuten kaalilaatikkoa, kasviskeittoja ja vastaavia. Paistettua broileria ja kalaa. Punaista lihaa hän ei syö.
      Paino on pikkuhiljaa alkanut nousta ja vireys on parantunut. Liikuntakyky on hieman palautunut ja uni on parantunut.
      Minulla on hyvä tilanne, koska asun lähellä. Käyn päivittäin anopin luona. Saa nyt nähdä, kuinka kauan tämä toimii.
      Tuossa voisi olla mahdollista tehdä myös sopimus yksityisen ateriapalvelun kanssa. Usein niitä on lounasravintoloiden lisänä.
      Laitosruoka ei kaikille maistu. Hinta on hilattu niin alas, että laatu on kärsinyt.

      • Anonyymi

        No niimpä! Eihän niitä teollisia mössöjä pysty syömään.
        Ihan jokainen ihminen alkaisi laihtumaan jos joutuisi noille mössöille.
        Hyvä homma että voit ja jaksat tehdä ihmisten ruokaa eli kotiruokaa anopillesi!
        Hienoa!


      • Anonyymi

        Tuo on niin totta.Kerronpa oman kokemukseni.Minulla oli pikkuserkkuja ,sisarukset,ja toinen kuoli,ja toinen jäi suremaan,unohti syödä..aloin kulkea hänen luona päivittäin,vein mennessäni aina jotain keittoa mitä tein omalle väelle.Vanhus söi hyvällä ruokahalulla,oli kiitollinen,ja uskalsin ehdottaa että hän antaisi minulle avaimen kotiinsa kaiken varalta,ja hän antoi sen mielellään.Kysyin saisinko siivota hänen kamarin,jonka ovi oli aina tiukasti kiinni,sisällä kamala sotku,nukkui laverilla vaatteet päällä paskaisten peittojen ja vaatteiden seassa.Lupasi oitis.Pesin hänen vuodevaatteet kotonani,ja vein omia puhtaita tilalle,Sitten vara-avain tuli tarpeelliseksi,vanhus oli kaatunut,ja lyönyt päänsä,ja joutui sairaalaan.Silloin isot pahat sudet hyökkäsivät kimppuuni raadellen minut,isoserkut,jotka näkivät minussa saalistajan,joka vie heidän perillisen rahat,vaikkeivat edes tienneet onko niitä rahoja!Alkoi soittelu,uhkailu eduunvalvojan hommaamisella,pelottelu,Mutta en välittänyt.Selitin vanhukselle tilanteen,ja teimme minusta hänen edunvalvojan,siihen loppui vainoaminen!Odotan häntä sairaalasta kotiin,aiottiin hankkia kunnon sänky,ja uudet vuodevaatteet.Vanhus on hyvin yhteistyökykyinen,ja tykkää minusta aidosti,ja ollaan tunnettu siis aina,ja tullaan toimeen.Kohtelen häntä arvokkaasti,minusta on kiva auttaa häntä kaikessa missä apua tarvitsee,toki hän haluaa itsekkin osallistua joihinkin askareisiin,sitten keitetään hyvää haudutettua teetä,ja juodaan sumpit hyvän itse tehdyn pullan kans!Vanhuksen pitää saada hyvää ruokaa,sellaista mikä maistuu,eikä mitää laitosruokaa,tai mikroaterioita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta.Kerronpa oman kokemukseni.Minulla oli pikkuserkkuja ,sisarukset,ja toinen kuoli,ja toinen jäi suremaan,unohti syödä..aloin kulkea hänen luona päivittäin,vein mennessäni aina jotain keittoa mitä tein omalle väelle.Vanhus söi hyvällä ruokahalulla,oli kiitollinen,ja uskalsin ehdottaa että hän antaisi minulle avaimen kotiinsa kaiken varalta,ja hän antoi sen mielellään.Kysyin saisinko siivota hänen kamarin,jonka ovi oli aina tiukasti kiinni,sisällä kamala sotku,nukkui laverilla vaatteet päällä paskaisten peittojen ja vaatteiden seassa.Lupasi oitis.Pesin hänen vuodevaatteet kotonani,ja vein omia puhtaita tilalle,Sitten vara-avain tuli tarpeelliseksi,vanhus oli kaatunut,ja lyönyt päänsä,ja joutui sairaalaan.Silloin isot pahat sudet hyökkäsivät kimppuuni raadellen minut,isoserkut,jotka näkivät minussa saalistajan,joka vie heidän perillisen rahat,vaikkeivat edes tienneet onko niitä rahoja!Alkoi soittelu,uhkailu eduunvalvojan hommaamisella,pelottelu,Mutta en välittänyt.Selitin vanhukselle tilanteen,ja teimme minusta hänen edunvalvojan,siihen loppui vainoaminen!Odotan häntä sairaalasta kotiin,aiottiin hankkia kunnon sänky,ja uudet vuodevaatteet.Vanhus on hyvin yhteistyökykyinen,ja tykkää minusta aidosti,ja ollaan tunnettu siis aina,ja tullaan toimeen.Kohtelen häntä arvokkaasti,minusta on kiva auttaa häntä kaikessa missä apua tarvitsee,toki hän haluaa itsekkin osallistua joihinkin askareisiin,sitten keitetään hyvää haudutettua teetä,ja juodaan sumpit hyvän itse tehdyn pullan kans!Vanhuksen pitää saada hyvää ruokaa,sellaista mikä maistuu,eikä mitää laitosruokaa,tai mikroaterioita!

        Hieno homma! Lisää sinunkaltaisia ihmisiä tähän maahan! Autetaan toisiamme, itse autan myös minkä voin.
        Tärkeimpiä tehtäviä tällä hetkellä on omaiseni asioista huolehtiminen, teen parhaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta.Kerronpa oman kokemukseni.Minulla oli pikkuserkkuja ,sisarukset,ja toinen kuoli,ja toinen jäi suremaan,unohti syödä..aloin kulkea hänen luona päivittäin,vein mennessäni aina jotain keittoa mitä tein omalle väelle.Vanhus söi hyvällä ruokahalulla,oli kiitollinen,ja uskalsin ehdottaa että hän antaisi minulle avaimen kotiinsa kaiken varalta,ja hän antoi sen mielellään.Kysyin saisinko siivota hänen kamarin,jonka ovi oli aina tiukasti kiinni,sisällä kamala sotku,nukkui laverilla vaatteet päällä paskaisten peittojen ja vaatteiden seassa.Lupasi oitis.Pesin hänen vuodevaatteet kotonani,ja vein omia puhtaita tilalle,Sitten vara-avain tuli tarpeelliseksi,vanhus oli kaatunut,ja lyönyt päänsä,ja joutui sairaalaan.Silloin isot pahat sudet hyökkäsivät kimppuuni raadellen minut,isoserkut,jotka näkivät minussa saalistajan,joka vie heidän perillisen rahat,vaikkeivat edes tienneet onko niitä rahoja!Alkoi soittelu,uhkailu eduunvalvojan hommaamisella,pelottelu,Mutta en välittänyt.Selitin vanhukselle tilanteen,ja teimme minusta hänen edunvalvojan,siihen loppui vainoaminen!Odotan häntä sairaalasta kotiin,aiottiin hankkia kunnon sänky,ja uudet vuodevaatteet.Vanhus on hyvin yhteistyökykyinen,ja tykkää minusta aidosti,ja ollaan tunnettu siis aina,ja tullaan toimeen.Kohtelen häntä arvokkaasti,minusta on kiva auttaa häntä kaikessa missä apua tarvitsee,toki hän haluaa itsekkin osallistua joihinkin askareisiin,sitten keitetään hyvää haudutettua teetä,ja juodaan sumpit hyvän itse tehdyn pullan kans!Vanhuksen pitää saada hyvää ruokaa,sellaista mikä maistuu,eikä mitää laitosruokaa,tai mikroaterioita!

        Kuulostaa tutulta. Ystävän auttajaa vainotaan, ja luulotellaan ties mitä. On näkynyt myös näillä palstoilla, että ei-julkista edunvalvojaa tarkkaillaan poikkeuksellisen tarkkaan. Joskus maistraatit taas eivät halua hoitaa hommiaan, vaan mikä lienee tarkoituksensa.


    • Anonyymi

      Milloin vanhuksen suun kunto on tarkistettu?

    • Anonyymi

      Kaupan valmisruoat ovat hyviä ja täysipainoisia aterioita. Kaikki ruoka on hyvää. Vanhuksille on jatkuvasti tarjolla ruokaa sekin vie ruokahalun.

      • Anonyymi

        Kaikki ruoka ei ole hyvää.
        Ovatko makuhermosi koomassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ruoka ei ole hyvää.
        Ovatko makuhermosi koomassa?

        Kaiken ruuan ei tarvitsekaan olla "hyvää", riippuu tosin siitä, mitä tarkoitetaan hyvällä, mutta kaiken ruuan kuuluu olla ravitsevaa. Turha syödä vain vatsan täytettä, jolla ei ole minkään laista ravintoarvoa. - Nm. Ravinto on rakennusaine


    • Anonyymi

      Vanhukset ei yleensä pidä maustetuista pastaruuista tai riisi-currypadoista. Parhaiten maistuu keitetyt perunat ja kananmunat, lihakastikkeet, lihapullat ja karjalanpaisti. Tirripaisti, possunkylki jne.
      Hyvin niukasti syövälle vanhukselle ei kannata tuputtaa salaatteja, mielummin täyttää vatsansa energiapitoisemmalla eväällä. Välipaloiksi kermaviiliä, vispipuuro kermalla jne.
      Vanhuksen lautasmalli proteiinipitoisempi kuin nuoremmilla. Ja juomaksi täysmaitoa. Juomiksi makeita marjamehuja, kiisseleitä ja tietysti vesilasi tyrkylle.
      Kauniisti tarjolle, lautasliina, aterimet, MYÖS haarukka. Miksi moni olettaa vanhusten syövän perunaakin lusikalla???? Ei anneta itse valita.

      On epäterveellistä, tiedän. Mutta kcal riittävä saanti / vrk menee sen ohi. Ylipainoinen ja ylensyövä vanhus on asia erikseen.
      Moni vanhus kärsii aliravitsemuksesta.

      • Anonyymi

        Hieno homma!
        Olen myös tehnyt 3 kuukauden ajan vanhukselle ruoat pakasteeseen ja varmasti tiedän, mitä niihin laitoin. Luomuraaka-aineet aina kun mahdollista, mutta sokerin tilalle luomuhunaja. Mun tarkoitus oli, että ehtii ajoissa vessaan, kun tarve tulee, mutta siinä samalla palautui muistikin, joka katosi marevaninkorvaajalla (Xarelto). Nyt on tärkeää saada se alkelpituus pysymään riittävän pitkänä - toisaalta yötkin nukkuu hyvin, kun ei tarvitse rampata vessassa:-)
        Luomutäysmaitoa reilusti luomukahviin. Kananmunia päivittäin, että saa koliinia. Luomupähkinöitä ja mantelijauhetta maustamattomaaan luomujogurttiin, vispipuuroa luomuspelttimannaan, jonka sekaan myös mantelijauhetta, luomutaatelia ja luomucashewpähkinöistä jauhettua jauhoa. Munamaidolla saa paistoksista kiinteämpää, ei tarvitse pelätä, että putoaa syliin ruoka syödessä. Mausteeksi maldonsuola, kun muussa on paakkuuntumisenestoainetta, kaliumferrosyanidia. Mausteina mustapippuri ja Provencen maustesekoitus - sopii useimpiin ruokiin. Kalaruoaksi loimulohta, pakstekalan kieritän kanamunassa ja sen jälkeen mantelijauheessa ja paistan suolattomassa luomuvoissa., lopuksi levätöntä kermaa, joko kookosta tai tavallista. Luomuporkkanamehua hunajalla ja luomurahkaan luomutahinia - siinä on paljon proteiinia. Tietysti marjat ja hedelmät luomuna . Tiamiinia täytyy saada myös - en tiedä mistä sai sitä eniten, mutta luomulihaa ja luomukanamunia on syönyt paljon ja hyvin on maistunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno homma!
        Olen myös tehnyt 3 kuukauden ajan vanhukselle ruoat pakasteeseen ja varmasti tiedän, mitä niihin laitoin. Luomuraaka-aineet aina kun mahdollista, mutta sokerin tilalle luomuhunaja. Mun tarkoitus oli, että ehtii ajoissa vessaan, kun tarve tulee, mutta siinä samalla palautui muistikin, joka katosi marevaninkorvaajalla (Xarelto). Nyt on tärkeää saada se alkelpituus pysymään riittävän pitkänä - toisaalta yötkin nukkuu hyvin, kun ei tarvitse rampata vessassa:-)
        Luomutäysmaitoa reilusti luomukahviin. Kananmunia päivittäin, että saa koliinia. Luomupähkinöitä ja mantelijauhetta maustamattomaaan luomujogurttiin, vispipuuroa luomuspelttimannaan, jonka sekaan myös mantelijauhetta, luomutaatelia ja luomucashewpähkinöistä jauhettua jauhoa. Munamaidolla saa paistoksista kiinteämpää, ei tarvitse pelätä, että putoaa syliin ruoka syödessä. Mausteeksi maldonsuola, kun muussa on paakkuuntumisenestoainetta, kaliumferrosyanidia. Mausteina mustapippuri ja Provencen maustesekoitus - sopii useimpiin ruokiin. Kalaruoaksi loimulohta, pakstekalan kieritän kanamunassa ja sen jälkeen mantelijauheessa ja paistan suolattomassa luomuvoissa., lopuksi levätöntä kermaa, joko kookosta tai tavallista. Luomuporkkanamehua hunajalla ja luomurahkaan luomutahinia - siinä on paljon proteiinia. Tietysti marjat ja hedelmät luomuna . Tiamiinia täytyy saada myös - en tiedä mistä sai sitä eniten, mutta luomulihaa ja luomukanamunia on syönyt paljon ja hyvin on maistunut.

        Monella vanhuksella myös on varmaan keliakiaa,paremmin voisi kun jättäisi vehnän pois ruokavaliosta,ja maidon tilalle kauramaitoa.Kuluuhan se suoliostokin iän myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella vanhuksella myös on varmaan keliakiaa,paremmin voisi kun jättäisi vehnän pois ruokavaliosta,ja maidon tilalle kauramaitoa.Kuluuhan se suoliostokin iän myötä.

        Tämän päivän vanhukset ovat voileipäsukupolvea. Kauraleipä on kokeilemisen arvoinen. Ja päälle oikeaa voita.
        Ateria ilman voileipää on sama kuin nuorisolle Hesen burgeri ilman pihviä. : )


    • Anonyymi

      Takaantuva rikosvastuu tarkoittaa, että vastuuseen joutuu rikoksesta joka on tehty ennen teon säätämistä lailla rikokseksi. En tiedä liittyykö palvelutaloihin jotain erityistä lainsäädäntöä kuin rikoslaki, jonka nojalla henkilökunta voidaan saada rikosoikeudelliseen vastuuseen. Rikoslainkin mukaan palvelutalossa olevaa vanhusta voidaan kohdella kaltoin monella tavalla, esimerkiksi heitteillejättämällä ja suoranaisesti pahoinpitelemällä. Varsinaiseen hoitopalveluun osallistumaton johtajakin voi saada syytteen esimerkiksi tuottamuksellisesta heitteillejätöstä.

      Rikoksilla on kuitenkin vanhentumisaika, millä tarkoitetaan syyteoikeuden vanhenemista, joka riippuu rikoksesta lain mukaan määrättävästä rangaistuksesta. Tässä mielessä kaikki rikosvastuu on jälkikäteistä ja "takaantuvaa", ellei sitten ole kyse eräiden vakavien rikosten valmistelusta, jolloin rangaistus voidaan määrätä ennen kuin rikosta on edes yritetty tehdä.

      Mikäli epäilet, että omaistasi on kohdeltu rikollisesti, ota yhteyttä poliisiin, sillä he tutkivat asian, jonka jälkeen syyttäjä nostaa asiasta syytteen jos katsoo syyttämiskynnyksen ylittyneen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe