Miksi olen lihava? En oikeasti tiedä

Anonyymi

Olen 21-vuotias nainen, 164cm ja 97kg. Olen ollut ylipainoinen 4-vuotiaasta lähtien, enkä koskaan sen jälkeen normipainoinen. Minulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, se on testattu.

Olen pääsääntöisesti kasvissyöjä, mutta syön myös kanaa ja kalaa.
Ruokailuni yleensä on:
Aamupala: Kaurapuuro hillosilmällä, hedelmä ja kuppi mustaa teetä maidolla
Lounas: joko koululounas (kasvisruokapuolelta runsaan salaatin kera) tai oma eväs, joka yleensä on itse tehty kasvisruoka tai keitto. Sen kanssa yleensä maitoa tai vettä.
Iltaruoka: Perus kotiruokaa, yleensä puhtaasti kasvisruokaa tai paljon kasviksia sisältävää kanaruokaa, (lisänä yleensä riisiä tai pastaa), ruokajuomana maito tai kivennäisvesi.

Näistä ruokatottumuksista kaloreita tulee päivittäin n. 1400-1500, joskus vähemmänkin

Pikaruokia/valmisruokia tms. syön erittäin harvoin, ehkä kerran pari vuodessa, en polta tupakkaa enkä juo alkoholia.

Liikunnan puolesta keskimääräisesti: Päivittäin kävelen koulumatkat, joista tulee n. 4 km 5x viikossa, lisäksi kerran viikossa kävelen 4 km.

19

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko teillä ollut suvussa lihavuutta. Sehän voi olla yksinkertaisesti geeneistä johtuvaa jos ei ole muuta mikä voisi aiheuttaa. Ainakin sinulla tuntuu olevan ihan terveelliset elintavat ja ruokailukin kunnossa. Kyllähän ihmisiä on lihavia ja laihoja ilman että olisi jokin sairaus tai se olisi jollain lailla itse aiheutettu.

      • Anonyymi

        Suvussakin löytyy useita ylipainoisia, mutta en haluaisi ajatella että oma ylipaino on jotain, johon en itse pysty vaikuttamaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suvussakin löytyy useita ylipainoisia, mutta en haluaisi ajatella että oma ylipaino on jotain, johon en itse pysty vaikuttamaan

        Oikeaa ajattelua! Lihavuus on ihmisen omaa syytä. Johtuu siitä, kun itsekuri pettää ja antaa periksi kakkujen ja karkkien houkutukselle.

        t.MatiasOskari


    • Anonyymi

      Oletko käynyt terkkarilla? Ylipaino voi johtua myös turvotuksesta (edema). Entä karkit, namit, limpparit, pähkinät, sipsit, yms mässy, et maininnut niistä mitään.

      Noihin geentijutuihin, geeneissä voi olla sellaistaongelmaaa joka aiheuttaa sen että tekee mieli syödä energian tarvetta enemmän.

      Sellaista geenit eivät voi aiheuttaa, että esimerkiksi 1500 kCal suklaalevy antaisikin 3000 kCal edestä energiaa, eikä geenit muuta lihasvoimaa niin että esimerkiksi 50 kg säkki tuntuisi vaikka 25 kg painoiselta. Aivan kaikilla ihmisllä on täsmälleen niin, että silloin kun energian käyttö = energian saanti niin paino ei muutu (kuin nestetasapainon vahtelun takia).

      • Anonyymi

        Lähes jokaisella terkkarikäynnillä, jolla olen koskaan käynyt ollaan puhuttu ylipainosta, jonka johdosta oli myös tuo kilpirauhasen vajaatoiminnan tutkinta. Muuten sieltä on tullut syömisvinkkejä jne. Joita selvästikin noudatan.

        Mässyjen suhteen: Kerran viikossa syön kahvin kanssa keksin. Siinä se sitten on, ellei ole jotain erikoistilaisuuksia, joita on todella harvoin (siis juhlat jne.). Lisäksi harvoin (kuukausi tai useampikin välissä) saatan ostaa jonkun pienen karkkipussin tai ihan vain yksittäisen patukan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes jokaisella terkkarikäynnillä, jolla olen koskaan käynyt ollaan puhuttu ylipainosta, jonka johdosta oli myös tuo kilpirauhasen vajaatoiminnan tutkinta. Muuten sieltä on tullut syömisvinkkejä jne. Joita selvästikin noudatan.

        Mässyjen suhteen: Kerran viikossa syön kahvin kanssa keksin. Siinä se sitten on, ellei ole jotain erikoistilaisuuksia, joita on todella harvoin (siis juhlat jne.). Lisäksi harvoin (kuukausi tai useampikin välissä) saatan ostaa jonkun pienen karkkipussin tai ihan vain yksittäisen patukan.

        Jos olisin sinun asemassasi niin:

        1) tuplavarmistaisin, että päivittäiset kalorit on kaikki oikein laskettu.
        2) kokeilisin parin kuukauden ajan vähentää päivittäistä energian saantia, joko puoleella tai ainakin yhdellä kolmasosalla.
        3) järjestäisin niin, että selviää kävelenkö unissani jääkaapille tai namikaapille mässytämään.

        Pastan (kaikissa muodoissaan) ja riisin poistaisin täysin ja korvaisin kasviksilla ja vihanneksilla (mutta ei perunalla). Mainitsemasi "paljon kasviksia sisältävää kanaruokaa" on muuten aika väljä ilmaisu, minulle se on sekasalaatti jonka paino on noin 500 g johon tulee lisäksi noin 100 g broilerin rintafilettä ja sitten sörsseliksi punaviinietikaa (ei öljyä, eikä mitään muutakaan möhnää). Myös leivät olen poistanut kokonaan, joten niiden päälle levitettävät mönjätkin yms ovat poistuneet.

        Paljonko juot vettä vetenä päivässä? Suosituksia on monenlaisia mutta vähintään 2 litraa tulisi juoda ja 4 litraa ei ole ollenkaan liikaa. Helppo säätöarvo on se, että veden saanti on hyvällä/oikealla tasolla kun aamutoimilla ykkönen juoksee iloisesti. Tämä siksi, että hyvin moni ylipainoinen rajoittaa veden saantia sillä ajatuksella että paino voisi vähentyä siten, niin ei tapahdu vaan paino kasvaa sen takia.

        Paljonko saat jodioitua suolaa päivässä? Jos ei tiedä sekä suolan että jodin saantimääriä niin ne luultavasti on hälyyttävässä määrin liian vähäisiä. Eineksiin ja elintarvikkeisiin lisätään suolaa (tai natriumia), mutta pääsääntöisesti se ei ole jodioitua. Monet terveysintoilijat ostavat kotiin jodioimatonta suolaa koska kuvittelevat sen olevan "puhtaampaa" tai terveellisempaa. Moni luulee, että suolaan lisätään jodia siksi, että sillä ennalta suojaudutaan mahdollisen radioaktiivisuuden aiheuttamalta haitalta, niin ei ole. Kilpirauhasen normaali toiminta edellyttää että ravinnosta tulee tasaisella tahdilla jodia, ei liikaa eikä liian vähän. Sekä jodin alimäärä että ylimäärä aiheuttaa pajon ongelmia mm ruuansulatukseen jo kauan ennen kuin kilpirauhasen yli/alitoiminta voidaan todeta. Minä saan jodioitua suolaa 5 g ... 10 g vuorokaudessa, se on vähän enemmän kuin suositukset. Ja kun hikoilen puolipäivää aurinkoa ottaen imeskelen sen lisäksi jodioimatonta suolaraeta noin 10 g ... 20g. Liian vähäinen suolan saanti (siis NaCl, keho tarvitsee kumpaakin alkuainetta elektrolyytteinä moniin elintärkeisiin funktioihin) on hyvin vaarallista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5053982/ jä täällä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5731764/ murskataan suolan yhteys ylipainoon. Se mikä on erittäin oleellista on: Hyvin moni kokeen niin, että kun todellisuudessa tuntee/aistii suolan puutetta, niin luulee sen tunteen/asitimuksen johtuvan ruuan puuteesta. Josta on jopa sanonta: "On suolaisen nälkä" vaikka pitäisi sanoa: "Kehoni kaipaa suolaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisin sinun asemassasi niin:

        1) tuplavarmistaisin, että päivittäiset kalorit on kaikki oikein laskettu.
        2) kokeilisin parin kuukauden ajan vähentää päivittäistä energian saantia, joko puoleella tai ainakin yhdellä kolmasosalla.
        3) järjestäisin niin, että selviää kävelenkö unissani jääkaapille tai namikaapille mässytämään.

        Pastan (kaikissa muodoissaan) ja riisin poistaisin täysin ja korvaisin kasviksilla ja vihanneksilla (mutta ei perunalla). Mainitsemasi "paljon kasviksia sisältävää kanaruokaa" on muuten aika väljä ilmaisu, minulle se on sekasalaatti jonka paino on noin 500 g johon tulee lisäksi noin 100 g broilerin rintafilettä ja sitten sörsseliksi punaviinietikaa (ei öljyä, eikä mitään muutakaan möhnää). Myös leivät olen poistanut kokonaan, joten niiden päälle levitettävät mönjätkin yms ovat poistuneet.

        Paljonko juot vettä vetenä päivässä? Suosituksia on monenlaisia mutta vähintään 2 litraa tulisi juoda ja 4 litraa ei ole ollenkaan liikaa. Helppo säätöarvo on se, että veden saanti on hyvällä/oikealla tasolla kun aamutoimilla ykkönen juoksee iloisesti. Tämä siksi, että hyvin moni ylipainoinen rajoittaa veden saantia sillä ajatuksella että paino voisi vähentyä siten, niin ei tapahdu vaan paino kasvaa sen takia.

        Paljonko saat jodioitua suolaa päivässä? Jos ei tiedä sekä suolan että jodin saantimääriä niin ne luultavasti on hälyyttävässä määrin liian vähäisiä. Eineksiin ja elintarvikkeisiin lisätään suolaa (tai natriumia), mutta pääsääntöisesti se ei ole jodioitua. Monet terveysintoilijat ostavat kotiin jodioimatonta suolaa koska kuvittelevat sen olevan "puhtaampaa" tai terveellisempaa. Moni luulee, että suolaan lisätään jodia siksi, että sillä ennalta suojaudutaan mahdollisen radioaktiivisuuden aiheuttamalta haitalta, niin ei ole. Kilpirauhasen normaali toiminta edellyttää että ravinnosta tulee tasaisella tahdilla jodia, ei liikaa eikä liian vähän. Sekä jodin alimäärä että ylimäärä aiheuttaa pajon ongelmia mm ruuansulatukseen jo kauan ennen kuin kilpirauhasen yli/alitoiminta voidaan todeta. Minä saan jodioitua suolaa 5 g ... 10 g vuorokaudessa, se on vähän enemmän kuin suositukset. Ja kun hikoilen puolipäivää aurinkoa ottaen imeskelen sen lisäksi jodioimatonta suolaraeta noin 10 g ... 20g. Liian vähäinen suolan saanti (siis NaCl, keho tarvitsee kumpaakin alkuainetta elektrolyytteinä moniin elintärkeisiin funktioihin) on hyvin vaarallista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5053982/ jä täällä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5731764/ murskataan suolan yhteys ylipainoon. Se mikä on erittäin oleellista on: Hyvin moni kokeen niin, että kun todellisuudessa tuntee/aistii suolan puutetta, niin luulee sen tunteen/asitimuksen johtuvan ruuan puuteesta. Josta on jopa sanonta: "On suolaisen nälkä" vaikka pitäisi sanoa: "Kehoni kaipaa suolaa".

        Päivittäiset kalorit on laskettu oikein, kaikki kalorit olen katsonut pakkausten kyljestä ja kaiken mitannut vaa'alla. (Kouluruoka ei ehkä yhtä tarkalleen, mutta hyvin tarkkoja arviointeja) Ei pitäisi olla ongelmaa siinä. "Mässykaappia" ei ole olemassa ja jääkaapissakin on aina vain tarpeellinen, ei mitään ylimääräistä. Kasviksia sisältävän kanaruoan sanoisin olevan 300g kasviksia/200g kanaa, mutta kanaruoka on minulla sellaista, jota syön ehkä kerran parin viikon välein. Tällä hetkellä viimeisin kerta, jolloin olen syönyt kanaa on 3 viikkoa sitten. Leipää en oikeastaan syö lainkaan.

        Normaalina päivänä juon vettä ehkä litran, lämpimänä päivänä 2, aktiivisena päivänä 3. Sen voin ainakin sanoa, että "ykkönen juoksee iloisesti".

        Kaikki suola, jota käytän on jodioitua. Aamupuurossa ei ole suolaa, muissa ruoissa sanoisin olevan n. 1/4tl/annos, eli arviolta 1/2tl/päivä (eli 2.5g). En yleensä käytä eineksiä vaan teen niin paljon kuin mahdollista alusta lähtien itse. Suolan puutteen tunne tulee päivinä, jolloin hikoilen enemmälti, silloin laitan ruokaan hieman lisäsuolaa.


      • Anonyymi

        Just joo ja sillälailla. Eli siis lihavuus ei missääntapauksessa johdu siitä, että tyyppi vetää liikaa herkkuja ja liikuu vain kun pitää kävellä jääkaapille vaan jostain 'turvotuksesta'?? Saanko arvata: sä oot itte ylipainoinen, sori, siis kärsit 'turvotuksesta'? :D

        t:MatiasOskari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisin sinun asemassasi niin:

        1) tuplavarmistaisin, että päivittäiset kalorit on kaikki oikein laskettu.
        2) kokeilisin parin kuukauden ajan vähentää päivittäistä energian saantia, joko puoleella tai ainakin yhdellä kolmasosalla.
        3) järjestäisin niin, että selviää kävelenkö unissani jääkaapille tai namikaapille mässytämään.

        Pastan (kaikissa muodoissaan) ja riisin poistaisin täysin ja korvaisin kasviksilla ja vihanneksilla (mutta ei perunalla). Mainitsemasi "paljon kasviksia sisältävää kanaruokaa" on muuten aika väljä ilmaisu, minulle se on sekasalaatti jonka paino on noin 500 g johon tulee lisäksi noin 100 g broilerin rintafilettä ja sitten sörsseliksi punaviinietikaa (ei öljyä, eikä mitään muutakaan möhnää). Myös leivät olen poistanut kokonaan, joten niiden päälle levitettävät mönjätkin yms ovat poistuneet.

        Paljonko juot vettä vetenä päivässä? Suosituksia on monenlaisia mutta vähintään 2 litraa tulisi juoda ja 4 litraa ei ole ollenkaan liikaa. Helppo säätöarvo on se, että veden saanti on hyvällä/oikealla tasolla kun aamutoimilla ykkönen juoksee iloisesti. Tämä siksi, että hyvin moni ylipainoinen rajoittaa veden saantia sillä ajatuksella että paino voisi vähentyä siten, niin ei tapahdu vaan paino kasvaa sen takia.

        Paljonko saat jodioitua suolaa päivässä? Jos ei tiedä sekä suolan että jodin saantimääriä niin ne luultavasti on hälyyttävässä määrin liian vähäisiä. Eineksiin ja elintarvikkeisiin lisätään suolaa (tai natriumia), mutta pääsääntöisesti se ei ole jodioitua. Monet terveysintoilijat ostavat kotiin jodioimatonta suolaa koska kuvittelevat sen olevan "puhtaampaa" tai terveellisempaa. Moni luulee, että suolaan lisätään jodia siksi, että sillä ennalta suojaudutaan mahdollisen radioaktiivisuuden aiheuttamalta haitalta, niin ei ole. Kilpirauhasen normaali toiminta edellyttää että ravinnosta tulee tasaisella tahdilla jodia, ei liikaa eikä liian vähän. Sekä jodin alimäärä että ylimäärä aiheuttaa pajon ongelmia mm ruuansulatukseen jo kauan ennen kuin kilpirauhasen yli/alitoiminta voidaan todeta. Minä saan jodioitua suolaa 5 g ... 10 g vuorokaudessa, se on vähän enemmän kuin suositukset. Ja kun hikoilen puolipäivää aurinkoa ottaen imeskelen sen lisäksi jodioimatonta suolaraeta noin 10 g ... 20g. Liian vähäinen suolan saanti (siis NaCl, keho tarvitsee kumpaakin alkuainetta elektrolyytteinä moniin elintärkeisiin funktioihin) on hyvin vaarallista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5053982/ jä täällä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5731764/ murskataan suolan yhteys ylipainoon. Se mikä on erittäin oleellista on: Hyvin moni kokeen niin, että kun todellisuudessa tuntee/aistii suolan puutetta, niin luulee sen tunteen/asitimuksen johtuvan ruuan puuteesta. Josta on jopa sanonta: "On suolaisen nälkä" vaikka pitäisi sanoa: "Kehoni kaipaa suolaa".

        Ok. Eli siis mietitäämpäs tarkempaan mitä sä sanot. Kaikki hiilarit pois suoraan päinvastoin yleisiä suosituksia. Miten luulet karkkihalujen ja muiden käyvän(mikä on 99% läskien ongelma), kun kaikki hiilarit lopetetaan yhtäkkiä?? Kuulostaa puoskaroinnilta.
        Hauskana lisänä vielä sitten takerrut veden juontiin jolla ei ole painon laskemisen kanssa mitään tekemistä.
        Jodioitu suola? Oletko sä trolli?

        t:MatiasOskari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis mietitäämpäs tarkempaan mitä sä sanot. Kaikki hiilarit pois suoraan päinvastoin yleisiä suosituksia. Miten luulet karkkihalujen ja muiden käyvän(mikä on 99% läskien ongelma), kun kaikki hiilarit lopetetaan yhtäkkiä?? Kuulostaa puoskaroinnilta.
        Hauskana lisänä vielä sitten takerrut veden juontiin jolla ei ole painon laskemisen kanssa mitään tekemistä.
        Jodioitu suola? Oletko sä trolli?

        t:MatiasOskari

        Vihanneksissa, kasviksissa, juureksissa ja hedelmissä on hiilihydraatteja sekä vitamiienja kivennäisaineita, pasta ja riisi (ja leipä) jovat lähes tyhjää energiaa. "kaikki hiilarit pois" on höpötystä, sellaista ruokavaliota ei kukaan syö.

        Nestetasapainolla on huomattava merkitys nälän tunteen hillitsemiseen.

        Jodioidusta suolasta: https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/vrn/toimenpide-esitykset-ja-kannanotot/toimenpide-esitykset-elintarvikkeiden-taydentamisesta/suolan-taydentaminen-jodilla/


    • Anonyymi

      Teillä on syömishäiriö jos olette pullukka, oliko teillä normaali lapsuusaika?

      • Anonyymi

        Kiitos!

        t:MatiasOskari


    • Anonyymi

      Liikunnan lisääminen on olennainen osa painon pudotusta.
      Puolikin tuntia kävelyä mieluummin joka päivä
      tehostaa painon laskua.
      Pitää "kuluttaa" ylipainoa pois, eli kuluttaa kaloreita mahdollisimman paljon.
      Kun lisäät liikuntaa niin kieltäydy myös pienistäkin namipatukoista,
      Sellaisena päivänä kun namipatukan tai pienen karkkipussilliisen namia syöt,
      laihtumisesi pysähtyy,
      eikä laihduttajan kannata syödämyöskään hedelmiä, hedelmät on lähes pelkkää sokeria.
      Lisää kasviksia lautaselle, niistä saat vitamiineja ja hivenaineita
      terveellisemmin kuin kasviksista.

      Tein itselleni aikoinaan vuoden suunnitelman laihtua 12 kiloa eli kilon kuukaudessa.
      Jätin "haitalliset" syömiset pois ja puolen tunnin lisäliikunta päivässä.
      Tarkoituksenani oli laihtua hitaasti stressittä 250 gr eli neljänneskilo viikossa
      eli kilo kuukaudessa.

      Se onnistui aika huomaamatta. Laihduin vähän enemmänkin.
      En olisi ollut pettynyt vaikka olisin laihtunut vain puoli kiloa kuukaudessa
      eli kuusi kiloa vuodessa. Sehän on jo paljon.
      Olisin jatkanut samalla linjalla niin kauan että pääsen tavoitteeseen.
      Olen pitänyt tapani enkä ole lihonut takaisin.

      Oikein paljon tsemppiä sinulle !
      Hitaasti hyvää tulee !
      Kyllä onnistut !
      Luota itseesi !

      • Anonyymi

        Puollan ylläolevaa kaikessa muussa paitsi kävelyssä (tms liikunnassa). Tämän mukaan: https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/calories-burned-in-30-minutes-of-leisure-and-routine-activities AP kuluttaisi jotain 200 kCal puolen tunnin reippaan nopealla kävelyllä. Josta seurauksena on se, että hän kokee 200 kCal edestä suurempaa nälkää. Aivan yhtä hyvin AP voi vain olla syömättä ne 200 kCal joita ei kuluta kävelemällä.

        Liikunta on nollasummapeliä _laihtumisen_ kannalta. Terveellistä liikunta tietenkin on tiettyyn rajaan asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puollan ylläolevaa kaikessa muussa paitsi kävelyssä (tms liikunnassa). Tämän mukaan: https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/calories-burned-in-30-minutes-of-leisure-and-routine-activities AP kuluttaisi jotain 200 kCal puolen tunnin reippaan nopealla kävelyllä. Josta seurauksena on se, että hän kokee 200 kCal edestä suurempaa nälkää. Aivan yhtä hyvin AP voi vain olla syömättä ne 200 kCal joita ei kuluta kävelemällä.

        Liikunta on nollasummapeliä _laihtumisen_ kannalta. Terveellistä liikunta tietenkin on tiettyyn rajaan asti.

        Pelkällä liikunnalla ei laihdu. Se mitä syö on aivan keskeinen asia lihomisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkällä liikunnalla ei laihdu. Se mitä syö on aivan keskeinen asia lihomisessa.

        Niin, keskeisin on nälän tunteen sietäminen (tahdonvoima). Ihminen laihtuu ainoastaan silloin kun kokee (kovan) nälän tunnetta, se on hormonaalinen (leptin ja ghrelin) vaste sille että keho on alkanut käyttämään varastoitunutta rasvaa.

        Nälän tunne aiheuttaa helposti hyvinkin käsittämättömiä ajatuksia/pelkoja, siitäkin huolimatta että ihminen täysin varmasti tietää ettei mitään vaaraa ole.


      • Anonyymi

        "Kun lisäät liikuntaa niin kieltäydy myös pienistäkin namipatukoista,"

        Ihminen joka kasvattaa omaa laardikasaansa television ja sipsipussin ääressä luopuu yhtäkkiä kaikista addiktiviisista himoistaan kun käy kiusaamassa itteensä pienellä lenkillä sun ohjeiden mukaan? Mitä seuraavaks? kun laittaa rahaa sun tilille niin alkaa laihtumaan?

        "Tein itselleni aikoinaan vuoden suunnitelman laihtua 12 kiloa eli kilon kuukaudessa.
        Jätin "haitalliset" syömiset pois ja puolen tunnin lisäliikunta päivässä.
        Tarkoituksenani oli laihtua hitaasti stressittä 250 gr eli neljänneskilo viikossa
        eli kilo kuukaudessa."

        Kuulostaa siltä, että sä et ole oikeesti edes ollu ylipainoinen. Tällä foorumilla puhutaan vähintään naisista jotka ovat 250kilosia.

        t:MatiasOskari


    • Anonyymi

      Syöminen pitäisi tapahtua useamman kerran päivässä pieniä määriä niin ettei pääse nälän tunnetta tulemaan. Nälkäisenä syö herkästi liian suuria annoksia.

      • Anonyymi

        Eli kun tämän foorumin keskiverto käyttäjä lukee sun viestin, niin se vetää pussin karkkia muutaman kerran päivässä ja sitte ihmettelee että miks läskit vaan kasvaa.

        Ei toimi

        t.MatiasOskari


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe