Sallimuksesta

Minusta ei sitten tullut uskovaista.
Hengellisyys on kiinnostanut aina, ja hieman häpeilleen tunnustan, että yhteen aikaan, lapsuudessa, luotin rukouksen voimaan niin että rukoilin herkeämättä, hiljaa mielessäni.
Luotinko minä?
Tarkemmin ajatellen kyse taisi olla pakkomielteestä joka oli minuun iskostettu ulkoa tulevalla suggestiolla, jonka kohteeksi jokainen täällä pian synnyttyään joutuu. Aluksi oli valmius omaksua kaikki minkä kanssa joutuu tekemisiin, peikot, keijukaiset, Joulupukki...miksei siis myös jumala ja Jeesus.
Sitten, pikkuhiljaa, kokemuspiiriin alkoi ilmaantua yhä enemmän n.s. todellisuudeksi miellettyjä asioita, paljastui selkeitä, ymmärrettäviä, syy-yhteyksiä. Silloin alkuaikojen mielikuvitusolennot alkoivat karista yksi toisensa jälkeen, tai vähintäänkin etsiytyä tajunnan taka-alalle omaan fakkiinsa. Aluksi muut paitsi jumala ja Jeesus.
Näillä nimittäin tuntui olevan enemmän todellista tehtävää, ne eittämättä täyttivät jonkin tilan mielessä, joka olisi olisi jäänyt tyhjäksi ilman niitä.
Ja se rukous….
Rippikoulussa sitten oli määrä vaihtaa lapsen usko aikuisen uskoksi.
Uskoa oli määrä vahvistaa tiedolla siitä mitä uskotaan ja miksi uskotaan jne. Olin vähällä selvitä rippikoulusta ilman sen kummempia kolhuja, mutta sitten, aivan lopussa pappi esitti kysymyksen, joka siihen mennessä ei ollut edes juolahtanut mieleeni.
”Oletteko koskaan ajatelleet, miksi Jumala sallii maailmassa niin paljon pahuutta?”. Näin hän kysyi.
Tämän jälkeen hän perusteli oman vastauksen teologisin sanakääntein alkaen syntiinlankeemuksesta ja päätyen ihmisluonnon turmeltuneisuuteen joka sitten aiheuttaa jne.
Siihen aikaan sattui Jehovan todistaja käväisemään meillä kotona myymässä naivistisessa tyylilajissa kirjoitettua kirjaa paratiisin uudelleen luomisesta maan päälle. Sen kauniiseen kuvitukseen sisältyi mm kuva, jossa iso, raateluhampainen leijona oli niityllä yhdessä söpön, ruohon pureskeluun soveltuvin hampain varustetun lampaan kanssa, ja kolmantena oli ihmislapsi. Tämä liittyi todella kirjan keskeiseen sisältöön, siinä havainnollistettiin Jesajan kirjan 11 : 6 - 9 sanomaa, missä kuvatunlaista tilannetta ennustetaan tulevaksi. Jakeesta 9 selviää implisiittisesti, että esmes leijonan ruokailutavat, joihin sen hampaisto erinomaisesti soveltuu, edustaisivat ”pahaa” ja ”vahinkoa”.

Silloisena ajankohtana, kuten kaikkina ajankohtina, oli käynnissä vakavan ja vaarallisen tuntuisia konflikteja eri puolilla maailmaa, Euroopassa oli meneillään Unkarin kansannousu.
Niitten uutisointi sanomalehdissäkin kuitenkin sisälsi paljo tapahtumien taustoittamista, uutiset saattoivat näkyviin, että ei mikään konflikti ollut tyhjästä syntynyt, vaan niitä edelsi tapahtumia jotka olivat johtaneet niihin, ja niitä seurasi tapahtumia, jotka johtivat niistä pois enemmän tai vähemmän pysyvästi.
Näihin kantimiin tämä juttu sitten jäi tajunnassani vuosiksi, kunnes opin antamaan sille nimen: sellaisuus.
Kun pappi esitti tuon kysymyksensä, pohdintatehtäväksi meille se kait oli tarkoitettu, huomasin itse asiassa heti, että se ei ole minun kysymykseni. En saanut sitä millään tavalla sisäistettyä, ja se on vaivannut minua lähinnä täydellisellä merkityksettömyydellään; pystyn kuin pystynkin hyväksymään tämän maailman sellaisuuden, ts. pystyn elämään sellaisuuden kanssa ymmärtäen, että se ei minun hyväksyntääni edes kysy.
Olen kylläkin etsinyt syitä siihen, miksi pappi sen kysymyksen esitti. Sama kysymys tulee nimittäin tuon tuostakin esille keskusteluissa uskovaisten kanssa.
Vastaus tähän kysymykseen on musertava: Se on teologian peruskysymys, jonka käyttövoima on dualismi,joka on uskonnon myötä pesiytynyt kulttuurimme ihmiskäsitykseen, josta joudutaan siihen, että jumala aiheuttaa kaiken kärsimyksen.
Siksi kysytään että miksi jumala sallii, kun pitäisi kysyä, että miksi me sallimme. Mutta silloin on hyäksyttävä se, että hengellisyyskin on meidän oma ominaisuutemme. Tämä trialistinen ihmiskäsitys vastaa todellisuutta ja panee meidät kysymään oikeita kysymyksiä, joilla vapautamme itsemme toimimaan muovisaasteen, liikatuotannon, luonnon kohtuuttoman riiston, atomisodan...mitä niitä uhkia nyt onkaan, torjumiseksi.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Kiitos jakamistasi ajatuksista. On aina mukava tutustua ihmisiin, jotka ajattelevat itse.
      Tuo "sellaisuus" on hyvä näkökulma. Sana avaa eteen todellisuuden sellaisena kuin se on. Useimmat tarkastelevat sitä muilta oppimansa maailmankuvan kautta ja löytävät vain asioita, jotka on sidottu toisten antamiin selityksiin. Avoimin silmin sellaisuuden kanssa eläminen on ainoa tie tosiin johtopäätöksiin.

    • Anonyymi

      Jesaja:
      45:7 minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän.

      - Jos Jumala panee kapuloita rattaisiin, paljonko sitten voi saada aikaan?

      Jesaja:
      24:1 Katso, Herra tekee maan tyhjäksi ja autioksi, mullistaa sen muodon ja hajottaa sen asukkaat.
      24:2 Ja niinkuin kansan käy, niin papinkin, niinkuin orjan, niin hänen herransa, niinkuin orjattaren, niin hänen emäntänsä, niinkuin ostajan, niin myyjän, niinkuin lainanottajan, niin lainanantajan, niinkuin velallisen, niin velkojankin.
      24:3 Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä Herra on tämän sanan puhunut.
      24:4 Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
      24:5 Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
      24:6 Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.

      • Joo, näin on kirjoitettu, oli kyllä vanhastaan tiedossani; ja sillähän se rippipappikin oman kantansa loppujen lopuksi perusteli, tosin selitysten saattelemana.
        Mutta ei tuo lopultakaan kuvasta muuta kuin sitä, millaiseksi maailman rakenne käsitettiin kirjoittajan aikana.
        Vanhempi käsitys nim. oli (sen jälkeen kun monijumalaisuudesta oli siirrytty yksijumalaisuuteen) että jumala aiheuttaa sekä pahan että hyvän. Sen jälkeen vasta on alettu sysäämään pahoja asioita enemmän Saatanan (huom, erisnimi), ja hyviä asioita enemmän jumalan (huom, ei nimi vaan titteli) aiheuttamiksi.

        En arvosta ylen korkealle tuollaisia numeroituja raamatunlauseita, ne vain kertovat esittäjänsä huonosta itsetunnosta.
        Asia on nimittäin niin kuin Bertolt Breht eräässä laulussaan runoilee: ..mmitä itse et tiedä, sitä et tiedä...." ja: "aseta sormesi joka erälle ja kysy: 'miksi tämä on äin?' Tarkista lasku, sinun täytyy se maksaa..."
        Kyllä siteerattavaa piisaa tässä maailmassa, toiset keskustelevatkin linkkejä jakelemalla.
        Mutta kertoa itse näkemyksensä omin sanoin, se on jotakin..


      • xjuippi kirjoitti:

        Joo, näin on kirjoitettu, oli kyllä vanhastaan tiedossani; ja sillähän se rippipappikin oman kantansa loppujen lopuksi perusteli, tosin selitysten saattelemana.
        Mutta ei tuo lopultakaan kuvasta muuta kuin sitä, millaiseksi maailman rakenne käsitettiin kirjoittajan aikana.
        Vanhempi käsitys nim. oli (sen jälkeen kun monijumalaisuudesta oli siirrytty yksijumalaisuuteen) että jumala aiheuttaa sekä pahan että hyvän. Sen jälkeen vasta on alettu sysäämään pahoja asioita enemmän Saatanan (huom, erisnimi), ja hyviä asioita enemmän jumalan (huom, ei nimi vaan titteli) aiheuttamiksi.

        En arvosta ylen korkealle tuollaisia numeroituja raamatunlauseita, ne vain kertovat esittäjänsä huonosta itsetunnosta.
        Asia on nimittäin niin kuin Bertolt Breht eräässä laulussaan runoilee: ..mmitä itse et tiedä, sitä et tiedä...." ja: "aseta sormesi joka erälle ja kysy: 'miksi tämä on äin?' Tarkista lasku, sinun täytyy se maksaa..."
        Kyllä siteerattavaa piisaa tässä maailmassa, toiset keskustelevatkin linkkejä jakelemalla.
        Mutta kertoa itse näkemyksensä omin sanoin, se on jotakin..

        Vaikkei sinusta uskovaista tullutkaan, tuohon hyvän ja pahan problematiikkaan joutunet kuitenkin käytännön elämässä puuttumaan. Mihin perustat hyvät valinnat?


    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus!

      Miksi me sallimme? Miksi me siis sallimme pahan, on se kysymys. Onhan meillä vapaa tahto ja vapaa valinta, ja kuuleman mukaan olemme lajinakin tietoinen itsestämme.

      • Anonyymi

        Missä teillä on vapaa tahto? Mikä vimma ihmisillä on haaveilla, kuvitella vapaata tahtoa? Jos olisi vapaa tahto, mitä sitten; onko tahtosi aina toteutunut? Miksi pauhaatte tahtomisesta, niin kuin se sinällään jo olisi erinomaisen autuasta?

        Raamatussa Aatamille ei julistettu vapaata tahtoa, vaan SINÄ PÄIVÄNÄ kun (alkutekstin mukaan voidaan tulkita kun) syöt siitä puusta, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä teillä on vapaa tahto? Mikä vimma ihmisillä on haaveilla, kuvitella vapaata tahtoa? Jos olisi vapaa tahto, mitä sitten; onko tahtosi aina toteutunut? Miksi pauhaatte tahtomisesta, niin kuin se sinällään jo olisi erinomaisen autuasta?

        Raamatussa Aatamille ei julistettu vapaata tahtoa, vaan SINÄ PÄIVÄNÄ kun (alkutekstin mukaan voidaan tulkita kun) syöt siitä puusta, jne.

        Kenen tahdosta tuos soopasi kirjoitit, äitisikö käski vaiko kuka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen tahdosta tuos soopasi kirjoitit, äitisikö käski vaiko kuka?

        Kristinuskon palstoilla jos kirjoitellaan, luulisi, että kirjoittajat tietävät jotain edes sellaisesta käsitteestä kuin kaikkivaltias. Että on joku, joka hallitsee kaiken. Oletko sinä luterilainen, ja lausunut sellaista uskontunnustusta, ja miksi sitten pauhaat "vapaata" tahtoa kristinuskon palstalla? Mitä vapaata ihmisillä on, jos Jumala kaiken hallitsee?


    • Anonyymi

      Vastaus on hyvinvointivaltio eli sana joka voi tarkoittaa mitä tahansa.
      Siksi ihmiset ovat typeryksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe