Kyllästynyt mm. Vattefallin mainostamaan fossiilivapaaseen energiaan, ja koska sähkösopimukseni on juurikin ko. firman kanssa, niin ajatellut vaihtaa firmaa. Eli siis mikä sähkön toimittajataho pystyisi takaamaan että kiinteistööni toimitetaan varmasti fossiilisilla polttoaineilla tuotettua, puhdasta energiaa? Miten todeta mitä sähköä tai miten tuotettua sieltä pistorasiasta tulee? Ei ainakaan sähköinsinöörin koulutuksella sitä pysty erottamaan...
Ei-fossiilivapaa energia
11
250
Vastaukset
Järkevintä olisi ostaa sellaiselta toimittajalta, joka ei kerro sähkönsä alkuperää, eikä näin ollen maksa turhaan alkuperätakuista. En vaan tiedä, onko sellaisia enää.
Kun solmin sähkösopimuksen, sain toimittajalta ilmoituksen, että saan 100 %:sta vesisähköä (pistorasiastani tulee ehkä alle 1 % vesisähköä). Tunsin tulleeni petetyksi. Varmaan joku norjalainen firma oli saanut osan sähkölaskustani. Norjalaisethan ei itse sertifikaatteja halua, joten niitä riittää vietäväksi kaikkialle ETA-maihin. Onneksi kokonaishinta oli silti kilpailukykyinen energiaviraston hintalaskurin mukaan.- Anonyymi
Minulla on Täysydin-sähkösopimus, koska haluan puhdasta hiilivapaata sähköä myös silloin kun ei tuule. Voinko olla varma, että saamani sähkön seassa ei ole tuulisähköä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on Täysydin-sähkösopimus, koska haluan puhdasta hiilivapaata sähköä myös silloin kun ei tuule. Voinko olla varma, että saamani sähkön seassa ei ole tuulisähköä ?
Kyllä se on sekasähköä minkä jakeverkosta saatte. Kaikki muu mainostus on vain konsti saada joku maksamaan ylimääräistä voittoa tekemään.
Anonyymi kirjoitti:
Jos asut lähellä tuulivoimalaa, ja tuulee kovasti, saatat saada pistorasiastasi vähän tuulisähköäkin. Mutta mitä se haittaa, tuulisähköhän on ihan yhtä hyvää ja puhdasta kuin ydinsähkökin.
Vattenfall käyttää mainoksessaab kiertoilmaisua "fossiilivapaa", kun ei ole kanttia sanoa, että "ydinvoimaa".
- Anonyymi
Eikös tämä juttu mene jotenkin niin, että jokainen sähkönmyyjä saa myydä tietyllä tavalla
tuotettua (aurinko-,tuuli-, vesi-, ydin-) sähköä vain sen verran kuin sitä itse tuottaa tai ostaa.
Loppukäyttäjälle se tuntuu kaikki ihan samalta, eli kyllä ne verkossa sekaisin menevät.
Sitä en tiedä, valvooko tätä asiaa joku ja millä tavalla, finngrid voisi tähän tietää vastauksenLyhyt selostus löytyy Energiaviraston sivuilta
https://energiavirasto.fi/sahkon-alkupera
ja siitä pääsee eteenpäin vaikkapa Fingridin tarinoihin. Energiaviraston sivuilta kannattaa ehdottomasti lukea viimeisin jäännösjakaumaselostus, niin saa tämän paperikaupan roolin sisäistettyä paremmin.
Kyseessä on EU/ETA alueiden byrokraattinen sekamelska, jolla on hyvin vähän mitään käytännön merkitystä. Lyhyesti suomalainen sähkönmyyjä voi ostaa alkuperätäkuunsa mistä tahansa Euroopasta, Venäjäkin ilmoittaa sähkönsä alkuperän. Jos vielä alkuperätakuiden hintatiedotkin olisivat julkisia, järjestelmän toimivuudeta voisi muodostaa jonkinlaisen kuvan. Nyt takuut myydään "tiskin alta". Luulen, että ne ei paljon maksa.
- Anonyymi
No joo hommahan menee niin että viherhippikommunisti luulee että saa pelkkää vihersähköä pistorasiasta. Mutta silloin siellä pitäisi olla filteri joka tunnistaa hipille sopivan sähkön ja tukkii fossiilisähköltä kulku tien, mutta kun sellaista filtteriä ei voi keksiä, kun sähköelektronit on samanlaisia kaikki.
Joten viherhippi on sitten sekakäyttäjä...niin kuin useimmat viherhipit. - Anonyymi
Kaikki saavat käyttöönsä sekasähköä yleisestä jakeluverkosta.Pyytäkää sähköntoimittajalta halvin mahdollinen tarjous. Jos joku haluaa maksaa ylihintaa, niin se on hänen asiansa.
- Anonyymi
Ja nyt ollaan tilanteessa, että turha maksaa liikaa.
Päästöttömän sähkön tuotannon osuus Suomessa on nyt 94 % kokonaistuotannosta ( vuoden 2023 luku). Alla listaus, miten siihen on päästy.
Sähkön tuotanto,hiilidioksidipäästöt:
• 2,5 Mt vuonna 2023*
• 4,1 Mt vuonna 2022
• 4,7 Mt vuonna 2021
• 6,9 Mt vuonna 2015
• 19 Mt vuonna 2010
https://energia.fi/tiedotteet/sahkovuosi-2023-puhdas-sahkontuotanto-kasvoi-paastot-ja-hinnat-romahtivat/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nyt ollaan tilanteessa, että turha maksaa liikaa.
Päästöttömän sähkön tuotannon osuus Suomessa on nyt 94 % kokonaistuotannosta ( vuoden 2023 luku). Alla listaus, miten siihen on päästy.
Sähkön tuotanto,hiilidioksidipäästöt:
• 2,5 Mt vuonna 2023*
• 4,1 Mt vuonna 2022
• 4,7 Mt vuonna 2021
• 6,9 Mt vuonna 2015
• 19 Mt vuonna 2010
https://energia.fi/tiedotteet/sahkovuosi-2023-puhdas-sahkontuotanto-kasvoi-paastot-ja-hinnat-romahtivat/Ja vielä kun muistaa että tuontisähkö Ruotsista ja Norjasta on vesivoimaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279