Raamatun Jumala on kolmiyhteinen

RAAMATUN JUMALA ON KOLMIYHTEINEN JUMALA

unknown (800 x 1423)

Huomenta Patmos-ystävä,

Pyydän sinua tänä aamuna kanssani syventymään Raamatun opetukseen Jumalan kolmiyhteydestä. Tämä on yksi tärkeimpiä kristinuskon oppeja.

Vaikka se voi ensisilmäyksellä vaikuttaa teologiselta Rubikin-kuutiolta, siihen tutustuminen on vaivan arvoista. Se rikastuttaa valtavasti ymmärrystämme Jumalasta, pelastuksesta, evankelioinnista ja henkilökohtaisesta rukouselämästä.

Palaan näihin käytännön johtopäätöksiin tulevissa aamukirjeissä, kunhan olen kerrannut kanssasi kolminaisuusopetuksen perusteet tässä ja muutamassa tulevassa kirjeessä.

Ennen kuin tarkastelemme sitä, mistä raamatunjakeista oppi kumpuaa, on syytä määritellä mistä kolminaisuudessa on kyse ja mistä ei.

Aloitetaan.

Kristillinen käsitys Jumalan kolmiyhteydestä on lyhyesti muotoiltuna tämä:

Jumala on olemuksensa puolesta yksi ainoa. Tässä Jumalan ainoaa laatuaan olevassa yhdessä olemuksessa on kolme toisistaan identifioitavissa olevaa tasavertaista jumalallista persoonaa: Isä, Poika, Pyhä Henki.

• Ei ole kolmea Jumalaa, vaan yksi (1 Kor. 8:4-6).

• Ei ole yksi jumalallinen persoona, vaan kolme (Matt. 3:16-17; 28:19).

• Isä ei ole Poika, Poika ei ole Isä, eikä Pyhä Henki ole Isä eikä Poika.

• Mutta Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat Jumala.

Kun sanon, että Jumalan olemus on ainoa laatuaan, tarkoitan sitä, että Jumala poikkeaa olemuksensa puolesta siitä, mikä meille on tuttua luomakunnassa. Hänhän on kaiken luoja, eikä siksi voi itse olla aineellinen luotu olento (tämä muuten vastaa rippikoululaisten kysymykseen: Kuka sitten loi Jumalan? Vastaus: Ei kukaan. Jumala on aina ollut olemassa).

Mutta emme saa unohtaa, että Jumalan olemus ei automaattisesti ole pääteltävissä rinnastamalla se ihmisen olemukseen. Jos kysyisin, montako persoonaa on kynässä, vastaisit, että tyhmä kysymys, ei yhtään. Miksi? Koska kynä ei ole ihminen. Sen olemus on kynän olemus. Ihminen ja kynä kuuluvat eri kategorioihin.

Koska Jumala ei ole ihminen ei Hänen jumalallinen olemuksensa ole sama kuin ihmisen olento (nyt en puhu Pojan lihaan tulemisesta, inkarnaatiosta). Miksi tämä on hyvä pitää mielessä? Kun kysymme vaikka: ”MitenJumala voi olla yksi ja kolme persoonaa yhtä aikaa?” me järkeilemme helposti, että koska yksi ihmisolento on aina yksi persoona, täytyy Jumalankin olentona olla samanlainen. Siis yksi persoona.

Kuinka me tiedämme, millainen Jumala on? Raamatun, Jumalan oman ilmoituksen valossa. Raamatun mukaan Jumala on KolmiYkseys. Ensi viikon maanantaikirjeessä syvennymme lähemmin siihen, mitä Raamattu sanoo. Lueskele ja pohdiskele siihen saakka edellä kirjoittamaani. Voit myös kirjoittaa minulle ja kertoa mitä ajatuksia yllä kirjoittamani sinussa herättää.

Siihen saakka:

"Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja
Jumalan rakkaus ja
Pyhän Hengen osallisuus
olkoon kaikkien teidän kanssanne."
2 Kor. 13:13

12

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos näin väität, niin ymmärrätkö sitten sen, että mitätöit Raamatusta VALTAVAN MÄÄRÄN JAKEITA, missä puhutaan koko ajan jumalan pojasta, joka on jumalan LUONA, HELMASSA jne.
      Lisäksi, jeesus puhuu koko ajan ISÄSTÄÄN, RUKOILEE ISÄLTÄÄN VOIMIA ihan viimeiseen hengen vetoon asti, ristillä ollessaan!

Olen lukenut raamatun läpi 22 kertaa elämäni aikana, että sana on tuttua, en puhu siitä mitä olen kuullut raamatussa olevan.
      Minusta tuntuu, että sinä puhut vain siitä mitä olet kuullut raamatussa olevan.
      Se on monelle kristitylle ainoa mahdollisuus, jos ei viitsi lukea raamattu, kuin sieltä täältä!
      Tämä on myös yksi syy siihen, että suomessa on kymmeniä eri lahkoja.......ei olisi, jos ihmiset alkaisivat itse toteamaan raamatunvastaisuudet.....niitä ei tiedosta, jos raamatun sana on tuntematon vähäisen lukemisen takia.
      Toivottavasti tarkistat kantaasi raamatun sanaa vedoten, nyt kantasi on JYRKÄSTI sanaa vastaan.

• Anonyymi

"Jumalan poika" alkaa jo jouluevankeliumista, kun asia ilmoitetaan.
        Todellinen luonto paljastetaan myöhemmin.
        Esim. Tiitus 2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä

Tuo "Poika" selitetään erikseen myöskin, "otti orjan osan" filippiläiskirjeessä.

Ja huipentumana, sanoisi, 2 Korintt. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

Vartiotorniuskonnossa on kopsattuna adventisteilta, että Jeesus on enkeli Mikael.
        Sen jehoova siis tappaa viattoman enkelin ristillä, ja vartiotorni saa kirjoittaa: nyt on ihminen vapahdettu

(adventistit ovat virheen huomanneet, nöyrtyneet poistamaan sen)

• Anonyymi

Vanhantestamentin JHVH (Jehova) on uudentestamentin Jeesus.
        Niin se on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhantestamentin JHVH (Jehova) on uudentestamentin Jeesus.
        Niin se on.

Älä höpötä.
        Vanhan testamentin Isäimme Jumala ei ole Uuden testamentin Jeesus!

Vanhan testamentin Isäimme Jumala oli Kristuksessa Jeesuksessa! Tuon esikuva on Genesis 18 luku kokonaan.Aamen.

• Anonyymi

Mutta Datsun on nelitahtinen, Wartburg kaksitahtinen.

• Anonyymi

Mulla kävi joskus moottori kolmella pytyllä. mut sitte se korjattiin. Kipinätkin meni mihin sattu, et ei se oikein kauniisti hyrrännyt ja jätti sitten tien poskeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla kävi joskus moottori kolmella pytyllä. mut sitte se korjattiin. Kipinätkin meni mihin sattu, et ei se oikein kauniisti hyrrännyt ja jätti sitten tien poskeen.

Mulla oli mopossa yksi pytty ja hyvin toimi kesät talvet. Bensaa piti laittaa säännöllisesti tankkiin, muutoin olis jättänyt tien poskeen.

• Anonyymi

Moi kaikille!

Alkupeäisen Jumalan sanan allegorinen tulkinta sotki ja toi raamattuun oikean Jumalan lisäksi mielikuvajumalan. Joten raamatussa on Jumalan oppi ja Saatanallisen valheen oppi , ihmisoppi.

Allegorinen Jumalan sana tulkinta alkoi 200-luvulla Rooman kirkkoisien toimesta. Allegorisen sanatulkinnan perusta on että Kristus on "Sana".
      Tuo perusta on täysvalhe, eli toisinsanoen valhe on että
      Jeesus Kristus=Sana=Jumalan Poika= Sana tuli lihaksi= Messias=Kaiken luoja=Raamatun sana on Jumalan sanaa=Totuus jne. !

Seuraavassa ote Helsingin yliopiston Kriittisen Raamatuntutkimuksen sivuilta lainattua tekstiä, laatinut Petri Luomanen.

"Varhainen vaihe antiikista keskiajan loppuun
      Varhaisvaiheelle oli tyypillistä, että Raamatun katsottiin edustavan ajatonta jumalallista ilmoitusta, johon kirkon opetus ja käytäntö suhteellisen ongelmattomasti perustuivat. Silti myös tuolloin tehtiin yksittäisiä kriittisiä havaintoja. Lähinnä nämä liittyivät eri kirjoitusten apostolisuuteen ja samalla tietysti myös laajempaan kysymykseen kaanonin rajoista.
      Esimerkiksi Origenes asetti kyseenalaiseksi Heprelaiskirjeen periytymisen Paavalilta ja piti kirjoittajana joko Luukasta tai Clemens Roomalaista. Origeneen oppilas Dionysios Aleksandrialainen puolestaan katsoi tyylin ja kielen perusteella, että Johanneksen ilmestys ei voi olla Johanneksen kirjoittama. Kyseessä oli siis samantapainen historiallinen argumentti, jota käytetään myös nykyään. Keskustelussa kirjoitusten apostolisuudesta Origenes ja Dionysios Aleksandrialainen olivatkin ilmeisesti metodisesti omaa luokkaansa (näin Kümmel).
      Vallitsevana metodina oli kuitenkin allegorinen selitystapa, joka antaa selittäjälle varsin vapaat kädet. Allegorisessa selityksessä kirjoituksilla katsottiin olevan enimmillään neljä toisiaan täydentävää merkitystä: kirjaimellinen, allegorinen, moraalinen ja anagoginen (eli perimmäinen hengellinen) merkitys."
      Petri Luomanen kirjoittaa että " Luther hylkää allegorisen selityksen ja korostaa yhtä kirjaimellista merkitystä."

Nuo ko. kirkonmiehet lisäsivät raamattuun runsaasti valhetta! Ja toivat raamattuun tuon mielikuvajumalan Isä, Poika ja Pyhä Henki! Kaikki nuo lisäykset tulee poistaa ramatuista yliviivaamalla kaikki valhejakeet!

Kirkastakoon tuossa ed. kaikki kirjoitettu Isä Jumalaa ja Jeesusta Kristusta meidän Herraamme!

Hän, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Israelin Jumala ja Uudestisyntyneitten Jumala on nyt laittanut kauttani sanan liikkeelle:
      ”..niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Aamen.

Lisään vielä vähäsen. Kiitos Sinulle avaavasta kommentista!

Raamatussa on valhetta!

Seuraavasti löytyy mm……..

Meillä on vain yksi luoja Isiemme Jumala Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin ja Israelin ja Uuden liiton uudestisyntyneitten Jumala. Ei ole rinnalla toista Jumalaa jota hebrealaiskirje opettaa Isä=Jumalan Poika=Pyhä Henki ja että kaikki nuo kolme persoonaa ovat olleet iankaikkisuudessa! Alussa Genesis ei kerro mitään tuosta jumalasta ....50 lukua genesis asiaa ja vuosia kuluu tuossa 2300 vuotta eikä sanaakaan iankaikkisesta Jumalan Pojasta ja iankaikkisesta Pyhästä Hengestä! Kyllä Isiemme Jumala on rehellinen ja olisi maininnut jotain. Olisi puhunut Pojalleen edes jotain! ja myös Poika olisi puhunut jotain profeetoille, mutta ei yhtään mitään sanomanvaihtoa keskenänsä. Hiljaista on! Joten koko Johanneksen evankeliumin alku 18 jaetta on ihmisoppia ja evankeliumi alkaa jakeesta 19. Valheellista sanaa on seuraavissa luvuissa 2-6 Jumalan Pojasta ja Joh 3:16 tulee tuolla tavalla todistetuksi ihmisiopiksi! Samoin Johanneksen kirjeet, jotka rakentuvat tuohon evankeliumin jakeisiin 1-18. ja monta muuta asiaa jotka perustuvat tuohon että Sana on Jumalan Poika=Messias=Jeesus Kristus= Raamatun sana on Jumalan sanaa=Sana on totuus. Ja tietysti myös tuo Jeesuksen kaksiluonto -oppi osoittautuu ihmisopiksi jota kaikki kirkot Suomessa opettavat kuitenkin. Hävetkää! On lisätty raamattuun mielikuvajumala, joka on syntiä!
      Tuota ei ole Isiemme Jumala tahtonut eikä missään ole ilmoittanut eikä Profeetat tuota todista!

Kirkastakoon tuossa ed. kaikki kirjoitettu Isä Jumalaa ja Jeesusta Kristusta meidän Herraamme!

Hän, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Israelin Jumala ja Uudestisyntyneitten Jumala on nyt laittanut kauttani sanan liikkeelle:
      ”..niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Aamen.

Jes 55. Sana on abstrakti käsite!

• Anonyymi

Keskustelin ort.papin kanssa tästäkin aiheesta. Parempi kun ei edes yritä ymmärtää koko asiaa.Elää Isien opetuksen mukaista elämää.

• Anonyymi

Moi!
        Lisään vielä.

Ehdotan ratkaisuna nykypäivän sekavaan tilanteeseen kaikista kirkoista ja kaikkien kirkkojen tavoista ja kaikkien kirkkojen periaatteista seuraavaa.

Ratkaisu. Uskon teko. Parannuksen teko.
        Ratkaisu koskee kaikki protestanttisia kirkkoja ja kirkko-nimeä kantavia kirkkoja.
        Käytetään Meidän henkilökohtaista päätösvaltaa siten, että Me itse perkaamme juurineen pois Uskostamme kaikki kirkkotiet, kirkonmiesten toimivallan, eri nimisten ihmisten opit ja raamattujen manipulaatiot Isän Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan oppi- uskomme ja Oman hyvän siunatun elämämme ja Oman ylöstempauksemme tähden! Matt. 15:13….Matt. 15:8-9…kyse on tuossa Suomen kansasta. Kirkkoteiltä ei ketään ylöstemmata!

Protestanttisia suuntauksia ovat wikipedian mukaan:
        Reformoituja (ml. reformoidut kirkot, presbyteerikirkko, puritanismi, yhdistyneet kirkot).
        Anglikaaneja
        Adventistit
        Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit)
        Anglikaanit
        Baptistit
        Helluntailaiset
        Hugenotit
        Luterilaiset
        Metodistit
        Pelastusarmeija
        Reformoidut (kalvinismi)
        Vapaakirkkolaiset
        Jehovat

Tuossa on listassa iso joukko kirkkoja ja suuntauksia joita kirjoitukseni koskee. Älkää missään tapauksessa tuohon joukkoon menkö, vaan ensin on omat ykkösasiat: ottakaa vastuu omasta itsestänne, oppikaa uskomaan, tehkää parannus ja ottakaa Elämällenne uusi suunta Jumalan valtatielle.

Uusi suunta Jumalan Valtatiellä. Uudestisyntyminen ja Uusi luomus ja Uusi elämä.
        Menkää uskovien kasteelle apostolien opetuksen mukaan ”Jeesuksen Kristuksen nimeen” ja täyttykää Jumalan hengellä ja Jumala alkaa ohjata Sinua Meitä Jes. 30:18, 20-22, Jes.41:10, Ps. 37:23, Jes. 42:16, Ps. 32:8, Snl. 3:5-6, Ps. 25:9. Room. 12.

Jumalan antama lupaus Sinulle!
        ”Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon” Jer. 29:11-13

”Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!” Matt. 4:17

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moi!
        Lisään vielä.

Ehdotan ratkaisuna nykypäivän sekavaan tilanteeseen kaikista kirkoista ja kaikkien kirkkojen tavoista ja kaikkien kirkkojen periaatteista seuraavaa.

Ratkaisu. Uskon teko. Parannuksen teko.
        Ratkaisu koskee kaikki protestanttisia kirkkoja ja kirkko-nimeä kantavia kirkkoja.
        Käytetään Meidän henkilökohtaista päätösvaltaa siten, että Me itse perkaamme juurineen pois Uskostamme kaikki kirkkotiet, kirkonmiesten toimivallan, eri nimisten ihmisten opit ja raamattujen manipulaatiot Isän Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan oppi- uskomme ja Oman hyvän siunatun elämämme ja Oman ylöstempauksemme tähden! Matt. 15:13….Matt. 15:8-9…kyse on tuossa Suomen kansasta. Kirkkoteiltä ei ketään ylöstemmata!

Protestanttisia suuntauksia ovat wikipedian mukaan:
        Reformoituja (ml. reformoidut kirkot, presbyteerikirkko, puritanismi, yhdistyneet kirkot).
        Anglikaaneja
        Adventistit
        Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit)
        Anglikaanit
        Baptistit
        Helluntailaiset
        Hugenotit
        Luterilaiset
        Metodistit
        Pelastusarmeija
        Reformoidut (kalvinismi)
        Vapaakirkkolaiset
        Jehovat

Tuossa on listassa iso joukko kirkkoja ja suuntauksia joita kirjoitukseni koskee. Älkää missään tapauksessa tuohon joukkoon menkö, vaan ensin on omat ykkösasiat: ottakaa vastuu omasta itsestänne, oppikaa uskomaan, tehkää parannus ja ottakaa Elämällenne uusi suunta Jumalan valtatielle.

Uusi suunta Jumalan Valtatiellä. Uudestisyntyminen ja Uusi luomus ja Uusi elämä.
        Menkää uskovien kasteelle apostolien opetuksen mukaan ”Jeesuksen Kristuksen nimeen” ja täyttykää Jumalan hengellä ja Jumala alkaa ohjata Sinua Meitä Jes. 30:18, 20-22, Jes.41:10, Ps. 37:23, Jes. 42:16, Ps. 32:8, Snl. 3:5-6, Ps. 25:9. Room. 12.

Jumalan antama lupaus Sinulle!
        ”Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon” Jer. 29:11-13

”Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!” Matt. 4:17

Anonyymi Tänään 16:26

" Luther hylkää allegorisen selityksen ja korostaa yhtä kirjaimellista merkitystä."
        -Vartiotorni on kirjoittanut Lutherin jehovantodistajaksi. Luther on tullut tunnetuksi Pyhän kolminaisuuden opin korostamisessa hyödyllisenä apuna Raamatun ilmoituksen ymmärtämisessä.

"Nuo ko. kirkonmiehet"
        -Siis ketkä ?

" lisäsivät raamattuun runsaasti valhetta!"
        -Tarkoitat varmaan vartiotorniseuraa. Turunen on ottanut kirjaansa kymmenisen oppineen lausunnot heidän "UM-Raamattunsa" väärennösluoneesta.
        Mukana Baclayn lausunto, jonka vartiotorni on edelleen väärentänyt muotoon että Barclay muka kehuisi väärennöstä. Lue ja hämmästy. Turusen saat kirjastotasi.

• Anonyymi

Moi!

Lisäys.

Tuossa kommentissa "nuo kirkonmiehet" tarkoittaa Rooman kirkonmiehiä 200-300 luvuilla jKr, kreikkalaisia kirkkoisiä Klemens, Origenes ja Athanasios Aleksandrialaista ja Eusebios Kesarealaista.

Raamatulla tarkoitetaan myös suomalaista Kirkkoraamattua, jossa edm. kirkonmiesten Jumalan sanan allegoriset tulkinnat ovat myös kirjoitettu . Kirjoitetuja valhetulkintoja ovat Kristus on "Sana" jne.

Todisteita KR 33/38.
        JES. 55:11, HES. 12:28, LUUK. 8:11, JOH. 6:63, HEBR. 4:12, 1 PIET. 1:23, 2. PIET. 3 : 5-6, JAAK. 1:18 Tuossa on raamatunjakeita runsaasti ja ovat Jumalan opin todisteita, että sana on abstrakti käsite, eikä se ole persoona eikä se ole henkilö. MOT.

Joten "sana" ei ole erisnimi, ja "sana" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella lauseen keskellä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5043
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      105
      2575
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      1984
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      580
      1910
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      115
      1634
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      68
      1240
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      37
      1198
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1038
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1017
    10. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1009
    Aihe