Yksityistiet

Anonyymi

On yksityistielaki, joka määrittelee tien ylläpitomaksuja. Onko kokemusta miten tarkasti maanmittauslaitoksen ohjeilla tieisännöitsijät saavat yksiköt kohdalleen?

Esim. asuinkiinteistölle yksiköt painoluvun 1100 mukaan. Onko sitten mitään ylärajaa tien käytölle?

https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf
"ASUINKIINTEISTÖ 1100 TONNIA/ASUNTO Asunnolla tarkoitetaan ruokakuntaa. Painolukua laskettaessa on oletettu, että ruokakunnalla on enintään kaksi autoa. Painoluku sisältää jätekuljetukset sekä kaikille osakkaille yhteisten palvelujen kuljetukset (esim. posti, koululaiskuljetukset)."

Lomakiinteistö:
"A. Kesäkäyttö 200–350–500 tonnia/lomakiinteistö Suosituksen alarajan arvoa käytetään esim. silloin kun lomakiinteistöllä
oleskellaan 1–3 viikon ajan. Ylärajan arvoa käytetään kun lomakiinteistöä käytetään 4–5 viikon ajan kesällä sekä useina viikonloppuina keväisin ja syksyisin. Kesäkäyttö ei edellytä tien talvikunnossapitoa.
B. Ympärivuotinen käyttö 600–900 tonnia/lomakiinteistö Lomakiinteistöllä käydään usein ja se on ympärivuotisessa käytössä. Suosituksen alarajan arvoa käytetään esim. kun lomakiinteistöllä oleskellaan 4–5 viikkoa kesällä ja lähes joka viikonloppu muuna aikana. Ylärajan arvoa käytetään silloin kun lomakiinteistö on ns. kakkosasunto."

Lomakiinteistölle näyttää tulevan yksiköitä mökillä olosta vaikka ajamisen luulisi olevan yksiköiden perusta. Miten yksiköinti on toteutunut?

15

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onpas täällä hiljaista. Tokkopa nuo kategoriat tarkkoja tuloksia antavat. Niillä lienee kaksi tarkoitusta: Tehdä yksiköinti tieisännille helpoksi (vähän aikaa vieväksi) ja lisätä yksiköitä tien pienkäyttäjille.

      • Anonyymi

        Painoluvut sisältävät myös jäteauton tienkäytön. Mitään jäteautoa silti meillä käy, itse viedään jätteet keräyspaikalle muun asioinnin ohessa. Että sellaista tasapuolisuutta .


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotakin periaatteellista on tuolla https://keskustelu.suomi24.fi/t/15814691/yksityistielaki-voimassa

        Painoluvut kuuluvat Maanmittauslaitoksen suosituksiin ja suositusten mukaisiin tieyksikköjen valintoihin. Painolukujen ryhmittely antaa summittaisia, keskiarvoisia tieyksikköjakoja.

        Yksityistielaki antaa laskentaohjeen, joka on paljon tarkempi määrittämän tieyksikköjaon tieosakkaiden kesken.

        Suomen tieyhdistys koettaa selittää ja antaa sovellusohjeita varsinkin Maanmittauslaitoksen suosituksiin, jotka eivät kovinkaan tarkasti noudata Yksityistielakia.
        Esim. Suomen Tieyhdistyksen ohje: "Käyttömaksu on muulle kuin tieosakkaalle määrätty maksu yleensä tilapäisestä tienkäytöstä.", on harhaanjohtava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painoluvut kuuluvat Maanmittauslaitoksen suosituksiin ja suositusten mukaisiin tieyksikköjen valintoihin. Painolukujen ryhmittely antaa summittaisia, keskiarvoisia tieyksikköjakoja.

        Yksityistielaki antaa laskentaohjeen, joka on paljon tarkempi määrittämän tieyksikköjaon tieosakkaiden kesken.

        Suomen tieyhdistys koettaa selittää ja antaa sovellusohjeita varsinkin Maanmittauslaitoksen suosituksiin, jotka eivät kovinkaan tarkasti noudata Yksityistielakia.
        Esim. Suomen Tieyhdistyksen ohje: "Käyttömaksu on muulle kuin tieosakkaalle määrätty maksu yleensä tilapäisestä tienkäytöstä.", on harhaanjohtava.

        En nyt ihan heti tuota harhaanjohtavuutta löytänyt tarkemmin https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Tieyhdistys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painoluvut kuuluvat Maanmittauslaitoksen suosituksiin ja suositusten mukaisiin tieyksikköjen valintoihin. Painolukujen ryhmittely antaa summittaisia, keskiarvoisia tieyksikköjakoja.

        Yksityistielaki antaa laskentaohjeen, joka on paljon tarkempi määrittämän tieyksikköjaon tieosakkaiden kesken.

        Suomen tieyhdistys koettaa selittää ja antaa sovellusohjeita varsinkin Maanmittauslaitoksen suosituksiin, jotka eivät kovinkaan tarkasti noudata Yksityistielakia.
        Esim. Suomen Tieyhdistyksen ohje: "Käyttömaksu on muulle kuin tieosakkaalle määrätty maksu yleensä tilapäisestä tienkäytöstä.", on harhaanjohtava.

        Selvitystä: Yksityistielaissa: Jos tieosakas käyttää tietä tilapäisesti tavalla, joka huomattavasti poikkeaa siitä, mikä on otettu huomioon tieyksikköjä määrättäessä, voidaan tällaista tilapäistä tienkäyttöä varten määrätä arvioitua tien käyttöä vastaava käyttömaksu. Maksu voidaan määrätä takautuvasti enintään kolmen vuoden ajalta määräämisajankohdasta lukien.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560#Pidp447205952 38 §.

        Tienkäyttömaksu on siis määrättävissä myös tieosakkaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvitystä: Yksityistielaissa: Jos tieosakas käyttää tietä tilapäisesti tavalla, joka huomattavasti poikkeaa siitä, mikä on otettu huomioon tieyksikköjä määrättäessä, voidaan tällaista tilapäistä tienkäyttöä varten määrätä arvioitua tien käyttöä vastaava käyttömaksu. Maksu voidaan määrätä takautuvasti enintään kolmen vuoden ajalta määräämisajankohdasta lukien.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560#Pidp447205952 38 §.

        Tienkäyttömaksu on siis määrättävissä myös tieosakkaalle.

        "voidaan tällaista tilapäistä tienkäyttöä varten määrätä arvioitua tien käyttöä vastaava käyttömaksu" Siis voidaan. Ei ole pakko ja juntan jäsenet voivat ajella toisten laskuun. Että sellainen "laki".


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Uusikin yksityistielaki on poikkeuslaki, mikä tarkoittaa perustuslain jonkin kohdan rajattua muuttamista. Varsinkin pienen tieosakkaan asemaa on huononnettu ja yksityistiekunnan sidosryhmien (esim. vakuutusyhtiöt, asianajoyritykset) asemaa vahvennettu tekemällä "reikiä" perustuslain säätämään tasavertaisuuteen.

        Ja noita reikiä on paljon: Ks. esim. Antero Jyränki, Valta ja vapaus, II painos Helsinki 1998 s. 239 ss. ja Saraviita, emt. s. 88 s. Jyrängin laskelman mukaan 1919 hallitusmuodon voimassaollessa vuodenvaihteeseen 1997/98 mennessä poikkeuslakeja on säädetty noin 850, joista vajaat kaksisataa oli edelleen voimassa (s. 247). https://www.edilex.fi/lakimies/2225.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusikin yksityistielaki on poikkeuslaki, mikä tarkoittaa perustuslain jonkin kohdan rajattua muuttamista. Varsinkin pienen tieosakkaan asemaa on huononnettu ja yksityistiekunnan sidosryhmien (esim. vakuutusyhtiöt, asianajoyritykset) asemaa vahvennettu tekemällä "reikiä" perustuslain säätämään tasavertaisuuteen.

        Ja noita reikiä on paljon: Ks. esim. Antero Jyränki, Valta ja vapaus, II painos Helsinki 1998 s. 239 ss. ja Saraviita, emt. s. 88 s. Jyrängin laskelman mukaan 1919 hallitusmuodon voimassaollessa vuodenvaihteeseen 1997/98 mennessä poikkeuslakeja on säädetty noin 850, joista vajaat kaksisataa oli edelleen voimassa (s. 247). https://www.edilex.fi/lakimies/2225.pdf

        Poikkeuslakeja Aatukin käytti - tulokset tunnetaan.


      • Anonyymi

        Yksityisteitä pyrkii säätelemään myös Suomen Tieyhdistys, jonka jäseniä ovat mm.
        Yhteisöjäsenet kattavat laajalti alalla toimivia yrityksiä, viranomaisia, järjestöjä, kuntia ja kaupunkeja sekä yksityisteiden tiekuntia.

        Tietänevätkö yksityisteistä mitään?


    • Anonyymi

      Kaikille osakkaille ei kokouskutsua aina lähetetä - olen itse havainnut.

      Mistä saa tiekunnan osakkaiden yhteystiedot, kun tiekunta ei niitä luovuta?

    • Anonyymi

      SATUTUOKIO (merkit vähissä)
      Pukki ajeli avaruudessa ja kohta laskeutui pienen majan tielle. Tien elektronit ilmaisi alakuloa . Tuollaista oli jo supersoonisella alueellakin Pukki skannasi Higgsin bosoneita Uranuksen kehältä.
      Jaahah, tässä ajetaankin tiekunnan tiellä. Tajuntaan tulvi lain valmistelu:
      Elinkeinoelämä, valtio, yksityiset, kaikki köyhiä. 60- luvulla alettiin siirtää kuljetuksia rautateiltä kumipyörille. Nyt halutaan siirtää kumipyöriltä rautapyörille.
      Ei. Onhan maassa yksityisteitä ja vielä monta kertaa pitemmästi.
      Käytetään yksityisteitä. Tieosuuskuntien osakkaat saattavat kyllä kimpaantua ulkopuolisten ajelusta. No, tehdään sitten sellainen laki, että tietä voi käyttää eikä siitä ole pakko maksaa. Duoda, perustuslakia on jotenkin muutettava, se höpäjää yhdenvertaisuudesta.
      Aatu ratkaisi ongelmia teettämällä perustuslain yli lakeja – poikkeuslakeja. Mutta Suomessa ei ole Aatua, vai onko?
      Mikä taho voisi tehdä sellaisen lain, ettei yksityisteiden käytöstä tarvitse maksaa?
      Ei ainakaan ilman käräjöintiä? Liike-elämä tykkäis ajella vapaasti ja sossut olis mielissään yksityisteistä-ajaa vaan – valmiita teitä.
      Tietenkin porvarit ja sossut yhdessä tekis, kerrankin molemmat hyötyy.
      Eiii, mutta johan laki on, se yksityistielaki. Määrätään, että, jos vaikka joku ajaa maksamatta tai ajaa enemmän kuin maksaa niin mahdollisesti syntyvä erimielisyys on ratkaistava käräjäoikeudessa.
      Tätä tavis tieosakas säikähtää ja röyhkeät ajaa niin pienillä maksuilla ja tavis isoilla.
      Ei mee läpi tommonen!
      No, laitetaan että, jos ajaa enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät niin toimitsijamiehen on määrättävä tienkäyttömaksu.
      Ei, ei! Pitäähän tieosakkaan voida ajaa ilman lisämaksuja. Eikä toimitsijan kuulu tien käyttöä kytätä. Laitetaan vielä, että, kun kokous yleensä pidetään neljän vuoden välein niin ulkopuoliselta tienkäyttömaksun voi taannehtivasti periä kolmelta vuodelta.
      Laitetaan, että kun joku ajaa vähemmän kuin maksaa niin ylijämää ei palauteta.
      Niin ja ei laiteta tieyksiköiden laskentaohjetta lakiin vaan kerrotaan maksun tulevan tienkäytöstä saatavan hyödyn mukaan. Ja sitä hyötyä ei kukaan osaa mitata.
      Eikö tämä ole jo melko hyvä?
      Eii... , ei. Tiet ovat enimmäkseen maaseudulla ja tien olosta on saatava provikkaa seudulle. On lain tekeminen hankalaa…
      Laitetaan kepulaisten Maatamittaamaton laitos tekemään lain soveltamisohjeet… Sellaiset, että harvoin mökillä käyvä maksaa käyntikerrasta enemmän kuin joka päivä ajava, paljousalennus, kato!
      Aivot nurin, pitää maksujen johonkin perustua, vaikka tutkimukseen.
      Jep, tutkimushan antaa halutun tuloksen. Tehdään laaja yksityisteiden käyttökysely ja lasketaan keskiarvo tieosakkaan ajokerroille. Asuinkiinteistöt x ajokertaa, vapaa-ajan kiinteistöt y ajokertaa. -Keskiarvoisesti ajava maksaa oikein, enemmän ajava vakioasukas saa halvempia käyntikertoja ja harvemmin ajava mökkiläinen kalliimpia. Ja vieras ei mitään.
      Jo melkein valmista..Tarvitaan yrityksiä tieyksiköitä laskemaan – se työllistääkin. Tulee sellaisia tietonttuja, eiku -emännöitsijöitä, jotka työllistää ja tiekunta maksaa. Tie-emäntien koulutusfirmatkin tienaa.
      Tuosta saa selvää? Ei saa. Äänienemmistöllä päätöksiä naapurin ajomääristä, eikä selvää saa.
      Käytetään määräävää asemaa väärin – se on lain vastaista. Yhdenvertaisuus mäkeen.
      Voi sun, mutta mehän toimitaan perustuslain yläpuolella. Kyllä se käy.
      Perustetaan yhdistys kannustamaan teiden hyvässä kunnossa pitämistä. Lain mukaan toimiminen on yksinkertaista. Lain kiertämiseen saa yhdistykseltä lainopillisia neuvoja.
      Nii se laki.. Yhdistys tarjoaa toimielimelle oikeusturva vakuutusta.
      Jep, vakuutus ja kukaan ei uskalla käräjille.
      Joo, mutku tahallaan tekee väärin, ei oikeusturvavakuutus korvaa ja on siinä omavastuu muutenkin-vakuutuksessa.
      Jotka menisivät käräjille maksavat siitä etteivät uskalla, kun tiekunta jaksaa vakuutuksella tapella oikein… eikun väärin perustein oikein kunnolla. Tää tuli noitarummusta:
      Vakuutusyhtiön ja tiekunnan toimielimen väliset asiat salataan jäseniltä.
      Öh, kuulostaa ruptiolta.
      Mutta, jos
      Laitetaan televisioon tiessä olleesta montusta, johon auto rikkoutui ja käräjiltä ei tiekunta selvinnyt alle 8:n tonnin. Pysyy tiet kunnossa eikä löydy käräjille lähtijöitä.
      Tässäkö on tulos?: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560
      Muita ohjeita: thttps://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf Tietenkin ovat ristiriidassa lain kanssa. Mihin käräjäoikeuspelotetta muuten tarvittais?
      Yhdistyskin on: https://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/suosituksia-ja-yksityistielaki/
      Yhdistys on tiekunnan ja omalla asiallaan, ei osakkaan.
      https://yle.fi/uutiset/3-11327776 Kiinteistön liikenne voitaisiin todeta kameroilla.
      Mutta tuossa maja jo onkin, Joulun rauha on laskeutunut majaan ja sisältä kuuluu lasten riemuisa laulu: "Täällä on kuin perhosella hetki lyhyt meillä, mutta aikain tuolla puolen uuden tielain saamme.”

      • Anonyymi

        "Suomi on oikeusvaltio kaikille muille paitsi rikoksen uhreille." Sanoi Pekka Kataja Iltalehdessä.


    • Anonyymi

      KertaMaksu /auto isomalla isompi..
      Käytän 15kertaa vuosi 120€
      Jotka käyttää jokapv.300kertaa vuosi 150€
      Onko oikeudenmukaista
      SosiaaliToimisto muualla
      Tiekunnan laitaa Perusmalsun Suureksi ettei paljon kuluttajien Tarvii maksaa ne veivaa aina autolla
      On paljon mäkkiläisiä paikalliset maksataa niillä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      103
      3495
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      196
      2226
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2090
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      37
      1822
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1649
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1088
    7. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      830
    8. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      69
      827
    9. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      49
      821
    10. Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.

      Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti
      Sinkut
      129
      773
    Aihe