Ihmisen Poika Jumala

Anonyymi

Mark 2: 1 Ja muutamien päivien perästä hän taas meni Kapernaumiin; ja kun kuultiin hänen olevan kotona,
2 kokoontui paljon väkeä, niin etteivät he enää mahtuneet oven edustallekaan. Ja hän puhui heille sanaa.
3 Ja he tulivat tuoden hänen tykönsä halvattua, jota kantamassa oli neljä miestä.
4 Ja kun he väentungokselta eivät päässeet häntä tuomaan hänen tykönsä, purkivat he katon siltä kohdalta, missä hän oli, ja kaivettuaan aukon laskivat alas vuoteen, jossa halvattu makasi.
5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani ("teknon"= lapseni, joka elää oikeassa suhteessa Herraansa) sinun syntisi annetaan anteeksi."
6 Mutta siellä istui muutamia kirjanoppineita, ja he ajattelivat sydämessään:
7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
8 Ja heti Jeesus tunsi hengessänsä, että he mielessään niin ajattelivat, ja sanoi heille: "Miksi ajattelette sellaista sydämessänne?
9 Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle -
11 "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

49

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainoa vaan, että missään kohtaa tuossa Jeesus ei sano olevansa Jumala. Ja Jeesuksen seuraajatkin olivat ihmisen poikia ja antoivat anteeksi ihmisten syntejä.

      • Anonyymi

        UT:ssa on satoja viittauksia Eenokin kirjaan, ja myös Ihmisen Poika viittaa enemmän Eenokin kirjaan kuin muihin VT:n kirjoituksiin.
        Eenokin kirja on vanha VT:n apokryfikirja, joka löytyy enää Etiopialaisen kirkon Raamatusta. Se sanoo Ihmisen Pojasta näin:

        http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
        "Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku, ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen, ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa? Ja hän vastasi ja sanoi minulle: Tämä on Ihmisen Poika, jolla on vanhurskaus, jonka kanssa vanhurskaus vaeltaa, ja joka paljastaa kaikki aarteet siitä mikä on salattu, sillä Herra on valinnut Hänet, ja joka on korotettu Herran edessä vanhurskaudessa ikuisesti. Ja tämä Ihmisen Poika, jonka sinä olet nähnyt, tulee nostamaan kuninkaat ja valtiaat istuimiltaan ja vahvat valtaistuimiltaan ja irrottamaan vahvojen ohjakset, ja särkemään synnintekijöiden hampaat. Ja Hän syrjäyttää kuninkaat valtaistuimiltaan ja valtakunnistaan, koska he eivät ylistä Häntä eivätkä tiedä valtakunnasta, joka heidän ylleen on perustettu. Ja Hän tulee alentamaan vahvojen kasvot ja täyttää ne häpeällä. Ja pimeys tulee olemaan heidän paikkansa, ja madot heidän vuoteensa, eikä heillä tule olemaan toivoa vuoteistaan nousemisesta, koska he eivät ylistä Herran nimeä. Ja nämä ovat ne jotka tuomitsevat taivaan tähtiä, ja kohottavat kätensä Korkeinta vastaan, ja kulkevat maan päällä. Ja kaikki heidän tekonsa julistavat vääryyttä, ja heidän voimansa lepää heidän rikkauksissaan, ja heidän uskonsa on jumalissa, jotka he ovat tehneet käsillään, ja he kieltävät Herran nimen. Ja he vainoavat Hänen kokoontumistalojaan, ja niitä uskollisia, jotka pitävät kiinni Herran nimestä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        UT:ssa on satoja viittauksia Eenokin kirjaan, ja myös Ihmisen Poika viittaa enemmän Eenokin kirjaan kuin muihin VT:n kirjoituksiin.
        Eenokin kirja on vanha VT:n apokryfikirja, joka löytyy enää Etiopialaisen kirkon Raamatusta. Se sanoo Ihmisen Pojasta näin:

        http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
        "Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku, ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen, ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa? Ja hän vastasi ja sanoi minulle: Tämä on Ihmisen Poika, jolla on vanhurskaus, jonka kanssa vanhurskaus vaeltaa, ja joka paljastaa kaikki aarteet siitä mikä on salattu, sillä Herra on valinnut Hänet, ja joka on korotettu Herran edessä vanhurskaudessa ikuisesti. Ja tämä Ihmisen Poika, jonka sinä olet nähnyt, tulee nostamaan kuninkaat ja valtiaat istuimiltaan ja vahvat valtaistuimiltaan ja irrottamaan vahvojen ohjakset, ja särkemään synnintekijöiden hampaat. Ja Hän syrjäyttää kuninkaat valtaistuimiltaan ja valtakunnistaan, koska he eivät ylistä Häntä eivätkä tiedä valtakunnasta, joka heidän ylleen on perustettu. Ja Hän tulee alentamaan vahvojen kasvot ja täyttää ne häpeällä. Ja pimeys tulee olemaan heidän paikkansa, ja madot heidän vuoteensa, eikä heillä tule olemaan toivoa vuoteistaan nousemisesta, koska he eivät ylistä Herran nimeä. Ja nämä ovat ne jotka tuomitsevat taivaan tähtiä, ja kohottavat kätensä Korkeinta vastaan, ja kulkevat maan päällä. Ja kaikki heidän tekonsa julistavat vääryyttä, ja heidän voimansa lepää heidän rikkauksissaan, ja heidän uskonsa on jumalissa, jotka he ovat tehneet käsillään, ja he kieltävät Herran nimen. Ja he vainoavat Hänen kokoontumistalojaan, ja niitä uskollisia, jotka pitävät kiinni Herran nimestä."

        Eenokin kirja, vielä lisää mainintoja Ihmisen Pojasta.

        luku 48
        "Ja siinä paikassa minä näin vanhurskauden lähteen joka oli ehtymätön: ja sen ympärillä oli monta viisauden lähdettä: ja kaikki janoiset joivat niistä, ja he tulivat täyteen viisautta, ja he kulkivat vanhurskaiden ja pyhien ja valittujen kanssa. Ja sillä hetkellä tuo Ihmisen Poika nimitettiin Herran ollessa paikalla, ja Hänen nimensä mainittiin Kaiken Alun edessä. Ennen kuin aurinkoa oli luotu, ennen kuin taivaan tähtiä oli tehty, Hänelle oli annettu nimi Herran edessä. Hän tulee olemaan vanhurskaille sauva, johon he voivat nojata eivätkä kaadu, ja hän tulee olemaan valo kaikille kansoille, ja toivo niille joilla on murhe sydämessä. Kaikki jotka vaeltavat maan päällä tulevat kaatumaan maahan Hänen eteensä ja palvomaan Häntä, ja ylistämään ja siunaamaan ja laululla juhlimaan Herraa. Ja tästä syystä Hänet on valittu ja kätketty Hänen eteensä, ennen maailman luomista ja ikuisiksi ajoiksi. Ja Herran viisaus on paljastanut Hänet pyhille ja vanhurskaille, sillä hän on valmistanut vanhurskaiden kohtalon, koska he ovat vihanneet ja halveksineet tätä vääryden maailmaa, ja ovat vihanneet kaikkia sen töitä ja tekoja Herran nimessä, sillä Hänen nimessään heidät on pelastettu, ja Hänen hyvän tarkoituksensa mukaan se on ollut heille elämäksi. Näinä päivinä maan kuninkaat ovat heittäytyneet kasvoilleen maahan, ja vahvat, jotka omistavat maan kättensä työn tähden, sillä päivänä, jolloin heitä ahdistetaan ja he tulevat murheellisiksi, he eivät voi pelastaa itseään. Ja Minä annan heidät Valittuni käsiin: kuin olki tulessa, niin he tulevat palamaan pyhien kasvojen edessä: kuin lyijy vedessä he uppoavat vanhurskaiden kasvojen edessä, eikä heistä enää löydetä jälkeäkään. Ja heidän murheensa päivänä tulee olemaan lepo maan päällä, ja heidän edessään he kaatuvat eivätkä nouse uudestaan: kukaan ei ota heitä käsiinsä ja nosta heitä: sillä he ovat kieltäneet Herran ja Hänen Voideltunsa. Olkoon Herran nimi siunattu."

        luku 62:
        "Ja näin Herra käski kuninkaita ja valtiaita ja korotettuja ja noita, jotka kulkevat maan päällä, ja sanoi:
        "Avatkaa silmänne ja nostakaa sarvenne jos te kykenette tunnistamaan Valitun."
        Ja Herra asetti Hänet kunniansa valtaistuimelle,
        ja vanhurskauden Henki virtasi Hänen yltään,
        ja Hänen suunsa sana tappaa kaikki synnintekijät,
        ja kaikki epäoikeudenmukaiset tuhotaan Hänen kasvojensa edestä.
        Ja tuona päivänä siellä seisovat kaikki kuninkaat ja valtiaat,
        ja korotetut ja ne, jotka omistavat maan,
        ja he tulevat näkemään ja tunnistamaan, kuinka Hän istuu kunniansa valtaistuimella,
        ja vanhurskaus saa oikeuden Hänen edessään,
        eikä Hänen edessään puhuta valehtelevaa sanaa.
        Silloin heidän ylleen tulee tuska, kuin naiselle synnytyskivuissaan,
        kun hänen lapsensa tulee kohdun suulle,
        ja hänellä on synnytystuskia.
        Ja yksi osa heistä katsoo toiseen,
        ja he ovat kauhuissaan,
        ja heidän kasvonsa katsovat alas,
        ja tuska tarttuu heihin,
        kun he näkevät Ihmisen Pojan istuvan kunniansa valtaistuimella.
        Ja kuninkaat ja valtiaat ja kaikki, jotka omistavat maata, siunaavat ja kunnioittavat ja ylistävät Häntä, joka hallitsee kaikkea, ja joka oli kätketty.
        Sillä alusta alkaen Ihmisen Poika oli kätketty,
        ja Korkein varjeli Häntä mahtavuudellaan,
        ja paljasti Hänet valituille.
        Ja valittujen ja pyhien seurakunta kylvetään,
        ja kaikki valitut seisovat Hänen edessään tuona päivänä.
        ja kaikki kuninkaat ja valtiaat ja korotetut ja maan hallitsijat kaatuvat kasvoilleen Hänen edessään,
        ja palvovat ja asettavat toivonsa tuohon Ihmisen Poikaan,
        ja anovat Häntä ja rukoilevat armoa Hänen käsistään.
        Siitä huolimatta, että Herra niin heitä painostaa,
        he kiirehtivät pois Hänen läsnäolostaan,
        ja heidän kasvonsa täyttyvät häpeällä,
        ja pimeys kasvaa syvemmäksi heidän kasvoillaan.
        Ja Hän johdattaa heidät enkeleille rangaistavaksi,
        jakaakseen kostoa heille, koska he ovat sortaneet Hänen lapsiaan ja Hänen valittuaan
        Ja he ovat silmänruokaa vanhurskaille ja Hänen valituilleen:
        he iloitsevat heistä,
        koska Herran viha lepää heidän yllään,
        ja Hänen miekkansa on juovuksissa heidän verestään.
        Ja tuona päivänä vanhurskaat ja valitut ovat pelastettuja,
        eivätkä he siitä lähtien enää milloinkaan näe synnin- ja vääryydentekijöiden kasvoja.
        Ja Herra asuu heissä,
        ja tuon Ihmisen Pojan kanssa he syövät
        ja lepäävät ja nousevat aina ja iankaikkisesti.
        Ja vanhurskaat ja valitut nostetaan maasta,
        ja heidän kasvonsa eivät enää katso alas.
        Ja heidät on puettu kunnian vaatteisiin,
        Ja nämä ovat elämän vaatteet Herralta:
        eivätkä teidän vaatteenne vanhene,
        eikä kunnianne katoa pois Herran edestä."


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen Poika on luvattu Messias:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_Poika

        "Heprealaiskirjeessä psalmin 8 kuvaus ihmisen pojasta tulkitaan ennustukseksi Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (Hepr 2:6-9):

        " -- Mikä on ihminen!
        Kuitenkin sinä häntä muistat.
        Mikä on ihmislapsi [ihmisen poika] !
        Kuitenkin pidät hänestä huolen.
        Lyhyeksi aikaa sinä asetit hänet enkeleitä alemmaksi,
        mutta sitten seppelöit hänet kirkkaudella ja kunnialla,
        panit kaiken hänen valtansa alle.
        ...tuo 'lyhyeksi aikaa enkeleitä alemmaksi asetettu', Jeesus, on kuoleman tuskat kärsittyään 'seppelöity kirkkaudella ja kunnialla'."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen Poika on luvattu Messias:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_Poika

        Wikipediasta ei ilmene, mihin perustuu väite että Ihmisen Poika olisi Messias. Se perustuu Eenokin kirjaan, ja on harhaoppia. Eenokin kirjassa Ihmisen Poikaa kutsutaan Herran Voidelluksi. Se on tuomittu harhaopiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Heprealaiskirjeessä psalmin 8 kuvaus ihmisen pojasta tulkitaan ennustukseksi Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (Hepr 2:6-9):

        " -- Mikä on ihminen!
        Kuitenkin sinä häntä muistat.
        Mikä on ihmislapsi [ihmisen poika] !
        Kuitenkin pidät hänestä huolen.
        Lyhyeksi aikaa sinä asetit hänet enkeleitä alemmaksi,
        mutta sitten seppelöit hänet kirkkaudella ja kunnialla,
        panit kaiken hänen valtansa alle.
        ...tuo 'lyhyeksi aikaa enkeleitä alemmaksi asetettu', Jeesus, on kuoleman tuskat kärsittyään 'seppelöity kirkkaudella ja kunnialla'."

        Jeesushan otti pienen lapsen opetuslapsien keskelle. Tuossa kohden viitataan ihan tavalliseen ihmislapseen, joka on taivaan valtakunnassa suurin. On harhaoppia sanoa, että Ihmisen Poika olisi Messias tai yliluonnollinen olento.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipediasta ei ilmene, mihin perustuu väite että Ihmisen Poika olisi Messias. Se perustuu Eenokin kirjaan, ja on harhaoppia. Eenokin kirjassa Ihmisen Poikaa kutsutaan Herran Voidelluksi. Se on tuomittu harhaopiksi.

        Tämä "Ihmisen Poika" sanonta selvästi viittaa Jumalalliseen olentoon joka esiintyy jo VT:ssä esim. myös Danielin kirjassa.

        Dan 7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan (kə-ḇar 'ĕ-nāš ) kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.7:14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.

        10:16 Silloin eräs IHMISEN KALTAINEN (bə-nê 'ā-ḏām, ihmisten kaltainen ,Ihmisen Poika) kosketti huuliani, ja minä avasin suuni ja lausuin edessäni seisovalle: "HERRANI ("Adonai") , näyn nähdessäni tuska kouristi minua ja voima pakeni minusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä "Ihmisen Poika" sanonta selvästi viittaa Jumalalliseen olentoon joka esiintyy jo VT:ssä esim. myös Danielin kirjassa.

        Dan 7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan (kə-ḇar 'ĕ-nāš ) kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.7:14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.

        10:16 Silloin eräs IHMISEN KALTAINEN (bə-nê 'ā-ḏām, ihmisten kaltainen ,Ihmisen Poika) kosketti huuliani, ja minä avasin suuni ja lausuin edessäni seisovalle: "HERRANI ("Adonai") , näyn nähdessäni tuska kouristi minua ja voima pakeni minusta.

        Vrt myös "Ihmisen Poika" Hes 1:26 Ja taivaanvahvuuden yläpuolella, joka oli niitten pään päällä, oli valtaistuimen muotoinen, näöltään kuin safiirikiveä. Ja valtaistuimen muotoisella istui hahmo, ihmisen näköinen, kohoten korkealle.27 Ja minä näin ikäänkuin hehkuvaa malmia, tulen näköistä, jota ympäröi kehä ylöspäin siitä, mikä näytti hänen lanteiltansa; ja alaspäin siitä, mikä näytti hänen lanteiltansa, minä näin kuin tulen näköistä, ja sitä ympäröitsi hohde.28 Kuin kaari, joka on pilvessä sadepäivänä, niin oli näöltään sitä ympäröivä hohde. Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo. Ja kun minä sen näin, lankesin minä kasvoilleni. Ja minä kuulin äänen, kun joku puhui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesushan otti pienen lapsen opetuslapsien keskelle. Tuossa kohden viitataan ihan tavalliseen ihmislapseen, joka on taivaan valtakunnassa suurin. On harhaoppia sanoa, että Ihmisen Poika olisi Messias tai yliluonnollinen olento.

        Matt 26:63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika".
        26:64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."
        26:65 Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.

        Joh 8:28 "Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matt 26:63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika".
        26:64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."
        26:65 Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.

        Joh 8:28 "Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut."

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/lapsen-kaltaisuus-on-hupsuttelua-eero-ojanen-#e62ebddf

        Ihmislapsen kaltainen tarkoittaa hupsua henkilöä. Ainoastaan Eenokin kirjassa jumalolentoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä "Ihmisen Poika" sanonta selvästi viittaa Jumalalliseen olentoon joka esiintyy jo VT:ssä esim. myös Danielin kirjassa.

        Dan 7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan (kə-ḇar 'ĕ-nāš ) kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.7:14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.

        10:16 Silloin eräs IHMISEN KALTAINEN (bə-nê 'ā-ḏām, ihmisten kaltainen ,Ihmisen Poika) kosketti huuliani, ja minä avasin suuni ja lausuin edessäni seisovalle: "HERRANI ("Adonai") , näyn nähdessäni tuska kouristi minua ja voima pakeni minusta.

        Kyseessä on hupsuttelija, ei jumalolento, joka olisi harhaoppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matt 26:63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika".
        26:64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."
        26:65 Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.

        Joh 8:28 "Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut."

        "Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? "

        Jeesuksen aikaan kaikki juutalaiset tunsivat Eenokin kirjan erittäin hyvin, ja Jeesuksen puheita pidettiin jumalanpilkkana. Nykyisin kuitenkin myös juutalaiset ovat julistaneet sen harhaopiksi. Tuollaiset väitteet eivät enää ole jumalanpilkkaa, sama kuin väittäisi olevansa Väinämöinen tai itse Eenok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? "

        Jeesuksen aikaan kaikki juutalaiset tunsivat Eenokin kirjan erittäin hyvin, ja Jeesuksen puheita pidettiin jumalanpilkkana. Nykyisin kuitenkin myös juutalaiset ovat julistaneet sen harhaopiksi. Tuollaiset väitteet eivät enää ole jumalanpilkkaa, sama kuin väittäisi olevansa Väinämöinen tai itse Eenok.

        Niin... Eenokin tuntee kyllä myös UT:n Juudaan kirjekin vrt. Juud 1:14. Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä.15. tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet.".

        Mitä juutalaisiin tulee niin hehän eivät ole koskaan hyväksyneet Jeesusta Messiaakseen.
        Mutta kyllä Talmudissakin sanotaan , että jos joku sanoo itsestään "Ihmisen Poika", hän saa katua loppuaan, eli hänet saa surmata Jumalan pilkasta !

        Ja tähänhän Jeesus "syyllistyi" tuon tuostakin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... Eenokin tuntee kyllä myös UT:n Juudaan kirjekin vrt. Juud 1:14. Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä.15. tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet.".

        Mitä juutalaisiin tulee niin hehän eivät ole koskaan hyväksyneet Jeesusta Messiaakseen.
        Mutta kyllä Talmudissakin sanotaan , että jos joku sanoo itsestään "Ihmisen Poika", hän saa katua loppuaan, eli hänet saa surmata Jumalan pilkasta !

        Ja tähänhän Jeesus "syyllistyi" tuon tuostakin !

        "Mutta kyllä Talmudissakin sanotaan , että jos joku sanoo itsestään "Ihmisen Poika", hän saa katua loppuaan, eli hänet saa surmata Jumalan pilkasta !"

        Juutalaisuus ja kristinusko eivät ole mitään eksaktia tiedettä kuten matematiikka ja logiikka. Kun jokin lauseke osoitetaan virheelliseksi, samalla kumoutuu myös ko. lausekkeesta johdetut muut tulokset. Matemaatikot osaavat kaiken lisäksi itsenäisesti sanoa mitkä lauseet ovat myös kumottuja, eikä tarvita auktoriteettia sanomaan että ne eivät enää päde.

        Uskonnoissa näin ei ole, eli kun jokin asia julistetaan harhaopiski, papit kuitenkin jatkavat muiden oppien ja määräysten opettamista jotka perustuivat alun perin ko. harhaoppiin. Korkeamman portaan paavin tai rabbin pitäisi erikseen julistaa ne harhaopiksi, ja jos eivät julista, papit jatkavat harhaoppien opetusta kuten ennen harahopiksi julistusta. Kristinuskossa ja juutalaisuudessa on paljon tällaisia asioita joita on perusteltu pääosin esim. Eenokin kirjalla, ja nykyisin ko määräykset ovat harhaoppisia määräyksiä ja harhaoppisia tunnustuksia joista kirkko edelleenkin pitää kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        UT:ssa on satoja viittauksia Eenokin kirjaan, ja myös Ihmisen Poika viittaa enemmän Eenokin kirjaan kuin muihin VT:n kirjoituksiin.
        Eenokin kirja on vanha VT:n apokryfikirja, joka löytyy enää Etiopialaisen kirkon Raamatusta. Se sanoo Ihmisen Pojasta näin:

        http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
        "Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku, ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen, ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa? Ja hän vastasi ja sanoi minulle: Tämä on Ihmisen Poika, jolla on vanhurskaus, jonka kanssa vanhurskaus vaeltaa, ja joka paljastaa kaikki aarteet siitä mikä on salattu, sillä Herra on valinnut Hänet, ja joka on korotettu Herran edessä vanhurskaudessa ikuisesti. Ja tämä Ihmisen Poika, jonka sinä olet nähnyt, tulee nostamaan kuninkaat ja valtiaat istuimiltaan ja vahvat valtaistuimiltaan ja irrottamaan vahvojen ohjakset, ja särkemään synnintekijöiden hampaat. Ja Hän syrjäyttää kuninkaat valtaistuimiltaan ja valtakunnistaan, koska he eivät ylistä Häntä eivätkä tiedä valtakunnasta, joka heidän ylleen on perustettu. Ja Hän tulee alentamaan vahvojen kasvot ja täyttää ne häpeällä. Ja pimeys tulee olemaan heidän paikkansa, ja madot heidän vuoteensa, eikä heillä tule olemaan toivoa vuoteistaan nousemisesta, koska he eivät ylistä Herran nimeä. Ja nämä ovat ne jotka tuomitsevat taivaan tähtiä, ja kohottavat kätensä Korkeinta vastaan, ja kulkevat maan päällä. Ja kaikki heidän tekonsa julistavat vääryyttä, ja heidän voimansa lepää heidän rikkauksissaan, ja heidän uskonsa on jumalissa, jotka he ovat tehneet käsillään, ja he kieltävät Herran nimen. Ja he vainoavat Hänen kokoontumistalojaan, ja niitä uskollisia, jotka pitävät kiinni Herran nimestä."

        "UT:ssa on satoja viittauksia Eenokin kirjaan"

        Eikä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "UT:ssa on satoja viittauksia Eenokin kirjaan"

        Eikä ole.

        Juu ei ole. Niitä on alle sata. Tarkistettu Novumista.


    • Anonyymi

      Eihän kengännauhoistakaan siinä sanota mitään. On monta paikkaa, missä ei sanota jotain, mitä oletat, että pitäisi sanoa.
      Eli ideaalinen ajatus on muussa, kuin sinun kengäsnauhossasi, jota yrität katsoa, aloittajana.
      Onhan sekin ogelma, joillekin. Ei jotain sanota, ihan erikseen, mutta kokonaisuudesta ei saada selvää.
      Helluntaipappi aikoinaan, kun opetti sitä 1988- lukua, totesi muussa saarnan raamattutunnissa, että kolminaisuutta raamatussa ei sanota, sillä Herra on yksi.
      Mutta, se näköala - mitä kolminaisuutena opetetaan, se on se näkyvyys, jossa Herra tulee esiin. Ja yritä tätäkautta nähdä, kuinka Jumala on Pojassaan länsä ja kun olet Hänet nähnyt, olet nähnyt Jumalan.

      Sinun kannattaisi kuunnella myös Jerusalemista oppia ja opetusta.
      Siellä itse rabbi tuo esiin saman idean ja ajattele - ihan juutalainen, sanan juuressa puhuu, melekein synagoogassa.

      Siten voit pohtia, että onko savolaisten jutuissa senverran väljyyttä, että voi itsekin lukea sanaa - ja löytä saman idean.

      Katsos, sinäkään et voi Jumalaa kuvailla niin, että tyhjentäisit pajatson esiin.
      Pätäkät ei korvienvälissä riitä ja jos yrität, siitä tulee kultainen vasikka.
      Se menee sinne Egyptin jumala-alttareille, kun sitten sinua päätellään.
      Jaa.a ei nävy, ei - ei Jumalan Poika ole Jumala. Ymmärtääkö hän?

      Eli kun ihan ite alat räknäämään ovin tuvin, niin ethän sinä näe monta muutakaan asiaa.
      Siksi sinun juttusi on savolaisten päätelmiä, eli kuulijan vastuulla ja minä et viitti kuluttaa aikaa noissa jorinoissa

      • Anonyymi

        Tulihan se sieltä, teologisen instituutin opin suurin sanomallinen suun tunnustus, sekä viisaus.
        Se on hieman samaa, kun selitetään tieteellisesti maan synty- eliöiden evoluutio, sekä taivaan kirjot, sekä mustat aukot.
        Sitten maan pinnalta löytyy rakenteita, niin kaikki tieteen harjoittajat ovat h-moilasena, eikä käsitä, mitä tämä on, miten tehty jne.
        Siinä miettii vaakakuppia, missä kukin aamentaa.
        Tässä maanpäällisissä ihmeissä, mikä rakenteista löytyy vaikkapa Stonehengen ja Pömmelten maailman pohtimisesta. Heidän kannattaisi kysellä taivaan tutkijoilta, sekä alkuräjähdyksen selittäjiltä, myös evoluution ylistäjiltä. Kyllä selityksiä löytyisi ja porukka aamentasi ""viisauden ääressä".

        Nyt, kun osalla porukkaa ei ole selityksien kirjoissa pätäkkää, niin vaikeaahan se on pohtia jalkojemme alla olevan maan kummajaisuuksia. Ne on niin lähellä ja pienessä rahtusessa mittakaavassa. Vaikeetahan se on.
        Mutta auta armias, kun oikein pamahtaa ja tyhjästä syntyy matemaattinen suuri järjestys, niin se on hyvin evoluutisesti kerrottu ja hieman aikajanaa venytettynä tarinoitu.
        Kyllä siihen löytyy avain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä, teologisen instituutin opin suurin sanomallinen suun tunnustus, sekä viisaus.
        Se on hieman samaa, kun selitetään tieteellisesti maan synty- eliöiden evoluutio, sekä taivaan kirjot, sekä mustat aukot.
        Sitten maan pinnalta löytyy rakenteita, niin kaikki tieteen harjoittajat ovat h-moilasena, eikä käsitä, mitä tämä on, miten tehty jne.
        Siinä miettii vaakakuppia, missä kukin aamentaa.
        Tässä maanpäällisissä ihmeissä, mikä rakenteista löytyy vaikkapa Stonehengen ja Pömmelten maailman pohtimisesta. Heidän kannattaisi kysellä taivaan tutkijoilta, sekä alkuräjähdyksen selittäjiltä, myös evoluution ylistäjiltä. Kyllä selityksiä löytyisi ja porukka aamentasi ""viisauden ääressä".

        Nyt, kun osalla porukkaa ei ole selityksien kirjoissa pätäkkää, niin vaikeaahan se on pohtia jalkojemme alla olevan maan kummajaisuuksia. Ne on niin lähellä ja pienessä rahtusessa mittakaavassa. Vaikeetahan se on.
        Mutta auta armias, kun oikein pamahtaa ja tyhjästä syntyy matemaattinen suuri järjestys, niin se on hyvin evoluutisesti kerrottu ja hieman aikajanaa venytettynä tarinoitu.
        Kyllä siihen löytyy avain.

        Ja vitut tuli!


    • Anonyymi

      Ps.8:6 Ja kuitenkin sinä teit hänestä lähes jumal'olennon, sinä seppelöitsit hänet kunnialla ja kirkkaudella. Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja toiseksi Jumalalla, on kuolemattomuus. 1Tim.6:16. jolla ainoalla on kuolemattomuus......

      • Anonyymi

        Sananl.8:22 Herra loi (qā-nā-nî = Possessed = Omisti ) minut töittensä esikoiseksi


      • Anonyymi

        Joh 10;17 minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. 18Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."


    • Anonyymi

      1Sam.28:13. Hes.28:14 Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä. Sak.12:8 Mutta sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita; ja kompastuvainen heidän seassansa on sinä päivänä oleva niinkuin Daavid, ja Daavidin suku on oleva niinkuin jumal'olento, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä.

      • Anonyymi

        Onhan noita jumalolentoja Raamattu täynnä mutta se ei todista mitään Jeesuksen jumaluudesta. Raamatun aikana tavallisia ihmisiäkin sanottiin jumaliksi, esim profeettoja sanottiin jumalaksi, samoin hallitsijoita. Kaiken kukkuraksi monia merkittäviä ihmisiä ruvettiin kutsumaan jumaliksi heidän kuoltuaan, kuten Romulusta, Reemusta ja erästä Jeesustakin.


      • Anonyymi

        Hes.28:14 Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
        >>>
        15. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.

        Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/kunnes-kointahti-koittaa-sydamessamme-/


    • Anonyymi

      Jes.14:12 Biblia (1776) Kuinka sinä kaunis kointähti olet pudonnut taivaasta? kuinkas olet maan päälle langennut, joka pakanat teit heikoksi? Siellä se, aamuruskon poika, vielä taivaanrannalla pällistelee.

    • Anonyymi

      Eenokin ilmestys: "Minut kohotettiin kerran katsomaan sitä kaikista Vanhinta. hänen päänsä oli kuin valkoinen villa ja hänen silmänsä olivat liekehtivää tulta. Hänen kanssaan oli toinen, jonka kasvot säteilivät taivaallista rakkautta. Minä kysyin siltä enkeliltä, joka oli kanssani, että kuka hän on ja miksi hän on Vanhimman seurassa. Hän vastasi, "Hän on puhtauden alkulähde, sillä hän tekee puhtaaksi jokaisen, joka seuraa hänen tietään. Hän paljastaa salatut asiat, jotka avaavat portit Vanhimman todellisuuksiin. Aikojen lopussa hän tulee maan päälle hallitsemaan kaikkia kansakuntia ja vahvistamaan rauhan hallituksen. Hänen kauttaan nöyrät ja katuvat saavat sieluilleen ikuisen valkeuden." Tämä on meidän toivomme ja meille annettu lupaus, sillä maailma on täynnä pimeyttä ja pahuutta, mutta se Ihmisen Poika on tuleva näyttämään elämän tien ja sovituksen voiman. Sitten hän palaa, tuon Vanhimman kanssa, karkoittaakseen pimeyden ikuisesti ja luodakseen ikuisen valkeuden maailman. Se maailma on se meidän perintöosamme, jos me liitymme häneen. Minä, Eenok, olen sen nähnyt ja minä tiedän, että se on totta, ja minä riemuitsen siitä lupauksesta, että silloin minä saan olla minun Pelastajani kanssa."

    • Anonyymi

      Ihmisen poika ei tarkoita Jumalaa. Jeesushan puhui arameaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi. Esimerkiksi kohta, jossa sanotaan, että

      Matteus 12:7-8
      "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

      Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

      Alkuperäinen lause onkin kuulunut kutakuinkin näin: "...sillä ihminen on sapatin herra." Tämähän muuttaa lausen merkitystä jonkin verran. Joidenkin mielestä jopa merkittävästi.

      Matteus 8:20
      "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

      BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

      • Anonyymi

        Jeesuksen aikaan hyvin tunnettiin mm. Danielin kirjassa ja Eenokin kirjassa olevat profetiat, jotka oli kirjoitettu ainakin 200 vuotta aikaisemmin ja olivat juutalaisia pyhiä kääröjä (huom. Tanakia ei ollut vielä Jeesuksen aikaan). Niissä aika selvästi ei puhuta tavanomaisesta ihmisestä, vaan yliluonnollisesta olennosta joka oli olemassa jo ennen aikojen alkua, ja josta käytetään nimeä Ihmisen Poika (hepreaksi ben adam, joka tarkoittaa myös tavallisen ihmisen poikaa, mutta profetioissa kyseessä on yliluonnollinen hahmo).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen aikaan hyvin tunnettiin mm. Danielin kirjassa ja Eenokin kirjassa olevat profetiat, jotka oli kirjoitettu ainakin 200 vuotta aikaisemmin ja olivat juutalaisia pyhiä kääröjä (huom. Tanakia ei ollut vielä Jeesuksen aikaan). Niissä aika selvästi ei puhuta tavanomaisesta ihmisestä, vaan yliluonnollisesta olennosta joka oli olemassa jo ennen aikojen alkua, ja josta käytetään nimeä Ihmisen Poika (hepreaksi ben adam, joka tarkoittaa myös tavallisen ihmisen poikaa, mutta profetioissa kyseessä on yliluonnollinen hahmo).

        Kyllä, ben adam-stermiä voidaan näyttää juuri niin kuin sanot mutta se ei tee ben adam:ista automaattisesti Jumalaa eikä yliluonnollista olentoa. Minäkin satun olemaan ben adam.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ben adam-stermiä voidaan näyttää juuri niin kuin sanot mutta se ei tee ben adam:ista automaattisesti Jumalaa eikä yliluonnollista olentoa. Minäkin satun olemaan ben adam.

        Profetioiden Ihmisen Poika oli olemassa jo "Ennen kuin aurinkoa oli luotu, ennen kuin taivaan tähtiä oli tehty". Ilmiselvästi kyseessä on kuolematon yliluonnollinen olento, josta puhutaan nimellä Ihmisen Poika. Lue uudelleen tämän threadin alkupuolella olevat lainaukset Ihmisen Pojasta, jotka siis on kirjoitettu jo kauan ennen Jeesuksen syntymää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Profetioiden Ihmisen Poika oli olemassa jo "Ennen kuin aurinkoa oli luotu, ennen kuin taivaan tähtiä oli tehty". Ilmiselvästi kyseessä on kuolematon yliluonnollinen olento, josta puhutaan nimellä Ihmisen Poika. Lue uudelleen tämän threadin alkupuolella olevat lainaukset Ihmisen Pojasta, jotka siis on kirjoitettu jo kauan ennen Jeesuksen syntymää.

        "...Ihmisen Pojasta, jotka siis on kirjoitettu jo kauan ennen Jeesuksen syntymää."

        Vanhasta testamentista voi löytyä ihmisen poikia mutta Jeesuksesta ei löydy ennustuksia Vanhasta testamentista ihmisen poika nimellä.


    • Anonyymi

      Jeesus teki silmänkääntötemppuja. Ei hän pystynyt neliraajahalvattua saamaan jalkeille eikä käsiä toimimaan. Ja jos sai, niin kuoli taikatempun kokija kuitenkin. Ei Jeesus palannut selvittämään tekosiaan.
      Mitä sitä hyvää temppua toisille selittämään, näin toimivat oikeat taikuritkin.

    • Anonyymi

      Jeesus on Jumala, vaikka täällä mitä muuta intetään.

      Joh 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

      • Anonyymi

        Esittämäsi vääristellyt raamatunlauseet eivät kerro yhtään mitään sellaisille, joille ei ole opetettu näiden lauseiden itse keksittyjä merkityksiä. Itseasiassa pelaat vastustajiesi pussiin ja annat heille panoksia sinua vastaan. Hah!


    • Anonyymi

      Kumpi on voimakkaampi: Pyhä Henki vai Jeesus jos taistelevat keskenään?

      • Anonyymi

        Pyhä Henki on kaikkein korkein ja ylin jumaluuden ilmentymä.

        Matteus 12:
        31 »Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.

        Markus 3:
        28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. 29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin.»

        Tuomaan evankeliumi (nag hammadin saviruukusta autenttista vanhaa tekstiä):
        44. Jeesus sanoi, ”Joka pilkkaa Isää, saa anteeksi, ja joka pilkkaa poikaa, saa anteeksi, mutta joka pilkkaa pyhää henkeä, hänelle ei anneta anteeksi maassa eikä taivaassa.”

        Jeesus on myös omin sanoin maininnut Pyhän Hengen koska se esiintyy myös Tuomaan evankeliumissa eikä ole myöhemmin tehty lisäys. Jeesus on viitannut gnostilaiseen henkiolentoon Great Invisible Spirit, ja kyseessä on kaikkien aeoneiden valon lähde. Varhaiskristillsiessä gnostilaisuudessa tunnetaan myös nimellä Monad.
        http://gnosis.org/naghamm/goseqypt.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki on kaikkein korkein ja ylin jumaluuden ilmentymä.

        Matteus 12:
        31 »Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.

        Markus 3:
        28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. 29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin.»

        Tuomaan evankeliumi (nag hammadin saviruukusta autenttista vanhaa tekstiä):
        44. Jeesus sanoi, ”Joka pilkkaa Isää, saa anteeksi, ja joka pilkkaa poikaa, saa anteeksi, mutta joka pilkkaa pyhää henkeä, hänelle ei anneta anteeksi maassa eikä taivaassa.”

        Jeesus on myös omin sanoin maininnut Pyhän Hengen koska se esiintyy myös Tuomaan evankeliumissa eikä ole myöhemmin tehty lisäys. Jeesus on viitannut gnostilaiseen henkiolentoon Great Invisible Spirit, ja kyseessä on kaikkien aeoneiden valon lähde. Varhaiskristillsiessä gnostilaisuudessa tunnetaan myös nimellä Monad.
        http://gnosis.org/naghamm/goseqypt.html

        Ei tosin virallisen kolminaisuusopin mukaan. Virallisen opin mukaan kaikki kolme ovat yhtä suuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tosin virallisen kolminaisuusopin mukaan. Virallisen opin mukaan kaikki kolme ovat yhtä suuria.

        Kristinuskossa ei ole mitään konsensusta, millainen triniteetin pitäisi olla. Eri kirkkokunnista löytyy mm. antiokialaista triniteettiä, ontologista triniteettiä yms. Myös adventtikirkolla on oma tulkintansa triniteetistä.

        Jeesuksen käsitys triniteetistä oli selvästi hierarkkinen - ylimpänä on Pyhä Henki, joka on ajaton, muuttumaton, kaikkein perustavanlaatuisin jumaluus. Isä ja Poika ovat ehkä ylimmät aionit, mutta niiden valo on lähtöisin Pyhästä Hengestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskossa ei ole mitään konsensusta, millainen triniteetin pitäisi olla. Eri kirkkokunnista löytyy mm. antiokialaista triniteettiä, ontologista triniteettiä yms. Myös adventtikirkolla on oma tulkintansa triniteetistä.

        Jeesuksen käsitys triniteetistä oli selvästi hierarkkinen - ylimpänä on Pyhä Henki, joka on ajaton, muuttumaton, kaikkein perustavanlaatuisin jumaluus. Isä ja Poika ovat ehkä ylimmät aionit, mutta niiden valo on lähtöisin Pyhästä Hengestä.

        Katolinen kirkko ja luterilaiset, jotka ovat yhdessä melko suuri poppoo, uskovat siihen, että kaikki kolme "jumalaa" ovat yhtä suuria. Adventistit korostavat Jeesuksen ihmisyyttä, varsinkin Ellen White, jota jotkut pitävät kirkon profeettana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katolinen kirkko ja luterilaiset, jotka ovat yhdessä melko suuri poppoo, uskovat siihen, että kaikki kolme "jumalaa" ovat yhtä suuria. Adventistit korostavat Jeesuksen ihmisyyttä, varsinkin Ellen White, jota jotkut pitävät kirkon profeettana.

        Augsburgin tunnustuksessa on yksilöity, mitkä triniteetikäsitykset hylätään. Luterilaiset saavat vapaasti uskoa sellaisiin triniteettikäsityksiin joita ei ole kielletty. Esim. Jeesuksen opetusta Pyhään Henkeen liittyen ei ole kielletty, joten voi halutessaan uskoa kuten Jeesus opetti, eli Pyhä Henki on korkein, ja Isää ja Poikaa saa vapaasti herjata ja ne eivät ole yhtä korkeita jumaluuden osia kuin Pyhä Henki.

        Augsburgin tunnustus:
        "Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen 2, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen 3, areiolaisen 4, eunomiolaisen 5, muhamettilaisen 6 ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet 7, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Augsburgin tunnustuksessa on yksilöity, mitkä triniteetikäsitykset hylätään. Luterilaiset saavat vapaasti uskoa sellaisiin triniteettikäsityksiin joita ei ole kielletty. Esim. Jeesuksen opetusta Pyhään Henkeen liittyen ei ole kielletty, joten voi halutessaan uskoa kuten Jeesus opetti, eli Pyhä Henki on korkein, ja Isää ja Poikaa saa vapaasti herjata ja ne eivät ole yhtä korkeita jumaluuden osia kuin Pyhä Henki.

        Augsburgin tunnustus:
        "Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen 2, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen 3, areiolaisen 4, eunomiolaisen 5, muhamettilaisen 6 ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet 7, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä."

        Jeesus ei ole Jumala eikä Pyhä henki Jumalasta erillinen persoona. Ei ole mitään kolminaisuutta eikä Jeesus syntynyt neitsyestä. Nämä kaikki harhaopit ovat ihmisten keksimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki on kaikkein korkein ja ylin jumaluuden ilmentymä.

        Matteus 12:
        31 »Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.

        Markus 3:
        28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. 29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin.»

        Tuomaan evankeliumi (nag hammadin saviruukusta autenttista vanhaa tekstiä):
        44. Jeesus sanoi, ”Joka pilkkaa Isää, saa anteeksi, ja joka pilkkaa poikaa, saa anteeksi, mutta joka pilkkaa pyhää henkeä, hänelle ei anneta anteeksi maassa eikä taivaassa.”

        Jeesus on myös omin sanoin maininnut Pyhän Hengen koska se esiintyy myös Tuomaan evankeliumissa eikä ole myöhemmin tehty lisäys. Jeesus on viitannut gnostilaiseen henkiolentoon Great Invisible Spirit, ja kyseessä on kaikkien aeoneiden valon lähde. Varhaiskristillsiessä gnostilaisuudessa tunnetaan myös nimellä Monad.
        http://gnosis.org/naghamm/goseqypt.html

        Ei sellaista ole olemassakaan eikä sellaista tarvita mihinkään. Joku näkymätön henki? Älkää viitsikö pelleillä.


    • Anonyymi

      Myös Jeesuksen opetuslapsilla on oikeus antaa syntejä anteeksi.

      "Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
      Joh. 20:23

    • Anonyymi

      Eikö se Jeesus antanut vallan ihmisille antaa syntejä anteeksi maan päällä?

      Se Jeesus, jonka herra ja kuningas opetuslapset ovat.

      Arvossa suurempi voi siis jakaa valtaansa arvossa pienemmälle. Näinhän se Raamatussa menee.

      Jumala antaa vallan Jeesukselle, Jeesus antaa vallan opetuslapsilleen.

      Ja vain yksi on Jumala: meidän taivaallinen Isämme, Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä.

      • Anonyymi

        Hupsis. Siis Jeesus on opetuslasten herra ja kuningas eikä päinvastoin.


    • Anonyymi

      Arvossa suurempi jakaa valtaa arvossa pienemmille.

      Jumala (Isä) antoi vallan pojalleen Jeesukselle.

      Jeesus antoi vallan opetuslapsille, jotka pitävät Jeesusta herranaan ja kuninkaanaan.

      Näin vain Isä on Jumala: se yksi ja ainoa Herra Kaikkivaltias ja Korkein.

      • Anonyymi

        Jaa! No tuon mukaan Johannes kastaja oli Jeesusta suurempi. Johannes kastoi opetuslapsiaan ja vain opettaja ja siis ylempi saattoi kastaa siihen aikaa jonkun.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe