Muistakaa laitaa muovIpussi pakoputkeen ja

Anonyymi

Ilmansuodattimeen klygooliajon jälkeen!

32

99

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paperipussi on ekologisemoi, joten me puuveneilijät suosimme sellukuitua. Muoviveneet ja -pussit on ympäristöjätettä.

      • Anonyymi

        Muovipussin valmistus saastuttaa vähemmän kuin paperipussin. Muovipussi on kestävämpi. Muovipussista saa polttamalla runsaasti energia. Ainoastaan luontoon joutunut muovipussi häviää paperipussille. Huolelliselle jätteiden kierättäjälle muovipussi on ekologisempi.


    • Ei missään nimessä mitään tulppia pakoputkeen tai imupuolelle. Niiden johdosta niihin tukitun ilman sisältämä kosteus tiivistyy ulkoilman jäähtyessä, eli syöpyminen kiihtyy.

      Dieselmoottorin viimeisen päälle hyvin tehty talvisäilöntä menee näin (toki kohdan yksi voi jättää pois ilman suurempaa vahinkoa):

      1. Käyt dieselkorjaamosta hakemassa pari litraa kalibrointiöljyä (esim Shell Calibration Fluid), se on todella puhdasta polttoainetta ja sisältää lisäksi rautaisannoksen syöpymistä estäviä aineita. Kytket polttoaineen imulekun suoraan pönttöön, jossa on kyseistä ihmeainetta, niin, että sitä varmasti menee koko moottorin polttoainejärjestelmään. Nyt on suuttimet suojattu korroosiolta ja suutinremppakin siirtyy kauemmaksi tulevaisuuteen.

      2. Juuri ennen nostoa vedestä ajat moottorin lämpimäksi ja vaihdat öljyt sekä öljynsuodattimen.

      3. Kun vene on maissa, ajat moottorin merivesipuolesta läpi tarvittavan määrän 50 % glykoliseosta.

      4. Suihkutat kaikkiin moottorin sähkölatteisiin ja -liitoksiin reippaasti CRC:tä tai vastaavaa.

      Keväällä sitten polttoainesuodattimien vaihto ja homma on siinä. Tosin parin vuoden välein tulee tietysti vaihdettavaksi vesipumpun siipipyörä ja mahdolliset jäähdytysjärjestelmän sinkit. Purjevenevetolaitteissa sitten vielä lisäksi vetolaitteen kumikauluksen vaihto 5-10 vuoden välein, akselivetoisissa taas tiivisteboksin huolto.

      • Anonyymi

        Tietenkään pako- ja imupuolen tukkiminen ei lisää kosteuden tiivistymistä. Tuskin myöskään vähentää, sillä eihän tuolta ilma pääse läpi kiertämään, kun välissä on pakoputken vesilukko, venttiilit jne.

        Ilmassa ei paljoa kostetta ole. Kuutiossa 20 C ilmaa voi olla enimmillään 17 g kosteutta, joka voi tiivistyä. Koneeseen ja kanavistoon ei montaa litraa mahdu, joten siitä ilmamäärästä ei voi tiivistyä edes läheskään grammaa vettä.

        Jos koneessa kiertäisi ilma vapaasti, voisi sinne kondensoitua vettä haitallisia määriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkään pako- ja imupuolen tukkiminen ei lisää kosteuden tiivistymistä. Tuskin myöskään vähentää, sillä eihän tuolta ilma pääse läpi kiertämään, kun välissä on pakoputken vesilukko, venttiilit jne.

        Ilmassa ei paljoa kostetta ole. Kuutiossa 20 C ilmaa voi olla enimmillään 17 g kosteutta, joka voi tiivistyä. Koneeseen ja kanavistoon ei montaa litraa mahdu, joten siitä ilmamäärästä ei voi tiivistyä edes läheskään grammaa vettä.

        Jos koneessa kiertäisi ilma vapaasti, voisi sinne kondensoitua vettä haitallisia määriä.

        Ei ole välissä vesilukkoa kun on kuiva pakoputki ja koneessa on aina jotkut venttiilit auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole välissä vesilukkoa kun on kuiva pakoputki ja koneessa on aina jotkut venttiilit auki.

        Kuinka monessa purjeveneessä on kuiva pakoputki? Ei ole väliä, jos yksittäisiä venttiilejä on auki. Samasta sylinteristä tuskin on auki sekä imu- että pakoventtiili. Eli ilma ei pääse kiertämään koneen läpi kuivallakaan pakoputkella.


    • Anonyymi

      Glykoolia se on, ei ole mitään "klygoolia".

    • Anonyymi

      Kyllä minulla on veneen imupuoli ja pakoputki tukittuna niin ei tule jonkin sylinterin kautta läpivetoa ja kosteutta sylinteriin.

      • Anonyymi

        Eikös se äänenvaimennin ole täynnä glykoliseosta talven ajan. Näin minä olen asian ymmärtänyt.
        Paremmin asiasta tietävät korjatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se äänenvaimennin ole täynnä glykoliseosta talven ajan. Näin minä olen asian ymmärtänyt.
        Paremmin asiasta tietävät korjatkoon.

        Pakoputki ja äänenvaimennin ovat täynnä vettä tai talvella pakkasnestettä, joten sieltä ei mitään vetoa sylinteriin tule.
        Tämä muovipussi pakoputkeen trolli on jo muodostunut klassikoksi. Toisille se on talven tuoloa enteilevä merkki, jota jotkut ovat oppineet kaipaamaan D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputki ja äänenvaimennin ovat täynnä vettä tai talvella pakkasnestettä, joten sieltä ei mitään vetoa sylinteriin tule.
        Tämä muovipussi pakoputkeen trolli on jo muodostunut klassikoksi. Toisille se on talven tuoloa enteilevä merkki, jota jotkut ovat oppineet kaipaamaan D

        Jos pakoputki ja äänenvaimennin olisivat moottorin käytön jälkeen vettä täynnä, kävisi niinkuin GGR:ssä eräälle purjehtijalle jo maapallon kierron alkuvaiheissa, sylinteri täynnä vettä DD.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputki ja äänenvaimennin ovat täynnä vettä tai talvella pakkasnestettä, joten sieltä ei mitään vetoa sylinteriin tule.
        Tämä muovipussi pakoputkeen trolli on jo muodostunut klassikoksi. Toisille se on talven tuoloa enteilevä merkki, jota jotkut ovat oppineet kaipaamaan D

        Eipä ole minulla mitään glykoolia veneen pakoputkessa kun on kuiva pakoputki ja siksi laitan sekä imu että pakopuolen tukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole minulla mitään glykoolia veneen pakoputkessa kun on kuiva pakoputki ja siksi laitan sekä imu että pakopuolen tukkoon.

        Onko sulla moottori hajonnut niin, että jossain sylinterissä on molemmat venttiilit auki? Jos moottori toimii, ei sen kautta ole läpivirtausta ja tulppaaminen turhaa puuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pakoputki ja äänenvaimennin olisivat moottorin käytön jälkeen vettä täynnä, kävisi niinkuin GGR:ssä eräälle purjehtijalle jo maapallon kierron alkuvaiheissa, sylinteri täynnä vettä DD.

        Mietipä asiaa. Normaali asennuksessa siellä pakoputkessa on joutsenkaula ja moottorin pakomutka on korkeammalla kuin pilssin pohjalla luikerteleva pakoputki.
        Mitä arvelet siellä alimmassa osassa putkea olevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla moottori hajonnut niin, että jossain sylinterissä on molemmat venttiilit auki? Jos moottori toimii, ei sen kautta ole läpivirtausta ja tulppaaminen turhaa puuhaa.

        Paas tutustuen nelitahtimoottorin toimintaan, kyllä voi olla sekä imu että pakoventtiili yhtäaikaa avoinna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pakoputki ja äänenvaimennin olisivat moottorin käytön jälkeen vettä täynnä, kävisi niinkuin GGR:ssä eräälle purjehtijalle jo maapallon kierron alkuvaiheissa, sylinteri täynnä vettä DD.

        Olikos jossain jo kerrottu aikuisten oikeasti että sylintereissä oli vettä? Muuallakin kun suoli24:n tietämysksellä. En meinaan oikein usko että vettä oli, koska kone saatiin niin nopeasti kuntoon maalin tulon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paas tutustuen nelitahtimoottorin toimintaan, kyllä voi olla sekä imu että pakoventtiili yhtäaikaa avoinna.

        Aivan totta, ei vain samanaikaisesti samassa sylinterissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipä asiaa. Normaali asennuksessa siellä pakoputkessa on joutsenkaula ja moottorin pakomutka on korkeammalla kuin pilssin pohjalla luikerteleva pakoputki.
        Mitä arvelet siellä alimmassa osassa putkea olevan?

        Ei tarvitse arvella.
        Kun eräs sanoi "Pakoputki ja äänenvaimennin ovat täynnä vettä", kommentoin vain tuota lausetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikos jossain jo kerrottu aikuisten oikeasti että sylintereissä oli vettä? Muuallakin kun suoli24:n tietämysksellä. En meinaan oikein usko että vettä oli, koska kone saatiin niin nopeasti kuntoon maalin tulon jälkeen.

        En viitsisi noin lapselliseen kommentointiinedes vastata.
        Sanottakoon kuitenkin, että "aikuisten oikeasti" moottorin vaihto uuteen ei kauan kestä.
        Yritä repiä tuosta:
        Le bateau est prêt carène propre nouveau moteur merci à toute l’équipe de Secodi La Rochelle & BJ Nautique distributeur Lombardini, Perkins, Bon vent à toi Tapio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paas tutustuen nelitahtimoottorin toimintaan, kyllä voi olla sekä imu että pakoventtiili yhtäaikaa avoinna.

        Samassa sylinterissäkö muka sekä imu- että pakoventtiiliti auki? Ei ainakaan mun moottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikos jossain jo kerrottu aikuisten oikeasti että sylintereissä oli vettä? Muuallakin kun suoli24:n tietämysksellä. En meinaan oikein usko että vettä oli, koska kone saatiin niin nopeasti kuntoon maalin tulon jälkeen.

        Taisipa vain ollakin sylintereissä vettä. Asteriassa oli lappoventtiili asennettu päin /c:tä. Ja uusi moottori katkaisi pulttinsa, koska rihtaus nosti moottorin aivan säätövaran yläpäähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samassa sylinterissäkö muka sekä imu- että pakoventtiiliti auki? Ei ainakaan mun moottorissa.

        Ei samassa sylinterissä mutta sylinterit ovat imu ja pakosarjan kautta yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta, ei vain samanaikaisesti samassa sylinterissä.

        Aivan mutta ovat yhteydessä imu ja pakosarjan kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mutta ovat yhteydessä imu ja pakosarjan kautta.

        Ovat yhteydessä, jos sylinteristä toiseen on avoin yhteys. Jos on, on syöpyminen joskus aiemmin ollut tosi rankkaa, eikä suojelusta enää ole väliä. Imu- ja pakosarjan välille ei ehjässä moottorissa yhteyttä synny.


    • Anonyymi

      Ajattelin laittaa tänä syksynä Kongon lippuja pari kappaletta. Tuskin niitä enää tarvitsee.

    • Anonyymi

      Tätä klassikkojuttua jo ehdinkin kaivata. Kiva että muovipussimies elää ja voi hyvin!

    • Anonyymi

      Eikös sen pitänyt olla nimenomaan S-marketin muovikassi? Muuten kaikki ruostuu ja hapettuu pilalle. Niin, ja eikös piimä liittynyt tähän myös vai oliko se homeenpoistoon -estoon? Vai pitikö sitä kaataa moottoriin?

    • Anonyymi

      Laitoin kondomin pakoputken päähän. Sitten starttasin sen verran, että lirahti pikkuisen kortsuun clycoolia. Vene on talvisäilytyksessä Kaivopuistossa, kortsu kävelytien puolella ämmien kauhistuksena.

    • Anonyymi

      Ja muistakaa inventoida ne herneet pullossa, siivota broikkusoosin roiskeet liedeltä ja Orvieto-pullot keräykseen. Talvi saa tulla. Ai mutta CA-kelit ovat vasta alkaneet.

    • Anonyymi

      Vitsihän tä tietty on, mut sillai hyvä neuvo, et eräänä keväänä oli linnunpesä pakoputkessa, joten muovi- tai paperipussi olisi ollut tarpeen👍

      • Anonyymi

        Tuosta puheenollen, muovipussi maston molempiin päihin. Kerran ollut topissakin linnunpesä, vaikka siellä on vain fallin mentävä aukko.


    • Anonyymi

      Kahvinkeittimen suodatinpussi on paras.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2812
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      354
      2586
    3. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      56
      2315
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1733
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1639
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1526
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1289
    Aihe