Miten olette pärjänneet karhujen ja susien kanssa?

Anonyymi

Itse olen sen sortin retkeilijä, että pelkään kaikkea mikä syö ja liikkuu, mutta silti mielelläni liikkuisin pitkiäkin taipaleita maastossa.
Miten olette valmistautuneet eläinten agressioihin?

37

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljon olen kulkenut ja retkeillyt Suomen erämaissa, varmasti yli tuhat vuorokautta maastossa yöpynyt. Mitenkään en ole koskaan valmistautunut suurpetojen varalta. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia eläimistä (ellei hyttysiä, hirvikärpäsiä tms lasketa), ei edes lähihavaintoja. Kyllä ne retkeilyn ja vaeltamisen riskit ovat aivan muita: Tapaturmat, teräaseet, palovammat, paleltumat, jäihin putoamiset ym...
      Joten sinne vaan nauttimaan luonnosta.

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaisi nämä itä Suomen maastot Imatralta Lieksaan. Ne ovat Luken mukaan juuri sitä tumminta karhualuetta Suomessa. Lisäksi siellä suunnalla karhut ovat varmaankin tottuneet ihmiseen, kun on niitä tarkkailukoppeja haaskojen tuntumassa. Eivät nuo paikallisetkaan mielellään enää mene vieraaseen metsään ainakaan ilman asetta.

        Lappiin varmaan uskaltaisin minäkin, mutta, mutta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi nämä itä Suomen maastot Imatralta Lieksaan. Ne ovat Luken mukaan juuri sitä tumminta karhualuetta Suomessa. Lisäksi siellä suunnalla karhut ovat varmaankin tottuneet ihmiseen, kun on niitä tarkkailukoppeja haaskojen tuntumassa. Eivät nuo paikallisetkaan mielellään enää mene vieraaseen metsään ainakaan ilman asetta.

        Lappiin varmaan uskaltaisin minäkin, mutta, mutta..

        "Eivät nuo paikallisetkaan mielellään enää mene vieraaseen metsään ainakaan ilman asetta."
        Tämä oli hauska!
        Ai että kulkisin metsissä ase mukana? Vain metsästysaikaan, rauhoitutaan nyt sen pelon kanssa.


    • Anonyymi

      No, yksin ei kannata itärajan karhualueille mennä yöpymään. Siellä on kaikenluontoista petoa. Osa on varmasti vaarallisiakin yksilöitä yksinäiselle kulkijalle. Varsinkin, jos peto vaistoaa kulkijan pelon.
      Mene Lappiin jonnekin missä on polut ja tiet valmiina. Siellä ei ole pedoista vaaraa. Voi liikkua huoletta yksinkin.

    • Anonyymi

      Alaska on tunnettu karhuistaan. Alaskassa ei kukaan yritä selittää karhujen vaarattomuudesta yhtään mitään. Siellä jokainen tietää sen, että metsään ei mennä ilman asetta. Ja aseen käyttö tulee myös hallita. Jokaisessa porukassakin on aina joku, joka vastaa aseen käytöstä ja porukan turvallisuudesta.

      • Anonyymi

        Et ilmeisesti ole ollut Alaskassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole ollut Alaskassa?

        Ilmeisestikin olen ollut jopa useampia vuosia Alaskassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisestikin olen ollut jopa useampia vuosia Alaskassa.

        Itse en ole koskaan kantanut asetta Alaskan erämaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ole koskaan kantanut asetta Alaskan erämaissa.

        Et ilmeisesti ole ollut Alaskassa?


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tulin juuri 2 vkon mittaiselta Lapin reissulta kotiin Kuhmoon. Kaikki yöt louteella tai teltassa. Ei repineet pedot minua tai koiraani Lapissa ja eivät ole repineet Kuhmossakaan. Koirani ovat aina olleet seisojia, joten ei probleemia. Ajokoira- ja hirviporukoilla toki toinen homma; niitä koiria menee se tietty määrä per vuosi susien suihin. Ihmisten omakohtaisesti kokema petopelko on persulaista ja siten tarpeetonta hupatusta. Tuntuu jopa ihmeelle, että jonkin liikkkumisia rajoittaisi nk. petopelko; ei tule minulla mieleen muuta kuin koirien tiimoilta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Milloin viimeksi karhu on ihmksen kimppuun käynyt.

      Verrata voisi esimerkiksi siihen, kuinka monta ihmistä kuolee liikenteessä.

      • Anonyymi

        Suomessa ollaan liikenteessä miljoonia tunteja päivittäin. Maastossa yksin petojen ulottuvilla vain muutamia kymmeniä tunteja vuorokaudessa.
        Ainahan sitä verrata voi mihin haluaa, muttakun kaikki eivät sitäkään osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ollaan liikenteessä miljoonia tunteja päivittäin. Maastossa yksin petojen ulottuvilla vain muutamia kymmeniä tunteja vuorokaudessa.
        Ainahan sitä verrata voi mihin haluaa, muttakun kaikki eivät sitäkään osaa.

        Milloin karhu on tappanut retkeilijän Suomessa?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Liikun muutamia päiviä viikossa, ympäri vuoden- talvilumilla lumikengin, luonnossa. Itäsuomi. Hirvistä ei ketju mainitse mitään, vaikka se on lisääntymisaikanaan ihmiselle vaarallinen, sonni nimittäin.
      Kun liikun, tulee seurattua missä hirvet ovat, muutoinkin- missä hirvi, ei hyvin iso karhuriski. Kun hirvet lähtevät kesällä äkisti kesälaitumilta ja talvella talvehtimisalueelta, jotain pelottavaa on liikkeellä.
      Hirvenmehtuuaikaan tietysti passimiehiä, ajomiehiä, koiria, mutta muustakin voi olla kyse- erityisesti jos ei ole mehtuuihmisistä mitään havaintoja.
      Luonnossa kun yövyn, en jätä ruokaa telttaan, vaan kannelliseen sankoon- ja jotain muutakin sinne kolisemaan, usean metrin päähän teltasta.
      Tulenpito on hyvä, etenkin kylmällä märällä syksykelillä, jos maanomistajan lupa. Kettuja, supikoiria, minkkejä... ja mäyriä- nuo ne yleisimmät monenlaisen syöjät on, joista havaintoja. Kesähän on sitten täynnä kaikkea mikä lentää. Ja saalis suussa yöllä kulkevia kettuja, ja supikoiria...
      Ihan varhain aamulla voi tavata ison kanalinnun, ruokailemassa, syksyllä on sitten kiva tavata teeret, talvialueeltaan.
      Mitä eniten ketjussa ihmettelen, etteikö ihminen ymmärrä, elävänsä sivistyksessä toisten ihmisten seassa, ja kaikki ei ole kavereita. En ole joutunut koskaan pahoin häirityksi. Kerran oli hirvi kävellyt nukkuessani juuri teltan viereltä. Kerran metsämyyrä söi eväsleipiäni, kun jätin huolimattomasti. Itikat sun muut- niistä oli taas kesän, vain riesaa.

      • Anonyymi

        Hirvistä ei mainita sen vuoksi, että niitä ei ole PunaHilkan seikkailuissa ja hirvillä ei ole teräviä hampaita. Ja siitä huolimatta ne tappavat vuodessa enemmän ihmisiä kuin sudet sadassa vuodessa. … Hampaaton peto ei myy.


    • Anonyymi

      Suomessa eivät pedot ole käyneet ihmisten kimppuun satoihin vuosiin. Aivan turha pelko.

      Turha vedota Amerikan oloihin, siellä harmaakarhut eivät kunnioita ihmistä ja ruokakin pitää säilöä satojen metrin päähän leiristä karhunkestäviin pönttöihin. Asekkin on hyvä olla mukana. Ei mitään tekemistä kotoisten olojen kanssa. luojan kiitos.

      50 vuotta olen retkeillyt karhu/susialueilla ja tuoreita jälkiä on usein näkynyt leirin lähellä, mutta elikot itse eivät ole ikinä suvainneet näyttäytyä.

      • Anonyymi

        No koitahan kuuklettaa: karhu hyökkäsi


    • Anonyymi

      Pienessä porukassa on turvallista liikkua. Pedot pysyvät varmasti poissa. Sen sijaan yksin liikkuminen erämaassa on aivan toinen juttu. En sano, että sekään on vaarallista, mutta yksin kulkijoille on erilaisia sattumuksia kyllä osunut. Olin 15 vuotta eräässä itä-suomalaisessa matkailualan yrityksessä ja sain kuulla kaikenlaista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Koko aikuis-ikäni olen liikkunut luonnossa telttaillen eikä ole edes pieneen mieleen tullut petoja pelätä.
      Ei ole ruokiani syöneet eikä minua uhanneet. suurin uhka on olleet hiiret.

    • Anonyymi

      Muistan lukeneeni kuinka ennen vanhaan yksinäiset kulkurit joutuivat silloin tällöin susien/susilaumojen uhreiksi.Nykyään maanteillä liikkuu ainoastaan motorisoituja kulkupelejä. Kuinkahan olisi, jos reissumiehet liikkuisivat edelleenkin kävellen maanteitä pitkin. Varmaan sudetkin ottaisivat jälleen omansa?

      • Anonyymi

        Suosittelen ihan vaan heijastinta jos tiellä kulkeminen pelottaa.


    • Anonyymi

      Karhuista ja susista ei huolta, mutta mites punkit, itikat ja hirvikärpäset, eikä muurahaisetkaan telkassa kivoja ole

    • Anonyymi

      Typerä kulkija on itse itselleen suurin riski. Lyö autioituvan tylsällä kirveellä jalkaansa, tippuu jäihin, eksyy, paleltuu, vuolee sormeensa, jne...

    • Anonyymi

      "olen sen sortin retkeilijä, että pelkään kaikkea mikä syö ja liikkuu".

      Minä taas olen sen sortin retkeilijä, että syön lähes kaikkea, mikä liikkuu. Suolaa, voita ja hyvät varusteet vain mukana ja repussa, niin kyllä kypsentäminen onnistuu.

    • Anonyymi

      se on miehen puhetta jos pelkää korvessa yksin niin pysykööt poissa metsään kuuluvat aidot luontoihmiset eikä mitkään kaupunkien viher hörhöt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe