Suurimmat filosofit

Anonyymi

Ihmiskunnan merkittävin ja laajimmalle levinnyt filosofinen teksti on Raamatun Saarnaajan kirja. Sen merkitys viisautta tavoittelevalle ajattelulle, kirjallisuudelle ovat suuremmat kuin minkään muun filosofisen tekstin. Myös sen painosmäärät ovat suuremmat kuin minkään muun filosofisen tekstin ihmiskunnan historiassa.

<<<Saarnaajan kirjan kirjoittaja itse esittää itsensä kuningas Daavidin poikana, Israelin kuninkaana Jerusalemissa (Saar. 1:1, 12, 16; 2:7, 9). Hän antaa ymmärtää olevansa filosofi mahtavan hovin keskellä. Kuvaus sopii ainoastaan Salomoon, sillä hänen seuraajansa Jerusalemissa olivat ainoastaan Juudan kuninkaita.>>>

https://fi.wikipedia.org/wiki/Saarnaajan_kirja

Salomo eli ennen antiikin Kreikan aikakautta ja vuosisatoja ennen Platonia, Aristotelestä ja Sokratesta.

Ajatuksia?

21

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salomo kuvataan myös polygaamiseksii irstailijaksi ja pahemmaksi sortajaksi kuin Herodes niin tokkopa hänellä olisi ollut aikaa taikka viitseliäisyyttäkään pohtia syvällisiä.

      • Anonyymi

        Salomolla oli 700 ruhtinaallista vaimoa ja 300 jalkavaimoa eri kansoista ja uskonnoista.

        Miten ehti kaikki pitämään tyytyväisenä seksuaalisesti?

        Kova jäbä panemaan?

        Kristittyjen esikuva heti pian Jeesuksen jälkeen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Salomolla oli 700 ruhtinaallista vaimoa ja 300 jalkavaimoa eri kansoista ja uskonnoista.

        Miten ehti kaikki pitämään tyytyväisenä seksuaalisesti?

        Kova jäbä panemaan?

        Kristittyjen esikuva heti pian Jeesuksen jälkeen?

        No onko kristittyjen esikuva?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Salomolla oli 700 ruhtinaallista vaimoa ja 300 jalkavaimoa eri kansoista ja uskonnoista.

        Miten ehti kaikki pitämään tyytyväisenä seksuaalisesti?

        Kova jäbä panemaan?

        Kristittyjen esikuva heti pian Jeesuksen jälkeen?

        Ehkä se onkin lähetyssaarnaaja, joka n kaikkein laajimmalle levinnyt filosofinen teema.


    • Anonyymi

      Saarnaajan kirja on aika heikko teos filosofisesti. Enemmän se on taiteellinen. Mutta on se Raamatun parasta antia.

    • Anonyymi

      2. Saarnaaja
      Saarnaajan kirjan lähtökohta on sama kuin Jobilla: todellisuus ei pidä yhtä perinteisen jumalaopin kanssa. Vastaus, johon Saarnaaja päätyy, on kuitenkin päinvastainen: kyynisyyteen vaipuminen. Koska vanhurskaan ja jumalattoman kohtalossa ei ole eroa, vaan molemmat kuolevat samalla lailla, päättelee Saarnaaja, että Jumala on despootti, jonka edessä ihminen joutuu antautumaan. Ihmisen osa ei ole parempi kuin eläinten. Parasta, mitä voi tehdä, on nauttia elämän vähistä iloista (Saarn. 9:1-10).

      • Salomolla mahtoikin olla iloja hyvin vähän kun oli niin monta nalkuttavaa (?) vaimoa.


    • "Salomo eli ennen antiikin Kreikan aikakautta ..."

      Salomon historiallisuudesta ei ole mitään varmuutta. Koko kuningasta ei tunneta Raamatun kertomusten ulkopuolella eikä ole mitään arkeologisia löytöjä, jotka viittaisi hänen olemassaoloonsa.

      Eli saattoi olla (kuten useimpien Raamatun merkittävien hahmojen kohdalla) että miestä ei ollut ensinkään olemassa.

      • Anonyymi

        Kirjoittaja ei vaikuta miltään patologiselta valehtelijalta vaan tuntuu pohtivan hyvin vilpittömän tuntuisesti elämän suuria kysymyksiä ja kantavan aitoa huolta esimerkiksi oikeuden toteutumisesta. Joten kun hän sanoo olleensa kuninkaana Jerusalemissa niin minulle ei tule ensimmäiseksi mieleen epäillä hänen valehtelevan.

        Antiikin filosofeista ei ole sen parempia todisteita. Teokset puhuvat puolestaan. Salomon temppelin arkeologisten todisteiden puuttuminen ei kerro paljoakaan sillä samalle paikalle rakennettiin myöhemmin toinen suurempi temppeli joka sekin myöhemmin tuhoutui. Nykyään tuolla paikalla on tiettävästi kalliomoskeija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaja ei vaikuta miltään patologiselta valehtelijalta vaan tuntuu pohtivan hyvin vilpittömän tuntuisesti elämän suuria kysymyksiä ja kantavan aitoa huolta esimerkiksi oikeuden toteutumisesta. Joten kun hän sanoo olleensa kuninkaana Jerusalemissa niin minulle ei tule ensimmäiseksi mieleen epäillä hänen valehtelevan.

        Antiikin filosofeista ei ole sen parempia todisteita. Teokset puhuvat puolestaan. Salomon temppelin arkeologisten todisteiden puuttuminen ei kerro paljoakaan sillä samalle paikalle rakennettiin myöhemmin toinen suurempi temppeli joka sekin myöhemmin tuhoutui. Nykyään tuolla paikalla on tiettävästi kalliomoskeija.

        Minä-muoto on aika tyypillinen kirjallinen keino. Sinuhe Egyptiläinenkin on kirjoitettu minä-muodossa samoin kuin moni muu kaunokirjallinen teos. Antiikin filosofit kirjoittivat teoksensa usein dialogin muotoon ja tuskin nuokaan dialogit ovat mitään dokumentteja oikeista käydyistä keskusteluista, vaan ne ovat kirjallinen kehys filosofin ajatusten esittelylle. Ovatko filosofit valehtelijoita kun kirjoittavat keskusteluista joita ei ollut? Ei minusta vaikka siinäkin pistetään sanoja keksityn "keskustelukumppanin" suuhun.

        Arkeologisten todisteiden puutteessa ei ole kyse Salomonin temppelistä vaan aivan kaikesta Salomoniin liittyvästä. Ei ole ensimmäistäkään kirjoitusta savella tai kiveen raapustettuna yksikään vihollisten tai kauppakumppani ei mainitse Salomonia jne. Antiikin filosofit ovat kiistatta ja selvästi historiallisia henkilöitä joihin on monia viitteitä, joista on tehty rintakuvia jne.


    • Anonyymi

      Saarnaajan kirja kuvaa sitä hengen vaihetta, jossa ihminen on tullut tietoiseksi pahasta. Saarnaaja on masentunut, maailmaan läpeensä masentunut ja kyllästynyt. Se hengen autiomaa jota Saarnaajan kirja kuvaa, on väistyvä kun henki kohoaa Kristuksessa.

      • Anonyymi

        Yhdentekevää mitä näissä saduissa todetaan. Eivät ne totta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdentekevää mitä näissä saduissa todetaan. Eivät ne totta ole.

        Sinä väität todellisuuden luojaa saduksi ja perimmäistä totuutta epätodeksi.

        Sinä tässä et ole totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä väität todellisuuden luojaa saduksi ja perimmäistä totuutta epätodeksi.

        Sinä tässä et ole totta.

        Todellisuuden luoja on keksimäsi satuolento. Eivät ne sadut todelliseksi muutu vaikka miten inttäisit.


      • Anonyymi

        Suomessa ei ole autiomaita, siksi niin taiteellista kirjallisuutta ei syntynytkään.
        Vaimoja joka sormelle jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ole autiomaita, siksi niin taiteellista kirjallisuutta ei syntynytkään.
        Vaimoja joka sormelle jne.

        Parempaa kirjallisuutta täällä on syntynyt kuin tämä hömppä


      • Anonyymi

        Hyvin sanottu. Saarnaajan kirjan sanoma tukee Kristuksen sanomaa käänteisen esimerkin kautta. Ihmisen on helpompi tyytyä pieneenkin osaansa jos hän uskoo Salomoa siinä etteivät suuretkaan rikkaudet tuoneet hänelle lopullista tyydytystä.

        Sekä maallisen yhteiskunnan että iankaikkisen elämän kannalta on parempi etteivät ihmiset ole maallisen vaelluksensa aikana liian ahneita vaan tavoittelevat kohtuullisuutta. Kristuksen sanoma kirkastuu Saarnajan kirjaa vasten.


    • Anonyymi

      Siinä teille yksi filosofi joka pesee sen saarnaajanne 6-0 : Bertrand Russell

    • Anonyymi

      Perimätiedon mukaan Salomon oli Golgatan paikallissanomien pakinoitsija.

    • Raamatun mukaan Salomo saattoi olla myös vallananastaja. Ainakaan ei ollut isänsä vanhin poika. Daavidillakinhan oli haaremi.

      Kuninkaan haaremisysteemi synnyttää melkein väistämättä vallanperimyksen yhteydessä ns. dynastisen sodan. Näin Salomonkin tapauksessa.

    • Anonyymi

      Egyptiläisiltä kopioitua kameli sontaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe