MIKÄ ON JUMALAN TAHTO?

Miten Jumalan tahto eroaa ihmisten tahdosta?

Itse koin tänään noudattavani Jumalan tahtoa suklaarasian suhteen. Olin sen juuri ostanut ja syönyt yhden suklaan siitä. Sitten tuli mieleen, että ei ole Jumalan Tahto sen syöminen. Lahjoitin yhtä vailla täyden kalliin suklaarasian ystävälleni, jolle se kelpasi. Seurasin vaistomaisesti sitä - mitä pidin Jumalan Tahtona. Oliko kyseessä minun tahtoni vain tai jopa tyhmyyteni, kun en syönyt Fazerin Wienernougat -rasiaa?

Mikä on Jumalan Tahto? Itse koin, että Jumalan Tahto on laihtumiseni ja turhan sokerin pois jättäminen. Jos minullla on ylimääräistä rahaa - niin sen voin lahjoittaa kirkon keräyksiin ja moneen tuhanteen muuhun hyvään tarkoitukseen. Ei niillä vähiä rahojani kannata jatkossa tuhlata suklaarasioihin. Tai kenties tämä on oma tahtoni - ja sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan Tahdon kanssa?

Mitä te tarkoitatte Jumalan Tahdolla??

60

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten Jumalan tahto eroaa ihmisten tahdosta? Olenko väärillä jäljillä?

      Itse koin tänään noudattavani Jumalan tahtoa suklaarasian suhteen. Olin sen juuri ostanut ja syönyt yhden suklaan siitä. Sitten tuli mieleen, että ei ole Jumalan Tahto sen syöminen. Lahjoitin yhtä vailla täyden kalliin suklaarasian ystävälleni, jolle se kelpasi. Seurasin vaistomaisesti sitä - mitä pidin Jumalan Tahtona. Oliko kyseessä minun tahtoni vain tai jopa tyhmyyteni, kun en syönyt Fazerin Wienernougat -rasiaa?

      Mikä on Jumalan Tahto? Itse koin, että Jumalan Tahto on laihtumiseni ja turhan sokerin pois jättäminen. Jos minullla on ylimääräistä rahaa - niin sen voin lahjoittaa kirkon keräyksiin ja moneen tuhanteen muuhun hyvään tarkoitukseen. Ei niillä vähiä rahojani kannata jatkossa tuhlata suklaarasioihin. Tai kenties tämä on oma tahtoni - ja sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan Tahdon kanssa?

      Mitä te tarkoitatte Jumalan Tahdolla??

      • Jos nyt kerran Jumala on olemassa, ei hänen tahdostaan saa mitään selvää ainakaan Raamatusta, sen verran ristiriitainen Raamattu on.


      • sage8 kirjoitti:

        Jos nyt kerran Jumala on olemassa, ei hänen tahdostaan saa mitään selvää ainakaan Raamatusta, sen verran ristiriitainen Raamattu on.

        Tuo ristiriita on ongelma, jos ottaa kirjaimellisesti joka kohdan "Jumalan Sanana". Kirjaimellisesti lukeva ateisti sanoo, kokonaisuus on ristiriitainen, mutta siitä huolimatta jotkut fundamenttalistit luovat siitä järkevän kokonaisuuden. Jotkut liberaalit uskovaiset taitavat valita siitä sopivia kohtia julistaen mm. "kaikki pääsevät Taivaaseen" ja "minusta samaa sukupuolta olevat halukkaat on vihittävä kirkossa". Heidän ajatuksiensa mukaan Jumalan Tahto on se, että kaikki pelastuvat ja rakkaussuhteet kaikissa muodoissa tulee siunata Jumalan edessä?

        Itse en ole fundamenttalisti, mutta en myöskään liberaali, mutta siltä väliltä väritettyjen lasien läpi näen Raamatun järkevänä kokonaisuutena, vaikka siinä on ristiriitoja ja VT on pitkälti silmissäni Vanhaa Liittoa.


      • P.Dinosaurus kirjoitti:

        Tuo ristiriita on ongelma, jos ottaa kirjaimellisesti joka kohdan "Jumalan Sanana". Kirjaimellisesti lukeva ateisti sanoo, kokonaisuus on ristiriitainen, mutta siitä huolimatta jotkut fundamenttalistit luovat siitä järkevän kokonaisuuden. Jotkut liberaalit uskovaiset taitavat valita siitä sopivia kohtia julistaen mm. "kaikki pääsevät Taivaaseen" ja "minusta samaa sukupuolta olevat halukkaat on vihittävä kirkossa". Heidän ajatuksiensa mukaan Jumalan Tahto on se, että kaikki pelastuvat ja rakkaussuhteet kaikissa muodoissa tulee siunata Jumalan edessä?

        Itse en ole fundamenttalisti, mutta en myöskään liberaali, mutta siltä väliltä väritettyjen lasien läpi näen Raamatun järkevänä kokonaisuutena, vaikka siinä on ristiriitoja ja VT on pitkälti silmissäni Vanhaa Liittoa.

        Eihän siinä mitään, mitä jokainen ajattelee Jumalasta ja Raamatusta, minä attelen mitä kirjoitin.


      • Sinä itse ajattelet mikä on Jumalan tahto.

        Mitäpä meidän mielipiteillä on merkitystä.


      • torre12 kirjoitti:

        Sinä itse ajattelet mikä on Jumalan tahto.

        Mitäpä meidän mielipiteillä on merkitystä.

        torre12: "Sinä itse ajattelet mikä on Jumalan tahto. Mitäpä meidän mielipiteillä on merkitystä."

        Jumalan Tahdo kokonaisuudessaan on jotain sellaista mitä ihminen ei ymmärrä? Raamattuun uskova sen sijaan sano, että siellä se on ilmaistu jokseenkin kaikkien ymmärrettävässä muodossa?


      • Anonyymi
        P.Dinosaurus kirjoitti:

        Tuo ristiriita on ongelma, jos ottaa kirjaimellisesti joka kohdan "Jumalan Sanana". Kirjaimellisesti lukeva ateisti sanoo, kokonaisuus on ristiriitainen, mutta siitä huolimatta jotkut fundamenttalistit luovat siitä järkevän kokonaisuuden. Jotkut liberaalit uskovaiset taitavat valita siitä sopivia kohtia julistaen mm. "kaikki pääsevät Taivaaseen" ja "minusta samaa sukupuolta olevat halukkaat on vihittävä kirkossa". Heidän ajatuksiensa mukaan Jumalan Tahto on se, että kaikki pelastuvat ja rakkaussuhteet kaikissa muodoissa tulee siunata Jumalan edessä?

        Itse en ole fundamenttalisti, mutta en myöskään liberaali, mutta siltä väliltä väritettyjen lasien läpi näen Raamatun järkevänä kokonaisuutena, vaikka siinä on ristiriitoja ja VT on pitkälti silmissäni Vanhaa Liittoa.

        "Tuo ristiriita on ongelma, jos ottaa kirjaimellisesti joka kohdan "Jumalan Sanana". "

        Onko muka olemassa jotain muuta tapaa? Uskovaisten eli kaltaistesi hihhuleiden mukaan ei ole. Jokainen sana on luettava kirjaimellisesti sellaisenaan kuin se on kirjoitettu. Miksi siis valehtelet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo ristiriita on ongelma, jos ottaa kirjaimellisesti joka kohdan "Jumalan Sanana". "

        Onko muka olemassa jotain muuta tapaa? Uskovaisten eli kaltaistesi hihhuleiden mukaan ei ole. Jokainen sana on luettava kirjaimellisesti sellaisenaan kuin se on kirjoitettu. Miksi siis valehtelet?

        Anonyymi: "Onko muka olemassa jotain muuta tapaa? Uskovaisten eli kaltaistesi hihhuleiden mukaan ei ole. Jokainen sana on luettava kirjaimellisesti sellaisenaan kuin se on kirjoitettu. Miksi siis valehtelet?"

        Raamattu on ihmisten kirjoittama. Sitä on arviotava aikalaisyhteydessä ja sen ajan maailmankuvan mukaan. Se on aina kirjoitettu omalle aikakaudelleen sen ajan kokemusmaailman mukaan. Jokaista sanaa ei tule ottaa konkreettisesti. Esimerkiksi Evankeliumeissa on jokaisessa eri teksti Jeesuksen kuolinsyyksi ristissä Golgatalla. Ne Evankeliumit ovat eri näkökulmia Jeesukseen ja Ilosanomaan ylösnousemuksesta. Jos otettaisiin kirjaimellisesti Golgatan ristien tekstit niin edessä olisi neljä eri totuutta, jotka kaikki eivät voi pitää logiikan mukaan paikkansa. Kirjaimellisesti ei tulkita myöskään montaa VT:n kohtaa. Tieteen logiikan mukaan ei esimerkiksi ole ollut Vedenpaisumusta niin kuin Raamattu esittää vaan sen katsottava Kirjan kasvattaviin tarinoihin luettavaksi. Kirjaimellisesti Raamatun tulkitseva voi tietysti olla eri mieltä?


      • Anonyymi
        P.Dinosaurus kirjoitti:

        Anonyymi: "Onko muka olemassa jotain muuta tapaa? Uskovaisten eli kaltaistesi hihhuleiden mukaan ei ole. Jokainen sana on luettava kirjaimellisesti sellaisenaan kuin se on kirjoitettu. Miksi siis valehtelet?"

        Raamattu on ihmisten kirjoittama. Sitä on arviotava aikalaisyhteydessä ja sen ajan maailmankuvan mukaan. Se on aina kirjoitettu omalle aikakaudelleen sen ajan kokemusmaailman mukaan. Jokaista sanaa ei tule ottaa konkreettisesti. Esimerkiksi Evankeliumeissa on jokaisessa eri teksti Jeesuksen kuolinsyyksi ristissä Golgatalla. Ne Evankeliumit ovat eri näkökulmia Jeesukseen ja Ilosanomaan ylösnousemuksesta. Jos otettaisiin kirjaimellisesti Golgatan ristien tekstit niin edessä olisi neljä eri totuutta, jotka kaikki eivät voi pitää logiikan mukaan paikkansa. Kirjaimellisesti ei tulkita myöskään montaa VT:n kohtaa. Tieteen logiikan mukaan ei esimerkiksi ole ollut Vedenpaisumusta niin kuin Raamattu esittää vaan sen katsottava Kirjan kasvattaviin tarinoihin luettavaksi. Kirjaimellisesti Raamatun tulkitseva voi tietysti olla eri mieltä?

        Taas valehtelet. Kaltaistesi uskonharhaisten hihhulien mukaan Raamattu on Jumalan sanaa eikä sitä saa lukea ja muunnella miten huvittaa, sehän on teidän mielestänne hirveää häpäisyä ja kamalaa Jumalan pilkkaa.


      • P.Dinosaurus kirjoitti:

        torre12: "Sinä itse ajattelet mikä on Jumalan tahto. Mitäpä meidän mielipiteillä on merkitystä."

        Jumalan Tahdo kokonaisuudessaan on jotain sellaista mitä ihminen ei ymmärrä? Raamattuun uskova sen sijaan sano, että siellä se on ilmaistu jokseenkin kaikkien ymmärrettävässä muodossa?

        Raamatussa on Jumalan tahtoa, mutta sinä näet sen lisäksi, että Jumala ei tykkää siitä, jos syöt suklaata


      • torre12 kirjoitti:

        Raamatussa on Jumalan tahtoa, mutta sinä näet sen lisäksi, että Jumala ei tykkää siitä, jos syöt suklaata

        torre12: "Raamatussa on Jumalan tahtoa, mutta sinä näet sen lisäksi, että Jumala ei tykkää siitä, jos syöt suklaata"

        Se tässä juoni olikin - onko Jumalan tahdon mukaista se, että lahjoittaa yhtä vaille täyden suklaarasian ystävälle? Itse koin painan pikkuisen liikaa, kun 194 cm pituisena painan 108 kiloa. Normaalipaino pituiselleni 93.9 kiloa ei 108 kiloa. Alkoi tuntua siltä, että Jumala ehkä haluaa sitä, että luovun suklaasta ja alan elämään terveellisemmin, sillä ruumis on sielu temppeli? Toisaalta juoneen kuuluu se, että oliko tämä nyt niin Jumalan Tahdon mukaista vai kumpusiko suklaarasian lahjoittaminen ystävälleni pelkästään omasta tahdostani. Itse kenties tiedostin sen, että itselleni hyväksi, etten liho enää vaan elän terveemmin. Toisaalta tämä uusi elämä voi ollakin lähempänä Jumalan Tahtoa? Kysyn yleisesti mitä Jumalan Tahto ihmisistä on ja miten se ilmenee?


      • Anonyymi

        Tuskin olet väärillä jäljillä. Jossain kohtaa raamattua on ruokaan liittyen mainittu että jos ihminen "syö vastoin tuntoa", se tulee slloin hänelle synniksi.
        Toisaalta ongelmaa voi korostaa jokin sairaus tai syömishäiriö, tai että omatunto on yliherkkä. Mutta siihenkin voi varmaan pyytää rukouksessa viisautta. Saarnaan tässä itselleni, kun joskus tuppaa lipsumaan.
        Daniel paastosi jossain kohtaa ja sitten rupesi tapahtumaan. Tämä varmaan korostuu enemmän eritystilanteissa ja murroskohdissa.
        Joihinkin uskontoihin ja intiaanien näkymatkoihin liittyy paastoaminen. Voi olla että siitä on hyötyä jossain tilanteissa. Mutta nyt taisin livetä aiheesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas valehtelet. Kaltaistesi uskonharhaisten hihhulien mukaan Raamattu on Jumalan sanaa eikä sitä saa lukea ja muunnella miten huvittaa, sehän on teidän mielestänne hirveää häpäisyä ja kamalaa Jumalan pilkkaa.

        Miten paljon oletat tämän kaltaisia uskovia olevan? Esimerkiksi Vapaakirkossa opetetaan, että Raamatun teksteissä on "ikuisten totuuksien", kuten Jeesuksen jumaluus, ristinkuolema ja ylösnousemus, lisäksi aikakauteen ja kulttuuriin sidottuja ohjeita, kuten vaikkapa naisten pään peittäminen kirkossa. Olipa meillä kirkossamme muutama vuosi sitten opetussarjakin, jossa ensimmäinen korinttilaiskirje käytiin läpi luku luvulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas valehtelet. Kaltaistesi uskonharhaisten hihhulien mukaan Raamattu on Jumalan sanaa eikä sitä saa lukea ja muunnella miten huvittaa, sehän on teidän mielestänne hirveää häpäisyä ja kamalaa Jumalan pilkkaa.

        Miten paljon oletat tämän kaltaisia uskovia olevan? Esimerkiksi Vapaakirkossa opetetaan, että Raamatun teksteissä on "ikuisten totuuksien", kuten Jeesuksen jumaluus, ristinkuolema ja ylösnousemus, lisäksi aikakauteen ja kulttuuriin sidottuja ohjeita, kuten vaikkapa naisten pään peittäminen kirkossa. Olipa meillä kirkossamme muutama vuosi sitten opetussarjakin, jossa ensimmäinen korinttilaiskirje käytiin läpi luku luvulta.


    • Anonyymi

      Jumala sattuu aina tahtomaan juuri sitä mitä uskovainenkin tahtoo hänen tahtovan. On se metka juttu!

      • Anonyymi

        no, pikku juttuja. . .tosi terveys: on sellainen asia, että itse vastuussa myös fyysisestä voinnista, - huolehdittava omasta kehostaan, - ylipaino ei ole koskaan hyväksi kenellekään.

        syödä terveellisesti/ liikunta, yms. tuollainen asia kai ihan yleisessäkin tiedossa.


    • Anonyymi

      Teet niinkuin Raamattu kehoittaa jonkun OPIN näkemyksen tai tulkinnan mukaan tekemään, sellaista moni pitää Jumalan tahtona, näin olen ainakin ymmärtänyt.

      Esimerkki/ Jos oppi (opetus) jota seuraat opettaa että lapsikaste on oikea ja Raamatullinen, TEET tietenkin sitten niin ja päinvastoin jos opetus on että upotuskaste on Raamatun mukainen - tottelet tietenkin sitä opetusta siitä asiasta ja TEET niin.

      Kaikissa opeissa ei tarvitse miettiä syökö suklaata vai ei ja miten paljon, joissain täytyy, esim. Adventismiin on sisällytetty aika paljon oppia terveystään huolehtimiseen ja siihen sisältyy tietenkin myös sellainen asia mitä laittaa suuhunsa. :)

      (kui2)

      ps. Helppoa vai mitä?

      • Anonyymi

        korjaan:

        ..terveydestään.. :)


    • Anonyymi

      Jumalan tahdosta puhuttaessa monet näkevät siitä kolme eri heijastumaa Raamatussa. Ensimmäinen niistä on Jumalan säädöstahto, kaikkivaltainen tai kätketty tahto. Siinä on kyseessä Jumalan perimmäinen tahto. Se ilmenee Jumalan kaikkivaltaisuudessa ja muissa Jumalan luonteenpiirteissä. Siinä keskitytään siihen, että Jumala kaikkivaltaisesti säätää maailmankaikkeuden tapahtumat ja ne tapahtuvat juuri hänen haluamallaan tavalla. Näin ollen mitään ei tapahdu vastoin Jumalan tahtoa. Tämä piirre ilmenee sellaista jakeista kuten Ef. 1:11, josta me opimme kuinka Jumala "saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti". Job 42:2 opettaa samanhenkisesti, "Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton sinun toteuttaa." Tämä näkökulma Jumalan tahdosta perustuu siihen tosiasiaan, että Jumala on kaikkivaltainen, eikä hänen tahtoaan voi koskaan mitätöidä. Hän kontrolloi kaikkea.

      Tämä ei kuitenkaan merkitse, että Jumala toteuttaa kaiken. Paremminkin, koska hän on kaikkivaltainen, hän vähintäänkin sallii kaiken tapahtuvan tapahtua. Tämä Jumalan tahdon piirre myöntää sen tosiasian, että Jumala salliessa passiivisesti asioiden tapahtuvan, hän on tietoisesti päättänyt sallia ne, koska hänellä on valta ja voima puuttua kaikkiin tilanteisiin. Jumala päättää, mitkä maailman tapahtumat hän sallii ja mitkä hän kieltää. Hänen salliessaan tapahtumat, hän on ikäänkuin "tietoisesti päättänyt" sallia ne.

      Jumalan kaikkivaltainen tahto on monesti piilossa meiltä ja havahdumme siihen vasta tapahtumien jälkeen. Jumalalla on kuitenkin sellainen tahto, joka ilmenee meille selkeämmin: paljastettu eli näkyvä tahto. Kuten sanoista ilmenee, kyseessä on sellainen Jumalan tahto, jonka hän on ilmaissut meille Raamatussa. Jumalan näkyvä tahto on Jumalan julkituotu tahto koskien mitä meidän pitää tai ei pidä tehdä. Tiedämme Jumalan näkyvän tahdon perusteella esimerkiksi, että hän ei halua meidän varastavan, hän haluaa meidän rakastavan vihollisiamme, hän haluaa meidän tekevän parannuksen synneistä, ja hän haluaa meidän olevan pyhiä niinkuin hänkin on. Tämä Jumalan tahdon muoto on tuotu julki sekä Raamatussa että omassatunnossamme. Omantunnon myötä Jumala on kirjoittanut moraalisen lakinsa kaikkien sydämiin. Jumalan lait, olivatpa ne omassatunnossamme tai Raamatussa, ovat sitovia käytöksellemme. Joudumme vastaamaan teoistamme, jos rikomme niitä vastaan.

      Me pystymme rikkomaan tätä Jumalan tahtoa vastaan, vaikka meillä tosin ei ole oikeutta tehdä sitä. Näin ollen meillä ei ole mitään puolustusta synneillemme. Emme voi väittää, että valitsemalla synnin toimimme ainoastaan Jumalan kaikkivaltaisen tahdon mukaisesti. Jumalan kaikkivaltainen tahto toteutui Juudaksen pettäessä Kristuksen. Näin tapahtui myös roomalaisten ristiinnaulitessa Kristuksen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään puolustus heidän synneilleen. He eivät olleet vähemmän pahoja ja olivat yhtä lailla vastuullisia Kristuksen hylkäämisestä (Ap. t. 4:27-28). Vaikka Jumalan kaikkivaltainen tahto mahdollistaa synnin tekemisen, olemme silti vastuussa hänelle siitä.

      Kolmas näkökulma Jumalan tahtoon Raamatun mukaan on Jumalan salliva tai täydellinen tahto. Tämä näkökulma Jumalan tahdosta kuvaa Jumalan asennetta ja mikä on hänelle mieluista. Esimerkkinä tästä on se, että Jumala ei ole mielissään jumalattomien kuolemasta ja kuitenkin on selvää, että hän säätää heidän kuolemansa. Tämä Jumalan tahto ilmenee monissa Raamatun jakeissa, joissa kuvaillaan mistä Jumala pitää ja mitä hän vihaa. Esimerkiksi 1. Tim. 2:4 näemme, kuinka Jumala haluaa kaikkien pelastuvan ja tuntevan totuuden. Kuitenkin tiedämme, että Jumalan kaikkivaltainen tahto on, että "ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä" (Joh. 6:44).

      Meidän on oltava varovaisia, että emme pysähdy askaroimaan tai saa pakkomiellettä siitä, mikä on Jumalan "tahto" meidän elämällemme. Jos hänen tahtonsa on kätketty, etsimisemme on turhaa. Jumala ei silloin ole halunnut ilmaista sitä meille. Meidän on syytä keskittyä tuntemaan Jumalan ilmaistu tahto. Todellinen hengellisyyden merkki on halu tietää ja elää Jumalan Raamatussa ilmoittaman tahdon mukaan. Se voidaan tiivistää sanomaan, "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä" (1. Piet. 1:15-16). Meidän velvollisuutemme on noudattaa Jumalan ilmaistua tahtoa, eikä spekuloida, mikä hänen piilotettu tahtonsa elämällemme voisi olla. Meidän pitää sallia Pyhän Hengen johdatus elämässämme, mutta emme saa unohtaa, että hänen pääasiallinen tarkoituksensa on johtaa meitä vanhurskaaseen elämään ja muuttaa meidät Kristuksen kaltaisiksi. Tämä jos mikä tuottaa kunniaa Jumalalle. Jumala haluaa meidän elävän jokaisesta hänen suustaan tulevasta sanasta.

      • Anonyymi

        Hänen ilmaistun tahtonsa mukaisesti elämisen pitäisi olla elämämme keskeisin tarkoitus. Room. 12:1-2 antaa yhteenvedon tästä kehottamalla meitä antamaan "koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä." Oppiaksemme Jumalan tahdon, meidän on luettava Jumalan kirjoitettua Sanaa ja kyllästettävä mielemme sillä, meidän on rukoiltava Pyhää Henkeä muuttamaan meidät ja uudistamaan mielemme, jotta lopputulos oli hyvä, hänen mielensä mukainen ja täydellinen - Jumalan tahto.


      • Kiitos monipuolisesta vastauksesta. Itse lähinnä tavoittelin kysymykselläni vastausta luterilaisen kirkon "Katekismuksen" pohjalta. Siellä Isä meidän -rukouksessa sanotaan "tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa". Osaako joku selittää lisää seuraavaan?

        https://katekismus.fi/isameidan/28.html

        "KOLMAS PYYNTÖ

        Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

        Jumala tahtoo kaikille hyvää. Ihmisinä emme kuitenkaan aina käsitä, miten hän toteuttaa tahtoaan maailmassa. Jumalan tiet ovat toisenlaiset kuin meidän tiemme. Sen vuoksi meidän on vaikeaa suostua Jumalan tahtoon.

        Myös Jeesus tunnusti, että Jumalan tahto on hänen omaa tahtoaan suurempi. Kärsiessäänkin Jumalan Poika jätti elämänsä Isän käsiin ja pyysi, että Jumalan tahto tapahtuisi.

        Kristittyinä meidät on kutsuttu seuraamaan Herraamme ja luovuttamaan kaikki asiamme Jumalan hallintaan. Hän on kutsunut meidät työhönsä maan päällä. Hän itse vahvistaa ja varjelee meitä tässä tehtävässä.

        Vastoin epäilyjäkin saamme luottaa siihen, että Jumalan tahto on lopulta meille parhaaksi. Usein ymmärrämme vasta myöhemmin Jumalan tarkoituksen, joskus jäämme kokonaan vaille vastausta. Vaikka emme käsitäkään Jumalan ajatuksia, tartumme hänen sanansa varmoihin lupauksiin.

        Jeesus sanoi: ”Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun.” (Mark. 14:36)
        Jeesus sanoi: ”Lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.” (Joh. 6:39)
        Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä. (Room. 12:2)

        Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.

        MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

        Jumalan hyvä, armollinen tahto tapahtuu kyllä ilman rukoustammekin, mutta me pyydämme tässä rukouksessa, että se tapahtuisi myös meidän keskuudessamme.

        MITEN SE TAPAHTUU? VASTAUS:

        Jumala murskaa ja estää kaikki pahat suunnitelmat ja voimat, kuten Perkeleen sekä maailman ja oman itsekkään minämme tahdon, jotka eivät antaisi meidän pyhittää hänen nimeään eivätkä hänen valtakuntansa tulla luoksemme. Hän myös vahvistaa ja varjelee meitä pysymään lujina hänen sanassaan ja uskossa elämämme loppuun asti. Tämä on hänen armollinen, hyvä tahtonsa.
        (Lutherin Vähä katekismus)"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hänen ilmaistun tahtonsa mukaisesti elämisen pitäisi olla elämämme keskeisin tarkoitus. Room. 12:1-2 antaa yhteenvedon tästä kehottamalla meitä antamaan "koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä." Oppiaksemme Jumalan tahdon, meidän on luettava Jumalan kirjoitettua Sanaa ja kyllästettävä mielemme sillä, meidän on rukoiltava Pyhää Henkeä muuttamaan meidät ja uudistamaan mielemme, jotta lopputulos oli hyvä, hänen mielensä mukainen ja täydellinen - Jumalan tahto.

        Paavali sanoi tekevänsä sitä pahaa mitä ei tahtoisi tehdä.

        Onko siinä "pyhä elämä," ja Jumalan tahto näkyvissä?


      • torre12 kirjoitti:

        Paavali sanoi tekevänsä sitä pahaa mitä ei tahtoisi tehdä.

        Onko siinä "pyhä elämä," ja Jumalan tahto näkyvissä?

        Näin uskovan kannalta, vähän väliä kaikenlaista typerää tekevänä, nuo Paavalin sanat tuntuvat aika lohduttavilta. :)


    • Anonyymi

      Jumalan Tahto on prioriteetilla Jeesuksen Opetukset, myös omatunto on erittäin tärkeää. ehkä juuri siksi vihollinen käyttää päihteitä niin paljon ihmisiä vastaan, että turruttaa omatunnon.

    • Kummallista kun toita jumalia sanotaan olevan tuhansia ja varmaan heillä kaikilla on erilaiset arvot.
      Mutta heillä saattaa olla kuitenkin jokin yhteinen sääntökirja kuten on potkupallassakin .

    • Käytännössä se Jumalan tahto on kuitenkin ihmisen tahto. Puheissa nämä asiat sekoittuvat fundamentalisteilta todella helposti.

      • InhottavaRealisti: "Käytännössä se Jumalan tahto on kuitenkin ihmisen tahto. Puheissa nämä asiat sekoittuvat fundamentalisteilta todella helposti."

        Kreikkalaisessa filosofiassa on ajatus ideoitten maailmasta, joka heijastuu meidän konkreettiseen maailmaan. Uskovaisella on idea Jumalan tahdosta, mutta se ei välttämättä ole se sama kuin hänen oma tahtonsa reaalimaailmassa. Freudilla oli ajatus Super-Egosta, Egosta ja ID: kerroksesta. Siihen ajatteluun suhteutettuna Super-Egossa on ylevät ajatukset yliminässä, kuten kulttuurin luoma käsitys Jumalasta ja oikeasta sekä väärästä. Ego (minä) ja tiedostamattomien viettien ID kerros voi haluta eri tavalla kuin Super-Ego. Super-Egossa oleva ideoitten ihanne maailma Jumalan Tahtoineen ei kohtaakaan viettitason tahtoa yksilössä vaan tahto ideoitten maailmassa ristiriitainen reaalimaailman kanssa?

        Tästä asiasta on kolmiyhteisen Jumalan sanat Poika -moodista Isä Moodiin seuraavaan. Ihmisenä Jeesus ei haluakaan kuolla ristillä, vaikka Isä persoona samassa jumaluudessa haluaa. Vietit hengissä säilymisessä ihmisessä sotii ristinuhria ja lunastusta vastaan?

        Jeesus sanoi: ”Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun.” (Mark. 14:36)


      • Anonyymi

        J.Tahtoa ei ole nähty pelkästään suunnitelmiin ja tekoihin liittyvänä( kuten että kaikki pelastuvat..) Kristinuskon mukaan on olemassa olemukseltaan todellinen entiteetti, jossa hänen tahtonsa ilmenee. Laupiaan samarialaisen kertomuksessa, jossa "hyvät rodun ihmiset" meni tienpuolessa olevan ryöstetyn ja haavoittuneen kerjäläisen ohi auttamatta, paikalle pysähtyi kuitenkin sekakansaan kuuluva samarialainen joka teki toisin.
        J. tahto ilmeni tässä siis inhimillisyytenä ja palveluna.
        Mutta se ei olisi ollut mahdollinen jos hänen olemuksensa olisi ollut vieras samarialaiselle.
        Samarialainen auttoi, koska hän uskalsi kohdata kärsimysksen inhimillisellä tasolla.
        Se ei olisi ollut mahdollista jos J. olemus(kuva kärsivästä messiaasta, lunastuksesta ja anteeksiantamuksesta) olisi ollut vieras hänelle..
        Toisaalta samarialaiset nähtiin tietyistä syistä epärodullisina ja halveksittuna sekakansana, eritenkin he olivat joidenkin koulutettujen ja hyvässä asemassa olevien ryhmien hampaissa, kuten fariseukset ja saddukeukset. Ehkä kuvauksen laupias samarialainen oli saanut oman annoksensa heidän vainoharhaisuudestaan. Se taas saattoi paradoksaalisesti vaikuttaa siten että hän näki tuossa tienposkessa viruvassa ihmisessä samaistumisen kohteen omalle kärsimykselleen, josta syntyi halun auttaa.


    • Hihhuleilla naimajutut on ns. jumalantahto. Aika monet nää jumalantahosta aikoinaan höyhöttäneet on eronneet. Onkohan nää hihhulierotkin sitten se kuulusa jumalantahto...?

    • Anonyymi

      Jumalan tahto on aina ollut hihulien selitys asioille joille heillä ei aidosti ole ollut selitystä. Joten ihmiset ovat hihulien mielestä kuolleet, sairastuneet, joutuneet onnettomuuksiin jne. aina Jumalan tahdosta. Onneksi lääketiede, työterveys- ja -turvallisuus sekä liikenneturvallisuuden parantuminen ovat omalta osaltaan hidastaneet oleellisesti Jumalan tahdon toteutumista maailmassa.

      Toinen käyttö Jumalan tahdolle on tyhjänpäiväisen selittelyn lisäksi hihulien tapa perustella kaikkein älyttömimpiä väitteitään ja mielipiteitään Jumalansa tahtona, erityisesti silloin kun eivät kehtaa myöntää niitä omikseen. Älyttömästä aivopierustakin saa muka varteenotettavan ajatuksen kun sitä pönkittää Jumalan tahtona.

      • Mitä sinulle nyt pitäisi selittää 😃❓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Mitä sinulle nyt pitäisi selittää 😃❓

        Pystytkö edes selittämään yhtään mitään vai meneekö sepittelyn puolelle 🤣❓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pystytkö edes selittämään yhtään mitään vai meneekö sepittelyn puolelle 🤣❓

        Sinulle en ihan varmasti 😅😂🙃


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinulle en ihan varmasti 😅😂🙃

        Etkä muillekaan muuta kuin valheita ja omia luulojasi.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinulle en ihan varmasti 😅😂🙃

        On hyvä että kaltaisesi paatunut kiemurtelija muuttuu varovaiseksi kun tajuaa että kiinnijäämiseksi riski kasvaa liian isoksi. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä että kaltaisesi paatunut kiemurtelija muuttuu varovaiseksi kun tajuaa että kiinnijäämiseksi riski kasvaa liian isoksi. 🤣🤣🤣

        Ei se ole varovaisuutta vaan tympääntymistä sinun typeriin kitinöihisi 😂


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Etkä muillekaan muuta kuin valheita ja omia luulojasi.

        Ole sinä sekundahomo hiljaa!!


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei se ole varovaisuutta vaan tympääntymistä sinun typeriin kitinöihisi 😂

        Olen pettynyt sinuun. Tuohan on sepitettynä selityksenä kuin reittä pitkin valuva hätäpaska. Pystyt kyllä parempaan kun vähän likistät. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen pettynyt sinuun. Tuohan on sepitettynä selityksenä kuin reittä pitkin valuva hätäpaska. Pystyt kyllä parempaan kun vähän likistät. 🤣🤣🤣

        Sepä merkillstä. Sinjlla ei ei ole minuun mitään vaikutusta jos tympääntymistä ei lasketa 😅😂🙃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen pettynyt sinuun. Tuohan on sepitettynä selityksenä kuin reittä pitkin valuva hätäpaska. Pystyt kyllä parempaan kun vähän likistät. 🤣🤣🤣

        Ei se pysty parempaan. Oikeausko.inen on antanut jo kaikkensa.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Sepä merkillstä. Sinjlla ei ei ole minuun mitään vaikutusta jos tympääntymistä ei lasketa 😅😂🙃

        Niinkö. Silti se sai sinut kiihtymään niin paljon ettet pysty enää kirjoittamaan ilman lyöntivirheitä 🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö. Silti se sai sinut kiihtymään niin paljon ettet pysty enää kirjoittamaan ilman lyöntivirheitä 🤣🤣🤣

        Minä en lyö ketään 😅😂🤣


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Minä en lyö ketään 😅😂🤣

        Aivan. Teidän piireissännehän Raamatulla päähän hakkaamista ei pidetä lyömisenä vaan kasvatusmenetelmänä. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Teidän piireissännehän Raamatulla päähän hakkaamista ei pidetä lyömisenä vaan kasvatusmenetelmänä. 🤣🤣🤣

        En tunne asiaa. Haluatko avata sitä hieman tarkemmin 😃❓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        En tunne asiaa. Haluatko avata sitä hieman tarkemmin 😃❓

        Eikö luetun ymmärtämisesi toimi? Helpottaisiko se sinulle asiaa jos kirjoitan sinulle pölkkykirjaimilla ja laitan tavuviivat väliin? Pitäisikö myös lauseet numeroida sinulle? Sillä tavalla teksti tuntuisi varmaan sinulle tutummalta. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö luetun ymmärtämisesi toimi? Helpottaisiko se sinulle asiaa jos kirjoitan sinulle pölkkykirjaimilla ja laitan tavuviivat väliin? Pitäisikö myös lauseet numeroida sinulle? Sillä tavalla teksti tuntuisi varmaan sinulle tutummalta. 🤣🤣🤣

        Älä länkytä 😛😝😜


      • No länkytä sitten 😋😛😝


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        No länkytä sitten 😋😛😝

        Alat toistamaan itseäsi. Eikö enää uteloita vai loppuko kysymykset ❓

        Edellinen vastaukseni taisi olla liian kiusallinen sinulle kun poistatit sen. Tuliko mussukalle paha mieli vai ❓🤣🤣🤣


    • Yllättävän moneen asiaan löytyy Jumalan tahto Raamatusta. Raamattua voikin kutsua uskovaisen elämän kompassiksi. Raamattu kertoo sen oikean suunnan mihin mennä ja pyrkiä.
      Toisena tärkeänä seikkana pidän rukousta. Jumalaa voi lähestyä rukouksessa ihan millä asialla vaan, ei tarvitse arkailla, saa olla raadollinen,rehellinen ja heikko Jumalan edessä.
      Myös sisäistä tunnetta on hyvä kuunnella. Voisi ajatella että se on sitä Pyhän Hengen ääntä ja puhetta uskovaisen sydämelle.
      Joskus voi tuntua että Jumala ei vastaa ja "taivas on vaskea", silloinkin voi luottaa Jumalan ohjaukseen ja huolenpitoon, olen ajatellut että tämäkin kuuluu uskovaisen uskon kasvuun.

    • Anonyymi

      Ei kai tämä minulle kuulu, koska en ole uskossa, mutta en ikinä söisi suklaarasiaa.
      Suklaa kelpaa kyllä.
      Jätän vain suklaat ostamatta, koska syön sisällön aina kokonaan yhtä menoa.
      Ei ole jumalaa hillitsemässä himoani.

    • Anonyymi

      Uskokaa huviksenne, että 5G-verkko on jumalan tahto myös. Kuten muutkin radioverkot eikä niissä ole mitään pahaa. Tärkeitä, että esim. saadaan hätään apua soitettua. Ei ollut ennen. Moni kuoli ennen aikojaan onnettomuuksissa kun jouduttiin juoksemaan kilometrikaupalla talojen kiinteisiin puhelimiin. Ei tiedä nykynuoret tätä kamalaa aikaa. joka ennen oli!

      • Anonyymi

        Vai tahtoo jumala 5g verkkoa jotta hädässä saa apua? Eikö se olisi jumalallekin helpompaa vaan toimittaa se apu paikalle tarvittaessa? Tai vielä parempi, hoitaa niitä jumalallisia velvollisuuksiaan siten ettei niitä hätätapauksia tule?


    • Anonyymi

      Jumala ei ajattele eikä suunnittele pahaa ketään ihmistä vastaan. Eroaa ihmisen tahdosta siinä että Jumala on oikeasti epäitsekäs. Ehkä hyvä ihminen voi tehdä epäitsekkään teon, mutta yleensä se mahdollista vain harvoja ihmisiä varten, kuten puolisoa tai omaa lasta kohtaan, korkeintaan jotain pientä ihmisryhmää kohtaan. Jumala sen sijaan ei erottele ihmisiä, vaan antaa aurinkonsa paistaa kaikille.

      • Anonyymi

        Jumala toisaalta myös suuttuu kaikkien patsaiden ja uusien jumalien palvonnasta, jota isät eivät tunteneet. Pahoin pelkään että se koskee myös profeetta Jeesuksen palvontaa jumalana.

        "Minun vihani on syttynyt, sen liekki yltää syvyyksiin saakka. Se kärventää maan ja sen sadon, kalvaa vuorten perustukset. 23 Minä kasaan heille onnettomuuksia onnettomuuksien päälle, kulutan heihin kaikki nuoleni. 24 He nääntyvät nälkään, he menehtyvät ruttoon, kulkutauti korjaa heidät. Minä lähetän heidän kimppuunsa raatelevia petoja ja myrkkykäärmeitä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala toisaalta myös suuttuu kaikkien patsaiden ja uusien jumalien palvonnasta, jota isät eivät tunteneet. Pahoin pelkään että se koskee myös profeetta Jeesuksen palvontaa jumalana.

        "Minun vihani on syttynyt, sen liekki yltää syvyyksiin saakka. Se kärventää maan ja sen sadon, kalvaa vuorten perustukset. 23 Minä kasaan heille onnettomuuksia onnettomuuksien päälle, kulutan heihin kaikki nuoleni. 24 He nääntyvät nälkään, he menehtyvät ruttoon, kulkutauti korjaa heidät. Minä lähetän heidän kimppuunsa raatelevia petoja ja myrkkykäärmeitä."

        Ihminen turmeluksensa takia palvoo mitä tahansa kohdetta vääristyneesti, jopa riippumatta siitä onko kohde oikea vai väärä. Ne jotka etsivät Jumalaa, oppivat tuntemaan hänen nimensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen turmeluksensa takia palvoo mitä tahansa kohdetta vääristyneesti, jopa riippumatta siitä onko kohde oikea vai väärä. Ne jotka etsivät Jumalaa, oppivat tuntemaan hänen nimensä.

        Jumalan nimi esiintyy monissa suomalaisissakin nimissä, esim. Johannes tulee alunperin heprealaisesta nimestä joka tarkoittaa "Jahve on armollinen". Yritä palvoa Jeesusta jumslana, kun sinut on nimetty Jahven mukaan. Arameankielinen nimi tulee myös samasta heprealaisesta nimestä.


    • Voi hyvänen aika teitä lapsiani. Onneksi olen antanut teille väittelyn taidon sekä internetin. Tein internetin salakavalasti yhdysvaltojen puolustusministeriön kautta. Aivan kuten mikroaaltouuninkin tutkan kautta.

      Minä olen kuitenkin niin suuri ja mahtava, että te onnettomat kurjat ette tule sitä koskaan käsittämään. Sanokaa minun sanoneen, että teidän tulee levittää sanaani, Timoismia.

      Mikäli joku onneton epäilee pyhää sanaani, tulen rankaisemaan häntä mitä hirvittävillimmä ja kauhistuttavimilla tavoilla.

      Mutta uskolliset. He ovat autuaita ja oikeutettu nuolemaan varpaitani. Ja minä nyt sanon teille epäilevät. Minä, Jumalanne olen tässä maan matosten kommunikointikanavassa koska mahdollistin sen.

      Te ette ymmärrä tarkoitusperiäni, eikä teidän tule ymmärtääkkään. Teidän kuuluu palvoa minua ja rakentaa kunniakseni temppeleitä. Teidän tulee myös noudattaa sääntöjäni.

      Vastalahjaksi saatte tosiaan kuoleman jälkeen nuolla varpaitani.

      • Mitäs jumalanpilkkaa tämä Timo Similän kirjoitus on? Minusta tämä kirjoitus ei ollut osuva.


    • Anonyymi

      Kysymyshän on oikein hyvä. Vastaus löytyy tästä videosta. On tosin vähän pitkä, mutta siellä se vastaus odottaa. Kärsivällinen kristitty löytää vastauksen.

      https://www.youtube.com/watch?v=9Pj-QPlN2CU

      Jos ei vastausta löydy heti ekalla katsomiskerralla niin näytä kaverillekin ja etsikää yhdessä.

      • Jostain syystä tuntuu, että minun tahtoni on etten laita linkkiä aktiivisesti, koska en tiedä mitä se sisältää. Johdattelu sinne menemiseen oli liian epämääräinen. Mutta jos Jumalan Tahto - niin kenties joku katsoo sen täällä tai jossain muualla? Vai onko se video turha lisäke Jumalan kannalta?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oot varmaan tyytyväinen

      Kun sua ei kukaan enää yritä Naiselle
      Ikävä
      89
      4469
    2. Oletin törmäileväni sinuun yhtenään

      Emme ole osuneet kuitenkaan samalle kiertoradalle. Enää en oleta, enkä usko törmäykseen.
      Ikävä
      45
      3556
    3. Pitkä aika on kulunut

      Kaikki on muuttunut. Huomenta tänne. 😌😧☕🐺❤️
      Ikävä
      204
      3204
    4. Olenko ainut

      Vai huomaatko myös sen, että olemme hyvin samanlaisia. Kuin olisit toinen puolikkaani ❤️
      Ikävä
      60
      3068
    5. Mitä tuntemuksia herätin sinussa

      Viimeksi kun nähtiin? Ajatuksesi, niitä kuuntelen herkällä korvalla.
      Ikävä
      141
      3040
    6. Sä siis todella vain leikit mun tunteilla?

      Miehelle naiselta Et olisi muuten luovuttanut
      Ikävä
      54
      2649
    7. Tuntuu niin mukavalta.

      Miten joku voikin olla niin hyväsydäminen.
      Ikävä
      25
      2578
    8. Minut on ilmeisesti varjobännätty,

      sillä viestit eivät näytä ilmestyvän ketjuihin.
      Sinkut
      33
      2352
    9. Kiitos siitä eilisestä

      Viestistäsi se kertoi ja avasi paljon tunnelukkoja.
      Ikävä
      19
      2092
    10. Odotan näkemistäsi

      tällä viikolla. Pelkään sitä myös. Saat minut tuntemaan niin paljon. Odottavan aika on pitkä.
      Ikävä
      64
      1867
    Aihe