Älä maksa kymmenyksiä

Anonyymi

Kymmenysten maksamiseen ei liity siunausta, koska kymmenykset eivät kuulu Uuteen liittoon. Uudessa liitossa meidän tulee antaa iloisella mielellä -ei surkeillen eikä pakosta. Antaa voi myös seurakunnan ulkopuolisille köyhille lähimmäisille, ei pelkästään seurakunnalle - Jumala mielistyy tällaiseen uhriin.

Uuden liiton aikana kukin antaa niin kuin oma sydän vaatii. Näin ollen kenellekään ei saa tulla uskon ja seurakuntayhteyden esteeksi kymmenysten maksaminen.

Kun itse kuvittelin olevani pakotettu maksamaan kymmenykset, en juuri koskaan saanut maksettua niitä. Kun ymmärsin, että en ole sidottu kymmenyksiin, aloin itse asiassa antamaan enemmän varoistani kuin olisi kuulunut kymmenyksiin. Mutta tämä on oma henkilökohtainen kokemukseni ja varsin hyvätuloisena tämä koskee minua itseäni eikä muita, koska jokainen antakoon kuten sydämensä vaatii - ei surkeilen eikä pakosta. Löysin antamisen ilon vasta kun vapauduin kymmenysopista.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ap.t.17:24-25 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikään kuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

    • Anonyymi

      Matt.13:12. 25:29. Mark.4:25. Luuk.8:18 Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hän luulee itsellään olevan. Luuk.19:26 Minä sanon teille: jokaiselle, jolla on, annetaan; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. Semmoinen sanonta on, tyhjästä on paha nyhjäistä.

      • Anonyymi

        antkristuksen antin on todellakin vaikea nyhjäistä pelastusta tyhjästä uskonnostaan.


    • Anonyymi

      Aloittaja

      On todella vastuutonta kirjoittaa mitä vaan. Tätä lukevat vastakääntyneetkin. Pitäisikö heidän käydä pitkäripaisessa uskoon tulon jälkeen? Niinkin voi aloitustasi tulkita. Lopeta pelleily maanantaina.

      • Anonyymi

        Lopeta itse !

        Kristus vapautti meidät lain orjuudesta, ja aloittaja on sen siis ymmärtänyt syvemmin tuon kymmenys asian kautta ja avulla.

        Uudessa liitossa ei enää toimita lain kautta ja sen alla, vaan kaiken uskovan toiminnan tulisi lähteä ja kummuta sydämessä vaikuttavasta Jumalan synnyttämästä Uskosta !

        Room. 14:23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

        Kuten aloittaja kirjoitti oikein, ja tässäkin se sama sanotaan, niin vain se toiminta, jonka Jumala synnyttää uskovan sydämen uskon kautta, kelpaa Jumalalle, muu toiminta on syntiä siksi, että se on vain omavanhurskauden pystyttely yritystä.

        Eli uskova silloin yrittää omilla teoillaan kelvata Jumalalle ja ansaita omilla teoillaan pelastuksen.

        Tästä esimerkkinä oli heti alussa Kain ja Aabel !

        Sen sijaan uskovan tulisi vaeltaa Jumalan Teoissa, jotka Hän vaikuttaa ja on ennalta valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        Niin ja se Raamatunpaikka johon aloittaja viittasi:

        2. Kor. 9:7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

        Room. 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin(HYVÄÄN TAHTOON),

        Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

        Siis vain silloin se uhri Jumalalle on Hänelle otollinen, kun Hän itse saa ja voi vaikuttaa sen toiminnan lapsessaan, ja silloin se tapahtuu ILOLLA, eikä surkeilleen !

        Mutta jos me vain lain alla kärvistelemme ja sitä itsestämme yritämme täyttää, niin surkeillen ja ikäänkuin pakosta se silloin tapahtuu, eikä sellaiseen Jumala mielisty !

        Joten menetkö nyt itse itseesi ja mietitkö edes hetken sitä, että mitä ohjeita sinä itse annat, ja ovatko ohjeesi hyväksi kenellekkään ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta itse !

        Kristus vapautti meidät lain orjuudesta, ja aloittaja on sen siis ymmärtänyt syvemmin tuon kymmenys asian kautta ja avulla.

        Uudessa liitossa ei enää toimita lain kautta ja sen alla, vaan kaiken uskovan toiminnan tulisi lähteä ja kummuta sydämessä vaikuttavasta Jumalan synnyttämästä Uskosta !

        Room. 14:23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

        Kuten aloittaja kirjoitti oikein, ja tässäkin se sama sanotaan, niin vain se toiminta, jonka Jumala synnyttää uskovan sydämen uskon kautta, kelpaa Jumalalle, muu toiminta on syntiä siksi, että se on vain omavanhurskauden pystyttely yritystä.

        Eli uskova silloin yrittää omilla teoillaan kelvata Jumalalle ja ansaita omilla teoillaan pelastuksen.

        Tästä esimerkkinä oli heti alussa Kain ja Aabel !

        Sen sijaan uskovan tulisi vaeltaa Jumalan Teoissa, jotka Hän vaikuttaa ja on ennalta valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        Niin ja se Raamatunpaikka johon aloittaja viittasi:

        2. Kor. 9:7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

        Room. 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin(HYVÄÄN TAHTOON),

        Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

        Siis vain silloin se uhri Jumalalle on Hänelle otollinen, kun Hän itse saa ja voi vaikuttaa sen toiminnan lapsessaan, ja silloin se tapahtuu ILOLLA, eikä surkeilleen !

        Mutta jos me vain lain alla kärvistelemme ja sitä itsestämme yritämme täyttää, niin surkeillen ja ikäänkuin pakosta se silloin tapahtuu, eikä sellaiseen Jumala mielisty !

        Joten menetkö nyt itse itseesi ja mietitkö edes hetken sitä, että mitä ohjeita sinä itse annat, ja ovatko ohjeesi hyväksi kenellekkään ?

        Vain täysin sokea voi väittää, että kymmenykset kuuluvat Uuteen liittoon. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, ovat Herran omat, pyhä lahja Herralle.
        Ja kaikki kymmenykset raavaskarjasta ja pikkukarjasta, joka kymmenes eläin kaikesta, mikä kulkee paimenen sauvan alitse, olkoot pyhä lahja Herralle.
        Ensinnäkin Vanhan, jo lakkautetun, liiton kymmenykset maksettiin Luvatun maan sadosta ja karjasta. Jumalan israelaisille antama maa tuotti sen, mtä tarvittiin jumalanpalvekseen. Kymmenyksiä ei maksettu koskaan palkasta, siitä mitä ihminen oli omalla työllään ansainnut.
        Kymmenysten antaja oli myös itse osallinen kymmenyksiinsä: Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset, ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
        Joka kolmas vuosi maksettiin Malakian mainitsemat täydet kymmenykset: Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot:
        Missä on temppeli ja leeviläiset, joille pitää antaa kymmenykset ja missä on Luvattu maa, jonka sadosta, jopa mintuista ja tilleistä, kymmenykset maksetaan?


    • Anonyymi

      Matt.25:27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen. Matt.21:12. Mark.11:15 Ja he tulivat Jerusalemiin. Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi ajamaan ulos niitä, jotka myivät ja ostivat pyhäkössä, ja kaatoi kumoon rahanvaihtajain pöydät ja kyyhkysten myyjäin istuimet.

      • Anonyymi

        antikristuksen pakanapappi taas kerran pilkkaamassa Jumalan Sanaa. Jumalaton pilkkaaja ei voi ymmärtää Jumalan Sanaa, niin miksi esiinnyt Raamatun tuntija?


    • Anonyymi

      Jos rakastaa Jeesusta ja seurakuntaansa antaa varojansa mielellään. Minäkin nuorena poikamiehenä heittelin uhrikoppaan kymmenintuhansin markoin yhteensä. Se ei ollut surkeilua, vaan iloista. Kerran harmittelin kotimatkalla että pitikin heittää koppaan liian suuri seteli. Jumala joka ei jää kenellekään velkaa, järjesti niin, että jo samana päivänä sain täsmälleen saman setelin verran rahaa aivan käsittämättömällä tavalla. Toisaalta tunnen kuinka ne kaikki uhraamani rahat ovat talletettu taivaan pankkiin. Nyt köyhtyneenä olen kokenut valtavia siunauksia, ja Jumalan jatkuvaa huolenpitoa. Aina vaan.

    • Anonyymi

      1Kun.4:29 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kuin on hiekkaa meren rannalla.

      • Anonyymi

        Luuk.14:33 Biblia (1776) Niin siis jokainen teistä, joka ei luovu kaikista mitä hänellä on, ei se taida olla minun opetuslapseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuk.14:33 Biblia (1776) Niin siis jokainen teistä, joka ei luovu kaikista mitä hänellä on, ei se taida olla minun opetuslapseni.

        Judaisti ja antikristuksen pappi ei ole luopunut omasta uskonnostaan.


    • Anonyymi

      Aloittajan huutelut ovat äärettömän lapsellisia. Aikuiset ihmiset tekevät asioita siksi, että pitävät niitä tärkeänä, eivät suinkaan siunausten toivossa. Ja seurakunnan toimintaa tärkeänä pitävät ovat aina tukeneet sitä vapaaehtoisesti ja ilolla.

      Muihin ihmisiin kohdistuvat todellisuudelle vieraat oletukset saavat vain olettajan itsensä kuulostamaan idiootilta. Aloittajasta ei ole edes pyhäkoulun opettajaksi, aikuisista puhumattakaan. Hänen uskoviin liittyvä ihmistuntemuksensa on toivottoman ohutta.

    • Anonyymi

      Kymmenykset? Mitähän niillä tarkoitat. Jos tarkoitat kirkollisveroa niin on selvää että ne täytyy maksaa jotta seurakunta voi toimia ja kustannukset saadaan katettua.
      Jos tarkoitat lahjoituksia jotain tiettyä asiaa kohtaan. Niin se lienee jokaisen omalla tunnolla millaisia summia antaa lahjoitukseen.
      Kymmenykset sanana on hyvin vanha sana ja sen merkitys on vähän kiistan alainen tänäpäivänä siis sanana.

    • Anonyymi

      Job.21:15 Mikä on Kaikkivaltias, että häntä palvelisimme? Ja mitä hyötyä meille on siitä, että häntä rukoilemme? Mal.3:14 Te sanotte: Herran palveleminen on turha; ja mitä hyötyä siitä on ollut, että me olemme hänelle suorittaneet säädetyt tehtävät ja että olemme vaeltaneet murheellisina Herra Sebaotin kasvojen edessä.

    • Anonyymi

      Uskova ja raha. Yleisesti olen sitä mieltä, että uskovat kantavat kyllä vastuun evankelionnista koko maailmassa. Työ etenee kaikkialla esim. Kiinassa. Pitkät, painostavat kolehtipuheet vaan pienentävät kolehtia. Minusta kymmenykset eivät ole ongelma. Toiset antavat enemmän, toiset vähemmän. Elämäntilanteet muuttuvat, työllisyystilanne elää ym. Sinun 10e voi hyvin merkitä monen pelastumista päiväntasaajalla. Palkka saadaan taivaassa. Tiedän yhden srk:n paikkakunnalla X, jossa ei koskaan pidetä kolehtipuheita. Työ on mennyt ja menee todella hyvin eteenpäin kaikilla sektoreilla.

      Onko kukaan laskenut eurot

      Paljonko vuodessa uskomattomalla menee alkoholiin, v.2016 keskikulutus 10,6 l.
      Lotto,keno peliautomaatit,veikkaus
      Ravintolaillat
      Välikalja
      Tupakka

      Puolestani saat muutaman lottorivin /v pyöräyttää. Tiedän moni peli-ihmisiä, jotka ovat melko köyhiä.

      Luen mielelläni keskiarvo menot tupakkaan ym.
      Terveys kärsii sitten varmasti esim tupakasta.

    • Mooses on Mooses ja bisnes on bisnes.

    • Anonyymi

      Sananl.11:31 Katso, vanhurskas saa palkkansa maan päällä, saati sitten jumalaton ja syntinen.

    • Anonyymi

      Saarn.9:2. 12:14 Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvin käy niin kuin syntisenkin, vannojan niin kuin valaa pelkäävänkin. Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa. Saarn.11:9. Ilm.20:12.

    • Anonyymi

      Aloittajan puheenvuorosta paistaa selvästi pakko. Heti 1. lause on valhetta mitä suurinmassa määrin. Palokuntalaisia kyllä riittää aivan tarpeeksi helluntaisuus osuudessa. Heti maanantaina.

    • Kyllä kymmenykset kuuluvat edelleenkin Uuteen Liittoon, jonka Isä Jumala teki ihmiskunnan kanssa Jeesuksen ristinkuoleman seurauksena.

      Olen meinaan koetellut Jumalaa asiassa. Niinkuin Isä Jumala asian ilmaisee Malakian Kirjassa: Mal. 3:8-12.
      Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.
      Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.
      Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot; totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.
      Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.
      Ja teidän onneanne kiittävät kaikki pakanat, sillä te tulette olemaan ihasteltu maa, sanoo Herra Sebaot.

      Niin että maksakaa vaan edelleenkin kymmenyksenne; sillä Herrallehan te ne maksatte. Isä Jumala siunaa sitten uhrauksenne, mikäli se tapahtuu uskossa ja kenenkään pakottamatta. Iloista antajaa Jumala rakastaa!

      • >>> Herrallehan te ne maksatte...

        Antakaa minulle Jumalan tilinumero niin maksan kymmennykset suoraan Hänelle (Jes. 65:6)


      • Anonyymi

        Jotkut näköjään ovat täysin harhojen vallassa ja kuvittelevat elävänsä Israelissa ennen ajanlaskun alkua.

        Vanhan, jo lakkautetun, liiton kymmenykset maksettiin Luvatun maan sadosta ja karjasta. Jumalan israelaisille antama maa tuotti sen, mtä tarvittiin jumalanpalvekseen. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, ovat Herran omat, pyhä lahja Herralle.
        Ja kaikki kymmenykset raavaskarjasta ja pikkukarjasta, joka kymmenes eläin kaikesta, mikä kulkee paimenen sauvan alitse, olkoot pyhä lahja Herralle.
        Kymmenyksiä ei maksettu koskaan palkasta, siitä mitä ihminen oli omalla työllään ansainnut.

        Kymmenysten antaja oli myös itse osallinen kymmenyksiinsä: Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset, ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
        Joka kolmas vuosi maksettiin Malakian mainitsemat täydet kymmenykset: Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot:
        Missä on temppeli ja leeviläiset, joille pitää antaa kymmenykset ja missä on Luvattu maa, jonka sadosta, jopa mintuista ja tilleistä, kymmenykset maksetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut näköjään ovat täysin harhojen vallassa ja kuvittelevat elävänsä Israelissa ennen ajanlaskun alkua.

        Vanhan, jo lakkautetun, liiton kymmenykset maksettiin Luvatun maan sadosta ja karjasta. Jumalan israelaisille antama maa tuotti sen, mtä tarvittiin jumalanpalvekseen. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, ovat Herran omat, pyhä lahja Herralle.
        Ja kaikki kymmenykset raavaskarjasta ja pikkukarjasta, joka kymmenes eläin kaikesta, mikä kulkee paimenen sauvan alitse, olkoot pyhä lahja Herralle.
        Kymmenyksiä ei maksettu koskaan palkasta, siitä mitä ihminen oli omalla työllään ansainnut.

        Kymmenysten antaja oli myös itse osallinen kymmenyksiinsä: Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset, ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
        Joka kolmas vuosi maksettiin Malakian mainitsemat täydet kymmenykset: Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot:
        Missä on temppeli ja leeviläiset, joille pitää antaa kymmenykset ja missä on Luvattu maa, jonka sadosta, jopa mintuista ja tilleistä, kymmenykset maksetaan?

        No sittenhän tässä metsästysharrastuksen seurauksena on tosiaankin ryhdyttävä kaatamaan läjäpäin kruununmulleja kenttään ja metsäkanalinnuistakin annettava myös oma osuutensa kymmenyksinä Herralle, niinkuin kruununmulleistakin lihaosuudet jaetaan.
        Olisiko tällainen jako oikein, että linnulta jalka ja kruununmullilta eli hirvestä lapa tai takapaisti.. Vai mitensemenee, että se oikein menee..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe