saa kirjoittaa vapaasti ruotsin kielestä ja sen asemasta(tai rkp:stä), täällä ei näytä saavan.
Tässä on vanha blogi jossa on hyvää pohdintaa ruotsin kielestä, kyllä se lukea kannattaa.
"Ruotsin kielen reservaatti edustaa tällaista kompromissiratkaisua: alueella, jossa todella asuu paljon ruotsinkielisiä, siirryttäisiin itsekkään ruotsikeskeiseen ajatteluun, jota RKP ja monet pakkoruotsin kannattajat jo luonnostaan edustavat. Vastineeksi tässä kaupassa 99 % suomenkielisistä vapautettaisiin pakkoruotsista ja suomenkielinen Suomi vapautettaisiin viranomaisten ruotsin taidon vaatimuksesta."
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jaska/182439-ruotsinkieliset-reservaattiin/
Tässä on vanha blogi jossa on hyvää pohdintaa ruotsin kielestä, kyllä se lukea kannattaa.
"Ruotsin kielen reservaatti edustaa tällaista kompromissiratkaisua: alueella, jossa todella asuu paljon ruotsinkielisiä, siirryttäisiin itsekkään ruotsikeskeiseen ajatteluun, jota RKP ja monet pakkoruotsin kannattajat jo luonnostaan edustavat. Vastineeksi tässä kaupassa 99 % suomenkielisistä vapautettaisiin pakkoruotsista ja suomenkielinen Suomi vapautettaisiin viranomaisten ruotsin taidon vaatimuksesta."
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jaska/182439-ruotsinkieliset-reservaattiin/
Vastaukset 16
Vanhimmat
Menepä vaikka sinne sitten vaihteeksi kirjoittamaan.
Erona 'usariin' on se, että siellä asiallisuuden aste on paljon suurempi myös. Ja olen huomannut joskus kun olen siellä käynyt jotakin lukemassa (kieliaktiivin vinkistä), niin siellä(kin) pannaan kieliaktiivit nopeasti aisoihin.
Löytyy näihin keskusteluihin aina yksi sadasta joka pistää väärät mielipiteet "aisoihin". Tilanne tosiaan saattaa näyttää tältä jos jättää se 100 muuta kommnenttia lukematta. 😂
Ei tarvita kuin muutama fiksu laittamaan 100 vähemmän fiksua kuriin. Tosin 'usarissa' ei ole todellakaan sadoista viesteistä koskaan edes kyse.
Outoa että pidät fiksuina ainoastaan niitä ihmisiä jotka tukevat omia kantojasi ja ohitat 100 muun mielipiteet. Pidätkö itseäsi jonkun sortin nerona mahdollisesti?
Ei usarin kielikeskusteluissa surut ole pärjänneet, olen seurannut. Ja teistä täällä olevista ei kukaan edes uskalla kommentoida siellä, koska pelkäätte näyttää oman nimenne.
Puhuin 'usarin' fiksuista kirjoittajista, en itsestäni.
Jep ja siitä päättelin että mielestäsi se vähemmistö joka on kanssasi samaa mieltä on niitä "usarin fiksuja, kirjoittajia 😂
Mikä "vähemmistö". Siellä on mielipiteitä puolesta ja vastaan. Usein vähemmän fiksuissa mielipiteissä paistaa läpi sama kuin täällä: ei tiedetä asioista tarpeeksi / fakta = oma ennakkoluulo.
No mutta hyvä että sinä tiedät kaiken 😂
Pakkoruotsittajat siellä saa takkiinsa aina.
Toihan on ihan hyvä blogi, pelkkää asiaa.
Finlandssvenska samling haluaa reservaattia.
Kieliaktiivit kaipaavat reservaattiin. Siinä reservaatissa ei olis katukylttejä kahdella kielellä eikä kuuultuksia ruotsiksi - "pakkoruotsiksi".
Usarissa on väliin hyviä blogeja, mm. se "Rkp pitäisi kieltää puolueena".
Itse kommentoin Puheenvuorossa välillä, ei pelota käyttää omaa nimeä ja kuvaa. Sama systeemi sopisi tännekin.
Mikset sitten täällä käytä omaa nimeä? Vai kirjoitteletko tänne vain epäasiallisuuksia, sekö on syy nimettömyyteen?