Kaksi 17-v. tyttöä kuoli ulosajossa

Anonyymi

Jalasjärvellä, kolmas loukkaantui vakavasti. Voi sitä surua kodeissa. Ei tule jouluakaan.
https://www.ilkka.fi/

124

3157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisää vain alaikäisille ajokortteja.

      • Anonyymi

        Jooo ja 15-vuotialle oikeus ajaa nopeusrajoitettuja henkilöautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jooo ja 15-vuotialle oikeus ajaa nopeusrajoitettuja henkilöautoja.

        15-vuotiaiden ehdottomasti päästävä TÄYSIkokoisten autojen rattiin KEVYTkoulutuksella.


      • Anonyymi

        No kuski saattoi olla 18 tai enemmän.. meinaan oli kolmaskin ja oisko varmaan ollu se kuski sitten..

        Nuorille sattuu tälläisiä virhearviointeja, onko otettu vaikutteita jonkun toisen ajotavoista ja itsellä ei sitten menekkään ihan niin kuin piti.


      • Anonyymi

        Eikö päättäjillä ole järjenhiventäkään,kun alaikäiset pääsevät auton rattiin? Kysymys päättäjille tässä asiassa: KUINKA MONTA HENKILÖÄ TÄYTYY KUOLLA JA VAMMAUTUA LOPPUIÄKSEEN, ENNENKUIN LAKI PALAUTETAAN ENTISELLEEN. ?- JA ALAIKÄISEN AJAESSA KOLARIN - TÄYTYYISI KARANTEENIAIKA SEURAAVAAN AJOKORTIN SAAMISEEN OLLA AINAKIN 5 VUOTTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuski saattoi olla 18 tai enemmän.. meinaan oli kolmaskin ja oisko varmaan ollu se kuski sitten..

        Nuorille sattuu tälläisiä virhearviointeja, onko otettu vaikutteita jonkun toisen ajotavoista ja itsellä ei sitten menekkään ihan niin kuin piti.

        Kuski oli 17 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jooo ja 15-vuotialle oikeus ajaa nopeusrajoitettuja henkilöautoja.

        Aivan kauheeta, en todellakaan halua, että ovat tuolla liikenteessä " hiukan" viritetyillä autoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15-vuotiaiden ehdottomasti päästävä TÄYSIkokoisten autojen rattiin KEVYTkoulutuksella.

        Juu, ei voida vaatia, että 15 vuotias JOUTUISI odottamaan 3 vuotta päästäkseen täysikokoisen auton rattiin saatuaan ajokortin.
        Juuri ajokortin saaneet autoon pitää saada ajon seuranta laite, joka rekisteröi ajonopeuden ja juuri ajokortin saaneella pitäisi olla 1 vuoden rajoitus, ettei yli 80km/h nopeutta saa ajaa.
        Että asia toteutuisi, niin juuri ajokortin saaneen auton tulisi olla nopeus rajoitettu 80km/h, jolloin tuoltakin kuolonkolarilta olisi vältytty, jossa nopeutta on varmasti ollut yli 100km/h.
        Kaikkiin autoihin pitäisi olla pakollisena nopeuden rajoitin, ettei auto kulje yli 120km/h, joka on enimmäisnopeus suomessa.
        Sähköpyörässäkin on nopeuden rajoitin 25km/h ja jos kulkee 26km/h, niin on laiton, vaikkei aiheuta enempää vaaraa pyöräilijälle tai sivulliselle, kuin ilman moottoria kulkevakaan sähköpyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuski saattoi olla 18 tai enemmän.. meinaan oli kolmaskin ja oisko varmaan ollu se kuski sitten..

        Nuorille sattuu tälläisiä virhearviointeja, onko otettu vaikutteita jonkun toisen ajotavoista ja itsellä ei sitten menekkään ihan niin kuin piti.

        Ja tietenään liiallisella tilannenopeudella ei ollut tekemistä tämän(kään) onnettomuuden kanssa?! Kun niillä kakaroilla ei nyt todellisuudessa ole vastuuta lainaan, aina vain parempi, ettei kakaroita päästetä alle 18-vuotiaina auton rattiin. Koheltavat teinit kun voivat tapaa siinä sivussa täysin ulkopuolisia. Sillä ei ole väliä, jos telovat ja vievät koheltaessaan hengen itseltään. Lähinnä huolettaa vain ulkopuolisten vaarantaminen...


    • Anonyymi

      Kurikan kuolonkolarin kuskilla OLI AJOKORTTI 17-vuotiaana – kuolleet ja loukkaantunut tyttö olivat samanikäisiä.

      • Anonyymi

        Joo. " Autoa kuljetti 17-vuotias nainen. Hänellä oli poikkeusluvalla hankittu ajokortti."


      • Anonyymi

        Ajokortin myöntäjän vastuu on tässä myös ollennainen tekijä. Miten ihmeessä 17 vuotiaan keskenkasvuiset aivot voisivatkaan selvitä liikentessä kun muutenkin lähes kaikki liikenneonnettomuudet alkavat olla alle 20 vuotiaitten aiheuttamia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortin myöntäjän vastuu on tässä myös ollennainen tekijä. Miten ihmeessä 17 vuotiaan keskenkasvuiset aivot voisivatkaan selvitä liikentessä kun muutenkin lähes kaikki liikenneonnettomuudet alkavat olla alle 20 vuotiaitten aiheuttamia?

        Sattuu niitä onnettomuuksia kaiken ikäisille, uudet kuskit riskialttiita ihan riippumatta ovatko 17 vai 18. 16 saattaisi olla jopa parempi, 17-18 alkaa hormonit jo liikaa hyrräämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortin myöntäjän vastuu on tässä myös ollennainen tekijä. Miten ihmeessä 17 vuotiaan keskenkasvuiset aivot voisivatkaan selvitä liikentessä kun muutenkin lähes kaikki liikenneonnettomuudet alkavat olla alle 20 vuotiaitten aiheuttamia?

        Aikanaan USA:n jossain osavaltiossa ajokortin sai jo 14-vuotiaana. Tämä on hyvin vanhaa tietoa, en ole tarkastanut onko vielä näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortin myöntäjän vastuu on tässä myös ollennainen tekijä. Miten ihmeessä 17 vuotiaan keskenkasvuiset aivot voisivatkaan selvitä liikentessä kun muutenkin lähes kaikki liikenneonnettomuudet alkavat olla alle 20 vuotiaitten aiheuttamia?

        No eihän se myöntäjän vastuu ole, jos tuollainen on lakiin kirjattu.

        Lainvalmistelijat tässä saisivat peiliin katsoa, mitä ihmettä voi kortin myöntäjä tehdä jos lain kriteerit täyttyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortin myöntäjän vastuu on tässä myös ollennainen tekijä. Miten ihmeessä 17 vuotiaan keskenkasvuiset aivot voisivatkaan selvitä liikentessä kun muutenkin lähes kaikki liikenneonnettomuudet alkavat olla alle 20 vuotiaitten aiheuttamia?

        En lähtisi syyttelemään semmin ajokortin myöntäjää kuin kuljettajan ikääkään. Joku 17-vuotias ajaa vastuullisemmin ja paremmin kuin 25-vuotias tai nelikymppinen.
        Paskaa lävähtää syliin silloin tällöin, halusimme tai emme.
        Uhrien omaisille jaksamista raskaan asian tiimoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattuu niitä onnettomuuksia kaiken ikäisille, uudet kuskit riskialttiita ihan riippumatta ovatko 17 vai 18. 16 saattaisi olla jopa parempi, 17-18 alkaa hormonit jo liikaa hyrräämään.

        No älä nyt selitä! Ei lapsille ajokorttia! Ammattiautoiliana raskaalla puolella 25v! Kaikki on nähty ikävin venäjällä bemari 170kmh rekan kylkeen...kui juustohöylä!! Vain pohja jäi!!!liikennettä täytyy lukea täytyy älytä
        Mitä mahd.kaveri tekee seuraavaksi....siihen pystyy vaan kokenut kuski!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattuu niitä onnettomuuksia kaiken ikäisille, uudet kuskit riskialttiita ihan riippumatta ovatko 17 vai 18. 16 saattaisi olla jopa parempi, 17-18 alkaa hormonit jo liikaa hyrräämään.

        Nii...vai ollaako me Suomalaiset niin pöljiä.....amrikan maalla saapi 16v. Eikä mitää ongelmaa...siis sen enempää kuin muillakaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä nyt selitä! Ei lapsille ajokorttia! Ammattiautoiliana raskaalla puolella 25v! Kaikki on nähty ikävin venäjällä bemari 170kmh rekan kylkeen...kui juustohöylä!! Vain pohja jäi!!!liikennettä täytyy lukea täytyy älytä
        Mitä mahd.kaveri tekee seuraavaksi....siihen pystyy vaan kokenut kuski!!

        Ei ajokortilla ajeta, russot ostaa ne käymättä autokouluakaan. Mopopojat tietää kyllä liikennesäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä nyt selitä! Ei lapsille ajokorttia! Ammattiautoiliana raskaalla puolella 25v! Kaikki on nähty ikävin venäjällä bemari 170kmh rekan kylkeen...kui juustohöylä!! Vain pohja jäi!!!liikennettä täytyy lukea täytyy älytä
        Mitä mahd.kaveri tekee seuraavaksi....siihen pystyy vaan kokenut kuski!!

        Nythän meille kuski löytyi!
        Vaikka oisit kummoinen rattimies tai- nainen ja kaiken nähnyt, niin et ehdi ehdi sen yhdistelmäsi kanssa housuusi laskea jos joku päättää päivänsä 170 km/h autosi kylkeen.
        Olen ajanut raskasta ja kevyttä kalustoa vainaan 38 vuotta ja pitää myöntää, että en älyäisi lukea ennakkoon mitä kaveri aikoo enkä ehtisi regoidakkaan moisessa tilanteessa. Olen elänyt vankassa uskossa siihen, että liikenne perustuu sääntöihin, eikä arvailuun mitä kaveri aikoo tehdä. Ehkä pitää hankkia lisää kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä nyt selitä! Ei lapsille ajokorttia! Ammattiautoiliana raskaalla puolella 25v! Kaikki on nähty ikävin venäjällä bemari 170kmh rekan kylkeen...kui juustohöylä!! Vain pohja jäi!!!liikennettä täytyy lukea täytyy älytä
        Mitä mahd.kaveri tekee seuraavaksi....siihen pystyy vaan kokenut kuski!!

        Tuoko ikä sit sitä kokemusta vaikkei ois kertaakaan koskenu rattiin? Viittaan vaan nyt tohon sun alotukseen... "ei lapsille ajokorttia"... Äläkä sinä selitä, että pystyisit edes vuosien kokemuksella arvioimaan mitä joku tekee seuraavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä nyt selitä! Ei lapsille ajokorttia! Ammattiautoiliana raskaalla puolella 25v! Kaikki on nähty ikävin venäjällä bemari 170kmh rekan kylkeen...kui juustohöylä!! Vain pohja jäi!!!liikennettä täytyy lukea täytyy älytä
        Mitä mahd.kaveri tekee seuraavaksi....siihen pystyy vaan kokenut kuski!!

        Mistä tiedät, että tuon ikävän onnettomuuden sattuessa ei olisi myös ollut 25 vuotta raskaalla puolella liikennöinyt henkilö, joka ajoi bemarilla 170kmh rekan kylkeen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ajokortilla ajeta, russot ostaa ne käymättä autokouluakaan. Mopopojat tietää kyllä liikennesäännöt.

        ei mopopojat kaikki tiedä liikennesääntöjä ajelevat miten sattuu mopoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortin myöntäjän vastuu on tässä myös ollennainen tekijä. Miten ihmeessä 17 vuotiaan keskenkasvuiset aivot voisivatkaan selvitä liikentessä kun muutenkin lähes kaikki liikenneonnettomuudet alkavat olla alle 20 vuotiaitten aiheuttamia?

        Tarkenna, mihin tuo "lähes kaikki alle 20v aiheuttamia" perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. " Autoa kuljetti 17-vuotias nainen. Hänellä oli poikkeusluvalla hankittu ajokortti."

        17 v EI OLE MIKÄÄN NAINEN.


      • Anonyymi
        jen96 kirjoitti:

        ei mopopojat kaikki tiedä liikennesääntöjä ajelevat miten sattuu mopoillaan.

        Pakko tietää tai ei saa mopokorttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä nyt selitä! Ei lapsille ajokorttia! Ammattiautoiliana raskaalla puolella 25v! Kaikki on nähty ikävin venäjällä bemari 170kmh rekan kylkeen...kui juustohöylä!! Vain pohja jäi!!!liikennettä täytyy lukea täytyy älytä
        Mitä mahd.kaveri tekee seuraavaksi....siihen pystyy vaan kokenut kuski!!

        Ei ole ihan noin mustavalkoista elämä.

        Minusta on outo ajatusmaailma, että nuori, vaikka Pirkko joka on vaikka 17 v. 6 kk olisi huomattavasti jälkeenjäänyt naapuristaan Petteristä 18 v ja 1 pv.

        Todennäköisesti tuo Petteri ajelee isänsä Bemarilla todennäköisemmin metsään kuin Pirkko.

        Minusta tämä pitää harkita erityisen huolellisesti tapauskohtaisesti, eikä automaattisesti jokaiselle 18 v. täyttävälle lyötäs korttia kouraan. 80-lätkää tässä kohta kaipailisi.


    • Anonyymi

      Kepulandiassa ovat nuorten harrastusintressit keskittyneet moottoripäiristelyihin. Mikä ihme niitä vaivaa?

    • Anonyymi

      Tämä on se normiuutinen, joka julkaistaan joka viikonlopun yöllisistä maaseutuajeluista. Nyt niitä julkaistaan jo keskellä viikkoakin!

      • Anonyymi

        Onko sinulla katkeruus maaseutua kohtaan, kun pitää oikein noin vaahdota??


    • Anonyymi

      17 vuotiaitten kuolemanajot alkavat olla jokaviikkoista uutisaineistoa. Tästä kierteestä päästäksemme tulee kaikki alle 18 vuotiaitten ajokortit heti perua.

      • Anonyymi

        Ehkäpä se 80km/h olisi hyvä tuoda takaisin. Minua ei haitannut yhtään, ehti saada ajokokemusta ennen kuin sai ajaa kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä se 80km/h olisi hyvä tuoda takaisin. Minua ei haitannut yhtään, ehti saada ajokokemusta ennen kuin sai ajaa kovempaa.

        Laitetaan se 60 km/h rajoitin GPS seuranta näille 17-vuotiaille erikoislupalaisille. Ja unohdetaan ne "kevytauto" jutut ihan kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitetaan se 60 km/h rajoitin GPS seuranta näille 17-vuotiaille erikoislupalaisille. Ja unohdetaan ne "kevytauto" jutut ihan kokonaan.

        60 km/h on liikaa tientukkona ja aiheuttaa paljon ohituksia, kevytautoille pienempinä sopii paremmin. Tavallisille autoille 80-kortti tai sama rajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 km/h on liikaa tientukkona ja aiheuttaa paljon ohituksia, kevytautoille pienempinä sopii paremmin. Tavallisille autoille 80-kortti tai sama rajoitus.

        60 km/h ja kielto mennä moottoritielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 km/h ja kielto mennä moottoritielle.

        80 km/h alueilla suurin osa onnettomuuksista tapahtuu ja lisääntyisi paljon jos hitaat aiheuttaisi ohituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 km/h ja kielto mennä moottoritielle.

        Moottoritiet ovat kaikista turvallisimmat tiet... varmuutta ajamiseen riittävän opettelun kautta. Kieltäminen vain siirtää ongelmia ei ratkaise niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä se 80km/h olisi hyvä tuoda takaisin. Minua ei haitannut yhtään, ehti saada ajokokemusta ennen kuin sai ajaa kovempaa.

        Samaa mieltä tosta 80 lätkästä auton takaikkunassa. Kaikki osaisi ottaa huomioon tuoreen kuskin. omassani oli ja se jeesasi liikenteessä. Eikä tullut ylinopeuksia kun ekasta sellaisesta olisi lähtenyt kortti. nim.m. -80 luvulta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä tosta 80 lätkästä auton takaikkunassa. Kaikki osaisi ottaa huomioon tuoreen kuskin. omassani oli ja se jeesasi liikenteessä. Eikä tullut ylinopeuksia kun ekasta sellaisesta olisi lähtenyt kortti. nim.m. -80 luvulta

        Miksiköhän piti lopettaa lätkän käyttö, ei varmasti haittaa olisi, hyötyä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä se 80km/h olisi hyvä tuoda takaisin. Minua ei haitannut yhtään, ehti saada ajokokemusta ennen kuin sai ajaa kovempaa.

        80-km lätkä oli aivan toimivaa ja halpaa teknologiaa ja luultavasti säästi myös henkiä


    • Anonyymi

      70 luvun alussa kuoli suomessa liikenne-onnettomuuksissa 2 lasta ja 2 aikuista ....vuoden jokaisena päivänä vammautuneet! kamalaa kohellusta!

      t : auton alle (henkiin) jäänyt

      • Anonyymi

        Maaseudulla ei kuulkaa ole muuta vaihtoehtoa kun päristellä autolla.amikseenkin monilla tulee se 50km ja huvittelemaan..korttiuudistus oli maaseudun tytöille ja pojille kova juttu...jos viidestä tuhannesta on tullu kymmenen kolaria ja neljä kuollutta...noo kaikki on liikaa mutta.....monta viiskymppistä rattijuoppo tappajaa ajelee tai 30kymppistä piripäätä


      • Anonyymi

        hmm... mistähän tämä sinusta kertoo?

        Oliskohan jotain tekemistä vaikkapa turvallisimmilla autoilla tai turvavöillä.

        Just luin jostain, että Etelä-Suomessa ei ole hirvikolareissa kuollut moneen vuoteen ainuttakaan ihmistä. Ei tämä johdu siitä, että hirvet olis vähentyneet, tai että edes hirvikolarit, vaan autojen turvallisuustason noususta ja lisäksi teiden vierustojen raivauksesta näkyyttä parantaen.

        Samaa hiton kohellusta se touhu nyt kuitenkin nuorten osalta on edelleen. Tässäpä se ongelma onkin, tuudittaudutaan tuohon ajatukseen.


    • niin surullista

    • Anonyymi

      Kyllä osasyynä on myös teiden surkea kunto.Itse odotan taas kauhulla talvea,kun urat on jo niin syvät ettei auraus auta.Sinne uraan kun putoat ja pois yrität vaikka kääntyäksesi niin sillon lähti.Rahaa kerätään autoilijoilta aina vaan enemmän,mutta taitaa nytkin mennä paalut antin ja kumppaneiden avustajille ja palkankorotuksiin.

      • Anonyymi

        Jos tie sattuu olemaa heikommassa kunnossa...silloin pitää ajaa olosuhteiden mukaan...ei ole mikään pakko olla markka lasissa. Ikävä on TVH / TVL ja Tielaitoksen aikoja...silloin oli kaistat auki...kerran kuukaudessa karhu tasasi polanteen. Nyt vai murisee verokarhu.


    • Anonyymi

      ..yli 40% kuolonkolareista tapahtuu loivassa mutkassa, olosuhteisiin nähden liian suurella nopeudella ja kuljettajana 18-24 vuotias nuori mies. Naisten osuus onnettomuuksista on noin 5%. Samaan lukuun miehet pääsevät 50 vuoden kieppeillä.
      Nyt ikävä onnettomuus sattui 17 vuotiaille? Ajokoulussa ei ehditä tarpeeksi ajaa jotta ymmärrettäisiin nopeuden vaarat, kotiopetuksessa monesti asiaa ei huomioida mitenkään. 60km/h:ssa on jo todella kova vauhti...

      • Anonyymi

        Kuolemaa EI IKINÄ sanota "ikäväksi".


      • Anonyymi

        Suhteessa kilometreihin naisille tapahtuu yhtä paljon onnettomuuksia ja pienemmillä nopeuksilla. Multitaskaajat ei erota edes oikeaa ja vasenta, eivät osaa köäyttää kytlkntä ja jarrua yhtä aikaa, puhumattakaan ratin käännöstä ja vilkusta, samaan aikaan pitäisi vielä osata tekstailla, ottaa selfietä ja meikata. Vielä kun ymmärtäisivät jotain tekniikasta, millä kierroksilla moottori vetää, milloin kannattaa vaihtaa vaihdetta jne tai fysiikanlait ja miten oikaista sivuluisu jos automatiikka ei hoidakaan kaikkea.


      • Anonyymi

        Haloo 60km/h kova vauhti? Et taida ymmärtää autoilusta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo 60km/h kova vauhti? Et taida ymmärtää autoilusta mitään.

        ..ja 90% eloonjääneistä, kolariin ja onnettomuuksiin joutuneista, tuntevat olevansa keskimäärin " parempi kuski". Joille 60km/h:ssa on mummojen vauhtia...ikävä kyllä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteessa kilometreihin naisille tapahtuu yhtä paljon onnettomuuksia ja pienemmillä nopeuksilla. Multitaskaajat ei erota edes oikeaa ja vasenta, eivät osaa köäyttää kytlkntä ja jarrua yhtä aikaa, puhumattakaan ratin käännöstä ja vilkusta, samaan aikaan pitäisi vielä osata tekstailla, ottaa selfietä ja meikata. Vielä kun ymmärtäisivät jotain tekniikasta, millä kierroksilla moottori vetää, milloin kannattaa vaihtaa vaihdetta jne tai fysiikanlait ja miten oikaista sivuluisu jos automatiikka ei hoidakaan kaikkea.

        ..höpsistä. Tärkeintä on ajaa siten, että pysyy siinä 5% kolariporukassa. Naiset ajavat turvallisemmin ja paremmin. Tasaisesti ajaminen hiukan alle rajoitusten on taitoa, jota super autokuski ei tajua, ennenkuin ajaa itsensä johonkin seinään ja silloinkin murehtii: ois pitänyt painaa kytkintä ja jarrua samaan aikaan?..(heheh)...sivuluisua ei tule koskaan kunnon kuskille tai äkkijarrutustilanteita ja muita käsittämättömiä sankari-rali -kuskin temppuja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..höpsistä. Tärkeintä on ajaa siten, että pysyy siinä 5% kolariporukassa. Naiset ajavat turvallisemmin ja paremmin. Tasaisesti ajaminen hiukan alle rajoitusten on taitoa, jota super autokuski ei tajua, ennenkuin ajaa itsensä johonkin seinään ja silloinkin murehtii: ois pitänyt painaa kytkintä ja jarrua samaan aikaan?..(heheh)...sivuluisua ei tule koskaan kunnon kuskille tai äkkijarrutustilanteita ja muita käsittämättömiä sankari-rali -kuskin temppuja...

        Ihan varmasti tulee liukkaalla tiellä sivuluisuja sallituilla nopeuksillakin ellei ole ajonvakautusta ja joskus siltikin. Parempi opetella hallitsemaan autoa kuin tyttöjen todeta seinässä etteivät osanneet tai vanhempien todeta kun ovat kuolleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteessa kilometreihin naisille tapahtuu yhtä paljon onnettomuuksia ja pienemmillä nopeuksilla. Multitaskaajat ei erota edes oikeaa ja vasenta, eivät osaa köäyttää kytlkntä ja jarrua yhtä aikaa, puhumattakaan ratin käännöstä ja vilkusta, samaan aikaan pitäisi vielä osata tekstailla, ottaa selfietä ja meikata. Vielä kun ymmärtäisivät jotain tekniikasta, millä kierroksilla moottori vetää, milloin kannattaa vaihtaa vaihdetta jne tai fysiikanlait ja miten oikaista sivuluisu jos automatiikka ei hoidakaan kaikkea.

        Ei tarvi vaihtaa, jos on automaattivaihteinen auto.

        Ja voin kertoa, että itselläni on 20 vuotta 40 000 km/v. takana niin ei vähääkään edelleenkään kiinnosta tekniset asiat autoista, sehän on vaan kulkuneuvo paikasta toiseen.

        En tiedä miten etu- tai nelivetoisen auton saa sellaiseen luisuun, että sitä pitäisi oikaista, ollaan jo aika ääritilanteissa silloin. Käsittääkseni etuvetoiset autot, joita nykyään 90 % kansanautoista on ei oikeen saa luisuun vaikka haluaisi, puskevat kyllä mutta luisu on jotain muuta. Näiden oppien sijaan voisi olla parempi opettaa järkeviä ajonopeuksia, koska nuo sivuluisun oikaisut eivät onnistu yleensä edes kokeneilta kuskeilta, kun tilanteita ei nyt normaalioloissa kovin montaa kellekään pitäisi talvikaudessa tulla. Harvoinpa sitä tulee testattuja omia taitojaan. Ja mitkäs ne opit taas olikaan...."käännä rattia sinne suuntaan mihin haluat auton kääntyvän".


    • Anonyymi

      Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset edes hiukan omaisia ennen kuin päästätte jos jonkinlaisia sammakoita keskusteluun! On varmasti loukkaantuneelle suuri tragedia, kun menetti tod.näk. kaksi hyvää/ parasta ystäväänsä... ja on siitä syytettynä kuolemantuottamuksista, joka jättää ikuiset arvet nuorelle. Toivon, että loukkaantunut toipuu onnettomuudesta kaikin puolin ja nuorensa menettäneille omaisille osanottoni pohjattomaan suruunne. En voi tietää suurempaa tuskaa kuin oman lapsensa menettäminen. VAHINKO voi kuitenkin sattua kenelle vain iästä huolimatta; uutisissa on informoitu onnettomuuden aikana vallinneista keliolosuhteista. Muistahan, että sinullekin/ lapsille voi sattua millainen tahansa onnettomuus ja varmaan silloin toivoisit asiallista viestintää syyllistämisen sijaan. Kaupunkilaisilla tosiaan on etuna julkiset kulkuvälineet, jota ei valitettavasti maaseudulla ole edes koulumatkoihin peruskoulun jälkeen.... saatikka vapaa-ajan kulkemisiin.

    • Anonyymi

      Mopoautolla ei olisi tullut tuollaista jälkeä.

      • Anonyymi

        Sanoisin, että kaiken takana on asenne. Jos on oikeanlainen asenne liikenteeseen, voi jopa kymmenvuotias selvitä liikenteessä turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin, että kaiken takana on asenne. Jos on oikeanlainen asenne liikenteeseen, voi jopa kymmenvuotias selvitä liikenteessä turvallisesti.

        Kyllä VOI! Mutta ainoastaan VOI! Siksi pitäsi järjestää henkisen tason testi.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä, mopoautot parempi nuorille tai ainakin rajoitus 80 km/h. Eihän sitäkään pysty valvomaan ellei ole rajoitinta, mutta ilman rajoitintakin hillitsee jos 80-merkki takalasissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauempana oleva mutka tai näyttää kuvassa jyrkemmältä. Videossa paikan pältä ei näyttänyt ollenkaan vaaralliselta ja matkaakin mutkaan.

        Miksi ei mutkassa ole mutkan merkkejä. Salontiellä Salossa on pienemmässäkin mutkassa merkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei mutkassa ole mutkan merkkejä. Salontiellä Salossa on pienemmässäkin mutkassa merkit.

        Onhan siinä mutkan merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauempana oleva mutka tai näyttää kuvassa jyrkemmältä. Videossa paikan pältä ei näyttänyt ollenkaan vaaralliselta ja matkaakin mutkaan.

        Todellakin, tuo mutka näyttää tuossa kuvassa paljon pahemmalta kuin se on. Ja onhan siinä nopeusrajoitus 80 km tunnissa ja mutkan merkki.....siitä olen satoja kertoja ajanut molempiin suuntiin enkä ollenkaan pidä sitä pahana - varsinkaan kesäkelillä! Tietysti se on vauhti joka ratkaisee...ja osittain kokemuskin! Ikävä onnettomuus, osanotto läheisille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauempana oleva mutka tai näyttää kuvassa jyrkemmältä. Videossa paikan pältä ei näyttänyt ollenkaan vaaralliselta ja matkaakin mutkaan.

        Juurikin näin: ei ole ollenkaan niin paha mutka kuin kuvassa näyttää! Ja tämä autohan ei ollut edes vielä sitä mutkaa saavuttanut - mutta jos on vauhtia liikaa niin pienikin ohjausvirhe on kohtalokas. Jos autossa on vakionopeudensäädin niin oletan että sekin on voinut tässä tapauksessa vaikuttaa - varsinkin vähäisellä ajokokemuksella. Päättäjien nyt ainakin pitäisi ymmärtää että ajo-opetusta autokoulussa ei ainakaan pidä vähentää, mieluummin lisätä! Harjoitus auttaa ja on hyvä harjoitella opettajan kanssa, ei kaverit kyydissä liikenteessä. Eloonjääneelle tämä on kaikista ikävintä, se on selvä, toivottavasti selviää vammoistansa eikä jää ikuista traumaa!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten noissa mutkissa voi olla normi 80 km/h rajoitus...eikö ehkä 50 olisi soppeli??

        https://is.mediadelivery.fi/img/658/cb98f57f6b544ed79e8edb730951e64d.jpg.webp

        No hitto...eihän sitä kukaan pakota ajakaan korkeinta sallittua nopeutta mutkaan.

        Eihän se ole tavoite, vaan suurin sallittu nopeus. Saahan sitä hidastaa, ja pitääkin jos olosuhteet niin edellyttävät.

        Se että tuohon mutkaan VOISI ajaa vaikka 120 km/h on täysin eri asia. Kysykää vaikka Maisa Torpan ex-miesystävältä.


    • Anonyymi

      Henkilöautokortin ikärajaa vaan alemmaksi! Kivaahan se on kun saadaan
      TAPPAVAT tehot alle, mutta kun vastuu pitäs kantaa!

    • Anonyymi

      minäki tiedän laajan rikosrekisterin omaavan mielisairaan hullujen joka 18 v alkaen ku kortin sai, ajanut vuosi toisensa jälkeen yhden tai useamman koveman rattijuoppo kolarin

      yhä edelleen, tuntuu autojen kans jotain touhuavan? poliisi aina ottaa kortin pois ja antaa takas kohta? eikö ne laske yhteen että muitakin rikoksia , hullu, mt hoitajat ravaa kotona ja välillä poika osastolla, viinat savukkeet hullu lääkkeet , sekopää luonne ym. listat loputtomat

      suomessa on väärää suntaan erittäin paljon asiat enemmänkin..

      • Anonyymi

        Linja-autokuskeina ajavat ihmisten päälle suojatielle eikä tule mitään rangaistusta, rekalla saa listiä vaikka kymmeniä kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linja-autokuskeina ajavat ihmisten päälle suojatielle eikä tule mitään rangaistusta, rekalla saa listiä vaikka kymmeniä kerralla.

        No bussikuskit ovatkin nykyään miltei maahanmuuttajataustaisia. Ei sotketa niitä tähän nyt.


    • Anonyymi

      Joulu tulee, mutta se ei ole uhrien läheisille enään kuten aiemmat.
      Äärettömän murheellisia tapauksia.

      • Anonyymi

        Ja "kevytauto" perseilyllä yritetään saada lisää ruumiita.


    • Anonyymi

      Omaa syytä koko onnettomuus. Kuka pakottaa ajamaan tiukkaan mutkaan tien suurinta sallittua nopeutta. En heti syyllistäisi tietä tai muita. Kysyn vain miten joku on voinut saada ajokortin mikäli ei osaa arvioida mutkaan tulessa nopeutta, jolla on turvallista ajaa.

      • Anonyymi

        Voisihan siihen laittaa ohjeellisen nopeuden 60 km/h jos kerran moni ajanut ulos. Ihmetyttää kyllä, ihan tavllinen paikka videolla. Jotkut vaan haluaa kokeilla taitojaan.


      • Anonyymi

        Miksi mutkassa ei ole merkkejä kaarteesta, outoa. Tulee pimeällä silmille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mutkassa ei ole merkkejä kaarteesta, outoa. Tulee pimeällä silmille.

        Ajoneuvo on voitava pysäyttää , tien kokonaan näkyvällä osalla ja valojen näyttämällä matkalla.


    • Anonyymi

      onko kukaan joka valittaa että on liian nuorelle annettu ajokortti ajanut ko tietä samalla tiellä ja samassa mutkassa tapahtunut useita onnettomuuksia.
      myös kesällä päiväsaikaan vanhemmillekkin ihmisille

      • Anonyymi

        Olen ajanut joka arkipäivä Jalajärveltä Kurikkaan usean vuoden ajan ja aina tiellä pysynyt. Minulle opetettiin autokoulussa että ajonopeus sovitettava olosuhteisiin. Pimeällä, sateella ja liukkailla.
        Olikohan vakionopeussäädin käytössä?


    • Anonyymi

      Vähintään pitää kieltää kimppakyyditys alaikäisiltä.

      Ajaminen unohtuu, kun autossa on kikatus käynnissä.

    • Anonyymi

      Yli 50-vuotiaat saa hypätä lääkärintodistusta hakemassa viiden vuoden välein. Ja todistella ajotaitoaan, vaikka ajoharjoittelua on takana yli 30 vuotta. Rahastusta.

      Uuden kortin saa ilman lääkärissä käyntiä. Riittää kun itse arvio olevansa kykenevä auton rattiin. Muutama tunti simulaattorissa ja eikun paanalle. Käsittämätöntä.

      • Anonyymi

        Ei saa ilman lääkärissä käyntiä. Eikä riitä muutama tunti simulaattorissa.. Käsittämätöntä!

        Niin ja ihan hyvä et yli 50v testaillaan säännöllisesti. Ne sen ikäset ku usein aiheuttaa vaaratilanteita aivan järjettömästi ryhmittäytyen ja muutenkin hidastellen liikennettä.

        Käsittämätöntä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa ilman lääkärissä käyntiä. Eikä riitä muutama tunti simulaattorissa.. Käsittämätöntä!

        Niin ja ihan hyvä et yli 50v testaillaan säännöllisesti. Ne sen ikäset ku usein aiheuttaa vaaratilanteita aivan järjettömästi ryhmittäytyen ja muutenkin hidastellen liikennettä.

        Käsittämätöntä!

        Meinaat että minä 52v olen surkea kuski kun vasta takana 5miljoonaa kilometriä autolla ajoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat että minä 52v olen surkea kuski kun vasta takana 5miljoonaa kilometriä autolla ajoa?

        Taidat tykätä ajelemisesta!
        5000000 km-> 400 km/päivä, jokaisena päivänä 43 vuoden ajan 18 vuotiaasta 52 vuotiaaksi.
        Siinä ei ehdi paljon muuta puuhata...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat tykätä ajelemisesta!
        5000000 km-> 400 km/päivä, jokaisena päivänä 43 vuoden ajan 18 vuotiaasta 52 vuotiaaksi.
        Siinä ei ehdi paljon muuta puuhata...

        pahoittelen painovirhettä edellisessä. Siis toki 34 vuoden ajan, mutta silti edelleen vähän yli 400 km/päivä keskimäärin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pahoittelen painovirhettä edellisessä. Siis toki 34 vuoden ajan, mutta silti edelleen vähän yli 400 km/päivä keskimäärin...

        Tietokonepeleissä tulee äkkiä kilometrejä ja halvalla, kolaritkaan ei satu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietokonepeleissä tulee äkkiä kilometrejä ja halvalla, kolaritkaan ei satu.

        Pakko sanoa varoittava sana arvoisia ammattiautoilija.

        Eihän vaan ole käynyt niin, että olet leipääntynyt jo autonratissa ja kaikki tarkkaavaisuutta vaativat toimet tulevat niin selkäytimestä, että tiedätkö sittenkään pystytkö reagoimaan aidosti nopeasti tulevaan äkkitilanteeseen.

        Rutinoituminen on pahasta ja asenteellisuus myös muita vähemmän ajaneita kohtaan. Riittävä ajokokemus on eriasia kuin se, ettei jaksa huomioida omien kilometriensa korostamiselta muita.

        Liikenne on yhteispeliä ja jokainen aloittaa nollasta, on turha odottaa että eilen kortin saanut ajelee kuin Schumacher, toisaalta jokaiselle sattuu liikenteessä virheitä, myös niille jotka ovat ajaneet 5 000 000 km, voi tulla sairaskohtaus, hämäränäkö voi heikentyä iänmyötä ihan huomaamatta, mitä tahansa.

        Kyllähän jokainen vanhenee ja sekin on hyväksyttävä.


      • Anonyymi

        Minulle ei 55-vuotiaana tullut lainkaan tuota kehotusta postissa, kuten 50-v..kumma homma...


    • Anonyymi

      On ihan eriasia ajaa simulaattorilla metsään kattokerokseen tai mummon yli kuin oikeassa realimaailmassa.

      Jos ei muusta väliä, niin auto lunastukseen säväyttää kyllä. Simulaattorissa tuota fiilistä ei saa. Ei opi. Restart vaan ja taas ollaan metsähallituksen puolella. Hauskaa peliä.

    • Anonyymi

      Sääliksi käy mutta alaikäisille ei pidä antaa ajokorttia.

    • Anonyymi

      NO NIIN AJOKORTTIA PUKKAA KAKAROILLE JOTKA EI OSAA EES PERSETTÄÄN PYYHKIÄ MISSÄ VIKA ? ? ? AMMATTI TAIDOTTOMISSA TRAFIN LIIKENNEMINISTERIÖN POLIITTISSA PÄÄTTÄJISSÄ JOTKA VÄHÄKIN LIITTYY LIIKENTEESEEN HE EI AJATTELE PÄÄLLÄ VAAN PERSEELLÄ JA LOPPUTULOS NÄHDÄÄN NYT. T. 43 v ISOJA AJANUT.

    • Anonyymi

      Mutta jos autoa ajanut säilyi hengissä on hänellä traumaattiset ajat edessä elämässään jotka ei unohdu koskaan!
      Voimia ja ymmärrystä omaisielle tämä on onnettumuus! Kokemattoman kuljettajan tilannearvio liukkaalla tiellä! Mutta ehkä tälläkin on se tarkoitus joka realisoituu ehkä autokoulutuksen ikärajaan!?
      ___________________________________________________________________________________________

      https://www.ilkka.fi/tilaajalle/maakunta/tilaajalle-7.3187110?aId=1.3121162
      Kynttilät syttyivät onnettomuudessa menehtyneille Jalasjärven kirkossa: ”Olemme täällä hiljaa ja surun koskettamina”
      Traagisen liikenneonnettomuuden vuoksi Jalasjärven kirkossa järjestettiin suruhartaus keskiviikkoiltana. Paikalle kokoontui kymmeniä ihmisiä.

      Jalasjärven kirkon ovet avautuivat jo – suruhartaus tänä iltana kello 18
      Surijat ovat jo päässeet hiljentymään Jalasjärven kirkkoon. Kurikan seurakunnalle varmistui useiden reittien kautta, että kahden liikenneonnettomuudessa kuolleen 17-vuotiaan nuoren naisen kotisuunta vie Jalasjärvelle.
      --- --- ---
      (Kurikan kappeli nykyään Kepun ja Kokoomuksen suhmuroinnin seurauksena,- vrt Mari Kiviniemi (kepu) ja sen aikaiset "kuntaministerin apurahat kotiseudulle"!)

      Jalasjärven kirkko valmistunut v. 1800, on vanhempi kuin esim. Helsingin Tuomiokirkko.
      https://www.google.fi/search?q=jalasjärven kirkko&hl=fi&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=Wn_beDQnaHXcVM:,bQjBuDbbCfKSmM,_&vet=1&usg=AI4_-kQsWxirWZfr9Eq2haWT_XMUPbKo4A&sa=X&ved=2ahUKEwi5xtq8paHlAhUB0aYKHaKFDp0Q9QEwAnoECAkQCQ#imgrc=Wn_beDQnaHXcVM:

    • Anonyymi

      Oli varmaan mittarivirhe huomioitu, ettei vaan aja liian hiljaa.

    • Anonyymi

      Ei se ajotaito iästä kiinni ole, vaan oli taas kerran huonoa tuuria.

      • Anonyymi

        Joo, kolarit on aina huonoa tuuria....koskaan kenessäkään ei ole syytä.


    • Anonyymi

      Ajakaa vaan ylinopeutta niin kuolette nuorena

    • Anonyymi

      Saa edelleen se ole mihkään muuttunu

    • Berner ja Sipilä sai sulan hattuunsa, oikeesti lukijoilta kortti pois, jokainen kuolema on liikaa.

    • Anonyymi

      Bernerin ilmastoidea toimii?

    • Anonyymi

      Poliisin mukaan syynä oli väärä tilannenopeus eikä ylinopeus.

      • Anonyymi

        Pojanpoikani sai ajokortin 17-vuotiaana ja hänen isoisänään olen todennut, että hän on hyvin asennoitunut kuljettaja. Ajo-opetuksen antoi kuitenkin hänen oma isänsä, jolla varmaankin on myönteinen merkitys, koska isä tietenkin opettaa lastaan aivan toisesta lähtökohdasta, kuin joku tuntematon autokoulunopettaja. Teoriatutkimus suoritettiin tietenkin autokoulussa.
        Tuo ikäkysymys ei varsinaisesti ole tärkein kysymys vahinkojen osalta, vahinkoja sattuu joko tilannearvioiden takia, tai sitten väärän asenteen vuoksi kaikissa ikäryhmissä.
        Ajoin ajokorttini vuonna -56 Helsingin keskustassa aikana, jolloin vielä ajettiin talvisinkin kesärenkailla. Ehkä se ympärivuotinen kesärenkailla ajaminen opetti ennakoivaan ajotapaan, mikä on pitänyt tiellä tähän päivään saakka. Ensio Itkosen tapaisia liikenneopettajia tulee ikävä nykyisin. Silloin Ylekin teki vielä ohjelmia mm. liikenteen tiimoilta, että niistä oli hyötyä kansalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pojanpoikani sai ajokortin 17-vuotiaana ja hänen isoisänään olen todennut, että hän on hyvin asennoitunut kuljettaja. Ajo-opetuksen antoi kuitenkin hänen oma isänsä, jolla varmaankin on myönteinen merkitys, koska isä tietenkin opettaa lastaan aivan toisesta lähtökohdasta, kuin joku tuntematon autokoulunopettaja. Teoriatutkimus suoritettiin tietenkin autokoulussa.
        Tuo ikäkysymys ei varsinaisesti ole tärkein kysymys vahinkojen osalta, vahinkoja sattuu joko tilannearvioiden takia, tai sitten väärän asenteen vuoksi kaikissa ikäryhmissä.
        Ajoin ajokorttini vuonna -56 Helsingin keskustassa aikana, jolloin vielä ajettiin talvisinkin kesärenkailla. Ehkä se ympärivuotinen kesärenkailla ajaminen opetti ennakoivaan ajotapaan, mikä on pitänyt tiellä tähän päivään saakka. Ensio Itkosen tapaisia liikenneopettajia tulee ikävä nykyisin. Silloin Ylekin teki vielä ohjelmia mm. liikenteen tiimoilta, että niistä oli hyötyä kansalaisille.

        Hyvä kannanotto,ettei aina lähdetä syyllistämään jonkin maakunnan tapojen mukaan.
        Vaikka tämä nyt ei kuulu varsinaisesti tähän tapahtumaan täytyy sanoa, että nykyajan nuorilla on sellainen käsitys, että pitää pystyä ajamaan kovaa kelillä kuin kelillä ja piikkiä vain renkaisiin, että voidaan ajaa olosuhteista piittaamatta.
        Olosuhteitten ja tiestön huomioonottaminen on se tärkein turvallisuustekijä liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pojanpoikani sai ajokortin 17-vuotiaana ja hänen isoisänään olen todennut, että hän on hyvin asennoitunut kuljettaja. Ajo-opetuksen antoi kuitenkin hänen oma isänsä, jolla varmaankin on myönteinen merkitys, koska isä tietenkin opettaa lastaan aivan toisesta lähtökohdasta, kuin joku tuntematon autokoulunopettaja. Teoriatutkimus suoritettiin tietenkin autokoulussa.
        Tuo ikäkysymys ei varsinaisesti ole tärkein kysymys vahinkojen osalta, vahinkoja sattuu joko tilannearvioiden takia, tai sitten väärän asenteen vuoksi kaikissa ikäryhmissä.
        Ajoin ajokorttini vuonna -56 Helsingin keskustassa aikana, jolloin vielä ajettiin talvisinkin kesärenkailla. Ehkä se ympärivuotinen kesärenkailla ajaminen opetti ennakoivaan ajotapaan, mikä on pitänyt tiellä tähän päivään saakka. Ensio Itkosen tapaisia liikenneopettajia tulee ikävä nykyisin. Silloin Ylekin teki vielä ohjelmia mm. liikenteen tiimoilta, että niistä oli hyötyä kansalaisille.

        En minäkään vanhemmat kyydissä tehnyt esim käsijarrukäännöksiä yleisellä tiellä tai ajanut kovia ylinopeuksia. Parempi ettei kavereidenkaan kanssa, yksin tyhjällä tiellä voi kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pojanpoikani sai ajokortin 17-vuotiaana ja hänen isoisänään olen todennut, että hän on hyvin asennoitunut kuljettaja. Ajo-opetuksen antoi kuitenkin hänen oma isänsä, jolla varmaankin on myönteinen merkitys, koska isä tietenkin opettaa lastaan aivan toisesta lähtökohdasta, kuin joku tuntematon autokoulunopettaja. Teoriatutkimus suoritettiin tietenkin autokoulussa.
        Tuo ikäkysymys ei varsinaisesti ole tärkein kysymys vahinkojen osalta, vahinkoja sattuu joko tilannearvioiden takia, tai sitten väärän asenteen vuoksi kaikissa ikäryhmissä.
        Ajoin ajokorttini vuonna -56 Helsingin keskustassa aikana, jolloin vielä ajettiin talvisinkin kesärenkailla. Ehkä se ympärivuotinen kesärenkailla ajaminen opetti ennakoivaan ajotapaan, mikä on pitänyt tiellä tähän päivään saakka. Ensio Itkosen tapaisia liikenneopettajia tulee ikävä nykyisin. Silloin Ylekin teki vielä ohjelmia mm. liikenteen tiimoilta, että niistä oli hyötyä kansalaisille.

        No kukapa sitä rajojaan ratissa testaisikaan isänsä tai isoisänsä kanssa.... Voit olla varma, että pojanpoikasi ei ajele juoppokuskina kuten teille on näytellyt ajavansa.

        Ei varmasti.


    • Anonyymi

      Jäikö videota?

    • Anonyymi

      Alkusi voimia omaisille....itse otan ihmetellen kantaa tapahtuneeseen 70 luvun etelä-pohjalaisena .tuli joskus päästeltyä corolla, taunuksella ym...parikin puusähkö tolppaa kumoon koko porukka nousi autosta naureskellen mutta etupenkkiläiset pikkusen naarmuilla.mitä tässä nyt on oikein tapahtunut? Ei silloin ollut bägejä ei kukaan käyttänyt vöitä..nopeudet olivat kyllä kovia vs siihen mitä renkaat olivat.ainakin paalut poikkes...ihmettelen

      • Anonyymi

        Siis ajelit sähkötolppiin kahdeksaakymppiä ja vain naureskeltiin, really? Taisi olla pohojalaanen risuaita se tolppa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ajelit sähkötolppiin kahdeksaakymppiä ja vain naureskeltiin, really? Taisi olla pohojalaanen risuaita se tolppa?

        Humalaisen tuurilla selviää pahoistakin kolareista, nämä oli kai selvinpäin. En silti suosittele ryyppäämään.


    • Anonyymi

      Alkusi voimia omaisille....itse otan ihmetellen kantaa tapahtuneeseen 70 luvun etelä-pohjalaisena .tuli joskus päästeltyä corolla, taunuksella ym...parikin puusähkö tolppaa kumoon koko porukka nousi autosta naureskellen mutta etupenkkiläiset pikkusen naarmuilla.mitä tässä nyt on oikein tapahtunut? Ei silloin ollut bägejä ei kukaan käyttänyt vöitä..nopeudet olivat kyllä kovia vs siihen mitä renkaat olivat.ainakin paalut poikkes...ihmettelen

    • Anonyymi

      Huh huh...:/ :/ Mitä hittoa tuollainen kokopano, tuon ikäiset keskellä yötä kaahailee autolla. Vaikka olisi nuori ja villi, niin järkeäkin saa käyttää.

    • Anonyymi

      Ajo-opetuksella kortti tietysti, autokoulut ei tee enää muutakuin rahastavat. Opetukset on tyyliin, opiskele netistä liikennemerkit ja muu tarpeellinen, hetken ajoharjoittelua, kokeet, jonka jälkeen joku romu alle eikä mutkissa tarvi hidastella talvellakaan, siitä kun ei ollut opetusta.

    • Anonyymi

      Sitä saa mitä tilaa .
      Kauhee kiire jonnekkin , miksi kun vähemmälläkin kerkeisi .

      • Anonyymi

        Niin miksi meidän maaseudulle joka kuntaan pitää saada mönkijöitä, moottorikelkkoja ym erityisluvilla autoja joilla se vähänkin nuori porukka, joka maalla asuu tappaa itsensä?
        Siinä on ilmastomuutosta, kun aletaan karsiaa pois tällainen hulluus ja ja ihmishenkiä säilyy. Mitä olen lehdist seurannut viime vuodet, niin pohoijessa esim kelkoilla joko pudotaan jäihin tai kovalla nopeudella telotaan itsensä hengiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin miksi meidän maaseudulle joka kuntaan pitää saada mönkijöitä, moottorikelkkoja ym erityisluvilla autoja joilla se vähänkin nuori porukka, joka maalla asuu tappaa itsensä?
        Siinä on ilmastomuutosta, kun aletaan karsiaa pois tällainen hulluus ja ja ihmishenkiä säilyy. Mitä olen lehdist seurannut viime vuodet, niin pohoijessa esim kelkoilla joko pudotaan jäihin tai kovalla nopeudella telotaan itsensä hengiltä.

        Niin, tuo mönkkäri eritoten kummastuttaa...ja miksei edes turvakaarta? - kun keikahtaa, niin moni on litistynyt alle pysyvästi......:/


    • Anonyymi

      Tuntemattomia ovat jumalan tiet.
      Emme tiedä, miksi hän otti heidät niin nuorena taivaaseen.
      Toivottavasti perhepappi osaa lohduttaa oikealla tavalla.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kauppaa iivana huoriasi muualla.


    • Anonyymi

      EI AJOKORTTIA ALLE 18 VUOTIAILLE !!!!!! PISTE!!!!!

    • Anonyymi

      Elettiin aikaa jolloin Suomessa jaetiin "Ajokortteja"Postin välityksellä.
      Taisi olla Työvoimapula kuskeista.Kaverillekin napsahti E kortti.
      Taisi olla 2000 lukua kun jako tapahtui uudelleen nyt "pikku e"
      Ei tarvittu Raskaankaluston kuljetukseen käydä kouluja sai itse opiskella
      työtä tehdessä.Kyllä on kohtalon kaupaa olla liikenteessä,vaikka olisi kuinka varovainen
      ei koskaan tiedä missä vaara vaanii.Uskottava parempaan,voimia omaisille.

    • Anonyymi

      Eikös tästä ilmoitettu heti ettei alkoholilla ole osuutta asiaan, yleensä kestää kuukausia saada tulokset.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe