Osallistutko mielelläsi sähköautojen omistajien latauspisteiden hankintaan, vaikka et omistaisi sähköautoa?
Kuuluvatko latauspisteiden hankkimiset mielestäsi polttoaineyhtiöille, kauppiaille, hotelleille vai yksityisille kansalaisille - sinulle? Latausasemien perustaminen on nykyhallituksen kärkihanke, jotta sähköautoja saataisiin liikenteeseen. Maksajaa etsitään.
Mielestäni latauspisteiden hankintakulut kuuluvat niille, jotka latausta tarvitsevat hankkiessan sähköauton. Esimerkkeinä omakotitalot ja taloyhtiöt. Tuskin kukaan tavallinen kerrostaloasukas haluaa osallistua rikkaan naapurin Teslan latauspaikan kustannuksiin!
Tuskin minua kukaan pakottaa hankkimaan sähköautoa koskaan, enkä tule koskaan sellaista hankkimaankaan. Olen autotta mieluummin.
Sähköautojen latauspisteet verorahoilla
94
691
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kuulu mulle kustantaa patteri autojen latauspisteitä, eikä muillekaan oikeille autoilijoille. Ajan diesel V8 lla . 6.2 litraa ja vääntöä piisaa. Patteri corollat voi upottaa suohon !!
- Anonyymi
Joudut mukaan sähkötalkoisiin koska kukaan sähköauton omistaja ei pysty maksamaan niitä kustannuksia itse. Tämä on vanha kepulainen tapa. Varastetaan rahat naapurin taskusta ja tehdään hänelle lain avulla vielä velkaa mitään kysymättä. Näinhän kaikki tiet ja ojitukset on tehty vuosikymmenet.
Samoin koko työeläkejärjestelmä toimii köyhempien rahoilla.Nyt suurituloisten rahat menevät turismiin eikä tehdä mitään työtä kun tämä automaati hoitaa maksut ilmaiseksi.Puolet työkykyisistä ei siksi tee työtä.Se on ulkoistettu pienituloisille.
- Anonyymi
En osallistuisi
Tarviiko sähköautolle sen kummempaa latauspistettä kun tökkää vaan roikalla mihin tahansa pistokkeeseen? Ainakin niin tekivät Gretan kirjassa.
Odotan jo innolla pilkkaajia jotka tulevat nauramaan minulle, että et sinä mitään tiedä. Onhan tämä Lieksa-palsta, ja hyvin korkeatasoinen sellainen.- Anonyymi
Niinhän se on. Pistorasioita löytyy joka talosta sisältä ja ulkoa. Samallahan tuo akku latautuu talvellakin kun moottorinlämmitin lämmittää moottorin ja sisätilalämmitin sisätilan. Tunti vain...
- Anonyymi
Todella nyt laittoi Lieksan pösilö viisauden. Kyllä Nämä isoimmat täyssähkö autot tarvitsevat enemmän kun 10 ampeeri sulake pistorasian. Mutta jos mennään sinun neroudella onhan yksi useita. Ja sinä teet vähemmän korkeatasoista juttua yleensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella nyt laittoi Lieksan pösilö viisauden. Kyllä Nämä isoimmat täyssähkö autot tarvitsevat enemmän kun 10 ampeeri sulake pistorasian. Mutta jos mennään sinun neroudella onhan yksi useita. Ja sinä teet vähemmän korkeatasoista juttua yleensä.
Joo. Myönnän yhden virheeni. Eihän sähkömoottori tarvitse öljytilanlämmitintä, joten vähemmällä sähköllä selvitään. Mitähän tuo sähköauton akun pikalataus kylmällä asemalla maksaa? Voinee valita kuten polttoainetta kortilla 20 eurolla, 30 eurolla jne. Mittarista voi katsoa kun eurot vähenevät ja kilowattitunnit lisääntyvät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Myönnän yhden virheeni. Eihän sähkömoottori tarvitse öljytilanlämmitintä, joten vähemmällä sähköllä selvitään. Mitähän tuo sähköauton akun pikalataus kylmällä asemalla maksaa? Voinee valita kuten polttoainetta kortilla 20 eurolla, 30 eurolla jne. Mittarista voi katsoa kun eurot vähenevät ja kilowattitunnit lisääntyvät.
Milläs sitten latailevat kun fossiilisia polttoianeita ei saa käyttäää energian tuotantoon, atomivoimalat on pannassa, aurinkoa ei riitä kuin kesällä ja vesi, sekä tuulivoima ei riitä. Kait sitä talvet ollaan sitten latailematta, tain sitten ostetaan sähköä Norjasta, Ruotsista ja Venäjältä niin luontomme ei saastu omien voimaloidemme vuoksi.
- Anonyymi
Taisitpa nyt ihan itse toteennäyttää mistä Gretan kirja on tehty. Ei tuossa mitään pilkattavaa ja naurettavaa ole. Pikemminkin päinvastoin. Säälittävääkin hieman.
- Anonyymi
Reetan sana on laki. Reeta tietää kaikesta kaiken. Samoin KAAT (kaikkienalojenasiantuntija). Reeta on johtotähti kaikilla teillä.
Jos ei ole varaa tai halua ostaa viiden- kuudenkymmenentuhannen autoa, miksi edes keskustella siitä. Miksi väitellä asiasta, joka ei koske itseä millään tavalla?
Totta kai jokainen osallistuu latauskustannuksiin ihan mielellään. Vuokriin pikkukorotus, sillähän siitä selviää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reetan sana on laki. Reeta tietää kaikesta kaiken. Samoin KAAT (kaikkienalojenasiantuntija). Reeta on johtotähti kaikilla teillä.
Jos ei ole varaa tai halua ostaa viiden- kuudenkymmenentuhannen autoa, miksi edes keskustella siitä. Miksi väitellä asiasta, joka ei koske itseä millään tavalla?
Totta kai jokainen osallistuu latauskustannuksiin ihan mielellään. Vuokriin pikkukorotus, sillähän siitä selviää.Reeta ja KAAT , johtotähti , kärjessä siellä missä on pisimmät jonot.... :) :)
- Anonyymi
Ei tarvitse pilkata,itse haet pilkaajia. En tiedä Oletko niin pimeä vai näytteletkö?
- Anonyymi
Sähköautot kolaritilanteessa ja varsinkin tuleen syttyessä ovat pelastulaitoksen painajaisia ja erittäin vaarallisia kyydissä olijoille. Akkujen syttyessä pelastajilla pitää olla erikoisvarusteet ja niiden sammuttamiseen pitää olla runsaasti vettä saatavilla, koska sammuttaminen ei onnistu muuten, kuin upottamalla veteen. Lataus myös vanhoilla lämmityspistokkeilla saattaa aiheuttaa savua muuallakin, kuin savupiipussa, jos lämmitys-sulake ei petä. Maksakoot rikkaat sähköauton omistajat itse latauspaikkansa, kun on kerran varaa moiseen härveliin.
- Anonyymi
Niinköhän hallitus on muovailemassa ”paskalaki kakkosta”?
Tämän päivän Karjalaisesta.
Hallitus pyrkiikin vauhdittamaan
sähköautojen yleistymistä
edellyttämällä latauspisteitä ja
latausvalmiutta parkkipaikoille.
Asuinrakennusten osalta velvoite
tulisi lakiluonnoksen mukaan
koskemaan uusia tai laajasti korjattavia
rakennuksia, joissa on yli
neljä pysäköintipaikkaa. Jokaiselle
paikalle tulisi tehdä sähköautojen
latausvalmius.
Sitten vielä hieman oikeaa tietoa niistä lataustehoista. Ei siihen ihan yksivaihetöpseli riitä.
Sähköauton latauslaite syöttää autoon kolmivaiheista vaihtovirtaa - arkikielessä voimavirtaa. Tavallisesta kotitalouspistorasiasta sähkö tulee yksivaiheisena. Voidaan siis ajatella, että latauslaite kolminkertaistaa tavallisen pistokkeen kapasiteetin.
Latauspalvelua hankittaessa on hyvä selvittää ainakin kiinteistön sähkökapasiteetti ja oman auton sisäänrakennetun laturin teho (on-board charging). Koska ladattavien autojen lataustehot ja akkujen koot poikkeavat huomattavasti toisistaan, latausjärjestelmä kannattaa rakentaa aina kiinteistöihin vähintään 11kW (3x16A) tehoiseksi ja liikekiinteistöissä ja toimistoissa sijaitseva asiointilataus 22kW tehoiseksi (3x32A). Älykäs latausjärjestelmä säätää tehoa latauspisteiden välillä siten, että paljon tehoa tarvitsevat ajoneuvot saavat nopeamman latauksen ja pienempiakkuiset hybridit puolestaan hieman hitaamman. Näin vältetään yli-investoinnit sähköliittymiin ja varmistetaan turvallinen, kunkin ajoneuvon kannalta käyttömukavuudeltaan paras mahdollinen lataus.- Anonyymi
Joo, nämä ilmastoahdistusministerit Anderson, Kosonen Mikkonen arpovat muna vai kanaleikkiä näiden sähköautojen kanssa. Jos ei kansa hanki sähköautoja ei tarvita latauspisteitä, ja jos ei ole latauspisteitä ei hankita sähköautoja.
- Anonyymi
Ainakin vanhemmissa kerrostaloissa sähköverkkoon ei voi lisätä voimapistorasioita. Yleensäkin maksimi lisäkuorman takia rakennuksen sähköverkon kapasiteetti on tarkastettava talon pääsyöttökaapelista alkaen. Maksimikuormitus (huipputeho) tarkoittaa pistorasioiden kohdalla sitä, että kaikki latauspistorasiat ovat käytössä yhtä aikaa esimerkiksi illalla töiden jälkeen. Silloin käytössä on muutakin sähkökuormaa kuten liedet, uunit, saunat, pesukoneet jne.
Useissa tapauksissa voidaan joutua suurentamaan syöttökaapeleita ja nostamaan rakennuksen pääsyötön sulakekokoa. Esimerkiksi seitsemän sähköauton latauspisteen latauskeskuksen syöttö tarvitsee pääkeskukseen uuden 3x125 A lähdön.
Tyypillisen 3-kerroksisen ja 3-rappuisen talon pääsulakkeet ovat usein luokkaa 125-160A Tämän takana ovat asunnot ja yhtiön yhteisten tilojen liittymät.
Voidaan heti todeta, että edellä mainitun talon pääkeskukseen ei voi lisätä lataukseen tarvittavaa sähkölähtöä, vaan koko keskus on uusittava sähkösyöttöä myöten. Se ei ole halpaa lystiä!
Ovatkohan arvoisat kansanedustajat ottaneet huomioon, mitä kaikkea latauspisteiden lisäys aiheuttaa.- Anonyymi
Suosittelen sinulle sähkönsiirron erityisneuvonantajan paikkaa ministeri K. Mikkoselle. Muutenkin niitä avustajia Rinteen hallitukseen palkkasivat ennätysmäärän, niin kyllä siellä vielä yksi pätevä muassa menee.
- Anonyymi
Jos kerrostaloon tehdään autojen latauksia varten kallis mittava remontti, jossa uusitaan talon pääkeskus syöttökaapeleineen, kustannuksiin osallistuvat kaikki osakkeiden omistajat. Siinä ei kysytä on ko sähköautoa vai ei. Kyse on pahimmillaan kymmenistä tuhansista euroista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kerrostaloon tehdään autojen latauksia varten kallis mittava remontti, jossa uusitaan talon pääkeskus syöttökaapeleineen, kustannuksiin osallistuvat kaikki osakkeiden omistajat. Siinä ei kysytä on ko sähköautoa vai ei. Kyse on pahimmillaan kymmenistä tuhansista euroista.
Nämä nykyiset ja rakenteilla olevat latausasemat ovat jo vanhan aikaisia ennen kuin ne edes valmistuvat. Uudet ns Super latauspaikat maksavat useita satoja tonneja. Joita Suomessa ei ole yhtään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä nykyiset ja rakenteilla olevat latausasemat ovat jo vanhan aikaisia ennen kuin ne edes valmistuvat. Uudet ns Super latauspaikat maksavat useita satoja tonneja. Joita Suomessa ei ole yhtään.
Kustannuksiin joutuu joka ei omista autoa köyhällä ei saa olla autoa mitenkäs menee virkanilkeillä suut suppuun jos Kela sosiaaliviranomaiset toimeentulotuessa joutuu osallistumaan latauspisteiden kustannuksiin jotka asuvat vuokralla saavat asumistukea. asumsitukimenot vuokrat nousee jostain on repäistävä latauspisteiden kuluihin
- Anonyymi
"Maksimikuormitus (huipputeho) tarkoittaa pistorasioiden kohdalla sitä, että kaikki latauspistorasiat ovat käytössä yhtä aikaa esimerkiksi illalla töiden jälkeen. Silloin käytössä on muutakin sähkökuormaa kuten liedet, uunit, saunat, pesukoneet jne."
Kyllä vanhankin kerrostalon sähköverkko kestää kun pistää tauluun vähän älyä. Sähköauton ei tarvitse olla tuolloin laturissa, vaan niitä voimavirtapistokkeita voi alkaa kytkemään päälle kun asuntojen sähkösyöpöt alkaa ennen puolta yötä sammumaan.
Itse porrastan kulutusta 3x25A:lla niin, että töistä tullessa on päällä liesi uuni, sen jälkeen sähkösauna, kiukaan sammuttua lähtee lämminvesivaraaja tariffinohjauksella klo 22 ja seuraavan päivän käyttöveden lämmettyä lähtee auto lataukseen omalla ajastimellaan puoliltaöin, jolloin sähkö on halvimmillaan ja kulutus pienimmillään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Maksimikuormitus (huipputeho) tarkoittaa pistorasioiden kohdalla sitä, että kaikki latauspistorasiat ovat käytössä yhtä aikaa esimerkiksi illalla töiden jälkeen. Silloin käytössä on muutakin sähkökuormaa kuten liedet, uunit, saunat, pesukoneet jne."
Kyllä vanhankin kerrostalon sähköverkko kestää kun pistää tauluun vähän älyä. Sähköauton ei tarvitse olla tuolloin laturissa, vaan niitä voimavirtapistokkeita voi alkaa kytkemään päälle kun asuntojen sähkösyöpöt alkaa ennen puolta yötä sammumaan.
Itse porrastan kulutusta 3x25A:lla niin, että töistä tullessa on päällä liesi uuni, sen jälkeen sähkösauna, kiukaan sammuttua lähtee lämminvesivaraaja tariffinohjauksella klo 22 ja seuraavan päivän käyttöveden lämmettyä lähtee auto lataukseen omalla ajastimellaan puoliltaöin, jolloin sähkö on halvimmillaan ja kulutus pienimmillään.Tai sit jos on ulkomaalaimen , niin näin :
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006295667.html
- Anonyymi
Joutavaa paskaa koko sähköautovouhotus kun ajatelaan että millä niitä on ihmisten varaa ostaa, kun kaikilla ei ole laittaa kahta tai kolemakymmentätuhatta euroa sähkökinnerin! Joillakin on sitten kalliit teslan kinnerit joilla voi elvistellä! Sitten jos ostat vanhan sähkökinnerin niin siihempä et purkaamolta saakkaan osia ja ne ei ole jokajannun korjattavissa, ja uudet osat kuten akustot maksaa tonnitolkulla.
Ja miten näillä tosi huonoilla maanteillä mitä täälläkin on, niin ajelet jollain teslalla jossa maavara on tehty kunnon teitä varten, eikä näille kynnököille.- Anonyymi
Ne ostaa joilla on varaa. Jos jollakin ei ole laittaa autoon 20-30 tuhatta niin sitten se odottaa että saa käytettynä. Niin kuin tähänkin saakka.
Ainoa asia joka sinua sähköautoissa risoo on se, ettei sinulla ole siihen varaa. Koita nyt oppia paikkasi, köyhä.
- Anonyymi
Täyttä ihmisten huijausta nämä sähköautojen ihanuudet ja ilmaston parannukset. Sanoisivat suoraan, ettei sähköautolla pärjää talvella ellei ole polttoaineella toimivaa vepastoa lämmittämässä sisätiloja kovalla pakkasella. Ajomatka lyhenee talvella lämpöjen päällä ollessa niin paljon, ettei lähtiessä tien päälle tiedä, missä hinuri pitää pyytää avuksi ettei jää kylmettymään tienvarteen. Mistähän löytyy viime talven pakkasilla Lapissa tehdyt sähköautojen ajomatkatestit, olisi mielenkiintoista tutustua.
- Anonyymi
Kaksi talvea ajellut 30 kilometrin työmatkaa suuntaansa sähköautolla. Ei pienintäkään ongelmaa ja on takuulla lämmin. Jo ennen kuin "käynnistää".
- Anonyymi
Keskustalla ja vihreillä on ryppyjä rakkaudessa tämän latauspistelakiluonnoksen kanssa. En ymmärrä, miksi hallituksen kokoonpanoneuvotteluissa jo ei voinut olla omaa mieltään. Tällä tavalla saatiin hallitus joka on todella ennen kevättä hajalla.
”Se ei käy, että naapurin mummo maksaa Teslan latauspisteen.” ”Keskusta työntää kapuloita rattaisiin.” - Anonyymi
Onneksi taloyhtiön kokouksissa voivat osakkeiden omistajat kieltäytyä osallistumasta latauspisteiden asennuskustannuksiin. Kuten tuolla ylempänä mainittiin, latauspisteiden rakentaminen usealle autolle tulee todella kalliiksi mainitulle mummolle ja muillekin.
Ainoa taho, joka hyötyy, on latauslaitteiden ulkomaiset valmistajat ja myyjät. Näinhän kävi myös paskalain pöttöjen kanssa, jossa taisi olla myös eräällä ministerillä sormensa pelissä.
Latauslaitteiden kustantaminen mittauksineen kuuluu sähkön myyjille, niin kuin polttoaineiden myynti polttoaineyhtiöille. - Anonyymi
Varmasti latauspistekauppiaat laittavat lopparit päättäjien kimppuun, koska on kysymyksessä miljardibisnes.
- Anonyymi
Tottakai osallistuisin ja tarjoaisin satunnaisille virrantarvitsijoille sähköä taloyhtiöni parkkipaikkan tolpasta B and B-tyyliin korvausta vastaan. Taloyhtiötä tuskin kiinnostaa parkkiruutuani lataukseen käyttävät satunnaiset ohikulkijat kun teiden varsilla ei ole riittävää määrää latauspaikkoja.
Sähköpyörällä liikkuessani olen huomannut, ettei vapaita latauspaikkoja liiemmin ole saatavilla kun akun lataus alkaa heikottaa. Usein olen joutunut pysähtymään hiljaisiin omakotitalojen pihoihin ja laittanut pyöräni lataukseen samalla kun olen mennyt takapihan puutarhan pöytäryhmän ääreen syömään evääni. Muutaman kerran on akku tullut täyteen kun olen nukahtanut lepolasseen tai trampoliiniin. Sähköpyörällä retkeillessäkin päiväunet antavat ajajallekin uutta energiaa. Aina olen jättänyt postilaatikkoon kiitokset sähkön käytöstä ja puutarhan iloista.
Onkohan jo tullut sovellus jonka avulla voin ilmoittaa latauspistokkeeni paikan tarvitseville ja veloittaa sopivan hinnan käytöstä?- Anonyymi
Sitten sinä heräsit ja huomasit viimmenenkin keppana on tyhjä.
- Anonyymi
Omassa pihassa laittaisin sähköpolkupyörän putkileikkurilla kolmeen kappaleeseen? Putkileikkuri on äänetön ja ei tarvitse sähköä! Olisi yhtä fillariterroristia vähempi.
Mulla olisi tuommoinen sovellus tarjolla. - Anonyymi
Tiesitkö että putkileikkuri on äänetön kapine jolla voi leikelllä snobien sähköpyörät palasiksi, ja se toimii ilman sähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiesitkö että putkileikkuri on äänetön kapine jolla voi leikelllä snobien sähköpyörät palasiksi, ja se toimii ilman sähköä.
"Snobien sähköpyörät".
Jos ei ole varaa sähköpyörään niin pitää sitten olla ilman. Sähkön vika se ei kuitenkaan ole, että sellaiseen on varaa vain palkansaajilla.
- Anonyymi
Asiantuntijan sanoma kylmä totuus aamutelevisiossa autovalinnoista, kun on ostamassa uutta autoa oli tämä. Paljon pitkiä matkoja ajavalle on paras vaihtoehto dieselauto, mutta jos työmatka on kymmenissä kilometreissä ja käy muutamia pitempiä keikkoja olisi auto hybridi. Täyssähköauto käy lähinnä taajamaliikenteessä, tai lähialueella pyöriessä.
- Anonyymi
muutan pois jos näin homma menee enkä kerro mihin, sitä voivat kommunistit jäädä miettimään
- Anonyymi
No voi voi jonkun se on sitä työtäkin tehtävä, että riittää teillekin jaettavaa.
- Anonyymi
Sähköautojen latauspaikkoja on Suomessa niin harvassa, että tehtaalla on ruvettu tekemään erikoismalleja Suomea varten joissa on polkimet kuten polkuautoissa jotta pääsisi taajaman ulkopuolelta kotia.
- Anonyymi
Jos sähköautolla lähtee usean sadan kilometrin päähän, kannattaa hankkia hyvä peräkärri ja siihen asentaa kiinteästi bensakäyttöinen 3-vaihe aggregaatti latauslaitteineen ja johtoineen. Peräkärri maksaa kuomuineen 1500 euroa, aggregaatti 1000 euroa ja latausjärjestelmä 1500 euroa. Hankinta ei ole suuri, koska on kannattanut ostaa turhan kallis autokin. Sitten tohtii lähteä käymään kärrin kanssa vaikka Kuopiossa saakka. Matkalla voi antaa apua muillekin auton ostossa haksahtaneille
Lava-autoon latausjärjestelmän voi asentaa lavalle. Se on nykyaikaa. Ennen muinoin autoihin asennettiin häkäpöntöt- nyt laturit.- Anonyymi
Kuopioon lähdetään totta kai sitten bensalla, sen kerran viiteen vuoteen kun käydään. Päivittäinen ajomatka jää kuitenkin 364 päivänä vuodessa alle sataan kilometriin jonka kyllä yhdellä latauksella menee.
- Anonyymi
"Jos sähköautolla lähtee usean sadan kilometrin päähän, kannattaa hankkia hyvä peräkärri"
Jos polkupyörällä lähtee usean sadan kilometrin päähän, kannattaa ottaa mukaan teltta ja evästä. Polkupyörää ei siis kannata hankkia. - Anonyymi
Korjaan hieman viestiäni. Hyvä ja kelvollinen peräkärri maksaa noin 3000 euroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan hieman viestiäni. Hyvä ja kelvollinen peräkärri maksaa noin 3000 euroa.
Kuukauden tili.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuukauden tili.
Mullla on yrittäjänä 3000e viikon tili.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mullla on yrittäjänä 3000e viikon tili.
Hankit peräkärrin siis viikossa.
- Anonyymi
Muuten hyvä ehdotus, mutta kun noilla pattericorolloilla ei saa vetää peräkärriä :) :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hyvä ehdotus, mutta kun noilla pattericorolloilla ei saa vetää peräkärriä :) :)
Jep, eikä muuten vähänkään vakavammin otettavan kokoinen vene traileriyhdistelmä heilahda millään muullakaan corolloilla. Tankki dieseliä riittää kuitenkin Hiluxiin vuodessa vetohommiin. Muuten kyllä ajelut hoituu sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, eikä muuten vähänkään vakavammin otettavan kokoinen vene traileriyhdistelmä heilahda millään muullakaan corolloilla. Tankki dieseliä riittää kuitenkin Hiluxiin vuodessa vetohommiin. Muuten kyllä ajelut hoituu sähköllä.
Peräkärriviesteissä tarkoitetaan varmaankin oikeita autoja eikä mitään japanilaisia riisikuppeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräkärriviesteissä tarkoitetaan varmaankin oikeita autoja eikä mitään japanilaisia riisikuppeja.
Koskahan ne keksii oikeita sähkökinnereitä joissa ei ole lapsentauteja ja semmoisia joilla voi ajella vähän syrjemmässäkin ja virtaa riittäisi 1000 kilometrille vähintään!
Nykyisillä ei ole asiaa sivuteille, eikä taida olla millään sähkökinnerillä joita on nykyisin markkinoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskahan ne keksii oikeita sähkökinnereitä joissa ei ole lapsentauteja ja semmoisia joilla voi ajella vähän syrjemmässäkin ja virtaa riittäisi 1000 kilometrille vähintään!
Nykyisillä ei ole asiaa sivuteille, eikä taida olla millään sähkökinnerillä joita on nykyisin markkinoilla.Mulla on periaate että jos tienpäällä on joku sähköritsa ilamn virtaa niin en rupea polttomoottoriautolla sitä hinaamaan vaikka kuin surkea tilanne olisi! Painan kohdalla kaasupoljinta että vauhtini kiihtyy.
Olisivat silloin miettineet kun sähköritsan ostivat ettei niissä virta riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on periaate että jos tienpäällä on joku sähköritsa ilamn virtaa niin en rupea polttomoottoriautolla sitä hinaamaan vaikka kuin surkea tilanne olisi! Painan kohdalla kaasupoljinta että vauhtini kiihtyy.
Olisivat silloin miettineet kun sähköritsan ostivat ettei niissä virta riitä."jos tienpäällä on joku sähköritsa"
Monta oot nähny? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"jos tienpäällä on joku sähköritsa"
Monta oot nähny?Sähköritsa on poliisien käyttämä etälamautin. Uutisissa olen nähnyt sellaisia ja elokuvissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"jos tienpäällä on joku sähköritsa"
Monta oot nähny?Sähköritsa on yhtä kuin sähkökinneri, eli usean akun akkuvirralla tomiva kulkine jota jotkut ilkeää kutsua autoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköritsa on yhtä kuin sähkökinneri, eli usean akun akkuvirralla tomiva kulkine jota jotkut ilkeää kutsua autoksi.
Kinneri on täyttänyt tänä vuonna ainakin 70 vuotta. Linkki vuoteen 1949, jolloin erästä kinneriä esiteltiin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/11/kinneri-oli-kesan-1949-hitti
- Anonyymi
Ajatuksena sähköauto näille korkeuksille on on täyttä utopiaa....
- Anonyymi
Etelän snobeille sähkökinneri on pakollinen kun siellä on latauspisteitä paljon. Maaseudulla pärjää hyvin polttomoottori kulkineilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etelän snobeille sähkökinneri on pakollinen kun siellä on latauspisteitä paljon. Maaseudulla pärjää hyvin polttomoottori kulkineilla.
Tulevaisuudessa, kun sähköautot yleistyy. Valtio menettää polttoaine veroja ja paljon. OVAT JO VALMIIKSI VARMAAN MIETTINEET JOTAKIN SÄHKÖNKULUTUSVEROA AUTOILUUN LIITYVÄLLÄ NIMIKKEELLÄ. jostakin on se puuttuva polttoainevero tulo korvattava valtion kassaan.
- Anonyymi
Valtio on menettänyt paljon verotuloja, kun tupakointi on vähentynyt. Alkoholin kulutus on kovan verotuksen vuoksi laskenut ja lisäksi lahden takaa halvan viinan rahti lisääntynyt, koska siellä verotusta kevennettiin. Valtio joutuu keräämään verotuloja näiltä täyssähköautoon hurahtaneilta rahakkailta, joka on sinänsä ihan oikein. Samoin vakuutusyhtiöt nostaa sähköautojen kaskovakuutuksia, kun joutuvat korvaamaan niin paljon hakuja tienpäältä.
Jos tupakointi ja alkoholin kulutus vähenee, siitä on moninkertaiset säästöt menetettyihin verotuloihin verrattuna, koska valtio säästää terveydenhuollossa ja poliisin työtunneissa.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Jos tupakointi ja alkoholin kulutus vähenee, siitä on moninkertaiset säästöt menetettyihin verotuloihin verrattuna, koska valtio säästää terveydenhuollossa ja poliisin työtunneissa.
Alkoholin aiheuttamiin haittoihin menee huomattavasti enemmän kuin mitä alkoholiverolla saadaan kerätyksi.
Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat 15 miljardia euroa vuodessa.
Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi haittakustannusten olevan 6,5 miljardia vuodessa.
Alkoholisairauksien hoidon lisäksi mukaan otettava alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet, kuolonkolarit, vankeinhoidon lisäkustannukset, sairauspoissaolit, perheväkivalta, työkyvyttömyyseläkkeet, päihdehuolto, kotipalvelut, ja monet muut menot.
Alkoholiverotuksella saadaan tuloja vain kymmenesosa haittakustannuksista. Alkoholiveron kertymä vuonna 2018 oli 1,5 miljardia euroa.
Alkoholiveroa pitäisi nostaa todella paljon, jotta menot ja kulut saataisiin tasapainoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholin aiheuttamiin haittoihin menee huomattavasti enemmän kuin mitä alkoholiverolla saadaan kerätyksi.
Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat 15 miljardia euroa vuodessa.
Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi haittakustannusten olevan 6,5 miljardia vuodessa.
Alkoholisairauksien hoidon lisäksi mukaan otettava alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet, kuolonkolarit, vankeinhoidon lisäkustannukset, sairauspoissaolit, perheväkivalta, työkyvyttömyyseläkkeet, päihdehuolto, kotipalvelut, ja monet muut menot.
Alkoholiverotuksella saadaan tuloja vain kymmenesosa haittakustannuksista. Alkoholiveron kertymä vuonna 2018 oli 1,5 miljardia euroa.
Alkoholiveroa pitäisi nostaa todella paljon, jotta menot ja kulut saataisiin tasapainoon.Tupakoinnin aiheuttamat terveydenhoitokustannukset olivat jo vuonna 2012 somaattisen erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon osalta 7 miljardia euroa.
Tupakointi aiheuttaa tulipaloista noin 15 % ja niistä aiheutuvat kustannukset ovat todella mittavat.
Tupakkavero tuotti vuonna 2018 Suomen valtiolle verotuloja 1,1 miljardia euroa.
Tupakkaveroa pitäisi nostaa myös rajusti, jotta kustannukset saataisiin kuriin.
Alkoholin ja tupakan aiheuttamat kustannukset ovat päälle 22 miljardia, mutta niistä saadut verotulot vain 2,6 miljardia.
Tilastoissa on usein otettu mukaan vain välittömät vaikutukset ja sen takia menetetyt kustannukset saattavat tuntua pieniltä. Todelliset kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tupakoinnin aiheuttamat terveydenhoitokustannukset olivat jo vuonna 2012 somaattisen erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon osalta 7 miljardia euroa.
Tupakointi aiheuttaa tulipaloista noin 15 % ja niistä aiheutuvat kustannukset ovat todella mittavat.
Tupakkavero tuotti vuonna 2018 Suomen valtiolle verotuloja 1,1 miljardia euroa.
Tupakkaveroa pitäisi nostaa myös rajusti, jotta kustannukset saataisiin kuriin.
Alkoholin ja tupakan aiheuttamat kustannukset ovat päälle 22 miljardia, mutta niistä saadut verotulot vain 2,6 miljardia.
Tilastoissa on usein otettu mukaan vain välittömät vaikutukset ja sen takia menetetyt kustannukset saattavat tuntua pieniltä. Todelliset kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa.Onko tupakoinnista suuremmat kulut kuin haittamaahanmutosta Suomelle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tupakoinnin aiheuttamat terveydenhoitokustannukset olivat jo vuonna 2012 somaattisen erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon osalta 7 miljardia euroa.
Tupakointi aiheuttaa tulipaloista noin 15 % ja niistä aiheutuvat kustannukset ovat todella mittavat.
Tupakkavero tuotti vuonna 2018 Suomen valtiolle verotuloja 1,1 miljardia euroa.
Tupakkaveroa pitäisi nostaa myös rajusti, jotta kustannukset saataisiin kuriin.
Alkoholin ja tupakan aiheuttamat kustannukset ovat päälle 22 miljardia, mutta niistä saadut verotulot vain 2,6 miljardia.
Tilastoissa on usein otettu mukaan vain välittömät vaikutukset ja sen takia menetetyt kustannukset saattavat tuntua pieniltä. Todelliset kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa.Mistä on tempaistu järjetön luku 22 miljardia? Tässä toista tietoa!
https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/alkoholihaitat/alkoholinkayton-haitat-muille-kuin-kayttajille
Tupakoinnista myös juttua!
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/thl-laski-tupakoinnin-maksavan-yhteiskunnalle-1-5-miljardia-euroa/
Vai nouseeko kustannukset miljardeja vuodessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä on tempaistu järjetön luku 22 miljardia? Tässä toista tietoa!
https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/alkoholihaitat/alkoholinkayton-haitat-muille-kuin-kayttajille
Tupakoinnista myös juttua!
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/thl-laski-tupakoinnin-maksavan-yhteiskunnalle-1-5-miljardia-euroa/
Vai nouseeko kustannukset miljardeja vuodessa?Pitää sinunkin huomata, että tilastoissa on otettu mukaan vain välittömät vaikutukset ja sen takia menetetyt kustannukset saattavat tuntua hyvin pieniltä. Todelliset kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa. Kun haitoista puhutaan, pitää ottaa huomioon kaikki haitat ja niiden aiheuttamat kulut - ei ainostaan terveyden menettämisestä aiheutuneet eurot! Suuret menot eivät ole mitenkään puolusteltavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää sinunkin huomata, että tilastoissa on otettu mukaan vain välittömät vaikutukset ja sen takia menetetyt kustannukset saattavat tuntua hyvin pieniltä. Todelliset kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa. Kun haitoista puhutaan, pitää ottaa huomioon kaikki haitat ja niiden aiheuttamat kulut - ei ainostaan terveyden menettämisestä aiheutuneet eurot! Suuret menot eivät ole mitenkään puolusteltavissa.
Vitkos sinä perustella mistä on tuo 22 miljardia peräisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää sinunkin huomata, että tilastoissa on otettu mukaan vain välittömät vaikutukset ja sen takia menetetyt kustannukset saattavat tuntua hyvin pieniltä. Todelliset kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa. Kun haitoista puhutaan, pitää ottaa huomioon kaikki haitat ja niiden aiheuttamat kulut - ei ainostaan terveyden menettämisestä aiheutuneet eurot! Suuret menot eivät ole mitenkään puolusteltavissa.
On totta, että verotuotot voidaan mitata, mutta kulujen tilastointi on arvovalinta. Pelkät välittömät kustannukset ovat vain hyvin pieni osa kokonaishaitoista. Usein näytetään vain terveyshaittakulut, mikä on pieni osa kaikista kuluista.
Esimerkiksi vuonna 2018 alkoholi aiheutti arviolta yli 17 000 työvuoden menetyksen ja
4 000 kuolemantapausta. Nämä eivät ole välittömissä kustannuksissa.
Työturvallisuuskeskuksen mukaan alkoholihaitat maksavat suoraan yhteiskunnalle 6-7 miljardia euroa vuodessa, joista työnantajat kattavat esim. erilaisten vakuutusmaksujen kautta huomattavan osan.
Kun kaikki välittömät ja välilliset kustannukset lasketaan yhteen, saadaan vuosittaiseksi summaksi 15 miljardia euroa, jotka johtuvat alkoholin väärinkäytöstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On totta, että verotuotot voidaan mitata, mutta kulujen tilastointi on arvovalinta. Pelkät välittömät kustannukset ovat vain hyvin pieni osa kokonaishaitoista. Usein näytetään vain terveyshaittakulut, mikä on pieni osa kaikista kuluista.
Esimerkiksi vuonna 2018 alkoholi aiheutti arviolta yli 17 000 työvuoden menetyksen ja
4 000 kuolemantapausta. Nämä eivät ole välittömissä kustannuksissa.
Työturvallisuuskeskuksen mukaan alkoholihaitat maksavat suoraan yhteiskunnalle 6-7 miljardia euroa vuodessa, joista työnantajat kattavat esim. erilaisten vakuutusmaksujen kautta huomattavan osan.
Kun kaikki välittömät ja välilliset kustannukset lasketaan yhteen, saadaan vuosittaiseksi summaksi 15 miljardia euroa, jotka johtuvat alkoholin väärinkäytöstä.Tupakoinnin haittavaikutuksista terveydenhuollon menot ja rahoitus 2012 -tilastoraportin (Matveinen & Knape 2014) mukaan vuonna 2012 somaattisen erikoissairaanhoidon kokonaismenot olivat 5 260 miljoonaa euroa (5,26 miljardia).
Lähde: Miikka Vähänen "Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden
arviointimenetelmät"
Kun tähän lisätään tupakan aiheuttamat tulipalot (15 %) ja kuolemat sekä palovammat), ovat kokonaiskustannukset ainakin 7 miljardia euroa. Näihin tulipaloihin liittyy hyvin usein myös alkoholi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tupakoinnin haittavaikutuksista terveydenhuollon menot ja rahoitus 2012 -tilastoraportin (Matveinen & Knape 2014) mukaan vuonna 2012 somaattisen erikoissairaanhoidon kokonaismenot olivat 5 260 miljoonaa euroa (5,26 miljardia).
Lähde: Miikka Vähänen "Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden
arviointimenetelmät"
Kun tähän lisätään tupakan aiheuttamat tulipalot (15 %) ja kuolemat sekä palovammat), ovat kokonaiskustannukset ainakin 7 miljardia euroa. Näihin tulipaloihin liittyy hyvin usein myös alkoholi.Kolmannes Suomen budjetista menee alkohli ja tuppkka sairauksien hoitoon ja yksi kolmanne maahanmuuttokuluihin ja kehitysapuun, loput jää terveydenhoitoon?
Ilmankos tieverkosto on rempallaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmannes Suomen budjetista menee alkohli ja tuppkka sairauksien hoitoon ja yksi kolmanne maahanmuuttokuluihin ja kehitysapuun, loput jää terveydenhoitoon?
Ilmankos tieverkosto on rempallaan.Maahanmuuttokustannukset ovat 28 vuoden aikana 1990-2018 olleet yhteensä 46 miljardia euroa. Viime vuonna kustannukset olivat 3,2 miljardia euroa, eli noin 600 jokaista suomalaista kohti.
10 vuoden päästä maahanmuuton (täysin tarpeettomat) menot vuodessa ovat arvioitu olevan ainakin 5 miljardia euroa, eli noin 1000 euroa jokaista suomalaista kohti imeväiset ja vanhukse mukaan lukien.
Muistetaan, että Suomen valtion budjetti vuodelle 2019 oli 54 miljardia euroa. Sen verran menee 10 vuodessa afrikkalaisten täysihoidon ylläpitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maahanmuuttokustannukset ovat 28 vuoden aikana 1990-2018 olleet yhteensä 46 miljardia euroa. Viime vuonna kustannukset olivat 3,2 miljardia euroa, eli noin 600 jokaista suomalaista kohti.
10 vuoden päästä maahanmuuton (täysin tarpeettomat) menot vuodessa ovat arvioitu olevan ainakin 5 miljardia euroa, eli noin 1000 euroa jokaista suomalaista kohti imeväiset ja vanhukse mukaan lukien.
Muistetaan, että Suomen valtion budjetti vuodelle 2019 oli 54 miljardia euroa. Sen verran menee 10 vuodessa afrikkalaisten täysihoidon ylläpitoon.Suomen hallitus käy sanasotaa muutamien miljoonien säästöistä tai leikkauksista koulutuksessa ja vanhusten hoidossa kun pitäisi keskustella todellisista ja oikeista miljardimenoista tarpeettomaan afrikkalaisten hyysäämiseen ja hyvinvointiin. Keskusteluissa on kyse lillukan varsista.
Kolme (3) miljardia löytyisi vuosittain välittömästi suomalaisten hyvivointiin, koulutukseen, vanhusten hoitoon ja teiden parannukseen syrjäseuduillekin, jos toimittaisiin oikein ja oman maan kansalaisten hyväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen hallitus käy sanasotaa muutamien miljoonien säästöistä tai leikkauksista koulutuksessa ja vanhusten hoidossa kun pitäisi keskustella todellisista ja oikeista miljardimenoista tarpeettomaan afrikkalaisten hyysäämiseen ja hyvinvointiin. Keskusteluissa on kyse lillukan varsista.
Kolme (3) miljardia löytyisi vuosittain välittömästi suomalaisten hyvivointiin, koulutukseen, vanhusten hoitoon ja teiden parannukseen syrjäseuduillekin, jos toimittaisiin oikein ja oman maan kansalaisten hyväksi.Oman kansan voi unohtaa kun on maailman silmissä omaa kilpeä kiillotettava, asia on sams matujen hyysäyksessä ja ilmastovouhoituksessa! Jospa joskus kansan silmät avautuisi ja nämä valtaapitävät jotuisi lähtemään maanpakoon,,jos kuka pääsisi.
- Anonyymi
Sähköauto teslankoslaan kaskovakuutus ifiltä 21000e ;) juttu joku aika sitte lehessä ! Onneksi on itellä dieseli !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholin aiheuttamiin haittoihin menee huomattavasti enemmän kuin mitä alkoholiverolla saadaan kerätyksi.
Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat 15 miljardia euroa vuodessa.
Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi haittakustannusten olevan 6,5 miljardia vuodessa.
Alkoholisairauksien hoidon lisäksi mukaan otettava alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet, kuolonkolarit, vankeinhoidon lisäkustannukset, sairauspoissaolit, perheväkivalta, työkyvyttömyyseläkkeet, päihdehuolto, kotipalvelut, ja monet muut menot.
Alkoholiverotuksella saadaan tuloja vain kymmenesosa haittakustannuksista. Alkoholiveron kertymä vuonna 2018 oli 1,5 miljardia euroa.
Alkoholiveroa pitäisi nostaa todella paljon, jotta menot ja kulut saataisiin tasapainoon.harmi vaan kun juttusi "säästöt" tulevat aikamoisella viiveellä.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tupakoinnista suuremmat kulut kuin haittamaahanmutosta Suomelle?
varsinkin kun nuo haittamaahanmuuttajat vielä polttavat !
- Anonyymi
Paljonkos menetetään verotuloja, kun alkoholin hinnat on Suomessa pilvissä ja viinat sekä tupakat haetaan itselle ja naapurille paljon halvemmasta maasta. Keskustellessa tulojen menetyksestä voisi siihen liittää myös, paljonko työaikana kännyköiden ja muiden älylaitteiden räplääminen maksaa yhteiskunnalle menetettynä työaikana, eikun laskemaan.
- Anonyymi
Viina- ja tupakkarallissa ei juuri veroeuroja menetetä, koska ralliin osallistuvat ovat vain muutamat juopot pääkaupunkiseudun asukkaat ja rajaseudun köyhä väki. Kauempaa Suomesta ei kannata lähteä Virosta asti viinaa tai tupakkaa kuskaamaan.
Joka päivä alkoholia nauttivat juopot eivät kykene matkustamaan kotipaikkakunnaltaan mihinkään. Sosiaalihuolto hoitaa täysihoitorahoituksen. - Anonyymi
Viina- ja tupakkarallissa ei juuri veroeuroja menetetä, koska ralliin osallistuvat ovat vain muutamat juopot pääkaupunkiseudun asukkaat ja rajaseudun köyhä väki. Kauempaa Suomesta ei kannata lähteä Virosta asti viinaa tai tupakkaa kuskaamaan.
Joka päivä alkoholia nauttivat juopot eivät kykene matkustamaan kotipaikkakunnaltaan mihinkään. Sosiaalihuolto hoitaa täysihoitorahoituksen. - Anonyymi
No jos nyt sattuu joku tietämään kun pitäisi jotain lukuja olla, ei muuten voi laskea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viina- ja tupakkarallissa ei juuri veroeuroja menetetä, koska ralliin osallistuvat ovat vain muutamat juopot pääkaupunkiseudun asukkaat ja rajaseudun köyhä väki. Kauempaa Suomesta ei kannata lähteä Virosta asti viinaa tai tupakkaa kuskaamaan.
Joka päivä alkoholia nauttivat juopot eivät kykene matkustamaan kotipaikkakunnaltaan mihinkään. Sosiaalihuolto hoitaa täysihoitorahoituksen.Hoitaahan nuo matuillekkin täyshoitorahoituksen, niin miksei myös muillekkin kun tuntuu rahaa olevan rajattomasti noihin hommiin. Eikös se riitä kun matut käy afrikassa lomilla, miksi suomalsen juopon pitäisi lähteä Viroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hoitaahan nuo matuillekkin täyshoitorahoituksen, niin miksei myös muillekkin kun tuntuu rahaa olevan rajattomasti noihin hommiin. Eikös se riitä kun matut käy afrikassa lomilla, miksi suomalsen juopon pitäisi lähteä Viroon.
Sähköautot tulee. Se on jo varmaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16099615/elon-musk-teki-ennatysajassa-tehtaan-sanghaihin-!-!---__168__-paivaa-!
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot tulee. Se on jo varmaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16099615/elon-musk-teki-ennatysajassa-tehtaan-sanghaihin-!-!---__168__-paivaa-!
"markkinat"Tulkoon vain sähköautot. Minä en tule sellaista ostamaan koskaan. Minulla on tällä hetkellä bensa-auto ja dieselauto. Tulevaisuudessa on vain bensa-auto kun ajot vähenevät. Polttomoottoriautot eivät häviä maapallolta vielä ainakaan 50 vuoteen, joksi ajaksi on arvioitu öljyn riittävän vähintää. Onhan sitten vielä kaasuakin ja biopolttoaineita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot tulee. Se on jo varmaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16099615/elon-musk-teki-ennatysajassa-tehtaan-sanghaihin-!-!---__168__-paivaa-!
"markkinat"ja sähköautot hyytyy, SE on varmaa ;)
"kuluttaja"
- Anonyymi
Kuinka täyssähköautolla ajaminen voi olla edullisempaa, kuin tavan autolla, koska viiden vuoden ajon jälkeen akkujen vaihto maksaa jopa enemmän, kuin tavan auton polttoainelasku kyseiseltä ajalta. Hankintahinta on taas oma lukunsa ja pitäähän sähköautokin ladata sähköllä.
- Anonyymi
Ennemmin kannattaisi vetyautoja valmistaa kuin sähkökinnereitä.
- Anonyymi
Ojasta allikkoon tämän ilmastohössötyksen kanssa ollaan menossa joka sektorilla. Jostakin luin että kasvisruuan hiilijalanjälki on jopa suurempi kuin lihan. Melekosta poliittista teatteria. Kansalaisten työllisyyttä pitäisi parantaa, mutta näillä toimilla on juuri päinvastainen lopputulos. Ilmastovaikutuksetkin voivat sitten olla loppujen lopuksi jopa toivotunlaista päinvastaiset. Viiden vuoden kuluttua sitten kysytään, että mitenkäs tässä nyt näin kävi?
- Anonyymi
Päättäjämme on niin nenästä vedettävää porukkaa, että Suomalaiset on kohta sellaisessa rajoituksia täynnä olevassa lakiviidakossa, että muualla maailmassa meille nauretaan. Ilmaston muutoksetkin tulee silloin kun ne tulee, eikä atomivoimalla kulkevat sähköautot sitä säätele, korkeintaan silloin kun voimala räjähtää ja tappaa asukkaita jollakin pallonpuoliskolla. Ilmaston lämpeneminen parantaa erikoisten lajien kasvatusta yhä pohjoisempana, olisihan se mukava täälläkin banaania ja appelsiinia kasvattaa, niin Espanjan myrkyillä kasvatetuista pääsisi eroon.
- Anonyymi
Pistetään nämä sadat ökyrikkaat, jotka ovat kieltäneet verotietojensa julkaisun verohallitukselta maksamaan Suomen sähkötolpat, niin saavat ladattua 100.000 euron Teslansa, etteivät jää tien päälle.
- Anonyymi
Antti Rinnettä moititaan että lupaa rahaa milloin mihinkin, mutta kyllä rahaa tuntuu oleva Li Anderssonillakin,,siis veronmaksajien rahoja laitettavaksi humpuukiin.
https://www.is.fi/uusi/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antti Rinnettä moititaan että lupaa rahaa milloin mihinkin, mutta kyllä rahaa tuntuu oleva Li Anderssonillakin,,siis veronmaksajien rahoja laitettavaksi humpuukiin.
https://www.is.fi/uusi/Li antaisi verorahoja vähän yli 5 miljardia humpuukiin, tyypillinen kommunisti.
Anonyymi kirjoitti:
Li antaisi verorahoja vähän yli 5 miljardia humpuukiin, tyypillinen kommunisti.
Onhan tuo mersupersu-Li aika tuulentupien rakentaja, mutta luitko juttua persujen varjobudjetista? Vaikka persut syyttävät hallitusta lisävelan otosta, persujenkin varjobudjetti perustuu pääosin velanottoon. Se siitä unelmahötöstä.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Onhan tuo mersupersu-Li aika tuulentupien rakentaja, mutta luitko juttua persujen varjobudjetista? Vaikka persut syyttävät hallitusta lisävelan otosta, persujenkin varjobudjetti perustuu pääosin velanottoon. Se siitä unelmahötöstä.
Persut voisi laittaa rahaa parempiin tarkoituksiin mitä kommunistit ja saattaisi vähentää reilusti afrikkalaiseen turhuuteen menevää rahoitusta. Afrikkaan on työnnetty rahaa yli 50 vuotta ja tuloksia ei ole näkynyt.
- Anonyymi
Edellisessä hallituksessa kepun Berneri oli laittamassa kaikkiin autoihin seurantalaitteet ja nyt sitten Vas. Andersson on tekemässä kaikkiin autoihin polttoaineen käyttöön muutossarjoja. Tällaiset tuulella käyvät ovat vielä ministereinä päätöksiä tekemässä. Kukahan näitä päättäjiä aivopesee, ei tuollaisia tyhjästä päästäkään luulisi löytyvän, osien maahantuojat varmaan.
- Anonyymi
Kysymys on aiheellinen, toistaiseksi jokainen jollain autolla tai muulla liikkuva tähän saakka on maksanut omat liikkumisensa ja bensansa ihan itse, paitsi jotkut poliitikot ja sellaiset joilla on kulukorvauksia
Omituisia ovat nämä sähköautojen yleistymistä lobbaavat näkemykset, sähköautot liikkuvat maailmanlaajuisesti n. 35..40% edelleen kivihiilisähköllä tai ydinvoimalla.
Ei siis ympäristöteko kovin laajasti nähtynä edes vähemmän kehittyneissä maissa, itse akkujen ja koko niiden valmistusketju kaikkine päästöineen mukaan lukien. Eikä akut välttämättä ole edes kierrätettäviä.
Toinen omituisuus siinä, että jos jotain energiaratkaisua tuodaan näkyviin, tulee niitä kaikkia käsitellä samanarvoisina.
Missä ovat bensiinin ja sähkön muut vaihtoehdot ? Maakaasu,biokaasu, puu, aurinkosähkö tai vety ja puupilkkeet ?
Koko sähköautovouhotus on jonkin taustahyötyjän tavoitteita, kerran aidot vaihtoehdot ja näkemykset ovat kovin kapea-alaisia ja kohdistuvat yhteen asiaan.
Mielestäni täytyy lähteä siitä että sähköautojen latauspisteiden rinnalla on oltava myös vety, maakaasu, biokaasu ja polttopuut häkäpöntoille rinnan jonossa jos näitä
on kerran käytettävissä.
Lisäksi autopaikkakaan ei ole lainsäädännöllisesti asumiseen mitenkään lakisääteisesti sidoksissa.
Auton omistaminen ei ole pakollista.- Anonyymi
Siksi polttomoottoriautojen omistajat joutuvat maksajiksi.
Polttomoottori kokee lankapuhelimen kohtalon. Akkujen massatuotanto tappaa polttomoottorit.
Kaukolämpökään ei ole kilpailukykyistä. Norjassa on jo kielletty öljylämmitys. Suomi seuraa Norjaa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kerrostalot-siirtyvat-maalampoon-kun-kaukolammon-hinta-karkaa-kaukolampoverkko-rapistuu-ja-asiakkaat-aanestavat-jaloillaan/58a6490a-c372-45b9-bc9e-a02df81d097e
"markkinat"
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417545
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 664210
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363103Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2313010Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452626Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262605- 322181
- 411966
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797