Nuku hyvin

Mietin ikääntymisen vaikutusta univaikeuksiin. Omalla kohdallani on käynyt niin, että nukun koko ajan huonommin ja lyhyemmän aikaa. Kävin lääkärissäkin ja käytin jonkin aikaa nukahtamislääkettä, mutta huomasin olevani vielä päivälläkin jotenkin pöppyrässä, eikä lääke oikeastaan pidentänyt nukkumisaikaa juurikaan, joten lopetin käytön.

139

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen syönyt nukahtamislääkkeitä noin 10 vuotta ja niistä on mennyt teho. Vahvaa melatomiiniakin kokeiltu, ilman tulosta. Pitkäaikainen psykiatrini sanoi, että ahdistuslääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä voi syödä n. 70-vuotiaaksi saakka, jonka jälkeen haitat saattavat olla suuremmat kuin hyödyt. Voi tulla huimausta ja kaatuilua.

      Käyn uusimassa lääkityksen kerran vuodessa, ei siinä sen enempää ole tehtävissä.

      Olen kärsinyt koko ikäni ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä ja lisäksi minulla on ADHD. Takana 40 vuotta hoitoa, mitään hoitoa en enää saa. Luultavasti menen hautaan (ja toivottavasti aika pian) näiden oireiden kanssa. Siihen nähden, mitä on ja on ollut, olen yllättävän hyväkuntoinen ja vireä.

      Nukahtamisvaikeudet ovat suoraan sanoen vittumaisisia. Kuten lääkärini on todennut, vaikeudesta nukahtaa on tullut kierre. Ei siitä ole ulospääsyä.

      En tiedä, oliko tästä aloittajalle tai muillekaan hyötyä, mutta kirjoitinpa nyt, kun oli ihan asiallinen aloitus.

      • Kovin negatiivisen kuvan annat tulevaisuudesta, mutta toki myönnän kuinka vaikeata elämä on, kun ei saa nukuttua kunnolla. Onneksi sentään itsellä tulee edelleen silloin tällöin myös niitä hyviä öitä, kun tunnen nukkuneeni riittävästi.

        En käyttänyt lääkehoitoa kuin pari kuukautta, ajattelin että kun ei tehoa niin ei kannata ottaa riskiä, jonka mahdollinen riippuvaisuus aiheuttaisi tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      Sain Mirtazapin Orion 15 mg univaikeuksiin. En suosittele. Uni kyllä tuli mutta tokkurainen olo vielä päivälläkin. Jonkun aikaa käytin kuitenkin että yleensä saisin nukuttua. Seurauksena maksa-arvojen raju nousu. Lopetin ja arvot korjaantuivat nopeasti.

      • Ihan sama lääkettä minullekin määrättiin, taitaa olla lääkärien suosikki tällä hetkellä? Samanlaista tokkuraisuutta oli meikäläiselläkin, eikä olo ollut muutenkaan kunnossa. En tiedä maksa-arvojen muutoksesta, mutta omalla kohdallani huomasin painonnousun ja sekin oli jo riittävä syy lopettaa ei-niin-hyvän lääkkeen käyttö.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihan sama lääkettä minullekin määrättiin, taitaa olla lääkärien suosikki tällä hetkellä? Samanlaista tokkuraisuutta oli meikäläiselläkin, eikä olo ollut muutenkaan kunnossa. En tiedä maksa-arvojen muutoksesta, mutta omalla kohdallani huomasin painonnousun ja sekin oli jo riittävä syy lopettaa ei-niin-hyvän lääkkeen käyttö.

        Unta parantamaan aloitetaan Mirtazapin ihan vaan murulla eli 1/4 tablettia 15mg :tä etenkin ikäihmisille. Isommalla annoksella ahdistuneisuuteen mutta jos ottaa isomman annoksen voi olla päinvastainen vaikutus itä oli aateltu. Mutta lääkäri aina tietenkin katsoo tapauskohtaisesti.


      • siilivain kirjoitti:

        Unta parantamaan aloitetaan Mirtazapin ihan vaan murulla eli 1/4 tablettia 15mg :tä etenkin ikäihmisille. Isommalla annoksella ahdistuneisuuteen mutta jos ottaa isomman annoksen voi olla päinvastainen vaikutus itä oli aateltu. Mutta lääkäri aina tietenkin katsoo tapauskohtaisesti.

        Lääkäri siirsi vastuun ainakin minulle ainakin minun tapauksessani. Sanoi että ota aluksi 1 tabletti illalla, jonka jälkeen pienennät annoksen ½-tablettiin, mikäli saat nukuttua kunnolla. Tabletilla lähti kyllä taju ja seuraavan päivän oli pyörryksissä, edelleen heräsi liian aikaisin. ½-tabletin annoksella nukahti ja saatoi herätä 1-2 aikaan yöstä. Nyt ilman lääkitystä menen petiin 9-10 aikoihin illalla ja herään 3-4 välillä aamuyöstä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Lääkäri siirsi vastuun ainakin minulle ainakin minun tapauksessani. Sanoi että ota aluksi 1 tabletti illalla, jonka jälkeen pienennät annoksen ½-tablettiin, mikäli saat nukuttua kunnolla. Tabletilla lähti kyllä taju ja seuraavan päivän oli pyörryksissä, edelleen heräsi liian aikaisin. ½-tabletin annoksella nukahti ja saatoi herätä 1-2 aikaan yöstä. Nyt ilman lääkitystä menen petiin 9-10 aikoihin illalla ja herään 3-4 välillä aamuyöstä.

        Lääkkeittä mielestäni paras. Yhdeksästä kolmeen olet nukkunut jo kuusi tuntia? Aika hyvin mutta tietenkin kurja olla aamuyöstä hereillä kun muutt nukkuvat vai oisko siinä mahdollisuus omalle ajalle :)?


      • siilivain kirjoitti:

        Lääkkeittä mielestäni paras. Yhdeksästä kolmeen olet nukkunut jo kuusi tuntia? Aika hyvin mutta tietenkin kurja olla aamuyöstä hereillä kun muutt nukkuvat vai oisko siinä mahdollisuus omalle ajalle :)?

        On se minulle omaa aikaa, katselen televisiosta sarjoja ja Areenaa, sekä luen paljon kirjoja. Mieluummin valvoisin vähän myöhempään, mutta kun ei jaksa. Ensi viikonloppuna tehtävä kellonajansiirto auttaa minun tilannettani.


    • Anonyymi

      Joka tummalla pilvellä on kultainen reunus, Niin luki Aku Ankassa. Suomen nuoriso ja nyt jo ikäloput, ovat siitä lehdestä sivistyksensä saaneet. Mutta nyt kultareunukseen. Sitten kun viikatemies on ovella, niin nukkuu päivät ja yöt ja on vähän hereillä ja lopulta koittaa iäinen uni. ;)
      MustaaHuumoria?. Hyvää viikonalkua.
      Raitis ilma nukuttaa sitä ennen.

      • Raitis ilma ja liikunta ovat varmasti hyviä unilääkkeitä. Epäilen itselläni olevan jonkinasteista stressiä viimeisistä työvuosista ja uudesta toimenkuvasta. Jos saan unirytmini paranemaan, niin ainakin opin arvostamaan sitä kuinka tärkeätä nukkuminen on. Tällaiselle ihmiselle, joka on aina nukkunut hyvin on tuntematonta se ettei pystyisikään lepäämään kunnolla. Toivoa silti on vielä!


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Raitis ilma ja liikunta ovat varmasti hyviä unilääkkeitä. Epäilen itselläni olevan jonkinasteista stressiä viimeisistä työvuosista ja uudesta toimenkuvasta. Jos saan unirytmini paranemaan, niin ainakin opin arvostamaan sitä kuinka tärkeätä nukkuminen on. Tällaiselle ihmiselle, joka on aina nukkunut hyvin on tuntematonta se ettei pystyisikään lepäämään kunnolla. Toivoa silti on vielä!

        Oisko tuota kunnon olutkalja känni niinkun tähän
        paikallaan.
        Vielä jos bupissa käyt essiintymässä.,
        -Muuta halua kun nukkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oisko tuota kunnon olutkalja känni niinkun tähän
        paikallaan.
        Vielä jos bupissa käyt essiintymässä.,
        -Muuta halua kun nukkua.

        Lopetin tuon kännäämisen 15 vuotta sitten, joten ei oikein käy tähän tapaukseen. Ei se uni muuten ollut silloinkaan kovin hyvää, vaikka saattoi nukkua 10 tuntia putkeen.


    • Anonyymi

      Vuosi takana unettomuuden eri asteita. Alunperin johtuu ylikunnosta, joka tuli juoksuharrastuksen myötä. Kroonistunut ilmeisesti. Jaksaa jaksaa, vaikka välillä ihmettelen miten sitä nukkuisi jälleen. Unenlaatu on huonoa. Ei virkistä. Nukahdan yleensä hyvin, mutta siinä kaikki.

      • Meikäläiselle riittää ihan hyvin reipas kävely, ei enää mitään juoksemisia. Toki olen huomannut kuinka joka tuutista nykyään tulee, että pitäisi lisätä liikuntaa ja syödä vähemmän ja terveellisemmin. Ihmiselle tulee iän myötä kaikenlaista kremppaa, eikä enää pysty liikkumaan kuin nuorena miehenä eikä tarvitsekaan. Samoin ruokapuoli, ei koko aikaa voi miettiä mitä syö, vaan on yleensä hyvä asia, kun nauttii jotain ravintoa päivän ja mitä pienempiä annoksia ja useammin niin sen parempi. Johan siitäkin saa itselleen stressiä, jos rupeaa syyllistämään syömisen ja kaiken liikunnan kanssa.


    • Anonyymi

      Kyllä kiitos, ikävä kyllä unettomuutta Illasta ei saa unta vaikka väsynytkin ja sitten herään 1-3 välillä eikä nukuta pätkääkään Mutta olen ratkaissut asian niin että en ota asiasta painetta ,valvon ja luen tai katson telkkaa ja yöllä kun herään luen tai vain olen valveilla mutta en pakota itseäni nukkumaan Hyvin on toiminut ja joka toinen yö menee jo nukkuessa Huomasin että kun en ota asiasta murhetta oli helpompaa Mitään lääkkeitä en aijo ,ellei ole pakko, käyttää

      • Se menee just noin, kun on huonosti nukuttu yö, niin päivän jos jaksaa sinnitellä, niin seuraavana yönä nukkuu usein paremmin. Ei aina, mutta kuitenkin. Telkkari on nykyään hyvä, kun sieltä tulee ohjelmaa koko yön ja voi katsella erilaisia sarjoja yökaudet.


    • Anonyymi

      Luulen, että unettomuus on hyvin yksilöllistä vivateineen. Minulla on ajoittain vaikeuksia nukahtaa. Nyt eläkkeellä hyvä, kun ei jyskytä takaraivossa aamuinen työhönlähtö. Valvon noina öinä ja siirryn sohvalle. Usein nukahdankin sohvalle muutamaksi tunniksi aamulla neljän maissa.

      Ei auta tuuletukset, ei liikunta, ei lämmin maito , ei lämmin suihku jne. noina iltoina. Se on vain hyväksyttävä. Kurjia iltoja on paljon ollut.

      • Näin minäkin sen näen, vaikea ja ikävä vaiva, mutta ei mahda mitään niin kauan kuin olen vielä työelämässä. Hieman jos on vielä jännittäjätyyppiä, niin ennen lomareissulle lähtöä ei saa nukuttua kunnolla, samoin viimeinen yö lomakohteessa, kun miettii sitä kotiinlähtöä. Ehkä liiallinen murehtiminen osaltaan vie sitä yöunta?


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Näin minäkin sen näen, vaikea ja ikävä vaiva, mutta ei mahda mitään niin kauan kuin olen vielä työelämässä. Hieman jos on vielä jännittäjätyyppiä, niin ennen lomareissulle lähtöä ei saa nukuttua kunnolla, samoin viimeinen yö lomakohteessa, kun miettii sitä kotiinlähtöä. Ehkä liiallinen murehtiminen osaltaan vie sitä yöunta?

        Se murehtiminen sepä se. Vaikka ei olisi mitään murehtimisen syytä, niin asioita, muistoja, tulevia tehtäviä tulee ajatuksiin solkenaan. Kuten esim. alkava/loppuva loma. Muutos . Luulen, että aivot käy ylikierroksilla. Siinä ei auta rentoutusharjoitukset. Olisiko niin, että on jopa rakenteellinen "vika" aivoissa.

        (Sama kuin 8:09, unohdin nimmarin laittaa. Olkoon siis 809 tässä ketjussa.)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se murehtiminen sepä se. Vaikka ei olisi mitään murehtimisen syytä, niin asioita, muistoja, tulevia tehtäviä tulee ajatuksiin solkenaan. Kuten esim. alkava/loppuva loma. Muutos . Luulen, että aivot käy ylikierroksilla. Siinä ei auta rentoutusharjoitukset. Olisiko niin, että on jopa rakenteellinen "vika" aivoissa.

        (Sama kuin 8:09, unohdin nimmarin laittaa. Olkoon siis 809 tässä ketjussa.)

        Vai onko toisilla ihmisillä perusluonne tai luonteenpiirre sellainen, että ei mahda sille murehtimiselle mitään. Yrittää tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, usein paljon vähempikin riittäisi, mutta ei voi jättää kesken tai tyehdä hutiloiden. Kyllä lääkäri neuvoi ja puhui noista rentoutusharjoituksista, mutta eivät ne minua auttaneet.


    • Anonyymi

      Pitää nukkua, kun nukuttaa.

      Itsellä unirytmit aina olleet omanlaisensa. Nykyisin, kun ei varsinaisia aikatauluja, paljon helpompaa, kuin ennen. Jos ei nukuta, valvon, nukun sitten, kun nukuttaa. Lisäks aina nukkunut pätkissä, sekään ei haittaa enää.

      Jos yritän pitää jonkinlaista rytmiä yllä, sitten väsyttää jatkuvasti ja unta tulee heikommin. Nub mielestä ihmisillä oikeesti on erilaisia luontaisia rytmejä, kaikille ei sama rytmi sovi. Lisäks toki vuodenajat häiritsevät nukkumista, mihinkään aikaan ei totu ja valoisuus vaihtelee. Jokatapauksessa talvisin pimeellä nukkuu jotenkin helpommin.

      Unilääkkeet ehkä hyviä tarvitseville, eri asia, kuka oikeesti niitä tarvitsee, jos muuten saa unensa hoidettua.

      =DW=

      • Sama täällä, että talvisin nukkuu paremmin. Ehkä valoisat kesäyöt heikentävät yöunta ja kesällä yleensä on kaikenlaista muuta mikä rajoittaa nukkumista.

        Nautin loma-aikoina ja viikonloppuina suunnattomasti, kun suurin piirtein saa nukkua silloin, kun huvittaa. Se on tulevaisuuden tavoitteeni ja visioni!

        Lopetin itse vuortyön tekemisen ja kuvittelin nukkuvani paremmin päivätyö rytmissä. Näin ei kuitenkaan tapahtunut tai en sitten vaan vielä osaa.


    • Anonyymi

      Selkeä yhteys. Aamupäivisin, klo9 > 10.30 reipas liikuntarupeama syketasolla 110 > maksimi 180 muutaman kerran ja säännölliset ruokailut niin nukkuminen on myös säännöllistä. 7,5 > 8h/yö. Joskus käyn hiekkalaatikolla. Pisimmillään unta putkeen 9h.

      Kun tulee useamman vuorokauden häiriö kuntoiluun niin se alkaa vaikuttamaan nukkumiseen.
      Työelämässä ollessani kävin treenaamassa työpäivän jälkeen. Se tuhosi täysin yöunet. Elimistö jäi ylikierroksille eikä älynnyt rauhoittua. Rauhallinen ulkoilu oli eri asia.

      Viime yö oli tyypillinen. Eilen kyykky- ja etureisitreeni. Unta varttia vaille 8h.
      Lepolauantai ei häiritse viikon unirytmiä.

      • Olisi upea tunne, jos pystyisi vielä nukkumaan 9 tuntia putkeen, 5 tuntia alkaa olla maksimi ja joutuu käymään hiekkalaatikolla, eikä välttämättä saa enää unen päästä kiinni.

        Rauhallinen ulkoilu ja kuntoilu parantaa tottakai elämän laatua, mutta nukkuminen on saatava kuntoon ennen sitä. Samoin painonhallinta, ei ylipainoisena kannata kävellä niveliä hajalle.


      • Anonyymi

        Niinpä. Ärsyttää nämä neuvot, että kaikkien pitäisi nukkua 8 tuntia yössä. Milläs nukut kun ei unta riitä kuin korkeintaan 4-6 tunniksi?

        Itselläni onneksi uni on syvää, eli vaikka nukkuisinkin vain 4 tuntia yössä niin en välttämättä ole päivällä kuolemanväsynyt.


    • Anonyymi

      Kolmen päivän pääkaupunkireissu, pari huonommin nukuttua yötä, viime yönä kotona omassa sängyssä pitkät, hyvät unet.
      Ei kotonakaan joka yö yhtä hyvin nukuta, mutta unilääkkeitä en syö.

      • Takuuvarmasti ainakin ensimmäinen yö menee vieraassa paikassa totutellessa ja nukun myös huonosti. Kyllä se sitten paranee, jos löytyy mielekästä tekemistä ja on nukkumaan mennessä riittävän väsynyt. Ei nuorena miehenä ollut mitään merkitystä missä yönsä vietti, olen nukkunut hyvin rautatieasemilla ja puistoissa, sekä uimarannoillakin ihan hyvin.

        Kyllä se on varmaan iästä riippuvaista!


    • Anonyymi

      Onhan noita. Mulla on käytössä kaksikin eri nukahtamislääkettä, joista kumpikaan ei kuitenkaan "kanna" kuin muutaman tunnin - ja taas mennään. Kostautuu sitten töissä ja hävettää, kun on alvariinsa puhti poissa eikä kehtaa koko ajan oloaan selitelläkään.

      Ei voi kuin toivoa, että tää joskus loppuu, on sen verran raskasta aikaa. Tekemättömät työt painavat ja tekevät olon entistä kenkummaksi.

      • Siksi juuri lopetin nukahtamislääkkeen käytön, kun en saanut siitä haluamaani hyötyä. Onneksi tämänikäisellä saa jo joskus se puhti ollakin poissa töissä, ei sitä sillä tavalla noteerata, kun kaikilla tuntuu olevan niin kiire.

        Ihan loppusuoralla tässä ollaan jo työelämässä ja senkin huvin vielä loppuvan. En sentään ole aamukampaa ruvennut pitämään.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Siksi juuri lopetin nukahtamislääkkeen käytön, kun en saanut siitä haluamaani hyötyä. Onneksi tämänikäisellä saa jo joskus se puhti ollakin poissa töissä, ei sitä sillä tavalla noteerata, kun kaikilla tuntuu olevan niin kiire.

        Ihan loppusuoralla tässä ollaan jo työelämässä ja senkin huvin vielä loppuvan. En sentään ole aamukampaa ruvennut pitämään.

        Kyllä ja vaikka olen uskovainen, niin meillä on samat ongelmat ja sairaudet kuin ” maailman” ihmisillä. Ahdistuksessa rukoilen oloni helpottamiseksi. Saan apua. Käytän kyllä jossakin tilanteessa rauhoittavaa aivan vähän. Ei tässä pääse helpolla ja ikä tuo muutoksia unirytmiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja vaikka olen uskovainen, niin meillä on samat ongelmat ja sairaudet kuin ” maailman” ihmisillä. Ahdistuksessa rukoilen oloni helpottamiseksi. Saan apua. Käytän kyllä jossakin tilanteessa rauhoittavaa aivan vähän. Ei tässä pääse helpolla ja ikä tuo muutoksia unirytmiin.

        Luulen tämän tosiaan liittyvän siihen ikääntymiseen, sillä rouvalla on samanikäisenä samanlaista uniongelmaa, vaikka ei enää edes olekaan työelämässä, mutta muita murheita on sitten kyllä riittävästi. Ei tältä välty rikkaat, ei köyhät eikä edes uskovaisetkaan, vaikka he monasti muuten tuntuvat paljon seesteisimmiltä ja levollisemmilta elämässään.


    • Minä saan hyvin unen-päästä kiinni.
      Nukun hyvin, torkunkin hienosti.
      Mutta.
      Ostin joskus ison tyynyn eläin-kaupasta.
      Tyyny ei ollut tarkoitettu ihmisen nukkumiseen.
      Vaan jonkun eläimen makuu-alustaksi.
      Tyyny on tosi hyvä.
      Vaikka kuinka unessasi pyörit, Tyynyä riittää kaiken matkaa.
      Vaan siinä kun on se veto-ketju.
      Eli tyynyssä on päällinen, joka on irrotettavissa pesuun, jos kuola alkaa liikaa haista.
      Kun se ketju osuu korvan alle, alan uneksia jonkun purevan hellästi korvaani.
      Silloin aina herään ja lasken Lampaita hellin mielin.
      Aamulla sitten laitan päällisen taas pesu-koneeseeni.

      H.

      • Anonyymi

        Tyyny on muuten tärkeö. Ei saa olla liian kova, ei liian pehmeä vaan sopiva.
        Itsellä on tullut tavaksi kääntää tksi tyynyn nurkka tyynyn alle. Kohottaa vähän ja se kuola valuu ohi tyynyn.

        809


    • Anonyymi

      Unilääkkeet ja rauhoittavat kyllä vievät höyhensaarille mutta jättävät aamulla väsymyksen. Johtunee siitä ettei lääkkeillä tuotettu uni ole yhtä virkistävää aivoille kuin luonnollinen "luomu uni". Mutta pahasta unettomuudesta kärsivälle se on ihan se ja sama onko seuraavana päivänä päänsärkyä ja väsymystä kunhan saa nukuttua.

      Itselle ei tule edes väsymystä jota voisi helpottaa päivä unilla vaan kova päänsärky huonosti nukutusta yöstä. Väsymys on ihanne tila johon pyrin. Hassua tekstiä hyvin nukkuville.

      Unihygienia pitää laittaa remonttiin ja lopettaa piristävien aineiden käyttö joko osittain tai kokonaan (itse vähensin reilusti kahvin juontia). Lisäksi pitäisi joka päivä herätä suurinpiirtein samaan aikaan, (myös viikonloppuisin ja lomalla!).

      • Huomasin tuon väsymyksen käytettyäni lääkkeitä nukahtamiseen. Todella ikävä tunne!

        Ja ihminen saa helposti aikaiseksi kierteen, jos ottaa niitä päiväunia. Joutuu valvomaan aina myöhäisempään illalla, kun yrittää tavoittaa sitä oikeata väsymystilaa nukkumista varten.


    • Anonyymi

      Ajoitus on mennyt "Luojalta" pieleen !

      Ikää myöten käpyrauhanen tuottaa vähemmän ja vähemmän melatoniinia,
      joka unta antaa. Siitä vähäunisuus. Melatoniini purkista otettuna ei paljon auta.

      Pitäisi olla päinvastoin, nuorena vähemmän sitä melatoniinin tuotantoa,
      ja eläkeiässä paljon, kun olisi aikaa nukkua kuin "tukki"..

      • Samaa mieltä ajoituksesta, että nyt kun ei enää ole pieniä lapsiakaan, niin olisi mahdollisuus nukkua hyvin ja kunnolla. Pikkulapset valvottivat ja ainoa mitä silloin toivoi, oli että kun vaan saisi joskus nukkua pidempään. Nyt olisi mahdollisuus, mutta kun ei nukuta.


    • Ostakaa kunnon Tyyny!!
      Musti ja Mirri!!

      H.

      • Anonyymi

        Jaahas, olisi piänyt lukea koko ketju. Vastasin aiemmin tuolla tyynyn tärkeyteen.

        Mitä on tyynyn sisällä? Tuskin höyheniä. En kyllä niitä sietäisikään.

        809


    • Kun oli paljon sairautta ja kuolemia perhepiirissä niin se vaikutti uneen.
      Sain nukahtamislääkettä, puolikkaan illassa otin parin vuoden ajan.
      Huomasin että uni ei tahtonut tulla ollenkaan ilman tätä puolikasta.
      Mietin mitä tekisin kun päätin lopettaa pillerien käytön. Jaoin pienen pillerin ensin kolmeen osaan, sekin auttoi nukkumaan, sitten neljään osaan kunnes huomasin että nukunkin ilman apua. Niin pieni murunen pilleriä ei auta jos sen nielaisee, laitoin kielen alle kuten nitron. Onneksi en vielä ole tarvinnut nitroja.
      Eläkeläiselle on samantekevää vaikka aina ei uni tulisi, nukkuu sitten aamulla pidempään.
      Unirytmini on taas liukunut aamupainotteiseksi, voin valvoa jopa yhteen yöllä.
      Maa oli valkea herättyäni aamulla. Mökkitie vaikuttaa melko sohjoiselta.

      • Samalla tavoin jouduin pienentämään annostusta ennen kuin päätin lopettaa kokonaan. Vieläkin on jäljellä hätävara lääkekaapissa, jos tulee jotain yllättävää, että on kerta kaikkiaan pakko nukkua jostain syystä.

        Nyt kun mainitsit tuon kuoleman perhepiirissä, niin nämä minunkin ongelmat ajoittuvat isäni kuoleman aikoihin. Tiedä sitten onko vaikutusta, varmaan omalta osaltaan.

        Minä todella odotan, että pääsisin "Teidän" eläkeläisten porukkaan.


      • Anonyymi

        "Eläkeläiselle sama vaikka ei uni tulisi, nukkuu sitten aamulla pitempään."

        Mutta kun ei nuku aamulla pitempään !!!
        Aivoihin on jäänyt "sisäinen kello".
        Herää aina siihen aikaan kun töissä käydessä piti herätä eli 5.30.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Eläkeläiselle sama vaikka ei uni tulisi, nukkuu sitten aamulla pitempään."

        Mutta kun ei nuku aamulla pitempään !!!
        Aivoihin on jäänyt "sisäinen kello".
        Herää aina siihen aikaan kun töissä käydessä piti herätä eli 5.30.

        Odotan vähän kauhulla juuri tuota asiaa, koska nyt jo huomaan, että esimerkiksi kesälomalla heräsin lähes poikkeuksetta juuri tuohon aikaan, vaikka olisi saanut nukkua kuinka pitkään ja riippumatta siitä kuinka myöhään oli tullut valvottua.


    • Ostakaa kunnon Tyyny!!
      Musti ja Mirri!!

      H.

    • Anonyymi

      Olen huomannut että rukoilu auttaa. Ja puolenlitran Suomi-viinapullon kun kiskaisee, kylläpä nukuttaa oivasti. Eivaan, kyllä se taitaa olla sopivan liikuntamäärän puutetta
      koko ongelma. Joskus aikoinaan kun tuli 4-5 kertaa viikossa kuntoiltua sopivasti myös nukahti ja nukkui kuin pikkulapsi. Toisinsanoen, miksipä väsyttäisi jos ei mitään ole tehnyt ?

      • Kyllä sitä tulee puuhasteltua päiväsaikaan riittävästi ainakin niin kauan kuin on työelämässä. Ja jos ei nytkään tule oikein uni, niin miten sitten eläkkeellä, kun sitä pakollista tekemistä on vähemmän. Ei vaan, kyllä minulla on suunnitelmia, että puuhasteluja riittäisi tulevaisuudessakin.


    • Anonyymi

      Nukkuminen on aivan yliarvostettua puuhaa,ihminen pärjää ilman unta,kunnes kuolee.

      • Tämä oli minulle aivan uusi ajatelma, mutta se ei muuta ajatteluani eikä arvostustani hyvän yöunen suhteen.


      • Anonyymi

        Uneton ihminen kuolee ennen aikojaan. Aivot tarvitsevat unta, ne puhdistuvat sillä aikaa kun nukut. Ilmeisesti et ole nukkunut, koska tuollainen mielipide kertoo, että aivot ovat 'likaiset', jotain mönjää täynnään. - Nm. Puhu pukille


    • Anonyymi

      On ihmisiä, jotka tulevat toimeen viiden tunnin unilla koko ikänsä. Toinen ääripää tarvitsee 12 tunnin unet, mutta silti eivät saa mitään merkittävää aikaan.

      Arkkiatri Arvo Ylppö näitä lyhyiden yöunien henkilöitä.

      • En silti usko, että ikääntyneillä alle viiden tunnin unet riittäisivät kaikille. Tottakai on todella paljon vaihtelua eri ihmisten välillä, mutta keskiverto varmaan jotain 6...8 tunnin välillä.

        On hieno tunne, kun herää uuteen päivään hyvin nukutun yön jälkeen!


      • Anonyymi

        Arvpo nukkui päikkärit ja suositteli muillekin. Joskus saan nukuttua päivällä kun syö
        itsensä ähkyyn ja panee ovet lukkoon ja puhelimen hiljaiselle, Lehtikauppiaat soittelevat
        puolen päivän aikaan toivoen asiakkaan olevan ruokatunnilla. Eläkeläinen syö milloin huvittaa eikä ole ruokatuntia töistä.
        Tällä palstalla vilkuu mainokset että tulee migreeni. Vaikka mainoksen sulkee niin kohta se hyppii jo toisella sivustolla. Häiritsee katselua ja lukemista.


    • Anonyymi

      Stressi häiritsee unensaantia ja yöuni menee levottomaksi ja jää lyhyeksi.
      Ajatuksia kun ei voi pysäyttää. Ne kulkee kuin Duracel-pupu.

      Olen alkanut hitusen paremmin saada unenpäästä kiinni
      kun syön pienen annoksen kaurapuuroa ennen nukkumaanmenoa.
      Hiilihydraatti pistää ramasemaan.
      Yhtä hyvin käy pari palaa leipää, tai perunaa, tai makaroonilattikkoa
      tai pastaa tai vastaavaa. Lämmin leppoisa kaurapuuro tuntuu tehoavan parhaiten.

      Ennen en syönyt iltakuuden jälkeen mitään.
      Nyt keitän minuutin pikapuuron ja pian sen syömisen syömisen jälkeen pääkky tyynyyn ja simmu kii !

      • Pitäsi varmaan kokeilla mainitsemaasi konstia:

        En ole vuosikausiin enää syönyt iltaisin mitään. Lopetin sen niihin aikoihin, kun painonnousu alkoi tehdä tuloaan. Oli helpoin jättää iltasyöminen kokonaan pois.

        Ei minulla omasta mielestä ole suuremmin stressiä, eikä niitä murehdittavia asioitakaan pitäisi olla eikä suuria murheitakaan. Mutta sitten, kun herään aamuyöstä, niin tuntuu olevan kauheasti mietittävää.

        Voisi ihan uteliaisuudesta kokeilla tuota puuroa!


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Pitäsi varmaan kokeilla mainitsemaasi konstia:

        En ole vuosikausiin enää syönyt iltaisin mitään. Lopetin sen niihin aikoihin, kun painonnousu alkoi tehdä tuloaan. Oli helpoin jättää iltasyöminen kokonaan pois.

        Ei minulla omasta mielestä ole suuremmin stressiä, eikä niitä murehdittavia asioitakaan pitäisi olla eikä suuria murheitakaan. Mutta sitten, kun herään aamuyöstä, niin tuntuu olevan kauheasti mietittävää.

        Voisi ihan uteliaisuudesta kokeilla tuota puuroa!

        Yöllä kun herään (usein) enkä saa millään unen päästä kiinni,
        käyn pikaseen paahtamassa pari kauraleipää
        ja äkkiä taas takaisin sänkyyn,
        olen niin "sika" että syön puputan ne sängyssä
        ja nukahdan taas usein jopa kesken syömisen.
        Tämä luomu-unilääkkeeni tehoaa kummasti.
        Ei ole aina hauska herätä siihen,
        että paahtoleivän pala raapii selkää :))
        mutta onpahan saanut jatkettua unta.
        Mulla on vesipullo vierellä yöpöydällä,
        jos en nukahda huomaamattani,
        kulautan vähän vettä päälle,
        ettei leipä jää kurkkuun.
        Etten tukehdu siihen.

        terv. puuronsyöjä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yöllä kun herään (usein) enkä saa millään unen päästä kiinni,
        käyn pikaseen paahtamassa pari kauraleipää
        ja äkkiä taas takaisin sänkyyn,
        olen niin "sika" että syön puputan ne sängyssä
        ja nukahdan taas usein jopa kesken syömisen.
        Tämä luomu-unilääkkeeni tehoaa kummasti.
        Ei ole aina hauska herätä siihen,
        että paahtoleivän pala raapii selkää :))
        mutta onpahan saanut jatkettua unta.
        Mulla on vesipullo vierellä yöpöydällä,
        jos en nukahda huomaamattani,
        kulautan vähän vettä päälle,
        ettei leipä jää kurkkuun.
        Etten tukehdu siihen.

        terv. puuronsyöjä

        Itse en vaan pysty syömään mitään öisin, ei kerta kaikkiaan ole nälkä. Eikä myöskään oikein ole aamullakaan, vaan katselen ehkä tunnin televisiota ennen kuin syön aamiaista.

        Kuinka hienoa onkaan huomata erilaiset tottumuksemme ja kuinka niitä käsittelemme!


      • Minä ole kuullut useammankin sanovan että jos syö huoon iltapalan, herää aamulla sen takia aikaisemmin kun keho kaipaa ravintoa. Eli paastoaika yöaikaan on liian pitkä. Joku sanoo myös että banaalilla ois unettava vaikutus, siis hyvä vaikutus yöuneen? Mene ja tiedä ja ei tiedä ennen kuin kokeilee.


    • Anonyymi

      Iällä on suurikin vaikutus uneen. Aina ikä ei lyhennä nukkumisaikaa, monet sairaudet iän mukana tukevat lyhyitä öitä.
      Omalla kohdalla olen saanut Luojalta hyvän unilahjan. Nukkunut koko elämän lyhyenlaisia (6h) öitä, enkä ole ollut koskaan väsynyt, etten jaksaisi nousta ylös.
      Koskaanhan ei voi tietää milloin uneni laatu muuttuu ja yö pätkittyy esim wc-käynteihin.
      Pitkillä ulkomaanreissuilla uneni saanti ollut aina helppoa ympärillä vallitsevista hulinoista huolimatta.
      Unen saannin apulääkkeisiin kannattaa suhtautua kriittisesti. On paljolti muita terveellisiä toimintoja, jotka päihittävät unilääkkeet.
      Olet saanutkin useita ohjeita.
      Minä antaisin omani, eli muutaman minuutin pääseisonta auttaa. Ole varovainen ja kokeile valvotusti.

      • Anonyymi

        Taitaa olla täysikuu. Livetututkin ovat heräilleet liian aikaisin.
        Kahvia ei passaa juoda viiden jälkeen, muutoin voi sanoa "terve menoa Nukkumatti". Damoin joutuu alkuaamusta käymään toilezuunissa, kun kahvi vilkastuttaa aineenvaihduntaa, mielestäni.
        Minä olen surenut tuttavani vaikeuksia. Huhhuh. Yrittänyt selvittää ja auttaa.
        Karmeita palvelunumeroita Suomi väärällään. Papukaijarobotteja pöpöttämässä nauhalla ja ei saa kiinni ihmistä, yhden ainutta.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla täysikuu. Livetututkin ovat heräilleet liian aikaisin.
        Kahvia ei passaa juoda viiden jälkeen, muutoin voi sanoa "terve menoa Nukkumatti". Damoin joutuu alkuaamusta käymään toilezuunissa, kun kahvi vilkastuttaa aineenvaihduntaa, mielestäni.
        Minä olen surenut tuttavani vaikeuksia. Huhhuh. Yrittänyt selvittää ja auttaa.
        Karmeita palvelunumeroita Suomi väärällään. Papukaijarobotteja pöpöttämässä nauhalla ja ei saa kiinni ihmistä, yhden ainutta.

        Beng

        Kyllä minä tarvitsen yökaffeet, silloin voin vasta toivottaa Nukkumatin tervetulleeksi. Sitäpaitsi unen laatuni on taattua ja kadehdittua. On monta asiaa, mihin en unilahjaani vaihda.
        Palvelunumeroiden käyttö ei lisää unihaluja. Muista kertoa se ystävällesi ja älä itsekään niihin haksahda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tarvitsen yökaffeet, silloin voin vasta toivottaa Nukkumatin tervetulleeksi. Sitäpaitsi unen laatuni on taattua ja kadehdittua. On monta asiaa, mihin en unilahjaani vaihda.
        Palvelunumeroiden käyttö ei lisää unihaluja. Muista kertoa se ystävällesi ja älä itsekään niihin haksahda.

        No, hih. Ei niiiistä palveluista ole kyse, vaan ihan virkakoneistosta. Monta esimerkkiä siitä, miten kansalaisten oikeudet eivät toteudu. Yhteysnumerotkin yritysten kotisivuilla ovat kivien alla. Tarkoittaa, että älkää vain soittako ja vaivatko tai ettei tarvitse takapuolta irroittaa tuolista.

        Beng
        Olen yleensä tosi hyväuninen.
        Lyhyet yöunet aiheuttaa pilkkimisreaktion alkuillasta.


      • Tiedän olevan paljon terveellisiä toimintoja, jotka parantavat unen laatua ja mainitsit yhden lisää, jota en ole koskaan ennen kuullutkaan. Lupaan olla varovainen sen suhteen.

        Itselleni myös 6 tuntia yöunta riittää, että pystyn tekemään työpäivääni kuuluvat työt, sekä jaksan seurustella illalla perheen kanssa jonkun aikaa, mutta yleensä iltaisin olen se ensimmäinen, joka kömpii sänkyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, hih. Ei niiiistä palveluista ole kyse, vaan ihan virkakoneistosta. Monta esimerkkiä siitä, miten kansalaisten oikeudet eivät toteudu. Yhteysnumerotkin yritysten kotisivuilla ovat kivien alla. Tarkoittaa, että älkää vain soittako ja vaivatko tai ettei tarvitse takapuolta irroittaa tuolista.

        Beng
        Olen yleensä tosi hyväuninen.
        Lyhyet yöunet aiheuttaa pilkkimisreaktion alkuillasta.

        Ahaa, hyvä kun valaisit palvelujen kestävän päivänvalon:) Rautalangan vääntö on välillä enemmän kuin tarpeen, kiitos iltapilkkijä.


    • Toistaiseksi olen saanut nukahtamisvaikeudet hoidetuksi, kun en ota päivä- enkä iltatorkkuja, ja valvon illalla nukkuma-aikaan asti.
      Joskus voi käydä niin, etten nuku kuin pari-kolme tuntia vuorokaudessa. Kun en torku päivällä, seuraavana iltana uni tuleekin kohtuullisen helposti. Saatan lukea vuoteessa, ellei tule ja jos jää univajetta, nousen kuitenkin aamulla kohtuullisen varhain.

      Toistaiseksi olen pärjännyt omin neuvoin. Toivottavasti en joudu käyttämään lääkitystä nukkumisongelmiin tulevaisuudessakaan.
      Nuorempana saatoin elää välillä pitempääkin vain neljän tunnin yöunilla, kun oli monenlaista tehtävää. Uniasiat eivät ole huolehtineet, toivottavasti eivät tee sitä jatkossakaan.

      Kauniita unia teille kaikille.

      • Sama täällä, ei päivä- eikä iltatorkkuja. Samoin uni tulee illalla helposti, nukahdan hyvin syvään uneen, mutta herään aivan liian aikaisin. Olen yrittänyt väkisin valvoa myöhempään, mutta sama tulos. Herään joka tapauksessa liian aikaisin ja olen nukkunut entistä vähemmän.

        Yritän myös välttää lääkkeiden käyttöä kaikin tavoin, mutta hyvä tietää että äärimmäiseen hätään löytyy nukahtamislääkkeitä. Mielestäni parempia kuin unilääkkeet, joista tulee paljon helpommin riippuvaiseksi.


      • Pahuksen konekorjaaja, joka sotkeutuu teksteihin melkein aina. Nyt väänsi kirjoittamani sanan "huolettaneet" sanaksi "huolehtineet" PRRRRRrrrr!


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Pahuksen konekorjaaja, joka sotkeutuu teksteihin melkein aina. Nyt väänsi kirjoittamani sanan "huolettaneet" sanaksi "huolehtineet" PRRRRRrrrr!

        Se on sitä nykyaikaa, kun kone valitsee santakin puolestasi. Saa olla tarkkana tai toinen vaihtoehto, että ottaa kokonaan prkleen laitteen pois.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Se on sitä nykyaikaa, kun kone valitsee santakin puolestasi. Saa olla tarkkana tai toinen vaihtoehto, että ottaa kokonaan prkleen laitteen pois.

        Kirjoittamani "santakin" oli siis tietysti "sanatkin". Konekorjaajaan lisäksi pitää olla huolellinen myös oman kirjoittamisen kanssa.


    • Anonyymi

      Jos et muuta keksi
      niin kelpaisiko seksi

      • Selvästi Rod Stewardin kappaleen Do you think I'm sexy? suomennoksesta lainattu, mutta vastaus on selvä:
        AINA


    • Anonyymi

      Alkoi huvittaa tuo Hunkszin musti&mirri tyyny .. pojallani on kaksi sellaista isoa lattiatyynyä...missä voi löhöillä ja katsoa teeveetä..
      Se mistä minun piti sanoa...on patja..en nuku vieraassa sängyssä hyvin .. koska kuulen kokoajan sydämen sykkeeni kuin kello tikittäisi ...on se aika kumma juttu ....omassa sängyssä on niin pehmo patja päälimmäisenä että en kuule sydämen ääntä...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Mulla on myös musti&mirri-tyyny. :)
        Tosi hyvä olis omassa käytössä, mut aina joku muu sen valtaa.


      • Patja ja tyyny ovat tosi tärkeitä nukkumisen kannalta. Kuin myös koko sänky. Pitää olla riittävästi tilaa nukkua ja kääntyillä yön aikana. Itse nukun kuin sammakko, vatsallani ja kädet sekä jalat levällään molemmin puolin. Tarvitsen paljon tilaa. Ihmetyttää miksi kissani haluaa vielä nukkumaan jalkojeni väliin, ehkä olen niin luotettava häntä kohtaan?


    • Minut herätti kesken unieni jo ennen puoltapäivää pikkunen lintu, talitintti, joka oli tullut kyläilemään. lentää suhahteli naamani yli ja sitten törmäili ikkunaan useammankin kerran.
      Piti nousta avaamaan sille ikkunaa isommalle, että pääsee lentämään takaisin kotiaan ennenkuin taittaa niskansa.

    • Minulle ikä ei ole tuonut univaikeuksia. Vaan nyt kun ei tarvitse stressata työasioita, aamuheräämisiä eikä muutakaan työhön liittyvää, nukun hyvin jopa 9 tuntia yössä heräämättä kertaakaan. Ihanaa kun saa ynirytminkin oman kellonsa mukaiseksi eikä tarvitse kellolla herätellä. Olen illan virkku ja aamun torkku, siitä nautin suuresti, kun saan sitä nyt vapaasti olla.

      • Ajattelen omankin tilanteeni paranevan eläkkeelle jäämisen jälkeen. Toisaalta voi alkaa rytmi heittää vieläkin enemmän. No, toivottavasti ei sentään.

        Olen ollut suurimman osan elämästäni illan virkku ja ihmettelen suuresti miksi nyt työuran viimeisina vuosina minusta tuli tällainen aamun torkku?


    • Anonyymi

      Minkä verran saat ulkoilmaa? Entä ravinneaineita? Kaupungissa asuminen vaikuttaa myös monilla unen laatuun. Jos sua epäilyttää onko sulla puutetta ravintoaineista, voit käydä mittauttamassa ne. Terveelliset elämäntavat voi auttaa myös. Homeopatiasta voi olla myös apua.

      • Kyllä kesäaikaan tulee paljon ulkoilmaa, mutta vähemmän syksyisin ja keväisin, kun on niin märät ja kylmät ilmat, että nenä vuotaa koko ajan.

        Uskon syöväni terveellisesti ja hyvin, ehkä liiankin hyvin ja siitä saa helposti kierteen: ei nukuta, syö liian paljon => paino nousee=> stressi lisääntyy=>ei nukuta.


    • Anonyymi

      Monet tyynyt on kokeiltu. Ei auta mitään. Pääni mahtuu ihan normaalinkokoiselle tyynylle enkä piehtaroi kuin hevonen öisin.

      • Ei ole täälläkään tyynystä nukkuminen kiinni, toki ihan tärkeä osa-alue liittyen nukkumiseen.


    • Anonyymi

      Ylös, ulos ja lenkille. - Nm. Uni ja liikunta korreloivat keskenään

      • Ihan varmaan usein onkin näin, mutta ihmisellä voi myös olla monenlaista kremppaa miksi lenkkeily ei välttämättä onnistukaan.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihan varmaan usein onkin näin, mutta ihmisellä voi myös olla monenlaista kremppaa miksi lenkkeily ei välttämättä onnistukaan.

        Noooh. Avaa ikkuna. Mannerheimkin nukkui 15 asteen ilmanalassa. Viileässä nukuttaa kuin pientä vauvaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noooh. Avaa ikkuna. Mannerheimkin nukkui 15 asteen ilmanalassa. Viileässä nukuttaa kuin pientä vauvaa.

        Panen pykälän paremmaksi. 14 celsiusta.
        Emme pidä lämmitintä öisin päällä ja kylminä kuukausina on Espanjan asuntomme lämpötila aamuisin 14 astetta. Rantasijainnista johtuen ilma on kosteaa. Lienee hengitykselle edullista?
        Tuplahuovat pussilakanassa ja uni on yhtäjaksoista ja riivatun syvää.
        Heräämisen jälkeiseen liikkeellelähtöön on varauduttava.
        Sängyn vieressä valmiina välihousut ja villapaita. Nopea ujuttautuminen niihin, siirtyminen olohuoneeseen ja lämmitin päälle. 15 minuuttia ja lämpö 18 astetta.

        Kurja liikkeellelähtö varsinkin kun kylppäri on aina ehdottomasti kylmin paikka mutta uni on syvää ja rentouttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panen pykälän paremmaksi. 14 celsiusta.
        Emme pidä lämmitintä öisin päällä ja kylminä kuukausina on Espanjan asuntomme lämpötila aamuisin 14 astetta. Rantasijainnista johtuen ilma on kosteaa. Lienee hengitykselle edullista?
        Tuplahuovat pussilakanassa ja uni on yhtäjaksoista ja riivatun syvää.
        Heräämisen jälkeiseen liikkeellelähtöön on varauduttava.
        Sängyn vieressä valmiina välihousut ja villapaita. Nopea ujuttautuminen niihin, siirtyminen olohuoneeseen ja lämmitin päälle. 15 minuuttia ja lämpö 18 astetta.

        Kurja liikkeellelähtö varsinkin kun kylppäri on aina ehdottomasti kylmin paikka mutta uni on syvää ja rentouttavaa.

        Mulla on 10-13 astetta ja villasukat sekä untuvapeitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panen pykälän paremmaksi. 14 celsiusta.
        Emme pidä lämmitintä öisin päällä ja kylminä kuukausina on Espanjan asuntomme lämpötila aamuisin 14 astetta. Rantasijainnista johtuen ilma on kosteaa. Lienee hengitykselle edullista?
        Tuplahuovat pussilakanassa ja uni on yhtäjaksoista ja riivatun syvää.
        Heräämisen jälkeiseen liikkeellelähtöön on varauduttava.
        Sängyn vieressä valmiina välihousut ja villapaita. Nopea ujuttautuminen niihin, siirtyminen olohuoneeseen ja lämmitin päälle. 15 minuuttia ja lämpö 18 astetta.

        Kurja liikkeellelähtö varsinkin kun kylppäri on aina ehdottomasti kylmin paikka mutta uni on syvää ja rentouttavaa.

        Ihana paikka teilla, meri-ilma on parasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Panen pykälän paremmaksi. 14 celsiusta.
        Emme pidä lämmitintä öisin päällä ja kylminä kuukausina on Espanjan asuntomme lämpötila aamuisin 14 astetta. Rantasijainnista johtuen ilma on kosteaa. Lienee hengitykselle edullista?
        Tuplahuovat pussilakanassa ja uni on yhtäjaksoista ja riivatun syvää.
        Heräämisen jälkeiseen liikkeellelähtöön on varauduttava.
        Sängyn vieressä valmiina välihousut ja villapaita. Nopea ujuttautuminen niihin, siirtyminen olohuoneeseen ja lämmitin päälle. 15 minuuttia ja lämpö 18 astetta.

        Kurja liikkeellelähtö varsinkin kun kylppäri on aina ehdottomasti kylmin paikka mutta uni on syvää ja rentouttavaa.

        Ei pysty nukkumaan niin kylmässä, olisi pakko lisätä peittoja päälle, eikä sekään olisi mukavaa. Yksi tuttuni, lähes 8-kymppinen rouvashenkilö asusteli yhden talven Fuengirolassa toisen naisen kanssa ja kertoi ettei enää mene sinne palelemaan. Yökaudet oli kaikki mahdolliset vaatteet päällä ja odotti aamusarastusta, että aurinko alkaisi lämmittämään ja voisi nukkua. Mieluummin minäkin palelen Suomessa, kun menisin tekemään sitä Aurinkorannikolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noooh. Avaa ikkuna. Mannerheimkin nukkui 15 asteen ilmanalassa. Viileässä nukuttaa kuin pientä vauvaa.

        Totta. Viileä makuuhuone on paree kuin lämmin. Mutta uni ei tule ennen kuin varpaat ovat lämpimät. - Nm. Unisukka


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihan varmaan usein onkin näin, mutta ihmisellä voi myös olla monenlaista kremppaa miksi lenkkeily ei välttämättä onnistukaan.

        Ulkona voi olla muutenkin kuin lenkkeillen ja liikkua kremppojensa rajoissa. - Nm. Useimmiten tekosyitä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ulkona voi olla muutenkin kuin lenkkeillen ja liikkua kremppojensa rajoissa. - Nm. Useimmiten tekosyitä

        Varsinkin luonnossa liikkuminen tekee hyvää ihmiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panen pykälän paremmaksi. 14 celsiusta.
        Emme pidä lämmitintä öisin päällä ja kylminä kuukausina on Espanjan asuntomme lämpötila aamuisin 14 astetta. Rantasijainnista johtuen ilma on kosteaa. Lienee hengitykselle edullista?
        Tuplahuovat pussilakanassa ja uni on yhtäjaksoista ja riivatun syvää.
        Heräämisen jälkeiseen liikkeellelähtöön on varauduttava.
        Sängyn vieressä valmiina välihousut ja villapaita. Nopea ujuttautuminen niihin, siirtyminen olohuoneeseen ja lämmitin päälle. 15 minuuttia ja lämpö 18 astetta.

        Kurja liikkeellelähtö varsinkin kun kylppäri on aina ehdottomasti kylmin paikka mutta uni on syvää ja rentouttavaa.

        Just ja jos herää kesken nukkumisen esim. johonkin häiriötekijään, niin tuntuu kuin palaisi tähän todellisuuteen tunnelin kautta, kuin hissillä ylös, jostakin alhaalta.



    • Uniapaneakin on suomalaistenkin uusi kansantauti.

    • siis uniapnea

      • On ollut paljon esillä viime aikoina ja kuulemma minäkin välillä kuorsaan ja hengitys pätkii lyhytkestoisesti. Riippuu missä asennossa olen. Käsittääkseni siihen ei kuitenkaan voi kuolla?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        On ollut paljon esillä viime aikoina ja kuulemma minäkin välillä kuorsaan ja hengitys pätkii lyhytkestoisesti. Riippuu missä asennossa olen. Käsittääkseni siihen ei kuitenkaan voi kuolla?

        No miten kävi Olli Lindholmille :)? Hänen kuolemansa jälkeen lähetteet unitutkimuksiin lisääntynyneet tosi paljon. Ei varsinaisesti heti tapa mutta rasittaa verenkiertoelimistöä öisen hapenpuutteen takia ja pitkässä juoksussa hoitamaton uniapnea lyhentää elinaikaa. Ja onhan sillä vaikutusta elämänlaatuun jos on univaikeuksia, päivällä väsyttää, yöunet on katkonaisia, pitää hypätä wc:ssä useaan kertaan yössä jne.

        Ei kai siitä haittaakaan olisi jos kysäisisi vaikka työterveyslääkäriltä et voisko päästä tutkituttamaan nukkumisensa. Meillä ainakin työterveyshuollossakin on sellainen laite jolla tutkitaan alustavasti yöuni ja jos siinä löydöstä laitetaan lähee keuhkosairauksien polille hoidon arvioon. Suppea unipolygrafia. Kaikile uniapneetikoilla ei ole kuorsausta eikä ylipainoakaan.


      • siilivain kirjoitti:

        No miten kävi Olli Lindholmille :)? Hänen kuolemansa jälkeen lähetteet unitutkimuksiin lisääntynyneet tosi paljon. Ei varsinaisesti heti tapa mutta rasittaa verenkiertoelimistöä öisen hapenpuutteen takia ja pitkässä juoksussa hoitamaton uniapnea lyhentää elinaikaa. Ja onhan sillä vaikutusta elämänlaatuun jos on univaikeuksia, päivällä väsyttää, yöunet on katkonaisia, pitää hypätä wc:ssä useaan kertaan yössä jne.

        Ei kai siitä haittaakaan olisi jos kysäisisi vaikka työterveyslääkäriltä et voisko päästä tutkituttamaan nukkumisensa. Meillä ainakin työterveyshuollossakin on sellainen laite jolla tutkitaan alustavasti yöuni ja jos siinä löydöstä laitetaan lähee keuhkosairauksien polille hoidon arvioon. Suppea unipolygrafia. Kaikile uniapneetikoilla ei ole kuorsausta eikä ylipainoakaan.

        On täällä työpaikallani miesten kesken ollut puhetta uniapneasta ja osa lähtenytkin tutkimukseen. Eräs kertoi saaneensa sellaisen maskin millainen myös Lindholmin Ollin komeron ovenkahvassa roikkui. Samalla tavalla kävi kaverilleni, ei tule vaan käytettyä laitetta, joten eipä suuremmin hyödytä.
        Käsittääkseni sydämen kammiovärinään iskelmälaulaja kuoli, siihen en osaa ottaa kantaa johtuiko uniapneasta, mutta ainakin Olli treenasi kuntonsa eteen aivan mielettömästi. Eli ei siitäkään aina ole apua.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        On täällä työpaikallani miesten kesken ollut puhetta uniapneasta ja osa lähtenytkin tutkimukseen. Eräs kertoi saaneensa sellaisen maskin millainen myös Lindholmin Ollin komeron ovenkahvassa roikkui. Samalla tavalla kävi kaverilleni, ei tule vaan käytettyä laitetta, joten eipä suuremmin hyödytä.
        Käsittääkseni sydämen kammiovärinään iskelmälaulaja kuoli, siihen en osaa ottaa kantaa johtuiko uniapneasta, mutta ainakin Olli treenasi kuntonsa eteen aivan mielettömästi. Eli ei siitäkään aina ole apua.

        Juu kammiovärinäkin on verenkiertohäiriö joka voi aiheutua hapennåuutteesta. Kukapa tietää mikä oli ollinkin tapauksessa syys ja mikä seuraus. Uniapnealaiteeseen on varmsati vaikea sopeutua. Vaatii sinniä totutella laitteeseen ja löytää sopiva maski. Mutta joilla on todella uniapnea sanovat että hoito on antanut heille niin paljon elämänlaatua etteivät antaisi laitetta enää pois. Värit ovat palanneet elöämään. :).


      • siilivain kirjoitti:

        Juu kammiovärinäkin on verenkiertohäiriö joka voi aiheutua hapennåuutteesta. Kukapa tietää mikä oli ollinkin tapauksessa syys ja mikä seuraus. Uniapnealaiteeseen on varmsati vaikea sopeutua. Vaatii sinniä totutella laitteeseen ja löytää sopiva maski. Mutta joilla on todella uniapnea sanovat että hoito on antanut heille niin paljon elämänlaatua etteivät antaisi laitetta enää pois. Värit ovat palanneet elöämään. :).

        Ihan varmasti elämänlaatu paranisi, jos saisi kuorsauksen loppumaan. Helpottaisi myös elämänkaverin elämää. Tosin me kuorsataan molemmat, tasapuolisesti.

        Olen kyllä miettinyt sitä unenlaatu asiaakin ja pohtinut voiko olla vaan seurausta liian vähästä liikunnasta, joka sitten taas johtuu nivelkivuista?

        Ei elämästä selviä hengissä!


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihan varmasti elämänlaatu paranisi, jos saisi kuorsauksen loppumaan. Helpottaisi myös elämänkaverin elämää. Tosin me kuorsataan molemmat, tasapuolisesti.

        Olen kyllä miettinyt sitä unenlaatu asiaakin ja pohtinut voiko olla vaan seurausta liian vähästä liikunnasta, joka sitten taas johtuu nivelkivuista?

        Ei elämästä selviä hengissä!

        Oletko kokeillut 'tyynyvuorta', jos ei ole säädettävää petiä?
        Tyynyjä niin, että yläkroppa on yläselästä ylöspäin kohollaan.
        Sitten kummallinen oma kokeilu. Tyyny jalkojen alla? Jostain syystä, kun on koko päivä istumista lukuunottamatta jalkojen päällä, auttaa tyyny jalkojen alla.
        Siis pitääkö molempien päiden pääpään ja jalkopään nukkua samoin.

        Beng
        Vihdoin normi 8 tunnin unet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut 'tyynyvuorta', jos ei ole säädettävää petiä?
        Tyynyjä niin, että yläkroppa on yläselästä ylöspäin kohollaan.
        Sitten kummallinen oma kokeilu. Tyyny jalkojen alla? Jostain syystä, kun on koko päivä istumista lukuunottamatta jalkojen päällä, auttaa tyyny jalkojen alla.
        Siis pitääkö molempien päiden pääpään ja jalkopään nukkua samoin.

        Beng
        Vihdoin normi 8 tunnin unet.

        Okei, mielenkiintoinen ehdotus kokeiltavaksi. Ei minulla ole kuin 2 tyynyä, joten heppo lisätä. Koko päivä on tosiaan istumista ja mielelläni illalla makaan sohvalla vaaterissa, joskus jalat jopa käsinojan päällä, tuntuu hyvältä pohkeille ja polville.

        Melkoinen tietopankki tämä kuuskymppisten keskusteluryhmä!


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        On ollut paljon esillä viime aikoina ja kuulemma minäkin välillä kuorsaan ja hengitys pätkii lyhytkestoisesti. Riippuu missä asennossa olen. Käsittääkseni siihen ei kuitenkaan voi kuolla?

        Ei varmaan voi kuolla mutta on muodikasta rynnätä lääkäriin jokaikisen vaivan kanssa kuten nyt esim kuorsaaminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan voi kuolla mutta on muodikasta rynnätä lääkäriin jokaikisen vaivan kanssa kuten nyt esim kuorsaaminen.

        Kuorsaaminen on oire, pahempi on unenaikaiset hengityskatkoksen jonka aikana hapetuksesi laskee jopa 80 kun normaaliarvo on yli 95. Ongelma uniapneassa ei ole pelkästään kuorsaaminen vaan päiväväsymys joka voi olla kovinkin invalidisoiva ja elämä laatua laskeva. Kannattaa googlettaa ettei tarvitse antaa kommentteja luulojen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan voi kuolla mutta on muodikasta rynnätä lääkäriin jokaikisen vaivan kanssa kuten nyt esim kuorsaaminen.

        Kyllä voi tutkituttaa unihäiriöt lääkärissä.
        Uniapnean mahdollisuus aina olemassa.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kuorsaaminen on oire, pahempi on unenaikaiset hengityskatkoksen jonka aikana hapetuksesi laskee jopa 80 kun normaaliarvo on yli 95. Ongelma uniapneassa ei ole pelkästään kuorsaaminen vaan päiväväsymys joka voi olla kovinkin invalidisoiva ja elämä laatua laskeva. Kannattaa googlettaa ettei tarvitse antaa kommentteja luulojen perusteella.

        googletin ja siellä puhuttiin veren happipitoisuudesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi tutkituttaa unihäiriöt lääkärissä.
        Uniapnean mahdollisuus aina olemassa.

        Eikö ole uniklinikoitakin?
        Työterveyslääkäriltä tms. lähete, jos unihäiriöt riivaavat. Ei tosiaan ole leikinasia.
        Tötteröisenä jos ajaa autoa, vastannee promillen humalaa.
        Varsinkin, kun on ne muut ihmisetkin, ei vain itseään ajatellen.

        Beng


    • Anonyymi

      Ota kuuma kylpy tai kuuma suihku jos ei ole ammetta ja juo sen jälkeen 3-5 dl maitoa ja mene rentona nukkumaan.

      Pidä huoli ettei mielessäsi ole mitään tärkeää mitä pitäisi muistaa, kirjoita kaikki kalenteriin tai muuten vaan paperille että voit unen tullessa antaa mennä vaan.

      Ihan normaalia työstressiä se varmaan vaan on ja menee ajan kanssa pois.

      • Ei pitäisi olla työstressiä, niin ei pitäisi! Liukuva työaika, joten ei ole niin tärkeätä milloin töihin tuleen, voi myös tehdä etänä, jos haluaa.

        Eilen illalla kävin kuumassa suihkussa ja kieltämättä uni tuli paremmin ja olen nyt suht'koht virkeänä.


    • Satunnaisista nukahtamisvaikeuksista sen verran kokemusta, että ei käy kateeksi univaikeuksista kärsiviä. Pääsääntöisesti nukun hyvin ja unen tuloa ei kauaa tarvitse odotella. No, hyvin ja hyvin. Vaimo kyllä valittaa, että metelöin örisemällä, kuorsaamalla, huutamalla ja hampaita narskuttelemalla. En kyllä itse ole huomannut, kun kerran olen unessa.

      Viileässä on parempi nukkua, makuuhuoneessa ei ole lainkaan lämmitystä ja kylmään vuodenaikaan lämpötila on siinä 17-18 astetta. Joskus kun tullut lämmitettyä olohuoneen uunia vähän liikaa ja lämpö noussut makuuhuoneessakin pariin kymppiin tai ylikin, eikä silloin nukahtaminenkaan välttämättä heti onnistu.

      Omalla kohdalla oikeastaan päinvastoin mennyt. Nuorempana useinkin kärsin nukahtamisvaikeuksista. Nyt vanhempana uni tulee hyvin ja sitä riittää tarpeeksi.

      • Itsellä varmaan vuorotyö tavallaan auttoi univaikeuksiin, kun pitkän työrupeaman jälkeen oli niin "kuolemanväsynyt", että takuuvarmasti nukahti ja nukkui patologista väsymystä pois. Vapaapäivinä tuli valvottua myöhään ja mentyä nukkumaan milloin sattui.

        Nyt yritän totutella ihan normaaliin ihmisen rytmiin. Illalla nukkumaan ja herätään aamulla. Yllättävän vaikeata.


    • Anonyymi

      Uniklinikoihin ei pääse käytännössä oikein millään kunnallisesti.
      Työikäiset voinevat päästä, jos on vakava tapaus,
      mutta esim uniapneaa voidaan tutkia sairaaloissakin kuten tiedämme.

      Yksityisesti tutkimukset ja "hoito", jonka vaikuttavuudesta ei ole taetta,
      maksaa noin 4000-5000 euroa.

      Siitä koko hommasta on eräs fiksu nainen kirjoittanut kirjan
      kolmisen vuotta sitten. Valitettavasti en muista sen paremmin kirjoittajan kuin kirjankaan nimeä nyt, kun unettomuus on kai vienyt muistini :))

      Ne "aivo & uni tutkimukset" on ehkä uniklinikan paras anti,
      että voidaan todeta, kuinka paljon ihminen oikeasti nukkuu ja minkälaista unta
      ja onko joku mahdollisesti neurologinen häiriö aivoissa tms.
      Nukutaan siis uniklinikalla yö "piuhat päässä", laite tekee käyrää unestasi.

      Muuten "hoito" on sitä samaa ohjetta, mistä saa lukea yleensäkin.
      Tuuleta makuuhuone, rentouta itsesi blaa blaa blaa.
      Itsensäpsyykkaamista pääasiassa.

      • Nimenomaan itsensä psyykkaamisesta on pitkälti kyse, joskus nukahdan uudelleen, kun en mieti mitään, en nouse ylös sängystä, vaan jään lepäilemään rauhallisesti ja huomaan herääväni herätyskelloon.

        Itseäni mietityttää noissa unitutkimuksissa eniten se, että jos en saa nukuttua lainkaan vieraassa paikassa, siis siellä uniklinikalla. Eipä silloin myöskään siitä ole mitään hyötyä. Toki, olisi varmaan hyvä kokeilla.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Nimenomaan itsensä psyykkaamisesta on pitkälti kyse, joskus nukahdan uudelleen, kun en mieti mitään, en nouse ylös sängystä, vaan jään lepäilemään rauhallisesti ja huomaan herääväni herätyskelloon.

        Itseäni mietityttää noissa unitutkimuksissa eniten se, että jos en saa nukuttua lainkaan vieraassa paikassa, siis siellä uniklinikalla. Eipä silloin myöskään siitä ole mitään hyötyä. Toki, olisi varmaan hyvä kokeilla.

        Näin kerran telkkarissa sitä uniklinikka meininkiä ja ajattelin ihan samaa:
        Miten sitä pää täynnä piuhoja nukkuisi sitäkään mitä kotona, että saako siinä mitään todellista kuvaa niihin aivo- ja unikäyriin.
        Liian epävarma kokeilu hintaansa nähden.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Nimenomaan itsensä psyykkaamisesta on pitkälti kyse, joskus nukahdan uudelleen, kun en mieti mitään, en nouse ylös sängystä, vaan jään lepäilemään rauhallisesti ja huomaan herääväni herätyskelloon.

        Itseäni mietityttää noissa unitutkimuksissa eniten se, että jos en saa nukuttua lainkaan vieraassa paikassa, siis siellä uniklinikalla. Eipä silloin myöskään siitä ole mitään hyötyä. Toki, olisi varmaan hyvä kokeilla.

        Nykyisin monessak7n paikassa haetaan se unipolygeafialaite kotiin. Käyt Polilla ohjauksessa, saat laitteen kotiin ja kulut kotona omassa sängyssäsi sen kanssa yön. Seuraavana päivänä palautat. Muistikorttiin tallentuneet tapahtumat puretaan sieltä tietokoneelle ja tiedoston tulkitsee joku erikoislääkäri.


      • siilivain kirjoitti:

        Nykyisin monessak7n paikassa haetaan se unipolygeafialaite kotiin. Käyt Polilla ohjauksessa, saat laitteen kotiin ja kulut kotona omassa sängyssäsi sen kanssa yön. Seuraavana päivänä palautat. Muistikorttiin tallentuneet tapahtumat puretaan sieltä tietokoneelle ja tiedoston tulkitsee joku erikoislääkäri.

        Siis nukut


      • siilivain kirjoitti:

        Nykyisin monessak7n paikassa haetaan se unipolygeafialaite kotiin. Käyt Polilla ohjauksessa, saat laitteen kotiin ja kulut kotona omassa sängyssäsi sen kanssa yön. Seuraavana päivänä palautat. Muistikorttiin tallentuneet tapahtumat puretaan sieltä tietokoneelle ja tiedoston tulkitsee joku erikoislääkäri.

        Nykyisin?
        Yli kaksikymmentä vuotta sitten minulla ensimmäisen kerran.


      • siilivain kirjoitti:

        Nykyisin monessak7n paikassa haetaan se unipolygeafialaite kotiin. Käyt Polilla ohjauksessa, saat laitteen kotiin ja kulut kotona omassa sängyssäsi sen kanssa yön. Seuraavana päivänä palautat. Muistikorttiin tallentuneet tapahtumat puretaan sieltä tietokoneelle ja tiedoston tulkitsee joku erikoislääkäri.

        Okei, en tosiaankaan tiennyt, että se on mahdollista saada kotiin. Työpaikallani eräs kaveri puhui siitä, kun oli käynyt siellä uniklinikalla nukkumassa ja oli niin kuoleman väsynyt seuraavan työpäivänä, joten tein siitä erittäin negatiivisen johtopäätöksen kyseistä toimintaa kohtaan.

        Minä lupaan harkita tätä asiaa tarkoin!


      • Tellukka kirjoitti:

        Nykyisin?
        Yli kaksikymmentä vuotta sitten minulla ensimmäisen kerran.

        Niin. Minulla ei ole tietoa kuin nkyisyydestä :). Tiedän myös ajan jolloin uniaitteessa käytiin nukkumassa yö tutkimuslaitteessa osastolla ja siitä ei ole kajhtakymmentä vuotta. Lisäksi josain uniklinikassa josa tutkimus on tarkempi ja laajempi nukutaan edelleen yö tutkimushuoneessa vielä tiuhemmassa piuhaviidakossa.

        Eli Telle jos ei sinulle ole tullut vastaan monelle muulle on.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Okei, en tosiaankaan tiennyt, että se on mahdollista saada kotiin. Työpaikallani eräs kaveri puhui siitä, kun oli käynyt siellä uniklinikalla nukkumassa ja oli niin kuoleman väsynyt seuraavan työpäivänä, joten tein siitä erittäin negatiivisen johtopäätöksen kyseistä toimintaa kohtaan.

        Minä lupaan harkita tätä asiaa tarkoin!

        Totta. Joissain paikoissa nukutaan yö uniklinikassa, joissain laite saaaan kotiin. Tutavani sai suppean unipolygrafialaitteen kotiin työterveyhuollosta. Ja kun löydöstä oli, sai lähetteen yliopistosairaalan keuhkopolille hoidonarvioon. Lähetteitä on nykyisin niin paljon että kaikkia ei ole mahdollista ainakaan heti alkuun nukuttaa laisoksessa.

        Mutta tsemppiä sulle. Toivottavasti unesi paranee, tavalla tai toisella.


    • Anonyymi

      Oma ongelmani alkoi 5 vuotta sitten, en vain saanut nukahdetuksi. Aloitettiin 7,5mg Imovani puolikkaalla tabletilla. Aluksi auttoi. Nukahdin ja nukuin koko yön.
      Toleranssi kasvoi, nostettiin annos 1:een tbltiin. Ajan myötä toleranssi kasvoi jälleen. Sitten mentiin jo 3 tbl illalla ja kylkeen määrättiin ketipinoria 4 tbl. Sitten tuli sivuvaikutuksena kuvioihin levottomat jalat, tarkoituksena oli siis nukahtaa ennen kuin levottomat jalat kerkeisivät tulla.
      Päälle laitettin Tenox ja lopuksi vielä rivatril. Hetken oli ok, kauhea kasa tosin lääkkeitä..

      Lopulta en enää nukkunut juuri mitään. Kävin TAYS:ssa unitutkimuksessa. Todettiin että tuo lääkekasa häiritsi untani. Itse en ollut hoksannut lääkäreille ehdottaa, että mitäpä jos otettaisiin yksi lääke pois ennenkuin aloitetaan uusi.

      Näin alettiin purkamaan unilääkekasaa. Uni meni kauheaksi. Vain pari tuntia yössä, välillä se putkeen, välillä pätkissä. Mukaan tuli alavireisyys ja muistiongelmat. Sain oheen DG:n keskivaikea masennus. Tällä hetkellä olen purkanut lääkkeet puoleen jo (6kk:ssa) ja vierellä on helpottamassa (olevinaan) melatoniini 6mg ja pitkävaikutteinen melatoniini 2mg. Näistä tosin ei ole apua.

      Olen ollut töistä s.lomalla kohta 2 kuukautta. Työni vaatii erittäin tarkkaa keskittymistä, ei parane tehdä virheitä ja unohdella asioita. Työterveyden kautta pääsin siis lääkepurun aloituksen jälkeen psy.polille, Käyn säännöllisesti psyk.erikoislääkärillä ja muutaman kerran kkdessa mthoitajalla. Mielialalääkkeitä on määrätty, uniongelmat pahenivat enkä nukkunut ollenkaan, makasin vain zombiena. Lääke vaihdettiin. Mieleen ne eivät ole auttaneet.

      Alan olla epätoivoinen tämän unen kanssa. Olen tolkuttoman väsynyt, puhe takkuilee, en muista tapahtuiko jokin asia tänään, eilen vai toissapäivänä, saatan kertoa tai kysyä saman asian kolme kertaa päivässä, koska en muista joko kysyneeni tai saaneeni vastausta.

      Peitän tämän kaiken huumorilla ja toisten edessä skarppaaminen vie todella voimia. Usein kysytään nukunko päiväunia, no nukkuisin jos saisin unta. Nukkuisin illasta aamuun jos vain pystyisin... Yöllä itkeskelen, kun muu perhe nukkuu. Toivon teidän muiden kokemuksia, oletteko päässeet kroonisesta unettomuudesta täydellisiin yöuniin?

      Mitä unihygieniaan ja kaikkiin muihin lampaiden laskemisiin tulee; uskokaa, kaikki on kokeiltu. Lääkärit eivät pysty enää auttamaan...

      • Anonyymi

        Jos ei noilla lääkemäärillä uni katoa, niin ei sitten millään (kokemukseni).

        Kannattaa alkaa miettimään lääkkeetöntä vaihtoehtoa, joka voi olla sekä helppo tai hyvin vaikea tie. Toisille auttaa kerrasta poikki systeemi, mutta tuskin on mahdollista noin suurten lääkemäärien jälkeen.

        Suosittelen, vaikka en tiedä auttaako, lukemaan pari kirjaa; Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä" ja Pihl-Aronen; "Unen taidot".
        Ei noidenkaan mukaiset ratkaisut helppoja ole, mutta tuskin on olemassa helppoa ratkaisua. Yksi vaihtoehto on jatkaa noiden "unilääkkeiden", mutta se on jokaisen oma asia.

        Perusteena mielipiteisiini on se että olen itse päässyt tuhoavista "unilääkkeistä" pois luontaistuotteiden avulla, enkä ole enää millään tavalla riippuvainen noista "aineista".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei noilla lääkemäärillä uni katoa, niin ei sitten millään (kokemukseni).

        Kannattaa alkaa miettimään lääkkeetöntä vaihtoehtoa, joka voi olla sekä helppo tai hyvin vaikea tie. Toisille auttaa kerrasta poikki systeemi, mutta tuskin on mahdollista noin suurten lääkemäärien jälkeen.

        Suosittelen, vaikka en tiedä auttaako, lukemaan pari kirjaa; Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä" ja Pihl-Aronen; "Unen taidot".
        Ei noidenkaan mukaiset ratkaisut helppoja ole, mutta tuskin on olemassa helppoa ratkaisua. Yksi vaihtoehto on jatkaa noiden "unilääkkeiden", mutta se on jokaisen oma asia.

        Perusteena mielipiteisiini on se että olen itse päässyt tuhoavista "unilääkkeistä" pois luontaistuotteiden avulla, enkä ole enää millään tavalla riippuvainen noista "aineista".

        Ei vuosien käytön jälkeen noin vain pääse irti unilääkkeestä,
        eihän muuten ongelmaa olisi niin monella. Kymmenet tuhannet varmaan syövät niitä.
        Helpommin sanottu kuin tehty.


      • Huomasin itsekin tuon tarkkaavaisuuden katoamisen, sekä vielä sellaisen ylimääräisen höpöttämisen, jota minulla ei ollut koskaan aikaisemmin ollut. Suomalainen on ensimmäiseksi huolissaan siitä miten pärjää työssään, se on juurrutettu syvään meidän sisimpäämme.

        Kyllä minulla on suunta parempaan, nukun nykyään joka toinen yö melko hyvin ja elättelen edelleen toiveita sen oikean unirytmin tavoittamisesta.


    • Anonyymi

      Unilääke pitkään käytettynä tappaa ihmisen luonollisen uni-valverytmin.
      Aivot ei tiedä milloin pitäisi nukkua ts. ei nukuta juuri milloinkaan enää.
      Väsyttää kyllä, mutta ei nukuta.

      Pitkällä lomalla voisi yrittää vierottaa itsensä unilääkkeestä.
      Se on vaikeaa. Olin syönyt unilääkettä kymmenisen vuotta.
      Jäin puolen vuoden vuorotteluvapaalle. Yritin kaksi kuukautta päästä irti Zopinoxista (sama kuin Imovane) annosta pienentämällä. Ei onnistunut, kun en voinut jatkuvasti valvoa. Olin niin pökerryksissä että oli pakko taas ottaa puolikas Zopinox ja kaikki meni läskiksi. Kahden kuukauden päästä oli ihan yhtä vaikeaa kuin aloittaessani. Vuorotteluvapaani alkoi tuhraantua sekaviin ja väsyneisiin päiviin
      unilääkevierotuksessa. En jaksanut enää sitä. Se valvominen söi hermojani ja kuntoani.
      Edelleen olen koukussa, otan kokonaisen ja valvon lähes koko yön.
      Päivällä en saa koskaan unta vaikka olisin kuin poikki.
      Nyt olen onneksi eläkkeellä, mutta eipä paljon lohduta, ei pystyt nauttimaan vapaastakaan "kuuppa himmeennä" päivisin.

      • Lääkäriin mennessä olin ehdoton, että en halua missään tapauksessa unilääkkeitä, koska olin lukenut niin paljon niiden aiheuttamasta riippuvuudesta. Lääkäri kertoi nukahtamislääkkeen olevan testattu, että se nimenomaan ei aiheuta samanlaista riippuvuuttaa, vaan käytön lopettaminen olisi helpompaa. Kuten myös olikin, ei minulle tullut ongelmia parin kuukauden käytön jäljiltä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Lääkäriin mennessä olin ehdoton, että en halua missään tapauksessa unilääkkeitä, koska olin lukenut niin paljon niiden aiheuttamasta riippuvuudesta. Lääkäri kertoi nukahtamislääkkeen olevan testattu, että se nimenomaan ei aiheuta samanlaista riippuvuuttaa, vaan käytön lopettaminen olisi helpompaa. Kuten myös olikin, ei minulle tullut ongelmia parin kuukauden käytön jäljiltä.

        Nukahtamislääkkeisii kun voi tulla psyykkinen riippuvuus.


    • Anonyymi

      Poikkeavia tilanteita. Aktiivi-iässä ollessamme lennot olivat kalliita joten kävimme Espanjassa 15 kertaa omalla autolla. Alkuun olivat lapsemme mukana.
      Koska aikaa oli rajallisesti niin ajoin sinne päin Tukholmasta yhtäjaksoisesti pysähtyen vain tankkaamaan jolloin pesue hoiti omat tarpeensa.
      Aikaa meni 32h > 36h. Perillä elimistö puöri ylikierroksilla joten valvominen iltaan saakka ei tuottanut vaikeuksia vaikka ukko olikin turta.
      Nopeasti nautittu puoli pulloa brandyä oli rentouttava ja tehokas unilääke.

      Vanhetessa on vähäisempikin kuormitus riittänyt. Viimeeksi lähdimme klo 02.30 ja olimme kotona klo 15.00. Taksi, lento, auto.
      Tiesin kokemuksesta, ettei uni tule helposti joten otin klo 22:n tietämissä vaimon nukahtamistabletin.

      Normaalisti henkäisen vuoteessa selälläni muutaman kerran. Käännyn vasemmalle kyljelleni ja maailman murheet katoavat. Viime yönä varttia vaille 9h.

      • Olen lentänyt muutamia kertoja amerikkoihin ja niiden aikana joutuu valvomaan oikein kunnolla, helposti yli 30 tuntia. Itse valvominen ei tuota ongelmaa, vaan juuri kuten mainitsit sen jälkeinen nukkuminen ja etenkin paluu normaalirytmiin.

        Olen joskus miettinyt, että olen vaihtanut tuota rytmiä elämäni aikana niin paljon, että onko vaan tosiasia, että minulla on vaan niin epäsäännöllinen rytmi, joka aiheuttaa ongelmia kun sitä yrittää sovittaa normaali päiväihmisten rytmiin.


    • Anonyymi

      Oletko seurannut kuunkiertoa? Itse alku kuun aikana ,valvon klo 3 :n ,kun taas kuutamon lopussa ,klo 3-aamuun.Jokin sähköinenvoima pitää hereillä,jaloissa ja kehossa on kuin sähkösykäyksiä,,,on lähdettävä liikkeelle,en käytä lääkkeitä##

      • Anonyymi

        Jos asiaan sekottaa vielä humpuukiakin ei varmana nuku.
        Itse olen huomannut että nukun miten nukun, joskus paremmin kun on täysikuu.
        Joskus kun olen nukkunut paremmin,
        aamulla olen voinut todeta että kas on ollut täysikuu.
        Ei pidä paikkansa että se unet vie - ainakaan minulta.
        Ei vaikuta mihinkään, ellei ala uskoa, että vaikuttaa.


      • Meikäläiseen ei kuunkierto vaikuta millään tavoin, mutta elämänkumppani valvoo aina täydenkuun aikana. Hyvä todiste ihmisten erilaisuudesta.


    • Anonyymi

      Ehkä minulla "yökyöpelillä " ei joidenkin mielestä ole oikeutta osallistua keskusteluun ollenkaan.
      Osallistun kuitenkin ja kerron mielipiteitäni siitä, mitkä syyt saattavat johtaa unettomuuteen.

      Aloittaja kertoo jäävänsä piakkoin eläkkeelle ja mikäli oikein ymmärsin, hän on lopettanut vuorotyön ja työnkuvakin on muuttunut loppumetreillä.
      Hänellä on siis ollut kaksi suurta muutosta työelämässä ja ehkäpä suurin ja tuntematon elämänmuutos edessään.

      Muutokset synnyttävät stressitilan, vaikkei sitä itse havaitsisikaan. Sen seuraukset ovat moninaisia ja yksilöllisiä.
      Ihmisen mieli on monimutkainen systeemi ja jokainen meistä reagoi muutoksiin omalla tavallaan.

      On kuitenkin syytä ymmärtää , että kukaan meistä ei ole korvaamaton työelämässä ja murehtiminen huomisesta on turhaa. Huominen tuo murheet ja ilot tullessaan, joihin harvoin voimme itse mitenkään vaikuttaa.

      Kun vielä itse olin oravanpyörässä mukana, niin rentoutusharjoitukset toimivat hyvin. Ei se hetkessä tapahtunut mutta harjoitukset tekivät "mestarin". Opin tyhjentämään pääni esim. työasioista.
      Ei olisi tullut mieleenikään turvautua lääkkeisiin.

      Tietysti, jos unettomuus jatkuu pitkään, niin tilapäiseen lääkitykseen on syytä.

      Kauhulla luin kommentteja, joissa unettomuutta hoidetaan massiivisella lääkityksellä.

      Nyt vuorokausirytmini on, mikä on.
      Se sopii minulle, enkä kysy siihen lupaa keneltäkään.

      kylmätotuus

      • Ei sinun unirytmiisi pitäisi olla kenelläkään mitään kommentoitavaa. Kadehtien luen illan torkkujen viestejä, tiedän sydänyön tunneissa olevan tunnelmaa ja mukava nukkua sitten vähän pidempään.

        Itse olen taistellut viimeisen reilut puoli vuotta, että saisin nukuttua herätyskellon soittoon saakka. Siitäkin voi saada ylimääräistä riesaa, parasta olisi kuitenkin herätä omaan tahtiin hyvin levänneenä.

        Hyvin olet ymmärtänyt keskustelun aloittajan murheet, työajan muutos ei tullut omasta tahdostani, mutta yritän sopeutua siihen niin hyvin kuin mahdollista. Varmasti niitä eläkepäiviä ajatellen muutos on kuitenkin parempaan suntaan, toisaalta tämänikäinen on juurtunut tapoihinsa, että pelkkä muutos saattaa aiheuttaa ylimääräistä stressiä.


    • Anonyymi

      1eero
      En ota tressiä nukkumisestani, ihmiset on erillaisia sen suhteen.
      Itse nukun 5-6 tuntia, nukkusin mielellään vähän enemmän mut kun ei onnistu.
      Tunsin erään ihmisen joka kävi lääkärissä valittamassa kun nukkui vain 2-3 tuntia yössä, lääkäri ei voinut auttaa, totesi vain jos pystyt toimimaan noin vähällä unella niin ei siinä mitään. Kyllä lääkkeillä saadaan nukkumaan mut ei ole normaalia.

      • Itseäni huolestutti eniten se, että miksi unenmäärä yht'äkkiä vähenee noinkin radikaalisti. Aikaisemmin nukuin 8...10 tuntia yössä ja päivätöihin siirtymisen jälkeen se tipahti 4...6 tuntiin. Ehkä tosiaan ei kannata liikaa miettiä ja murehtia. Hiukan enemmän kaipaisin potkua elämään, kun nyt ei enää jaksa tehdä yhtä paljon kuin aikaisemmin. Ei oikein hyödytä mitään pitkä valveilla oloaika, jos ei saa muuta aikaiseksi kuin raahautua työpaikalle.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Itseäni huolestutti eniten se, että miksi unenmäärä yht'äkkiä vähenee noinkin radikaalisti. Aikaisemmin nukuin 8...10 tuntia yössä ja päivätöihin siirtymisen jälkeen se tipahti 4...6 tuntiin. Ehkä tosiaan ei kannata liikaa miettiä ja murehtia. Hiukan enemmän kaipaisin potkua elämään, kun nyt ei enää jaksa tehdä yhtä paljon kuin aikaisemmin. Ei oikein hyödytä mitään pitkä valveilla oloaika, jos ei saa muuta aikaiseksi kuin raahautua työpaikalle.

        Vaikka ei nyt niin senioreita ollakkaan vielä tästä Sirkka_liisa Kivelan tekstistä voi saada vinkkejä omaan unettomuuteensa.

        https://www.senioriliike.fi/@Bin/232623/2009-04-12-kivela-iakkaiden-uni-ja-unettomuus.pdf


      • Vuorotyöläisten uni jää usein tuon mittaiseksi ihan sen takia että iltavuoro loppuu puoli kymmenen ja aamuvuoroon pitää mennä jo seittemäksi jos on niin suunniteltu.Ennen kuin olet töistä kotona ja ehtinyt siinä iltahommat pyöräyttää ja pääset hektisen illan jälkeen uneen ja aamulla soi kello 5:15 niin siinä on hyvin organisoitu lyhyet yöunet. Sitten kun saisi nukkua pidempään ei enää osakkaan. Olenkin pyrkinyt pitämään päivärytmin suunnilleen samanlaisena oli vapaa tai työpäivä. Tosin silloin vapailla ei ole kello herättämässä. Sisäinen kello herättää viimeistään puoli kahdeksan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe