Virtapuskuri cpap-laitteelle?

Anonyymi

Matkustin yöjunalla Lappiin. Minulla on uniapnean hoiton tarkoitettu cpap-laite, jonka avulla yritin nukkua yöjunassa. Ongelma oli vain siinä, että junan sähkötöpseliin tuli sähkökatkos 5-10 minuutin välein. En siis juurikaan nukkunut, koska vaikka sähkökatkos oli vain muutaman sekunnin luokkaa, cpap-laite sammui ja käynistyi uudelleen, mihin tietysti aina heräsin.

Meillä kotona sähkökatkokset ovat harvinaisempia, mutta niitä ajoitain esiintyy, ne kestävät yleensä muutaman minuutin.

Olisiko olemassa jotain sopivaa puskuria, joka syöttää virtaa katkeamatta cpap-laitteelleni myös sähkäkatkoksen aikana? Se ei saisi piipata yhtään katkoksen alkaessa eikä merkkivalot saisi alkaa vilkumaan, vaan sen pitäisi olla täysin huomaamaton, jotta yöuni ei keskeydy.

En tarvitse koko yön kestävää kömpelöä ja suurikokoista akkua, vaan helposti mukana kannettavan virtapuskurin, joka ottaa verkkovirtaa ja tarvittaessa katkoksen aikana antaa virtaa muutamaksi minuutiksi. Ilman että mikään alkaa piippaamaan tai vilkkumaan, ilman häiritsevää tuulettimen huminaa. Siis täysin hiljainen ja välkkymätön laite, jota ei tarvitse koskaan kiinnittää mihinkään tietokoneisiin eikä ohjelmoida mitenkään.

Cpap-laite on Resmed autoset 10 ja tehovaatimukset: 100-240V. 50-60Hz. 1,0-1,5A.

65

137

Vastaukset

  • Saahan sitä haluta, mutta muutamia minuutteja 230V/1,5A antava laite on pakostakin iso ja kömpelö.

    • Kiitos ystävällisestä vastauksesta. Tehon tarve on 53 wattia, mutta jopa 103 watin virtapiikkejä voi esiintyä. En pidä tehon tarvetta kovinkaan kovana.

      Tuossa virtalähde: https://www.directhomemedical.com/resmed-airsense-10-cpap-ac-power-cord.html

      Lyhytkin puskuri auttaisi unta turvaamaan. Laitteen olisi hyvä olla äänetön, huminaton ja valitin, siis huomaamaton. Saattaa kyllä olla ettei nykytekniikka ole vielä niin pitkällä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiitos ystävällisestä vastauksesta. Tehon tarve on 53 wattia, mutta jopa 103 watin virtapiikkejä voi esiintyä. En pidä tehon tarvetta kovinkaan kovana.

      Tuossa virtalähde: https://www.directhomemedical.com/resmed-airsense-10-cpap-ac-power-cord.html

      Lyhytkin puskuri auttaisi unta turvaamaan. Laitteen olisi hyvä olla äänetön, huminaton ja valitin, siis huomaamaton. Saattaa kyllä olla ettei nykytekniikka ole vielä niin pitkällä.

      Mikä lie sitten oikea tehovaatimus, aloituksessa haarukka oli 230 - 345 W.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mikä lie sitten oikea tehovaatimus, aloituksessa haarukka oli 230 - 345 W.

      Itsekin mietin samaa aloitusta tehdessäni. Mutta kuten linkistä näkyy, niin virta on todellakin tuo 1-1,5 ampeeria, mutta teho kuitenkin korkeintaan 104 wattia. Tuossa aiemmin linkkaamassani virtalähteen esittelyssä ilmoitetaan sama asia. Olisikohan kuitenkin niin, että virtalähteen virran kesto on 1- 1,5 ampeeria?

      Kysyn itseäni viisaammilta kun en itse ymmärrä miksi tuo ilmoitettu teho on pienempi. Ja oleellista olisi tietenkin saada tietoa sopivasta back up - laitteesta kuten aloituksessa jo totesin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Itsekin mietin samaa aloitusta tehdessäni. Mutta kuten linkistä näkyy, niin virta on todellakin tuo 1-1,5 ampeeria, mutta teho kuitenkin korkeintaan 104 wattia. Tuossa aiemmin linkkaamassani virtalähteen esittelyssä ilmoitetaan sama asia. Olisikohan kuitenkin niin, että virtalähteen virran kesto on 1- 1,5 ampeeria?

      Kysyn itseäni viisaammilta kun en itse ymmärrä miksi tuo ilmoitettu teho on pienempi. Ja oleellista olisi tietenkin saada tietoa sopivasta back up - laitteesta kuten aloituksessa jo totesin.

      Tuossa siis vielä se virrankulutus ja teho.

      https://www.directhomemedical.com/resmed-airsense-10-cpap-ac-power-cord.html


  • Hakusanaksi ehkäpä portable ups.

    • Tuollaista vähän katselin.

      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4589/dbsgk/Eaton-3S-DIN-550-VA-UPS-ylijannitesuoja

      Mutta pidän melko turhana, että pitäisi alkaa USB-liitännän kautta ohjelmoida tietokoneen kautta. Minulle riittäisi ihan vaan varavirtalähde ilman mitään ohjelmointeja, hiukan jännittää etten osaa ohjelmoida tuota(kaan) oikein. Ja jos hälytysäänet voisi kytkeä napista päälle ja pois päältä, eikä laite pidä hurinaa aktivoituessaan, niin se olisi loistava laite minun tarkoituksiini. (Kirkkaat merkkivalot voi teipata piiloon mustalla sähköteipillä).

      Luulisi että noista laitteista voi katkaista kaiuttimen johdon, jos ei muuten saa ääniä hiljaiseksi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuollaista vähän katselin.

      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4589/dbsgk/Eaton-3S-DIN-550-VA-UPS-ylijannitesuoja

      Mutta pidän melko turhana, että pitäisi alkaa USB-liitännän kautta ohjelmoida tietokoneen kautta. Minulle riittäisi ihan vaan varavirtalähde ilman mitään ohjelmointeja, hiukan jännittää etten osaa ohjelmoida tuota(kaan) oikein. Ja jos hälytysäänet voisi kytkeä napista päälle ja pois päältä, eikä laite pidä hurinaa aktivoituessaan, niin se olisi loistava laite minun tarkoituksiini. (Kirkkaat merkkivalot voi teipata piiloon mustalla sähköteipillä).

      Luulisi että noista laitteista voi katkaista kaiuttimen johdon, jos ei muuten saa ääniä hiljaiseksi.

      Luulisihan siihen olevan valmistajallakin joku varakäynti-akkupaketti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuollaista vähän katselin.

      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4589/dbsgk/Eaton-3S-DIN-550-VA-UPS-ylijannitesuoja

      Mutta pidän melko turhana, että pitäisi alkaa USB-liitännän kautta ohjelmoida tietokoneen kautta. Minulle riittäisi ihan vaan varavirtalähde ilman mitään ohjelmointeja, hiukan jännittää etten osaa ohjelmoida tuota(kaan) oikein. Ja jos hälytysäänet voisi kytkeä napista päälle ja pois päältä, eikä laite pidä hurinaa aktivoituessaan, niin se olisi loistava laite minun tarkoituksiini. (Kirkkaat merkkivalot voi teipata piiloon mustalla sähköteipillä).

      Luulisi että noista laitteista voi katkaista kaiuttimen johdon, jos ei muuten saa ääniä hiljaiseksi.

      ei tuota ohjelmoida mitenkään usbin kautta. usbin kauta saa vaan tietokoneella tiedon sähkökatkosta, jos haluaa antaa poweroff-konennon tietokoneelle hallitusti.
      ei mullakaan tossa mitään usbia ole.
      muta toi malli alkaa piippaamaan kun sähköt katkeaa, joten joutuisit avaamaan ja piezon poistamaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Luulisihan siihen olevan valmistajallakin joku varakäynti-akkupaketti.

      Niinhän siihen onkin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Luulisihan siihen olevan valmistajallakin joku varakäynti-akkupaketti.

      En ole ainakaan löytänyt heidän kotisivuiltaan:

      https://www.resmed.com/fi-fi/consumer/products.html

      Toki ensimmäisenä tarkistin Resmedin sivut ja ilman muuta ostaisin suoraan valmistajalta jos sellainen olisi myytävänä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Luulisihan siihen olevan valmistajallakin joku varakäynti-akkupaketti.

      En ole ainakaan löytänyt heidän kotisivuiltaan:

      https://www.resmed.com/fi-fi/consumer/products.html

      Toki ensimmäisenä tarkistin Resmedin sivut ja ilman muuta ostaisin suoraan valmistajalta jos sellainen olisi myytävänä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      En ole ainakaan löytänyt heidän kotisivuiltaan:

      https://www.resmed.com/fi-fi/consumer/products.html

      Toki ensimmäisenä tarkistin Resmedin sivut ja ilman muuta ostaisin suoraan valmistajalta jos sellainen olisi myytävänä.

      Sitten jää vaihtoedoksi hankkia pieni UPS-laite lyhyiden virtakatkojen varalta. Siitä vaan pitää teipata piipperi umpeen ettei se häiritse.



    • Juu, itsekin katselin tuota, mutta näytti niin Mac Gyver - hommilta että ajattelin että paras jättää asia ammattilaisille kuin alkaa itse väsäämään mitään akkuhässäköistä.

      Resmed voisi tienatakin sillä, että kehittäisi oman vastaavan systeemin eikä tekisi pelkästään tuollaista tee-se-itse opusta.

      Tuo akkuopas soveltuu ilmeisesti koko yön nukkumiseen, eli toimisi mökillä tai telttaillessa. Omiin tarkoituksiini riittäisi muutaman minuutin bac up -systeemi.

      Vaikka ehkä joskus tuollainen koko yön kestävä akkukin voisi tulla tarpeeseen esim telttaillessa.


  • Vaimolla on Resmedin cpap ja ollaan käytetty sitä monta viikkoa kesässä veneessä 12 V akulla ja invertterillä. Ei vie paljoakaan, kun jättää mahdollisen höyristävän vesisäiliön ja saattolämmitysletkun kotiin. Jäljelle jää vain elektroniikka ja puhallin. Tuolla ei vie kuin suuruusluokkaa 1 A 12 V, josta merkittävä osa on invertterin tyhjäkäyntivirtaa.

    Riittäisi siis pieni akku, invertteri ja laturi. Invertterin tietysti voi jättää pois, jos ostaa 12 V virtalähteen. Akku voi olla muutaman Ah:n lyijy tai lithium, jolla pärjää jo ainakin tunnin katkoksen.

    UPSiin nuo tietysti on pakattu valmiiksi, jos ei halua itse askarrella. Ei vaadi kummoista UPSia.

  • Ylipainoa? 50-70% uniapneapotilaista on ylipainoisia. Laihduta, jos on sitä ylimääräistä painoa kertynyt, niin silloin voit jättää koko pömpelin nurkkaan ja nukut sikeästi.

    • Kommenttisi perusteella 30 - 50 % uniapnea potilaista on siis normaalipainoisia tai alipainoisia. Se on sama suhde kuin keskimäärin väestössä. Olet vain katkera jostain ja haluat loukata ihmisiä.

      Esimerkiksi Olli Lindholm oli hyvässä kunnossa, mutta kärsi uniapneasta.

      Käy juttelemassa jollekin, niin pääset eroon katkeruudesta ja nukut paremmin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kommenttisi perusteella 30 - 50 % uniapnea potilaista on siis normaalipainoisia tai alipainoisia. Se on sama suhde kuin keskimäärin väestössä. Olet vain katkera jostain ja haluat loukata ihmisiä.

      Esimerkiksi Olli Lindholm oli hyvässä kunnossa, mutta kärsi uniapneasta.

      Käy juttelemassa jollekin, niin pääset eroon katkeruudesta ja nukut paremmin.

      Laihduttamaan lääkäri käski vaimoanikin, jolla on uniapnea ja painoindeksi n. 30. Lääketieteellisesti ylipainoisista 40% kärsii uniapneasta ja sairaaalloisen lihavista 77%: https://www.resmed.com/fi-fi/consumer/diagnosis-and-treatment/sleep-apnea/sleep-apnea-risks/sleep-apnoea-and-your-weight.html

      Lääketieteellisen ylipainon raja on painoindeksi 25. Olli Lindholmin painoindeksi olli nettitietojen perusteella 28 eli selvästi ylipainoisen puolella. Sairaalloisen lihavan painoindeksi on sitten jo 40. Itse olin Ollin painoindeksissä 10 vuotta sitten ja olin reilusti lihava, vaikka paljon urheilinkin ja lihaksiakin oli ihan OK. Sen jälkeen olen pyörinyt 25:n molemmin puolin.

      Koko kansasta uniapnea on sentään vain 4% miehistä ja 2% naisista: http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihairiot-ja-hoito/uniapnea/
      Ylipainoisella on siis vähintään 10-kertainen riski saada uniapnea ja laihdutus myös auttaa tutkitusti.


  • Katkeaako AC sähkö aina jakorajalla junan kulkiessa?
    Junassa ei ilmeisesti ole UPS juna, tai vaunukohtaisesti.
    Tietokoneen käyttäjät eivät huomaa katkosta, koska kannettava
    tomii välillä akulla.

  • Tein päätökseni.

    Minulla on tosiaan Resmed autoset 10 ja pidän kosteusasetusta 7/8, eli toiseksi korkeimmalla. Lämmittämätön letku vetoketjullisella letkunlämmittimellä. Näin korkea kosteusasetus syö energiaa, joten mikään pikkuakku ei sovellu käyttööni. Useimmissa oppaissa suositellaan ottamaan kostutus kokonaan pois päältä, mutta sitten nukkuminen vasta kävisikin mahdottomaksi. Kostutus pitää ehdottomasti olla tasolla 7. Hoitopaine liikkuu 12 cmH2O tienoilla.

    Koska energiankulutus on kova, eikä oikein minkäänlaista muuta ratkaisua ole tarjolla, niin päätin hankkia ihan tavallisen vapaa-ajan akun (deep cycle), jossa on vähintään 60ah kapasiteettia. Sillä nukun pelkän akun varassakin yhden yön hyvin. Ilmeisesti siihen voi kuitenkin koko yön syöttää laturilla virtaa ja mahdollisen sähkökatkoksen aikana akku toimii siihen saakka, että töpselistä tulee taas virtaa.

    Hankin myös konvertterin ja hauenleukaliittin-tupakansytyttimen naaraspää - adapterin. Hiukan kömpelö systeemi, mutta toimii varmasti ja on kapasiteetiltaan suurin mahdollinen ja halvin.



    • Vapaa-ajan akut ovat nesteakkuja, eivätkä vuotovarmoja kallistettaessa. Paremmin mukana kuljeteltavksi soveltuvat geeliakut.



    • Anonyymi kirjoitti:

      Vapaa-ajan akut ovat nesteakkuja, eivätkä vuotovarmoja kallistettaessa. Paremmin mukana kuljeteltavksi soveltuvat geeliakut.

      Eli syväpurkausgeeliakku hankintaan siis. Melko kömpelöhän se on kuljetella tuollaista 60 ampeeritunnin mötikkää, mutta kulkeehan se autonperässä ja kyllä sen junaankin kantamalla saa, sen verran on tullut salilla käytyä. Jokin kantolaukku sille pitäisi tietysti hommata. Vaellukselle sen kanssa tuskin lähtisin kuitenkaan.


  • Varmaankin riittävän suuri vaihtosähkökondensaattori verkkojohdossa estää äkilliset jännitekatkokset.

    • No just :D


    • Tai ostaa sitten Biltemasta 2500 VA G 2502 agrikaatin. Käyttöaika 6,8 tuntia 75% kuormalla. Pyörät on alla ja kätevä työntöaisa. Se papattamaan sängyn viereen ja eikun unta palloon ilman katkoksia. Voi pyytää konnaria tankkaamaan jos alkaa bensa loppumaan ja uni maittaa.


  • Tuo virta koskee 100 VAC jännitteellä. Suomessa on 230VAC joten virran voi puolitta.

  • Aloittaja voisi lopettaa muniensa hiplaamisen, loppuis se öinen puuskutuskin ja henki kulkisi normaalisti. Taidat olla vammakko?

  • No niin, nyt on akku hankittu.

    Pitkällisen pohdinnan jälkeen sain vihdoinkin valinnan tehtyä. Valintaan vaikutti akun helppohoitoisuus. Esimerkiksi ylläpitolataus ei ihan välttämättä ole tarpeen, tai ainakin harvakseltaan. Lisäksi akku sisältää paljon energiaa ja on kuitenkin kevyt. Akku on myös pitkäikäinen ja huoltovapaa.

    Akun suuri energiamäärä oli tarpeen siksi, koska useimmissa oppaissa kehoitetaan ottamaan kostutin irti virran säästämiseksi jotta pärjää 15-30 ah akulla, koska suurempi akku tulisi painamaan liikaa. Itse pidän kuitenkin kostutinta hyvin oleellisena osana cpap-hoitoa ja käytän melko korkeaa kosteusasetusta 7 (asteikolla 0-8), koska muuten suu kuivuu yön aikana ja herään karmivaan poltteeseen kurkussa ja kielessä. Siksi minun akussani pitää olla paljon sähköenergiaa.

    Käsin hakemassa Lilead S80 - akun: https://www.akkupojat.fi/tuotteet/ajoneuvo-ja-kaynnistysakut/vene-ja-vapaa-ajan-akut/litium-käynnistys--käyttöakku-s80-dual-_-637573

    12V ja 80 ah (1000Wh) riittää tarpeisiini paremmin kuin hyvin. Akku on myös melko kevyt, punnitsin kotivaa'alla painoksi 8,6 kiloa! Akku maksoi 490 euroa, mutta luulen ettei minun toista akkua tarvitse enää ostaa ainakaan 10 vuoteen.

    Akun kylkeen ostin erillisen litiumakkulaturin, jolla ei voi ladata mitään muuta kuin litiumakkuja. Tämä siksi, etten vahingossa lataa akkua väärillä asetuksilla.

    Lisäksi minulla on konvertteri, joka sopii cpap-laitteeseeni.

    Akun myynyt myyjä sanoi, että akkulaturia ei kannata pitää samaan aikaan kiinni kun akkua käyttää, koska laturi saattaa mennä sekaisin siitä. Eli yöjunan makuuhytissä olen jatkossa pelkän akun varassa, mutta pelkoa ei virran loppumisesta näin isolla akulla ole, kunhan pidän akun täynnä ja muistan ladata sen täyteen ennen junamatkaa.

    • Tuo on ilmeisesti Li-ion -akku kun on noin halpa ja kevyt? Yleensä lyijyakun korvikkeet ovat LiFePO4, joka painaa ja maksaa lähes tuplasti, mutta on kemialtaan huomattavasti turvallisempi eli sitä ei saa oikein millään räjähtämään tai palamaan räjähdysmäisesti. Vaikkapa veneisiin laitetaan aina LiFePO4 lyijyakkujen tilalle.

      Toivoa siis sopii, että akkusi on hyvin tehty todella luotettavilla suojauksilla. Tuolla energiamäärällä poltat junan tai kotisi, jos näin ei ole. Jo 10 Wh kännykkäakut ovat olleet turvallisuusriski, kun homma ei olekaan toiminut kuten piti. Tuossa siis 100-kertainen energia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuo on ilmeisesti Li-ion -akku kun on noin halpa ja kevyt? Yleensä lyijyakun korvikkeet ovat LiFePO4, joka painaa ja maksaa lähes tuplasti, mutta on kemialtaan huomattavasti turvallisempi eli sitä ei saa oikein millään räjähtämään tai palamaan räjähdysmäisesti. Vaikkapa veneisiin laitetaan aina LiFePO4 lyijyakkujen tilalle.

      Toivoa siis sopii, että akkusi on hyvin tehty todella luotettavilla suojauksilla. Tuolla energiamäärällä poltat junan tai kotisi, jos näin ei ole. Jo 10 Wh kännykkäakut ovat olleet turvallisuusriski, kun homma ei olekaan toiminut kuten piti. Tuossa siis 100-kertainen energia.

      Tottakai se on Li-ion akku, kun akkuun niin merkitty.
      Sanotaan myös olevan oikosulkusuojaus, lisäksi laturi on Li-ion akulle tehty, tuskinpa mitään turvallisuusriskiä oikein käytettynä on.
      Ainoa vaara on että akku reissussa kolhiintuu pahasti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tottakai se on Li-ion akku, kun akkuun niin merkitty.
      Sanotaan myös olevan oikosulkusuojaus, lisäksi laturi on Li-ion akulle tehty, tuskinpa mitään turvallisuusriskiä oikein käytettynä on.
      Ainoa vaara on että akku reissussa kolhiintuu pahasti.

      Niinhän on myös kännyköissä, tasapainolaudoissa jne. Silti noista on ollut ongelmia. Lyijy- ja LiFePO4-akuilla ei ole mahdollista saada ongelmia aikaan. Siksi niitä tosiaan laitetaan veneisiin ja autoihin, toisin kuin Li-ion, joka räjähtää ylilatauksesta tai ylikuumenemisesta.

      10 vuotta on pitkä aika suojauselektroniikalle.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Niinhän on myös kännyköissä, tasapainolaudoissa jne. Silti noista on ollut ongelmia. Lyijy- ja LiFePO4-akuilla ei ole mahdollista saada ongelmia aikaan. Siksi niitä tosiaan laitetaan veneisiin ja autoihin, toisin kuin Li-ion, joka räjähtää ylilatauksesta tai ylikuumenemisesta.

      10 vuotta on pitkä aika suojauselektroniikalle.

      Tässä akussa on tosiaan turvaelektroniikka mukana, enkä lataa millään muulla kuin litiumakkulaturilla, jolla ei voi mitään muita akkuja ladata. Ilmeisesti suurimmat riskit liittyvät kuitenkin juuri lataukseen.

      Ja tämä Lilead S80 on nimenomaan tarkoitettu veneeseen käynnistys- ja käyttöakuksi.

      Tuskinpa Akkupojat mitään sekundaa myyvät. Ei ole Kiinakaupasta tilattu akku.

      Kaikissa akuissa on riskinsä, sen toki ymmärrän. Sammutuspeite on aina akun lähellä, sen suojassa voi ainakin poistua akun läheltä ja heittää peiton akun päälle samalla kun soittaa apua. Epätodennäköinen skenaario sekin, mutta hyvä on varautua.

      Ensi yönä aion nukkua testiyön akun kanssa. Ajattelin kokeilla peräkkäisinä öinä nukkumista niin kauan kunnes akku tyhjenee, eräänlainen koeponnistus siis. Turvaelektroniikka pitää huolen, ettei tyhjene liikaa, sitäkin testaan nyt samalla. Takuuhan akussa on voimassa, joten nyt on hyvä testailla.

      Olen tyytyväinen, jos edes yhden yön nukun kokonaan omilla kosteusasetuksillani, ja jos virtaa riittää vielä seuraavaankin yöhön, se on aina ekstraa.

      Nyt akku on piripintaan täyteen ladattu, ja yötä kohden!

      Raportoin tänne myöhemmin siitä, miten homma etenee. Myös räjähdykset ja tulipalot ilmoitan tänne.

      T. Aloittaja


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tässä akussa on tosiaan turvaelektroniikka mukana, enkä lataa millään muulla kuin litiumakkulaturilla, jolla ei voi mitään muita akkuja ladata. Ilmeisesti suurimmat riskit liittyvät kuitenkin juuri lataukseen.

      Ja tämä Lilead S80 on nimenomaan tarkoitettu veneeseen käynnistys- ja käyttöakuksi.

      Tuskinpa Akkupojat mitään sekundaa myyvät. Ei ole Kiinakaupasta tilattu akku.

      Kaikissa akuissa on riskinsä, sen toki ymmärrän. Sammutuspeite on aina akun lähellä, sen suojassa voi ainakin poistua akun läheltä ja heittää peiton akun päälle samalla kun soittaa apua. Epätodennäköinen skenaario sekin, mutta hyvä on varautua.

      Ensi yönä aion nukkua testiyön akun kanssa. Ajattelin kokeilla peräkkäisinä öinä nukkumista niin kauan kunnes akku tyhjenee, eräänlainen koeponnistus siis. Turvaelektroniikka pitää huolen, ettei tyhjene liikaa, sitäkin testaan nyt samalla. Takuuhan akussa on voimassa, joten nyt on hyvä testailla.

      Olen tyytyväinen, jos edes yhden yön nukun kokonaan omilla kosteusasetuksillani, ja jos virtaa riittää vielä seuraavaankin yöhön, se on aina ekstraa.

      Nyt akku on piripintaan täyteen ladattu, ja yötä kohden!

      Raportoin tänne myöhemmin siitä, miten homma etenee. Myös räjähdykset ja tulipalot ilmoitan tänne.

      T. Aloittaja

      Ensimmäinen yö takana. 7 tuntia 20 minuuttia laitteen käyttöä ilman ongelmia. Kytkin akun eilen jo muutama tunti ennen nukkumaanmenoa, eli valmiustilassa oleminen käyttänyt akkua myös. Nyt kytkin akun irti laitteesta.


  • Aika suurikokoinen ja kallis kyhäelmä jos alunperin oli tarkoitus van selvitä muutaman lyhyen sähkökatkon yli..

    Ite olisin saleen laittanut vaan vaikka tän vekottimelle virtalähteeksi:
    https://www.partco.fi/fi/akut-ja-paristot/lyijyhyyteloeakut/10022-np4-12.html

    ja akulle jatkuva lataus akulle vaikka tällä:
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/455589/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-12V5A

    tosin ensin olisi pitänyt selvittää ihan vaikka yleismittarilla että mikä on laitteen todellinen tehontarve ja mitoittaa sen mukaan.

    Meikä-

    • Eikö sen laitteen käyttöjännite ollut jotain muuta kuin 12V ?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eikö sen laitteen käyttöjännite ollut jotain muuta kuin 12V ?

      Se minulle ei selvinnyt mitä jännitettä tuo alkuperäinen hakkuripoweri antaa ulos, mutta aloittaja on nyt kuitenkin saanut sen toimimaan 12V litiumilla.

      Aloittaja puhuu jostain konvertterista, onko sitten kyseessä sopivan kokoinen DC-liitinjohto hauenleukoineen vai 12/230V invertteri?

      Joka tapauksessa aloittajan ratkaisu on 12V akku joka on mielestäni turhan iso ja kallis jos alun perin oli minuutin sähkökatko ongelmana. Jos hänellä on vielä lisänä invertteri akun perässä, niin sen voi kytkeä pieneen halpaan lyijyhyytelöönkin yhtä hyvin, ja vieläpä ladata akkua käytön aikana.

      Meikä-


    • Anonyymi kirjoitti:

      Se minulle ei selvinnyt mitä jännitettä tuo alkuperäinen hakkuripoweri antaa ulos, mutta aloittaja on nyt kuitenkin saanut sen toimimaan 12V litiumilla.

      Aloittaja puhuu jostain konvertterista, onko sitten kyseessä sopivan kokoinen DC-liitinjohto hauenleukoineen vai 12/230V invertteri?

      Joka tapauksessa aloittajan ratkaisu on 12V akku joka on mielestäni turhan iso ja kallis jos alun perin oli minuutin sähkökatko ongelmana. Jos hänellä on vielä lisänä invertteri akun perässä, niin sen voi kytkeä pieneen halpaan lyijyhyytelöönkin yhtä hyvin, ja vieläpä ladata akkua käytön aikana.

      Meikä-

      Käsittääkseni aloittaja tekee siitä akkujännitteestä invertterillä 230 V aparaattinsa verkkolaitteelle...
      Joku konvetteri olisi myös mahdollista, joka tekisi suoraan sopivaa tasajännnitettä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Käsittääkseni aloittaja tekee siitä akkujännitteestä invertterillä 230 V aparaattinsa verkkolaitteelle...
      Joku konvetteri olisi myös mahdollista, joka tekisi suoraan sopivaa tasajännnitettä.

      Noin se varmaan itseasiassa on, konvertteri lienee invertteri… Kuuolostaa aika perus kaupalliselta ratkaisulta, miten autosähköliike asian hoitaa kun ostovoimainen asiakas syöksyy sinne kuin hauki rantaan. Myydään tehokas invertteri, kallein erikoisakku ja sille vaadittu oma erikoislaturi.. Abaut tonnin potti josta 75% liikeen katteita.

      Eikä siinä mitään onhan sitä itsekin pistetty akkuihin ja inverttereihin useampi kymppi(tonni) mutta tuossa pienessä kohteessa olisin ensin kokeillut jollain 5 egen step upilla. Mutta toiset laitteet silti melkein vaatii sen oman laturin/powerin jos vekottimen mukana kulkee pulssitieto esim. siitä kuinka tehokas laturi on läppäriin kytketty.

      Meikä-


  • Hyvää pohdintaa täällä. Akku ja konvertteri suojaavat toki muutaman minuutin sähkökatkoksilta, mutta pelkästään muutaman minuutin katkoksia varten en tätä akkua hankkinut, vaikka kipinä lähtikin liikkeelle juuri junassa valvotun yön jälkeen. Ajattelin joka tapauksessa nyt samalla hankkia sellaisen akun, jonka varassa pärjään myös sähköttömällä mökillä, teltassa tai veneessä. Tai miksipä ei kotonakin, jos tulee oikein pitkä sähkökatkos.

    Akku on ehkä hiukan hintava, mutta kaikki on suhteellista, eikä minulla tuollaisista rahoista ole puutetta. Kun tekee töitä ja maksaa veroja, on varaa tehdä kaikenlaista. Syväpurkuominaisuus ja syklikestävyys on myös erittäin tärkeä ominaisuus verrattuna lyijyakkuun. Pitkässä juoksussa veikkaan että litiumakku tulee kuitenkin halvemmaksi kuin lyijyakku, jota pitää uusia etenkin jos käyttö on toistuvaa syväpurkua toisensa perään. Lisäksi litiumakku on paljon kevyempi kanniskella mukana ja täysin huoltovapaa eikä kallistukset haittaa (toki pidän suorassa enkä kallistele enkä kolhi).

    Resmed autoset 10 käyttää 24 voltin tasavirtaa 3,75 ampeeria (90 wattia). Konvertteri muuttaa akun 12 voltin siis 24 voltin tasajännitteeksi, jota cpap-laitteeni sitten käyttää.

    Verkkovirta 220 volttia 50 Hz muutetaan samanlaiseksi 24 voltin tasajännitteeksi ja max 3,75 ampeerin virraksi laitteen mukana tulevalla verkkojohdolla ja muuntajalla.

    Tuolta voi ladata manuaalin jos haluaa tarkempaa tietoa:

    https://www.resmed.com/fi-fi/consumer/support/accessories/air-10-dcnadc-converter.html

    Jännän edessä taas ensi yönä, että riittääkö toiseksikin yöksi akku. EIlen illalla kytkin akun laitteeseen pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja aamulla yön jälkeen pidin laitetta akkuvirrassa vielä puoli tuntia, koska siinä on sellainen puolen tunnin jälkituuletus, joka vielä kuivaa letkun sisäpintaa yön jäljiltä. Itse asiassa eilen illalla oli samanlainen puolen tunnin jälkipuhallus, koska testasin laitetta hetken aikaa ja sitten lopetin testin ja letku jäi jälkipuhallukselle puoleksi tunniksi. Vasta parin tunnin päästä siitä menin nukkumaan. Nämäkin siis söivät virtaa, mikä pitää ottaa huomioon, kun nyt testaan akun kokonaiskapasiteettia.

    Akussa pitäisi olla 1000 wattituntia ja koska konvertteri antaa 90 wattia, niin äkkiseltään laskettuna akku riittää noin 11 tunniksi maksimiteholla. Mahdollisesti en siis enää toista yötä nuku virran katkeamatta, mutta paras tapa on kuitenkin testata se käytännössä, koska teho saattaa olla tosiaan melko paljon pienempikin, koska ihan maksimitehoa ei ole käytössä. Huomenna ollaan viisaampia tässäkin suhteessa.

    • Litiumakun käyttöikä on vähän arvoitus toisinaan kestää ja toisinaan ei. Mutta kyllä linkittämälläni lyijyhyytelölläkin on varsin asiallinen syklinkestävyys, ainakin hintasuhteessa. Ja saa niitäkin käyttää vaikka ylösalaisin eikä vuoda.

      Jos sulla vekotin käyttää 24v niin yleensä noi tehdään niin että on 2kpl 12v akkuja sarjassa. Silloin akut vain ovat puolet pienempiä kun yksi iso akku ja energiamäärä tietysti aivan sama kahdessa pienessä kun yhdessä isossa.

      Näin säästyy konvertterin syömiltä tehohäviöiltä, sen viemältä asennustilalta ja kustannuksilta. Akut sitten voi ladata 24v sarjassa tai 12v rinnan.

      Meikä-


    • Anonyymi kirjoitti:

      Litiumakun käyttöikä on vähän arvoitus toisinaan kestää ja toisinaan ei. Mutta kyllä linkittämälläni lyijyhyytelölläkin on varsin asiallinen syklinkestävyys, ainakin hintasuhteessa. Ja saa niitäkin käyttää vaikka ylösalaisin eikä vuoda.

      Jos sulla vekotin käyttää 24v niin yleensä noi tehdään niin että on 2kpl 12v akkuja sarjassa. Silloin akut vain ovat puolet pienempiä kun yksi iso akku ja energiamäärä tietysti aivan sama kahdessa pienessä kun yhdessä isossa.

      Näin säästyy konvertterin syömiltä tehohäviöiltä, sen viemältä asennustilalta ja kustannuksilta. Akut sitten voi ladata 24v sarjassa tai 12v rinnan.

      Meikä-

      Litiumakkuja ei saa käsittääkseni kytkeä sarjaan. Mutta 24 voltin litiumakkuja tosin löytyy, ja konvertteri voisi käyttää sitä suoraan, eli hyvä huomio.

      Vaikka onhan tämä 12 voltin akkukin sarjaan kytkettyjen kennojen vuoksi 12 volttia, taitaa yhden litiumparin jännite olla 3 voltin luokkaa, eli 4 paria täytyy akun sisällä kytkeä sarjaan, jotta navoista tulee se 12 volttia. 24 voltin akussa on 8 paria sarjassa. Mutta kahta akkua ei saa keskenään kytkeä sarjaan, se aiheuttaisi turvallisuusriskin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Litiumakkuja ei saa käsittääkseni kytkeä sarjaan. Mutta 24 voltin litiumakkuja tosin löytyy, ja konvertteri voisi käyttää sitä suoraan, eli hyvä huomio.

      Vaikka onhan tämä 12 voltin akkukin sarjaan kytkettyjen kennojen vuoksi 12 volttia, taitaa yhden litiumparin jännite olla 3 voltin luokkaa, eli 4 paria täytyy akun sisällä kytkeä sarjaan, jotta navoista tulee se 12 volttia. 24 voltin akussa on 8 paria sarjassa. Mutta kahta akkua ei saa keskenään kytkeä sarjaan, se aiheuttaisi turvallisuusriskin.

      Viime yönä nukuin 6,5 tuntia. Akkuun jäi vielä varausta. Ei sellaisia räjähdyksiä , joita olisin itse huomannut.

      Ensi yönä jatkuu akun koeponnistus.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Litiumakkuja ei saa käsittääkseni kytkeä sarjaan. Mutta 24 voltin litiumakkuja tosin löytyy, ja konvertteri voisi käyttää sitä suoraan, eli hyvä huomio.

      Vaikka onhan tämä 12 voltin akkukin sarjaan kytkettyjen kennojen vuoksi 12 volttia, taitaa yhden litiumparin jännite olla 3 voltin luokkaa, eli 4 paria täytyy akun sisällä kytkeä sarjaan, jotta navoista tulee se 12 volttia. 24 voltin akussa on 8 paria sarjassa. Mutta kahta akkua ei saa keskenään kytkeä sarjaan, se aiheuttaisi turvallisuusriskin.

      Tuo on Li-ion. Sen kennojännite on täytenä 4,2-4,3 V, nimellisjännite 3,6-3,7 V ja tyhjänä alle 3 V. Tavallisen 12 V lyijyakun jännitteitä tuosta ei kovin hyvin saa. Kolmella kennolla tyhjä menee alle 9 V ja nimellinenkin vain 11 V. Neljällä taas täysi 17 V.

      LiFePO4 neljällä kennolla on hyvin lähellä lyijyakkua ja jännite muutos täydestä lähes tyhjään alle 1 V kuten lyijyakulla.

      En ole ennen kuullut Li-ion 12 V akkukorvikkeista. Onkohan tuossa hakkuri välissä vai miten hoitavat tuon suuren jännitealueen?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuo on Li-ion. Sen kennojännite on täytenä 4,2-4,3 V, nimellisjännite 3,6-3,7 V ja tyhjänä alle 3 V. Tavallisen 12 V lyijyakun jännitteitä tuosta ei kovin hyvin saa. Kolmella kennolla tyhjä menee alle 9 V ja nimellinenkin vain 11 V. Neljällä taas täysi 17 V.

      LiFePO4 neljällä kennolla on hyvin lähellä lyijyakkua ja jännite muutos täydestä lähes tyhjään alle 1 V kuten lyijyakulla.

      En ole ennen kuullut Li-ion 12 V akkukorvikkeista. Onkohan tuossa hakkuri välissä vai miten hoitavat tuon suuren jännitealueen?

      Tuskin on hakkuria koska käynnistysvirtaakin luvataan 800 A.
      Ehkä on sellaisella kemialla että nimellinen kennojännite on alempi kuin 3,7 V.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuo on Li-ion. Sen kennojännite on täytenä 4,2-4,3 V, nimellisjännite 3,6-3,7 V ja tyhjänä alle 3 V. Tavallisen 12 V lyijyakun jännitteitä tuosta ei kovin hyvin saa. Kolmella kennolla tyhjä menee alle 9 V ja nimellinenkin vain 11 V. Neljällä taas täysi 17 V.

      LiFePO4 neljällä kennolla on hyvin lähellä lyijyakkua ja jännite muutos täydestä lähes tyhjään alle 1 V kuten lyijyakulla.

      En ole ennen kuullut Li-ion 12 V akkukorvikkeista. Onkohan tuossa hakkuri välissä vai miten hoitavat tuon suuren jännitealueen?

      Ei noista tiedä yhtään mitä on sisällä. Voi olla kiinan halpatuotoa johon lapset kirjoittaa kylkeen mitä sattuu osaamaan. Jos jää kuluttajalle kiinni tai ei kestä vuotta niin annetaan rahat takaisin ja sillä selvä.

      Mulla esim tuli sen maasturin vinssin mukana perinteinen pääkytkin. Pääkytkimen omassa laatikossa luki 12v 200A /24V 100A. Enkä kyllä keksi syyksi muuta kun että kirjoittaja ei ole ymmärtänyt.

      Toinen kusetus löytyi viimeviikolla Ikh:sta kun ostin 100W h3 polttimoita tehovastuksiksi. Eipä ottanut 13v jännitteellä kun karvan yli 4A virtaa.

      Luotetaaan siihen ettei ihmiset hogaa ja jos hogaa niin loketit bäkkii...

      Meikä-


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuo on Li-ion. Sen kennojännite on täytenä 4,2-4,3 V, nimellisjännite 3,6-3,7 V ja tyhjänä alle 3 V. Tavallisen 12 V lyijyakun jännitteitä tuosta ei kovin hyvin saa. Kolmella kennolla tyhjä menee alle 9 V ja nimellinenkin vain 11 V. Neljällä taas täysi 17 V.

      LiFePO4 neljällä kennolla on hyvin lähellä lyijyakkua ja jännite muutos täydestä lähes tyhjään alle 1 V kuten lyijyakulla.

      En ole ennen kuullut Li-ion 12 V akkukorvikkeista. Onkohan tuossa hakkuri välissä vai miten hoitavat tuon suuren jännitealueen?

      OK, no nyt ymmrrän, miksi litiumakkulaturi lataa akun 14,4 voltin jännitteeseen.

      14,4/4 = 3,6.

      Eli tuossa on 4 paria kytketty sarjaan, josta tulee 14,4 voltin napajännite.

      Laturi lataa akkua 8 eri vaiheen kautta.

      1. Laturi testaa akun suorituskyvyn. Tämä vaihe estää viallisen akun latauksen jatkumisen. (5 ampeeria kunnes 11 volttia)

      2. Laturi lataa akkua enimmäisvirralla (5ampeeria), kunnes noin 90% akun varauskyvystä on saavutettu. (5 ampeeria, kunnes 13,8 volttia)

      3. Laturi lataa akkua vähenevällä virralla, kunnes 95% akun varauskyvystä on saavutettu. (Laskeva jnnite 13,8 volttia)

      4. Laturi testaa, kykeneekö akku säilyttämään varauksen. Jos ei pysty, akku on ehkä vaihdettava. (Tarkistaa, laskeeko jännite 12 volttiin)

      5. Viimeinen lataus vähennetyllä virralla. (Enintään 1,5 ampeeria)

      6. Viimeinen lataus enimmäisvirralla, kunnes 100% akun varauskyvystä on saavutettu. (Enintään 14,4 volttia)

      7. Akun varausta pidetään yllä lataamalla sitä vakiojännitteellä. (13,6 volttia 5 ampeeria)

      8. Akun varausta pidetään 95-100% tasolla. Laturi tarkkailee akujännitettä ja antaa tarvittaessa pulssin, jotta akku pysyy täyteen ladattuna. (13,4 - 13,8 volttia 5,0 - 1,0 ampeeria)


    • Anonyymi kirjoitti:

      OK, no nyt ymmrrän, miksi litiumakkulaturi lataa akun 14,4 voltin jännitteeseen.

      14,4/4 = 3,6.

      Eli tuossa on 4 paria kytketty sarjaan, josta tulee 14,4 voltin napajännite.

      Laturi lataa akkua 8 eri vaiheen kautta.

      1. Laturi testaa akun suorituskyvyn. Tämä vaihe estää viallisen akun latauksen jatkumisen. (5 ampeeria kunnes 11 volttia)

      2. Laturi lataa akkua enimmäisvirralla (5ampeeria), kunnes noin 90% akun varauskyvystä on saavutettu. (5 ampeeria, kunnes 13,8 volttia)

      3. Laturi lataa akkua vähenevällä virralla, kunnes 95% akun varauskyvystä on saavutettu. (Laskeva jnnite 13,8 volttia)

      4. Laturi testaa, kykeneekö akku säilyttämään varauksen. Jos ei pysty, akku on ehkä vaihdettava. (Tarkistaa, laskeeko jännite 12 volttiin)

      5. Viimeinen lataus vähennetyllä virralla. (Enintään 1,5 ampeeria)

      6. Viimeinen lataus enimmäisvirralla, kunnes 100% akun varauskyvystä on saavutettu. (Enintään 14,4 volttia)

      7. Akun varausta pidetään yllä lataamalla sitä vakiojännitteellä. (13,6 volttia 5 ampeeria)

      8. Akun varausta pidetään 95-100% tasolla. Laturi tarkkailee akujännitettä ja antaa tarvittaessa pulssin, jotta akku pysyy täyteen ladattuna. (13,4 - 13,8 volttia 5,0 - 1,0 ampeeria)

      Siis oletko tuon Lilead akun ja laturin ostanut?

      Jos olet, tuossa ei ole tolkkua. Ei Li-ion tule läheskään täyteen 3,6 V/kenno. Se on sen nimellisjännite eli keskimäärin jännite on tuo.

      Tuo lataus viittää vahvasti LiFePO4:ään, jota voi ladata ihan lyijyakkulaturilla 4-kennoisena. Mutta silloin taas paino ja kapasiteetti ei ole linjassa.

      Vertaa tähän, joka on paljon käytetty veneissä:
      https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-40Ah-WB-LP12V40AH.html

      Täällä sitten kerrotaankin tuon olevan LiFePO4: http://www.lileadbattery.net/product/lithium-leisure-battery

      Hiukan kyllä epäilen, että tuolla painolla olisi oikeasti 80 Ah. Jos on, hinta on yllättävän halpa Suomesta ostettuna.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Siis oletko tuon Lilead akun ja laturin ostanut?

      Jos olet, tuossa ei ole tolkkua. Ei Li-ion tule läheskään täyteen 3,6 V/kenno. Se on sen nimellisjännite eli keskimäärin jännite on tuo.

      Tuo lataus viittää vahvasti LiFePO4:ään, jota voi ladata ihan lyijyakkulaturilla 4-kennoisena. Mutta silloin taas paino ja kapasiteetti ei ole linjassa.

      Vertaa tähän, joka on paljon käytetty veneissä:
      https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-40Ah-WB-LP12V40AH.html

      Täällä sitten kerrotaankin tuon olevan LiFePO4: http://www.lileadbattery.net/product/lithium-leisure-battery

      Hiukan kyllä epäilen, että tuolla painolla olisi oikeasti 80 Ah. Jos on, hinta on yllättävän halpa Suomesta ostettuna.

      En tiedä kuinka monta ampeerituntia, mutta nyt on kolmas yö takana akkua lataamatta. Nukuin 7 tuntia omilla normaaleilla asetuksillani, joiden pitäisi kuluttaa paljon energiaa. Olen jo nyt positiivisesti yllättynyt. Ensi yönä neljäs yö akkua varaamatta, katsotaan...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Siis oletko tuon Lilead akun ja laturin ostanut?

      Jos olet, tuossa ei ole tolkkua. Ei Li-ion tule läheskään täyteen 3,6 V/kenno. Se on sen nimellisjännite eli keskimäärin jännite on tuo.

      Tuo lataus viittää vahvasti LiFePO4:ään, jota voi ladata ihan lyijyakkulaturilla 4-kennoisena. Mutta silloin taas paino ja kapasiteetti ei ole linjassa.

      Vertaa tähän, joka on paljon käytetty veneissä:
      https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-40Ah-WB-LP12V40AH.html

      Täällä sitten kerrotaankin tuon olevan LiFePO4: http://www.lileadbattery.net/product/lithium-leisure-battery

      Hiukan kyllä epäilen, että tuolla painolla olisi oikeasti 80 Ah. Jos on, hinta on yllättävän halpa Suomesta ostettuna.

      On tuossakin jotain ristiriitaa, tekstissä sanotaan olevan LiFePO4 akku, mutta kuvan akun kyljessä lukeekin "Li-ion battery".
      Vai onko ne sitten yleisellä tasolla sama asia?


    • Anonyymi kirjoitti:

      On tuossakin jotain ristiriitaa, tekstissä sanotaan olevan LiFePO4 akku, mutta kuvan akun kyljessä lukeekin "Li-ion battery".
      Vai onko ne sitten yleisellä tasolla sama asia?

      Taitaa olla yleisellä tasolla sama asia eli periaatteessa Li-ion ei kerro tyyppiä. Yleensä pelkkä Li-ion viittaa "kännykkäakku" kemiaan ja LiFePO4 ( tai LFP) erotellaan. Jälkimmäisessä on varsin merkittävä etu turvallisuudessa ja käyttöiässä. Haittana taas suurempi koko ja paino, mutta nehän näkee ostettaessa. Myös käytössä ja latauksessa on suurta eroa, joten nuo pitää ehdottomasti tietää.

      Tuo Lilead S80 on käsittämättömän kevyt. Sen Wh/kg on sama kuin LFP-kennon parhaimmillaan. Päälle tulee kaapelointi, kotelointi ja mahdollinen suojaelektroniikka. Nuo Winstonit painavat melkein tuplasti samalla Ah:lla.


  • Kaverillani on myös cpap-laite, ja suunnittelemme Lapin reissua. Akun varaus on niin suuri, että keksin juuri, että me voimme molemmat kytkeä cpap-laitteemme samaan akkuun omilla konverttereillamme junan makuuhytissä, virta riittää kokemukseni mukaan kyllä.

  • Nyt on neljäs yö takana akkua välillä lataamatta. 7 tuntia cpap-laitteen käyttöä viime yönä. Uskomaton kapasiteetti tuossa akussa on!

    Ensi yö on viides yö.

    • Vielä kun kytkisit siihen virtamittarin sarjaan, niin nähtäisiin energiamääriä vertailukelpoisilla si-mittayksiköillä, jotka kertovat huomattavasti enemmän kun vaikka sanat "paljon" tai "uskomaton"

      Meikä-


    • Akkuhan on sitten täysin ylimitoitettu alkuperäiseen tarpeeseen nähden , huomattavasti pienemmällä -kevyemmällä olis pärjännyt.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vielä kun kytkisit siihen virtamittarin sarjaan, niin nähtäisiin energiamääriä vertailukelpoisilla si-mittayksiköillä, jotka kertovat huomattavasti enemmän kun vaikka sanat "paljon" tai "uskomaton"

      Meikä-

      Tuon cpap:n kulutus vaihtelee voimakkaasti, joten pitää tosiaan olla joku integroiva laite. Yleismittarilla tuosta ei mitään irti saa. Siis joka hengityssyklillä tulee merkittävä virtasykli.

      Aika hyvin tuo kuitenkin kestää, jos 30 tuntia on mennyt 80 Ah 12 V akulla. Siis kulutus enintään 25 W.

      Onko tuossa siis invertteri ja normaali 230 V verkkolaite käytössä vai oletko hankkinut 12 V virtalähteen tuota varten? Jälkimmäinen lienee selvästi (20%?) vähäkulutuksisempi vaihtoehto.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuon cpap:n kulutus vaihtelee voimakkaasti, joten pitää tosiaan olla joku integroiva laite. Yleismittarilla tuosta ei mitään irti saa. Siis joka hengityssyklillä tulee merkittävä virtasykli.

      Aika hyvin tuo kuitenkin kestää, jos 30 tuntia on mennyt 80 Ah 12 V akulla. Siis kulutus enintään 25 W.

      Onko tuossa siis invertteri ja normaali 230 V verkkolaite käytössä vai oletko hankkinut 12 V virtalähteen tuota varten? Jälkimmäinen lienee selvästi (20%?) vähäkulutuksisempi vaihtoehto.

      Laite käyttää 24 voltin tasavirtaa. Normaalikäytössä muuttaa 220 voltin vaihtosähkön 24 voltin tasasähköksi muuntajan ja tasasuuntaajan avulla.

      Akkukäytössä oleva konvertteri muuttaa 12 voltin tasasähkön 24 voltin tasasähköksi.

      Tuskinpa enää viidettä yötä nukun akkua lataamatta, tämä 4 yötä on jo loistava tulos! Kuitenkin haihduttava kostutin käytössä, vaikka kaikki ohjeet aina ohjeistavat kytkemään kostuttimen pois päältä, koska muuten akun varaus loppuu kesken unien.

      Viides yö edessä, sitä odotellessa...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Laite käyttää 24 voltin tasavirtaa. Normaalikäytössä muuttaa 220 voltin vaihtosähkön 24 voltin tasasähköksi muuntajan ja tasasuuntaajan avulla.

      Akkukäytössä oleva konvertteri muuttaa 12 voltin tasasähkön 24 voltin tasasähköksi.

      Tuskinpa enää viidettä yötä nukun akkua lataamatta, tämä 4 yötä on jo loistava tulos! Kuitenkin haihduttava kostutin käytössä, vaikka kaikki ohjeet aina ohjeistavat kytkemään kostuttimen pois päältä, koska muuten akun varaus loppuu kesken unien.

      Viides yö edessä, sitä odotellessa...

      Viime yönä akusta loppui virta 3 tunnin ja 16 minuutin käytön jälkeen. Eilen iltapäivällä yritin nukkua hetken päiväunia, ehkä vartin, jonka jälkeen laite puhalsi kuivausilmaa puoli tuntia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Viime yönä akusta loppui virta 3 tunnin ja 16 minuutin käytön jälkeen. Eilen iltapäivällä yritin nukkua hetken päiväunia, ehkä vartin, jonka jälkeen laite puhalsi kuivausilmaa puoli tuntia.

      Eli yksin nukun 3-4 täyttä yötä akun kanssa. Ja jos käytän akkua kaverin kanssa, se riittää pariksi yöksi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eli yksin nukun 3-4 täyttä yötä akun kanssa. Ja jos käytän akkua kaverin kanssa, se riittää pariksi yöksi.

      Eiköhän asia ole jo tullut selväksi. Akku riittää ja uni maittaa, turha tuota nyt enää jauhaa.
      - Case closed-.


  • Litium on ionimuodossa varsin inerttiä ainetta, vaikka alkuaineena onkin hyvin reaktioherkkä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.