– pieni ydinvoimala voisi tulla vaikka joka kaupunkiin
Pelkästään kaukolämpöä tuottavalla pienydinvoimalalla haetaan ratkaisua lämmityksen hiilidioksidipäästöihin. Reaktori voisi tyydyttää keskisuuren suomalaiskaupungin koko kaukolämmöntarpeen.
Suomessa etsitään yhä kiivaammin ratkaisuja kasvihuonepäästöjen nopeaan vähentämiseen. Yhtenä mahdollisuutena siihen olisi teholtaan 20–30 megawatin pienydinvoimala, joka tuottaisi pelkästään kaukolämpöä.
Tällaista kehitetään parhaillaan Lappeenrannan–Lahden teknillisessä yliopistossa.
– Lämmittäminen tuottaa Suomessa paljon enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin sähköntuotanto. Tämän vuoksi kehitämme juuri lämpöä tuottavaa reaktoria. Sen avulla voidaan tehokkaasti vähentää Suomen kasvihuonepäästöjä.
Professori Juhani Hyvärisen mukaan Lappeenrannassa suunnitteilla olevassa kaukolämpöreaktorissa nämä ominaisuudet vielä korostuisivat, koska ilman sähköntuotantoa laitos voidaan tehdä yksinkertaisemmaksi.
Laitos olisi käytännössä ydinvoimalla toimiva vedenkeitin.
– Lämmöntuotannossa pärjätään paljon pienemmillä paineilla ja lämpötiloilla, kuin mitä sähköntuotannossa tarvitaan. Näin voimme suunnitella reaktorin paljon yksinkertaisemmaksi ja suuremmilla turvallisuusmarginaaleilla, Hyvärinen korostaa.
Meillä jäänyt tekemättä mm sellainen 0-päästöinen vesivoiman lisärakentaminen kuin esim Vuotos ja Kollajan altaaat voimaloineen, myös vesivoimala Kemijokeen joka lienee jo toteuttamista vaille.
Suomessa kehitetään omaa ydinreaktoria
5
<50
Vastaukset
Ajatus on erittäin kannatettava. Näin todellakin saadaan lämpöä edullisesti, turvallisesti ja lähes saasteettomasti. Vain vesivoima on ekologisempaa jos jätetään sähkön ja lämmön yhteistuotanto tarkastelun ulkopuolelle. Nyt vaan rohkeasti toteuttamaan. Innovaatiot eivät ole uusia, mutta rohkeus niiden toteuttamiseen on puuttunut. Hyvä Suomi, hyvä LTY.
- Anonyymi
Helsingin hiili pois ?
Ei tule onnistumaan, he maksaa vihreille suojelurahaa.
Katoppa vain mikä vastustus tulee vihreiltä. Anonyymi kirjoitti:
Helsingin hiili pois ?
Ei tule onnistumaan, he maksaa vihreille suojelurahaa.
Katoppa vain mikä vastustus tulee vihreiltä.Suomi on sitoutunut todella vaikuttaviin kasvihuonepäästöjen vähennyksiin. Ko. innovaatio on erittäin merkittävä osatekijä jos todella haluamme saavuttaa hiilineutrauliuden kaavaillussa aikataulussa eli 2035 mennessä. Osa vihreistä kannattaa jopa perinteistä ydinvoimaa, vaikka niissä noin 67% ydinpolttoaineen energiasta menee lauhdevesien mukana hukkaan, meillä mereen. Ydinvoima paikallisessa lämmöntuotannossa toimii yli 95% hyötysuhteella. Tällöin kaikki tuotettu lämpö hyödynnetään lämpönä, osa suoraan ja osa varataan massiivisiin lämpöakkuihin tasaamaan kulutusta.
Sähkön tuotantokapasiteettia ei ole enää tarvis lisätä, pikemminkin kulutuksen tulevan vähenemisen myötä vähentää asteittain. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto, vesivoima, tuulivoima, nykyinen ydinvoimalakapasiteetti ( tuleva Olkiluoto 3)sekä vesivoimalla länsinaapurista tuotettu tuonti ovat sähköntuotantomme ekologiset kivijalat.
- Anonyymi
Olen keksinyt ratkaisun sähköautolataus tolppaongelmaan Patenttihaku suunnitelmissa
- Anonyymi
Ei siihen ole kuin vuorettelu vain kun tehokkaasti ladataan esim. 40 kW teholla, n ½-1 tuntiin saadaan akut n 70-80 % täyteen. Näitä kun samaan aikaan vaikkapa 500 000, se on x 40 kW paljon sähköä. Se on 2 -miljoonaa kW, joka muutettuna suurempaan muotoon = 2000 MW.
Meillä henkilö -paketiautoja n 3 -miljoonaa.
Tämä vain esimerkki, jotain suuntaa antava, kun ei kaikki ole liikenteessä eikä lataamassa ehkä noinkaan paljoa kerralla ? Kun latureita on pienemmillä tehoilla kotioloissa.esim jos 2-3 kW ladataan siihen riittää 16 A sulake kodin pistorasiaan. 2500 W, kuin sähköuuni olisi päällä.
Myös pienemmät tehot lataukseen riittää, jos vaikkapa on laturissa yli 24 tuntia. Vaikka auton akkukapasiteetti 60 kW, siitä voi päätellä suhteita, ja runsas häviö, kun akkuja ladataan.
1MW = 1000kW
1 kW = 0,001 MW
Olkiluoto 3 = 1600 MW
Pyhäjoelle tuleva ydinvoimala 1200 MW
Sanoisin; täyssähköautoille tulee ongelmia, kun esim matkalla ollaan ja jonossa lataajia, joka ottaa sen vaikka 45 minuuttia, että saadaan 2/3 osaa ladattua akkuja. Joissa moottori ei niitä ongelmia sitten ole. Juuri kävin uudella BMW 3 -sarjan ajamassa, ja kyllä pelasi jouhevasti sähkö ja bensamoottori yhteen. Siinä mallissa n 150 hv bensamoottori ja 60 kW sähkömoottori. Sähköllä lähdetään ja mennään siihen asti kun jos kuski haluaa kiihtyvvyyttä tai ylämäkeä -tulee bensamoori huomaamatta mukaan, ja taas jää heti pois kun tasaantuu. Sellainen n'ätti n 70 km/h mittari näyttää sähkömoottorin tehon n 20 kW.
Sähköllä ajelee nätisti n 60-70 km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830