– pieni ydinvoimala voisi tulla vaikka joka kaupunkiin
Pelkästään kaukolämpöä tuottavalla pienydinvoimalalla haetaan ratkaisua lämmityksen hiilidioksidipäästöihin. Reaktori voisi tyydyttää keskisuuren suomalaiskaupungin koko kaukolämmöntarpeen.
Suomessa etsitään yhä kiivaammin ratkaisuja kasvihuonepäästöjen nopeaan vähentämiseen. Yhtenä mahdollisuutena siihen olisi teholtaan 20–30 megawatin pienydinvoimala, joka tuottaisi pelkästään kaukolämpöä.
Tällaista kehitetään parhaillaan Lappeenrannan–Lahden teknillisessä yliopistossa.
– Lämmittäminen tuottaa Suomessa paljon enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin sähköntuotanto. Tämän vuoksi kehitämme juuri lämpöä tuottavaa reaktoria. Sen avulla voidaan tehokkaasti vähentää Suomen kasvihuonepäästöjä.
Professori Juhani Hyvärisen mukaan Lappeenrannassa suunnitteilla olevassa kaukolämpöreaktorissa nämä ominaisuudet vielä korostuisivat, koska ilman sähköntuotantoa laitos voidaan tehdä yksinkertaisemmaksi.
Laitos olisi käytännössä ydinvoimalla toimiva vedenkeitin.
– Lämmöntuotannossa pärjätään paljon pienemmillä paineilla ja lämpötiloilla, kuin mitä sähköntuotannossa tarvitaan. Näin voimme suunnitella reaktorin paljon yksinkertaisemmaksi ja suuremmilla turvallisuusmarginaaleilla, Hyvärinen korostaa.
Meillä jäänyt tekemättä mm sellainen 0-päästöinen vesivoiman lisärakentaminen kuin esim Vuotos ja Kollajan altaaat voimaloineen, myös vesivoimala Kemijokeen joka lienee jo toteuttamista vaille.
Suomessa kehitetään omaa ydinreaktoria
5
<50
Vastaukset
Ajatus on erittäin kannatettava. Näin todellakin saadaan lämpöä edullisesti, turvallisesti ja lähes saasteettomasti. Vain vesivoima on ekologisempaa jos jätetään sähkön ja lämmön yhteistuotanto tarkastelun ulkopuolelle. Nyt vaan rohkeasti toteuttamaan. Innovaatiot eivät ole uusia, mutta rohkeus niiden toteuttamiseen on puuttunut. Hyvä Suomi, hyvä LTY.
- Anonyymi
Helsingin hiili pois ?
Ei tule onnistumaan, he maksaa vihreille suojelurahaa.
Katoppa vain mikä vastustus tulee vihreiltä. Anonyymi kirjoitti:
Helsingin hiili pois ?
Ei tule onnistumaan, he maksaa vihreille suojelurahaa.
Katoppa vain mikä vastustus tulee vihreiltä.Suomi on sitoutunut todella vaikuttaviin kasvihuonepäästöjen vähennyksiin. Ko. innovaatio on erittäin merkittävä osatekijä jos todella haluamme saavuttaa hiilineutrauliuden kaavaillussa aikataulussa eli 2035 mennessä. Osa vihreistä kannattaa jopa perinteistä ydinvoimaa, vaikka niissä noin 67% ydinpolttoaineen energiasta menee lauhdevesien mukana hukkaan, meillä mereen. Ydinvoima paikallisessa lämmöntuotannossa toimii yli 95% hyötysuhteella. Tällöin kaikki tuotettu lämpö hyödynnetään lämpönä, osa suoraan ja osa varataan massiivisiin lämpöakkuihin tasaamaan kulutusta.
Sähkön tuotantokapasiteettia ei ole enää tarvis lisätä, pikemminkin kulutuksen tulevan vähenemisen myötä vähentää asteittain. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto, vesivoima, tuulivoima, nykyinen ydinvoimalakapasiteetti ( tuleva Olkiluoto 3)sekä vesivoimalla länsinaapurista tuotettu tuonti ovat sähköntuotantomme ekologiset kivijalat.
- Anonyymi
Olen keksinyt ratkaisun sähköautolataus tolppaongelmaan Patenttihaku suunnitelmissa
- Anonyymi
Ei siihen ole kuin vuorettelu vain kun tehokkaasti ladataan esim. 40 kW teholla, n ½-1 tuntiin saadaan akut n 70-80 % täyteen. Näitä kun samaan aikaan vaikkapa 500 000, se on x 40 kW paljon sähköä. Se on 2 -miljoonaa kW, joka muutettuna suurempaan muotoon = 2000 MW.
Meillä henkilö -paketiautoja n 3 -miljoonaa.
Tämä vain esimerkki, jotain suuntaa antava, kun ei kaikki ole liikenteessä eikä lataamassa ehkä noinkaan paljoa kerralla ? Kun latureita on pienemmillä tehoilla kotioloissa.esim jos 2-3 kW ladataan siihen riittää 16 A sulake kodin pistorasiaan. 2500 W, kuin sähköuuni olisi päällä.
Myös pienemmät tehot lataukseen riittää, jos vaikkapa on laturissa yli 24 tuntia. Vaikka auton akkukapasiteetti 60 kW, siitä voi päätellä suhteita, ja runsas häviö, kun akkuja ladataan.
1MW = 1000kW
1 kW = 0,001 MW
Olkiluoto 3 = 1600 MW
Pyhäjoelle tuleva ydinvoimala 1200 MW
Sanoisin; täyssähköautoille tulee ongelmia, kun esim matkalla ollaan ja jonossa lataajia, joka ottaa sen vaikka 45 minuuttia, että saadaan 2/3 osaa ladattua akkuja. Joissa moottori ei niitä ongelmia sitten ole. Juuri kävin uudella BMW 3 -sarjan ajamassa, ja kyllä pelasi jouhevasti sähkö ja bensamoottori yhteen. Siinä mallissa n 150 hv bensamoottori ja 60 kW sähkömoottori. Sähköllä lähdetään ja mennään siihen asti kun jos kuski haluaa kiihtyvvyyttä tai ylämäkeä -tulee bensamoori huomaamatta mukaan, ja taas jää heti pois kun tasaantuu. Sellainen n'ätti n 70 km/h mittari näyttää sähkömoottorin tehon n 20 kW.
Sähköllä ajelee nätisti n 60-70 km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115327Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493412Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle923282Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku403196- 811857
450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1281607Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.431590Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt311576Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1411276- 161169