Viiniainespakkauksista

Anonyymi

Tein ensimmäisen satsin "perinteistä kiljua" eli kaupan omenamehuun ja pikahiivalla käyttämällä loppuun asti. Tulihan siitä juotavaa mutta koska olen sielultani kulinaristi, niin voisin tässä kohtaa todeta, että on aika mennä eteenpäin. Kysynkin nyt palstalaisilta, että minkälaisia kokemuksia täällä on noista valmiista viiniainespakkauksista, jotka sisältävät sokeria ja vettä lukuunottamatta kaiken tarvittavan aineksen. Osaatteko suositella mitään merkkiä tai viinilaatua?

https://www.kotiviini.fi/viiniainespakkaukset

6

1216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä palstaa lukiessa opin, että viiniä ei kannata lisävolttien toivossa käyttää loppuun asti vaan n. 10% on jo hyvä prosenttimäärä maun näkökulmasta. Myös hiivan ja muiden käymisaineiden käytöllä on merkitystä. Jatkossa en käytä superhiivoja vaan ihan kunnon viinihiivaa.

      • Anonyymi

        Sen voi arvatakin ettei iso määrä turbohiivaa ainakaan paranna makua ja jos vielä kiire juoda heti. Onko niitä myynnissäkään enää muita kuin Prestoa, ei ainakaan tavallisissa liikkeissä löydy, joskus olen ostanut myös Karahvia ja Fantasiaa. Presto saattoi olla paras ja siksi säilynytkin.

        Enimmillään tehty 14 miljoonaa litraa vuodessa, viime vuosina vain 2, mutta taitaa olla taas suosio kasvussa. Itse olen tehnyt 80-luvulta asti, kokeillut joskus olutta ja siideriäkin.
        https://seura.fi/ilmiot/historia/muistatko-viela-kotiviini-hullaannutti-suomen-1990-luvulla/

        Enemmän vaikuttaa varmaan mistä mausta tykkää, eikä kannata tosiaan tehdä liian kuivaksi ja happamaksi, en ole ravistellut koskaan, mutta laponnut myös ennen pysäyttämistä. Pitäisi joskus kokeilla eri hedelmiä, kuinkahan hyvää tulisi vaikka banaanista.

        Tuoreissa hedelmissä ja marjoissa saattaa olla haitallisia homeitiöitä tms. jotka heikentää makua, ehkäpä se kuuma vesi riittää tuhoamaan tai sitten kiehauttaa tai kuumentaa uunissa. Kaupan viineistäkin voi löytyä mitä tahansa ja myös vaarallisia määriä säilöntäaineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen voi arvatakin ettei iso määrä turbohiivaa ainakaan paranna makua ja jos vielä kiire juoda heti. Onko niitä myynnissäkään enää muita kuin Prestoa, ei ainakaan tavallisissa liikkeissä löydy, joskus olen ostanut myös Karahvia ja Fantasiaa. Presto saattoi olla paras ja siksi säilynytkin.

        Enimmillään tehty 14 miljoonaa litraa vuodessa, viime vuosina vain 2, mutta taitaa olla taas suosio kasvussa. Itse olen tehnyt 80-luvulta asti, kokeillut joskus olutta ja siideriäkin.
        https://seura.fi/ilmiot/historia/muistatko-viela-kotiviini-hullaannutti-suomen-1990-luvulla/

        Enemmän vaikuttaa varmaan mistä mausta tykkää, eikä kannata tosiaan tehdä liian kuivaksi ja happamaksi, en ole ravistellut koskaan, mutta laponnut myös ennen pysäyttämistä. Pitäisi joskus kokeilla eri hedelmiä, kuinkahan hyvää tulisi vaikka banaanista.

        Tuoreissa hedelmissä ja marjoissa saattaa olla haitallisia homeitiöitä tms. jotka heikentää makua, ehkäpä se kuuma vesi riittää tuhoamaan tai sitten kiehauttaa tai kuumentaa uunissa. Kaupan viineistäkin voi löytyä mitä tahansa ja myös vaarallisia määriä säilöntäaineita.

        Viinin tekeminen ei ole hätäisen mielen hommaa. Kyllähän tuo minunkin litku käy päähän kuin metrin halko, mutta kun en niin humalahakuisesti juo, niin on sillä maulla suuri merkitys. Niin sanotuista kyykkyviineistä (eli alahyllyillä olevista halppispulloista) saa maksaa 7€ pullo, ja sekin on sitten ihan paskaa. Vähänkään jos haluaa laatua, niin yli kympin mennään heittämällä. Kuohuviineissä lähtötaso juotavan kuplajuoman kohdalla on 13€. Köyhälle ja varattomalle tämä on oiva tapa sekä säästää että nauttia.

        En ole ikinä ymmärtänyt noiden hedelmien ja marjojen merkitystä noissa juomissa, kunnes tänään ostin tuon Preston valmispakkauksen. Siellähän on kuivattuja marjoja ja rypäleitä, ja taatusti kunnon tuoreista tehdyistä mehuista tulee parempia. Oma tavoite onkin, että ensi kesänä/syksynä olen ahkera marjojen poimija ja niistä sitten teen mehua. Sitä ennen opettelen ja hion tekniikkaa vaikka noilla valmispakkauksilla. En odota tuon 14,40 euron Prestolta yhtään mitään, mutta jos siitä parempaa tulisi kuin tuosta edellisestä kiljusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viinin tekeminen ei ole hätäisen mielen hommaa. Kyllähän tuo minunkin litku käy päähän kuin metrin halko, mutta kun en niin humalahakuisesti juo, niin on sillä maulla suuri merkitys. Niin sanotuista kyykkyviineistä (eli alahyllyillä olevista halppispulloista) saa maksaa 7€ pullo, ja sekin on sitten ihan paskaa. Vähänkään jos haluaa laatua, niin yli kympin mennään heittämällä. Kuohuviineissä lähtötaso juotavan kuplajuoman kohdalla on 13€. Köyhälle ja varattomalle tämä on oiva tapa sekä säästää että nauttia.

        En ole ikinä ymmärtänyt noiden hedelmien ja marjojen merkitystä noissa juomissa, kunnes tänään ostin tuon Preston valmispakkauksen. Siellähän on kuivattuja marjoja ja rypäleitä, ja taatusti kunnon tuoreista tehdyistä mehuista tulee parempia. Oma tavoite onkin, että ensi kesänä/syksynä olen ahkera marjojen poimija ja niistä sitten teen mehua. Sitä ennen opettelen ja hion tekniikkaa vaikka noilla valmispakkauksilla. En odota tuon 14,40 euron Prestolta yhtään mitään, mutta jos siitä parempaa tulisi kuin tuosta edellisestä kiljusta.

        Aika turha tulla pätemään viinien hinnoista ja kertomaan mikä on paskaa jos et edes ymmärrä mikä merkitys käytetyillä marjoilla ja hedelmillä on viinin makuun.


    • Anonyymi

      Omenaviinin ystävänä voisin suositella Prestoa, jota itsekin käytän "korvikkeena" silloin kun ei vastapuristettua omenamehua ole saatavilla.
      Preston valmistusohjekin käy sellaisenaan omenamehusta tehdessä.
      Korvataan vain hedelmäpussi 15 litralla tuoretta mehua.

      • Anonyymi

        Kaipa silloin kannattaa ostaa pelkät käymisaineet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe