Viiniainespakkauksista

Anonyymi

Tein ensimmäisen satsin "perinteistä kiljua" eli kaupan omenamehuun ja pikahiivalla käyttämällä loppuun asti. Tulihan siitä juotavaa mutta koska olen sielultani kulinaristi, niin voisin tässä kohtaa todeta, että on aika mennä eteenpäin. Kysynkin nyt palstalaisilta, että minkälaisia kokemuksia täällä on noista valmiista viiniainespakkauksista, jotka sisältävät sokeria ja vettä lukuunottamatta kaiken tarvittavan aineksen. Osaatteko suositella mitään merkkiä tai viinilaatua?

https://www.kotiviini.fi/viiniainespakkaukset

6

1375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tätä palstaa lukiessa opin, että viiniä ei kannata lisävolttien toivossa käyttää loppuun asti vaan n. 10% on jo hyvä prosenttimäärä maun näkökulmasta. Myös hiivan ja muiden käymisaineiden käytöllä on merkitystä. Jatkossa en käytä superhiivoja vaan ihan kunnon viinihiivaa.

• Anonyymi

Sen voi arvatakin ettei iso määrä turbohiivaa ainakaan paranna makua ja jos vielä kiire juoda heti. Onko niitä myynnissäkään enää muita kuin Prestoa, ei ainakaan tavallisissa liikkeissä löydy, joskus olen ostanut myös Karahvia ja Fantasiaa. Presto saattoi olla paras ja siksi säilynytkin.

Enimmillään tehty 14 miljoonaa litraa vuodessa, viime vuosina vain 2, mutta taitaa olla taas suosio kasvussa. Itse olen tehnyt 80-luvulta asti, kokeillut joskus olutta ja siideriäkin.
        https://seura.fi/ilmiot/historia/muistatko-viela-kotiviini-hullaannutti-suomen-1990-luvulla/

Enemmän vaikuttaa varmaan mistä mausta tykkää, eikä kannata tosiaan tehdä liian kuivaksi ja happamaksi, en ole ravistellut koskaan, mutta laponnut myös ennen pysäyttämistä. Pitäisi joskus kokeilla eri hedelmiä, kuinkahan hyvää tulisi vaikka banaanista.

Tuoreissa hedelmissä ja marjoissa saattaa olla haitallisia homeitiöitä tms. jotka heikentää makua, ehkäpä se kuuma vesi riittää tuhoamaan tai sitten kiehauttaa tai kuumentaa uunissa. Kaupan viineistäkin voi löytyä mitä tahansa ja myös vaarallisia määriä säilöntäaineita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen voi arvatakin ettei iso määrä turbohiivaa ainakaan paranna makua ja jos vielä kiire juoda heti. Onko niitä myynnissäkään enää muita kuin Prestoa, ei ainakaan tavallisissa liikkeissä löydy, joskus olen ostanut myös Karahvia ja Fantasiaa. Presto saattoi olla paras ja siksi säilynytkin.

Enimmillään tehty 14 miljoonaa litraa vuodessa, viime vuosina vain 2, mutta taitaa olla taas suosio kasvussa. Itse olen tehnyt 80-luvulta asti, kokeillut joskus olutta ja siideriäkin.
        https://seura.fi/ilmiot/historia/muistatko-viela-kotiviini-hullaannutti-suomen-1990-luvulla/

Enemmän vaikuttaa varmaan mistä mausta tykkää, eikä kannata tosiaan tehdä liian kuivaksi ja happamaksi, en ole ravistellut koskaan, mutta laponnut myös ennen pysäyttämistä. Pitäisi joskus kokeilla eri hedelmiä, kuinkahan hyvää tulisi vaikka banaanista.

Tuoreissa hedelmissä ja marjoissa saattaa olla haitallisia homeitiöitä tms. jotka heikentää makua, ehkäpä se kuuma vesi riittää tuhoamaan tai sitten kiehauttaa tai kuumentaa uunissa. Kaupan viineistäkin voi löytyä mitä tahansa ja myös vaarallisia määriä säilöntäaineita.

Viinin tekeminen ei ole hätäisen mielen hommaa. Kyllähän tuo minunkin litku käy päähän kuin metrin halko, mutta kun en niin humalahakuisesti juo, niin on sillä maulla suuri merkitys. Niin sanotuista kyykkyviineistä (eli alahyllyillä olevista halppispulloista) saa maksaa 7€ pullo, ja sekin on sitten ihan paskaa. Vähänkään jos haluaa laatua, niin yli kympin mennään heittämällä. Kuohuviineissä lähtötaso juotavan kuplajuoman kohdalla on 13€. Köyhälle ja varattomalle tämä on oiva tapa sekä säästää että nauttia.

En ole ikinä ymmärtänyt noiden hedelmien ja marjojen merkitystä noissa juomissa, kunnes tänään ostin tuon Preston valmispakkauksen. Siellähän on kuivattuja marjoja ja rypäleitä, ja taatusti kunnon tuoreista tehdyistä mehuista tulee parempia. Oma tavoite onkin, että ensi kesänä/syksynä olen ahkera marjojen poimija ja niistä sitten teen mehua. Sitä ennen opettelen ja hion tekniikkaa vaikka noilla valmispakkauksilla. En odota tuon 14,40 euron Prestolta yhtään mitään, mutta jos siitä parempaa tulisi kuin tuosta edellisestä kiljusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinin tekeminen ei ole hätäisen mielen hommaa. Kyllähän tuo minunkin litku käy päähän kuin metrin halko, mutta kun en niin humalahakuisesti juo, niin on sillä maulla suuri merkitys. Niin sanotuista kyykkyviineistä (eli alahyllyillä olevista halppispulloista) saa maksaa 7€ pullo, ja sekin on sitten ihan paskaa. Vähänkään jos haluaa laatua, niin yli kympin mennään heittämällä. Kuohuviineissä lähtötaso juotavan kuplajuoman kohdalla on 13€. Köyhälle ja varattomalle tämä on oiva tapa sekä säästää että nauttia.

En ole ikinä ymmärtänyt noiden hedelmien ja marjojen merkitystä noissa juomissa, kunnes tänään ostin tuon Preston valmispakkauksen. Siellähän on kuivattuja marjoja ja rypäleitä, ja taatusti kunnon tuoreista tehdyistä mehuista tulee parempia. Oma tavoite onkin, että ensi kesänä/syksynä olen ahkera marjojen poimija ja niistä sitten teen mehua. Sitä ennen opettelen ja hion tekniikkaa vaikka noilla valmispakkauksilla. En odota tuon 14,40 euron Prestolta yhtään mitään, mutta jos siitä parempaa tulisi kuin tuosta edellisestä kiljusta.

Aika turha tulla pätemään viinien hinnoista ja kertomaan mikä on paskaa jos et edes ymmärrä mikä merkitys käytetyillä marjoilla ja hedelmillä on viinin makuun.

• Anonyymi

Omenaviinin ystävänä voisin suositella Prestoa, jota itsekin käytän "korvikkeena" silloin kun ei vastapuristettua omenamehua ole saatavilla.
      Preston valmistusohjekin käy sellaisenaan omenamehusta tehdessä.
      Korvataan vain hedelmäpussi 15 litralla tuoretta mehua.

• Anonyymi

Kaipa silloin kannattaa ostaa pelkät käymisaineet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2393
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      776
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      745
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      732
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      684
    Aihe